Magyar Nemzet, 1988. február (51. évfolyam, 26-50. szám)

1988-02-27 / 49. szám

8 Kettős szorításban A magyarországi nemzetiségi szövetségek közül egynek székhe­lye nem a fővárosban található. A legkisebb, hazánkban élő nép­csoport a tornán: a különböző statisztikák 20—25 ezer emberben jelölik meg létszámukat. Döntő többségük Békés-, Csongrád- és Hajdú-Bihar megyében él. Ezért hát logikus hogy a Magyarországi Románok Demokratikus Szövetsé­ge Gyulán működik. A többi szö­vetséghez hasonlóan itt is meg­kezdődtek az év végi kongresszus előkészületi munkálatai, amelyről a szervezet vezetőjét kérdeztem. _Azt hittem, könnyű lesz föl­törni a régóta bennem­ bujkáló kérdést a főtitkárnak: közszerep­lései alkalmával — több kollégá­jához hasonlóan — miért nem az anyanyelvének megfelelő néven lép a nyilvánosság elé? Azaz miért nem Gheorghe Mark? Aztán ami­kor végül rászántam magam, rögtön el is bizonytalanodtam: magánügybe avatkozom-e illeték­telenül vagy egy közösségébe? _Jómagam sem tudom eldön­teni, hogy 1988-ban mi lenne a helyes... Ugyanis az anyakönyv­be Márk György néven írtak be, és hosszú ideig ez a kérdés fel sem merült. Nem azért, mintha ennek törvényes akadályai volná­nak. Sokkal inkább lélektaniak.­­ Ma már tudom, hogy jobb lett volna kezdettől fogva így szere­pelni, viszont tartok tőle, hogyha most változtatnék, nem volna bi­tele az ügynek... Sokan a kör­nyezetemben megkérdőjeleznék az őszinteségét, mások meg más okok miatt egyfajta ,kivagyiságnak” tartanák. Úgyhogy a kérdést jo­gosnak tartom, de tisztességgel ne­hezen tudom megmagyarázni a helyzetemet, amely természetesen nemcsak engem jellemez, hanem sok ezer magyarországi románt is. Románnak lenni... — Az elmondottakból egyene­sen következik a kérdés: milyen érzés ma Magyarországon román nemzetiségűként élni? — Nehéz helyzetben vagyunk. Részint:azért, mert kevés román anyanyelvű él az országban. A fel­­szabadulás előtt ráadásul­ egyál­ta­­lán nem volt értelmiségi rétegünk, azóta ugyan kitermelődött, de jó­részt szétszóródott. A románlak­ta vidékeken zömmel a pedagógus végzettségűek maradtak, ám ezek száma, befolyása nem annyira je­lentős, hogy egymaguk vállakra vehessék a kultúra hordozásának terheit. Másrészt: a mi helyzetün­ket a közvélemény előtt általá­ban meghatározza a magyar—ro­mán politikai kapcsolatok mai ál­lapota, ezen belül főleg az erdé­lyi magyar kisebbség sorsa. Köz­ismert a vita a két ország között. Számunkra ez azt jelenti, hogy kettős szorításban élünk: az itt­honiak sokszor azonosítanak ben­nünket a határon túli politikával, a határon túliak meg szinte egy­általán nem vesznek rólunk tudo­mást Ez utóbbiról csak annyit, hogy az elmúlt öt-hat évben a meglévő, eredetileg is szegényes kapcsolataink tovább gyengültek. Csak a pedagógusképző intézmé­nyek román szakos hallgatói vesz­nek részt kinti kurzusokon, illet­ve az aktívan dolgozó óvónőik, ta­nítók és tanárok a kolozsvári nyá­ri szabadegyetemen. Mi — érthe­tően — több alkalommal­ is kez­deményeztük a kapcsolatfelvételt, de ennek még semmi eredménye nem látszik. Az elmondottakból gondolom, egyértelműen kiderül, hogy a hazai románság bajai más természetűek, mint a többi nem­zetiségé. Oktatás, nyelvismeret — Hogyan áll az anyanyelv ügye? Milyen a nyelvvesztés mér­téke? — Az intézmények még nagy­jából megvolnának, ámde a szü­lői házban egyre kevésbé beszé­lik a nyelvet Amikor szövetsé­günk nemrég megvizsgálta a ro­mán nyelvű oktatás gondjait, ak­kor arra a következtetésre jutott, hogy manapság a tanítás belső tartalmi fejlesztése lenne a leg­fontosabb, legsürgősebben megol­dandó feladat .Ennek az a ma­gyarázata, hogy korábban nem sikerült megnyugtató választ ta­lálni a nyelv iskolai oktatásával és a nemzetiségi tudat alakulásá­val összefüggő bajokra. Napjaink­ban a­­klasszikus értelemben vett anyanyelvi oktatás modellje alig­ha felel meg egy, az anyaorszá­gon kívüli etnikum sajátos mű­velődési és nevelési követelmé­nyeinek. Ami nyilvánvaló: az anyanyelvi oktatás korszerűsí­tésénél minden eddiginél alapve­tőbb érdek a román tájnyelv vé­delme, a köznyelv terjesztése és az etnikai önismereten alapuló nemzetiségi öntudat kialakítása. A nyelvoktató iskolákban a leg­sürgősebb volna a tananyag nyelv­­tanító jellegének tökéletesítése és a pedagógusok továbbképzése. Ehhez viszont új tananyag kelle­ne. — Milyenek a pedagógusképzés körülményei, amelyek végül is meghatározzák a majdani román nyelvű oktatás színvonalát? — A felsőfokú pedagógusképző intézmények közül a beiskolázás csak a szegedi tanárképző főisko­lán mondható eredményesnek. A főiskola román tanszéke a hiva­tásához méltó szervezettséggel, felkészültséggel és tárgyi feltéte­leikkel bír. Az óvónőképzés, illet­ve a tanítóik képzése ellenben régóta megoldatlan, illetve rend­kívül mostoha körülmények kö­zött folyik. Nemrég javasoltuk, hogy a felvételin a nemzetiségi nyelv tudása legyen elsődlegesen a mérvadó. Képviselni az érdekeket — Hogyan alakul azoknak a gyermekeknek az élete, akik az általános iskolában valamilyen szinten elsajátították a román nyelvet? — Teljesen valószínűtlen, hogy a továbbiakban használni tudják anyanyelvüket. Akik szakmát ta­n­lnak, azok egyáltalán nem be­szélik tovább a nyelvet, s tizen­nyolc-húszéves korukra azt a ke­veset is elfelejtik, amit tudtak. Meg le­hetne próbálni — és mi tet­tünk is erre javaslatot, hogy né­hány szakmunkásképző intézetben románul is tanítsanak egyes tár­gyakat . — Az oktatás nehézségein kí­vül a közművelődési tevékenység­ben milyen feladatokat tart a leg­fontosabbnak?­­ — Természetesen itt is a nyelv ápolását és művelését, a hagyo­mányok ébren tartását és megőr­zését Ez magában foglalja a khib­­mozgal­mat, a művelődési házaik nemzetiségi jellegű munkáját, a néptáncot, a népzenét a folklór gyűjtését és feldolgozását a szín­játszást és az anyanyelvi ismeret­­terjesztést. Mindebből látható, hogy­­természetesen jelenleg is sok mindent csinálunk. Nem kívánom felsorolni közművelődési tevé­kenységünkben leltárszerűen mindazt amit az elmúlt években elvégeztünk, ezért inkább azt emelném ki, hogy még az eddi­gieknél is erőteljesebben együtt kell dolgoznunk mindazokkal, akik a kulturális, közművelődési munkában érintettek. Nálunk is egyre kevesebb a pénz, ezért most arra törekszünk, hogy helyi anya­gi eszközöket is keressünk. Min­denképpen érvényesíteni kell ugyanis azt az elvet hogy a nem­zetiségi közművelődés nemcsak szövetségi feladat, hanem állami is. Különösen ha ennek anyagi hátteréről van szó. _ Társadalmunk változásai nyilván érzékelhetőek lesznek nemzetiségi területen is. A de­mokratizálódás kiterjedése a nem­zetiségi politika egyes aspektusait is más megvilágításba helyezi. Hogyan készült fel erre a szövet­ség? . ■ J — Az utóbbi évek tapasztala­tai azt mutatják, hogy szövetsé­günk, mint a hazai románság tár­sadalmi érdekképviseleti szerve­zete, a politikai és kulturális, de különösen a nemzetiségi identitás megőrzésével összefüggő követel­ményeknek a mostani felépítés és jogosítványok mellett egyre nehe­zebben tud megfelelni. Ebből ki­indulva mondom tehát, hogy bár a nemzetiségek sorsával foglalko­zó határozatok és állásfoglalások helyesek, végrehajtásuk nem ki­elégítő. A nemzetiségi politikát nem a deklarált jogok, hanem azok megvalósítása alapján kell megítélni. Ezért olyan strukturá­lis reformra volna szükség, amely átfogja a nemzetiségi kérdéssel foglalkozó összes intézményit. S mert az asszimiláció jelenlegi üte­me veszélyezteti a nemzetiségi identitás megőrzését, ezért a nem­zetiségi politika középpontjába a nyelv, a kultúra megőrzését kell állítani és ehhez kell az eddigiek­nél lényegesen jobb feltételeket teremteni. Dénes D. István Magát Nemzet Kiállítás, hangverseny a Collegium Hungaricumban Érdeklődést keltő művészeti események színhelye a bécsi ma­gyar intézet, a Collegium Hunga­­ricum. A rendezvényeken fiatal magyar alkotóik mutatkoztak be. Kiállítása nyílt Varga Tamás szobrászművésznek, amelyen Grossmann Ferenc igazgató nyitó szavai után Kurt Inpert, az Oszt­rák Képzőművészek Társaságának alelnöke méltatta a művész alko­tásait Ezt követően ugyancsak az intézetben hangversenyzett Szé­kely István zongoraművész, több magyar és nemzetközi díj nyerte­se. Már 13 éves korában felvették a budapesti akadémia zongora- és zeneszerzői­­tanszékére. Székely István Bécsben Beethoven-, Cho­pin- és Mozart-műveket adott elő. (s.) Budapesti nézők szerint 1987 legjobb magyar filmje Az utolsó szó jogán A Fővárosi Moziüzemi Vállalat — ismertebb nevén a Fömo — ak­ciót hirdetett Az év legjobb ma­gyar filmje 1987 címmel. Ezen a legtöbb szavazatot Kása Ferenc műve, Az utolsó szó jogán kapta, méghozzá igen nagy többséggel. Az­ összes szavazat csaknem há­romnegyedét ez a film kapta, míg a sorban következő mindössze a szavazatok öt százalékát. A Fömo közönségdíját február 28-án, vasárnap a Puskin mozi­ban adják át, a hat órakor kez­dődő előadáson. Ez alkalommal a mozi Kósa Ferenc új filmjét, A másik embert mutatja be. NAPLÓ Megmaradt Szobotkának cím­mel február 29-én, hétfőn este 7 órakor a budapesti Kossuth Klub­ban a Magyar Írók Szövetsége, a Magyar Rádió és a TIT budapesti irodalmi szakosztálya emlékmű­sort rendez. A beszélgetés vendé­gei: Szabó Magda, Berkes Erzsé­bet, Bata Imre, Kadbedó Lóránt, Mándy Iván. Közreműködik: Far­kas Zsuzsa és Szabó Sándor. Március 9-től újabb négy résszel folytatódik a képernyőn a Velünk élő történelem című dokum­entumfilm­­sorozat. Ezúttal az 1949-es földosztást, és azt követően a mezőgazdaság szo­cialista átszervezésének időszakát ele­veníti fel a műsor, amelynek főszer­kesztője Berecz János és Radványi Dezső, rendezője Mátray Mihály. Az új, négyrészes ciklus 1945-tel, a föld­osztás legelső eseményeivel kezdődik. Korabeli film- és fotóemlékek segít­ségével eleveníti fel a szocialista me­zőgazdaság megszervezésének évekr­e az MSZMP 1957-es agrártéziseiben fog­laltak megvalósulását. ­ Karinthy Ferenc súlyelvelés Dialektika Az a jó, hogy nálunk minden­re két kifejezés van. Mégpedig szigorúan attól függően, mikor és kiről esik szó, az illető pillanat­nyilag miként fekszik, a kérdéses ügy miképpen bírálandó el, a po­zitív avagy negatív rubrikában-e. Ez így, látom, túl bonyolult, Lu­kács Györgynek is becsületére válnék. Tehát gyorsan egy példát Ha teszem azt vidéki, vendéglős szomszédom, némi alkoholos be­folyásoltság hatása alatt telt po­hárral baljában, jobb öklével a mellét döngeti, s azt kiáltozza: „Márpedig én magyar gyerek va­gyok, értitek, magyar, és akinek nem tetszik, annak is pofájába vágom, valódi, törzsökös magyar!” — nos, amennyiben az illető mondjuk megyei funkcionárius, akkor e kijelentése a szocialista hazafiság vagy nemzeti önérzet, patriotizmus kifejezésének minő­sül. Ugyanez az Írószövetség helyi csoporttitkárának, az irodalmi fo­lyóirat szerkesztőhelyettesének szájából súlyos nacionalista, sőt soviniszta. Térjünk át a fordítottjára. Aki arról panaszkodik, hogy­ már az iskoláiban gúnyolták, az egyetem­re származása miatt nem vették föl, szüleit elhurcolták, szerencsét­­len üldözött. Ha viszont a fentie­ket túl gyakran emlegeti, netán további, újabb keletű panaszokkal tetézve, könnyen a cionizmus gya­nújába keveredhet — távol le­gyen tőlem bárki érzékenységét sérteni, de az érintettek gondol­ják át velem, s hiszem, hasonló következtetésre jutnak. Apám, tudják, írással kereste kenyerét, anyám orvos volt — mi vagyok én? Haladó értelmiségi, radikális, progresszív család gyer­meke, avagy, ha épp rosszul áll a szénám, polgári csökevény, bur­­zsujivadék, néhány évtizede, kul­turális életünk azon szép korsza­kában pedig röviden és velősen úrifiú — fölért egy tarkólövéssel. Régebben sokat utaztam (ma már nem annyit), jöttem-mentem a vi­lágban. Amikor, igaz, fölöttébb ritkán, hivatalos kiküldetésben, barna útlevéllel, internacionalis­ta kötelességemnek tettem eleget, ha viszont csak úgy kóborlok, a magam kedvére és pénztárcám ki­merüléséig, tengek-tengek orszá­gok, s kontinensek között, bizony hamar rám süthetik a kozmopo­lita bélyeget Emlékeznek még amaz időkre, midőn a tizenöt holdas újgazda, ki-ki pofája és az illetékes hatal­masságok szeszélye szerint, hol középparaszt, kétkezi földműves szövetségesünk volt, máskor azon­ban pechére a Ludas Matyiben mint hordóhasu kulák, népnyúzó, kizsákmányoló nagygazda, révt­­hirterjesztő zsírosparaszt szere­pelt a karikatúrákon? Szeretett Rákosi elvitársunk életrajzában olvashattuk, biflázhattuk a köte­lező szemináriumokon: szülei dol­gozó kisemberek voltak, gondo­lom, Ada községi szatócsok. A plé­bános úr vecsernye után esetleg békepapként felehetett le, hogy a rorátéra a klerikális reakció meg­testesítője gyanánt ébredjen — akkoriban járta az a sztori, egy falusi népfronttitkár a gyűlésen megjelentek között tisztelettel kö­szöntötte a „klerikális reakció he­lyi képviselőijét”. Ismert személyiségekre terelve a szót, csupán a magam életéből: Tito marsall hős partizsaivezérből szemünk láttára vadult láncos ku­tyává, majd szelídült vissza Ju­goszlávia népeinek bölcs atyjává. Hazánk neves szülötte, Teller Ede megátalkodott háborús oszktóból néhány itthon is közzétett nyilat­kozata után, hipp-hopp, már-már békeharcossá szárnyasul­t, Sza­­harov akadémikus pedig a dolgo­zók esküdt ellenségéből, botrány­keltő huligánból, a kapitalizmus elszánt ügynökéből lett hetek alatt a peresztrojka lelkes híve. Nobel­­díjas, nagy hírű, humanista tudós — hosszan sorolhatnám az oda­­vissza metamorfózisokat, a világ­­proletariátus zseniális kormányo­sától kezdve a japán és a náci kémekből rehabilitált veterán, hű­séges leninista forradalmárokig, ám a téma túl véres, még az ef­fajta nyelvészeti-stilisztikai tár­gyalásokat is tiltja a tapintat, jó ízlés. Az ügy harminc esztendeje ha­zaáruló disszidensként, renegát­ként eltávozottak mára idegenbe szakadt véreinkké testvér­esültek, külföldön élő honfitársainkká, sőt, barátainkká, és visszalátogató, tárt karokkal várt dollárpapákká­­mamákká. Bizonyos országok­, élü­kön vezetőikkel, aszerint, hogy politikailag jelenleg éppen hol állnak, netán honnét szedik a sá­pot, lehetnek az antiimperialista front bástyái, de egy kicsike for­dulat, s máris feudális zsarnok­sággá, sötét elnyomó diktatúrák­ká züllenek. Akik ma a palesztin nép, az arabok igazságos ügyének önkéntes katonái, némi ember­rablások, túszszedések, repülőtéri és hasonló lövöldözések hírére ter­rorista bűnözőkké aljasulnak. Ami pedig a háborúkat illeti, az ál­talános alapelv: ha mi vívjuk, fel­szabadító jellegűek, az internacio­nalizmus szellemében, feltétlen igazságosak, viszont az ellenünk harcolók gaz agresszorok, orvtá­madók, imperialista hódítók és bandák — így van ez, ilyen egy­szerű, könnyű megtanulni. Modern idők. Az új magyar re­gény, dráma, film egyrészt bá­tor, eredeti kísérlet, merész for­mabontás, rejtvényességében sok­rétű, szakítás az ósdi sablonokkal stb., más kritikusok szerint ab­szurd halandzsa, érthetetlen zagyvalék, néhány lila sznobnak késleült művészkedő hülyeség. A szerelő, aki csöpp­­nyaralóm ker­­tecs­kéjében az emésztőgödröt szippantja le, a lakosság érdeké­ben munkálkodó, hasznos szolgál­tató kisiparos, a pesti belvárosi butikos a vásárlók választékos igényeinek szorgos, leleményes ki­elégítője, míg többen úgy vélik, mindkettő csak fusizó, feketéző, árdrágító, harácsoló, ingyenélő, csaló milliomos — de akár ez, akár az, okvetlen adóalany. A csúcstartó: 1956. Időrendben haladva: a jogos elégedetlenség kirobbanása, fegyelmezett tünte­tés, fölkelés, szabadságharc, új márciusi ifjak népmozgalma, di­csőséges forradalom, balhé, han­­cúr, tri, ellenforradalmi inciden­sekkel vegyes, zavaros, nehezen elemezhető társadalmi jelenség, majd simán ellenforradalom, ké­sőbb OSE, azaz októberi sajnála­tos események, újabban ellenfor­radalom, melyet forradalmárok csináltak, nemzeti tragédia, egy­szerűen események vagy ismét csupán ötvenhat — vajon meddig folytatható a visszaszámol­ás? KEDVES MAPKOBUR, látom egyik este a tévéhíradó­ban, hogy megalakult az Or­szágos Egészségvédelmi Ta­nács, ez téged mint szakembert érdekel, engem pedig, mint egyik áldozatát a dohányzás­nak, nézem hát éberen, mégha az ilyen tudósítások mind egy kaptafára mennek is: előbb — legyünk szakszerűek — nagytotál az egész teremről, hadd lássuk, ki ül a hosszú asztalnál és ki az elnökségben, közben megy a szöveg, amire persze az ember nem tud fi­gyelni, mert ez a „ki kicsoda” játék köti le. A találgatást megkönnyítendő kisvártatva éppen ezért úgynevezett kö­zelképek is jönnek, kinagyított egyéni portrék (senki nem mer pislogni), és ezek nemcsak arra jók, hogy elmélázzunk egy­­egy méla tekinteten, hanem hogy a szerkesztő — ha akar­ja — ezalatt szépen rövidít­hessen a beszámolóból, ezért hívják az effélét vágóképnek is. Minden rutinos szabvány szerint megy tehát, megvan ennek a régről kialakult ri­tuáléja, ettől korrekt a tájé­koztatás, és akkor a sok tudós mellett,­ az asztal végére hú­zódva megpillantok valakit. Talán az operatőr se hitte el, hogy őt látja. Akár meghök­kenésében, akár kollégái gesz­tusként mindjárt ki is nagyít­ja nekünk. És most jön a cso­da, kedves Markobur: mert ki ül ott az Országos Egészség­­ügyi Tanács alakuló ülésén? Maga Vitray. Bizony, a Tamás,, egy társaságban Csehák Judit­tal, holott — tudtommal — nincs is orvosi diplomája. A kombináció mindenesetre elképeszt. S tüstént jobb kedvre derít. Először is, mert a professzo­rokkal szemlátomást alaposan megtűzdelt tanácskozásra — láss csodát! — beengedtek egy laikust. Másodszor meg, hogy ha éppen őt hívják meg a Par­lament falai közé, akkor ez már-már jelképes. Vitrayt ugyanis hosszú ideig — hivata­losan — csak szidni volt szo­kás, kivált az egészségügyben, minek üti bele az orrát olyas­mibe, ami nem tartozik rá — és ha mégis ott ül, az aranycirádák alatt, akkor más' időknek nézünk 'elébe. Emelkedjünk hát túl az egyedi eseten az általánosság felé, még akkor is, ha maga ez a — mint mondani szokás — konkrét eset (mármint­ a Vitrayé) külön is megérne egy szagos misét, kivált azt méltá­nyolva benne, hogy fantaszti­kus érzékkel halászik elő va­­lahonnét mindig egy csudabo­garat, akiről aztán töménte­len vita, vádaskodás, fölfortya­­nás és nyilatkozat után legvé­gül kiderül, hogy az illető ko­pott külseje nemcsak arany szín­­­vet takar, de benne rejlik vala­milyen titok megfejtése is. Szé­les Lajos borbélymester eseté­,­ben például az égett sebek gyógyításával kapcsolatban. Most már könnyű erről beszél­ni, amikor idehaza is törzs­könyvezték végre" a „Naksol”-t mint gyógyszert, vagyis nagy kegyesen elfogadták, amit majdhogynem úgy kellett rá­erőltetni megannyi szaktekin­télyre, és most már boldogok vagyunk, jöhet a dollár. Most már csak hívei vannak az ügy­nek, lelkes támogatói, termé­szetesen , de én még emlék­szem, kedves Markobur, hogy éppen a Vitray-műsoron fellel­kesülve utazott le Sándor öcsém, a gyógyszeripar fárad­­hatatlanja, mintegy magánkez­deményezésből Széles Lajos bá­csihoz egy Nak nevezetű falucs­kába, hogy megvizsgáltassa a híres keveréket, és mennyit idegeskedett aztán, míg a gya­nakvás, az értetlenség, vala­mint a rosszindulat szirtjei közt segített bekormányozni a „Naksol” hajóját a kikötőbe. Az egész — majdhogynem ne­gyedszázados — odüsszeuszi bolyongást pedig éppen az Élet és Irodalom múlt heti számá­ban írta meg Mezei András, okkal dühödve fel egy Előbb is lehetett volna című, február 3- án megjelent újságcikken, mely — utólag — szükségesnek látta abbéli véleményét kifej­teni, miszerint „ha ebbe az ügybe nem kapcsolódtak volna be, egyébként igen tiszteletre, méltó, de e területen magukat messiásnak képzelő laikus köz­szereplők, előbb jutott volna Émil„ nyugvópontra a készítmény ügye”. Most mit mondjak erre, ked­ves Mapkobur? Nem tudok rá felelni. Egyszerűen azért nem, mert ha nincsenek ezek a (kis­betűs) messiások, esetleg még ma is csak a helybéli orvos ke­­negeti a betegeket a Nakon. Belátom persze, hogy egy jól működő és újat pártoló mecha­nizmusnak, legyen szó akár gyógyszergyártásról, akár köz­­művelődésről, akár bármi másról, nincsen szüksége Mes­siásokra, és hogy ha ennek el­lenére vannak, az következmé­nye csupán a sok-sok apró, ám érinthetetlennek tűnő feudum halmazának, mely reá tapad a gépezetre, eltömi információs csatornáit, lelassítja mozgását, befullasztja a kezdeményeket. Ilyen helyzetben — vagyis ne­hézkesen működő mechaniz­mus esetén — a romantika lép előtérbe: valaki kivonja a kardját, és megkockáztatva akár a kiátkozást is, nekiront az ezerfejű hordának; az meg, ha teheti, összeköttetései segít­ségével beletaposná a földbe, lehetőleg a rendszer nevében. Közép-európai történelmünk­ben szaporák az ilyen esetek; adja ég, hogy ezektől is meg­védjen — vegyük most már szimbolikusan szerepét — az Országos Egészségvédelmi Ta­nács. Mert igazából akkor fog jól működni társadalom­szer­vezetünk, ha nem lesz szükség immár prófétákra, megszállot­takra, lánglelkű — magányos — hősökre, ha nem lesznek hi­tetlenséget terjesztő, és az úgy­nevezett „szavahihetőségi sza­kadékot” (a szakn­yelvben credibility pap­ et) tovább szé­lesítő ügyek, melyekben szokás szerint végül több a hisztéria, mint a józan érv. Amikor tehát az ország sokkal nyugodtabb lélekkel bízza rá magát hiva­talaira, mint eddig. Ez is lehet egyik nézőszöge a demokráciának. Melyben az ér­demi döntések nem aszerint születnek, ki mutat fel a pa­pírján több pecsétet, kinek na­gyobb a rangja, vagy akár a hatalma, hanem hogy kinek van az adott esetben igaza. És még arra is képes, hogy tole­rálja, ha alkalmanként előáll valamilyen recepttel Nemecsek Ernő. Nem mindig mond az butasá­got. Emlékszem még, hogyan ke­rested meg barátnéiddal annak idején Nedeczky nénit, talán Szigetszentmiklóson, kedves Mapkobur, hogy adjon egy té­gellyel a csodakenőcsből. Már betegágyában feküdt az idős asszony, a krém meg ki volt készítve a konyhaasztalra, in­gyen vihette boldog-boldogta­lan. Isten a megmondhatója, hogyan találta fel éppen Ne­deczky néni, hogy a napraforgó szárából bőrápoló nedveket saj­toljon; most mindenesetre ott áruljuk a Hélia-D-t New Yorkban, nem is akármennyi­ért. Ugyanilyen sikert kívánok annak a csöndes mérnöknek is, aki a Felkínálom című, ked­venc tévéműsoromban világ­figyelemre érdemes találmá­­nyát szeretné realizálni: a­ titka az, hogy nem ózonburok-lyu­­kasztó freongázt tölt bele a flakonba, hanem egyszerűen le­vegőt, és valami trükkel ez az „aerospray” ki is fújja a bo­rotvahabot. Ha minden jól megy (vagyis tőkét talál), töb­bet hoz majd a közös konyhára, mint akármelyik vergődő honi középüzem.­­ Jó, tudom, a lényeg persze nem itt van elásva, ez a fajta hozzájárulás — akármennyire is szép önmagában — még ko­rántsem elég a gazdasági üd­vösséghez, és hogy a kifejlett, modern üzemeknek, a nagy tu­dású alkotóműhelyeknek, a drága laboratóriumoknak meg kutatóintézeteknek kell adniok a nemzeti jövedelem óriási — meghatározó — hányadát. De csak a személyiség megbecsülé­sével fog menni ez ott, azokban is, akármilyenek a keretek. Nos, ezért örültem annak, hogy ott láthatni Vitray Tamást is a nagy tekintélyű társaságban, konoksága ezek szerint még­sem volt hiábavaló, a valóság­hű politika partnert lát benne. És e precedens nyomán — le­gyünk bizakodók —, benned, és bennem, hátha mi is kitalálunk vagy fölkarolunk egyszer va­lamit. Ennek reményében köszönt Szabó György - Szombat, 1988. február 27.

Next