Magyar Nemzet, 1988. február (51. évfolyam, 26-50. szám)

1988-02-22 / 44. szám

4 Kozma VÁLTOZNAK AZ IDŐK, vál­toznak a színművek. Az 1981-ben a Hallelujával színházi köztuda­­tunkb­a berobbant Kornis Mihály ekkoriban új drámát írt. A Koz­mát alig két esztendeje mutatta be a kaposvári Gáky Gergely Színiház, Ács János rendezésében, s­ nemrégiben került a Pesti Szín­ház műsorára, Horvai István színrevitelében. Nemcsak a két premiert körülvevő társadalmi légkör változott — azért nem annyira, hogy a színmű az aktua­litását vesztette volna —, hanem a két változat is lényegesen kü­lönbözik egymástól. A színmű jobb lett. Szorosabb, tisztább a szerkezete. Tehát erő­teljesebb a tartalma is. Annak idején mint­ha két drámát gyűrt volna egybe a szerzője Az egyik azé a három nőé, akik egy káder­üdülő zárt strandján napoznak, iszogatnak, fecsegnek , és talál­­koznak Kozmával, aki egy sze­mélyben megidézi az asszonyok múltjának férfialakjait, végül azok halálát is. Ez a dráma tel­jesen megmaradt, de a másik, a közösségi dráma, a társadalmi­történelmi végjáték — amely nem is volt igazán megírva — a vi­szonylagos önállóságáról lemon­dott, az előbbinek a szolgálatába állt Eredetileg volt egy teher­autó platójára terelt olyan sze­­dett-vedett társaság is, amelynek a tagjai egy múltbeli, egyszers­mind egy küszöbönálló tragédia áldozatai, sőt, a tragédia kivizs­gálására alakult bizottság képvi­selői is. Ez a „reprezentatív min- ■ ta" nem volt eléggé tipikus, elég­gé teljes, s a kurta panaszokból nem kerekedett ki a kis életeken túlmutató közös história. Apró­­cseprő szavaitól megfosztva, ez a gyülekezet vált azóta a halottak karává. A DOLOG KÖNNYEBBIK VÉ­GÉT fogta meg az író akkor, két­ségkívül, amikor a halottakat puszta dramaturgiai szerepükre redukálta. (El tudnék képzelni olyan Kozma-variációt is, ahol e hazajáró lelkek valóban sorsot, drámát, hazát kapnának.) Mos­tani feladatuk mindössze annyi, hogy példázzák e „jól-fekvő" höl­gyek vakságát, akik a hullákat mint hulladékokat söprik félre emlékezetük partjáról, jelenlétü­ket csupán akkor érzékelik, ami­kor a moccanatlan plázs-nyugal­­mat megtépázza egy-egy szélro­ham. Egy tőmondatos monológ kivételével, ezek az áldozatok jó­formán nem is beszélnek, inkább zenélnek, énekelnek régen diva­tos slágert, operettdalt, mozgalmi nótát — a „barna bőrű hab­leányától az „oly távol, messze van hazám”-ig. Szerepük csak­nem olyan, mint egy bő színi­utasítás, amelyet azok, akik majd e színművet még előveszik, akár más és más cselekvésekkel tölt­hetnek meg, Selmeczi György nyomdokán más zenével, Krämer György után más mozgással is. A három asszonynak határo­zottan jót tett viszont, hogy in­kább magukra maradhattak. Je­lenlétük így nyomatékosabb lett. Sokkal világosabb a szándék, hogy Kornis Mihály nem a tel­jes magyar társadalomból válasz­tott ki három embert — amint a túlélők és az áldozatok bizonyos párhuzamosságának feltételezésé­vel, a transzport tágabb körű összetétele sugallta —, hanem csupán egyetlen rétegből. Abból, amely funkciót tölt be, saját vagy hozzátartozói jogon a vezető ré­teghez tartozik. A három nő há­rom generációt képvisel, az egyik paraszt­, a másik munkásszár­mazású, a harmadik már bele­született e körbe. A legidősebb a bombabiztos pozícióig jutott el, a kivételezett jólétig a középső, a legfiatalabb már Nyugatig, és on­nan vissza, a kábítószeres álmo­kig. Útjuk mentén besúgott, fel­jelentett, megtagadott, kihasznált, megcsalt férfiak, kivégzett, ön­gyilkosságba kergetett, halálba kívánt emberek. Halottak, akik most már akár beállhatnának a többiek mellé a karba is. Ha igaz a históriájuk. Hiszen a „víg öz­vegyek” gyakran hazudnak. Még sokszor műsorra kellene tűzni a Kozmát, hogy minden igazságát megleljük. KORREKT, OKOS játék az, amelyet Horvai István megterem­tett. De a fedlhetetlenséghez annyi hiányzik, amennyitől iga­zán átütő lehetne az előadás. Hajszálpontosan érti a gondola­tokat, a helyzeteket is egyértel­műen dolgozza ki, ami nem kis eredmény olyan drámánál, amely a technikáját, az idő- és tér­kezelését tekintve az abszurdtól tanult (és amely, valljuk meg, még mindig kissé spekulatív). A „karvezetés” is tökéletes, előnyös volt az a döntés, hogy a kórus tagjait nem statiszta-, hanem színészértékű szereplők közül vá­lasztotta ki: Szarvas József, Ko­rognár Károly, Cserna Antal és társaik figyelmesen és intenzí­ven töltik be feladatukat. Külön­ben a színészvezetés hagy némi kívánnivalót maga után. Nem si­került igazán létrehozni azt a külö nős minőséget, kettősséget, a „atomist” stílust, amely a tragé­diában rejtező humor terápiájá­­val kezeli súlyos kedélybetegsé­günket A szöveg, komikus­­groteszk fordulatainak szinte át kell törniük magukat a játékon. Szerencsére, jobbára megvan hozzá az erejük. Ha a személyek mindig arra mennek, amerre a „szél fúj”, ha «ingatagok és homályosak, akkor a hagyományos ábrázolással nem­igen le­het boldogulni. Mégis a lehető legrealistább jellemeket vezeti fel színészeivel H­orvai István. Amiből az következik, hogy a mutatvány nem sikerül mindig és mindenkinek. Most Eszenyi Enikő adja a legfiata­labb nőt. Csillát, akit drogok a s­­zarvak, neurózis zaklat. Hol unott, hol támadó, süvöltően agresszív, kérkedően extravagáns. De a lány végső „kiborulását" már túlhajt­ja, itt a kevesebb több lett vol­na Az anyját, Böbét alakítja Törőcsik Mari vendégként, áld száraz hangjával, fanyarságával, gyanakvásával, ha úgy adódik, a visszakozásával is sugallja, hogy ez az asszony lassan elkopott a fáklyásmenetben. A harmadik „pancsoló kislány”, Hédi pedig Pap Vera, csodálkozó szemekkel, felhúzott szemöldökkel, libuska együgyűséggel villváncos, de kese­rűre váltani is képes. Mindhár­mukat az újgazdagok „cuccaiba” öltöztette-vetkőztette a szintén vendég Vágó Nelly. Körülöttük pedig Fehér Miklós „napsütötte” sárga strandfala virít (vajha Tea-­­pott volna olyan minőségű ma­tériát, amelyről — legalábbis kö­zelről — nem üvölt a lemosható tapéta praktikussága!), mögöttük pedig a koromfekete, szinte üsz­­kösnek tűnő, veszteglő teherko­csi (igen leleményesen, a térrel takarékoskodva, félig a földbe süllyesztve.) Azt, aki fentről jött, a talá­nyos Kozmát ezúttal Reviczky Gábor játssza, kemény számon­­kérő, provokatív. A jövendő kozmáiknak azért marad pár fel­­fedezetlen vonás. Hiszen ez a lá­togató nemcsak az értelem vád­jával csikarhatja ki a választ, ha­nem az asszonyok valahai férje­ként, való­ban férfiként is fellép­hetne. És nemcsak gunyorosan ítélkezhet, hanem a tragédiához való méltósággal is, fenséggel vagy legalább formátummal. Ahogy egy deushoz — et machi­ne —, egy Kozmához, egy Godot­­hoz illik. Ha egyszer eljön. Bogácsi Erzsébet Feribről jött látogató A Pesti Színház előadása Sugár János rajza Jurkó Környezetkultúráról a Berzsenyi Gimnáziumban AZ ÉPÍTETT KÖRNYEZET kultúráját az általános építészeti ízlésneveléssel lehetne megala­pozni. Ezt különböző szakemberek többek közt az 1978-as Építészet és ízlésformálás tanulmánypályá­zaton is megfogalmazták. A kép­zést már az óvodában kellene el­kezdeni, mert a „gyermekek még fogékonyak és a lelküket érő első benyomások maradandóak, s ha ezek jó irányba hatnak, a későbbi­­kedvezőtlen hatások­­már nem fogják megváltoztatni a kialakult jó ízlést. Ezzel szemben felnőtt korrá az emberek kialakulnak, megrögződnek, megcsontosodnak szokásaik, és azokat megváltoz­tatni igen nehéz, társadalmi mé­retekben szinte lehetetlen" — ír­ta akkor Timon Kálmán. Mi tör­tént tíz év alatt? Gáborjáni Péter építész és munkacsoportja az Építéstudomá­nyi Egyesület támogatásával szer­vezett Környezetépítés és -kultú­ra az iskolában címmel kiállítást és ankétet február 11—13 között a Berzsenyi Gimnáziumban. A ki­állításon óvodások, iskolások, épí­tész- és iparművész-hallgatók munkáit, kísérleteit láthattuk. Ösztönös és tudatos didaktikus próbálkozásokat arra, hogy az óvodai, iskolai szűkebb-tágabb környezetbe visszahozzanak vala­mi elveszettet. Mert a művészet visszavonult azokból a régiókból, ahol nem képes hatást gyakorol­ni (például mert egy technokrata építésszemlélet objektív vagy a roncsolódó belső környezet szub­jektív determinizmusa túlteng.) A kiállításon láthattuk, amint finn gyerekek egy kirándulás után az északi mítoszok alapján az erdei szellemekről és tündérek­ről, természeti misztériumokból formálnak világot. Nagyobb tár­saik — talán ezeken az alapokon — képesek tervszerűen, akár napi tizenkét órás munkával át­alakítani iskolájukat TIZENEGY ÉVES MAGYAR gyerekek Múlt és jelen jövő kör­nyezetünkben című programjuk­ban az „áldozati kő” témáját kap­ják feladatként. Sokan a hagyo­mányos családi ház — egy ko­rábban mindenki által megélhető világmodell — makettjét készítet­ték el áldozatként... Láthattunk fotókat látványos svéd és elmélyült magyar akciók dokumentumaiból. Néhány képet Makovecz Imre kicsikkel, és Cse­le György nagyobbakkal folyta­tott téralakító misztériumjátékai­ból. Ilyen Karay Zsófia biológia­­rajzszakos tanár jurkó — jurta­kunyhó — építési gyakorlata is. Vannak jó építészeti tervek, me­lyek megvalósultak (mint a Sarlós Júlia, ősz Piroska, Csizmár Gyula és Szarvas Aladár tervezte nóg­­rádmegyeri óvoda). Vannak ter­vek, amelyek papíron maradtak, mint az Iparművészeti Főiskola bővítésére készült hallgatói ter­vek. És kevéssé jó próbálkozások is, mint egy Iskolabútor-pályázat legfeljebb ergonómiailag átgon­dolt darabja, amihez jól illik egy gyerekrajz, melynek címe: „Ami­től félek”. A kép vegyes, ezért is hű. AZ ANKÉT VEZETŐI építé­szek, pszichológusok, egyetemi ta­nárok, technikatörténészek, neve­léskutatók, a kerületi főépítész. Az elhangzó, meglehetősen szél­sőséges nézetek jól tükrözik a ki­állítás optimistább és a valóság zordabb képeinek ellentmondá­sait. Van, aki egy éles szakkritika felidézésével cáfolja, hogy az esemény helyszíne — az újonnan épült gimnázium — önmagában is megfelelő útmutatás lenne. Azt követeli,­ hogy az építészek „kós­­­­toljanak bele törtjükbe”...Mások a technika eredményeit féltik, és közhelyekkel érvelnek. Megint mások környezet és derm­okrá­cia viszonyát feszegetik. Ezt az ifjabb hallgatóság lelkes tapsa kíséri. Megtudhatjuk, hogy a nagy ok­tatási reformok egyikében sem volt eredeti főtéma a vizuali­­tás. Csak annyit fogalmaztak meg, olyan iskolát tessék csinál­ni, amelyen látszik is, hogy ott van vizuális oktatás. Először ta­lán egy ilyen referencia-iskolára lenne szükség ahhoz, hogy egy­általán érdemben gondolkodhas­sunk vizuális oktatási program­ról. Ez — különösen pénz nélkül — nagy önfeláldozást kíván. Még­is csinálják néhol. De néhány ember áldozata, vagy az e kiállí­tást létrehozók felelősségtudata elegendő lesz-e egy ilyen orszá­gos nevelési program spontán be­indításához? (szegő) IMagyar Norazet Mától: Könyvárleszállítás Hétfőtől a főváros és a vidéki városok könyvesboltjaiban is­mét féláron vásárolhatók meg azok a könyvek, amelyek há­rom esztendővel ezelőtt vagy még régebben jelentek meg, s az Állami Könyvterjesztő Válla­lat és a Művelt Nép raktáraiban maradt belőlük példány. Válto­zatlanul érvényben van az a sza­bály, hogy nem lehet kedvezmé­nyes áron eladni lexikonokat, szótárakat, s az úgynevezett „standard” műveket, mint pél­dául a gyakran hiánycikké váló klasszikus versesköteteket. A két terjesztő vállalat tájé­koztatása szerint ebben az árle­szállításban mintegy százmillió forint értékű könyv találhat ked­vezményes áron vásárlóira. Csu­ pán néhány könyveim az „újabb” kínálatból: Orbán Balázs Torda város és környéke, Bajcsy-Zsi­­linszky Endre Mátyás király, If­jabb Bartók Béla Bartók Béla műhelyében, II. Rákóczi Ferenc emlékiratai. A választék szinte naponta változik, hiszen a könyvesbol­tokba folyamatosan érkezik az újabb és újabb szállítmány. (dánul) NAPLÓ Fábri Zoltán filmrendező mun­kásságáról és életútjáról közölt méltató elemzést a Patriot című indiai napilap vasárnapi kulturá­lis mellékletében. A hosszú, el­ismerő cikk annak kapcsán író­dott, hogy a delhi Magyar Tájé­koztatási és Kulturális Központ­ban visszapillantó vetítést ren­deztek a nemzetközi hírnevű ma­­gyar fi­lmművész alkotásaiból.­­ Tízezer méternyi­ filmszalagot, néptáncgyűjtésének teljes archí­vumát a Magyar Állami Népi Együttes a napokban átadta az MTA Zenetudományi Intézetének. Az átadott tízezer méternyi film­felvételt a Zenetudományi Intézet videoszalagra íratja át, és ebből egy sorozatot visszaad az Állami Népi Együttesnek. A Az idén június 3. és 8. között rendezik meg a magyar Irodalom jelentős kulturális eseményét, az ünnepi könyvhetet Az országos megnyitó ezúttal ismét Budapes­ten, a Vörösmarty téren lesz. A tavaszi könyvünnepre mintegy nyolcvan kiadvány kerül a bol­tokba, könyvsátrakba. A külföldi szerzők sorában szerepel Borisz Paszternák immár világhíres re­­­­génye, a Doktor Zsivágó, amelyet­­ az Európa Könyvkiadó ad közre. Elhunyt Szegedi Ernő szobrász Föladta volna? Vagy egy óvat­lan pillanatban a sors mégis csak a szemébe tudta vágni, hogy fél karja volt? Tegnap Angliában 54 éves korában meg­halt Szegedi Ernő szobrász. Bu­dapesten Kisfaludy Strobl Zsig­­mond tanítványa volt a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, majd 1956 után Angliában a Royal College of Arts-on szerzett dip­lomát. Fél karral került a főisko­lára, jobb kezét egy akna szakí­totta le nyolcéves korában, de ezt a kegyetlen tényt soha nem fogadta el. Hajót épített beton­ból, házat vidéken, ajtót szerelt és bútort készített, de főként szobrokat. A beton, a vas enge­delmeskedett neki. Nem hitte el, hogy valamivel is hátrányo­­sabb helyzetben van a többi em­bernél, de minden napja kis hőstettek sorozatából állt; fölkelt reggel és megkezdődött a harca a tárgyakkal. A viaskodás a gombokkal, a cipzáraskabát két szárával, a szénpor beleült a pó­rusaiba, bőre megvastagodott, ki kellett volna kefélni, krémet kellett volna masszírozni bele, de­­ hogyan lehet körmöt kefélni annak, akinek nincsen másik te­nyere? Mégis, a fa mindig fé­nyesre simult, az anyagból a portré elkészült, öregedő arcok vonásait öntötte bronzba, kövé­rek tokás arcát, zenészek, színé­szek érzékeny hangulatváltozá­sait. Gyerekekét,­ akiknek voná­sai még alakulatlanok, karakte­rük még megfoghatatlan. Jó portrékat csinált. Hozzáve­tőleg 60—70 híresség mellszob­rát és több életnagyságú gyer­mekszobrot. Ólom üvegablakot készített London belvárosában, egy modern zsinagógára, kiállí­tásokon vett részt. 1963-tól 1980- ig szobrai rendszeresen ott vol­tak a Royal Academy nagy nyá­ri kiállításain. Ebben a pillanat­ban is nyolc szobra van kiállít­va egy vidéki galériában. Az emberekkel nehezebben ment a harc. Viaskodnia kellett a megrendelésekért, ki akar ma­napság pénzt fizetni­ saját bronz képmásáért? Pénzesekkel kellett tárgyalni és sima szavú galériá­sokkal. Ez volt a nehezebb, nem szobrot csinálni. Amilyen türel­mesen figyelte meg a formákat, s amilyen ügyesen ragadta meg a legérzékenyebb hangulatokat is, olyan sután bánt a fontosak­kal. Magára haragította, ahe­lyett, hogy magához idomította volna őket. Ilyenkor türelmet­lenné vált, ingerült, visszavonu­lásra kész lett. Elment a hajójá­ra, ki a tengerre. Sokszor elfá­radt, és sokszor szerzett új erőt. Vidám fickó volt, csak az utóbbi hónapokban lett mogorva, sze­relmében is csalódott, késői há­zassága rosszul sikerült. A minap a kisfiával a tenge­ren volt. Visszafelé rosszul lett a csónakban, s a csónak fölbo­rult. A gyereknek sikerült meg­kapaszkodnia, aki ismerte, tud­ja róla, nem adta fel- ő sem. Bi­zonyára akkor is sokáig hadako­zott, csak hát a sorssal szemben mégis csak félakkora esélye volt. (fekete) Hétfő, 1988. február 22. Meghalt Ránki György akadémikus A Magyar Tudományos Akadé­mia Elnöksége megrendülten tu­datja, hogy Ránki György akadé­mikus, Kossuth-díjas történész, az MTA Történettudományi In­tézetének igazgatója, az Akadé­mia Filozófiai és Történettudo­mányok Osztályának elnöke, 58 éves korában rövid, súlyos beteg­ség után, 1988. február 19-én, vá­ratlanul elhunyt. Temetéséről ké­sőbb intézkednek. * Milyen volt Ránki György pá­lyakezdése? Milyen jellemzőit szoktuk idézni annak a korszak­nak, amelyben egyetemi tanul­mányait végezte, amikor fiatal tudósként — és most tudjuk már: tragikusan rövid — életútjának első stációit járta? Tizenöt éves 1945-ben. Húszéves 1950-ben. Hu­szonhat éves 1956-ban. Átélte — nyitott szemmel és nyitott szív­vel ezeket az éveket. Olyan ko­rok, korszakok súlyát hordta a válla­in, amelyek sokakat megvi­seltek, megterheltek, et nem. Tiszta lappal indult tovább, egye­nes az út. Ahhoz a ritka ember­típushoz tartozott, amelyet nem legyűrnek, ellenkezőleg, megedze­­nek a nehézségek. Nem a komfor­­mizmust váltják ki a létekből a lélek koloncai. Nemi A kemény elhatározást. Nyitott, derűs, jó hu­morú, rendkívül értelmes, ember­séges férfi volt, kiváló szellem. Bátornak is mondhatnám, ha a szó nem lenne félreérthető és fél­reértelmezhető. Az sem egészen véletlen, hogy akkor, amikor pályáját tulajdon­képpen elkezdte — az ötvenes évek derekán —, a gazdaságtörté­net volt a magyar történetírás felfutó ága, s hogy ő is ezt mű­velte, ennek a témakörnek köte­lezte el magát. Itt nyílt ki elő­ször a horizont, itt kínálkoztak az első lehetőségek, és számára nyil­vánvaló volt, hogy ezeket a lehe­tőségeket kell megragadni. 1955- ben jelent meg Berend T. Ivánnal — később is gyakori szerzőtársá­val — együtt írott első munkája a „Magyarország gyáripara az im­perializmus első világháború előt­ti időszakában, 1900—1914’[ címen közreadott tanulmánykötet, amely már azt az iskolát képviselte, amit nem ok nélkül köthetünk a ne­véhez, s amelynek legfőbb sajá­tossága az egyetemesség. Addig is volt a magyar história­­írásban valamelyes hagyománya ennek a tematikának persze, csak­hogy provinciális, olykor roman­tikus, nacionalista közelítés jel­lemezte a kérdéskör feldolgozóit. Ezekben az 1955-től sűrű egymás útánban megjelenő kötetekben egy egészen más szemlélet rajzo­lódik ki: ez a gazdaságtörténeti analízis a magyar fejlődésnek az összeurópai fejlődésbe,­­ a világ egyetemes gazdaságtörténetébe való integrálását célozza, s oldja meg bravúros következetességgel. És hogy meddig lehet eljutni ezen az úton, azt jól mutatja a hetvenes évek végén angolul is megjelent újabb kötet, amely ezt az európai mércét az egész tér­ségre érvényesnek tekintve, min­den korábbi vállalkozásánál pon­tosabban definiálja, mit jelent a kontinens gazdasági peremvidé­kén élő országoknak, államoknak a kiutak keresése, mit jelentenek a kudarcok, amelyek ezt a törek­vést szegélyezik. Szemmel látható, kötetről kö­tetre követhető: Ránki gazdaság­­történeti tematikája egyre színe­sebb, egyre tágabb horizontú, egyre több szállal kapcsolódik más kérdéskörökhöz, teljes szem­léleti egységben az előzmények­kel­. Megírja 1944 március tizen­kilencedikét,­­ aztán, 1973-ban, a második világháború történetét — sikerkönyv, holott minden be­tűje igényes tudományos teljesít­mény. Megírja — 1981-ben — gazda­ság­is külpolitika kapcsolatát elemző munkáját, s ebben a nagy­hatalmak harcát a délkelet-euró­pai gazdasági hegemóniáért. Vi­lágosan és félreérthetetlenül ki­mutatja, hogy az első világhábo­rú után megalakult kisállamok milyen gyakorlati gazdasági lehe­tőségek birtokában kísérelték meg a lábra állást, hogy mennyi­re nem volt képes az angol vagy a francia gazdasági aktivitás ki­tölteni az érzékelhető, a megnyí­ló kereteket, s hogy ez miként tette szinte törvényszerűvé ezek­nek az országoknak német­ orien­tációját. És ebből már le is ve­zethető — nemcsak gazdasági, de politikai értelemben is — az újabb nagy téma: a mozgástér és kény­szerpálya kettős kérdése, az, hogy hol húzódnak a tényleges hatá­rai a lehetőségeknek, és hol gör­csösülnek kötöttséggé a mozgá­sok. Ránki rendkívül okosan, ár­nyaltan és­ meggyőzően ábrázolja ezeket a folyamatokat nehéz vol­na bárkit is megnevezni a ma­gyar történetírásban, aki hasonló képességekkel rendelkezett volna, mint ő, és éppen ebben a vonat­kozásban. Ha mindezt kivételes aktivitá­sának tényeivel is összekapcsol­juk — megszámlálhatatlan pub­likációja, előadások sora, debre­ceni professzorsága, akadémiai funkciói­t, mint tudományszer­vezőt is méltatnunk kell, ebben a minőségében is rászolgált a fenn­tartás nélküli elismerésre. Miközben rengeteget tett azért is, hogy a magyar tudomány ered­ményei a nemzetközi tudomá­nyosság fórumain megjelenhesse­nek. Mint bloomingtoni vendég­professzor számtalan jelentős tu­dományos tanácskozást szervezett — nemcsak magyaroknak és nem­csak amerikaiaknak. 1985-ben a Nemzetközi Törté­nettudományi Bizottság stuttgar­ti kongresszusán első alelnöknek választották. Ott voltam ezen a tanácskozáson, és tudom, a dön­tést osztatlan örömmel nyugtáz­ta a világ történészeinek közös­sége. Keveseknek adatik meg ilyen népszerűség, hiszen szigorú feltételeknek kell megfelelnie an­nak, aki erre a babérra pályázik. Ránki Györgynek minden adott­sága megvolt ahhoz, hogy a ma­gyar tudománynak igazi nagykö­vete legyen a világ bármely pont­ján. A tudomány persze szükség­képpen nemzetközi, még ha a mű­velt téma adott esetben a legszi­gorúbban nemzeti is. De a meg­becsült jelenlétnek, egyidejűség­nek vannak komoly feltételei, és ezek kialakítása elképzelhetetlen az olyan egyéniségek nélkül, mint amilyen Ránki György volt. Ez­zel­ nemcsak a hazai történettu­domány, de Magyarország általá­nos nemzetközi tekintélyét is szolgálta. El szeretném kerülni a közhelyet, de itt és most, tartal­ma van, ki kell mondani: pótol­hatatlan a veszteség. Magyarországon a hatvanas évek második felében kezdődött meg a szellemi megújulás folya­mata, és ebben Bánki fontos sze­repet vállalt. Egész működése példa arra, hogyan kell a meg­győzés, a szellemi fölény erejével, s nem erőszakosan, nem türelmet­lenül, úrrá lenni a demagógián, amely sok értéket nyelt el máloch­­ként, s nemcsak ebben a tudo­mányban. Ilyen irányú képességeinek tér­nyeréséhez kétségtelenül hozzá­járultak kivételes tapasztalatai, nemzetközi tekintélye, kipróbált és sok tekintetben a­nikális — egyéniséget sugárzó — módszerei. De talán a legmarkánsabban: Ő maga. Az ember. Ránki György, akit most elvesztettünk. Alkotó erejének teljében, ötvennyolc éve­sen. A szellemi örökséget szokták ilyenkor emlegetni, vigaszul. Pe­dig tragikusan igaz: ez az örök­ség, bár értéke nem vitatható, az alkotó emberrel együtt egy és oszthatatlan... Kosáry Domokos Babits Könyvesbolt Káposztásmegyer üzleti negyedében Ma, 22-én nyílik meg a Ká­posztásmegyeri lakótelepen az ÁKV új üzlete. A Lóverseny ut­cai új könyvesbolt, amely a március 9-i ünnepélyes megnyi­tón Babits Mihály nevét veszi majd fel, nemcsak a lakótelep könyvellátását hivatott javítani. Újpesten alig néhány helyen árusítanak könyvet — a város­rész legnagyobb könyvüzletét a Metróépítés miatt kellett bezár­ni —, ezért a forgalmasabb uta­kon pavilonokat fognak felállíta­ni, amelyeket az új bolt lát majd áruval el. A Babits Mihály Könyvesbolt épülete színében és formájában is alkalmazkodik a környező lakóházakhoz, és a körülötte kialakított kis térrel kapcsoló­dik a többi üzlethez is. Ily mó­don a lakótelep újabban elké­szült részének természetes köz­pontja lesz ez az „üzleti ne­gyed”, ahol a bevásárláson kí­vül kávézni, újságot olvasni, vagy csak üldögélni és nézelőd­ni is lehet. Az üzlet több mint kétszáz négyzetméternyi alapterületén szak- és szépirodalmat­­kínálnak, de — tekintve, hogy közelében általános iskola és gimnázium is, működik — tankönyveket is árusítanak. Számításba vették azt is, hogy ezen a lakótelepen az átlagosnál is több a gyerek, ezért a gyermek- és az ifjúsági iro­dalmat kiemelten kezelik. A tervek szerint az üzlet egyik falán mindig egy újpesti grafi­kus művei kapnak majd helyet. Első alkalommal Banga Ferenc kiállítását láthatják az érdeklő­dők. (k. m.)

Next