Magyar Nemzet, 1987. július (50. évfolyam, 153-179. szám)

1987-07-03 / 155. szám

4 Résikonok Novák Emil fotókiállítása Szentendrén A KÉPEK a templom falán csillognak, a templomtéri fák ágai között bújnak meg. Egy szi­gorú belső világú, rejtőzködő li­­rájú művész lombok közé bújta­tott pillérek árnyékába simított modern mítoszt szövő alkotásai. A Balázs Béla-díjas ifjú filmopera­tőr, Novák Emil eddigi filmes munkái — közöttük az Elek Ju­­dit-rendezte Mária-nap, Maár Gyula Felhőjátéka vagy Tolmár Tamás bemutatás előtt álló Zu­hanás közben című alkotása — a kiegyensúlyozott, tiszta, harmo­nikus klasszikus értékek tisztele­tét sugallották, pontos, fegyelme­zett és könnyed eleganciájú vizuá­lis rendszerről tudósítottak. A most Szentendrén látható fo­tók tovább s mélyebbre vezetik be a nézőt ebben a szuverén képi világban. A fényképek rézlemezbe maratottak, különleges cinkográ­­fiai eljárások során kapták meg a színeknek, árnyalatoknak azokat a rendhagyó tónusait, amelyek leginkább időpusztította, réges­­régi ikonokhoz teszik hasonlatos­sá őket Az időtálló matéria, az egyik legősibb, az antik művészet által is kedvelt anyag, a réz meg­nemesíti s megfoghatatlan, archai­kus sugárzással tölti meg ezeket az egyéni, modern ikonográfiai je­leket használó munkákat, össze­kötve így a megörökített pillana­tot évszázadokkal, évezredekkel előbbi korokkal. KÜLÖNLEGESEK és elgondol­kodtatóak ezek a réz fényképek, amelyeknek külső és belső szer­kezete tudatosan használja ki az archaikus anyag és a modern fo­totechnikai eljárás ellentéteinek minden játéklehetőségét. Hol triptichonokba szerveződnek a ké­pek, hol pedig a középkori nagy­méretű szárnyasoltárok hat- vagy nyolcelemes tagolását követik, mi­közben az ábrázolás, a kép fel­építése, belső szerkezete a legmo­dernebb huszadik századi filmes montázsokkal vagy éppenséggel a Bálint Endre-i kollázsokkal mu­tat érzelmi és gondolati rokonsá­got. A tisztaság, a lebegés, a szár­nyaló szabadság vágya szól No­vák Emil réz fényképeiről, ame­lyeken vissza-visszatérő szimbo­likus motívumként fedezhetők fel a sík lapról elröppenni vágyó ma­darak könnyed sziluettjei, az ör­dögfejű szörnyek fenyegetéseit, az emberi test nehézkes determinált­­ságát könnyed szárnycsapással le­győző galambok csapatai. A réz­lapok patinája, nyugodt, kortalan anyagszerűsége és a felvételek belső kompozícióját szétrobbantó művészi nyugtalanság teszi meg­különböztetett figyelemre méltóvá a szentendrei Templom téren még egy hétig látható alkotásokat. (vértessy) Egy elhallgatott költőről Imecs Béla halálára Ma temetik a 90. életéve küszö­bén meghalt Imecs Bélát akinek költő voltát — több finom szonett mellékletével egy 1924-es Nyugat­számban — Osvát Ernő fedezte fel. S bár Imecsnek már előtte is megjelentek versei a kolozsvári Pásztortűzben, és már 1923-ban megjelent egy érdekes verseskö­tete is, Havasalji csokrosrózsa címmel, azóta — hosszú életében — egyetlen kötete sem látott nap­világot. Annak ellenére, hogy a Babits Mihály szerkesztette Új anthológia is közölt tőle, a szer­kesztő joggal dicsérő soraival, több egyéni költeményt Az el­múlt évtizedekben csak mint né­met angol, olasz és spanyol ver­sek míves átköltője szerepelt a Nagyvilágban, az Alföldben és a Tisza tájban. E külsejében is finom, tiszta fér­fiút valószínűleg az taszította el többszörösen megérdemelt helyé­ről (és arról, hogy költészetét méltón folytassa, legalábbis „ad­minisztrálja"), hogy 1924-ben Os­vát talán túlságosan is magasra méltatta. A 20-as évek nem ked­veztek a költők „felfedezésé”-nek, még ha a Nyugat volt is a „be­mutató”. Erdélyi József, akit még Imecs előtt „tálalt” a folyóirat, sokáig mint élenjáró, kiváló köl­tő szerepelt, aztán — mind sértő­döttebben — nem egyszerűen szél­sőjobbra, hanem az álköltészetbe kanyarodott. Fodor Józsefnek — akit Imeccsel egy időben Mikes Lajos „fedezett fel”, s akinek első verseit Tóth Árpád „mutatta be" Az Est-lapokban — bonyolult har­cokat kellett vívnia, s nemcsak méltó elismeréséért, hanem köl­tői megújulásaiért is. Bár a fia­tal József Attiláról Juhász Gyula, Ignotus, Hatvany Lajos és Lesz­­nai Anna írt dicsérő sorokat, őt nem látványosan „fedezték fel”, s igazi elismertetését — bár még mindig csak viszonylag szűk kör­ben «— a Szép Szó megalapítása hozta meg számára. Illyés Gyulát és Szabó Lőrincet sem „fedezték fel”; nekik maguknak kellett ki­­harcolniok az elismertetést Imecs Bélát ezt a maga nemében érté­kes, és — reméljük — későbbi, mellőzött korszakaiban is verse­ket alkotó költőt azonban az Új anthológiától és néhány más kí­sérlettől eltekintve — magára hagyták. Amikor — vagy tíz év előtt — utoljára találkoztunk, ugyanolyan volt mint annak előtte. Sovány, kopott és derűsen emberséges. Nem beszéltünk arról, hogy miért nem esik szó róla, hogy miért nem köztik verseit, hogy vannak-e újabb művei egyáltalán? Min­denesetre az, hogy majdnem ki­v­­encven évig élt az, a­kit a jó sze­mű Osvát — Ady, Babits, Móricz Zsigmond és mások nagy segítő­je — annak idején olyan kiváló­nak tartott azt bizonyítja, hogy Imecs nem esett kétségbe sorsa miatt. Mindenesetre az a kevés vers, ami 1924 óta tőle megjelent, azt dokumentálja, hogy egy jeles — és mindvégig tisztességes — költőt adtunk át életében a fele­désnek. Talán most halála után — újra és immár igazán — „felfedezzük” Imecs Bélát (antal) H. BART­A LAJOS A MEGALÁZOTT Irodalmi forgatókönyv 6. kép Borongás délután. A szín­hely ismét Sáfrányék nagy­­szobája, és a kit kamra-szoba. Az ablakon sűrűmintás hosszú függönyök. A kamra-szobában egy kis­asztal mellett egymás­sal szemben Vicsek Mária és özvegy Nagy Antalné ül. öz­vegy Nagy Antalné mellett az elmaradhatatlan BODELIN- nejlon szatyor, keze mindvégig megállás nélkül gyorsan jár. Csattognak az óriási kötőtűk, vastag fonalból téli pulóverek készülnek. özvegy Nagy Antalné (nagy örömmel): Köszönöm, hogy meg­látogattál. Vicsek Mária: Erre jártam, gondoltam, benézek. özvegy Nagy Antalné: Köszö­nöm. Hiányzol... Sokszor veled álmodom. Vicsek Mária: Valóban? Özvegy Nagy Antalné: Igen. Vicsek Mária: Ugyan... És miket? özvegy Nagy Antalné (elmoso­lyodik): Egyszer azt... ülünk és kávézunk. Hogy hol, azt nem tudom... de ketten vagyunk, és süt a nap, beszélgetünk ... mint­ha kertben lennénk... Máskor meg irodában vagyunk, én kö­tök ... te írsz... és én Indiáról mesélek. Vicsek Mária: Nem rossz, özvegy Nagy Antalné: Ugye ... naiv butaságok? Vicsek Mária:­­nem válaszol, hallgat, csend. Majd körülnéz, és más témára vált.) Szépen beren­dezkedtél. Kedves. Barátságos, özvegy Nagy Antalné. Ameny­­nyire lehet. Horgoltam magam­nak egy pár térítőt. Felraktam ide-oda. Mindjárt más. (A jobb oldali falra mutat.) És nézd meg azt a gobleint... Vicsek Mária­­feláll, lassan egy nőt ábrázoló poblem­ felé megy, nézi.) Szép. Határozottan. (Csend.) Te... Elvira, nem rám hasonlít ez az alak? özvegy Nagy Antalné (hal­kan): Nem. Nem. (Csend.) Úgy gondolod? ... Nem volt szándé­komban. Vicsek Mária (visszajön az asz­talhoz, visszaül): Pedig úgy lá­tom. özvegy Nagy Antalné (még mindig halkan, miközben egy pillanatra sem hagyja abba a kö­tést). Egy képeslapból másoltam. (Szünet.) Ha tetszik, neked adom ... Nagyon szívesen. Vicsek Mária (hirtelen elfor­dul özvegy Nagyné felől.) Nem, nem. Köszönöm, de nem fogadha­tom el. özvegy Nagy Antalné (ő is gyorsan, és mint aki feltétlenül valamit adni akar): Akkor csi­nálok egy jó kávét (Feláll.) Vicsek Mária: Nem. Ne fá­raszd magad, nemrég ittam ... És mostanában, ha délelőtt még egyet iszom ... felmegy a vérnyo­másom. öregszem. özvegy Nagy Antalné: Ugyan már, Mária. Gyönyörű vagy. Vicsek Mária (csak udvarias­ságból, kívülről, érzelem nélkül): Zavarba hozol. Csend, özvegy Nagy Antalné tekin­tete nem mozdul a kötésről. Vicsek Mária (mozdulatlanul, hosszan nézi özvegy Nagy An­­talnét. Majd megsajnálja, feláll, mellé lép, végigsimít a haján): Tudom, hogy nehéz egyedül. özvegy Nagy Antalné (most egy pillanatra abbahagyja a kö­tést, ölébe teszi. Majd egyik ke­zével megfogja Vicsek Mária si­mogató kezét, és hirtelen rácsó­kol.) Köszönöm. Hiányzol. Csak ülök egyedül. (Ismét rácsókol.) Vicsek Mária (elrántja a ke­zét): Ugyan! Nem szabad... Mit csinálsz? (Csend.) Miért nem mozdulsz ki egy kicsit? (Szünet.) özvegy Nagy Antalné (kis csend után már józanul): Hová? (Lassan felveszi öléből a kötést, és lassan, majd egyre gyorsab­ban ismét kötni kezd.) Kihez menjek?... Senkim nincs a fa­luban ... Csak téged ismerlek.­­(A kötőtűk egyre gyorsabb csat­togása.) És időm sincs. Vicsek Mária (nem érti): Mit?... özvegy Nagy Antalné: Nincs időm. Vicsek Mária: Mire? özvegy Nagy Antalné: Hogy ismerősöket szerezzek... Csak itt vagyok a ... kalitkában. Csend. Vicsek Mária: Te akartad. És én segítettem. özvegy Nagy Antalné: Igen. És köszönöm Most is. Ismét csak köszönni tudom. Aki még nem aludt együtt öt beteg, bű£lő öregasszonnyal, az nem tudja el­képzelni, milyen rettenetes. Vicsek­i Mária (tárgyilagosan, mert számára köznapi a téma): Igen. Jó. Rendben. Ezen már túl vagyunk. özvegy Nagy Antalné: Igen. Vicsek Mária: Másnak is meg­van a maga keresztje... özvegy Nagy Antalné: Miért mondod? Csak nincs valami baj? Szívesen segítek. Ha tudok. Vicsek Mária: Nem. Köszönöm. Csak bosszúság. Megint feljelen­tettek. Megint vizsgálat. Fagga­tás, megaláztatás. Özvegy Nagy Antalné: Mondd, mi a baj... valóban segítek. Vicsek Mária: Nem ... Nem azért mondtam... Ugyan, semmi. Csak másnak is megvan ... özvegy Nagy Antalné (hirtelen közbevág): Tudom Tudom én. Bocsáss meg ... Da ha bármi... Vicsek Mária (elgondolkodva): Jó ... Igen ■ ■. Köszönöm . .. (Szünet. Elfordul özvegy Nagy Antalnétól, de­­tőle kérdi): Mi a baj tulajdonképpen?... Özvegy Nagy Antalné: Nem akartam ... de ... már el kell valakinek mondanom... Hajnal­tól kezdődően késő estig kötök ... és hiába... amennyit keresek, visszamegy. Vicsek Mária (halkan): Én csak a legjobbat akartam özvegy Nagy Antalné: Igen. Tudom. De nincs egy fillérem se... Egyre fáradtabb va­gyok ... éjjel sokszor felébredek, és arra gondolok, mi lesz, ha már nem tudok dolgozni? Vicsek Mária: ‘Rémképeket látsz. özvegy Nagy Antalné: Nem. Jól látom, Mária. Csapdában va­gyok. Megalázva. Ez a nő min­denre képes. Vicsek Mária: Nyugalom. Csak nyugodta­bban. Majd beszélek ve­le. özvegy Nagy Antalné: Eleinte minden rendben ment. Még pén­zem is maradt. Annyit fizetett... Aztán szépen fokozatosan fel­emelte az albérletet, a fűtést, az ebédet... és ezzel párhuzamosan csökkentette a bért... Olcsóbb a pulóver, mondta. (Fülledt csend.) Már nem bírom. (Sir, nem zokog, inkább fojtottan.) Nem bírom már sokáig. Vicsek Mária­­a karórájára pillant, kicsit idegesen, nem sze­reti, kellemetlen számára ez a je­lenet. Hogy magszakítsa a pa­naszt, közelebb lép Nagynéhoz, és tárgyilagos­: Nyugalom. Na, így ne. Nem lehet. Majd elintézem. (Ismét az óráját nézi.) Nyuga­lom ... De most már­ mennem ... Majd jövök ... Most már men­nem kell, igazán. özvegy Nagy Antalné (az asz­talra teszi a kötést, /eláll): Kö­szönöm. Te olyan jó vagy, Má­riám. (Lassan egészen Máriához hajol, és lassan, igen finoman, arcul csókolja.) Vicsek Mária (mozdulatlanul áll, hagyja, nem rántja el az ar­cát. De aztán zavart mozdulat­tal, oldalra lép Nagyné elől): Minden jót... Nyugalom Elvi­ra ... (Elindul kifelé. Megáll, visszanéz.) Szervusz, Elvira, özvegy Nagy Antalné moz­dulatlan — amíg becsukódik az ajtó. Szünet. Csend. Kis idő után hangosan nyílik Sáfrány­i József­né szobájának ajtaja. Lelép és megáll a háló­szobában Vicsek Mária. Óráját nézi. Egy pillanat — és ugyanazon az ajtón, hangos­ sietéssel be­lép és megáll Sáfrány József. Vicsek Mária: Jó napot. Sáfrány József: Szervusz Má­ria. A hangra a másik szobában felfigyel-megmozdul özvegy Nagy Antalné, a két szobát vá­lasztó ajtóhoz jön, lehajol, be­les, ismét a kulcslyukon. Vicsek Mária: Pontos vagy. Sáfrány József: Te is ... Miért üzentél megint? Vicsek Mária: Felesleges kér­dés. (Sáfrány József mellé lép.) Sáfrány József: Most már itt is...? Most már ott is, ahol a feleségem ...? Vicsek Mária (villan): Annál különösebb. (Pimasz): Ne félj... Itt van Nagyné ... Bárki szól, hozzá jöttem látogatóba. (Hirte­len): Alibinek jó az öregasszony, nem?!özvegy Nagy Antalné az aj­tótól elrántja a fejét. Felzokog. Szájára tapasztott kézzel rász­­kódik, hogy ne hallják hangos remegését. Majd lassan, de egyre hatá­rozottabban az asztalhoz megy, felkapja a kötést, a kötőtűket, a gyapjúgombolyagokat , és teljes erővel a földhöz vágja. (Folytatjuk) Magyar Nemzet Magyar filmek Moszkvában (MTI) Rózsa János, Csók, anyu című filmjét hívták meg a moszk­vai filmfesztivál hivatalos ver­senyprogramjába. A szovjet fő­város július 6. és 7. között ad otthont a filmseregszemlének. A XIX. Magyar Játékfilmszem­le megosztott fődíját nyert alko­tás mellett Sólyom András Dok­tor Minorka Vidtor nagy napja cí­mű munkája is szerepel a gyer­mekfilmek kategóriájában. Az in­formációs szekcióban András Fe­renc A nagy generáció, Beremé­­nyi Géza Tanítványok, Erdős Pál Visszaszámlálás, Gyarmathy Lí­via Vakvilágban és Mészáros Márta Napló szerelmeimnek cí­mű filmjeit vetítik majd. A fesztivál nemzetközi zsűrijé-­­ben részt vesz Jancsó Miklós filmrendező, s a rendezvényre magyar filmművészekből álló de­legáció is Moszkvába érkezik. Évadzárás a kaposvári színházban (MTI) A színházépület felújítá­sa miatt az 1986—87-es évad je­lentős részét „albérletben” töltöt­te a kaposvári Csiky Gergely Színház társulata. A csütörtökön tartott évadzáró ülésen mégsem kellett sokat hivatkozni a mosto­ha körülményekre: kilencvenkét­­ezer néző előtt kettőszázhat elő­adás mégis ,tisztes helytállásra és közönség változatlan ragaszko­dására vall. Az ideiglenes állapot gazdasági terheit — a költözkö­dések, gyakoribbá vált tájelőadá­­sok két és fél millió forintnyi több­letköltségét — Somogy megye és Kaposvár tanács vállalta magára. A felújítási munkák a tervezett ütemben haladnak. Ha az év vé­gén sor kerül a műszaki átadásra, január végén, február elején a kö­zönség is újra birtokba veheti a megszépült színházat. A jövő szezon tervei azonban még több változatban készülnek. Mrozek Rendőrség című darabjá­nak bemutatójára még minden­képpen az ideiglenes helyen — a Latinca Művelődési Házban — kerül sor. A nagyszínházban tar­tandó első bemutatón Örkény István Pisti a vérzivatarban cí­mű darabját­­láthatják majd. A továbbiakban Erdmann Az ön­gyilkos című szatírájának és Pe­ter Weiss Hölderlinjének premier­jét tervezik. NAPLÓ Csorba Tibor festőművész alko­tásaiból nyílt tárlat csütörtökön a Dorottya utcai kiállítóteremben. A bemutatón az 1985-ben elhunyt művész mintegy negyedszáz alko­tását — akvarelljeit, festményeit és grafikáit — tárják a közönség elé.­ Algériai vendégszereplésre csü­törtökön Afrikába utazott a bé­késcsabai Balassi Táncegyüttes. A békéscsabai megyei művelődési központ negyventagú néptánc­együttese az észak-afrikai ország ifjúsági szervezetének jubileumi ünnepségein, illetve az ebből az alkalomból szervezett nemzetközi néptánc-találkozón mutatkozik be. Péntek, 1987. július 3. Oroszország, 1917 júliusa Tüntetés vagy forradalmi kísérlet? A HETVEN ESZTENDŐVEL EZELŐTTI oroszországi esemé­nyek 1917 februárja és októbere között bonyolult láncolatot alkot­tak. Ha grafikonra tennénk a he­teken, hónapokon át tartó sztráj­kokat, barikádharcokat, földfog­lalásokat, a nemesi kúriák fel­gyújtását, végül pedig a békés, illetve a fegyveres tüntetéseket, feltűnne, hogy július első nap­jaiban milyen magasba szökött hirtelen a tiltakozások vörös gör­béje. Július 3. és 5. között a kö­zel két és fél milliós orosz fővá­­­ros utcáit legalább négyszáz, de nem kizárt, hogy ötszázezer fős tömeg árasztotta el. A „Le a bur­­zsuj kormánnyal!” és a „Minden hatalmat a Szovjeteknek!” jelsza­vakkal felvonulók közül nagyon sokan fegyverrel a kézben indul­tak a találkozóhelyekre. Hatalmas tömeg volt ez. Egy részét a Néva-parti metropolis­ban és környékén állomásozó negyedmilliós helyőrség katonái, másik felét többnyire a munkás­ság alkotta. Ilyen sok elkesere­dett, a rendszert alapjaiban meg­változtatni, tehát az Ideiglenes Kormányt megdönteni kívánó embert talán még négy hónap­pal később, az októberi fordulat óráiban sem tudhatott maga mö­gött Pétervárott a bolsevik párt, amely júliusban végül élére állt az ösztönösen kirobbant fegyve­res tüntetéseknek. Ám az orosz nacionalista körök nyomására 1915-ben ünnepélye­sen Pétervárnak (Petrográdnak) átkeresztelt Szankt-Petyerburg, a maga Putyilov-gyárával, az örö­kösen forrongó viborgi munkás­­kerülettel meg a cárizmust meg­döntő, s még szavazással megvá­lasztott parancsnokainak sem en­gedelmeskedő helyőrségével még nem az egész Orosz Birodalom volt. Az orosz vidék, az Okurov­­városkák álmos birodalma pedig sokszor képtelen volt időben mozdulni a forradalom felgyor­sult ütemére, így azután — no­ha négy jobboldali miniszter vált ki Lvov herceg „forradalmi” kor­mányából, és a bértollnokok által a hadügyminiszterről elnevezett Kerenszkij-offenzíva is villám­gyorsan összeomlott — a tünte­tők hiába meneteltek az utcán: a kettős hatalom másik pólusán álló testület, az Össz-Oroszországi Szovjetek Végrehajtó Bizottsága mensevik és eszer többségű veze­tésének esze ágában sem volt át­venni a hatalmat Éppen a júliusi válság demonst­rálta tehát hogy Pétervárott jó­részt megérett már az idő a radi­kális fordulatra — egész Oroszor­szágban azonban még nem. Lassan a háborús megpróbál­tatások miatt július első hónap­jaiban még a munkásokkal szo­lidárisnak mutatkozó középréte­gek is felocsúdtak, s újra felsora­koztak a már miniszterelnökké kinevezett Alekszandr Kerenszkij mögé. Ők is ott vonultak a gyá­rosok és a monoklis arisztokra­ták között a háromszázezres tö­megben, amely a július elejei fegyveres tüntetés (mások sze­rint: forradalmi kísérlet) alatt életüket vesztett kozákokat és tisztiiskolásokat kísérte utolsó út­jára. A visszavonulásra kénysze­rült bolsevikokra július 5. után nehéz idők jártak. A kor­mányfő, Lvov herceg, már a tün­tetések előtt 28 nevet tartalma­zó listát állított össze azokról, akiket „ki akart vonni a forga­lomból". Egy részükről az igaz­ságügyminisztérium hamarosan „kiderítette”, hogy ,német ügy­nökök­, akik Berlin utasítására keltenek zavart az orosz főváros­ban a Kerenszkij-támadás kibon­takozása idején. A képtelen vá­dak, főleg pedig a biztos halá­los ítélet elől a bolsevik párt két legismertebb országos vezetője, Lenin és Zinovjev, július 7-én illegalitásba vonult. Aki nem tette — így Kamenyev, Raszkol­­nyikov vagy az akkor még magu­kat „kerületközi szociáldemokra­táknak” nevező, de a bolsevikok­hoz közeledő Lu­nacsarszkij és Trockij — a rács mögé került. A bolsevik szónokok a sajtó nagy részének útszéli uszításától kísérve, a foglyokra váró bírósá­gi ítéletek árnyékában minden alkalmat megragadtak, hogy a számos nagygyűlésen kimondják, mindvégig igyekeztek visszatar­tani a tömegeket a júliusi de­monstrációktól, és ellenezték a fegyveres hatalomátvétel gondo­latát A kulcsszereplők némelyi­ke ezzel szemben már akkor, s évek múlva is váltig állította, hogy júliusban forradalom volt az orosz fővárosban. Így éreztek egyébként azok a munkások, ka­tonák, matrózok is, akik július 4-én és 5-én néhány órán keresz­tül itt is, ott is elfoglaltak egy­­egy gyárat, középületet, ők úgy látták, hogy legalábbis „valami olyasmi történik, mint február végén”. Hiába böngészem azonban a korabeli újságokat a jegyző­könyvek megsárgult lapjait , nem lehet kizárólagos választ ad­ni, vajon csak egy monstre tüntetéshullám söpört-e végig Pé­­terváron július elején (olyan, mint amelyik 1917. április végén le­mondásra kényszerítette Miljuko­­vot, a külügyek és Gucskovot a hadügyek irányítóját) vagy egy elvetélt forradalmi kísérlet zaj­lott-e le. Ezért a szakirodalom­ban júliusi válságként találunk utalásokat ezekre a napokra, amelyekben valóban a tömegek játszották a főszerepet. A TÜNTETÉSSOROZATOT, amely korrigálta az orosz for­radalom sorsát a korábbi tünte­tésekhez hasonlóan, az anarchis­ta befolyás alatt álló 1. számú géppuskás ezred indította el, ami­kor megkapta a tűzvonalba szó­lító parancsot. A­­géppuskások ezért indultak az azonnali béke­kötést követelő és a háborús kor­mány megdöntésére szólító jel­szavakkal az utcára július 3-án, késő délután, más helyőrségi ala­kulatokkal vállvetve. Hamaro­san a legtöbb nagyüzemben ab­bahagyták a délutáni műszakot. A nyári éjszakák tejfehér ho­mályában néhány óra múlva lö­vések dördültek. Néhány kapualj­ból és háztetőről jobboldali tisz­ti különítményesek tüzeltek, akik már napok óta készülődtek a vár­ható „zavargásokra”. Arra szá­mítottak, hogy ha utcai harcot provokálnak, elérik a kormány radikálisabb fellépését a bolse­vik párt, sőt a mérsékeltebb szov­jetek ellen­ is. MINDERRŐL negyedóránként érkeztek a hírek a bolsevik párt­központba, a Krzesinska balett­­táncosnőtől, II. Miklós szeretőjé­től elkobzott palotába. A cári ti­vornyák színhelyén most izga­tott, kimerült emberek gyülekez­tek. El kellett dönteniük, hogyan reagáljon a huszonötezres feb­ruári taglétszámhoz képest jócs­kán megnövekedett bolsevik párt az akut helyzetben. Sokan — így a szigorú tanárnő külsejű Jelena Sztaszova és Ivar Szmilga, a Finn­országban­ folyó pártmunka felelőse, a forradalom és a polgárháború egyik későbbi vezetője az azonnali fegyveres támadásra szavaztak. Ők a párt ugrásszerűen megnövekedett be­folyásával (csupán Péterváron 32 000 ember vallotta magát bol­­seviknak), a munkások valóban tarthatatlan szociális helyzetével érveltek. Mások viszont tisztában voltak azzal, hogy nemcsak a bol­sevik párt létszáma, de befolyá­sa is eltörpül még a sokmilliós Oroszország lakosságához képest. Tudták, hogy a kormány vidéken és a frontokon még ura a hely­zetnek, s azt is, hogy — noha a szovjetek vezetőire nyomást le­het gyakorolni, mint áprilisban és június közepén ezt meg is tették — a mensevik Csheidze és Ce­­reteli, az eszer Csernov és Ab­ram Góc azonban már közelebb állnak a Putyilovokhoz, az orosz nagytőkéhez, mint egykori bolse­vik száműzött társaikhoz, akik­kel a századelőn még együtt ost­romolták az önkényuralom bás­tyáit. „Inkább várjunk még néhány na­pot, készüljünk fel, és robbant­sunk fel országos sztrájkot” — adott hangot a tüntetések átme­neti leállítását javaslók vélemé­nyének a vasmunkás Grigori­j Fjodorov. Sokan szerették volna hallani a Központi Bizottság e ki­bővített ülésén Lenin álláspont­ját. őt azonban annyira kimerí­tették az előző hónapok, hogy jú­nius végén szabályosan kivette a szabadságát a párt titkárságán, és néhány napig a városon kívül próbált regenerálódni. Távollété­ben barátja, a párt második em­bere, Grigorij Zinovjev irányí­totta a rendkívül demokratiku­san funkcionáló pártvezetést. A beérkező hírek ellentmondá­sossága miatt a tanácskozás úgy döntött, hogy átvonul a szovjet­tanácskozások székhelyére, a Tau­­riai palotába, s útközben meg­győződik róla, mi a valós hely­zet. Addig is elhatározták, hogy a másnapi tüntetést a gyárkapuk és a kaszárnyák falai közé „te­relik”, de egyben — a jobboldal támadására számítva — lehető­leg fegyver nélkül Pétervárra rendelik a kronstadti bázison ál­lomásozó tengerészek egy részét. Zinovjev tekintélye végül így a visszavonulás oldalára billentet­te a mérleg nyelvét. Nyomban kerékpáros küldöncöt indította­k a Pravda szerkesztőségébe, hogy ki­vetessék a lapból a korábbi ál­lásfoglalást tükröző harciasabb programcikket. (Ezért másnap, július 4-én, a pártlap példányai­nak egy része hatalmas fehér folttal az első oldalon látott nap­világot.) A SZOVJETEK SZÉKHÁZÁ­BAN éjféltájt azonban újra for­dult a bolsevik vezetők hangu­lata. Gyárakba, kaszárnyákba kül­dött agitátorok már nem tudták visszatartani az eseményeket: a munkások és a katonák legked­vesebb szónokaikat is lehurrog­ták, s a késői óra ellenére is har­mincezer ember vonult a Tauriai palotához, szinte ostromgyűrűvel közrefogva azt. A bolsevik párt vezetői most már csak azt pró­bálták megakadályozni, hogy más­nap élesre töltött fegyverekkel vonuljanak fel a tüntetők. Joszif Sztálint, a Központi Bizottság tagját bízták meg, hogy menjen a Pravda szerkesztőségébe, és te­lefonálja végig ennek érdekében a gyárakat és a kaszárnyákat. Ő azonban, aki még néhány hete is Leninnel szemben a mensevi­­kekkel való egyesülés és bizonyos feltételek esetén az Ideiglenes Kormány támogatása mellett volt, most már az ellenkező oldalra lendült. Társainál „radikálisabb” akart lenni, és a megállapodás­sal ellentétesen járt el. Amikor a kronstadti tengerészek izgatot­tan telefonáltak, fegyverrel vagy fegyvertelenül vonuljanak-e ki másnap, Sztálin ilyen „szellemes­séggel” válaszolt: „Maguknak jobban kell tudniuk nálam, hogy mit vigyenek magukkal. Mi, fir­­kászok, mindenesetre mindenhová magunkkal visszük az írószerszá­­munkat.” Ez a kedélyesség más­nap sokba került az orosz mun­kásmozgalomnak. (Folytatjuk) Kun Miklós

Next