Magyar Nemzet, 1990. április (53. évfolyam, 77-100. szám)

1990-04-09 / 83. szám

Hétfő, 1990. április 9. Karinthy Színház Miből élnek itt az emberek ? Szűkös dotáció, hatványozott infláció, diszkriminatív fejkvóta­rendszer , szegénység. Címsza­vakban így foglalható össze, mi­­­lyen is a magyar színházak gaz­dasági helyzete. A szakma az eljö­vendő kulturális kormányzattól az állami támogatás rendszerének átgondolását várja. Állítja: a je­lenlegi kereseti viszonyok köze­pette nem szabad önfenntartásra kárhoztatni a színházakat, a mos­tani helyárak mellett sincs már elég­ fizetőképes kereslet — a kul­túra „piacosítása” a magyar kul­túra teljes lepusztulásához vezet­ne. Az önálló vállalkozásként mű­ködő Karinthy Színház vezetői azonban büszkén hirdetik: évek óta önfenntartók. Nemrégiben pedig felajánlották: szívesen át­veszik bármelyik budapesti szín­házat — az eddigi támogatás töre­dékéért. A művelődési államtit­kár válaszleveléből elismerés ol­vasható ki: a színház vezetői „... vállalkozó kedvükkel, ötletes­ségükkel figyelemre méltót pro­dukáltak a fenntartás, a működ­tetés és a gazdálkodás ésszerű­sítésében, racionalizálásában”. Ha így van, a kérdés: hogyan? Helyszín­i ajándékba Karinthy Márton rendező és Harsányi Gábor színész 1982-ben önálló vállalkozásba kezd: kilép az állami struktúrából, s megél a saját színházából, a szórakoz­tatásra szánt Hököm Színpadból. A Hököm Színpad szolidan kezdte, szolidan folytatta: alkal­mi, bérelt játszóhelyeken, egy-egy produkcióra toborzott alkalmi gárdával lépett föl. Egyszer ugyan őket is megszédítette a saját szín­házépület bűvölete, s az ehhez szükséges milliókat a Miért bánt­ják a magyar futballt, avagy te is fotóztál, haver című­­emlékezetes sportcsarnokbeli produkcióval akarták előteremteni, melyhez Végh Antal szolgáltatta a szöveg­könyvet. — Valami látványosat, valami nagy volumenűt szerettünk volna produkálni az addigi szerény mű­ködésünk után — emlékezik visz­­sza Karinthy Márton. A futballmeccset és színelő­­adást elegyítő, sajátos dramatikus játék hangos botrányba fulladt — a Hököm Színpad visszatért „ad­digi szerény működéséhez”. Mint felpanaszolják, a magánvállalko­zásoknak akkoriban kijáró hiva­tali gáncsoskodást ők is megízlel­ték — ám szép csendben azért el­boldogultak. Művelődési házakban játszottak Vukot, Tamás bátya kunyhóját, Svejket — némelyi­ket több mint százszor —, meg­próbálkoztak Csehovval, Aszlányi Károllyal, színpadra állították „a papa”, Karinthy Ferenc egy-egy művét. Kimagaslót a kritikák sze­rint nemigen alkottak. Gyermek­előadásból, szórakoztató produk­cióból azonban mindig nagy volt­ a hiány, így a jegybevételekből futotta fellépti díjakra, terembér­letre. Egy ideig. Amikor a Gu­tenberg Művelődési Központban egyik esztendőről a másikra egy­millió forinttal akarták emelni a bérleti díjat — az utcára szorul­tak. Hivatali gáncsoskodás ide, hiva­tali gáncsoskodás oda, tény: a XI. Kerületi Tanács gáláns gesz­tussal nekik adta a Haladás mozit, annak fejében, ha felújítják. — A Karinthy-család mindig is a XI. kerületben élt — idézi fel Karinthy Márton. — Mindvégig jó kapcsolataink voltak a kerület vezetésével, a családi előnyöket ma is érzem. Kaptak a rekonstrukcióhoz öt­millió forint bankkölcsönt — rendbe hozatták az épületet. A Művelődési Minisztérium sem volt szűkmarkú: adott egymilliót — beköltöztek. 1988. decemberé­ben megnyílt a Bartók Béla úton a Karinthy Színház. Nem bársony­­függönyös, plüsspáholyos színicso­da, hanem afféle olcsó anyagokkal „kibélelt" kültelki színház — Ka­rinthy Márton és Harsányi Gábor kelenföldi teátruma. Házilagos produkciók Azóta egész kis birodalommá nőtte ki magát a színház: a Köz­területfenntartó Vállalat kukatá­rolójának helyén — mint mond­ják, szintén bankkölcsönből — már iroda, próbaterem, kávéház, sőt, díszletraktár is létesült. Az épületek fenntartásához, a milliós kölcsönök törlesztéséhez azonban­­ pénz kell. Karinthy Márton fen­nen hangoztatja: takarékoskod­nak. A minimumra szorították le a költségeket, náluk nincsen hiva­tali „vízfej”, jó tízfős csapat mű­ködteti az egész színházat, to­vábbra sincs állandó társulat. Az igazgató maga ügyel minden es­te, s ha kell, személyesen tobo­roz nézőket az utcáról. Rugalmas, költségérzékeny vállalkozás az övék — mondja. Bár ezt már nem hangsúlyozza, de szembetűnő: az igénytelenségig „spórolósak” az előadások is. Per­sze nem a televízióval immár rendszeresen készített közös pro­dukciók a legszegényesebbek — például a két kabaré, a Miből él­nek itt az emberek?, az új Har­­sányi-show. Ezek kiállításának költségeit ugyanis — a tévé állja, így aztán valóban békebeli a séta­pálca, jól szabott az öltöny — a kabaréhoz amúgy sem kell drága díszlet. Elég néhány jó színész, jó konferanszié. A saját kivitelezésű Meseautó azonban zenés-táncos produkció szeretne lenni — egy szál zongo­rával, silány, mondhatni, „szim­bolikus" díszletben. Rezeg a csú­nya, rózsaszín papírmasé­val, be­leng a papírsúlyú ajtó, a karton­fogas, stílushoz, korhoz semmi közük a konfekciógyanús öltözé­keknek. Néhány ismertebb színész rutinosan „lekeni” a szimpla kis szerepeket, ki természetes tempe­ramentummal, ki natúr bájjal — Antal Imre öregfiús esetlenségét is bevetik. A butácska történet nem igényel különösebb rendezői kvalitásokat: „Holdvilágos éjsza­kán, miről álmodik a lány?", „Já­nos, legyen fenn a János-hegyen”, néhány egyszerű táncbetét­i telt­ház. A Steinbeck -műből készült Ege­rek és emberek, ha úgy tetszik, klasszikus. A díszlet: primitív rőzsekerítés, s amennyi két fa­­priccsből még befér a tenyérnyi színpadra. A színészek vélhetőleg saját farmer-, illetve kordbársony nadrágjukban feszítenek. Dózsa László talán még az eredeti, já­tékszínben előadásból mentette át a figura ormótlan esendőségét, emberségét: a rendezés alaptónu­sa a könnyfacsaró szentimentaliz­­mus. Az alakítások színvonala a harsány ürességtől az igyekvő, középszerű feladatteljesítésig ter­jed. Hangulati effektusként követ­hetetlen rendszerű fényerő- és színváltások. Foghíjas nézőtér, sok diák. A Lepketánc, Karinthy Frigyes drámai vázlatának előadása tisz­telgés „a nagyapa” emléke előtt. Az immár megszokott minőségű papírmasé oszlopok, karton timpa­non, antik szoborkivágat, a szí­nészek olcsó, lepedőszerű leber­­nyegekben. Rajhona Ádám még csak „hozza” személyisége termé­szetes nyomatékét, ám az előadás kimerül irodalmi színpadokról is­merős primér szövegfelmondás­ban, hevült szavalásban. A szü­net után következő Mennyei ri­porton a szöveg eredendő, el­nyomhatatlan humora enyhít va­lamelyest. Alig félház. Summa summárum: meglehet, a darabválasztást helyenként jó szándék, „kultúrpolitikai megfon­tolások” is diktálták — ettől még, műkedvelő színvonalú, házilagos kiállítású fusiprodukció mind. Mégis, úgy látszik, a Bartók Béla úton eladhatók. Az ismert nevek­re bejön a színházhoz kevésbé szokott publikum: egyszerű embe­rek a környék munkásszállóiból, vasárnapi ruhába bújt, frissen ki­illatosított családok a környező lakótelepekről, szervezett osztá­lyok a közeli iskolákból — mond­ja is Karinthy Márton. Albertfal­­várnak ez a belváros. A Hungária Biztosító évi keretszerződés alap­ján küld nézőket. A jegyárakat a környék pénztárcájához szabják, nemigen haladják meg a száz fo­rintot. Veszteség minden este Mondhatnánk: ennyire futja pénzből, tehetségből , de egyfaj­ta igényre támaszkodva elboldo­gul a Karinthy Színház, úgy lát­szik. Csakhogy: kétszázötven fős a nézőtér. A telt ház legfeljebb húsz­huszonötezer forintot, egy gyen­ge félház jó, ha nyolcezret hoz a konyhára. A színészek fellépti díja eddig ötszáz és négyezer forint között mozgott. Annyi biztos: az önfenntartónak reklámozott Ka­rinthy Színház — nem a színház­ból él. — Minden este veszteséges — ismeri el Karinthy Márton —, még a zsúfolt házakkal játszott Mese­autó is. A legsikeresebb produk­ció is legfeljebb estéről estére, ha eltartja magát , de az épület rezsijét, a kiállítási költségeket a jegybevételből nem tudjuk fe­dezni. Próbálkoznak, mint a többi szín­ház, hirdetésekkel: az előadások előtt kezdetleges habfürdő-, dezo­dorreklámok villannak fel a mo­zivásznon. Forgalmazási jogot sze­reztek, mozit tartanak fenn, ve­títőszolgálatot szerveztek munkás­­szállókba, kollégiumokba. Bérbe adják a termet: Mikulás-Ünnep­ségre csakúgy, mint zárszámadó közgyűlésre. Kocsmát nyitottak a sarkon — ahogy az igazgató szemérmesen nevezi: vendéglátó-ipari egységet. S nem fogynak ki az ötletekből: éjszakai mulatót terveznek a szín­házba — afféle fapados kelenföl­di orfeumot. Önálló filmgyártás­ba is belevágnának, elvégre stú­diónak sem utolsó a nézőtér. A zajszigetelés nem gond. „Majd csöndben leszünk” — tréfálkozik Karinthy Márton. Hála a kiterjedt, kissé szedett­­vedett „vegyes gazdaságnak”, a Karinthy Színház egyelőre talpon van. Mi több, arra készülnek, ex­portálják is a „konstrukciót”. Bécsben is megnyitnák a Ka­rinthy Színházat — ezzel a reper­toárral. S máris sínen van az ügy: egy mozit ott is kinéztek, „beindultak a csatornák" — mondja Karinthy Márton. a Mű­velődési Minisztérium közbenjá­rására több bécsi színház is fel­ajánlotta a támogatását... Ám itthon is előbbre szeretné­nek lépni. Művészszínház akarnak lenni. — A színház a szenvedélyem. Az a dolgom, hogy színházat csi­náljak — magyarázza Karinthy Márton. — Szeretnék Mrozeket, Viant, Camust színpadra állítani. Még akkor is, ha közben Mese­­autó­t is kell rendezni, amit per­sze szintén kedvelek, de azért­­ nem a fő művem. Az általuk legművészibbnek el­könyvelt Lepketánc tizenötször ment, aztán le kellett venni. Erő­sen megfontolják, kísérletezze­nek-e még egy Karinthy-bemuta­­tóval — túl nagy a veszteség. Ám találtak megoldást. — Nyolc év alatt bebizonyítot­tuk: a közönségért vagyunk, s el­tartjuk magunkat. Úgy érzem, kiérdemeltük, hogy részesedjünk végre mi is a központi dotációból, úgy, mint a többi színház. Elvég­re a sikert, a teljesítményt premi­zálná a kormányzat — összegzi véleményét a direktor. A vállalkozó magánszínház gaz­dasági sikereire hivatkozva — ál­lami támogatást, mi több, újab­ban állami színházat kér. Vajon „vegyes gazdaságot” — orfeumot, mozit, kocsmát — terveznek az új játszóhelyre is? Karinthy Már­ton nem felel. — Ellopják az ötletet — mond­ja. Tegyi Enikő „Szélsőségesen humánus festő” (Weöres Sándor); „Hallgatag és igényes (Gérard Gassiot-Talabot); „A bálványfigurák egy ismeret­len Világ üzenetét közvetítik” (Lukácsy Sándor) — Hetvenedik születésnapján köszöntjük Veress­y Pál festőt Vészcsengő Nyolcvan év száraz kenyéren Szól a telefon,­ az egyik legje­lentősebb magyar festőművész van a vonal másik végén. Vala­mit meg akar velem beszélni, s kérdi, jöhet-e? Aztán amikor megérkezik, még le sem ül, máris a lényegre tér. — Arra gondoltam, hogy csi­nálni kellene Budapesten egy ke­let-európai művészeti vásárt. Mit szólsz hozzá? Nyökögök, de aztán megembe­relem magam. — Ilona, a művészeti vásár nem a művészek ügye, hanem a mű­kereskedőké. Milyen műkereske­dőkre gondoltál te kelet-európai viszonylatban? Egy pillanatra meghökken, de aztán méltóságteljesen kiegyene­sedik. — Márpedig itt az ideje, hogy az ilyen rendezvények nálunk is legyenek. És úgy áll ott, mint ahogy Zrí­nyi Ilona magasodik Madarász Viktor közismert festményén. Szinte látom, ahogy védenceit, a kelet-európai modern festőket és szobrászokat — mindmegannyi apró Hunyadit — jobbról-balról védően magához öleli. Elkerülhe­tetlen, hogy ne jusson az eszem­be: a műkereskedelem szükséges­sége, úgy látszik, nem a gazdasá­gi vagy a kulturális élet megszo­kott fordulataival kapcsolódott össze bennünk, hanem — szinte romantikus pátosszal — a haza megmentésének a képeivel... Később aztán mégis reális for­mát ölt a terv. Van olyan műke­reskedő már Magyarországon, aki profinak számít, arra kéne bízni a szervezést. A Nemzeti Galéria munkatársai közt is van olyan, aki az egész kelet-európai mű­vészmezőnyt ismeri, ő segíthetne a címek és a meghívások ügyé­ben. A kelet-európai múzeumok és művészeti folyóiratok is stan­dot kaphatnának, cserébe ezért aztán idejekorán elkezdhetnék a vásár propagálását. Eladósze­mélyzetre van szükség. És persze utána kell nézni, hogy mikor és hol áll Pesten rendelkezésre megfelelő helyiség, vásárcsar­nok ... lehetőleg olyankor, amikor vásárlóképes közönség — értsd külföldiek — is vannak a közel­ben. És így tovább. — Ennek az Ilonának is az len­ne a dolga, hogy a képeit, fesse , mondom aztán anyámnak, aki végighallgatta a beszélgetést —, nem pedig, hogy a kelet-európai műkereskedelmet szervezze. — Na de ha nincs más megol­dás? — szól vissza anyám már a konyhából. Impresszionista osztály Tényleg nincs más megoldás. Olyan országban élünk, ahol kü­lönben föl sem merülhet egy vá­sár ötlete, hiszen még a szakem­berek is teljesen elszoktak attól, amit a művészet normális forgal­mának lehetne nevezni. Csak ma­guk a művészek azok, akik a bő­rükön érzik — mégpedig nap mint nap —, hogy természtellenes az, amit csinálnak: képeket festeni saját maguknak, vagy esetleg va­lamilyen állami adminisztráció­nak. Utánaszámolok, mióta is élünk a műtárgyforgalom terén így, szá­raz kenyéren? Bizony, nemcsak az ötvenes évek óta. A századfordu­ló körül tűntek fel ugyanis utol­jára Magyarországon az olyan vállalkozók, mint amilyen pél­dául Nemes Marcell volt, aki Ma­­net-t, Cézanne-t, Grecót gyűjtött, és természetesen kortárs magya­rokat, például Szinyeit is. Ő még otthon volt az európai műkeres­kedelem fórumain és árverésein, s mögötte a korabeli magyar mű­kereskedők és közvetítők egész hada állt, akik lehetővé tették, hogy a művészek is ugyanolyan fesztelenül mozogjanak Európá­ban, mint a pesti körutakon. A polgári lakások elképzelhe­tetlenek voltak drágán vásárolt képek, bronzból készült kisplasz­tikák és egyéb műtárgyak nélkül. Nemcsak bizonyos ruhák vagy a fügönyök voltak ma már hozzá­­férhetetlennek tűnő anyagokból szabva, hanem a sarkon is olyan képkeretező dolgozott, aki a kere­tek nemesítését még laparannyal, és nem bronzfestékkel vagy kály­haezüsttel végezte, s akinek a technikai segédlete esetleg olasz vagy francia műhelyekből került oda, és nem kizárt, hogy egy mú­zeumhoz ment aztán tovább. A házakat két-három évenként rendbehozták (ezért volt még is­meretlen a sortatarozás), sőt, di­vattá vált drágábban, a divatos szecesszió stílusában építkezni. A korszak ismerői persze könyvtá­rakat tudnának megtölteni a sze­génység adataival is, hiszen a Mo­narchia korabeli Magyarország szegényeinek a nyomora ázsiai volt. De nem volt mindenki sze­gény (mint ahogy — teljesen más feltételek között — ma sem min­denki az). Egy gyorsan növekvő polgári réteg biztosította, hogy le­gyen civil társadalom, amely kö­rülbelül úgy működött, ahogy bár­hol másutt is működött volna. Valamikor 1910 körül tört meg a lendület, s fordult az ország szekerének rúdja abba az irány­ba, amely lassan, de biztosan ki­vezetett Európából. A fenti pél­dáknál maradva: 1913-ban kény­szerült Nemes Marcell arra, hogy Párizsban elárverezze a főként francia impresszionistákból álló gyűjteményét. Néhány évtizeddel korábban még egy hasonló árve­rés elől vásárolta (mentette!) meg a nemzet az európai barokk mű­vészetet reprezentáló Esterházy­­gyűjteményt — ebből lett aztán később a Szépművészeti Múzeum törzsanyaga. Hogy 1913-ban a nemzet már nem tudta az ország határai között tartani Manet-t, Cézanne-t és a többieket, az ma már korszakváltó határkőnek tűnhet. Nemcsak a magyar mú­zeumokban hiányzik azóta is a nemzetközi rangú impresszionis­ta osztály, hanem — az első vi­lágháborúval — a magyar művé­szet éppen meginduló fejlődése is újra derékba tört. 1920 után kezdődött el aztán a lassú, de föltartóztathatatlan le­épülés az intézmények és a gon­dolatok terén is. A legjelentősebb műgyűjtők sem vállalkozhattak már arra, hogy a neves európai mesterek alkotásait gyűjtsék, s ma csak örülhetünk annak, hogy az olyan gyűjtemények, mint a Radnay- vagy az Oltványi-féle, legalább a magyar posztimpresz­­szionistákból összeszedtek egy­­egy csokorra valót. A nemzeti gyűjtemények fejlesztése leállt, a gyűjtés és a tudományos feldol­gozás helyett fokozatosan politi­kai feladatokat kaptak a múzeu­mok is. Hómon Bálint — egy nem jeltelen tudós! — talán ezeknek a feladatoknak (és a következmé­nyeinek) a láncolatát követve ju­tott el odáig, hogy 1944-ben nyi­tott teherautón (!) menekítette Németországba a Szépművésze­ti kincseit. Mennyire más dimen­ziók között történt ez a „mentés”, mint amikor még az Esterházy­­képtár érkezett meg nyugatról ke­leti irányban az ország fővárosá­ba! Kivitelre engedélyezve Az elmúlt évtizedekből aztán már csak egyetlen egy olyan in­tézkedésre hivatkozhatom, ame­lyik támogatta a műgyűjtést: az ötvenes években divatban jött kite­lepítések, kényszer-összeköltözte­tések és lakásleválasztások idején eggyel több szoba járt a tanácsi lakásokban azoknak, akik állami­lag elismert magángyűjtemény­nyel rendelkeztek. A művészet már nem jelentett sem vagyont, sem reprezentációt, de legalább szerény menedékhelyként szolgál­hatott. Azóta azonban — úgy tű­nik — még ennyi előnyt sem él­veznek azok, akik képzőművésze­ti munkákat gyűjtenek. Az új adótörvények bevezetése idején például egyenesen pánik tört ki, hogy a magángyűjtemények után vagyonadót szednek majd — az­az ahelyett, hogy támogatnák, esetleg büntetni fogják majd a műgyűjtést. A Képcsarnok üzletei vagy a mellettük vegetáló egyéb képbol­tok csak nagyon korlátozottan ér­demlik meg, hogy művészeti ga­lériának nevezzük őket. A ma­gán-műkereskedelem már nem ti­los, de ha eltekintünk egy-két fi­gyelemreméltóbb kezdeményezés­től, akkor csak az itt-ott meg­nyílt és a turistákat kiszolgáló „nosztalgia"-boltokra találhatunk — ezek jelentik nálunk a magán­erőből újjászülető művészeti, ré­giségbolt hálózatot. A Bizományi Áruházat is csak fenntartásokkal tekinteném a műkereskedelem ré­szének, hiszen négy évtizeden át inkább a nemzet zálogházának a szerepe jutott ki rá. A szegények vásárolták meg itt a még szegé­nyebbek vitrintárgyainak a mara­dékát, hogy aztán a következő fordulóban esetleg ők maguk is újra a bizományiba vigyék ezeket az értékeket. Ezen a csereberén tartósan csak az olyan külföldi nyerhetett, akinek módja és szak­értelme volt ahhoz, hogy kimazso­lázza azt, ami mégis igazi érték­nek tűnt a romok között. A műtárgyak és kultúrtörténe­ti értékű mestermunkák évtizede­ken át tartó külföldre (és a MEH-be!) irányuló áramlása egész biztosan több értéktől fosz­totta meg az országot, mint a két világháború együttvéve. Nem vi­gyáztunk volna rájuk eléggé? Emlékszem, hogy a hatvanas évek végén még én magam is olyan cikekket írtam a Magyar Nemzetbe, amelyekben például azt követeltem, hogy ellenőrizzék szigorúbban az akkor még kevés­bé védett néprajzi tárgyak kül­földre vitelét. Ma már okosabb vagyok, és tudom, hogy nincs olyan szigorú törvény, amellyel meg lehetne akadályozni, hogy a műtárgyak forgalma is ne a piac törvényeit kövesse. Félreértés ne essék, a külföld felé irányuló műtárgyforgalom el­lenőrzésére még sokáig szüksé­günk lesz — ha csak tízszáza­lékos hatékonysággal is működik a „védett műtárgy” megjelölés, már az is pótolhatatlan értékeket menthet. De tisztában kell len­nünk azzal, hogy az igazi megol­dást nem a korlátozások, hanem az a fajta bőség garantálja, ami­ben a világ legtermészetesebb dolga a műtárgyak kétirányú for­galma. És ez nemcsak pénzkér­dés, hanem a tájékozottság és a jó értelemben vett sznobság kér­dése is. Az „amatőr", ez a mű­kedvelő gyűjtőt jelölő szó, a klasszikus kultúrájú társadal­makban nagyon is pozitív csen­gésű kifejezésnek számít. A művészet teste Ennek a kulturáltságnak az egyik Mekkájában, Párizsban, a Boulevard Saint Germain és a Szajna-part közti mellékutcákban járva bárki meggyőződhet róla, hogy az úgynevezett luxusiparok, a keretezés, paszpartázás, a búto­rok restaurálása, a kandeláberek aranyozása és a többi mennyire nem számít még ma sem luxus­cikknek, hanem a mindennapok közé ékelt ünnepek természetes ritmusát követi, és mint ilyen, az egész társadalom számára nélkü­lözhetetlen. Egy, a klasszikus múlttal ennyire átitatott városban nem történhetett volna meg az, ami nálunk több fővárosi mú­zeumban is előfordult, tudnillik, hogy raktározás közben százszám­ra emelték ki a képeket az ere­deti kereteikből, ami aztán azzal járt, hogy soha többé senki sem tudta újra összeházasítani őket. A kereteket hol átszabták, hol meg átfestették, nagy részük pe­dig egyszerűen tönkrement. Moj­­zer Miklósnak, a Szépművészeti Múzeum igazgatójának a becslése szerint legalább százmillióba ke­rülne a restaurálásuk. A kevésbé klasszikus, de azért a múzeumairól is nagyon ismert Köln városában a főpályaudvar és a Neumarkt (Új piactér) közti városnegyedben találhatók a régi­ségboltok. Végigjárva őket, arra a talán meglepő eredményre jutha­tunk, hogy a bennük kínált klasz­­szikus bútor, kínai porcelán, ke­leti szőnyeg vagy antik európai ötvöstárgyak mennyisége és mi­nősége vetekszik a helyi múzeu­mok anyagával — s ehhez jön még az, ami a lakásokban van. A kölni egyetem művészettörténeti tanszékének a hallgatói közül so­kan keresik azzal a kenyerüket, hogy a tanulmányaik mellett egy­­egy ilyen üzletben vagy aukciós­házban dolgoznak. Nemcsak mű­­tárgyismeretre tesznek ezzel szert, hanem elsajátítják azt a majd­nem biológiainak nevezhető kö­zelséget vagy igényt is, amelynek az eredményeképpen később is természetes kapcsolatuk marad a műtárgyakkal. Nálunk viszont egyre több az olyan végzett mú­­zeológus, aki nemcsak, hogy nél­külözi ezt a tárgyismeretet, de nem is érti, hogy mire jó pél­dául múzeumi anyagot katalogi­zálni , kézbevenni, és kitanulni, hogy mi a művészet teste. Egy egész nemzedék nőtt fel a fény­képezett és könyvekbe szerkesz­tett művészettörténelem igézeté­ben. A szegénység új formái... Éppen azért, mert Magyaror­szág a legkedvezőbb körülmények között sem válhat olyan gazdaggá, mint az európai vagy az ameri­kai kontinens ipari kolosszusai, nálunk mindig is nagyobb jelen­tősége marad majd a szolgáltató­­ipar ama szektorainak, amikor a közép- és kelet-európai speciali­tások, többek közt a kultúra ügyes forgatására épülnek. Ezért válhat egyebek közt a művészet is olyan nemzetgazdasági ággá, mint volt a régi Svájcban az óragyártás. Egyszer már, a XIX. században, átlépte az ország a delejes kü­szöböt, amely Európába vezetett, csakhogy aztán a történelem szét­­porlasztotta azt a bázist, a civil társadalmat, ami a felszín alatt a kultúra egész épületét tartotta. Ma a múzeumok és a többi kulturális intézet groteszk úr fölött lebeg­nek. És ennek a gyökértelen le­begésnek a körülményei már egy­általán nem hasonlítanak a XIX. századi helyzethez sem, amikor a társadalom és az intézmények még lassú ritmusban, egymást tá­mogatva nőttek fel Európához. Minden megváltozott közben, csak a küszöb, ami megint elénk került, a régi. Perneczky Géza A Kazinczy Ferenc Társaság április 7-i ünnepi közgyűlésén, a szerencsi Rákóczi-vár árkádos termében adták át a Kazinczy­­emlékplakettet írói és iroda­lom­­történészi munkásságáért a jubi­láló Szilágyi Ferencnek, aki a helyszínen dedikálta a társaság kiadásában erre az alkalomra megjelent két kötetét: Csalánok és ibolyák című epigrammagyűj­teményét, valamint Kazinczy Természet ökonómiája című is­meretlen munkájának első, hite­les szövegű kiadását.

Next