Magyar Nemzet, 1987. december (50. évfolyam, 283-308. szám)

1987-12-08 / 289. szám

Kedd, 1987. december 8. Valutaárfolyamok Az államközi megállapodásokon alapuló hivatalos árfolyamok változatlanul az 1987. június 2-i közlésnek megfelelően vannak ér­vényben. Kivétel a vietnami dong, amelynek árfolyama 1000 egy­ségre december 8-tól 73,75 forint, a) Vásárolható legmagasabb bankjegyeinket: 1000-es. ÉRVÉNYBEN: 1987. DECEMBER 8— 14-IG PÉNZNEM Vételi Eladási árfolyam 100 egységre forintban Angol font * 0213,52 8795,90 Ausztrál dollár 3229,80 3429,58 Belga frank 132,24 140,42 Dán korona 715,88 759,94 Finn márka 1125,18 1194,78 Francia frank 814,41 864,79 Görög drachma a) 32,88 34,92 Holland forint 2455,43 2608,37 Ír font 7355,22 7810,18 Japán yen (1000) 347,91 369,43 Jugoszláv dinár (1000) 31,57 33,63 Kanadai dollár 3521,76 3739,60 Kuvaiti dinár 16710,94 17744,50 Norvég korona 714,20 758,38 NSZK-márka 2763,49 2934,42 Olasz Ura (1000) 37,52 39,84 Osztrák schilling 392,66 416,94 Portugál escudo 34,94 36,14 Spanyol peseta 40,86 , 43,38 Svájci frank 3383,03 3592,29 Svéd korona 744,54 811,84 USA-dollár 4620,55 4906,35 ECU (Közös Piac) 5705,78 6058,72 Magyar Nemzet Ciklusok és tompítások Magyarországon MEGÚJULÓ GAZDASÁG­ ­rtan Sípos Béla, a Janus Pannonius Tudományegyetem docense, a HNF CT tagja A konjunktúraelmélet és -ku­tatás iránti szélesebb körű érdek­lődés általában a válságidősza­kokban szokott felerősödni. A szakembereket éppúgy, mint a té­ma iránt érdeklődő nagyközönsé­get napjainkban többnyire két kérdéskör foglalkoztatja. Az egyik: mi a válság oka, illetve az, hogy a válság a természeti törvé­nyek szükségszerűségével követ­kezett-e be. A másik: mikorra és miként várható a fellendülés? Ezzel kapcsolatban nagy a jelen­tőségük a különböző időtálló cik­lusok vizsgálatának, mindenek­előtt a N. D. Kondratyev (1892 —7) szovjet közgazdászról elne­vezett 40—60 éves ciklusoknak. Előtérben a taktika Kondratyev elméleti eredmé­nyei sok hasonlóságot mutatnak, mi több, megalapozzák az M. Sz. Gorbacsov, az SZKP főtitkára ál­tal meghirdetett átalakítási prog­ramot. Nem véletlen, hogy 1987 júliusában a Szovjetunió Legfel­sőbb Bíróságának katonai kollé­giuma rehabilitált IS szovjet köz­gazdászt, akiket koholt vádak alapján ítéltek el az 1930-as évek elején. Közöttük volt Kondratyev és több munkatársa is. Napjainkban a felgyorsult tech­nikai fejlődés miatt a jövő egyre gyorsabban jelenné válik. A köz­gazdászok többsége az időt di­menzionálja, rövidebb szakaszok­ra szabja. Ennek oka az, hogy még az elméleti szakemberek is többnyire aktuális feladatokkal foglalkoznak, s az időhorizont rit­kán érivel a 15—20 esztendőt. A stratégiai döntések megfigyelhe­­tőn háttérbe szorultak s kénysze­rítő okok miatt a taktikai dön­tések kerültek előtérbe. Ahhoz vi­szont, hogy a válság ciklikusságát megérthessük, problémáját meg­oldhassuk, hosszú, 100—400 éves időszakok gazdasági folyamatait, azok hullámzásait,­­ tehát spirális mozgásukat is vizsgálni kell. A társadalomtudomány az 1920-as években ismerte fel azt az igazságot, hogy az emberek, a tár­sadalom élete periodikusan, örö­kösen újrakezdő mozgások szerint hullámzik és ingadozik. Ez a moz­gás a gazdasági élet, a demográ­fia, a világnézet, a politika, a bű­nözés, a divat, a művészet és az irodalom számos területén egy­aránt kimutatható. Az eddigi ha­zai és nemzetközi tapasztalati eredmények alapján s mozgásokat illetően azt az általános következ­tetést vonhatjuk le, hogy a Kond­­ratyev-ciklusoknak és általában a többieknek is nem a tulajdonvi­szonyokban kell keresnünk az okait. Általános vonásként Kondra­tyev négy szabályszerűséget álla­pított meg. Az első: a hosszú cik­lusok emelkedő hullámának kez­dete előtt vagy a kezdetekor lé­nyeges változások mennek végbe a gazdasági életben (találmányok születése és alkalmazásuk, válto­zások a termelési viszonyokban, a világgazdasági kapcsolatok ki­­szélesedése, a pénzforgalom vál­tozásai, az aranytermelés felfutá­sa stb.). A második: a hosszú ciklusok emelkedő hullámának időszakában sokkal gyakoribbak a társadalmi megrázkódtatások és fordulatok (forradalmak, hábo­rúk, ellenforradalmak). A harma­dik: a hosszú ciklusok csökkenő hullámának időszakában a mező­gazdaság is tartós válságban van. A negyedik: a hosszú ciklusok ha­nyatló periódusában a rövidebb ciklusok depressziós szakaszai hosszabbak és mélyebbek, míg a fellendülés rövid és gyenge. Kondratyev felhívta a figyelmet arra, hogy a hosszú ciklusok lét­rejöttében nem a forradalmak, nem a háborúk, általában nem a politikai események játszanak szerepet, hiszen ezek okozatok. Kondratyev az 1920-as évek elején dolgozta ki eljárását, és bár a számítástechnika az utóbbi több mint fél évszázadban sokat fejlődött, azért a módszertani alapok azonosak maradtak. Eze­ket az alapokat mi továbbfejleszt­ve alkalmaztuk az MTA alapku­tatási támogatásával. Összesen 45 féle adatsort vizsgálva — a me­zőgazdaságot kivéve — Magyar­­országon ki lehetett mutatni a hosszú ciklusokat. Érdekesség, hogy a vállalati szférában pél­dául a Mecseki Szénbányák ese­tében is sikerült megbecsülni a hosszú hullámokat. Megállapít­hatjuk, hogy a Kondratyev-cik­­lusok periódushossza az utóbbi 120 esztendőben rövidült, mintegy felére csökkent. A nehézipar, illetve a külke­reskedelem erőteljesen meghatá­rozza a többi ágazat fejlődését, így nem értek egyet azokkal, akik ezen eredmények korlátozott fel­használhatóságát hangoztatják. El szeretném oszlatni a termék­vagy termékcsoportok hosszú pia­ci élettartamában, a szocialista gazdaság lineárisan növekvő fej­lődésében gondolkodók tévhitét. Ez ugyanúgy hibás felfogás, mi­ként az az elgondolás, mely sze­rint a tőkés országok gazdasági válsága, egyebek között az olajár­­robbanás nem gyakorol hatást Magyarország életére. A változás terhei Tudatában vagyok persze az empirikus vizsgálat korlátainak, de a teljes valóság önmagában deduktív módszerrel sem ismer­hető meg. Mindenesetre a széles­körű vizsgálatok alapján azt a következtetést joggal vonhatom le: a szocialista gazdaság nem li­neárisan és nem is szakadatlanul fejlődik. A fejlődés — a marxis­ta dialektikának megfelelően — a szocializmusban is ciklikus, így benne szükségszerűek a válságok, amelyek éppen ezért nem vezet­hetők vissza irányítói szubjekti­vizmusra, illetve hibákra. A társadalom nehezen viseli el a szerkezetváltással együttjáró terheket. Különösen nehezen vise­li el azért, mert a mélypontról való kilábalás a beruházás nö­velését igényli, ami miatt csökken a fogyasztási alap. Jelenleg az atomenergia, a mik­roelektronika, az informati­ka és a biotechnika területén mennek végbe olyan jelentős vál­tozások, amelyek segíthetik a vál­ságból való kimozdulást. Magyarországon az adósságállo­mány növekedése, tehát a túlköl­tekezés miatt jelenleg a nettó fel­halmozási hányad a nemzeti jö­vedelemnek csak 12—13 százalé­ka. Ilyen alacsony értéket a ma­gyar gazdaságtörténet 1949 óta nem ismert. Az állami beavatko­zás, a hitelek felvétele az 1970-es évtized elején bekövetkezett vi­lággazdasági válságot csak eltolta, ám részben fel is erősítette. Míg a tőkés országok az 1970-es év­tized elejétől visszafogták beru­házásaikat, addig nálunk a válla­latok érdekeltsége miatt a beru­házási kedv változatlanul érvé­nyesült. A hitelek felvétele után kiderült: a beruházások azért nem valósulhattak meg eredeti terv szerint, mert legtöbbször a kivitelező a határidőt nem tar­totta; nőtt az átfutási idő; nem volt meg a tervezett munkaerő; a termékeket az adott áron, nye­reséggel nem lehetett eladni. A beruházási tervek állandó módo­sítása miatt a tervszerűtlenség ne­hezen mutatható ki. A nehézsége­ket növelte az is, hogy Magyar­­országon és a többi szocialista országban a nehézipar egyoldalú fejlesztését ellensúlyozó könnyű­ipari rekonstrukciós programokat egy időben hajtották végre. (1960 — 1980 között.) A technika-technológia általá­ban fejlettebb a tőkés ipari or­szágokban, így arra kényszerül­tünk (a többi szocialista országgal együtt), hogy a szükséges beren­dezések egy részét importáljuk. A túlkeresletnek viszont árfel­hajtó szerepe volt a tőkés gép­piacon. Vállalataink nem végez­tek megfelelő piackutatást, fejlet­len volt a vállalati prognosztizá­lás is, így nem vizsgálták meg, hogy a beruházás üzembe helye­zése után a termékeknek lesz-e piaca. A termelés beindulásával az 1970-es évtizedben a könnyű­ipari termékek ára esett, a piac beszűkült, mivel a szocialista or­szágok a rekonstrukciós progra­mok megvalósítása után egyszer­re jelentek meg eladóként a nyu­gati piacokon. A kukás bére... Az előzőekkel is összefügg az a probléma, hogy az 1960-as év­tizedben született ifjúság az élet­­színvonal gyors növekedéséhez szokott. Most viszont szembe kell néznie a lakásszerzés gondjaival, a munkaszervezés nehézségeivel. A kapun belüli munkanélküliség az 1980-as évtized elején 10 szá­zalék volt, ez az 1990-es évtized elején 20 százalékra emelkedhet. Ez összefügg azzal, hogy régi szakmák megszűnnek, új szakmák születnek. A szakmunkásoknak a tudományos fejlődés eredménye­képpen életpályájuk során leg­alább háromszor át kell képezniük magukat. A műszaki-közgazdasági értelmiség, a vezetők helyzete sem jobb, hiszen a szerzett ismeretek fele tíz év alatt elavul A ciklikusság nem természeti csapás a szocialista viszonyok kö­zött. Feltárva törvényszerűségeit,­­előre fel lehetne készülni arra, hogy tompítsuk, illetve csökkent­sük a hullámzások negatív hatá­sait, mégha megszüntetni nem is tudjuk. Valószínűsíthető például, hogy az innovációs és a Kondra­tyev ciklusok között is összefüg­gés van. A jelentős innovációkat általában a hosszú ciklusok le­szálló ágában fedezik fel és a fel­szálló ágban vezetik be. Ezért eb­ben az időszakban a tőkebefek­tetések indokolatlan mértékben megnőnek, s a túl nagy, fölös be­ruházások végül is depresszióhoz, visszatéréshez vezetnek. A fellen­dülés időszakában viszont a régi tőkeállomány már nem alkalmas a szükségletek kielégítésére, hi­szen új szükségletek­­ jelennek meg. A gazdasági élet hosszú hullá­maival kapcsolatos nehézségein­ket súlyosbítja, hogy a szocializ­mus körülményei között nem ér­vényesült a termelőerők-termelési viszonyok dialektikájára vonatko­zó marxi tétel. Ha a termelőerők alacsony színvonalúak és a meg­termelt nemzeti jövedelem elosz­tásában érvényesül az egyenlősdi, amit „szocialista kategóriatévesz­tésnek" nevezhetünk, akkor egy olyan spirál indul el, aminek a teljesítmények visszaesése, majd a nemzeti jövedelem csökkenése, illetve csökkenő üteme, végső so­ron a hiánygazdálkodás a követ­kezménye. Ehhez járulhat egy másik betegség, a központosított tervezés következtében kialakult bürokratizmus, a túlzott alkalma­zotti apparátus, a vállalati veze­tők számának indokolatlanul gyors növekedése. Összefoglalóan megállapítható: napjainkban egyre több politikus, történész, közgazdász, konjunk­túrakutató (e sorok írója is) tu­dományos meggyőződéssel állítja, hogy a szocialista gazdaság állan­dó fejlődésének alaptörvénye csak egyike az íróasztal mellett kidol­gozott, kecsegtető, de nem iga­zolható apologetikus elméleti té­teleknek, olyan tétel, amelyet egyetlen szocialista országban sem sikerült — eddig — igazolni. Ami a jövőt illeti: a válságból való kilábalás az eddigi tapaszta­latok szerint ott volt eredményes, ahol sikeres volt a politika, gaz­dasági, műszaki, szervezési inno­váció, ahol új életformák szü­letnek, míg az addig általánosak egy része elhal. Világméretekben felértékelődik a szellemi tőke, a tudás, rövidül a műszaki gondolat és a megvalósulás közötti idő. A világpiac a magas szellemi hánya­dot tartalmazó termékeket ismeri el. Nálunk viszont a szellemi munkát hosszú ideig improduk­tívnak minősítették, és óriási aránytalanságok alakultak ki. A kukás bére például a professzor fizetésével egyenlő, mivel a ku­kás esetében gyors a reakcióidő, a szemetet el kell szállítani. Ne­héz gyógymódot ajánlani, és ha vannak is kedvező példák, a mű­szaki értelmiséget egyik-másik vállalatnál el is ismerik, általános példás gyakorlatról nem beszélhe­­­­tünk. A Kondratyev-ciklusok felszálló ága az ezredforduló körül vár­ható, de nem érvényesül majd automatikusan. Érvényesülésének alapvetéseként tegyük hozzá: a gyorsabban tanuló társadalmak a történelmi tapasztalatok szerint felvirágoznak, s amelyek ezt las­sabban teszik, azok lemaradnak. Két parlamenti bizottság ülése Jogi eszközökkel is garantálják az Országgyűlés meghatározó szerepét Hétfőn a Parlamentben ülést tartott az Országgyűlés jogi, igaz­gatási és igazságügyi bizottsága. Elsőként az Igazságügy-minisz­térium, a Legfelső Bíróság, a Leg­főbb Ügyészség és a tanácsok 1988. évi költségvetésének terve­zetét vitatták meg. Az írásbeli előterjesztéshez dr. Békesi László pénzügyminiszté­riumi államtitkár fűzött szóbeli kiegészítést. Elmondta: 1988 klncs­­év a magyar gazdaságban, hiszen ez lesz a kormányprogram végre­hajtásának első esztendeje, átala­kul a fogyasztás szerkezete és új irányítási eszközöket alkalmaz­nak. Romlik majd a lakosság jö­vedelempozíciója, míg a vállala­toké, szövetkezeteké valamelyest javul. A kormányzat 5,7 száza­lék reálérték-csökkentést irányo­zott elő a tanácsok költségveté­sénél, amelynek hatása többek között az is, hogy 17 százalékkal csökken majd ezen intézmények beruházási lehetősége. Dr. Lévai Tibor, a Legfőbb Ügyész helyettese elmondta: a pénzügyi eszközök­ csökkenésével az ügyészi apparátus a működés­képtelenség szélére jut. Ennek el­lenére vállalják a rájuk háruló és nem csökkenő feladatokat. A vitában felszólaló dr. Ladányi József (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) elmondta: az 1988. évi ter­vezetnek nagy a labilitása, de erénye az őszinteség. Utalt a me­gye közhangulatának és a kieső 450 millió forintos tanácsi bevé­telek összefüggésére. Dr. Horváth Jenő (Budapest) felhívta a figyel­met, hogy a pénzek elosztásánál nem lehet egyik vagy másik in­tézmény rovására súlyozni. Ezt követően került sor annak a törvényjavaslatnak a vitájára, amely az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvényt módo­sítaná. Ennek kapcsán dr. Békesi László elmondotta, hogy az idő túlhaladottá tette a szabályozást, teljesen megváltozott az adó és pénzügyi ellenőrzés rendszere. A törvényi módosítással a kormány­zatnak az a célja, hogy adót be­vezetni, mértékét megállapítani és az adózók körét meghatározni csak törvénnyel lehessen. Szirtes­­né dr. Tomsits Erika (Budapest) kérte, hogy az államháztartási mérleget részletezzék és azt par­lamenti jóváhagyással fogadják el. Javasolta: az eddig nem tör­vényekkel szabályozott adók ese­tében a kormány térjen át a tör­vényi szintű szabályozásra. Ezt követően a bizottság áttért az egyik legizgalmasabb napirendi pont tárgyalására. Dr. Petrik Fe­renc igazságügy-miniszterhelyet­tes hangoztatta: a jogszabály-elő­készítés és a jogalkotás demokra­tizmusának, az Országgyűlés jog­alkotó szerepének fokozására ed­dig hozott határozatok a tapasz­talatok szerint, nem teljesen ér­ték el a kívánt célt. Ezért jogi eszközökkel is biztosítani kell az Országgyűlés meghatározó szere­pét a jogalkotásban, valamint a társadalmi szervezetek széles kö­rű részvételét a jogszabály-előké­szítésben. Kijelentette: a törvény­­javaslat megmarad a hatályos al­kotmány keretei között. Személy szerint nem lát lehetőséget arra, hogy korlátozzák az Elnöki Ta­nács jogkörét. Dr. Horváth Jenő (Budapest) így fogalmazott: „Ad absurdum az Elnöki Tanács az Országgyűlés ebédszünetében, helyettesítési jogkörénél fogva, hatályon kívül helyezhet törvényt.” Úgy látja ez az ellentmondó helyzet csak alkot­mánymódosítással oldható fel. Korom Mihály, az Alkotmányjo­gi Tanács elnöke, vitába szállt az előtte szólóval, és hangsúlyozta a magyar államvezetés felelősségtu­datát. Szerinte e problémát majd az alkotmány átfogó reformjakor kell megoldani. Dr. Tallóssy Fri­gyes (Budapest) az Elnöki Ta­nács ilyen széles alapokon nyug­vó, parlamenti helyettesítési jog­köréről szólva kifejtette: ez a jogintézmény az ötvenes évek ma­radványa, és maga a törvényere­jű rendelettel való szabályozás jogelméleti nonszensz. Nézete sze­rint alkotmányt akkor kell módo­sítani, ha erre szükség van. Czo­­ma László (Zala megye) elmond­ta, hogy a törvényjavaslatban megbúvik az Elnöki Tanács és az Országgyűlés lehetőségei közötti ellentmondás. Úgy ítélte meg, hogy az Elnöki Tanács működé­sét szabályozó fékeket most és azonnal kell beépíteni a törvény­be, és jogszabállyal kell kötelez­ni a testületet arra, hogy jogal­kotói javaslatait terjessze e bi­zottság elé. Kopp Lászlóné (Borsod-Abaúj- Zemplén megye) kifejtette: „az Országgyűlés jogkörét is megcsor­bítva érzem, ha az általa hozott jogszabályokat egy szűkebb cso­port módosíthatja. Törvényt csak törvénnyel lehessen módosítani!” Tulok András (Veszprém megye) javasolta, hogy a törvényerejű rendeletet kereszteljék át elnöki tanácsi rendeletté. Filló Pál (Bu­dapest) szerint nem kell félni az alkotmánymódosítástól, hiszen azt az élet változása kényszeríti ki. Király Zoltán (Csongrád megye) írásbeli javaslata értelmében jo­gi eszközökkel kell biztosítani az Országgyűlés meghatározó szere­pét. Jelenleg ugyanis az Elnöki Tanács mindent megtehet az Or­szággyűlés tudta és beleegyezése nélkül. Ezért javasolta, hogy e kérdésben csak úgynevezett mi­nősített többséggel lehessen dön­teni. (boros) A Magyar Nfüllfl megkérdezte: Jók-e a Reflex­eink? A Győr-Sopron megyei környe­zetvédők tavaly ősszel határozták el hogy egyesületet alapítanak. Márciusban tizenegy taggal —­­meg is alakult a Reflex, amely­hez ma már csaknem kétszázan tartoznak. Az egyesület szeptem­berben — nálunk szokatlan mó­don — fizetett hirdetésben tette közzé gondolatait a környezetvé­delemről. Megérte a költséget a hirdetés megjelentése? Egyálta­lán, milyen eredményt vártak tő­le? — A kérdésre dr. Kalas György, jogtanácsos, a hirdetés megszövegezője válaszol. — A környezetvédelem problé­máinak elintézését nem várhat­juk csak a hivatalos szervezetek­től, intézményektől. Ezeket csak­­ széles társadalmi rétegek aktív részvételével oldhatjuk meg. Hirdetésünkkel mindannyiunk felelősségére akartuk felhívni a figyelmet. — Milyen forrásból tudják költségeiket fedezni? Mire for­dítják bevételeiket? — A tagsági díjakkal gazdálko­dunk. Ez személyenként százhúsz forint, ifjúsági tagoknak hatvan, a gazdálkodó szervezetek évi hatezer forintot fizetnek. Ennek legnagyobb részét a gyerekek környezetvédelmi nevelésére for­dítjuk. — A gyerekeket és olykor az egyes embert is könnyű meggyőz­ni céljaink helyes voltáról. De mi­vel lehet egy vállalatot, egy szö­vetkezete­t arra bírni, hogy anya­gilag is támogasson egy környe­zetvédő társadalmi szervezetet? Mit tudnak nekik adni a pénzü­kért? — Igen sok gazdálkodó szerve­zet van abban a helyzetben, hogy — mivel nincs pénze beruházá­sokra — nem tudja betartani a környezetvédelmi előírásokat. Mi gyakorlati segítséget adunk a ter­melési és környezetvédelmi ér­dekek összhangjának megvalósí­tásához. — Ehhez a munkához — a szé­les társadalmi alapokon kívül _­ komoly szakértelem is szükséges. — Tagjaink egy csoportja az Országos Környezet- és Termé­szetvédelmi Hivatal megyei szer­vezetének munkatársa, így „hi­vatalból” ismeri a szakterületet. A helyi felügyelőséggel jó kapcso­latban vagyunk, és keressük az együttműködés lehetőségeit más természetbarát, környezetvédő szervezetekkel is. (k. m.) Az ipari és a pénzügyi tárca eltérően ítéli meg a vállalatok jövőjét Az Országgyűlés ipari bizottsá­gának tegnapi ülését egyetlen szóval lehet a legjobban jelle­mezni: ellentétes. Ellentétes, mert miután a képviselők több mint három órán keresztül sorolták kérdéseiket, észrevételeiket, ag­gályaikat és kifogásaikat, az el­nöklő Juhász Mihály azzal sum­mázhatta a vitát, hogy mivel ér­demi, a költségvetés egészét meg­kérdőjelező kifogás nem hangzott el, így a bizottság az 1988. évi állami költségvetésről szóló tör­vényjavaslatot támogatja. Ezt a megállapítást a képviselők egy halkan elmormolt igennel elfogad­ták, az ellenvéleményeket tudako­ló kérdésre pedig nemleges válasz érkezett. A történelmi hűség kedvéért azonban érdemes felidézni, me­lyek voltak a képviselői észrevé­telek. A leggyakrabban azt kifo­gásolták a honatyák, hogy az elé­jük tett adatok szerint az ipar jövő évi helyzetét finoman fogal­mazva is eltérően ítéli meg a Pénzügyminisztérium, illetve az Ipari Minisztérium. Így a pénz­ügyek irányítói azt ígérik, hogy az új adórendszer, a szabályozók kö­vetkeztében jövőre a kormány stabilizációs és kibontakozási programjában kulcsszerepet ját­szó feldolgozóipar pénzügyi po­zíciói ötmilliárd forinttal javul­nak, addig az Ipari Minisztérium ugyanennek az ágazatnak a hely­zetét ellenkező előjellel ítéli meg: ők hétmilliárd forintos vesztesé­get jósolnak. Aligha csoda tehát, ha a­­képviselők közül többen is kifejtették: nem lenne hátrányos, ha a kormányzati előterjesztések legalább az előjelben azonosak lennének. A felszólalók közül Juratovics Aladár (Csongrád megye) a fel­dolgozóipar és az alapanyag-, illet­ve­ energiatermelő ágazatok kö­zötti optimális arány megkeresé­sére szóló törekvéseket helyesel­te ugyan, ám óva intett attól, hogy itt bármelyiket is a másik kárára segítsék és kifejezte aggo­dalmát a biztos és szilárd energia­­rendszerért, ami az országban ma még megvan. Lékai Gusztáv (Hajdú-Bihar megye) abban re­ménykedett, hogy az 1988-as költ­ségvetési tervezet számai biztos információkon nyugszanak, nem úgy mint a korábbi évek előter­jesztései. Feltette a kérdést, hol tartunk ma a hetedik ötéves terv megvalósításában, nem kell-e azt módosítani. Furcsállotta, hogy pont a Gorbacsov—Reagan csúcs­találkozó, a leszerelés híreivel egy időben kerül a képviselők elé egy olyan költségvetési javas­lat, mely a honvédelmi kiadások növeléséről szól. Kovács László (Pest megye) ugyancsak ezt ész­revételezte kiegészítve azzal, hogy éppen az állami költségve­tésből gazdálkodó központi szer­veknél nem érzi azt a takarékos­ságot, melyet ma az országban mindenkitől elvárnak. László Ferenc (Fejér megye) csalódottságának adott hangot: ha az ipar helyzete valóban olyan mértékben romlik, ahogy azt a minisztérium előterjesztése tar­talmazza, akkor ő ezt nem tudja összeegyeztetni azokkal az ígére­tekkel, melyek az új adórend­szer bevezetésének szükségességét indokolták, s melyeik szerint, ha nem is az egész iparnak, de a jobb vállalatoknak feltétlenül jobb helyzetbe kellene kerülniük. A bányászat egyre égetőbb gondjairól többen is szóltak, köz­tük Mérei Emil (Baranya­­megye), majd Simon Péter (Borsod me­gyei képviselő az ülés legrövi­debb, ám a közvéleményt min­den bizonnyal a legjobban izgató kérdését tette fel: a gazdaság­irányításnak van-e garantált ha­tékonysággal működő fékmecha­nizmusa, amellyel az ígért 14—IS százalékos határon belül tudja tartani az árak emelkedését? Erre a kérdésre válaszolva Csá­ki Gyula pénzügyminiszter-he­lyettes elmondta, hogy az ár­emelkedések korlátozása érdeké­ben a kormányzat a termelői árak változtatásának bejelentési köte­lezettségét írta elő, s egész évben szigorú árellenőrzést kíván foly­tatni. A honvédelmi és belügyi kiadásokkal kapcsolatos észrevé­telre az volt a válasza, hogy ezek csak a személyi jövedelemadó miatti bruttósítás következmé­nyei, a reálnövekedés mindössze egyszázalékos. A két tárca eltérő prognózisait mind a pénzügymi­niszter-helyettes, mind Horváth Ferenc ipari államtitkár, — leg­alábbis részben — az eltérő szá­mítási módok következményeként magyarázták. A vitában felszólalt még Morvai László (Budapest), Weiszböcse Rezsőné (Győr-Sopron), Tőzsér Gáspár (Nógrád), Mágyor Pál (Budapest), Kovács Károly (Bu­dapest), valamint Harsányi Imre az Országos Tervhivatal elnökhe­lyettese. A bizottság az ülés máso­dik felében jövő évi munkatervé­ről zárt ülésen tárgyalt. (neyer)

Next