Magyar Nemzet, 1989. március (52. évfolyam, 51-76. szám)

1989-03-03 / 53. szám

Péntek, 1989. március 3. Nyugat-Európa napirenden tartja a romániai jogsértéseket Sajtóértekezlet a Parlamentben Négynapos hivatalos program­juk befejezéseként, az Európa Parlament hazánkba látogató de­legációja sajtóértekezleten szá­molt be budapesti megbeszélé­­­seikről. A küldöttség vezetője Paul Staes bevezetőjében azt hangsúlyozta, hogy a kedvező ma­gyarországi fejlődés a nyugat­európaikat különféle nyilatkoza­tokra és javaslatokra ösztönzi, mintha „mi lennénk a demokrá­cia bajnokai, amik nem va­­­­gyünk". „A demokráciát nem­ le­het tanítani" — hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ugyanakkor Nyu­­gat-Európa számos hasznos ta­pasztalattal szolgálhat Magyaror­szág és a többi kelet-európai ál­lam számára. Staes, mint a belga zöldek képviselője, végül azt is megjegyezte, hogy­ igen meggyőző lenne, ha a magyar kormány tá­mogatná a bős—nagymarosi víz­lépcsővel kapcsolatos­ népszava­zást. Reyes de Ryke, a küldöttség egyik tagja bevezető nyilatkoza-­­tában úgy vélekedett, hogy a de­mokrácia lényege, a szabad véle- - ménynyilvánítás, a sajtószabad­ság. Hors Seefeld képviselő ugyancsak a sajtóról szólt. Mint elmondta, rendkívül meglepte, hogy a magyar hírközlés mekko­ra figyelmet szentelt személy sze­rint Habsburg Ottónak,­­ sokkal többet, mint amennyit a delegáció egésze vagy a kétoldalú kapcsola­tok kaptak. Paul Staes a sajtó­­értekezlet végén külön hangsú­lyozta, hogy nem a magyar saj­tónak szólt a megjegyzés, hanem képviselőtársuknak. Staes sajná­latosnak nevezte, hogy Habsburg Ottó több hivatalos programon — így a sajtóértekezleten — nem s­olt jelen, hanem­ helyette saját programot szervezett. Még ugyan­egyik kérdésre válaszolva Szűrös­ként Seefeld képviselő elmond­ta, hogy szerinte hazánk úttörő szerepet vállalhat a többi KGST- állam között a Nyugattal való kapcsolatépítésben és valóban be­­tölthet hídszerepet. Kérdésekre válaszolva a dele­gációtagok rendre óvatosan nyi­latkoztak a magyar belpolitikai eseményekről, kedvezően értékel­ték a folyamatokat, de konkrét­ kérdésekben nem foglaltak állást, mondván ez a magyarok saját ügye. Több alkalommal is sajná­latosnak nevezték a képviselők, hogy Bukaresttel nem sikerült hivatalos kapcsolatokat kiépíteni. Az erdélyi menekültekről és a romániai emberi jogi kérdésekről azt hangsúlyozták, hogy ez állat­­lenlélét. Áprilisban a tervek sze­­bourgban, és a kérdésben végzett felmérések eredményeit — ame­lyek még előzetes ismereteiknél is szomorúbb képet adtak a ro­mániai állapotokból —, hamaro­san nyilvánosságra hozzák. A Bu­dapesttel való kapcsolatfelvétel legfőbb indítéaiként három dol­got­ nevezték meg: a biztonság, béke, jószomszédság erősítését, a béke, jószomszédság erősítését, a Magyarország segítségével a ke­let-nyugati kapcsolatok bővíté­sét. A közvetlen jövő feladatai­ként elsősorban az információ­­áramlást és a közvetlen együtt­működés bővítését jelölték meg. Egy kérdés nyomán pedig az is szóba került, hogy ezúttal nem történt kapcsolatfelvétel a dele­gáció szociáldemokrata tagjai és a Magyar Szociáldemokrata Párt között, de ettől a későbbiekben nem zárkóztak el a képviselők. é (t.­­.) Gazdasági megfontolások a kelet-európai nyitás mögött Morvay László nyilatkozata oly hosszú ideig tartott, amíg felsőbb utasításra nem szerettük a Strausbourgban székelő Európa Parlamentet, és tán emiatt sem sokat törődtünk azzal, mivel is foglalkozik, hogy csak lassacskán jutott el tudatunkig a­­februári­­kölcsönös deregációs vizitek jelen­tősége. — Arról van valamelyes fogal­munk, mi lesz a strasbourgi parla­ment szerepe 1992., az integrált nyugat-európai piac létrejötte után. De milyen szerepet játszik most, az előkészítés időszakában? — kérdeztük Morvay László bu­dapesti képviselőt, a külügyi bi­zottság állandó tagját, aki­ részt vett az Európai Parlamentbe lá­togató magyar küldöttségben. — A leendő egységes piac egy­séges szabványokat k kíván, és ettől még Nyugat-Európában is távol vannak —­ válaszolja Morvay László, aki foglalkozását tekintve létesítményi főmérnök az Orszá­gos Kőolaj- és Gázipari Trösztnél.­­ Villanykapcsolóból és dugalj­­ból például 18 különböző típus van forgalomban a közösség 12 tagországában. A strasbourgi parlamentben, ahol legalábbis azok a képviselők, akikkel meg­ismerkedtünk, kiváló gazdasági szakemberek, többek között szab­­ványegységesítési tárgyalások folynak. E szabványok ismerete és hazai alkalmazása nekünk is eminens érdekünk, ha 1992 után is kereskedni akarunk Nyugat- Európával. Márpedig akarunk, s ez a szándékunk találkozik az ot­tani törekvésekkel. Az Európai Parlamentben képviselőcsoportok alakultak a közösségtől keletre le­vő országcsoportokkal való kap­csolatfelvételre és -ápolásra. Lord Plumb európai parlamenti elnök tavaly őszi budapesti látogatása után Magyarország volt az első szocialista ország, amelyet dele­gáció is meglátogatott onnan. — Milyen eredményeket várha­tunk a kölcsönös látogatásoktól? — Mindenekelőtt a jobb mégis­ , mérést. Bár ami a politikai moz­gásokat illeti, azokról ott megle­pően jól vannak tájékozva. Ke­vésbé ismerik azonban például a társasági törvény tartalmát, meg­ azokat a garanciákat, amelyek a Magyarországon beruházott kül­földi tőkét védik egy esetleges ál­lamosítástól. Az elvi érdeklődés­­ igen nagy, és erős ösztönzője a magyarországi beruházási, vállal­kozási szándéknak az 1995-re ter­vezett bécs-budapesti világkiállí­tás. A megbeszélések alapján az volt a benyomásom, mellesleg egy spanyol képviselő ezt kerek-perec ki is mondta: a Kelet-Európa fe­lé való nyitásnak elsősorban gaza. Olvassa el a Magyar Nemzet minden sorát! ­­ s Javaslat: Vaclav Havel kapja a béke Nobel-díját „Nyugati vízágyúk, keleti megoldás” „Vétkesek közt cinkos, aki né­ma!” „Svoboda Jané Petrové, Vaclavu Havrovi, O. Veverkovi!” — ilyen és ehhez hasonló transz­parenseket lehetett olvasni azon a tiltakozó megmozduláson, amelyet csütörtök délután, a Vörösmarty téren szerveztek az alternatív szervezetek, hogy­ ily módon jut­tassák kifejezésre szolidaritásukat a csehszlovákiai ellenzéki moz­galmakkal, és követeljék Vaclav Hovel és társainak haladéktalan szabadon bocsátását. A tüntetésen fölolvasták azt a levelet, amelyet a Csehszlovák Szocialista Köztársaság budapesti nagykövetének címeztek, és ame­lyet a követség egyik tanácsosa át is vett. „Exellenciás Úr! — így a levél. — Megdöbbenéssel értesültünk azok­ról az eseményekről, amelyek 1989 januárjában és februárjában Prágában történtek. A Vencel té­ri tüntetések erőszakos feloszla­tása és az azt követő letartózta­tások ellentmondanak mind a helsinki egyezmény, mind a bé­csi utótalálkozó határozatainak. Felháborodással vettük tudomá­sul, hogy a csehszlovák kormány semmibe veszi azokat a próbálko­zásokat, amelyekkel a lakosság spontán módon kifejezi egyet nem értését a jelenlegi kurzussal. (...) Országaink­ történelmi ha­gyományai közösek, kultúránk az európai kultúra része. Václav Ho­vel Európa egyik, legnevesebb drámaírója, bebörtönzött társai Európa legjobbjai közé tartoznak. Felelősek vagyunk kontinensünk fejlődéséért, a közép-európai tér­ségért, demokrata barátainkért. Úgy gondoljuk, a letartóztatások, az eddig született ítéletek alapve­tő emberi jogokat sértenek..." A dokumentumot a tüntetés szervezői írták alá: a Bajcsy-Zsi­linszky Baráti Társaság, a Fidesz, a Független Kisgazda Párt, a Hiány szerkesztősége, a Kelet- Nyugat Párbeszéd Hálózat Köre, az MDF, a Republikánus Kör, a Szabad Demokraták Szövetsége, a Menekültbizottság, a Szociálde­mokrata Ifjúsági Kör, a Magyar Emberi Jogi Alapítvány, a Cseh— Magyar Baráti Társaság. A szónokok közül Konrád György emlékeztetett arra, hogy az úgynevezett magyar demokra­tikus ellenzék mit is köszönhet szerveződése folyamán a cseh drá­maíró példájának. Egy Csehszlovákiából érkezett békeaktivista vázolta otthoni kö­rülményeiket, és utalt rá, hogy addig ne használják sehol sem a szocializmus kifejezést, ameddig annak konkrét politikai és filozó­fiai tartalmát nem tisztázták. Bába Iván kifejtette: a januári megmozdulás résztvevőit azért üldözik, amit mi, magyarok is el akarunk érni, meg akarunk va­lósítani, emberül élni, hogy bele­szólhassanak saját sorsuk irányí­tásába. Prágában nyugati típusú vízágyúkat vetettek be a tünte­tők ellen, de a megoldás keleti volt. Az Európai Parlament hazánk­ban tartózkodó egyik képviselője kifejtette: addig nem lehet őszin­te párbeszéd a két tömb között, míg politikai foglyok vannak bör­tönben. A megemlékezés alatt aláírás­gyűjtés folyt, amelyben a részt­vevők javasolják, hogy az 1989. évi béke-Nobel-díjat Václav Hé­ver kapja. (bi) * Az NDK-ban működő PEN Klub szerdai ülésén egyhangúlag elfogadott, határozatban, tiltako­zott Havel elítélése ellen. A ha­tározattervezet Stephan Hermlin és Stefan Heym, az NDK irodal­mi életének két kiemelkedő sze­mélyisége terjesztette elő. Az NDK tömegtájékoztatásában nem ismertetett határozat megszüle­téséről a két szerző tájékoztatta a nyugatnémet DPA hírügynök­séget. Az ülésen a kilencven tag háromnegyede részt vett, köztü­k Klaus Höpcke kulturális miniszterhelyettes, aki szintén a tiltakozó határozat elfogadása mellett szavazott Ausztriában több mint száz ér­telmiségi és művész írta alá azt a nyílt felhívást, amely amnesz­tiát kér Václav Havelnek és tár­sainak. Hollandia hivatalos delegációt küld Csehszlovákiába, hogy a helyszínen tájékozódjon az em­beri jogok tiszteletben tartásá­ról, és magyarázatot kérjen Vác­lav Havel elítélésére. Budapest és Strasbourg képviselőcseréje Szűrös Mátyás fogadta a delegátusokat Szűrös Mátyás, az Országgyű­lés külügyi bizottságának­­elnö­ke, a Parlament Vadásztermé­ben találkozott az Európa Par­lament hanzákban tartózkodó küldöttségével. A nyugat-euró­pai képviselők a nap folyamán sajtóértekezletet tartottak, ame­lyen közvetve bírálták Habs­burg Ottót. Lapunknak adott nyilatkozatában a delegáció ve­zetője kijelentette, „mi nagyon­­is emlékezünk 1956-ra, és most óriási változások történnek itt”. Külpolitikánk két fő jellemzője a nemzeti jelleg hangsúlyozása, valamint a nyitás gyakorlati meg­valósítása — mondta Szűrös Má­tyás. A korábbi egyoldalúság he­lyett kiegyensúlyozottá kívánjuk tenni kapcsolatrendszerünket, az együttműködés fejlesztésére tö­rekszünk a Kelettel és Nyugattal egyaránt. Természetesen, nem hanyagolhatjuk el a Szovjetunió­hoz fűződő kapcsolatokat, politi­kailag — de geostratégiai okok miatt is — fo­ntos számunkra, hogy jó viszonyban legyünk leg­nagyobb szomszédunkkal — han­goztatta a külügyi bizottság elnö­ke. A nyugat-európai vendégek egyik kérdésére válaszolva Szűrös Mátyás kifejtette: ma már a nem­zetközi helyzet sem indokolja a szovjet haderő magyarországi je­lenlétét.Áprilisban a terv­ek sze­rint megkezdődik a szovjet csa­patok részleges kivonása Magyar­­országról. Ezzel is deklaráljuk azt, hogy nincsenek támadó szándé­kaink, s hogy mi sem tartunk tá­madástól. Támogatjuk azt a szov­jet kezdeményezést, hogy 2020-ig valamennyi országból vonják ki az összes külföldi katonát. A vég­­­­ső cél azonban a katonai szövet­ségi rendszerek felszámolása, aminek nyomán értelmét veszte­né a semlegesség kérdése is — hangoztatta Szűrösi Mátyás. Egy másik kérdésre válaszolva a külügyi bizottság elnöke el­mondta: szívesen vennénk az Európai Közösségek támogatását a Romániából érkező menekültek gondjainak enyhítésére, mert ez nagy anyagi terheket ró ránk. hasági, és nem politikai motivá­ciói lehetnek Nyugat-Európában. Nem titkolták: a forint konverti­bilitásának megteremtése, és a mostaninál jobb szerkezetű, jö­vedelmezőbb magyar export nö­velné felénk megnyilvánuló akti­vitásukat.­­— Mi lesz a mostani kapcsolat­felvétel folytatása? ■ — Véleményem szerint a kap­csolatápolást valamilyen szerve­zetnek kézben kellene tartania, nem utolsósorban az onnan érke­ző gazdasági impulzusok közvetí­tésére is. Hiszen ezek segíthetik a magyar gazdaság felzárkózását a fejlett nyugat-európai térség­hez. (é. 1.) Magyar Nemzet Villámin­terjú Paul Staessel Az előzetes elképzelések sze­rint a budapesti és a strasbourgi képviselők eszmecseréi rendsze­ressé válnak a jövőben, évente egy megbeszélésre biztosan sor kerül. A hivatalos kapcsolatfel­vétel óta nem csökkent a kölcsö­nös érdeklődés. Ezt a delegáció vezetője, Paul Staes belga politi­kus is megerősítette lapunknak nyilatkozva. —■ Ősz óta egyáltalán nem csökkent Magyarország iránt az érdeklődés Strasbougban, sőt en­gem is meglepett, hogy mennyi­re el­ akartak jönni a képviselők erre a budapesti látogatásra. Ép­pen az érdeklődés miatt szervez­tük úgy az utat, hogy Magyar­­országra is, és Bulgáriába is kü­lön utazunk, nehogy összemosód­janak a benyomások. Érzésem szerint a kíváncsiság és a rokon­­szenv az önök országa iránt óriá­si a nyugat-európaiak között, és ez intézményes formában is meg­mutatkozik. Hogy miért? Mi na­gyon is emlékszünk 1956-ra és azóta, különösen most, óriási vál­tozások történnek itt. Számukra döbbenetes volt, ahogy itt Buda­pesten szóltak a saját gondokról, de a Szovjetunióról­­ is; vagy amikor az' önök delegációja Strasbougban "járt, a tagok nyíl­tan vitatkoztak egymással. Mind­ez elsősorban is hihető és hiteles benyomást adott. Meglehet, hogy a bennem élő előítéletek, miatt, de az is megdöbbentő, hogy so­káig amolyan „outsidernek”­­te­kintettük önöket és most kiderül, hogy Európa nem­ ér véget, ott ahol gondoltuk. — A hivatalos kapcsolatfelvé­tellel Magyarországnak nagyon fontos gazdasági céljai vannak, ugyanakkor önök elsősorban a politikai elemeket hangsúlyoz­zák, amikor azonban kérdést kapnak, rendre elhárítják a ma­gyarországi politikai változások konkrét értékelését. — Valóban nem óhajtok olyan dolgokba bonyolódni, mint az önök alkotmányvitája, vagy a gazdasági és politikai­ reformok összhangja, mivel ezek önökre, magyarokra tartoznak. Okos po­litikusok szerint különbség van a politika és a kereskedelem kö­zött, még okosabb politikusok szerint a kereskedelem a lehető legkonkrétabb forr­ában képes kifejezni a politikai meggyőző­dést. Amennyiben tehát az EK igyekszik kiépíteni, növelni önökkel, Kelet-Európával a ke­reskedelmi együttműködést, úgy ez a lehető legjobban mutatja azt a szándékot, hogy szoros kapcsolatokat szeretnénk a ré­gióval. Nemcsak a politikai vál­tozások ösztönzik a kapcsolato­dat, hanem azt is fontos látni, hogy a nyugati vállalkozók — és ez, igaz az óceánon túli üzletem­berekre is — felismerték, hogy a közelebbi jövőben az egyetlen még nyitott piac a kelet-európai, és igyekeznek mindent elkövetni, hogy egymással, elsősorban az amerikaiakkal vetélkedve itt le­gyenek, és erre ösztönzik korm­­mányukat is.­­T. J.★ (MTI) Nagy taps fogadta Habs­burg Ottó­ professzort, az Európai Parlament tagját csütörtökön az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gólyavárában, ahova a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület meg­hívására látogatott el és tartott előadást. Kifejtette: úgy érzi, hogy a ma­gyar nemzet szempontjából, hasz­nos munkát végezhet az Európai Parlamentben. Ez­ utóbbi testület­ről elmondotta, hogy legfőbb fel­adata a demokrácia szerepének kifejezése és növelése az európai­ közösségben. Kérdésekre vála­szolva kiderült,, hogy Habsburg Ottó nemcsak kettős — osztrák és NSZK —, hanem hármas állam­polgárságú, mert soha nem vesz­tette el magyar állampolgárságát, s így tulajdonképpen választó és választható is lehetne hazánkban. (MTI) A takarékosság jegyé­ben készítik elő a soron követ­kező választásokat és néhány technikai kérdés tisztázásához már hozzá is láttak — tájékoz­tatta­ dr. Tóth Zoltán, a Belügy­minisztérium tanácsi főosztályá­nak osztályvezetője Sánta Ani­kót, az MTI munkatársát. Mint mondotta, több olyan újítás be­vezetésén gondolkodnak, amely­­lyel csökkenthetők a költségek, ám ezzel együtt is lényegesen több pénz kell a választások le­bonyolítására, mint 1985-ben — az áremelkedések miatt.­­ Ötvenötezer­­ választópolgár akárcsak korábban, ezután is társadalmi munkában végzi a választásokhoz kapcsolódó teen­dőket. Közöttük a szavazatszedő bizottságok, valamint a helyi, megyei, illetve az országos vá­lasztási elnökség tagjai, továbbá a tanácsok és a Hazafias Népfront munkatársai is, akiknek munká­jáért semmiféle külön térítés nem jár. (Ismeretes, hogy nekik nemcsak a választások napján akad dolguk: előzőleg elsajátítják a szükséges tudnivalókat, kitöltik a különböző nyomtatványokat. Gyakorlatilag az összes admi­nisztrációt ingyen végzik.) Névjegyzék — Az első jelentősebb költség már jóval a választások előtt je­lentkezik: a választók névjegyzé­kének összeállítása mintegy 10 millió forintba került legutóbb. Az Állami Népességnyilvántartó Hivatal alapos munkát végez: először megállapítja azok körét, akiknek választójoguk van, majd a mintegy hét és fél millió nevet választókerületenként cso­portosítja. Mivel a névjegyzék jó előre elkészül, azt szinte az utolsó pillanatig korrigálják. Ez­rek költözhetnek ugyanis más ál­landó lakóhelyre, a bíróság egye­seket eltilthat a közügyek gya­korlásától, vagy 18 évesnél fiata­labb lányok házasságkötésük ré­vén, nagykorúvá válásukkal vá­lasztójogot szerezhetnek.­­ Minden választópolgár ér­tesítést kap, hogy felvették a vá­lasztók névjegyzékébe. Aki nem szerepel e nyilvántartásban, pa­naszt tehet. Ha a helyi tanács vb továbbra sem szerepelteti a név­jegyzékben, az érintett bíróság­hoz fordulhat. 1985-ben ez mind-,­össze 10—15 esetben fordult elő. Az eljárás költsége az államot terheli, ez azonban általában számottevő.­­ Jelentős tétel viszont a vá­lasztások költségei között a he­lyiségek bérleti díja, mind a je­lölőgyűlések, mind a szavazások alkalmával. Több településen , ugyanis sem a tanácsnak, sem a népfrontbizottságnak nem áll rendelkezésére megemelő számú, arra alkalmas terem, s a művelő­dési házak, egyéb intézmények bizony borsos árat számítanak a világításért, a takarításért. — Rendkívül költséges a több mint 300-féle választási nyomtat­vány előállítása. A papír, vala­mint a nyomdai árak emelkedése miatt — figyelembe véve, hogy 1985-ben több mint 30 tonna pa­pírt használtak fel — a jövőben még többe kerülnek majd az ér­tesítők, a tájékoztatók, a szava­zócédulák, a jegyzőkönyvek, a plakátok, s egyebek. A visszaélé­sek elkerülésére a szavazólapok vízjelzéses, nem hamisítható pa­pírból készülnek, piros-fehér­­zöld csíkkal, s ez szintén elég drága.. A képviselők és a tanács­tagok megbízólevele ugyancsak különleges papírból készül, s az alacsony példányszám miatt ke­rül egészen sokba. Igazolvánnya­l ? — A szállítás, illetve a benzin­árak szintén emelkedtek a múlt választások óta. Itt úgy próbá­lunk takarékoskodni, hogy egy­­megye nyomtatványait viszi, s teherautó egy fuvarral három útközben több helyütt lerakodnak róla. A választások utáni éjszaka 1510 helyi választási elnökségtől kell a fővárosba hozni a külön­böző dokumentumokat, ezért eze­ket a legkisebb községből is el­ kell juttatni a megyeszékhelyre. A telefon- és telexdíjak összeg­szerűen most nem határozhatók meg, mindenesetre jelentős tételt képviselnek. . . A szavazáshoz nélkülözhe­tetlenek az urnák. A 11 ezer sza­vazókör mindegyikében legalább kettőt kell elhelyezni. Bár nem szükséges mindenütt ötévenként újat készíttetni, időnként elen­gedhetetlen a felújításuk. Min­dent összevetve 1985-ben mint­egy 70 millió forintot fordított az állami költségvetés a választá­sokra.­­ A közeljövőben előreláthat­­­tólag többször kell az urnák elé járulniuk az állampolgároknak. Várhatóan külön kell tanácsta­got, illetve országgyűlési képvi­selőt választani, az alkotmányt népszavazás szentesíti majd és a köztársasági elnök személyéről is az ország népe dönt. Az előbb említett költségek nagy része ér­telemszerűen mindegyik esetben felmerül. Éppen ezért több éssze­rű, a költségeket csökkentő in­tézkedésen gondolkodunk. Ha olyan döntés születik, hogy vi­szonylag gyors egymásutánban követik egymást az említett sza­vazások, fontolgatjuk egy válasz­tási igazolvány kiadását. Ennek előállítási költsége viszonylag magas, ám mindenesetre keve­sebb, mint ha az ÁNH-nak mind­annyiszor külön össze kellene ál­lítani a választók névjegyzékét. Így is elég munka az időközbeni változások regisztrálása. Számítógépes hálózat — Ismeretes, hogy a titkosság miatt a szavazatokat borítékban kell az urnába dobni. A mintegy 7 és fél millió borítékot később a tanácsi munkában hasznosítani fogjuk. — Korábban azzal is takaré­koskodni szándékoztunk, hogy ceruzákat helyeztünk el a szava­zóhelyiségekben. A viták ered­ményeként eldőlt, hogy legköze­lebb mindenütt golyóstollak lesz­nek, ezek is több százezer forint­ba kerülnek majd. — Távolabbi terveink között szerepel a számítógépes hálózat kiépítése, legalább a városi ta­nácsoknál, így a szavazás ered­ménye a lehető legrövidebb úton juthat az összesítést végző orszá­gos választási elnökséghez. — A soron levő országgyűlési képviselői választásokon várha­tóan a jelöltek a különböző pár­tok színeiben indulnak. Ám ha az egyes jelöltek korteskedni kí­vánnak, ennek költségeit maguk­nak, illetve szervezetüknek kell állniuk. A közpénzt agitációra nem lehet felhasználni, ezt szigo­rúan meg kell tiltani — mondot­ta dr. Tóth Zoltán az MTI mun­katársának. Több pénz kell a választásokra Harminctonnányi szavazócédula, hét és fél millió boríték Nem csökkent a kistermelők kiszolgáltatottsága Sztrájktörvény: a képviselők egyénileg dönthetnek Az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának tegnapi ülésén el­sőként a sztrájkról szóló törvény­­javaslatot tekintette át a testület. A vita­­elmaradt, a képviselők csak néhány kérdést intéztek a tervezethez rövid szóbeli kiegé­szítést fűző Halmos Csaba állam­titkárhoz, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökéhez. Az azonban a felvetésekből is kide­rült, hogy az agrárérdekek jelen­levő képviselői nem tartanák jó megoldásnak e területen a mun­kabeszüntetést. Halmos Csaba el­mondta: a sztrájktörvény terve­zete — a nemzetközi gyakorlat­nak megfelelően — nem tartal­maz ágazati megkülönböztetést, szektor- és szervezetsemleges, ám a mezőgazdaságban mégsem va­lószínű a munkabeszüntetés. A téeszekben tulajdonképpen csak az alkalmazottak élhetnek ezzel az eszközzel, mivel az alapellátás­ban dolgozók sztrájkjogát a jog­szabály némiképp korlátozza. Ezen a területen a sérelmek nyil­vánosságra hozásának megfelelő módszereként — a gyülekezési törvény alapján — a töm­egde­­monstráció kínálkozik, amire a múlt évben már volt is példa. Ez­zel a képviselők egyetértettek. Majd a testület úgy határozott, hogy a sztrájktörvényről a kép­viselők saját belátásuk szerint döntenek majd a parlamenti vok­soláskor. Második, napirendi pontként a kistermelés helyzetét, fejlesztési lehetőségeit vitatták meg. A dis­puta alapjául szolgáló­ MÉM-elő­­terjesztés még a múlt év őszén készült, ezért Rednágel Jenő, a tárca miniszterhelyettese igyeke­zett azt aktuális tényekkel kiegé­szíteni. Hangsúlyozta: ma már a politika is megkülönböztetett sze­repet ad e termelői körnek; leg­fontosabb feladat most a mező­­gazdasági termelők közötti esély­egyenlőség megteremtése, a valódi piaci viszonyok bevezetése, ga­rantálása.­­ A vitából viszont az derült ki: a képviselők még kevés nyomát tapasztalták a változásnak, hogy elhárultak volna a kistermelés, az árutermelő parasztgazdaság fejlő­dése előtt tornyosuló akadályok. Többen — és nem először — ne­hezményezték a termelők kiszol­gáltatottságát, a szerződéses fe­gyelem hiányát, a felvásárlási és fogyasztói ár között növekvő kü­lönbséget, az érdekvédelem elég­telenségét ... Vagyis, hogy e te­rületen valódi piac helyett to­vábbra is a monopóliumok ural­kodnak, mérsékelve ezzel a pa­rasztgazdaságokban a termelési kedvet. A képviselők ugyan elis­merték, hogy a MÉM ezúttal át­gondolt, szakmailag megfelelő, a jövőt szolgáló előterjesztést ké­szített, viszont sürgették, hogy a szavakat végre tettek is köves­sék. (K. L 1.)

Next