Magyar Nemzet, 1986. augusztus (49. évfolyam, 180-204. szám)
1986-08-09 / 187. szám
Szombat, 1986. augusztus 9. Magyar Nemzet■4 • & port v.:' ■ ' :'i Mansell, Piquet és Senna az élen Ma újabb edzés és vasárnap verseny Nem könnyű megbecsülni, vajon hányan is nézhették végig pénteken a Hungaroring első hivatalos edzésnapját. Annyi bizonyos, hogy a pályát övező domboldalakról tízezreklátták a száguldó Forma–1-es kocsikat, dea lelátók ülőhelyeinek többsége üresen maradt. Az ide szóló jegyek tekintélyes részét a nyugati országokban árusították és egyelőre nem jöttmeg a várt, sőt várva várt tömeg. Pedig ők hoznák azokat a dollárszázezreket, amiket ki kell fizetni a rendezésért a FOCA-nak, a konstruktőrök szervezetének. De talán ma és holnap... Látnivalóban nincs hiány. Maga a pálya — ezt örömmel ismételjük, akár az unalomig — csodálatosan szép. Ennyire szerencsésen sehol Európában nem választották ki a terepet. A közönség, bárhol is helyezkedik el, az útvonal tekintélyes részét belátja. Bernie Ecclestone, a FOCA elnöke újólag is megjegyezte: „Boldog vagyok, hogy a múlt esztendőben Budapestre esett a választás. Nem kell prófétának lennem ahhoz, hogy kijelentsem: a Hungaroring már a 90-es évek pályája." S ami ugyanilyen fontos, a magyar technikai személyzet úgy végezte a dolgát, mintha esztendők óta működne közre F—1-es versenyeken. Zsembery Jenő — Ferjáncz Attila egykori kiváló partnere —, mint technikai igazgató is nagyszerű munkát végzett és végez. Ami a pályáin történik, azért ő a felelős. Így az ő érdeme, hogy a legkisebb fennakadásnak sem volt jele a pénteki versenynapon s remélhetően, sőt feltehetően nem lesz holnap és holnapután sem. „Életemben mindössze egyetlen F—1-es futamot láttam, az idén Brazíliában — mondja —, de nagyon sok segítséget kaptam a hazai és külföldi szekemberektől, örülök, hogy eddig minden rendben ment, s bízom benne, hogy az idei bemutatkozásunkkal kivívjuk a jóhírünket a nemzetközi autósportban." Péntek délelőtt a versenyzők szabadedzésen vettek részt. Mindannyian éltek a lehetőséggel. Ezúttal a brit Mansell Williams Honda autója volt a leggyorsabb, 1:32,6 perc alatt futott egy kört, 155,91 km-es átlagot teljesítve. Őt márkatársa, Piquet követte a rangsorban, 155,39 km-es átlaggal, majd Senna (155,3) és Prost (153,95) következett De hát ez még nem volt az igazi, tét nélkül rótták a köröket a pilóták, de már bátrabban vezettek, mint csütörtökön. Akkor a leggyorsabb kört Senna tette meg, 1:35,49 perc alatt, 151,32 km volt az átlaga. Péntek délelőtt már erősödött az iram és aztán következett déli egy órakor a hivatalos edzés. Talán fölösleges is megismételni, hogy a tréning dönti el a rajtsorrendet. Pénteken és szombaton egyaránt egy-egy óra áll a versenyzők rendelkezésére, ezalatt annyikört tesznek meg, amennyi éppen tetszik nekik. Minden kör idejét mérik és aki a két napon a leggyorsabb, annak a kocsija kerül vasárnap az 1-es rajtkockába. Pénteken, természetesen, valamennyi versenyző annyit hozott ki autójából, amennyit csak tudott. Hátha szombaton az adott egy órában, éppen esik az eső, s akkor már nem lehet javítani az előző napi időeredményeken. Ráértek a nagy sztárok A versenyzőkön azonban nem látszott, hogy valami is sürgős lenne nekik. Amikor egy órakor megnyílt előttük a pálya, csak a „kicsik” vágtak neki az útnak. A McLaren, a Williams, a Lotus box előtt ott állít a kocsik teljes fedőrésze, a szárnyakkal, benn a szerelő helyiségben pedig semmi lázas tevékenység nem látszott. A Williams boxban a kis japán szerelők különféle csodakészülékeket illesztettek a motorhoz, egyikük valamiféle sztetoszkóppal figyelte a hangokat, a másik elektronikus műszerrel kutatott a gépben. A japánok csak a motorral foglalatoskodtak, mások 132 autótöbbi részét vizsgálgatták, kettejüknek pedig nem volt más dolga, minthogy különféle ikencékkel még csillogóbbá varázsolják az autótestét. Közben az Olivetti számítógép szorgalmasan írta ki az időket a képernyőre. Johansson Ferrarija a második körben már 1:39,78 p-es időt ért el, aztán a két Lola Ford, Jones-szal és Tambay-val már 1:35 p alatt tette meg a négykilométeres kört. Már negyed óra eltelt az edzésidőből, amikor megjelentek a nagy sztárok. Mansell indult közülük elsőként, Piquet még várakozott a kocsijában, szemlélgette az elébe tett komputert, nézte, milyen időket érnek el a társaik. Aztán az ő kocsijának kerekeiről is lekerült a piros védőhuzat, a szomszédban Prostéról is, majd rövidesen jöttek a jelentések az egyre kiválóbb edzésidőkről. Fél kettőkor Mansell állt az élen 1:32,4 p-es idővel, az osztrák Berger Benetton BMW-je alig maradt mögötte. A két McLaren — Prosttal, Rosberggel — szemmelláthatóan lassan jött ki a kanyarokból, csak az egyenesekben gyorsultak fel. Senna Lotus autója viszont félelmetesen száguldott, 1:32,28 perces időt, 156,59 km-es átlagot mértek neki. Tovább próbált gyorsítani, egy kanyarbanazonban kicsúszott, megperdült az autója. Baj azonban nem történt. — Megnyugtató ezen a pályán — mondta később —, hogy ilyen kisodródás alkalmából nincs semmi veszedelem. Egy szűkebb pályán, különösen pedig városban, ilyenkor az ember minden tudását összeszedi, hogy valamiképpen kiemelje az autót a bajból, itt viszont nyugodtan hagytam sodródni a kocsit. Azért csúsztam ki egyébként, mert a kanyarokban az úttest utolsó centijét is kihasználom, a legeslegszéléig megyek ki. Itt ezt megengedhettem magamnak. Prost alig valamit tudott javítani a délelőtti edzésidején (1:33,8 p—1:33,11 p), Rosberg pedig nyolctized másodperccel lassabban ment,, mint pár órával előbb (1:34,14—1:34,99 p.). — Nem értem, mi lehetett a kocsival — mondta. — Az egyenesben nem volt vele semmi baj, de a fordulókban mintha elhagyta volna az ereje. Közel 300 km-es sebesség A célegyenesben csodálatosan húzott a Porsche motor. Itt Rosberg volt a leggyorsabb, 296,31 km-es sebességgel száguldott. A többiek sem voltak éppen lassúak. Johansson Ferrarija 295,38, Prost McLarenje 295,3, Alboreto Ferrarija 294,71, Berger Benettonja 293,71km-re gyorsult fel. Érdekes, hogy a legkülönb motornak minősített Honda Mansell irányításával csak 290,66, Piquet kezében pedig 285,85 km-t ért el. A fordulókban a Honda működött a legjobban, persze, ehhez kellett Mansell és Piquet vezetői képessége is. Őkketten érték el a legjobb köridőt. A pénteki hivatalos edzés végeredménye: 1. Mansell (Williams Honda), 1:30,51 perc, 159,64km-es átlag, 2. Piquet (Williams Honda), 1:31,41 p, 158,07 km, 3. Senna (Lotus Renault) 1:32,28 p, 156,59 km, 4. Berger (Benetton BMW) 1:32,88 p, 155,57 km, 5. Prost (McLaren Porsche) 1:33,11 p, 155,19 km, 6. Jones (Lola Ford) 1:33,73 p, 154,15 km, 7. Rosberg (McLaren Porsche) 1:34,14 p, 153,48 km. És az utolsó, ahuszonhatodik: Rothengat (West Zackspeed) 1:42,73 p, 140,65 km. A vártnál lassabban Általános volt a szakemberek, versenyzők véleménye, hogy vártnál lassúbb a pálya. Nemcsak végignézés, hanem számítógépes mérés alapján is 180—190 km-es sebességre számítottak és íme, még a 160 km-t sem sikerült elérni. Talán ma, ha kedvező lesz az idő. Ennyire kevéske körrel, mint amennyit hajtottak a Hungaroringen eddig a pilóták, nem lehet tökéletesen belőni egy pályát. Pénteken már mindenütt kirajzolódott rajta az ideális ív, az úttesten tükrös, fekete sáv jelezte, miként vágják le a kanyarokat a versenyzők, de természetesen még nem automatizálódhatott bennük a pálya teljes rajza, s aligha határoznák meg — mint ez egyébként szokásos náluk —, hogy egyegy forduló előtt melyik fűszálnál kell megkezdeni a fékezést, melyik kanyarban milyen ritmusban kell sebességet váltani. Ma déli egy órakor újabb edzésre kerül sor és ha nem lesz eső, akkor nyilván tovább javulnak az időeredmények, a legjobbak feltehetően 1:30 percen belül tesznek meg egy-egy kört. De még így is a vártnál lassúbbak lesznek a kocsik és könnyen lehet, hogy vasárnap a megszabott 77 kört nem is tudják teljesíteni a versenyzők. Az előírások szerint egy-egy F-1-es futam nem tarthat tovább két óránál, s a várható sebesség talán nem lesz elegendő a teljes, 309,062 km-es versenytáv megtételéhez. Számolni kell ugyanis azzal, hogy a futam során lassúbbak a kocsik, mint az edzésen és ha mondjuk 1:35 p-es körátlagokat megy az élen álló versenyző, nem tudja két óra alatt lefutni a távot. De hát ennél nagyobb baj ne legyem. A gondot pillanatnyilag az okozza, hogy a péntek délutáni szélvihar parti homokot sodort az úttestre. Nagytakarításra került sor és ha ma nem fúj viharos szél, akkor nem lesz semmi hiba. Ma egyébként 10 órakor újabb szabad edzéssel folytatódik a műsor, délben veterán autók vonulnak fel, egytől kettőig tartják a hivatalos edzést, 14.40- kor a veterán autók kezdik meg versenyüket, 16 órától a kerékpárosoké a pálya. Vasárnap 10.30-tól 11-ig lesz a bemelegítő pályaedzés, 12.20-tól légiparádéra kerül sor. Ennek keretében négy francia ejtőernyős hozza a Vasarely tervezte kockás zászlót. 14 órakor kezdődik a rajtceremónia, 14.30- kor indulnak neki az autók a bemelegítő körnek, majd következik a rajt. A műsor egészen, este fél nyolcig tart, még a nézők számára is rendeznek futóversenyt. Még annyit, hogy a közönségnek meglepetésül pénteken 12 oldalon, érdekes tartalommal megjelent a Forma-1 Hírlap, a Pestmegyei Hírlap ,különkiadásaként. A lap munkatársai saját pénzű Az autósport először a technikára, majd a tudományokra támaszkodott, napjainkban pedig szinte alig van olyan része a versenyautónak, ahol ne lenne tetten érhető a legfejlettebb technika — a csúcstechnika azonban mindig kézenfogva jár és járt a tudománnyal. Az autósport nem öncélú a tudomány számára. Az új és új megoldások, ötletek száguldó próbakpadja a versenyautó, hogy azután a sikeres versenyek után a tudomány által kitalált berendezés vagy alkatrész átkerüljön, a szériakocsikba. Mi mindent is köszönhetünk mi, civil autósok a versenysportnak? Például a gumiabroncsot. Dunlöp úr az első versenyek egyikén, jelent meg először az akkor még furcsának tűnő gumitömlővel a kerekein. Azóta ugyan jócskán elszaladt az idő és napjainkra már szuperszéles, szuperkönnyű és szupertapadású gumiabroncsokat kísérleteztek ki, külön vizes pályára, külön százas pályára. Sőt. Az autóversenyeken a gumiabroncsok kiválasztásánál azt is figyelembe veszik, hogy az adott pályán hány balra, illetve jobbra ívelő kanyar van. A Porsche egyik híres versenyautóját a Carrera 6-ost sikerei csúcsán vitték be a kísérleti laboratóriumba. A kutatóknak a „fogyasztás" volt a feladatuk. A meglévő acélalkatrészek helyett kerestek könnyebb fajsúlyú, ám azonos tulajdonságú anyagokat. Így lépett az acél helyébe a dúralumínium, a titán, és a magnézium. A kísérletezések során ez is kiderült, hogy ha az acél féktárcsákat berilliumból készültekre cserélik ki, akkor egynegyedére csökken a súly. A kutatók munkájának eredményeként a tarziósrúd stabilizátoroknál 50 százalékkal tudták csökkenteni a súlyt egyszerűen azzal, hogy rúd helyett ugyanolyan hatásfokú csövet építettek be. Egy időszakban, a Lotus-istálló pilótái szinte minden versenyt megnyertek. Mindenki elismerte, hogy nagyszerű versenyzők ültek a volán mögött, mégis sejtették, hogy valamiféle tudományostechnikai trükkben rejlik a siker titka. Közel fél évig nem tudtak rájönni Collin Chappman zseniális megoldásának titkárai. Az ügyes konstruktőr egy fordított szárnyprofilt illesztett a versenyautó törzséhez, azzal az indoklással, hogy ha ez a profil a repülőgépeknél bizonyos sebességnél felhajtóerőt hoz létre, akkor fordított árakban az ellenkező hatás érhető el. A szárny tehát itt nem emel, hanem az úttestre nyomja a kocsit. A kanyar-stabilitáshoz éppen erre volt szükségük a versenyautóknak. A hatást még fokozta a versenyautóra akasztott szigete, lőlap, növelve a vákuumképződést. Az ötlet és a kivitelezés nem aratott osztatlan sikert. A szárnyas torpedókkanyarsebessége nagyra nőtt, és már-már abnormálisan nagy centrifugális erővel kellett megküzdeniük a versenyzőiknek. A súrlódási kör másként: a tapadási ellipszis (mely az autóversenyzőknek mindennapi versenyzéséhez szükséges) vizsgálat LtLars Kempf matematikus és fizikus professzornak köszönhető. Ez a bizonyos súrlódási kör néha ugyanis élet-halál kérdése tehet, mert amikor egy bizonyos nagyságú összeróhat minden irányban az autóra, a gumik megcsúsznak, nincs tapadásuk. A kén vásárolt tortával köszöntötték a 32. születésnapját ünneplő Nigel Mansellt. Zsolt Róbert♦ Urbán Lajos közlekedési miniszter kitüntette a pálya tervezésében, építésében, a verseny megszervezésében kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakembereket és újságírókat. A Közlekedési Minisztériumban pénteken délután tartott ünnepségen Auth Györgyinek, az építkezés miniszteri biztosának a Munka Érdemrend arany fokozatát, Balogh Tibornak, az Autóklub főtitkárának, a Forma–1-es GT soros elnökének, valamint Horváth Árpádnak, a Minisztérium osztályvezetőjének, aki a szervezés első percétől koordinálta a munkálatokat, a Munka Érdemrend ezüst fokozatát nyújtotta át, öten kapták a kitüntetés bronz fokozatát, tizennyolcan kiváló munkáért miniszteri kitüntetésiben részesültek, tízen pedig miniszteri dicséretet kaptak. Heten pénzjutalomban részesültek versenyzőknek viszont éppen az a céljuk, hogy e ponthoz közelítve vezessék autójukat — a sebességért a kockázatot is vállalva. Természetesen az ember sem maradhat ki a tudomány vizsgálódásaiból. A versenyeken viselt kezes-lábasokkülönleges, nehezen éghető anyagból készülnek. A Bellcor Durette vagy a Fypro anyagból készített külső overáll csak 15—20 másodpercig áll ellen a lángoknak, így a versenyzők fehérneműje is tűzálló. Külön foglalkoztak a kutatók a bukósisakokkal. Fontos, hogy a sisak könnyű legyen, hiszen egyegy kanyarban a nehézségi erő kétszeresét is elérő centrifugális erő hat a versenyző fejére. Természetes követelmény a nagy szilárdság, a tűzállóság és a jó szellőzés. Hosszú ideig persze a tűzálló ruhában sem tartózkodhat a versenyző, ha baj van. A füst ugyanis hatalmas veszélyt jelent. Ezért szerelnek a sisak oldalára egy kis műanyag tömlőt, amelynek vége egy lélegeztető palackhoz csatlakozik. Ez látja el levegővel a versenyzőt, de a kigyulladtkocsiban a fulladás veszélye fenyeget. A tudománynak köszönhető a többi biztonsági berendezés is. Kutatólaboratóriumok állapították meg, hogy hová és milyen hatásfokú gyűrődőzónátkell az autóba beépíteni. Az elasztikus betéttel rendelkező üzemanyag-tartályokat először a repülőgépiparban használták, de később szabvány lett a versenyautóknál is. Ezzel a robbanásveszélyt zárják ki. Ma még nehéz lenne megjósolni, milyen hrányban fejlődik tovább a Forma—1, az autóversenysport. Egy azonban biztos: ez eredményekben mindig főszerep jut a tudománynak. Kékesi György A tudomány száguldó próbapadja Kaszparov halasztott Pénteken Garri Kaszparov bejelentette, hogy halasztást kér, azaz nem kerül sor a sakkvilágbajnoki döntő visszavágó erre a napra tervezett 6. játszmájára. Ez a mérkőzéssorozat első halasztása, amit vélhetően az váltott ki, hogy szerdán a címvédő meglehetősen simán szenvedett vereséget Karpovtól, így az állás 2,5— 2,5. A 6. játszmára hétfőn kerül sor, amikor Kaszparov vezeti a világos bábokat. Továbbra sem tanácsos angol szurkolókat fogadni. Az angol Manchester United és az Everton labdarúgócsapatai ugyanis nyugatnémet és holland túrára indulnak és népes szurkolóhad is a kedvencekkel tart. Közülük százötven, jórészt fiatal „támogató” egy holland komppal akart átkelni a La Manche-on. Nem sokkal Anglia elhagyása után, tömegverekedés tört ki az utasok között. A komp holland kapitánya azonnal visszafordította a járművet Harwich-be, és a rendőrség őrizetbe vette a rendbontókat. Vasárnapi ga tippversenyek 1. Sorry — Amy — szulamit — Girl. — 2. Gires — Aktív — Sándor — Körhinta. — 3. Álmodozó — Timur — Korinthos — Laikus. — 4. Guza — Céda — Tantalos — Margó. — 5. Dudaszó — Andalgó — Viadal — Cinzano. — 6. Tono — Gergő — Titulus — Maestro. — 7. Rakoncátlan — Lasszé — Lucy — Garas. — 8. Torro — Wald — Piktor — Idill. — 9. Kecses — Gála — Wurf — Tajo. — 10. Lajma — Lister-in law — Claudia — Tandem. A versenyeket 14.00-kor kezdik. Kosárlabda Hosszabbítások után a győztes vb-rajt Kétszeri hosszabbítás után, 79—77-re győzött Ausztrália jelen a magyar válogatott Vilniusban, a női kosárlabda-világbajnokság első játéknapján. A találkozó tétje igen nagy volt, hiszen vereség esetén alig maradt volna esély a célul kitűzött csoportmásodik hely megszerzésére A magyar együttes ugyanis Ausztrálián kívül Tajvannal, Csehszlovákiáival, Kínával és az Egyesült Államokkalkerült egy csoportba Az amerikaiak ellen nemigen lehet győzelmi reménye, s az előzetes tervezgetések szerint Kínával kell megküzdenie a vilniusi második helyért, tehát azért a jogért, hogy a selejtezők után éremért játsszon. Az ausztráloktól nem szabadott vereséget szenvednie, ha a csapat meg akarta őrizni álmait. Az első percek azt ígérték, nem is lesz baj. A Boksay, Németh, Nagy, Gellérné, Szöllősi összeállításban kezdő magyar csapat gyorsan állandósuló, 6—8 pontos vezetésre tett szert. A félidő közepén azonban egy ötperces időszakban a mieink nem dobtak pontot, az ausztrálok viszont egymásután tizenkettőt, s máris ők vezettek. A magyar együttes, melybe időközben csereként Körmendi és Schwarz is beállt ebben a félidőben nem is volt képes talpraállni, 39—33-ra vezettek a szünetben az ausztrálok. Amásodik játékrészben is a vendégek által parancsolt kapkodó, zilált, rengeteg zavaros helyzetet produkáló játék folyt a pályán, a magyarok nemigen tudták lecsendesíteni a mérkőzést, hogy a maguk megfontoltabb módján alakítsák támadásaikat. A hajrára azonban kissé megzavarodott az ellenfél, s jelentős előnyét sok hibája miatt nemtudta megtartani. Végül is úgy egyenlített a magyar csapat, hogy egy kihagyott büntető után Boksay megszerezte a lepattanó labdát, s szerzett kosarat. A rendes játékidő végeredménye: 85—65. A hosszabbítás elején Németh Ágnes kipontozódott, Schwarz játszott tovább a helyén. Ismét az ellenfél szerzett előnyt, de a magyar játékosok megintcsak szívósan tartották magukat, s megismételték a rendes játékrész bravúrját, az utolsó másodpercekben egyenlítettek. Szöllősi, megintcsak elrontott büntető után szerezte vissza a labdát, s dobott 5 méterről újabb hosszabbítást eredményező kosarat. (71—71-ről kezdődhetett a második ötperces ráadás.) A magyar játékosok újfent jelentős lelki erőről adtak bizonyságot, hiszen ismét az utolsó pillanatokban érték el a sorsdöntő pontokat. S ezúttal már úgy, hogy Bouksay, a befejezés előtt huszonöt másodperccel kétpontos vezetést szerzett. Az utolsó ausztrál támadást kivédekezte a magyar csapat, s aztán Gellérné már csak őrizte a labdát a találkozó végét jelentő dudaszóig. A végeredmény az akaraterő és a lélekjelenlét dicséreteként: 79—77 Magyarország javára. A csapat legeredményesebb játékosa a 27 pontos Boksay volt, aki ezen túlmenően körülbelül annyi lepattanó labdát szerzett, amennyit az egész magyar csapat együtt. A magyar válogatott mai ellenfele Tajvan csapata. További eredmény a vilniusi csoportból: Egyesült Államok— Tajvan 105—52, Csehszlovákia— Kína 80—74 (!!). A B-csoportban, Minszkiben: Kanada—Bulgária 67—63 (!), Szovjetunió—Brazília 103—95. Öttusa vb A csapat és Dobi a második helyen Csütörtökön a késő éjszakai órákban ért véget a férfi felnőttek vívóversenye az olaszországi Montecatiniben zajló öttusa-, világbajnokságon, így kis késéssel számolhatunk be a jó hírekről. Dobi Lajos ugyanis a második helyen végzett a második tusában, s ami ennél is fontosabb, a hasonlóképpen csak egy vetélytársa, a szovjet együttes által megelőzött magyar csapat az öszszetettben átvette a vezetést. A harmadik szám, az úszás után elveszítette eddigi vezető pozícióját, a magyar válogatott, ennek ellenére dr. Török Ferenc szövetségi kapitány elégedetten nyilatkozott versenyzőiről. Mizsér mintegy 6 másodpercet javított idei legjobbján (27. lett, 3.31.90 perccel), Fábián kitűnő úszással az ötödik lett ebben a számban (3.16.60 p), Dobi pedig 3.30 percenbelüli idővel (3.29.50) a 24. helyen végzett, s megőrizte az egyéni összetettben a második helyét. A harmadik számot egyébként a francia Buer nyerte 3:13.10 perces idővel az olasz Toraldo és a szovjet Jagorasvili előtt. Csapatban: 1. Egyesült Államok 3824, 2. Olaszország 3813, 3. Szovjetunió 3792, 4. Magyarország 3676. Az összetett egyéniben három szám után: 1. Sztarosztyin (szovjet) 3300, 2. Dobi 3220, 3. Massala (olasz) és Fábián 3208, ... 24. Mizsér 2914. Csapatban: 1. Olaszország 9442, 2. Magyarország 9342, 3. Franciaország 9113, ... 8. Szovjetunió 8454. A nők versenyében a harmadik szám, az úszás kettős magyar sikert hozott. Tulok Andrea — 2:16.51 p., 1188 pont — nyerte az egyéni versenyt, a magyar együttes lett az első a csapatok között. Az egyéni összetettben a szovjet Kizseljova (3223 pont) vezet, 2. a francia Moresse (3211), harmadik a kínai Csang (3166). A legjobb magyar, Emkő, 2791 ponttal a 13. Az úszásban győztes Tulok 2673 ponttal a 38. A női csapatviadalban 1. Szovjetunió 9388 pont, 2. Franciaország 9017. Magyarország 7420 ponttal a 12. Ma a lövészetre kerül sor. Augusztus 11-én, hétfőn a Népstadionban kilencedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nagydíj nemzetközi atlétikai versenyt, amelynek teljes neve az idén először: Hungalu Budapest Nagydíj. Ez jelzi, hogy 1986- tól a Magyar Alumíniumipari Tröszt a gála legjelentősebb hazai szponzora. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség Mobil Grand Prix-versenysorozatába tartozó viadal műsorán 22 szám szerepel. Ezek közül kettőben világcsúcskísérletet jelentettek be. Ebből már csak egy valósulhat meg. A Budapest Nagydíj pénteki sajtókonferenciáján, a Fórum Szállóban dr. Békési László, a szervező bizottság elnöke még arról beszélt, hogy a kalapácsvetésben a szovjet Jurij Szedih, ez 1000 méteren (tehát mégsem a 800-on) a brit Steve Cram készül a világ legjobb eredményének túlszárnyalására. (Nem sokkal tájékoztató után a szigetországi középtávfutóval már nem számolhattak a házigazdák. Andy Jorman, a brit menedzser telefonon értesítette a Magyar Atlétikai Szövetséget arról, hogy Cram megsérült. Bármennyire is szerette volna, nem indulhat hétfőn. A sajtókonferencián a szervező bizottság elnöke örömmel szólt arról, hogy a hétfői sztárparádén ismét találkozhat a közönség a 400 méteres gátfutás világcsúcstartójával, az amerikai Edwin Moses-szel, aki a legsikeresebb férfi szereplőt illető Budapest Nagydíjért nagy csatát vívhat Jurij Szedihhel. Budapestre várják a hármasugró olimpiai bajnok amerikai Al Joynert, a román olimpiai bajnok középtávfutó Doina Melintét, az 1976-os montreali játékokon a magasugrásban aranyérmet nyert lengyel Jacek Wszolát, a Moszkvában 100 méteren győztes brit vágtázó Allan Wellst, miként a kubai női gerelyhajító Colont. A mezőny szupersztárjaként harangoztak be két sikeres vágtázót, a kanadai Ben Johnsont és a nigériai Imoht, a férfi magasugró világranglistát vezető kubai Sotomayort, a női gátfutásban 1986-ban fölülmúlhatatlan bolgár Donkovát, s még másokat, akik szombaton érkeznek Budapestre. A névsor olyan díszes, mint soha, pedig még szó sem esett a héten az amatőrök közé visszatért amerikai gátfutó Ronaldo Nehemiahról, és honfitársáról, a hármasugró Wilde Banksről, akik ugyancsak a szereplőgárdát erősíthetik! A Budapest Nagydíj pénzdíjas verseny, a sztárokat jól meg kell fizetni. A szervező bizottság elnöke megemlítette, hogy a résztvevők eddigi eredményeinek, illetve budapesti teljesítményének megfelelően a legalacsonyabb díj 200,a legmagasabb 25 ezer dollár lesz. A legsikeresebb magyar férfi és női atléta ugyanakkor 25 ezer forintos elismerésre számíthat. Kuba—Dél-Korea 83—55. Cram világcsúcsot ígért, de megsérült