Magyar Nemzet, 1988. március (51. évfolyam, 51-77. szám)

1988-03-08 / 57. szám

6 A RÁDIÓ MELLETT Nevetünk, sírunk, hangulatunk van Némelyek szerint túlontúl ,ki­emelten­, pontosabban szólva kö­vetkezetesen, azaz minden alka­lommal szó esik e hasábokon a Rádiókabaré műsoráról. Két­ ok­kal magyarázható ez. Az első in­dok nagyon is kézenfekvő: tömeg­kommunikációs vizsgálatok sze­rint egy-egy adást megközelítőleg öt-hat millió ember hallgat meg (s nem is tudom, hogy ez csak a hétfőnkénti premierre vonatko­zik-e vagy a szombati ismétlé­sekre is), tekintettel azonban ar­ra a tényre, hogy az említett felmérések bizonyos földrajzi ke­retek közé korlátozódnaik, bízvást állíthatjuk, hogy a fenti becslés legalábbis óvatosnak tekinthető. Márpedig nem maradhat sajtó­­visszhang nélkül egy olyan rádiós produkció, amely ekkora hallga­tottságnak örvend. A „kiemelt” méltatás másik oka (ámbár kell-e első után még egy?), hogy a há­zai kabaré és a hazai vicc min­denkor, minden körülmények között a közállapotok és kivált­képp a közhangulat tüköre volt. Olykor persze görbe tükre, de hát még a görbe tükör is valamilyen képpel szolgál, akármi okból haj­­lítgatják, csiszolgatják üvegét. Szembeötlő módon láthattuk (az­az hallhattuk) ezt, amikor megis­mételték több évtized szilveszteri kabaréit — szembesülhettünk az­zal, milyen érzés volt ennyi meg ami annyi esztendővel ezelőtt a bő­rünkben lenni vagy legalábbis, miféle „elvárások” közvetí­­tettek „felélik" e bőrbenlét vonatkozá­sában. Hogy a jelenlegi Rádiókabaré mennyiben felel meg e föltételek­nek, arról persze lehet vitatkozni. Célszerű azonban ténykérdések­nél maradni. Mert az ízlésekről ezúttal sem érdemes disputát nyitni. Hiszen kinek a pap, kinek a papné, avagy a tegnap esti pél­dánál maradva: kinek a minisz­terasszony tetszik, kinek meg Verebes István a humora. Min­denesetre biztató, akad olyan rög­tönzésre is vállalkozó partner egészen illetékes helyről. Műről nem érezhetjük úgy, hogy a haj­dan volt „Illetékes Elvtárs”-at pótolja, hanem talpraesetten vála­­szolgat Verebes olykor zavarba ejtő, sőt, pikáns kérdéseire, le­gyen szó a dolgozószobai kanapé­ról, a keble alatt érző szívet do­bogtató „gorilláról” vagy bármi­ről. Mostanában divattá is lett nyíltságról beszélni (bárcsak vol­na unalomig csépelt dolog ez a nyíltság), mégsem hinném, hogy az ilyen oldott, ám mégis komoly­ párbeszédek bárki­ tekintélyének­­ ártanának. Sőt, tán az sem túlzás, hogy az effajta beszélgetések ki­fejezetten jót tesznek hangula­tunknak. így volt ez tavaly is, amikor Medgyessy Péter olyan időszakban állt Verebes — és az ország — elé, ami­kor igazán nem szerepelt az imába foglalt nevű­­ek élbolyában. Csehák Judit is sok humorral és öniróniával állt helyt hétfő este és nyert — és nemcsak ő nyert vele. De érdemes volt odafigyelni a műsor többi számára is, hiszen e nyolcvan perc bővelkedett hu­morban és gondolatokban, csupán egyetlen dolgot nélkülözött — hálistennek —: a blődlizést. Me­gint úgy jártunk, mint szilveszter­kor: végig nevethettünk egy bő órát, s közben, meg főleg utána, visszaemlékezve, a poénokat fel­idézve eszünkbe juthatott vilá­gunkról, szép hazánkról, helyze­tünkről, jelenünkről és jövőnkről, meg az alcímadó teljesítményről. Egységes stílus és színvonal jel­lemezte a Rádiókabarét (hála nyilván a már hagyományos csa­patmunkának, a közös „geggelé­­seknek”), meg persze a szerző- és közreműködő­­ egyéniségek ki­válósága. Mindenekelőtt a szóvivővé avanzsált Usztics Mátyás kíván­kozik említésre, aki foglalkozása szerint színész, hol állásban, hol „szerződésben” (azaz állás nél­kül), de volt már sok minden, pél­dául pincér (nyári szünidőben, pénzkeresetül és Miskaként a Csárdás királynőben), továbbá lo­vas-iskolamester (ami meg sport­szerkölcsönzésnek számít, s ek­ként nem is olyan könnyű enge­délyeztetni). Kedvenc négylábú­sébról kapta bevezető konferan­­szának ötletét is, meg az utóbbi időben oly népszerű Széchenyi István gróftól. A­ lovakról való­ban találó társadalmi-politikai keresztmetszettel szolgált, legyen szó cirkuszi, szenes, szód­ás, jeges, sörös vagy nyomtató lovakról, Mány-Nagyegyházán kitenyész­tendő bányavízilovakról vagy Kincsemről, a csodakancáról. De nyomába eredtek a kabaré­sok, a jelesül Kiss Magdolna ri­porter a mostani tél „Patyolat­ügyének”, a narancsügynek is — amelynek néhány százezres tétele persze alighanem eltörpül az előbb említett „vízilótenyésztésre” lehetőséget kínáló sokmilliárdos elherdálás mellett. Mint kiderült, mindenki megegyezik a felelősség kérdésében, az illetőt „a másik­nak hívják, senki nem olyan bá­tor, mint „Szulki (Sulki) elvtárs”, Farkasházy Tivadar és Selmeczi Tibor életből ellesett szüleménye, a kubai hólapátgyár és más re­mek beruházások felkészült lebo­nyolítója. Trunkó Barna megint telibe trafált a Júliusi ifjakkal, akárcsak a már említett Farkas­­házi—Selmeczi-kettős Nevelőké­­szítő bizottsága. Az előbbit Dar­vas Iván és Rudolf Péter, az utób­bit a nagy duó, Garas Dezső és Kállai Ferenc adta elő. A sor még folytatható volna (például Nagy Bandó fohászával, Vajda Anikó és Vajda Katalin filmszemle tu­dósításával), az egyik legnagyobb truvájnak számomra mégis az a fölfedezés erejű leleplezés tűnt, amely az 1953. évi 1. törvényről szólt Az 1925-ben törvényben ■méltatott Széchenyi István, majd az 1927-es Kossuth Lajost és az 1946-os Károlyi Mihályt megörö­kítő törvény után a magyar Or­szággyűlés 1953-ban négy nap alatt meghozta az alábbit: „.. .Az Országgyűlés a magyar dolgozók politikai, gazdasági és kulturális felemelkedése körül szerzett el­évülhetetlen érdemeiért, a ma­gyar nép el nem múló hálájának tanúbizonyságául törvénybe ik­tatja Sztálin elvtárs emlékét." Nos, a minisztertanács titkársá­gának megszólaló munkatársa megnyugtatott minden történészt és más korszellemet (félre)értő állampolgárt, hogy nem kell a tör­vény szigorával számolnia annak, aki manapság eme érdemek irán­ti kételyének adna hangot, mi­vel az idézett törvény nem ren­delkezik normatív tartalommal”, magyarán nem helyez kilátásba büntetést, mint mondjuk hajda­nában a kormányzósértés eseté­ben. Ám hatályban van-e Sztálin érdemeinek eme magas elismeré­se? Mint kiderült: igen is, meg­­ nem is. Amikor tavaly december­ben hatályon kívül helyeztek 1960 előtti törvényeket, az 1953:1. tc. nem szerepelt a mellékletben, ugyanakkor az Igazságügyi Mi­nisztérium listája sem tartalmaz­za, amely viszont a hatályos jog­szabályokat sorolja föl, így már csupán arra vélnék kíváncsi: Széchenyi, Kossuth és Károlyi emlékét is ilyen tudja az ördög, milyen módon őrizgetjük? Az ő irántuk érzett nemzeti hála ugyanis talán kevésbé múlé­­kony... Csak röviden Lehet, hogy nyitott kapukat döngetek, sőt, nem kizárt, hogy tájékozatlan vagyok, s a dolog már rég kész helyzet, de aligha állok egyedül ama véleményem­mel, hogy Kézdy György Karin­thy Frigyes-műsorát nemcsak újra meg újra ismételni kellene, hanem lemezen vagy kazettán is forgalmazni volna érdemes. Író és színművész ilyen fokú egymásra találása igazán ritka, ez az értő­­érző-átélő előadás pedig meg­érdemli, hogy örö­c időkre meg­őrizzék az utókor számára. Döb­benetes az az erő, amellyel Kézdy ezeket a monológokat megjeleníti. Lélegzetvisszafojtva hallgatjuk a Cirkuszt, halljuk a tömeget, amint artikulálatlanul üvölti: „Barabbás, Barabbáss", előttünk a kép, amint kivánszorog a rossz tanuló és peckesen kilépő és az eminens, és így tovább. Ki tudja, hányadszor szólított a készülék mellé, a Ki kérdezett? összeállítá­sa, de nagyon remélem, sokaiknak lehet még egyszer, még sokszor magával ragadó irodalmi élmé­nye az egyik legnagyobb rádiós színművész legnagyobb produk­ciója. Hogy telnek, múlnak az évek! Kevéssel a háború után, még ame­rikai emigrációjában írta Leon­hard Frank regényét, a Jézus tanítványait. Annyi minden meg­változott azóta. Annyi mindenki elfelejtette, mit csinált valaha, annyi mindenkinek elfelejtették a többiek hajdani tetteit, átértéke­lődtek magatartások, begyógyul­tak vagy annak nyilvánítanak sebek. Gergely Erzsébet szép for­dítását Szebényi Cecília alkal­mazta rádióra, s valahogy újra arra ébresztett rá e hangjá­ték­­változat, mely az eredeti művet olvasva nem annyira szembeötlő, hogy bizony poros egy kissé a mű, hiába idézik új bűnösök, meg lappangó feledékenyek a múltat. Dohai Vilmos egyébként szép rendezéssel szolgált, talán csak az egyébként mindig oly lei­váló Inke Lászlót foghatta volna vissza, egy bíró még a frissen legyőzött és zónákra osztott, megszállt Né­metországban sem lehetett ennyi­re freissleri,­­még egy emigráns képzeletében sem. „Rétegműsornak” szánt, tehát késő éjjeli bemutatót is tartott a Rádiószínház. A nagy lepantói csatát ugyancsak Dobai Vilmos rendezte Mesterházi Márton re­mek fordítása nyomán. A téma örök, miként viszonyul a hatalom saját művészi megörökítéséhez, mennyire képes elviselni a mű­vész szuverenitását, és — horri­­bile dictu! — szabadságát. Mindez a XVI. századi Velencében ját­szódó történet keretében tárult elénk, nélkülözve minden olcsó kikacsintást. Az örök igazságot a közhelytől csak egy lépés választ­ja el, az író, Howard Baker sze­rencsére nem tette meg ezt a lé­pést. Avar István viszont brillí­rozhatott a nyájasan zsarnok dó­­zse szerepében, aki, ugye, nem szól bele semmibe, meg őt is kö­tik a demokratikus béklyók... (Józsa) David Hockney és a Kék gitár A Magyarországon szinte is­­meretlen, kitűnő észak-amerikai költő, Wallace Stevens (1879— 1955) — Picasso sugallta — műve, a Kék gitár inspirációjára szület­tek David Hockney most Buda­pesten látható rézkarcai. Vála­szok egy versre tehát, egyszers­mind reflexiók is Picasso művé­szetére, a Picasso-jelenségre. Wallace Stevenst az amerikai kritikusok az úgynevezett koz­mopoliták között tartották szá­mon, mások mellett a nálunk magának nagyobb hírt szerzett William Carlos Williamsszel együtt Stevens, s a kozmopoliták nem a hazai hagyományok, ha­nem a kortárs európai kultúra felé fordultak, s — kiváltképp Stevens — erősen érdeklődtek a képzőművészet iránt. David Hockney a második vi­lágháború utáni angol művészet legjelentősebb alakjai közé tar­tozik. Az 1937-ben született fes­­tő, grafikus és rézkarcoló — e­stónaji Nagy-Britanniában még ma is önálló és nemes jelentése van, mást fed, mint az „egysze­rű” grafikus foglalkozásnév igen fiatalon vált a brit pop art egyik vezéregyéniségévé. Fi­gyelme elsősorban az észak-ame­rikai és a kontinentális kultúrá­ra irányul; rendkívül érzékenyen dolgozta be” műveibe irodalmi és zenei élményeit. Stevens és Hockney találkozá­sa, a festő érdeklődése a har­minc éve halott költő iránt egy­általán nem véletlen tehát. .Sőt, Hock­ney számára kifejezetten megtermékenyítő is lehetett, ép­pen mert így Picassóra is „rálel­hetett", őt is kommentálhatta. Önmagában az illusztráció sem volt idegen a művésztől, hiszen a hatvanas évek végén a görög Va­­szilisz Kavafisz verseihez készí­tett rajzokat, később pedig Grimm-meséket „elevenített” meg fantasztikus beleérző kész­séggel és tökéletes autonómiával. (Ezeket a lapokat itthon is lát­hattuk néhány éve a Dorottya utcai kiállítóteremben.) A szellemes, frivol és virtuóz Hockney „átrajzolta” tehát az enigmatikus és bölcselmes Ste­vens Picasso-képét, vagyis egy­másba rajzolta-oltotta a költőt a festővel, s megteremtette és megmutatta saját interpretáció­ját róluk. Egyszerű és és kézen­fekvő is volt mindez, hiszen Ste­vens versei roppant képszerűek, sőt festőiek; Picasso pedig uni­verzális, vagyis és egyáltalán: pi­­cassós. Az elképesztő technikai szín­vonalú rézkarcok sziporkázó, nagyvonalú és igen okos komm­­ mentárok. Hockney bravúros parafázisokkal utal Picasso kor­szakaira — anélkül, hogy egyet­len egyszer is paródiává vagy sandasággá torzulna a dolog —, s könnyed pontossággal jeleníti meg Stevens fordulatait is (oly­kor a concept art eszközeivel), kikerülve a szó szerint érett il­lusztrációs munka nyögvenyelős, analógiás módszerét. A Kék gitár album nagyszerű, invenciózus lapok sorozata, mely mindezeken túl képet ad arról is, miként élte meg David Hockney az elmúlt évek vad hullámait. Sértetlenül, hiszen Hockney a saját pártján áll. (David Hockney rézkarcai, Ge­neral Art Stúdió, Népköztársaság­­ útja 8., megtekinthető: március 15-ig.) Hajdú István NAPLÓ Debrecenben hétfőn adták át az 1976-ban elhunyt Holló László festőművész özvegye által alapí­tott díjakat. Ezúttal Bíró Kata­linnak, a debreceni Déri Múzeum művészettörténészének és Kapcsa János debreceni festőművésznek ítélték oda. Bíró Katalin muzeo­lógust a Holló-életműhöz kapcso­lódó évtizedes tudományos gyűj­tői, feldolgozói, kiállításrendezői és publikációs tevékenységéért érdemesítették a díjra. Kapcsa Jánost pedig pedagógiai tevé­kenységéért, továbbá a Holló László örökségeként továbbélő debreceni alföldi táj­festészet ha­gyományainak követéséért és gaz­dagításáért találták méltónak rá. A Szépművészeti Múzeum március »-n él újra látogatható. A kiállítások a rekonstrukciós munkálatok miatt 10 órától 10 óráig lesznek nyitva. A ta­valy augusztusban megkezdett re­konstrukció részeként több olyan fontos munkát kezdtek meg, s rész­ben végeztek el a szakemberek, ame­lyek csak a múzeum teljes bezárásá­val voltak lehetségesek. Hozzáláttak a is új ejtő csatornának a beépítésé­hez is. Ez utóbbi munkálatok még márciusban is folytatódnak, ám azo­kat — éjszakai műszakok beiktatásá­val — úgy igyekeznek m­egszervezni, hogy a múzeum nappali forgalmát ne zavarja. A múzeum március 9-én egyébként új időszaki kiállítással vár­ja a közönséget: ekkor nyílik meg Albrecht Altdorfer XVI. századi német festő és grafikus regensburgi vendég­­kiál­tása. A Szlovén Filharmónia Zene­kara vendégszerepel e héten Ma­gyarországon, Uros Lajovic ve­zényletével. Az együttes hétfőn Dunaújvárosban kezdte meg kon­certkörútját, kedden Székesfehér­várott, szerdán a budapesti Zene­­akadémián, csütörtökön pedig Nagykanizsán vendégszerepel. Maga Nemzet Esküvő TALÁN AZ VOLT a BAJ ve­le, hogy nem tudták, hová is tartozik. Hiszen Elias Canetti — már a neve is különös — Bulgá­riában született, ott spanyol-zsidó­nak számított. Családjával élt Angliában, Ausztriában, Svájc­ban és Németországban. Egyete­mi tanulmányai miatt visszatér Bécsbe — oda, ahol megtanulta annak idején a németet, válasz­tott anyanyelvét, amelyen a mű­veit írja. A történelem kénysze­ríti arra, hogy 1938-ban elhagyja az országot, előbb Párizsba megy, azután Londonban telepedik le. A hovatartozása nem csupán a nemzetiségét illetően lehetett két­séges, a munkásságát sem tudták hová sorolni,, mire vélni. Regény­íróként hamarább elismerik, de a korai drámáinak húsz-egynéhány esztendőt kellett várakozniuk a bemutatóra, még többet a sikerre. Meghökkentő az a hang, amely az Esküvőben megszólal. Még in­kább az lehetett 1931—32-ben, a színmű megírásakor. Már a dramaturgiája is merész (amelyet talán Bertolt Brecht ért­hetett meg). Nem egyívű cselek­ményt választ, hanem párjelene­tek sorát fűzi egy szálra, amely sokszereplős nagyjelenetekbe ve­zet. A „kettősök” ugyanannak a háznak más-más szobáiban hang­zanak fel, a mintegy felvonásnyi­­finálé” pedig az egyik lakásban zajló lakodalomban. Minden szcé­­nának megvan a konfliktusa, de az ellentétek csakis az esküvői társaságban kapnak erőre, ami­kor egy társasjáték fikciója betel­jesedik: a ház romba dől. KÉPZELET ÉS VALÓSÁG. Hogy e kettő összemosódik, azt mutatja: Elias Canetti túllépett a realista-naturalista ábrázoláson, ő maga abszurdot mond, de jogos lenne szürrealizmust is emlegetni. Az egyik vendég felteszi a kér­dést: mit tennének végveszély­ben? És a csapás egyszercsak be­következik. Tehát nem a tér­vagy időkezelés távolodott el a megszokottól, hanem az akció ru­gaszkodik el a realitástól, változik a haláltánc víziójává. Ez a fordulat mégsem hirtelen annyiban, hogy a stílus — amelyet Kertész Imre magyarításából is­merhetünk meg — már előkészí­tette. A papagájként ismételge­tett mondatok is intenek, nem lehet mindent a valóság mérlegén latolni. A háztulajdososnő uno­kája azt hajtogatja: Nagymama! Nagymama! Az örömszülő bizony­gatja: Én vagyok az apa! Vagy például, a vő úgy vonakodik: De anyuka! De anyuka! De a szerző olyan mondatokat is elszórt, ame­lyek szembeszökőn abszurdok. Az öregasszony nemcsak azt állítja: A saját házamban azt beszélek, amit akarok, hanem azt is: A sa­ját házamban úgy számolok, ahogy akarok. S az anyós a gön­dör szemét, nyílt tekintetű haját dicséri a vejének. Kísérletezik azzal is Elias Ca­netti, hogy a jellemeket rendha­gyón kezelje, méghozzá nemcsak a torzítások, hanem a váltások esz­közével. E törekvésnek inkább csak nyomai vannak, de nincs rendszere. Hiszen az Esküvő még­iscsak a zsengéket követő, első drámája egy huszonéves művész­nek, aki szinte járatlan útra me­részkedett. Nem csoda, hogy egy­­ben-másban tétovázott. A HÁZ A REFRÉN, ha úgy tetszik: a vagyon. Az örökségre váró kamaszlánynak, egy tanár­nak és nejének, egy üzletasszony­nak és fiújának egyaránt e házra fáj a foga. De másnak is meg­van a maguk vágyott „ingatlana”, hagyatéka, jussa, például egy széphölgynek a patikája. A pénz főszólamához a szexualitás motí­vuma szegődik. A témát erőtelje­sen, szinte erőszakosan vezeti fel a Katona József Színház társu­latával Vladimir Simisko színre­­vitele. A pozsonyi rendező keze­­nyomát igen markánsan viseli magán az előadás, amely meg­nyer az első percekben. Vagyis abban a szkeccs-sorozatban, ame­lyet a páros jelenetekből farag, és amelyben a színészek java szi­porkázik. Mindenekelőtt Gobbi Hilda az öregség minden rettenetét meg­mutató háztulajdonosnője és Sza­­lay Krisztina fruskája, követelőző unokája ad sajátos hangversenyt: egymást kacagják-adabálják túl a morbid vagdalkozásban. Amit az író felében-harmadában fogalma­zott meg, azt vázolja fel magabiz­tosan Papp Zoltán és Takács Kati egy tanár és felesége képiben: a házasság hinta-palintáját, egy kapcsolat kétarcúságát. A ház­­beli ifjú hölgy és a látogató ifjú úr „leánykérő” jelenetében a kontraszt tűnik szembe: Básti Juli prostituált egykedvűséggel kezeli Bán János lámpalázas lo­vagját, amihez képest meglepő az aligány. Azután Csomós Mari fö­lényes üzletasszonyának és Cser­halmi György dzsigoló-forma fia­talemberének a perlekedése, teli izgékonysággal, amely hirtelen más természetű izgalomba csap át. A figurák bravúrosak — Sza­kács Györgyi szellemes kosztüm­jeiben fellépni amúgy is fél siker. Mozgásuk eddig is feltűnő jegye­ket mutatott, de a házmesterek triászát akár koreográfus is ter­vezhette volna: Ronyecz Mária haldokló asszonya fel-félül, visz­­sza-visszahanyatlik, Horváth Jó­zsef bibliát kántáló férje térde­pel, majd a földön, matat, Kari Györgyi eszehagyott leányzója az anyjára csimpaszkodik, őrá pedig az apja — akad olyan pillanat, amikor a mesebeli „répahúzás” mókájával vetekedhetnének. Any­­nyira mulatságosak, hogy nehéz is felülmúlni őket. Az esküvői körtáncban fel­tűn­nek a többiek: a házat építtető tanácsos, Sinkó László pirospozs­gás, gyermetegen naiv örömapá­­ja, Máthé Erzsi nagytermetű, egy­szersmind nagy természetű öröm­­anyája és a mamájukra ütő, kéj­sóvár csemeték, Vajdai Vilmos hátulgombolós kamasza, Csonka Ibolya hajasbaba bakfékja, Szir­tes Ági kerítő hajlandóságú, romlott menyasszonya, valamint a megszeppenten mosolygó vőle­gény Varga Zoltán személyében. Bár a „nagytotál” még korántsem a legtágabb, még éppúgy kettős­hármas jelenetek veszik sorra a személyeket, mint alnnakelőtte, a szituációk mégsem olyan komi­kusak, még kevésbé groteszkek, van köztük jobb is, gyengébb is. Következésképp a szereplők sem annyira karakteresek. Persze, Mádi Szabó Gábor mohón nőfaló öregembere kiválik az­ összkép­ből, amint Újlaki Dénes hulla­­szinti, fancsali koporsógyárosa ,vagy Gelley Kornél „bocsánat, hogy élek”-magatartású gyógy­szerésze is. Noha arról nincs szó — valóban nincs —, hogy bárki is hamis ábrázolást hozna, azért például a két szépasszony között, Bodnár Erika özvegye. illetve Udvaros Dorottya patikusnéja között inkább csak annyi a kü­lönbség, amennyit a két színész­nő alkata, eszköztára adott. Ha­sonlóképpen Benedek Miklós úgy formálja a ház barátját, Máté Gábor pedig a játékot ajánló ven­déget, ahogy számukra kézenfek­vő. Mintha kevésbé részesültek volna a rendezői invencióból. Mintha az előadás lassanként el­bágyadna. Sajnos, éppen a csúcs­jelenetre. " DIDAKSZIS LOPAKODIK BE a komédiába, nem pedig a vég­ítélet. Eleve úgy hangzik el a já­ték ötlete, szabálya, névsorolva­sása, mint próbára tévő kihívás. A vendég úgy harsogja el, mint provokációt. Nem tudni, miért éppen ő, és ő miért ajánlja e játszmát. Aminek nem tudhatja a végét, mégis a hangvétele előlegzi a veszélyt. A bekövetkező ka­tasztrófa pedig kavarodás, amely­nek csak a részletei hatásosak, de nem az egész. Nem következete­sek egymáshoz viszonyítva a fej­vesztett cselekvések: némelyik lé­lektanilag motivált, némelyik pe­dig fittyet hány a józan észnek. Bár a konzekvencia hiányáért ko­rántsem csak a rendezés felelős. A rémlátás nem nyomasztó, in­kább csak kusza. A nagy vízió szétesik. Akárcsak a ház. A düledező, repedezett, aládú­colt falakat Khell Csörsz tervezte, olyan szürke, sivár színhelyet te­remtett, amely nagyon is oda illik a Katona József Színház némely, előadása mellé (hovatovább vi­gyázni kell, ne rendijenek egyendíszleteket). Nem olyan szemretép ház omlik itt össze, amelynek építője még él, tiszté­ben tevékenykedik, és hangoztat­ja, jól rakták le az alapokat. Pe­dig a váratlan összeroppanásnak is volna tanulsága — akár a Ca­­netti-féle pálfordulások szelle­mében. Bogácsi Erzsébet Ha egyszer leomlik a házunk A Katona József Színház bemutatója Kedd, 1988. március 8. Megalakult az Eötvös József Emlék­bizottság (MTI) A Művelődési Miniszté­riumban hétfőn megtartotta ala­kuló ülését az Országos Eötvös József Emlékbizottság. A magyar reformpolitikus, a realista re­gényírás első magyar mestere, a közoktatási­­ rendszer európai szinten is egyik első rangú ki­munkálója :175 éve, 1813. szep­tember­ 3-án Született Budám .­­ A megemlékezések országos összehangolására Köpeczi Béla művelődési miniszter elnökleté­vel, Sötér István akadémikus alelnöki részvételével, a Művelő­dési Minisztérium, a Magyar Tu­dományos Akadémia, a Magyar Írók Szövetsége, az Országos Pe­dagógiai Könyvtár és Múzeum, a Magyar Pedagógiai Társaság, az Irodalomtörténeti Társaság, az Eötvös-kollégium baráti köre és az Eötvösről elnevezett egyéb in­tézmények képviselőiből, az Eötvös család leszármazottjaiból alakult testület kialakította és egyeztette a megemlékezések or­szágos programját. Ezek keretében sor kerül Eöt­vös József ercsi emlékmúzeumá­nak felújítására, és pedagógiai szimpóziumra a bajai Eötvös Jó­zsef Tanítóképző Főiskolán. Eöt­vös József irodalmi és államböl­­cselői munkásságát az Akadémia tudományos ülésszakon méltatja. Artexpo — Artforum A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezik az első Artexpót és az ötödik Artfo­­rumot. Nem gondolom, hogy ez, a magyar nyelvtől oly idegen két elnevezés túl sok információval szolgálna a nagyközönségnek, re­méljük, a szervezők számára si­kerrel kecsegtet a két esemény. Az I. nemzetközi művészeti vá­sárt, azaz az Artexpót, ahogyan Borbély Károly, az Artunion mű­vészeti vállalat igazgatója, a vá­sár egyik rendezője elmondta, igen rövid előkészítés után ren­dezik meg. Az alapötlet, egy ke­leti—nyugati műkereskedelmi börze megteremtése a­­tavaszi fesztivál keretében, kétségkívül vonzó. Ez nem­ volna más, mint a turisztikai szempontból már be­vált Utazás-kiállítás képzőmű­vészeti párja. Itt a szocialista or­szágok kortárs festészetével, szob­rászatéval nálunk ismerkedhetne meg a nyugat-európai galériások, műkereskedők széles köre. Ám, míg az idegenforgalom területén van némi gyakorlatunk, addig a nemzetközi műkereskedelem vi­lágában nem mondhatjuk el ugyanezt magunkról. De bízzunk abban, hogy a kísérlet, a feszti­vál annyi kezdeményezéséhez ha­sonlóan, eredményre vezet. Egy­előre tizenegy magyar és három külföldi résztvevője lesz az Uta­zás ’88 területén megszervezett Artexpónak. Itt lép majd ki in­formációs irodáján kívülre elő­ször­­ a nagy aukciós ház, a Botheby's, hogy tájékoztassa a közönséget tevékenységéről, az ismertebb galériákon kívül talál­kozhatunk a Zichy- és a Fészek Galériával, kortárs szovjet fes­tők műveit mutatja majd be, a kubai művészeti alap öt festő, egy szobrász-ötvös és egy keramikus munkájával ismerkedhetünk meg, a lengyel művészeti vállalat, a Sztuka Polska, a Jozdi Galéria ’86 tizenhárom művészének anyagát állítja ki.­­ Az Artexpo tehát — a háttér­ben bonyolódó, remélhetően sike­res adásvételi tranzakciók mel­lett — a közönség előtt, mint egy nagy­­kortárs képzőművészeti ki­állítás jelenik meg, s bizonyára felkelti s elnyeri az Utazás ’83 turisztikai börze, több ezer látoga­tójának tetszését. Az Artforum nem ily nagy nyilvánosságra számot tartó ese­ménye a fesztiválnak. A szerve­zők, a Művészeti Alap vezetésé­vel az európai művészeti feszti­válok vezetői, a művészeti és mű­kereskedelmi intézmények szá­mára kívánnak itt valódi fóru­mot, azaz találkozási lehetőséget teremteni. Itt a vendégek megis­merkedhetnek a magyar művé­szet őket érdeklő területeivel, műtermeket látogathatnak, s e megbeszélések eredményeként már több kiállítás cseréjére, meghívásra sor került. (hajdú) A két képzőművészeti eseményei ki­től olvasóink figyelmébe ajánljuk a Bauhaus utópiák című tárlatot, me­lyet Köpeczi Béla és Hans-Dietrich Genscher nyit meg a Magyar Nemzeti Galériában szerdán, március 9-én, délután 3 órakor. Koncz András festő tárlata csütörtöktől tekinthető meg a székesfehérvári Ifjúsági Házban. Pén­teken cigány képzőművészeti kiállí­ Ma nyílik a Művész Galériában (VIII., Rákóczi út 7.). Ugyancsak pén­tektől tekinthető meg Gross-Bettel­­herah Jolán emlékkiállítása a Buda­pest Galériában­­a megnyitó alkal­mával este 6-tól Fritz Lang Metropolis című filmjét vetítik). Szombaton nyí­lik Kovács Attila építési Necropolis című tárlata a Zichy-kastély nagy­termében. Április 21-ig látható a Xer­­tox-csoport bemutatója az Óbudai Pincegalériában. Pálos Miklós festő és Petrovios József szobrász tárlata pedig március végéig tekinthető meg a Gödöllői Galériában.­­ A hódmezővásárhelyi Medgyes­­sy-teremben hétfőn megnyílt a szegedi Benes József festőművész kiállítása. Végh Sándor a Budapesti Ta­vaszi Fesztiválon vendégművész­ként a budapesti fesztiválzenekart vezényli a Kongresszusi Központ­ban; a műsoron Bartók, Haydn­ és Mozart művei szerepelnek.

Next