Magyar Nemzet, 1990. július (53. évfolyam, 153-178. szám)

1990-07-02 / 153. szám

s szerint fogja megvalósítani a gazdasági és pénzügyi uniót. Margaret Thatcher asszony utó­védharcai már nem sokáig halo­gathatják ennek bekövetkezés­ét Olyan gazdasági Európa felé tar­tunk, amelynek pénzügyeit ban­károk bizottsága fogja szabályoz­ni, és ebben a német gazdasági túlsúly fogja éreztetni hatását minden kulcskérdésben. Nagy- Britannia nyugat-európai alkudo­zási pozíciója nem is annyira Thatcher asszony politikája miatt csökkent — sőt, még csak nem is a német egyesítés miatt —, hanem sokkal inkább annak hirtelen fel­ismerésével, hogy az európai vé­­­delemhez való kiemelkedő hozzá­járulásának fontossága erősen megcsappant, mihelyt a védelem kérdése eltörpült a gazdasági kér­dések mellett." A vezércikkíró baljóslatúnak találja azt a „tapintatlanságot”, amellyel „Helmut Kohl kancellár megpróbálta rávenni a többieket, hogy osztozzanak Mihail Gorba­csov elnök megvesztegetésének költségeiben a német egység el­fogadtatása céljából”. — Mintha a német egység nem lenne épp elég baj nekünk anélkül is, hogy még az árát is velünk fizettessék meg — így az újság. A The Sunday Telegraph egy másik írását így kezdi: — „Né­metország megnyerte a küzdel­met Nyugat-Európa uralmáért. Az egyesítéstől felbuzdulva a néme­tek immár lelkileg is készek rá, hogy gazdasági erejüket politikai vezetésre váltsák. A Bankkrieg még a Blitzkriegnél is hatásosabb, mert nem véd ellene az angol (La Manche­) csatorna. Deutschemark über alles.” Magyar elképzelések az is­ európai rendről A VSZ-ből való kilépés minden tagállam szuverén ügye • jTfllTT**“**·* ki Sevardnadze a Poglednek nyilatkozva A Varsói Szerződésből való esetleges kilépésről szóló döntés valamennyi tagállam szuverén ügye — jelentette ki Eduard Sevardnadze. A szovjet külügy­miniszter a Pogled című bolgár hetilapnak adott interjújában (amelyet a miniszter tanácsadó­ja a megjelenés előtt több Moszkvában dolgozó újságírók­nak, köztük az MTI tudósító­jának átadott) a Varsói Szerző­dés jövőjével kapcsolatos kér­désekre válaszolt. A VSZ-tagállamok Politikai Ta­nácskozó Testületének moszkvai ülése megmutatta, hogy a szö­vetséges országok vezetői szerint a VSZ szervesen kapcsolódik az Európában most kibontakozó fo­lyamatokhoz — emlékeztetett rá Eduard Sevardnadze. — Abban valamennyi tagállam, köztük a Szovjetunió is, egyetért, hogy a Varsói Szerződést radikálisan át kell alakítani az egyes országok­ban és az egész Európában kibon­takozó változásoknak megfelelően, meg kell őrizni az együttműködés struktúrájában és módszereiben a politikai elemek előtérbe kerülé­sét. Egy törekvés egyesít bennün­ket: meghaladni Európa szétsza­­kítottságát, garantálni a szilárd­ bizonságot, amely mentes a „hi­degháború” maradványaitól. Eduard Sevardnadze a ma még kidolgozás alatt­­lévő­.szovjet..el­képzelésekről nem beszélt, csak annyit mondott, hogy Moszkva meggyőződése szerint a VSZ még nem merítette ki a benne rejlő lehetőségeket. Az új feltételek kö­zött képes konstruktív szerepet játszani annak érdekében, hogy politikailag szavatolják a tervsze­rű, válságmentes áttérést az eu­rópai biztonság és együttműkö­dés új rendszerére. Sevardnadze úgy véli, hogy a VSZ-ből való kilépés lényegesen szűkítené az erre az útra térő ál­lamok lehetőségeit, csökkentené politikai súlyukat.. A szovjet mi­niszter szerint ez az állam kevés­bé tudná hallatni hangját olyan kulcskérdések megoldásában, mint a fegyverzetcsökkentésről fo­lyó tárgyalásokon kialakított ál­láspontok, a VSZ és a NATO kö­zötti új kapcsolatok fejlesztése, az európai megosztottság végleges meghaladásának útjai. A VSZ PTT moszkvai ülésének eredmé­nyei nyomán reális út tárul fel a két szövetségi rendszer párhuza­mos, vagy közös akciói előtt, az­zal a céllal, hogy kiépítsék az új európai rendet. Ennek magja, szovjet elképze­lés szerint a Nagy-Európa Taná­csa, az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekez­let (EBEÉ) munkájában részt vevő valamennyi állam legfelsőbb szintű vezetőinek fóruma lehet­ne — jelentette ki Sevardnadze ugyanebben az interjúban. Az új európai struktúra központi ele­meként említette Nagy-Európa Tanácsa a, szovjet elképzelések szerint, kétévenként legalább egy­szer ülésezne. Ekkor az európai politika legfontosabb kérdéseit tekintenék át, konszenzus alapján kidolgoznák az elvi irányokat és a konkrét döntéseket. A határozatok megvalósításáért felelős szerv a külügyminiszterek évente kétszer ülésező bizottsága lenne — folytatta az elképzelés vázolását Eduard Sevardnadze. Emellett létre lehetne hozni az EBEÉ kis létszámú állandó titkár­ságát,­­amely az­­információcseré­ért, a nagyobb rendezvények elő­készítéséért felelne. Ehhez szak­értők és technikai munkatársak kis csapatára lenne szükség. A katonapolitikai stabilitás sza­vatolására Sevardnadze két szer­vet is elképzelhetőnek tart. Az egyik a katonai egységek mozga­tásáról, hadgyakorlatokról szóló, és egyéb információk cseréjével foglalkozna, a másik, a „nem vi­lágos helyzetek” tisztázását vé­gezhetné el. Az idők folyamán e testületek illetékesei köre bővül­hetne, fokozatosan elvezetve egy­fajta európai biztonsági tanács létrehozásához. Népszavazás Szerbiában Ellenzék: „kommunista félrevezetés" a referendum Belgrádból jelenti az MTI. Szerbiá­ban vasárnap megkezdő­dött a népszavazás, amelyen a köztársaság 6,6 millió választó­­polgára arról dönthet, hogy előbb elfogadják-e az új szerb alkot­mányt, és csak utána tartsanak többpárti választást, vagy pedig fordított legyen a sorrend. A kér­dés nagy politikai vihart kavart mind Szerbiában, mind a többi tagköztársaságban. Szlovéniában és Horvátországban már megtar­tották a szabad választást, ame­lyen ellenzéki erők győztek. Szer­biában tavaly voltak előrehozott választások, azokon azonban el­lenzéki pártok nem indíthattak jelöltet. A referendum kétnapos, hétfő estig tart, és az eredményt vala­mikor a jövő hét közepén hozzák majd nyilvánosságra. A Szerb Szocialista Szövetség kiáltványban szólította fel a vá­lasztópolgárokat arra, hogy sza­vazzanak igennel, tehát amellett foglaljanak állást, hogy előbb az alkotmányt fogadják el. A kiált­vány szerint ezzel „minden nem­zet és nemzetiség szabad és egy­séges Szerbiája" mellett teszik le voksukat a választópolgárok. A szerb ellenzéki pártok viszont egyöntetűen elvetették a referen­dumot, amelyet „egyoldalú, tör­vénytelen és kommunista félreve­zetésnek” neveztek. A Szerb Nem­zeti Megújhodás Mozgalom, a Né­pi Radikális Párt és a szerb De­mokratikus Párt szerint a népsza­vazás pusztán arra hivatott, hogy a jelenlegi vezetés megőrizhesse hatalmát. Az alapvető kérdés az, hogy az alkotmányt többpárti al­­kotmányozó parlament fogadja-e el, vagy a jelenlegi kommunista képviselőház — szögezték le az el­lenzéki pártok. A Vajdasági Magyarok Demok­ratikus Közössége állásfoglalásá­ban éppen a tervezett alkotmány hiányosságaira való tekintettel szólította fel a szervezet tagjait, a vajdasági magyarokat, hogy szavazzanak nemmel. A VDMR leszögezte, hogy olyan alkotmány mellett száll síkra, amely szava­tolja a kisebbségek egyéni és kol­lektív jogait, és a kisebbségeket figyelembe vevő önkormányzatok megteremtésének lehetőségét. A vajdasági magyarok — mint ko­rábbi állásfoglalásaikból is ki­tűnt — főiként azt kifogásolják, hogy az alkotmánytervezet nem szól külön az anyanyelvi oktatás­ról, és csak a nemzetiségek lakta területeken teszi hivatalossá az anyanyelv használatát. A Koszovóban élő albánok gya­korlatilag bojkottálták a vokso­lást a szerbiai népszavazás első napján. Legalább négy koszovói városban a helyi hatóságok nem engedték kinyitni a szavazóhe­lyiségeket, és a Tanjug jugoszláv hírügynökség szerint az albánok legnagyobb része nem is vett tu­domást a népszavazásról. Az al­bán ellenzéki pártok szerint a re­ferendum alkotmányellenes, és ezt a célt szolgálja, hogy az al­bánokat megfossza a politikai ha­talom megszerzésének lehetőségé­től. 0 (Moszkva, MTI) Tavaly az NDK és Magyarország területéről 27 000 embert, 2700 harckocsit, 310 repülőgépet vontak ki. Az idén Csehszlovákiából, Magyaror­szágról és Lengyelországból ha­zatért 43 000 katona, 900 harcko­csi, 680 tüzérségi rendszer és 52 harci repülő — közölte Jazov szovjet védelmi miniszter az Iz­vesztyijában.­­ (Lusaka, DPA) A bűnösök kemény megbüntetését helyezte kilátásba vasárnap Kaunda zam­biai elnök a meghúsított állam­csínykísérlet után. Magyar Nemzet Washingtoni tudósítónk telexjelentése • Bush-kormán­y újabb lépései az európai atomleszerelésre Washington, július 1. Berlinre és Moszkvára figyel ma Amerika, s a két kritikus nyugati csúcsra készülő Bush elnök a német és szovjet fej­leményekhez igazodó lépéseket fontolgat. Kennebunkporti családi birto­kán tölti a július 4-iki független­ségi ünnep okán belpolitikai szü­netnek számító napokat George Bush, s így hétfőre odahívta ka­­tonai és külpolitikai tanácsadóit, véglegesítendő a terveket a csü­törtök—pénteki londoni NATO- csúcsra. S kormánykörökből ki­­szivárgott, hogy az egyik látvá­nyos amerikai javaslatot máris megszellőztették a szövetségesek körében: az Egyesült Államok ki­vonná a tüzérségi atomlövedéke­ket Nyugat-Európából. Már csak azért is, mert ezek az NSZK-ban és négy másik NATO-tagállam­­ban levő eszközök oly rövid ha­tótávolságúak, hogy a német egyesüléssel és a kelet-európai célpontjaik megítélésének módo­sulásával gyakorlatilag elveszítet­ték katonai értéküket. Megtartá­suk német földön éppenséggel kí­nos helyzetbe hozná Helmut Kohl kormányát, amely Hágával, Brüsszellel és Hamával együtt sürgette is ezt az amerikai húzást. Már májusban lemondván az atomtüzérség korszerűsítési ter­veiről, e logikus továbblépéssel a Bush-kormány egyúttal Moszk­vának is gesztust tenne, közelítve — ám azt teljes mértékben el nem fogadva — a szovjet atomtalaní­­tási javaslatokhoz. Ugyancsak májusban állt el Washington a Lance rakéták felváltásának ter­veitől, s ha most Londonban be­jelentik a bennebunkporti elkép­zelést, az Egyesült Államoknak mintegy hétszáz Lance típusú ra­kétája és ezernégyszáz, taktikai légibombája marad Európában. S kiszivárgott az is, hogy a lon­doni csúcs formálisan is megte­szi a — Bush—Gorbacsov csúcson megígért — javaslatot a rövid távú atomfegyverekről való tár­gyalásokra, rögvest az európai haderő-csökkentési megállapodást követően. A nukleáris fegyverekről azon­ban nem óhajt teljes mértékben lemondani Washington, ha igyek­szik is alkalmazkodni a német egyesülés és a keleti változások folytán alapvetően módosult euró­pai katonai helyzetihez. Reime­­bunkportban arról­ beszélt egy" magas rangú kormánytisztviselő, hogy „egy sor ötlet” forog a lon­doni csúcs előtt az atlanti fővá­rosok között, végtére is, nagysza­bású stratégiai módosításokra ké­szül a NATO. S mivel a Bush­­kormány úgy véli, a júniusi moszkvai javaslatok túl messzire mennek az atomtalanításban, meg kívánja előzni az irántuk kiala­kulható „túlzott” nyugat-európai érdeklődést, hiszen Bonnban már a NATO védelmi­­minisztereinek májusban Calgaryban elfogadott döntését a közeljövő levegő-föld rakétáiról is politikailag elfogad­hatatlannak kezdik minősíteni. Kényes ellensúlyozgatásra készül tehát az amerikai elnök, kinek a német NATO-tagság ügyében úgy kell Moszkvát meggyőznie, hogy eközben nehogy Bonn „elcsábul­­jon”. (George Bush persze most örül a következő tíz nap világpo­litikai lekötöttségének: a válasz­tási ígéretek feladására, az adó­emelésbe való beletörődésére e hét végén vitaműsorok, karikatú­rák és kommentátorok özöne em­lékezteti az elnököt, ki késve, csak péntek délben mehetett ben­­nebunkportba, mert előbb sajtó­­értekezleten igyekezett magyaráz­ni a bizonyítványát, igazán kelle­metlen és számon kérő kérdések sorára próbálva felelni.) Az adóügy azonban nem von­hatta el teljesen a figyelmet a né­met egyesülésről, amely a The Washington Post vasárnapi vezér­cikke szerint gyakorlatilag tény­­nyé vált. S most „újra megjele­nik Közép-Európa, amely Keletre és Nyugatra egyaránt tekint”. Ám „ellentétben a régi Közép- Európával, az új szilárd elkötele­zettje a demokráciának és piac­­gazdaságnak”, vagyis szerencsére „nincsenek jelen azok az erők, amelyek Európát a század első fe­lében az erőszak és gonoszság spiráljába taszították". A tévé­híradók most együtt számolnak be a berlini pénzegyesítésről és a moszkvai pártszakadási tünetek­ről. A nagy tévéhálózatok műsor­vezetői is e helyekről jelentkez­nek vagy fognak hétfőn a képer­nyőn feltűnni. A találgatások ára­data azonban e hét végére el­akadt: talán túl sok is volt belőle, talán túl kockázatossá vált. Leg­feljebb a The New York Times moszkvai tudósítója meri azt állí­tani, hogy egyre inkább úgy tű­nik, Borisz Jelcintől függ az SZKP jövője. Azért is, mert egye­dül ő „orozhatja el” a konzer­vatívoktól az orosz nacionaliz­must, és szelídítheti­­is meg. S azért"is,­rhett hát­élhányniá" a pár-'­­tot, annak összeomlása, még gyor­sabbá válnia. Avar János Az amerikai elnök üdvözölte a szovjet olajszállítások felújítását Litvániának Vilniusból jelenti a Reuter. A jelek szerint enyhül a feszültség Moszkva és Vilnius között azt kö­vetően, hogy a litván parlament elhatározta a függetlenségi nyi­latkozat felfüggesztését, és ennek nyomán a szovjet kormány felúj­ít­tatta a kőolajszállításokat Litvá­­nniának. Vilniusi tájékoztatás sze­rint az első olajszállítmányok szombaton a késő esti órákban már megérkeztek Litvániá­ba. Moszkva azonban még adós a földgázszállítások újbóli megkéz­­kezdésével. A Tallinnban tartózkodó Kazi­­miera Prurskiene litván minisz­terelnök-asszony szombat délután annak a nézetének adott hangot, hogy két héten belül megkezdőd-,­hetnek a tárgyalások Moszkvával. George Bush, amerikai elnök szombaton üdvözölte a Litvániá­ba irányuló szovjet olajszállítások felújítását. A három balti köztársaság ve­zetői közös tárgyalásokat szor­galmaznak Moszkvával a függet­lenségükkel kapcsolatos követelé­sekről — jelentette be vasárnap egy tisztségviselő Tallinnban. Vytautas Landsbergis litván, Arnold Rüütel észt és Anatolijs Gorbunovs lett elnök szombat es­te a tárgyalások mellett tette le a voksát. Erről közös közleményt hoztak nyilvánosságra. Az állás­pontot Vytautas Landsbergis és Arnold Rüütel dolgozta ki tallinni hét végi találkozójukon. Azon a lett elnök nem vett részt szemé­lyesen, hanem képviselőt menesz­tett a tanácskozásra. A három balti köztársaság vezetői egyetér­tettek abban: az észteket és a let­teket is be kell vonni a Moszkva és Vilnius közötti tárgyalások­ba. Nagyobb munkafegyelemre szólította fel a kubaiakat Castro Havel mit sem tud a szigetország gondjairól Havannából jelenti az ADN. A súlyosbodó gazdasági problémák­ra és rosszabbodó élelmiszer-ellá­tásra való tekintettel nagyobb munkafegyelemre szólította fel honfitársait Fidel Castro. A kubai párt- és állami vezető egyúttal sürgette a mezőgazdaság támoga­tását. A Kubai Szakszervezeti Szövet­ség kongresszusán mondott be­szédében Fidel Castro elismerte, hogy az ország nehéz helyzetben van, mindazonáltal hangoztatta, hogy „a problémákat kapitalista módszerek alkalmazása nélkül" kell megoldani. Abból kell kiin­dulni, hogy Kuba szocialista or­szág — mondta. Bejelentette, hogy emelik a mezőgazdasági dol­gozók fizetését, és javítják a fa­lusiak életkörülményeit. A szak­­szervezeti kongresszus kétnapos vitájában felszólalók hevesen bí­rálták a közigazgatási apparátust és éles szavakkal kifogásolták az egyre rosszabbodó lakossági ellá­tást. A kubai állampolgárok jogait az alkotmánynak megfelelően ga­rantálják, és nincs szükségük ar­ra, hogy a csehszlovák elnök sies­sen védelmükre — írta Castro ku­bai vezető Václav Havel elnöknek küldött levelében, amelyből rész­leteket közölt szombaton a Lidové Noviny című független napilap. Havel a múlt héten levelet írt Castrónak, amelyben arra kérte a kubai vezetőt, hogy vesse latba befolyását hét kubai ellenzéki szabadon bocsátása érdekében. Havel szerint az ellenzékieket igazságtalanul ítélték el. Havel le­velére Castro pénteken válaszolt. Úgy vélekedett, hogy a csehszlo­vák elnök levele bizonyítja: Ha­vel mit sem tud Kuba problémái­ról, amikor veszi magának a bá­torságot, hogy kifejtse arról vé­leményét. Nem ismeri az összes körülményt, és állásfoglalásából hiányzik a tisztelet a kubai igaz­ságügyi szervek iránt. Castro sze­rint a hét elítélt külföldi hatal­mak szolgálatában állt, és az észak-amerikai imperializmus eszköze volt.­­ (Párizs, MTI) Nem lehet szó a bukaresti események óta letar­tóztatásban levő személyek sza­badon bocsátásáról — ezt Roman miniszterelnök jelentette­­ki a francia állami rádiónak adott va­sárnapi nyilatkozatában. A jelen­leg Svájcban tartózkodó buka­resti kormányfő a Reuternak pe­dig azt mondta, hogy Romániá­ban soha többé nem veti be a bányászokat utcai tüntetések le­verésére. Hétfő, 1990. július 2. Az első hétköznap Nincs zászlólengetés, túláradó pátosz, tapsos diadalmámor. A németek a történelmi tett tuda­tában, de visszafogottan, a ne­hézségekről se hallgatva fogal­mazták meg egységes országuk gazdasági alapokmányát. Életbe lépett a pénzügyi, a gazdasági és a szociális uniójukról szóló ál­lamszerződés, amelyet még két fél: az NSZK és az NDK kormá­nya kötött, s nemrég hagyott jóvá a két parlament. Ezután követ­keznek majd a politikai, a jogi s egyéb lépések a teljes egyesülésig. Helmut Kohl — bár büszke mű­vére — nem tetszeleg vaskancel­lári pózban, nem hangzanak bis­­marckiádák, még kevésbé wil­­helmiádák, az egységes német ál­lamot — ez év végén vagy kilenc­­venegyben? — nem a versailles-i tükörteremben fogják kikiáltani, mint elődjét 1871-ben. Pátosz nélkül Tudják, a világ jó része ma már nem szereti a politikai tap­sot, tehát óvakodnak attól, hogy diadalkiáltásokkal rossz emléke­ket ébresszenek, nyugtalanítsák az amúgy is kettős lelkű Euró­pát. Mindenki elismeri, hogy a német egység történelmi szükség­­szerűség, de némi aggódás azért vegyül e belátásba. A nagy pá­tosz elmaradását az is magyaráz­za, hogy az NSZK és az NDK na­pi gondok, nehézségeik, és a koc­kázatok felmérése, megvitatása és a megoldás lehetőségeinek a ku­tatása közepette csinál történel­met. S e történelemnek ma van az első hétköznapja. A gazdasági unió leglátványo­sabb része, jelképe az egységes pénz, a nyugatnémet márka egyeduralomra kerülése — de en­nek az átmenetnek sok más ága­­boga is lesz. Nincs mit csodálkoz­ni azon, hogy máig is vannak, akik fanyar belenyugvással bár, de leszögezik: jobb lett volna las­sabban haladni, előkészíteni a gazdasági talajt, elvégre az út bizonytalan, valójában senki nem tudja, miként kell átvezetni egy központosított tervgazdálkodásra épült országot az önállóság, a koc­kázatvállalás, a piac világába. Csakhogy a forradalmak, a nagy társadalmi változások ma­guk írják forgatókönyvüket: az NDK lakói átvándorlási hullá­mukkal olyan nyomást gyakorol­tak a politikára­, hogy sietni kel­lett, s lehető legyorsabban cse­lekedni. A német egységet — bár m­int cél évtizedek óta ott szere­pel az NSZK alkotmányában — nem rajzasztalon tervezték meg, s akik az új követelményekkel ver­senyt futva előkészítették, maguk se tudják: egy vagy tíz esztendő múlva milyen körülmények kö­zött élnek majd. Így azután a történelmi örömöt napi aggodal­mak fűszerezik. A faláttörés bol­dog szédületét a „mi lesz hol­nap?”­­kérdése váltotta fel. Kemény munka Kezdetben a jövő egyszerűbb­nek látszott: az egyesülés, a na­gyobb és gazdagabb testvér kéz­nyújtása, az erős márka bevo­nulása a menekülést ígérte. És túloldali életszínvonalat. Minden bizonnyal így is lesz majd, de ad­dig sok­­bajjal kell megvívniuk. Az NDK-ban törik a fejüket (s ez a többi, volt szocialista ország számára sem tanulság nélkül va­ló), miként lehet nyolcezer ál­lami, kétharmad részben elavult, a világszínvonaltól kevésbé vagy súlyosan elmaradt nagyvállalatot fölemelni, megújítani, szanálni? Mekkora lesz a munkanélküli­ség? Kemény márkáért kemény munka, magas színvonal nyújtan­dó. Mikorra tudnak ennek eleget tenni? Mennyire állják majd a versenyt? Az átmeneti segítség, a protekcionizmus s a túloldali készség mellett is saját lábra kell állniuk, másként a „volt NDK” gazdasága nem kapcsolódhat ösz­­sze a nyugati oldallal. Mi­­lesz a bérekkel, a nyugdíjakkal? De nem maradéktalan az öröm az NSZK- ban sem: négy évtized egyesülési követelése után, minden segítő­­finanszírozási hajlandóság mel­lett se szeretnék, ha a sok-sok milliárdos infúzió, amelyet a ke­leti jövevénybe kell átömleszteni, inflációt és adóemeléseket hozna (bár ez utóbbit talán nem is ke­rülhetik el). Hallatlanul izgalmas kísérletnek leszünk német földön a következő néhány évben tanúi, s mi magunk se lehetünk kényel­mes páholyban ülő nézők: hasonló problémákkal küzdünk majd anélkül, hogy mellettünk állna egy „Nyugat-Magyarország”. Elkészült az egyesülés politikai­­álla­mjogi ütemterve is. Ősszel megalakulnak — NSZK-mintára — az NDK-ban is a tartományok, és előreláthatóan az év végén már parlamenti választásokat tartanak vagy párhuzamosan, vagy együtt. Ha minden e kotta szerint halad, még 1990-ben vagy 1991-ben ki­kiáltják az új Németországot — nyilván ünnepélyesen, az ese­ményhez méltóan, nemzetközi részvétellel, jókívánságoktól és talán némi aggodalmaktól kísér­ve. Addig a német egység nem­zetközi feltételeit is létre kell hozni. Új hatalom születik, és az ilyes­mi a régieknek nem szokott tet­szeni. Ez a magyarázata annak, hogy Bonn legalább annyi ener­giát fordít szövetségeseinek és a keleti szomszédoknak a megnyug­tatására, mint a belső problémák feltérképezésére és megoldására. Biztosítaniuk kell a Nyugatot és a Keletet egyaránt, nincs mit tar­taniuk az új Németországtól. El­lenkezőleg, ők is jól járnak, konst­ruktív együttműködést várhatnak tőle, ez az ügy érdemes nemzet­közi támogatásra. Egyensúly Nemcsak belül, a külvilággal is megteremtendő tehát a harmónia. Egyensúlyra van szükség, az egyetértés egyensúlyára magában nyugati táborban — elvégre a brit s más fenntartások arra valla­nak, hogy a négy évtized szent esküvései, miszerint szívvel-lé­­lekkel támogatják a német nem­zeti újjászületést, valójában a tá­voli jövőre vonatkoztak. S Bonn — nagyon őszintén — nyugtat­gatja szövetségeseit: hallani sem akar semlegességről, külön utak­ról, az atlanti szövetség hű tagja marad, jövőjét a nyugati szövet­ségi rendszerben, csakis az euró­pai együttesben képzeli el. Gondja van Bonn­nak és Berlin­nek a Szovjetunióval és a Varsói Szerződés egy-két más tagjával is. A­­keleti nagyhatalom — a régi szemlélet szerint — fokozatosan elveszti európai pozícióit, s az az új szemlélet, az az új állapot csak most van kialakulóban, mely szu­verén államok szövetségének kí­vánja Európát. Az NDK eddig a Varsói Szerződés (gyakorlatilag a Szovjetunió) legnyugatibb tá­maszpontja volt, s egyelőre még ott állomásozik mintegy három­­százezer szovjet katona. Bonn igyekszik biztosítani Moszkvát: neki sem kell tartania az új Né­metországtól, gazdasági segítséget várhat tőle, részvételt az európai fegyverzetcsökkentésben, és fő­képpen­­ előnyös kompromisszu­mokat kínál a biztonság tekinte­tében. A Szovjetunió kezdetben semlegesnek szerette volna látni Németországot, de fokozatosan enged szigorából — bár még nincs meg a 4+2 egyetértés. A volt győztesek és a két német állam még nem tudtak megegyezni, mi­lyen helyet foglaljon el az új or­szág Európában. Szerencsére az alapkérdésekben megvan a nagy nemzetközi egyetértés: sem Euró­pa, sem Észak-Amerika, sem Bonn, sem Berlin nem kívánja, hogy a két világháborút kirob­bantó erők valaha is visszatérje­nek. Európával együtt lélegző állam­nak ígérkezik az új Németország. Most tette meg az első döntő lé­pést, ma van a kemény pénz első hétköznapja az NDK-ban, így vá­sárolnak a fűszeresnél a háziasz­­szonyok, a nyugdíjasok, így adják a bért a gyárak. Sok izgalmas hírt kapunk majd még német földről, kettős értelemben is: a jövőt alkotó nagy lépések és a mindennapi gondok együtt alakít­ják a történelmet. Tatár Imre Urasizkus áremelések Nem történt szakadás a lengyel állampolgári bizottságok tanácskozásán Varsóból jelenti az MTI. Javas­lom Lech Walesa úrnak, hogy a héten találkozzunk, és beszéljük meg, mit tehetnénk azért, hogy az elkerülhetetlen nézeteltérések ne semmisítsék meg Lengyelor­szág közös javát és a Szolidaritás közösen elért eredményeit — mondotta Tadeusz Mazowiecki lengyel miniszterelnök vasárnap Ságok küldötteinek országos­­a­ Varsóban az állampolgári bizott­­nácskozásán. A találkozót két héttel ezelőtt és új tanácsadói „ellenkongresz­­derítés szervezetet. Erre Walesa rá kovácsolni a heterogén Szolt­­szeretné valamiféle kormánypárt­­jának­ kornyinyhű szárnya, amely javasolta a bizottságok mozgat­­szust” hívtak össze szombatra. A tanácskozáson csupán annyi tör­tént, hogy a résztvevők állást fog­laltak a pártalakítás ellen, ám mindenki ottmaradt a vasárnapi értekezletre is, tehát a várt látvá­nyos szakadás nem következett be: nem határolódott el élesen a két irányzat aszerint, hogy kik és hányan vettek részt az egyik, vagy a másik tanácskozáson. Lengyelországban különben va­sárnaptól száz százalékkal emel­kedik a fűtés, a melegvíz- és a gázszolgáltatás ára. A villany­áramért 80 százalékkal, a postai szolgáltatásokért átlagosan 60 szá­zalékkal kell többet fizetnie.

Next