Magyar Nemzet, 1988. szeptember (51. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-05 / 212. szám

Meg sem szőtték, már Dr. Iván László a „lelki egészséghálóról , az idősek állapotáról és a hiányzó egyesületekről Augusztus végén első ízben rendeztek Magyarországon nem­zetközi pszichogeriátriai konfe­renciát, és ez a tény a hazai ge­rontológusok — sajnos ma még a kívánatosnál szűkebb — tábo­rának határainkon túli elismeré­sét is jelzi. Dr. Iván László geron­tológus-pszichiátertől a rendez­vény értékelését kértük. — Hány ország vett rátét a ta­nácskozáson és milyen ifibb témák­ról esett szó? — A Hiltonban tartott kétna­pos eszmecsere valóban érdemi és vitaképes szakmai találkozó­nak minősíthető — mondja. — Színvonalát a rendező szervek, a Nemzetközi Pszichogeriátriai Társaság, a Magyar Gerontológiai Társaság, a Magyar Pszichiátriai, valamint Magyar Neurológiai és Pszichiátriai Társaság is fémje­lezte. Tizennégy, legkülönbözőbb társadalmi berendezkedésű ország képviselői vettek rajta részt, és az értékes előadásokon, vitákon kívül két kerekasztal-meg­beszélés is igyekezett a sokoldalú téma megközelítésében minél „mé­lyebbre ásni". Az egyik az idős­kori leépülések, szellemi hanyat­lások különböző formáit elemez­te, a másik — kissé nehézkesen magyarra fordítható — elme „Az agyműködés-szemléletű pszicho­­geriátria kérdései" volt . Talán nem fölösleges a pszichogeriátria mibenlétéről is néhány szót ejteni. Ez a fiatal­­tu­dományág, amely Interdiszcipli­náris elemekből épült fel, az idős­korúak lelki működésével, ennek betegségeivel, zavaraival, meg­előzésükkel, valamint gyógyítá­sukkal és a betegek rehabilitáció­jával foglalkozik. Szorosan kap­csolódik a pszichiátriához, ám el­választhatatlan a gyógyító mun­ka egészétől; a tanácskozás is vol­taképpen a geriátria szembesítése volt az általános orvoslással. Nincs esélyegyenlőség . Nyilván nem ok nélkül fogal­maztak így; szükség van erre a szembesítésre. A gerontológia ná­lunk elég nehezen nyert polgárjo­got, és mai megítélése is elég ellent­mondásos. Ön hogyan látja a jelen­legi helyzet mindenekelőtt egészség­ügyi vonatkozásait? — Ma már világszerte mindin­kább elfogadott, hogy miként van gyermekgyógyászat,­­pszichiátria és­­ideggyógyászat, természetsze­rű létjogosultsága van az idősek ilyen irányú orvoslásának. Ná­lunk azonban még ma sem osztja mindenki ezt a véleményt, ezért volt ilyen szempontból is jelentős­ ez a nemzetközi összejövetel. Amellett, hogy megismerhettük és megvitathattuk a világ e téren elért eredményeit, gondjait, hogy még tevékenyebben kapcsolódhat­tunk be egy fontos nemzetközi társaság vérkeringésébe, a hazai előrelépés, fejlődés sürgető szük­ségességére is ráirányította a fi­gyelmet. Az időskorúak testi és lelki egészségének a kérdései ugyanis­ rég túllépték e tudo­mányág sokak által szűken értel­mezett határait, és országos gond­dá terebélyesedtek.­­ A főbb egészségügyi vonat­kozások nehezen választhatók el az össztársadalmi jelenségektől. A testi betegségek és az ezekkel nemegyszer szorosan összefüggő idegi-lelki zavarok, károsodások megelőzése, feltárása, gyógyítása, amely az idős ember és környeze­te életminőségét érzékenyen érin­ti, sőt akár meg is határozza, spe­ciális gyógymódokat, egyénre sza­bott eljárásokat igényel. Több or­szág olyan törekvésekről számolt például be, hogy az idős embere­ket betegségük alatt is lehetőleg otthon tartják, olyan­­területi gyó­­gyítórendszert próbálnak kiépíte­ni, amely csaknem fölöslegessé te­szi a kórházat A jövő útja erre vezet jóllehet sok az­ ellenvéle­mény és az aggály, de főleg azért — és ez ránk, magyarokra is vo­natkozik —, mert egyrészt régi sémákban gondolkodunk, más­részt még hiányoznak a megfelelő feltételek. — Például? Az hiszem. Igen sok ilyen jellegű gonddal kell számol­nunk. — Valóban, órákat lehetne be­szélni róluk. Rendszeres, megelőző gondozás, öntevékeny gondosko­dás híján a csak későn észlelt prob­lémák már-már visszafordíthatat­lan károsodásokhoz vezetnek. Sokszor hiányoznak az egészség helyreállításának eszközei, ami miatt az út — gyakran indokolat­lanul is — a krónikus belosztályok, a szociális betegotthonok felé vezet ahonnét netán nincs is visszaté­rés. A lelki betegségek korai meg­állapításához szükséges — másutt már — „rutinmódszerek” nálunk még jelentős­­területeken szinte hozzáférhetetlenek. Gondolok pél­dául a komputer tomográf fel­mérhetetlen, ilyen irányú jelentő­ségére az agyi károsodások időbe­ni felismerésében, az állapot gyors feltérképezésében és a vál­tozások nyomonkövetésében. Eh­hez azonban — és az egész gyó­­gyító munkához — esélyegyenlő­ségre is szükség van. Ennek meg­léte pedig ma m­ég igencsak meg­kérdőjelezhető. És a kérdőjelek számát csak szaporíthatom. Meg­van-e már az idősellátáshoz elengedhetetlen orvosi-egészség­­ügyi háttér? Az általános orvos, a körzeti, kerületi orvos, mint ka­pocs a beteg és a társadalom kö­zött, a „családi” vagy „háziorvos” szerepe világszerte többszörösen felértékelődött. Elvárható-e en­nek a szerepnek a betöltése a ná­lunk ismert körülmények között? Aligha. Folyik-e nálunk ilyen irá­nyú, kötelező és nem esetleges alap- vagy továbbképzés? Szer­veződnek-e­­már pszichogeriátriai részlegek, ezeken belül konzultá­ciós, úgynevezett több szempontú tanácsadók? Nincs országos inté­zete, szakmai kollégiuma sem az időskorúak orvoslásának, pszi­chiátriájának. — Csoda-e, ha a felsorolt és tá­volról sem valamennyi hiányos­ság mellé értetlenség is társul? Hogy az időskori orvoslásban „ön­­képzett” szakemberek, és az in­­tézményileg elfogadott gerontoló­giai központ véleményét nem mindig kérik ki, illetve nem min­dig respektálják az egyéb szakte­rületek? Az alapellátás orvosai ezek miatt, no meg időhiány okán, egyszerűen képtelenek földeríte­ni az előzményeket, az egyéni mo­tívumokat, s nincs hol konzí­liumot kérniük. Ez mind hozzájá­rul ahhoz, hogy az időskorú be­teg nem kaphatja meg a célzott, korszerű, speciális kezelést, gyógyszerelést, s olyanokat is sürgősen kórházba kell szállíta­ni, akiknek talán nincs — vagy előbb nem is lett volna — erre szükségük. Orvos, beteg—hátrányban — Ez már valóban Átvezet a kér­dés társadalmi vetületibe­­ mind az időskorúak, majd az iiket gyógyító, ellátó orvosok, szakdolgozók, szo­ciális munkások problémáiba, ame­lyek — egymást erősítve — megle­hetősen sötét képet rajzolnak elénk. Miben látja az előrelépés útját — hely után — legalább vázlatosan? — Köntörfalazás nélkül ki kell mondani, hogy az időskorúak megbecsülését, a velük szemben megnyilvánuló előítéletek ellen­súlyozását, azt a tényt, hogy nem mondhatunk le az általuk kép­viselt értékekről, előresegítő ta­pasztalataikról. Intézményes for­mában is kifejezésre kell juttat­nunk. S ebbe a közvetett és köz­vetlen anyagi kedvezmények épp­úgy beletartoznak, mint a terüle­ti orvos-egészségügyi, gondozó­­rendszerek továbbfejlesztése. És beletartoznék az időskorú­akkal foglalkozó orvosok, gondozók, szo­ciális munkások társadalmi presz­tízsének növelése, olyan biztosí­tási rendszer kiépítése, amely a fő orvosok javára „szelektál”. Le­gyen mód az együttműködésre, a területi orvosok kaphassanak konzíliumra lehetőséget, ne kell­jen elhárítani maguktól — de ne is bízzanak túlzottan magukban —, ha speciális, időskori pana­szokkal találkoznak. Mert ne higgyük, hogy orvosok nincsenek hátrányos helyzetben, hogy nin­csenek időnként súlyos lelkiisme­reti és más irányú konfliktusaik, de ki foglalkozik az ő és általában az egészségügyben, az idősek kö­rében dolgozók mentálhigiénés panaszaival? Érdekképviselet kell­ ő ön kivette zónát a nyugdíjasok nevetsége megalakításának küzdel­meiből, programjuk kidolgozásából is. Mind n ideig azonban nagyon ke­vés egyesületük alakult meg, noha iz időskorúak helyzete — és mint szóltunk róla, nemcsak egészségi ál­lapotuk — éppen a fordítottját indo­kolná. Ön miben látja a lassúság okát? — Ne vegye senki szakmai el­fogultságnak, de éppen a szóban forgó, most lezajlott nemzetközi geriátriai konferencia tanulságai­ra utalnék. Ez a tanácskozás nem­csak a mindennapi orvosi gya­korlattal, hanem — szükségsze­rűen — a társadalmak intézmény­rendszereivel is szembesült. Meg­erősítette azt az igényt, hogy az időseknek maguknak és környe­zetüknek olyan szervezett védő- és jelző-, érdekképviseleti rend­szerre van szükségük, amely en­nek a mind nagyobb arányú tár­sadalmi rétegnek a csak saját ma­ga által megélt, átélt és megfogal­mazható problémáit, igényeit, szükségleteit, de tanácsait és kez­deményezéseit is szervezett for­mában közvetíti az élet­ minden fórumára. — Nemcsak arról van tehát szó, hogy nem­ hivatásosakból ál­ló „lelki egészségháló" alakuljon ki — ,bár erre hazánkban nagy szükség van —, hanem arról is, hogy a harmadik életszakaszban lévők személyes, ha kell, anyagi­­lag is szilárd, de mindenképpen életminőséget javító szervezettel rendelkezzenek. Az egyesületek országos szövetsége ilyen szellem­ben tartotta meg alakuló ülését ideiglenes vezetőséget­­ választva és ideiglenes programot állítva össze. Olyan nemes és praktikus szempontokat fogalmazott meg, mint az öntevékenység fejlesztése, gazdasági biztonság, aktív részvé­tel, közéletiség, és nem utolsósor­ban érdekvédelem, a jól ismert bajok orvoslása.­­ Többéves huzavona után a megalakulás sem volt felhőtlen, és a szövetség még ma sem mű­ködik. Egyelőre mint a Hazafias Népfront „pártfogoltja” várja, hogy legalitásának , elismerése után az új közmegegyezés létre­jöttéhez hozzájárulhasson. Várja maguknak a nyugdíjasoknak alul­ról építkező, közösségteremtő ere­jének a feltámadását, új egyesüle­tek alakulását.­­ A társulás, egyesülés mód­szereinek ismerete nem velünk született adottság, ezt tanulni is kell. A következő lépés tehát: meghirdetni a lehetőségeket, fel­tételeket mindazoknak, akik érin­tettek és érdekeltek. S azt is nyil­vánosságra kell hozni,­­hogy ez mivel jár, hogy az érdekeiket ho­gyan érvényesíthetik. E­bben a népfront és a területi nyugdíjas­­klubok rendkívül sokat segíthet­nek. Ez a társadalom ugyanis nem engedheti meg azt a luxust ma­gának, hogy ennek az értékterem­tő és értékőrző rétegnek ne egyen­gesse az útját. Komor Vilma is­mertelés nélkül tudatta az ér­deklődővel: kifejezetten a kor­mány inflációgerjesztő intézkedé­seivel kapcsolatban kíván kriti­kát adni. Kemény kritika Bevezetőben a szakszervezet választmánya megütközésének adot hangot, amiért a forintot le­értékelték, az üzemanyag, a sör és a cigaretta árát felemelték. Az országos választmány leszögezte: " Ezekkel a lépésekkel a kor­mány kifejezetten megszegte azt a korábbi ígéretét, hogy ebben az évben nem lesz központi áreme­lés, vagy más inflációs hatású kormányintézkedés. Ismét kér­désessé vált a kormány szavahi­hetősége. Az eredeti szöveggel így folytatódik: „Az országos választmány ugyanakkor úgy ítéli meg, hogy e fejleményen nincs mit csodál­kozni: a korábbi ígéret megala­­ ktt S s r. :*L. Magyar József rajza Magyar Nemzet Hétfő, 1988. szeptember 5.5 Kormány kontra TDDSZ Ki fizet a múltban elzálogosított m­áért? Az inflációnál kevés felkava­­róbb téma van manapság. Nem­régiben éppen a Tudományos Dol­gozók Demokratikus Szakszerve­zetének országos választmányi ál­lásfoglalása keltett élénk vissz­hangot a közvéleményben. A vissz­­szafogottabb hangvételhez kímé­letesebb kritikához szokott befo­gadót már a dokumentum címe is meghökkentette. A TDDSZ nyil­vánosságra hozott anyaga ugyan­pozatlan volt. Hibás számítá­sokra, önkényes feltevésekre épült. Megszegése szerves folyo­mánya egyfelől annak, hogy a kormányzat még mindig nem nézett szembe a válság súlyos­ságával, másfelől annak a tö­rekvésnek, hogy a válság ter­heit kizárólag a lakossági fo­gyasztásra terhelje s nem haj­landó a soha meg nem térülő nagyberuházások (Nagymaros, Jamburg) leállítására, a katonai kiadások csökkentésére, az igaz­gatási és a függetlenített pért­és tömegszervezeti apparátus leépítésére, továbbá követ­kezet­len a veszteséges termelés tá­mogatásának megszüntetésében. Ezt a felfogást tükrözte a tavaly szeptemberi kormányprogram, s nem tér el ettől a jelenleg tárgyalt A és B változat sem. Amíg a kormány politikáját ez a szemlélet jellemzi, addig a jö­vőben is egymást követik majd az inflációs hatású, reáljövede­­lemcsökkentő intézkedések anélkül, hogy annak a gazda­sági megújulásra és a társa­dalmi közmegegyezés építésére jótékony hatása lenne. Az or­szágos választmány — olyan ré­teg képviseletében, amelyre a tovagyűrűző infláció hatása szinte felmérhetetlen — nem fo­gadhat el olyan reáljövedelem­­csökkentő intézkedéseket, ame­lyek nem párosulnak a gazda­sági működési mechanizmusnak megújítására irányuló érdemi reformokkal, és a hatalmi szfé­ra irracionális költekezésének megszüntetésével. A magunk részéről nem tar­tunk igényt arra, hogy szakszer­vezetünk működéséhez központi vagy helyi közpénzekből bármi­féle nyit vagy burkolt támoga­tást nyújtsanak. Javasoljuk,­­­hogy — a költségvetési kiadá­sok csökkentésének elkerülhe­tetlenségére tekintettel — a SZOT-hoz tartozó szakszerve­zetek és más társadalmi szerve­zetek is mondjanak le a költ­ségvetési támogatásokról és mű­ködési költségeiket tagságuk be­fizetéseiből fedezzék. Szakszervezetünk nem tart igényt arra, hogy a kormány életszínvonal-korlátozó intézke­déseit előre egyeztessék vele és így akár a legkisebb mértékben is osztozni kényszerüljön az azokért viselendő felelősség­ben." Mekkora a mozgástér De miként vélekedik ugyan­ezekről a kérdésekről a megkri­tizált másik fél? Vannak-e érvek a szakszerve­zeti állásfoglalás nagyon határo­zott végkövetkeztetéseinek visz­­sza­veréséhez? Egyáltalán: miként értékelendő a kormányzatban a fogyasztókat közvetlenül és közvetve az ígért­­nél nagyobb mértékben sújtó in­tézkedései? A helyzetelemzéshez támpontokat Antal Lászlótól, a Minisztertanács Tervgazdasági Bi­zottságának munkatársától kér­tünk. — A szokatlanul egyéni han­gon, következetes őszinteséggel megfogalmazott dokumentumra mit mond Antal László, aki ko­rábban, a „másik oldalon" részt vett hasonló társadalmi kritikák kimunkálásában? — Ha a kormányzat korábban nem nyilvánította volna ki, hogy korlátozni fogja az inflációt, ak­kor is rossz hangulatot váltottak volna ki a közelmúlt áremelései. Akár ésszerű az áremelés, akár nem, akár szükséges, akár nem, az ideihez hasonló árszintnöve­kedés, reálbér- és életszínvonal­­csökkenés mellett a lakosság el­lenzése érthető. Hadd tegyem rög­tön hozzá, hogy az érzelmi fogad­tatáson túl, a Tudományos Dol­gozók­­Demokratikus Szakszer­vezetének állásfoglalása több részletével szakmailag is egyet­értek. Igazat adok például abban, hogy törekedni kell a katonai ki­adások csökkentésére. Erre a ha­talmi szándék már megvan, jól­lehet, az ilyen költségek érdemi, tehát nem csak a lakosságot meg­nyugtatni próbáló lefaragásához nemzetközi szerződések módosítá­sához van szükség. Ilyen irányú előkészítő munka már folyik, de a dolog természetéből adódóan az eredményhez néhány hónap nem elég.­­ A szakszervezeti állásfogla­lás a katonai kiadások mellett a „soha meg nem térülő beruházá­sok”, a vízlépcső, valamint a ham­burgi építkezés leállítását is kö­veteli... — Köztudomású, hogy a bős­­nagymarosi vízlépcső beruházása gazdaságilag ésszerűtlen. A kör­nyezetvédelmi vetületeihez nem értek, de a szakemberek egy ré­sze azokat is vitatja. Mégis mind­két esetben a kérdés az, mekkora az építkezés mai szakaszában a döntési, esetlegesen módosítási mozgáskör. Erről a Parlament őszi ülésszakán képviselők fog­nak dönteni. Hasonlóan megala­pozott kételyek övezik a tengizi gázvezeték-építést is. Azt nem mondom, hogy ezekben a kérdé­sekben már véglegesen „elment a hajó”, de azért meglehetősen távolodik. — A TDDSZ által követelt ál­lamigazgatási leépítésnél már nem lehet a tehetetlenséget ma­gyarázva államközi szerződések követelményeire hivatkozni... — Az államapparátus létszá­mának csökkentéséhez elengedhe­tetlen a dereguláció, vagyis az ál­lamigazgatási feladatok „leadása”, mérséklése is. A bürokrácia ugyanis túlterhelt, annál több je­lentést, aktát termel magának, minél több területet kell a szer­vezetnek ellenőriznie. ígéret és változás — Akárhogy is mérlegelem a válaszait, végül is a szakszervezet konkrét kritikájának, követelésé­nek döntő részét nem tudta, nem kívánta megcáfolni . Számomra nagyon fájdalmas a dokumentumnak az a megálla­pítása, hogy a kormányzat az igazi reformlépésektől tartózko­dott Én ezzel ellentétben legutób­bi lépéseinket így a gazdasági vállalkozói szabadság megterem­tését a libralizált bér- és import­gazdálkodás előkészítését igenis nagy horderejű döntésnek tartom. A bankreform, a készülő társa­sági törvény, amely a külföldi tőke előtt ténylegesen utat nyit ,os ezek mind reformlépésként értékelhetők. Azon lehet vitatkoz­ni, hogy mindez kevesebb a kí­vánatosnál. Az tény, hogy az em­lítettekkel jóval több történt, mint amennyit a kormányzati irányítás megelőző egy évtizedben tett ezen a téren.­­ Ha ezeket a lépéseket az em­berek nem veszik észre, vagy je­lentőségüket aláértékelik, akkor ez részben türelmetlenséget, rész­ben bizalmatlanságot jelez.­­ Ha nem is a demokratizmus, de a nyíltság ténylegesen jóval nagyobb, mint korábban, s ma tö­megesen fogalmaznak meg olyan éles ellenvéleményeket amelye­ket mondjuk tíz esztendővel ez­előtt legfeljebb a szakközgazdá­szoktól lehetett hallani. Ráadásul a társadalom bizalma is megren­dült. Sajnos, mindez arra a mos­tani időszakra esik, amikor a kor­mánynak végre igazi reformprog­ramja van. A következő két év­ben például 60—80 milliárd fo­rintnyi támogatás leépítésére ke­rül sor... — ... Remélhetőleg így is lesz, nem pedig az ideihez hasonló mó­don, amikor is a gazdaságirányí­tás már megint, ki tudja hányad­szor, képtelen volt támogatásmér­séklő ígéretét megtartani . Kár lenne ez ügyben becsap­ni az embereket Tudomásul kell venni, ha csökken a vállalatnak adott állami pénzek összege, ak­kor a cégek megemelik az árszín­vonalukat.­­ De akkor legalább itt van előttünk a keresleti korlát, no meg a kényszer, hogy szervezetükkel, gazdálkodásukkal valamit kezde­ni kell. Ez olyan infláció, amely a váltás, a változás ígéretét hor­dozza magában. Nem úgy, mint most, amikor a fogyasztó a lánc­szerű áremelések után csak kilá­­tástalanságot, kiszolgáltatottságot érez, hiszen a gazdaság malmai mindegyre őrölnek tovább.­­ Fogyasztási cikkeknél a la­kosság tiltakozik a támogatások megvonása ellen, a termelés ese­tében pedig a vállalatvezetők in­dítanak véres küzdelmet a költ­ségvetési pénzekért Bármelyik Ujjúnkat harapjuk is meg tehát mindegyik fáj. Mindegyik, hiszen most fizetünk a korábban elzálo­gosított máért. A törlesztés nem halasztható, mert az, ha lényege­sen romlana a fizetési pozíciónk, akkor nagyon nagy visszaesést kellene elszenvednünk. Ezt min­den erővel szükséges elkerülnünk. De a politikai reformokkal pá­rosuló, most valóban programként létező reformlépésekkel a társa­dalom még a keserves következ­ményeket is hajlandó elviselni. Felelősséggel nagyobb szabadsá­got lehet ígérni az embereknek állampolgárként, nagyobb szabad­ságot vállalkozóként is, ami nö­veli a korábban szűk egyéni — és vállalati — védekezési teret — Ezúttal Antal László nem tudott teljességgel meggyőzni... — Remélhetően megteszik majd ezt a kormányzati dönté­sek. Mélykúti Atilla POTYA Megbüntették az egyik vidéki nyári színház igazgatóját. Taná­csi felettesei megkurtították sze­zon végi szokásos jutalmát három­ezerötszáz forinttal. Pedig a di­rektor nem csinált botrányt, nem verekedett, nincsenek nőügyei. Kassza- és közönségsikert ért el. Napokig nem értette, miért kap­ta a szokatlan fenyítést. Végül is bátorkodott megkérdezni felette­seitől a harag okát így nemcsak pénzbüntetést, hanem kioktatást is kapott Azért csonkították meg javadalmazását, mert nem foglal­kozott megfelelően főnökeinek vendégeivel. A felvonások közötti szünetekben nem hívta meg őket a terített asztalhoz, nem itatta, nem etette a szomszédos megyék vezetőit A régi módi ugyanis ez volt A nyári színház költségvetésének egy részét az uram-bátyém eszem-iszomra kellett fordítani. De ha­­ a mélyen tisztelt vendég csemetéje éppen fagylaltot kívánt, akkor ezt is a direktornak kel­lett állnia. Évtizedek óta ez volt a szokás a kulisszák mögött Rossz nyelvek szerint az ilyen látogatók rendszerint csak az el­ső felvonást tekintették meg, eztán a sörös, boros, pálinkás üvegek mellett, a különteremben töltötték el az est hátralévő óráit. Az idei szezonban történt meg először, hogy csak szellemi táp­lálékkal kellett beérniük. Ám úgy tetszik, ez a fajta étel so­vány kosztnak bizonyult. A tisz­telt vendégek végül bepanaszol­ták a direktort, követelték a jus­sukat, a terítéket. Ez a szokásjog a kölcsönösségen alapszik. Egymás etetését, itatá­sát az érintettek valószínűleg be­lekalkulálják a családi költség­­vetésbe, így egy hétvégi kiruc­canást tiszta haszonként lehet el­könyvelni a házi kasszánál Pon­tosabban: lehetett. Történetünk hőse, a direktor úgy látszik ko­molyan vette korunk parancsát, a nyereségességre való törekvés állami­­buzdítását. Igaz, a néhány üveg pálinka, bor, hidegtál soha nem vágta földhöz a nyári színházat. Ám az igazgató most irtáson is spórolt Beszüntette az Ingyen belépők osztogatását A korábbi években gyakran megtörtént, hogy a pénz­tárak csak fél házra való jegyet adtak el, mégis zsúfolásig meg­telt a nézőtér, többen voltak a potyajegyesek, mint a fizető ven­dégek Ám ezen a nyáron a fel­háborodás moraja futott végig a város jobb köreiben. Hogy merre az új igazgató a kiváltságokat megszüntetni? A különböző funk­cióban lévő emberek megszokták, annyit kaptak a potyajegyből, hogy abból jutott még a fodrá­szuknak, hentesüknek, autószere­lőjüknek, a házmesternek is. Hiába, olcsóbb az állami pénzből gálánsan borravalózni, mint sa­ját zsebből. Az Ingyen belépők piaci terítésének volt egy hűbéri láncolata. Most már ez sincs. Meg prémium se. (—na—) A Magyar Nemzet megkérdezte: Maximálják-e a lottónyereményeket? Az utóbbi időben szárnyra­kelt híreik­ szerint maximálni, vagyis csökkenteni készülnek a lottónye­reményeket, amelyek eszerint csak egy meghatározott összegig­­ emelkedhetnek majd. — Mi az igazság — kérdeztük Páva Károlyt, a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság sorsolási osz­tályának vezetőjét. " Valóban időről időre felröp­pennek ilyen hírek, de minden lottózót megnyugtathatok: egyelő­re niz­cs szándékunkban maxi­málni a lottónyereményeket, hi­szen éppen ez a játék fő vonz­ereje, hajtóereje, hogy minél na­gyobb összegeket nyerhetnek a szerencsések. A nyereménynek a maximálása, vagyis korlátozása szerintünk a játékkedv vissza­esését vonná maga után, s ezál­tal a lottóból befolyó, nem csekély állami jövedelem is csökkenne.­­ Vannak országok, ahol vi­szont meghatározták a szerencse­­játék legnagyobb nyerhető össze­gét. — Igen, például Bulgáriában, Lengyelországban, az NDK-ban, a tőkés országok közül pedig az NSZK-ban és Svédországban már a bevezetéskor maximálták a lot­tónyereményt. — Nálunk 1957-ben indult a lottójáték. Mióta vannak millió fölötti nyeremények? — Első ízben 1959-ben fizet­tünk ki egymillió forint fölötti összeget. Azóta 271 öttalálatos nyeremény volt, ebből 234, egy­millió forint fölötti értékű nye­remény volt. Eddig hétmillió 20 ezer forint volt a legnagyobb ösz­szeg, amit öttalálatos lottószel­vényre kifizettünk. A múlt héten hétmillió 300 ezer szelvény közül került ki a hatmillió 507 ezer fo­rintos öttalálatos. — Adóköteles a lottónyere­mény? — Nem, nem kell utána adót fizetni, viszont minden 38 forint fölötti nyereményösszegből húsz százalék úgynevezett nyeremény­­illetéket vonnak le. Az az ösz­­szeg, ami a nagyközönség tudo­mására jut, már a nettó összeg, ami teljes egészében a nyertes lottózóé. (e8ry)

Next