Magyar Nemzet, 1990. július (53. évfolyam, 153-178. szám)

1990-07-23 / 171. szám

4 Magyar Nemzet A legnagyobb veszély: a patthelyzet Szelényi Iván az önkormányzatról és a parlament felelősségéről — jó5 pár év telt el azóta, hogy utoljára találkoztunk, de azért magának aligha kell külön indo­kolnom, miért érdekel módfelett ez az izgalmas időszak, amikor az önkormányzati törvényjavaslat vitáiban csapnak össze az Indu­latok — ezzel fogad Sze­lényi Iván, a Kaliforniai Egyetem (Los Angeles) szociológus professzora, az MTA levelező tagja, aki most idehaza tartózkodik. S ezzel a bővített mondattal már benne is vagyunk a téma sűrűjében. — Szeretném mindjárt elöljá­róban az alapvető kiindulási pon­tomat félreérthetetlenné tenni — mondja, miután röviden elsorol­tam, melyek a nézetkülönbségek főbb csomópontjai, amelyekben érdekelne a véleménye. — A legnagyobb veszélynek tudniillik egy esetleges patthelyzet kiala­kulását érzem, és annak a puszta felvetését is, hogy netán a régi tanácstörvény alapján folynának le a helyi választások. Erről ta­lán a beszélgetés végén még szól­nék néhány szót. Húsz év után — magára a törvényjavaslatra térve — ön erre is bizonyára em­lékszik —, e kérdésekkel legalább két évtizede foglalkozom. A het­venes évek elején, amikor az 1971-es tanácstörvény, és az or­szágos településhálózat-fejleszté­si koncepció készült, több tanul­mányt írtam az önkormányzat és a regionális gazdálkodás téma­körében. Ezekben erősen bíráltam a tanácsok összevonásának és általában a falusi önigazgatás fel­számolásának politikáját. Érvel­tem a redisztributív elosztás alap­ján álló területgazdál­kodás ellen. Olyan önfinanszírozó területgaz­dálkodási rendszer koncepcióját próbáltam kidolgozni, amely ki­egészülne egy jóléti redisztribú­­cióval, különös tekintettel az el­maradott területek, a hátrányos helyzetű falvak érdekeire. Most jelent meg egyébként legújabb könyvem, amelyben az egyik, er­ről szóló, a hetvenes években igen sok támadást kapott tanul­mányom végre — húsz év ké­séssel — itthon is napvilágot lát­hatott. Ezért érintenek engem különösen közelről az e témában folyó viták.­­­­Énszerintem a most formá­lódó törvénytervezet a leglén­ye­­gesebb kérdéseket fölveti, és na­gyon is reménykeltő megoldások lehetőségét rejti magában. De még mielőtt ennek egyes részle­teiről szólnék, csak nagyon rö­viden visszapillantanék a ma­gyar önkormányzat történetére, beleértve az államszocializmus előtti­ rendszert is.­­ A magyar önkormányzati rendszer történetileg az 1951-es tanácstörvényt megelőzően egy elég sajátos, kettős hatalmi struk­túrát képviselt. Alulról fölfelé és felülről lefelé építkezett. A me­gye szintjén a főispán a koronát, a királyi hatalmat képviselte, míg az alispánt helyileg válasz­tották. Tehát a rendszer a helyi érdeknek és az országos érdek­nek egy, minden szinten történő, folyamatos ütköztetésére épült.­­ Az 1951-es tanácstörvény, bár sok mindent igyekezett a szovjet mintához hasonlítani, a régi, hagyományos szisztéma több elemét is átvette, ,Átkeresz­telte". Elvileg megőrizték a két irányú hatalmi építkezés elvét. Mégis több szempontból vissza­lépés volt a hagyományoshoz ké­pest. A főbbeket említve: meg­fosztotta a helyi önkormányzato­kat az önfinanszírozás lehetősé­gétől, minden forrást az állami költségvetésben összpontosítottak, amelyet azután különböző norma­tívák alapján „osztottak le". Ez megnövelte mind az állam, mind pedig a megye „túl­hatalmát" is. — A másik óriási negatívum, amelyet én az egyszerűsítés ked­véért körzetesítésnek hívok, a hetvenes években tetőzött. Ennek legeltorzultabb kifejeződési for­mája a sokat kárhoztatott telepü­léshálózat-fejlesztési terv volt, amely — lényegében és hosszabb távon — az ezer fő alatti telepü­lések nagyobb részének megszű­nését vetítette előre. — Harmadik negatívumként említeném: bár a réges-régi de­mokratizmust aligha lehet egy­fajta piedesztélra állítani, hiszen elég ehhez Mikszáth írásaira utalni, de azért például a közsé­gek többségében a bírót vitatha­tatlanul a legtekintélyesebb, leg­­értelmesebb emberek közül vá­lasztották. (A korrupciós ügyek és egyéb kiskirálykodások inkább a megyére, vagy a városokra vol­tak érvényesek.) Ám még ez a kis demokratizmus is minimum­ra csökkent, a pártirányítás a ve­zetők megválasztásában túlontúl és itt-ott drasztikusan érvénye­sült. Hozzáteszem azonban, hogy ezzel nem akarom lebecsülni a jelenlegi tanácsi apparátust, és figyelmeztetnék az igazságtalan általánosítás, a boszorkányüldö­mére lehet vetni ezt vagy azt, okkal, vagy ok nélkül. Jó volna ezért a szakmai hozzáértést és természetesen a szakmai tisztes­­zés fenyegető veszélyeire is, jó­magam, aki annak idején és most is jártam, járom az országot, kü­lönösen a vb-titkár­aik körében igen sok jól képzett, településének sorsát szívén viselő, azért küzde­ni kész emberrel találkoztam. — Jó lenne tudomásul venni, hogy — bizonyos korosztályokon felül — nálunk nincsenek „hófe­hér­kék”, ebben az országban az MSZMP-nek 800 ezer tagja volt, akik közül ki korábban, ki ké­sőbben változtatta meg ebben vagy abban a véleményét, vala­miben, valakinek biztosan a sze­seget, a morált előtérbe helyezni és ezeket a helyi választásokon a szőkébb, főleg elfogult pártér­dekek elé helyezni. Nincsenek „hófehérkék” . Rátérve az új törvényjavas­latra: mi az, amit én egyértel­műen pozitívnak ítélek? Minden­képpen határozott és kétségbe vonhatatlan lépés a demokratiz­mus erősítése felé. Minden ellen­kező állítással szemben ésszerű decentralizálási törekvés, akarat tükröződik benne. Azt sem taga­dom viszont, hogy számottevő mó­dosításokra is föltétlenül szükség van, hogy ez egyértelműen kife­jezésre jusson, garanciát jelent­sen, s ezeket a módosításokat — bízom benne — végre is fogják hajtani.­­ A törvényjavaslat gyengíti a központi hatalom szerepét, a ha­gyományos magyar szisztémához képest, és nemcsak a tanácsi rendszerhez mérten is erősen de­mokratizál. Ennek két fontos jele van. Az egyik: a jegyző többé nem központi államhatalom kép­viselője, hanem a helyi érdeke­ket fejezi ki. A másik: a háború előtti főispáni funkció átalakítá­sa. A „főispán” szó nagyon rossz hangzású, ezért én a továbbiak­ban inkább kormánybiztost mon­dok. Igaz, hogy továbbra is kine­vezett személyről van szó, de az új törvénytervezet nem ad vég­rehajtó hatalmat a kezébe, csu­pán arra jogosítja fel, hogy — törvénysértés esetén — bíróság­hoz fordulhat. — Az egyik ellenérv úgy szól, hogy ezt a feladatot az ügyész is be tudná tölteni, tehát törvény­­sértés esetén a helyi ügyész is kezdeményezhetne eljárást. Én — őszintén szólva — egyik irányba sem érzem magam elkötelezett­nek, mindegyik megoldásnak van jó és kevésbé kedvező oldala. Az ügyész szerepét én a következők miatt érzem problematikusnak. Az ügyészt föltehetőleg az igaz-s ságügy-miniszter fogja kinevez-­ ni, így sem a törvényhozói, sem a bírói, hanem a végrehajtó hierar­chiának lesz a tagja; ilyen érte­lemben tehát éppen hogy a kor­mányzatot képviseli. Ráadásul ke­zében koncentrálódna a bűnügyi és a közigazgatásügyi bírósági el­járás kezdeményezésének a joga, ami még növelné hatalmát.­­ Ehhez képest, ha mondjuk, a kormánybiztost nem a belügy­miniszter, hanem a köztársasági elnök nevezné ki, és a kinevezé­­hez parlamenti meghallgatást és jóváhagyást írnának elő, akkor ez garancia lehetne arra, hogy a kormánybiztosok nem szűk párt­érdekeket képviselnének, ennél fogva jóval függetlenebbek le­hetnének.­­ A másik nagy alapkérdés a szintek kérdése. A kormány ja­vaslata megtartaná a megyét, a szabad demokratáknak ellenkező a véleményük. Szerintem a har­madik szint beiktatása nem ész­szerű­t­len törekvés. Én Magyar­­országot a kétszintű igazgatás­hoz képest túl nagynak érzem. A törvényjavaslat azonban sem­mi olyan anyagi elosztó, vagy más, hatalmi funkciót nem nyújt a majdani megyének, ami miatt az ön által idézett bizalmatlan­ság indokolt lenne. Sőt én nem bánnám, ha a megyének lenne némi redisztributív joga olyan sa­játos gondok megoldására, ame­lyekben a Belügyminisztérium jóval kevésbé érzékelheti, milyen támogatásra lehet szükség. A főispán és a megye . És itt térnék rá a törvény­­javaslat újabb nagy érdemére, ésszerű lépést tesz az önfinanszí­rozó rendszer irányába. A sze­mélyi jövedelemadó helyben ma­radása is a települések nagyobb részében ezt segíti elő. Tudatá­ban vagyok, hogy ezen belül még számos vitás kérdés merülhet fel, hely híján most csak annyit: én reálisnak ítélem azt, hogy a sze­mélyi jövedelemadó egy részét el­vonják a magasabb átlagadó­bevétellel rendelkező települések­től, mert másként a szociálpoliti­ka ellehetetlenül. Amit viszont én­ hiányolok: egy olyan speciális törvény, amely megtiltaná, hogy a pénzügyminiszter ezeket a be­vételeket a költségvetési hiány pótlására használja fel. Egyér­telmű paragrafusnak kellene ki­mondania: a helyi bevételekből elvont eszközöket egy területfej­lesztési alapba kell helyezni, és azt kizárólag és egyedül terület­­fejlesztési célokra lehet felhasz­nálni. Így az elvonások számomra elfogadhatókká, racionálisakká válnak.­­ A megye kérdésében elfog­lalt álláspontom tehát, hogy ezt nem tudom a magyar közigazga­tási rendszert anélkül elképzelni, hogy ne lenne egy harmadik szint, egy megyei szintű de­mokratikus tanácskozási szerve­zet, amely netán vétójoggal is ren­delkezne. Ám a megye hatalmi szerepét — a javaslatnak megfele­­lelően — kellőképpen korlátoz­nám; a megyerendszer alapvető átalakítását szükségesnek tartom. — Befejezésül, de ennek hang­­súlyozását mindennél fontosabb­nak ítélem, mint mondottam, já­rom az országot, és mindenütt nagy-nagy ingerültséget tapasz­talok a parlament munkájával kapcsolatosan. Felháborítónak tartják a vég nélküli vitákat azon, hogy korona legyen-e a címeren, beírják-e a hitoktatást a lecke­könyvbe, szerepeljen-e az „illet­ve” szó egy szövegben és így tovább. Ha most napokig fognak például azon vitázni, hogy a fő­ispánt főispánnak, kormánymeg­bízottnak, vagy kormánybiztos­nak nevezzék, ezzel mind a kor­mánypártot, mind az ellenzéket lejáratják. Ezeken a részletkér­déseken külön megbeszéléseken, és jóval, rövidebb idő alatt túl kell jutni, és magán a parlamen­ti ülésen lényegre törőbb, érde­mibb vitát kell folytatni.­­ Az embereket elsősorban az érdekli, megmarad-e munkájuk, megfékezik-e az inflációt, bein­dul-e végre a magángazdaság, végbemegy-e az ehhez szükséges józan, minden szakszerűséget tisz­teletben tartó, nem indulatoktól vezérelt váltás. Ebben kell mi­­mielőbb a tettek mezejére lépni. Amennyiben mindkét oldal csak egymást vádolja inkompetenciá­val, obstrukcióval, tehetetlenség­gel, de nem tesz eleget az emlí­tett gyökeres problémák megol­dásának, nem kerülhetik el, hogy együtt, az egész parlamentet fe­lelősnek kiáltsák ki a válságos helyzet elmélyüléséért.­­ Ne feledjük el: tökéletes törvény nincs. Ha az alkotmányo­zásban erre törekedtünk volna, még ma sem lenne választási törvényünk, de még többpárt­rendszerünk sem. A szükséges módosításokkal ez a törvény any­­nyival jobbat ígér a jelenlegi ta­nácsrendszernél, hogy a legna­gyobb tragédiának a „lebénu­­lást" érezném, ha a választások a régi alapokon mennének végbe. Az időhúzás pedig csakis ehhez a csúfos véghez vezethet, amit minden erőnkkel el kell kerül­nünk — mondotta befejezésül Szelényi Iván. Komor Vilma Az elmúlt két évtized megannyi gazdaságpolitikai cikcakkja — a társadalom széles rétegein kívül — a jogalkotást és a jogalkalma­zást viselte meg a legjobban. Hi­szen az újabb és újabb közgazda­­sági szabályozóknak egyedül a jog biztosíthatott szabad utat. Egyre­­másra születtek tehát a törvé­nyek, a rendeletek, a határozatok, a külső és belső utasítások, nem­egyszer élesen ellentmondva egy­másnak. Jogász legyen a talpán, aki kiismeri magát közöttük. Ilyen kusza helyzetben nyilván nem véletlen, hogy dr. Balsai Ist­ván igazságügy-miniszter első külföldi útja Ausztriába vezet. S ezt nemcsak a hagyományosan jó kapcsolatok indokolják, hanem az is, hogy szomszédaink jogrend­szere évtizedek óta stabil, egy modernnek tűnő felfogás kedvé­ért nem rúgják fel eddigi elvei­ket és a bevált gyakorlatot, bizo­nyítván, hogy a jogot apró fino­mításokkal is igazítani lehet az európai kívánalmakhoz, nem kell mindent egyszerre felborítani, mert félő, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket is az árokba öntjük. Mint mi, ezelőtt negyven évvel. Válás, után Július 19., déli egy óra. A bécsi Európa Szálló különtermében tar­tott díszebéden dr. Egmont Foreg­­ger szövetségi igazságügy-minisz­ter úr pohárköszöntőt mond. Az ilyenkor szokásos udvariassági formulák után rögtön a két or­szág viszonyára tér. ,Emuivá nézzük, ami az önök hazájában néhány esztendő alatt történt. Nem biztos, hogy mi, osztrákok erre képesek lettünk volna." Hoz­záteszi: országaink sokáig olyan szoros kötelékben éltek, akár a házasok. De mi sok-sok évtized­del a válás után is egyetértésben maradtunk meg egymás mellett. Magyar kollégája — aki néhány hónapja még ügyvédként dolgo­zott — erre jegyzi meg válaszá­ban: rengeteg bontóperben vett részt, s neki úgy tűnik, a házas­felek sok esetben jobban kijön­nek egymással, néha békében együtt is laknak, miután válás során rendezték anyagi vitáikat. A tárgyalások délután kezdőd­nek az igazságügyi palota kék szalonjában. A csaknem kétórás megbeszélés középpontjában az áll: a jogállamiság megteremtésé­nek folyamatában milyen segítsé­get kaphatnánk osztrák bará­tainktól? Milyen tapasztalataikat lehetne megvalósítani nálunk, hogyan tudnánk bővíteni az együttműködést a bíróságok, a közjegyzők, a szakértők munkája terén ? A részleteket Balsai István a következőképp foglalja össze a tárgyalás után: — A két kabinet között régóta jó a kapcsolat, nem kellett a nul­láról indulnunk. Eddig különösen a konzuli ügyek, a válóperek, a vagyonjogi viták területén volt aktív az összmunka. Foregger úr meghívása most lehetővé tette, hogy szélesebb alapokon is együtt dolgozzunk tovább. Jogintézmé­nyeink reformja jórészt a tradi­cionális megoldások visszahoza­­talát feltételezi; ezek kilencven százaléka ma Ausztriában meg­található. Tulajdonképpen azt ta­nulmányozzuk, hol tartanánk most, ha annak idején nem akar­juk szocialista fából vaskarikává eszkábálni jogrendszerünket. — Milyen konkrét témák me­rültek föl? — A bírósági szervezet átalakí­tásával kapcsolatban azt kérdez­tem, mit jelent Ausztriában a bí­rói függetlenség, a bíróságok ön­­kormányzata, hogy lesz valaki bíró, kinek joga a kinevezés és így tovább. A bírákat — szemben a mi elképzeléseinkkel — az igaz­ságügy-miniszter nevezi ki, de szinte százszázalékosan figyelem­be veszi az előterjesztő bírói tes­tület ajánlásait. A legfelső bíró­ság és az alkotmánybíróság veze­tőit a köztársasági elnök nevezi ki. A legfelső bíróságon működik egy fegyelmi tanács, amely egye­dül hivatott eljárni a bírák fe­gyelmi ügyeiben. Ez nálunk is kí­vánatos lenne, mert Magyaror­szágon jelenleg én vagyok a bírák egyetlen fegyelmi fóruma, ami nem éppen alkotmányos megol­dás.­­ Ha már a hazai viszonyok­nál tartunk, nem félő-e, hogy a kádári lágy diktatúra emlőin ne­velkedett bírói kar, amelynek egy része kiszolgálta a hatalom érde­keit, képtelen lesz alkalmazkodni a valóságos függetlenséghez? ... — Szó sincs róla. A politikai kritika ma sem a napi ítélkezést végző bírákat éri, hanem azt a vékony réteget, amely koránál és magas beosztásánál fogva tényleg tett bizonyos „szívességeket” a helyi vagy a központi pártszer­veknek. Az alkalmatlan bírósági vezetők kicserélése már megkez­dődött, a frissítést pályázati rend­szer bevezetésével képzelem el. — A szövetségi miniszter úr milyen kérdések iránt érdeklő­dött? — Az állampolgári kapcsolatok sokrétűsége, a növekvő turistafor­galom olykor sajátos feszültsége­ket indukál. Ausztriában a legki­sebb áruházi lopás vagy kiadós verekedés is bűncselekménynek számít, bírói eljárást von maga után. És a tettest akár hetekig fogva tarthatják, nagyjából addig szokták, amíg a kirovandó pénz­­büntetést, napokra átszámítva, le nem üli. Praktikus okokból és jó­szomszédi alapon ők azt szeret­nék, ha ezeket a kis tolvajokat és nagylegényeket átadhatnák a ma­gyar hatóságoknak, amelyek már odahaza végeznék az eljárást. Csak egy a bökkenő: az említett esetek zöme Magyarországon sza­bálysértésnek minősül, nem igé­nyel büntetőpert. Előbb tehát mó­dosítanunk kell a szabálysértési kódexet, s csak azután kerülhet sor a jogos osztrák óhaj teljesíté­sére. Valószínűleg még az ősz fo­lyamán. Másnap Fries miniszteri taná­csos kalauzolásával Kremsbe uta­zunk, a büntetés-végrehajtási in­tézetet megtekintendő. Mi indo­kolta ezt a látogatást? — tudako­lom, mert számomra nehezen el­képzelhető, miképp tudnak bör­tönök és fegyőrök együttműköd­ni. A magyar igazságügy-minisz­ter szerint ezt a lehetőséget is a küszöbönálló intézményi refor­mok miatt kérte. Túlzottnak tart­ja a hazai büntetés-végrehajtási szervezetben a fegyveres őrség arányát. Kilencezer elítéltre hat­ezer bv-dolgozó jut, többségük — köznyelven szólva — smasszer. Kíváncsi arra is, kötelező-e dol­gozni az osztrák börtönökben, és a bv-munkahelyek gazdálkodó szervezetként működnek, mint a mieink, vagy a költségvetés köte­lékében? Rabkenyéren kizárólag költségvetési szerv­ként­­ kapjuk a választ. Ami nem csoda, mivel Ausztriában minden elítélt napi ellátása 550 schilling. Ezért teoretikus a kér­désföl­­vés: kötelező-e dolgozni a raboknak? Nem, de aki nem haj­landó, annak meg kell fizetnie az ellátás költségeit. Azon, hogy mi­ért ilyen horribilis ez az összeg, a kremsi fegyházat végigjárva már nem csodálkozom. Az épület „magja” százeszten­dős, szerkezetében leginkább a szegedi Csillaghoz hasonlítható. Döngő vasfolyosók mindenfelé, dupla biztonsági berendezés a legveszélyesebb bűnözőknek. Egyetlen derűs hely: a harmadik emeletről nyíló kápolna, amely­ben semmi sem tanúskodik arról, hogy börtönben járunk. A zárkák egy-, két- vagy háromszemélye­sek. A szomszédos szárnyban sora­koznak a műhelyek. Itt már el­elcsodálkozunk: a lakatos- és az asztalosüzemben olyan korszerű berendezéseken dolgoznak a ra­bok, hogy azokat bármelyik ma­gyar gmk megirigyelhetné. A nyomdában fényszedés, ofszet­nyomás. Az egyetlen Linotype szedőgépet, amilyen az Athe­naeum és a Szikra Nyomdában tucatjával dolgozik ma is, itt az archaikus tárgynak kijáró áhítat­tal szemlélik, ha nem is az elítél­tek, de a mesterek legalábbis. Az elmúlt tíz évben épült gyár­­részlegben aztán valósággal ellát­­juk a szánkat. Olyan konyha, pékség, húsfeldolgozó üzem mű­ködik itt, amilyenről mi egy kór­házban sem álmodhatunk. A tisz­taság lenyűgöző, a szakértelem nem kevésbé. Kísérőink kóstolót hoznak a saját készítésű és saját felhasználásra szánt felvágottak­ból és a rabkenyérből; a magyar miniszter és az osztrák tanácsos jóízűen falatoznak a húsvágó deszkánál, a büntetés-végrehajtás szakkérdéseit fontolgatva. Bár azt hiszem, szavakra itt már nincs is szükség. Ahogy a rekortános sportcsar­nokban, a kondicionálóteremben, a szabadidő-helyiségekben sincs. A látottak önmagukért beszélnek. Körsétánk végén Balsai István megjegyzi: most már érti, miért nem látott egyetlen őrnél sem lő­fegyvert, sőt gumibotot sem, s miért hord nálunk revolvert szin­te valamennyi egyenruhás. Mert míg a magyar börtönökben szin­te az egyetlen záróeszköz a kulcs, Kremlben elektronikus zárak, a folyosókat állandóan pásztázó té­vékamerák szolgálják a biztonsá­got. Ilyen körülmények közt ér­telmetlen a szökési kísérlet, kilá­tástalan a zendülés. Nagy tanul­ság ez nekünk, és éppen most, az ismert tavaszi börtönesemények után. Életmód és bűnözés Az elítélt — a közfelfogás sze­rint — kizárólag magának kö­szönheti szenvedéseit. Az ENSZ- központ főigazgatójánál, Marga­ret J. Anstee asszonynál folyta­tott beszélgetés arról is meggyőz­hette Balsai miniszter urat, mi­lyen szerepe lehet a bűnözés ala­kulásában a megelőzésnek, a kör­nyezeti körülmények feltérképe­zésének, a kábítószer-élvezet, az alkoholizmus és a prostitúció megszüntetésének. — Megtisztelő számomra, hogy az új magyar kormány képviselő­­jeként először járhatok­­a bécsi ENSZ-székházban — köszöntötte a vendéglátókat. — Szeretnénk aktívabban részt venni az itt fo­lyó munkában, mert a fenti prob­lémák Magyarországon már-már nyomasztóak, és semmi nem mu­tat arra, hogy a közeljövőben enyhülnének. Ha pedig a szociális és egészségügyi körülményeken nem változtatunk, az életszínvo­nalat nem emeljük, a bűnözés csökkenése sem várható. Szeret­nénk segítséget kérni önöktől pél­dául ahhoz, hogyan lássunk hoz­zá a halálbüntetés eltörléséhez, amit nálunk az emberek nagy ré­sze máig ellenez. A nemzetközi kábítószer-ellenes egyezményhez hazánk már csatlakozott, de a parlament még nem ratifikálta; ha ez megtörténik, végre együtt léphetünk fel a narkóhullám to­vábbterjedése ellen. Jó volna, ha összeköthetnénk számítógépes rendszereinket; ez igen nagy se­gítséget — az ENSZ-anyag állan­dó és teljes áttekinthetőségét je­lentené számunkra, amit a bűn­megelőzésben használhatunk. A kérés az ENSZ-központ ré­széről a legteljesebb egyetértésre talált. „Bár kevés a pénzünk, igyekszünk mindenben támogatni önöket" — felelte Anstee asszony. Örömmel fogadta, hogy Balsai István házigazdái szerepet aján­lott több ENSZ-program lebonyo­lításához. Az együttműködés útjai tehát kifürkészhetetlenek — mert olyan messzire futnak. — Rendkívül elégedett vagyok az ausztriai látogatás eredmé­nyeivel — mondta a második nap végén a magyar miniszter. — Igaz, a tapasztalatcsere ezúttal inkább azt jelentette, mi szerez­tünk információkat, mi okulha­tunk a látottakból és hallottak­ból. De Foregger úrral és kollégá­jával megállapodtunk abban, hogy az Intenzív közös munkát folytatni fogjuk. Hiszem, hogy a magyar jogállamiság kibonta­kozásában jelentős szerepe lehet és lesz az osztrák szakemberek­nek is. Bálint B. András Balsai István bécsi útjának középpontjában: Segítségnyújtás és együttműködés Hétfő, 1990. július 23. Lehet-e Magyarországon nemzetközi tranzitrepülőtér? Mezei András író telefonált nemrégiben szerkesztőségünkbe, hogy tőkés partnereket talált egy Magyarországon létesítendő nem­zetközi tranzitrepülőtér kialakí­tásához. Kálnoki Kiss Sándort, a Közlekedési és Hírközlési Mi­nisztérium helyettes államtitká­rát arról kérdeztem, mit tud er­ről az ötletről és hol tart az elő­készítés? — Két évvel ezelőtt merült fel nyugati szakemberek körében, hogy túlterhelt az európai légtér, és Európa két szélén, például Ma­gyarországon és Írországban szük­ség lenne nemzetközi tranzitfor­galom fogadására alkalmas repü­lőtérre. Írország egyik repülőte­rét már ilyen jelleggel használ­ják. A kérdés az, hogy van-e Ma­gyarországon bárhol reális alap­ja egy ilyen ötlet megvalósításá­nak. Felmerült egy elemző ta­nulmány igénye, a célból, hogy lenne évente 4 millió utas és 100 ezer tonna áru, amelyek szállítá­sa megalapozhatná, hogy kifize­tődjék a beruházás. Egy külföldi szakember javaslata szerint mint­egy 100 négyzetkilométer vám­mentes övezetet kellene létrehoz­ni ezen a területen, a kiszolgálás­hoz szükséges ipari bázissal, inf­rastruktúrával, szállodával. Ez a beruházás 600 millió—1 mil­liárd dollárba kerülne. Akkor tud működőképessé válni, ha lesz olyan repülőtársaság, amely bázisként használná. — Azt, hogy van-e gazdasági lehetőség egy ilyen repülőtér megvalósítására, egy tanulmány­nak kell tisztáznia — mondta a helyettes államtitkár. — Ám e ta­nulmány elkészíttetése, amelyhez nélkülözhetetlen nemzetközi szakértők bevonása, önmaga 100— 200 ezer dollárba kerül, erre sem a minisztériumnak, sem a külföldi vállalkozónak nincs pén­ze. Ezért keressük valamilyen úton-módon a finanszírozóját, esetleg egy érdekelt államot, hogy kiderüljön, lehet-e Magyarorszá­gon gazdaságosan működtetni egy nemzetközi tranzitrepülőte­ret. (knyr)

Next