Magyar Nemzet, 1991. augusztus (54. évfolyam, 179-204. szám)

1991-08-06 / 183. szám

8 IMagjar,Neurol A RÁDIÓ MELLETT Az ember mint befektetés Ritka a világban az elégedettség. Minden kor embere úgy érzi, neki a legnehezebb, de legtöbb joggal talán mégis a bevallottan átmeneti időszak polgára mondja ezt. Vagyis mi, akik most élünk. Akik jószerivel csak afe­lől lehetünk biztosak, miből jövünk, honnan jövünk, de azt már, hogy hová fogunk megérkezni, s főképp, mikor, még a jóslással hivatásszerűen foglal­kozók sem mernek kétségektől men­tesen megjövendölni. Az ámenetiség pedig szükségszerűen zűrökkel és za­varokkal jár. Belevágtunk egy merész kísérletbe, amellyel előttünk senki sem próbálkozott. Polgári demokráci­át, piacgazdaságot a világ nyugati fe­lében régóta találhatni, a feladat még­sem olyan egyszerű, mint sokan hin­nék: ott a minta, tessék követni! Mert egy természetes módon kifejlődött, évszázadokon át csiszolódott és töké­letesedett társadalom (bár megvannak a saját, belső problémái) mindenkép­pen egyszerűbb helyzetben van, ha működési zavarait akarja kiküszöböl­ni, mint egy olyan közösség, amelyik­nek rosszul beidegződön, elhibázott alapokra felépített, merőben másfajta rendszer után kell - méghozzá nem is korlátlanul rendelkezésre álló idő alatt - demokratikussá és egyben pia­civá alakulnia. Millió részlet tisztá­zatlan, millió esély tűnik egyelőre egyaránt jónak, s irdatlan a felelősség, hogy melyiket válasszuk. Kockáztatni kel, mondják erre a bölcsek, csak­hogy nekünk már nemigen van miből kockáztatnunk. Ezért válunk gyakran kapkodókká, hebehurgyákká, ezért érezhetik úgy sokan, hogy itt a zava­ros, amiben kedvükre halászhatnak. Gong „Itt ideológiai jelszavak röpködnek: liberalizmus, nemzeti értékek, keresz­ténydemokrácia és még egyebek, sorol­hatnánk ezeket, amelyeknek a pontos jelentését nem tudja a közvélemény, s egy hókuszpókusznak érzi, joggal!" - Kiss Gy. Csaba elgondolkodtató, hig­gadt elemzéséből idéztünk, amely a fontos témájára méltatlanul kevés időt szentelő (és meghökkentően rosszul vágott, szerkesztett) Gong című adás­ban hangzott el. (Az ugyanis megen­gedhetetlen slendriánság, hogy Kiss Gy. Csaba szövegében benne felejtsék beszélgetőpartnere egyik megjegyzé­sére utaló mondatát, ám az utalást kihí­vó mondatot „az ideológiai kalandok­ról” kivágják az adásból.) A sajtó és a civil társadalom ágas-bogas probléma­körét izgalmasan és közhelyektől men­tesen boncolgató diskurzus persze így is eseményszámba ment, bár inkább csak mint exponálása mindannak, ami­ről érdemes lenne (és kellene) bőven, alaposan, sokoldalúan beszélni. Nem tíz percig, hanem mindaddig, ameddig érdemi mondanivalójuk van a résztve­vőknek. A hallgató úgy érezhette, Kiss Gy. Csabában csakúgy, mint Győrffy Lászlóban sok kikívánkozó, közérdekű gondolat benne rekedt Méltánylandó szerkesztői erény lett volna felismerni azt, hogy ezúttal olyan emberek vállal­koztak eszmecserére, akiknek van mit cserélniük, s akik képesek tartalmassá tenni a kurtára szabott adásidőnél tá­­gabb kereteket is. A pénzcsináló A civil társadalom dezinformáltsá­­ga, kialakulatlansága, az életébe itt is, ott is beavatkozó régi reflexek segítik karrierjének megcsinálásában azt a szélhámost is, aki Szentmihályi Szabó Péter pazarul megírt (és közepesnél gyöngébb kivitelben a hallgató elé bo­csátott) szatírájában, A pénzcsinálóban éli világát. Bender Oszkár neve termé­szetesen Ill és Petrov Osztap Benderé­­re utal, szellemi családfáját is tőle ere­deztetheti, ám elődjénél sokkal gátlás­talanabb és agyafúrtabb. Minden por­­cikájában a mai idők jellegzetes szél­hámosa ő, aki pontosan azzal él vissza, hogy az egyszerű ember „hókuszpó­kuszt” lát az egyszínűből tarkává lett politikai életben. Amint a rádiós Kar­inthy Színpad létrehozójának és élet­ben tartójának, Kaposy Miklósnak a bevezetője mondta: próbáljunk néha nevetni azon, amin voltaképpen sírni is lehetne." Tudniillik a demokrácia le­hetőségeivel való visszaéléseken. Ben­der Oszkár sorra járja a mai politikai pártokat, és mindegyiknek a program­jában talál olyasmit, amire szélhámos­ságot építhet. .Privatizálja” a Balatont, mozgalmat szervez „ Vissza a jobbágy­­fogot­”jelszóval, szabolcsi munkanél­küliekből önkénteseket toboroz Irak támogatására, mert „itt­­vannak a leg­­arabosabb külsejű munkanélküliek”, idős parasztemberektől csal ki pénzt, hogy kijárja nekik az 1827-es állapo­tok visszaállítását, amikor a környéken mindenki Festetich-jobbágy volt; ál- Berecz Jánosként sorra látogatja és megzsarolja a régi rezsim magukat si­kerrel ,átmentette, a közemberekkel megint csak talpukra esett potentátjait, akik tohonya funkcionáriusokból egy­szer csak modern menedzserekké­­vapzsáltak. Átszervezi a tévét, fizeté­sük, felét kaucióként elkobozva a stá­tuszban maradóktól, miközben kézi ve­zérlésű, direkt cenzúrázással élő pa­rancsuralmi rendszert vezet be a nehéz helyzetre hivatkozva. A bezárt bölcső­dékből egy nem létező osztrák-magyar rt nevében erotikus masszázsszalon­­hálózatot épít ki, lakosságcserét grün­det az ide telepedő hongkongiak, a Hongkongba telepítendő madagaszká­­riak és a Madagaszkáron Magyar Osz­kár néven új és­­ legfőbb vonzerőként a szomszédok nélküli hazát alapító ma­gyarok között. Mint látható, élvezettel számláltuk elő ezeket az abszurditásba hajló, szatirikus ötleteket, amelyek azért oly hallatlanul mulatságosak, mert úgy érezzük, nem sok híja van, hogy igazak is lehetnének. Olyan világ­ról szól Szentmihályi Szabó rádióko­médiája, ahol „azt, aki ellop egy máj­konzervet, beviszik, aki ellop tízmilliót, az vállalkozó, aki ellop százmilliót, azt a miniszterelnök is fogadja, mert az már nagy ember, az talán az országnak is tud valamit lopni!" Kaptafásból milliárdos Régóta tudjuk, hogy a szatíra valami valóságosnak a visszája. Ezen a héten rá­diónk ennek a visszájának a színével is előrukkolt A Húszas Stúdió régóta élő műsor, de örömmel jelenthetjük, hogy nem öregszik. Kaptafásból milliárdos cí­mű oknyomozó riportjának készítője, Hegyi Imre, mint már oly sokszor, ezúttal is telibe talált valami roppant izgalmasat és a szokványtól elütőt Balázs András személyében bemutatott egy olyan vál­lalkozót aki megtestesíti mindazt amit jónak, követendőnek, vonzónak éreztünk a rendszerváltáskor elhangzott elképzelé­sekben. Az ő­­karrierje” (de igazságo­sabb volna karrier helyett eredményes küzdelmet mondani) munkára és tehet­ségre épül. Mindenben ellentéte a kende­­roszkároknak: nem a zavarosban halá­szik, hanem másoknál valamivel előbb és tisztábban lát meg létező, törvényes és humánus lehetőségeket Nagyrédén, ahol a Sámson Holding központja működik, nemcsak Balázs András számára lett vi­rágzóbbá az élet „Én az emberbe fekte­tek be!" -ez a perdöntő, „ars poeticának” is felfogható kijelentés újra meg újra elő­bukkan, ha a történet hősét hallgatjuk. S valóban, ahogy a ma már valóságos biro­dalommá felnövekedett Sámson Holding egységeit sorra megismerjük, megbizo­nyosodhatunk róla, hogy ez a mondat nem pusztán jól hangzó jelszó. „Én úgy akarok gazdag lenni, hogy mindenki gaz­dag legyen körülöttem" - mondja Balázs András, aki különböző üzemeiben jelen­leg több mint négyezer embernek ad - nem is akármilyen - kenyeret , miköz­ben országszerte azt érzik sikernek, ha si­kerül minél többeket elbocsátani, neki - mint mondja - az az öröm, ha a munka­ügyistől esténként meghallja, hány fővel gyarapodott ismét a válallkozás. Büszke arra is, hogy az átlagéletkor 25 és 35 év között van. Vezetői elve így hangzik: „ Okos ember magánál okosabbakkal ve­szi magát körül". A kezdetben cipőbe va­ló kaptafák gyártásával indult vállalkozás ma már csőgyárral, konzervgyárral, bár­­­nyával, üzlethálózattal rendelkezik (s ezekben a boltokban minden olcsóbb, mint országszerte), van saját repülőtere, butikja, csomagolóüzeme, gépgyára, összesen 47 jól működő cége. S az sem mindennapi, amit ehhez még létrehozni tervez: saját bankot, olasz cégekkel közö­sen banánérlelő és értékesítő hűtőházat, diszkontáruházat, helyi kábeltévét, szállo­dát és még sok minden. A gyógymágne­­seket - amerikai megrendelte részére - a legfejlettebb robottechnikával állítják elő, s a technológia mindenütt, már a beruhá­zás pillanatában a legkorszerűbb. „Az a cél, hogy minél többet az emberek zsebé­ben hagyjunk!" - íme, a következő, ritkán hallható eszmei hitvallás hősünk szájából. S hogy mindez valóság, nemcsak ábránd vagy fantazmagória, az a tömérdek meg­szólaltatott munkatárs, üzletfél, régi barát vagy barátnak megnyert korábbi ellenlá­bas igazolja. (Él ne feledjük megemlíteni, hogy ebben a szigorúan piaci alapokra fektetett magánbirodalomban azért köny­vek kiadásának szponzorálására is futja pénz és főleg: szándék.) Ritka élmény, hogy a hallgató lelkesedve számolhat be valamiről, ami ennek a mai, még félkész állapotban leledző valóságnak kivételes, de letagadhatatlan része. Ám az eddig elő­sorolt pozitívumoknál is vonzóbbá tette a riport hősét magatartásának az a jellegze­tessége, amelyet bátran ajánlanánk mintá­ul bárki számos amit leginkább egy rö­vid párbeszéd világít meg: „Ön hagyja magát leszavazni?" - kérdezte a riporter a Sámson Holding döntési mechanizmusait kutatva. És a válasz: „Igen. Ha a többség­i­ek van igaza, akkor igen!" Nádra Valéria Kultúra KEDD, 1991. augusztus 6. Halottlátók, fonott koporsók, szabadkőművesek A FIUMEI ÚT 16. tulajdonkép­pen inkább halottak lakcíme Buda­pesten, mint az élőké. Itt, a Kerepesi temetőben nyílt meg nem oly régen az egyetlen kiállítócsarnokban elhelye­zett, a temetkezési szokásokat bemu­tató állandó kiállítás, voltaképpen ke­gyeleti kismúzeum. A gyűjtemény anyagát Xantus Zoltán népművelővel az oldalamon tekintettem meg, ami már csak azért is biztosította a tökéle­tes idegenvezetést, mert az anyagot ő rendezte és tette hozzáférhetővé Ma­gyar József grafikus segítségével a nagyközönség számára. Hogy a halottkultusz története mi­lyen mélyen vezet vissza az ősi múlt­ba, most ne taglaljuk, hiszen a kiállítás nagyjából csak az utóbbi kétszáz év magyar anyagából válogat. Az anyag bemutatásának módja független a kro­nológiától, de képi anyag felvillantja neves színészeink, irodalmi óriásaink -Arany, Vörösmarty, Jókai, Mikszáth -, történelmi-politikai személyiségek -Kossuth, Széchenyi, Deák - történel­mi, és egyben kultúrtörténeti ese­ményként a nemzet szellemi kincses­tárában megőrződött temetésének pil­lanatait, hogy a nagy nevek közül csak a legnagyobbakat említsük. Nem is a felsorolás teljessége ennek az írásnak a célja, inkább az, hogy fölhívja a fi­gyelmet a hagyománykutatás, hagyo­mányőrzés tényére, amit e kismúzeum létrejötte jelent. Bizony, hozzátartozik művelődéstörténetünkhöz, ahhoz, hogy jogos önérzettel európai kultúr­­népnek valljuk magunkat az is, hogy ismerjük elődeink szokásait, őrizzük, ápoljuk emlékeit. Megismerhetjük a harmincas évek polgári halotti gyá­szának szokásait, kellékeit, de láthat­juk ezen a kiállításon a gombosi (Bo­­gojevo, Jugoszlávia) vagy a szentend­rei szerb halotti koronát is. Ez utóbbit a vőlegény-menyasszony szűzpárnál, ha egyszerre temették őket, a temetési menet elején vitték, az oltárra, illetve a sírjelre helyezték. A jegyespár temet­kezési rekvizítumai közé tartozik a párta, a menyasszonytól kapott jegy­kendő is. Kaphatunk a kiállításon informáci­ót a magyar halottlátókról is, például a putnoki látóasszonyról, Keleti Jó­­zsefné Vécsey Jolánról, de elolvas­hatjuk IV. Károly király gyászjelenté­sét, megtekinthetjük a hagyományos sváb gyászjelentések kisgyűjtemé­­nyét is. Olvashatjuk a Kossuth temetésével kapcsolatos instrukciókban, hogy a magyar történelemnek ezt az óriását a főváros temettette el, nem a magyar állam. A szertartást az eddigi legna­gyobb magyar temetésként tartják számon. Pedig mi ugyancsak tudunk temetni manapság... A koporsódíszít­mények - lábak, fogantyúk - a par­cellák felszámolásakor kerültek elő. Mellettük érdekességként megcsodál­hatjuk a szegvári fonott koporsót, vagy megállhatunk egy percre Mik­száth regényének hőse, gróf Párdányi Buttler János híressé vált üres kopor­sója mellett, amely, akár mentőcsó­nakként alkalmazott Kharón ladikja, kiragadta őt különös házasságából... A NÉPI TEMETKEZÉSI SZO­KÁSOK közül megismerhetjük a csökölyi fehér gyászt Somogyból; eh­hez hasonlót — csak több díszít­ménnyel — viselnek a sokácok is Bácskában. Megtudhatjuk, hogy csak Kalotaszegen tesznek szalagokat a szentháromságot jelképező háromágú kopjafákra; mit jelent a halott előké­szítésekor használatos „hideglepedő”, „hidegágy” kifejezés, vagy azt, hogy a matyóföldi Tárd községben a ke­resztöltéssel kivárt hideglepedőt a lány a stafírungjában viszi magával, hiszen a gyászszertartás méltósága épp olyan fontossággal bír, akár a me­nyegzőé vagy a keresztelőé. Az 1807-ből származó, szlovák feliratú tót koporsófedelet a Palóc Múzeumtól kölcsönözték. Ezen a kiál­lításon még láthatunk ma már nem használatos zsirandót (a francia giran­­dole-ból származik az elnevezés, ami karos gyertyatartót jelent). De akár két szarkofágot is, vagy gyászhuszár­­uniformisokat a harmincas-negyve­nes évekből. Holbein híres metszet­sorozata a nagy európai pestist idézi. Két tablón pedig a halotthamvasztás magyarországi hagyományaival is­merkedhetünk. Előbb a haladóbb szellemű Debrecenben hamvasztot­tak, 1908-ban Kovács József ham­­vasztás célját szolgáló alapítvány lé­tesítését kezdeményezte - de az ötlet „hamvába holtnak” bizonyult. Ké­sőbb Magos György vetette fel ismét a gondolatot Olga nevű leányának ha­lálakor, akibe Móricz Zsigmond volt szerelmes. Végül dr. Vásáry György vívta ki a cél megvalósulását, aki deb­receni földbérlő és földbirtokos volt, és körülbelül másfél hónapig a debre­ceni kormány pénzügyminisztere. Az alföldi város főépítésze, Borsos Jó­zsef tervezte a debreceni ravatalozót és krematóriumot, ugyancsak ő dol­gozott ki egy olyan temetői szabvány­rendszert, mely még a sírkő maximá­lis magasságát is megszabta, amilyen addig Magyarországon nem létezett. NEHEZEN HONOSODOTT MEG a hamvasztás Budapesten. Bib­liográfiai anyagok említést tesznek arról, hogy 1801-ben felmerült a gon­dolat: el kellene hamvasztani a halot­takat, de ehhez igen drágának találta­tott a fa. Gyürky András már 1848- ban levélben kérte Buda Tanácsát, hogy építsenek halotthamvasztót. Ké­sőbb, 1886-ban Légrády Károly léte­sített halotthamvasztó egyesületet a lipótvárosi kaszinóban, de célkitűzé­süket a klérus ellenezte. Húsz évvel később báró dr. Kéthly Károly javas­latait sem hagyták jóvá. A század ele­jén a szabadkőművesek kezdemé­nyezték - eredménytelenül - a ham­­vasztást, két év elteltével, hosszú hu­zavona után Bárczy István, Budapest polgármestere arra hivatkozva, hogy 1777-ben Mária Terézia elrendelte: a halottakat földbe kell temetni, elvetet­te a javaslatot. Az első krematórium­­tervet 1902-ben Pogány Móricz a Bu­dapesti Országos Tárlaton mutatta be. Jászai Mari volt a hamvasztás be­vezetéséért folyó küzdelem egyik él­harcosa. Úgy végrendelkezett, hogy halála után hamvasszák el holttestét, de nem törődtek a végrendelettel, földbe temették. Még életében elké­sült Strauss-zene szól Kismarton­ban, az Osztrák Kultúra Múzeumában. Annak ellenére, hogy magam is alig találtam oda, merthogy a városban egyetlen plakátot sem láttam a Sziszi­­kiállításról, nagy a forgalom a múze­umban. Ötször annyi a látogatónk, mint máskor - mondja Gerda Mraz asszony, a múzeum vezetője. Tény, hogy Ferenc József bájos felesége, Erzsébet még ma is foga­lom. Ahogy a múlt század második felében sokan azért utaztak Bécsbe, hogy valahol megpillanthassák őt, ma is ezrek kerekednek fel, s nem­csak Ausztriában, hanem Magyaror­szágról is, hogy Kismartonban talál­kozzanak Sziszivel, azaz Erzsébettel, Magyarország királynéjával. Mert­hogy a kiállításnak is ez a címe. Nem azért, mert az itt látható tárgyak majd mindegyike magyar múzeumokból való, hanem mert az osztrákok is el­ismerik, hogy Erzsébet inkább ma­gyar volt, mint osztrák... Sziszit már két évvel ezelőtt is hi­ányolták a látogatók. Akkor, amikor ugyanitt a Magyar Nemzeti Múzeum közreműködésével nagyszabású ki­állítás mutatta be a Habsburg uralko­dóház közös országosának 325 évét. Nos, a rajongóknak nem kellett sokat várniuk. Hála az iránta érzett ma­gyarországi szeretetnek, sok minden megmaradt róla az utókornak. Az idősebbek még talán emlékeznek ar­ra, hogy Sziszinek a II. világháború­ig külön emlékmúzeuma volt Buda­pesten, amely 1908-ban nyílt meg a család, az udvarhölgyek és tisztelők által megőrzött használati és emlék­tárgyakból. A múzeumot aztán Buda ostrománál feldúlták, anyagát szét­hordták, de néhány ismeretlen hódo­lója megmentette a legfontosabb em­léktárgyakat, melyeket azóta is a Nemzeti Múzeumban őriznek. Hogy miért volt és maradt Erzsé­bet királyné olyan népszerű a magya­rok körében? Miért van helyreállított szobrán ma is szinte mindig friss vi­rág? Erzsébet királyné csakugyan sze­retett bennünket s ennek számtalan je­lét adta. Történészeink szerint legfő­képpen neki köszönhető, hogy 1856- ban, Gizella főhercegnő születésekor szíttette síremlékét a Nemzeti Szín­ház egyik kövéből. Aki nem sajnálja a fáradságot, akár óraszám elnézelődhet a kis teremben. Utána jólesik sétálni az európai mér­cével is gyönyörűnek, sőt fennkölt­­nek bátran mondható temetőben, amely éppúgy a magyar történelem és kultúrtörténet múzeuma - csak monu­mentális méretekben -, mint a rendkí­vül adatgazdag kis kegyelettörténeti gyűjtemény. Domokos Eszter végre megnyíltak a börtönajtók, és az 1849-ben elítéltek visszanyerték sza­badságukat. Az is tagadhatatlan, hogy 1867-ben Ferenc József belátása és Deák Ferenc bölcsessége mellett az ő hathatós közbenjárására is szükség volt ahhoz, hogy a két nemzet között megszülessék a kiegyezés. Erzsébet királyné nyelvünket is megtanulta, s ha szólt a magyar nemzethez, azt ma­gyarul tette. Állandó levelezőpartnere volt Eötvös József. Deákot annyira tisztelte, hogy haláláig imakönyvében hordta fényképét. S persze az sem elhanyagolható, még magyar szempontból sem, hogy szép volt. A róla készített festmények és szobrok szerint - még ha azok sok­szor idealizálták is - nagyon szép. Ál­lítólag korának legszebb asszonya. Képzeljék el, hölgyeim, ő is diétázott! Hetente egyszer csak gyümölcsöt evett vagy tejnapot tartott. Akkoriban bezzeg ez nem volt olyan egyértelmű. Na nem azért, mintha nem lett volna elég gyümölcs vagy tej. Egyszerűen azért, mert sértette az udvari etikettet. Fittyet hányt rá, mint ahogy sok más mindenre. Kedvenc dalait sem az ak­kori bécsi császári filharmonikusok kísérték, hanem magyar cigányok. Fi­ának, Rudolfnak az öngyilkossága fordulópont volt az életében. Azt kö­vetően szinte teljes visszavonultság­­ban élt 1889. szeptember 10-én bekö­vetkezett haláláig, amikor is a Genfi­tó partján, miközben Sztáray grófné kíséretében sétált, egy őrült anarchis­ta, bizonyos Luigi Lucheni kihegye­zett reszelővel szíven szúrta. Halála hírét követően pillanatokon belül 1,5 millió korona gyűlt össze Budapesten egy nyilvános gyűjtésen a Budán fel­állítandó szobrára. Sziszi szép volt, kedves volt és ba­­jorságában is magyar volt. A mi ki­rálynénk volt, a magyarok bálványo­zott nagyasszonya. S a kismartoni za­rándoklatokból úgy tűnik, az is ma­radt. Majd meglátjuk Budapesten, hi­szen Sziszi még az idén, az év végén hozzánk is ellátogat. Akik addig is kíváncsiak rá, keressék fel a kismar­toni Osztrák Kultúra Múzeumát. Ok­tóber végéig várja őket. Ács Zoltán Sziszi TARDOS TIBOR A tengervíz­iós XXXVIII.N­agy színijelenet Illés Béla bátyó törvényszék előtti szereplése! Felvidéki borkereskedő-ivadék, majd moszkvai Kaganovics-védenc, majd - már nem fiatalon - önkéntes tisztje a szovjet hadseregnek, egyen­ruhában vonul be Budapestre - ez a jókedélyű író és újságíró meglepetést tartogat a számunkra. A világ leggyá­vább emberének számított: amikor valami fordulatot szimatolt a politikai életben, Illés Béla „torokbajt” kapott, s bevonult egy szanatóriumba... Ez a századvégien raccsoló kávéhá­zi és kremli világfi most megtáltosodik, nem kapja két kézre a torkát, ahogyan szokta, s mintha nem suhogna száz henteskés a terem közepén, nyugodtan előadja, hogy­­ Háy Gyula a viág leg­tisztességesebb embere volt mindig, és szerinte az is maradt! V. fulladozik. Tudja, hogy Élés Béla ezekben a na­pokban tért haza moszkvai látogató út­járól. Kivel tárgyalhatott ott, hogy ilyen karakánul ki merészel állni az áruló Háy Gyula mellett, aki november ne­gyedikén segélykiáltást ordított szét a világ négy tájára a rádióban: „Jön az orosz, segítség!” Mégis példátlan eset­­ Ön, kérem, mire alapítja a má­sodrendű vádlottról formált jó véle­ményét? - Tényekre, kéhem. - Melyek ezek a tények? - önfeláldozó munkája a moszkvai rádiónál. Gerinces kiállása a nemzet­közi munkásosztályért. - A, J­ucsera”-cikkével? - Kéhem, Háy Gyula a legnagyobb élő kommunista színműíró. Kérem, a Szovjetunióban is annak tekintik. Kis csend. Azért nem midegy, amit ez az ember mond. Ez a kövérkés ma­gyar-zsidó írófigura megélte Kun Bé­la feltrancsírozását a moszkvai pin­cékben, Isaac Babel kínhalálát, a két­harmad orosz vezetőség szalámivá feldolgozását, ismeri jól az orosz fel­ső tisztikar cinizmusát és romlott vér­­szomját, tudja, hogy aki a nagyvilág­ba segítségért dudál a rádión, amikor visszaözönlik Pestre a szovjet hadse­reg, arra halál vár. Moszkvából érkezik. S mégis me­részel így beszélni. Valami alapja csak lehet ennek a szokatlan hangú éles kiállásnak... Volt-e alapja más, mint a barátság, ez a hír­neves érzelem, mely némely­kor feltámad a legszőrösebbnek hitt szívekben is? Nem tudni. Annyi bizo­nyos, hogy Illés Béla vallomása mély hatást tesz a bíróságra, s főként meg­zavarja a szendvicsszobában a közve­títést lehallgató magyar nyelvű veze­tőgárdát. Affene! Illés Béla sokak szerint a kötéltől mentette meg a ba­rátját. Ha már lúd, legyen kövén mielőtt elmenne a pódium elől, a raccsoló tün­dér véghezvisz még egy jócselekedetet. - Kérem, a Tardossal kapcsolat­ban is van egy fontos mondanivalóm. Mint tudják, frissen érkezem Moszk­vából. Ott találkoztam Louis Aragon híres francia kommunista íróval és fe­leségével, Elsa Triolet-val. És, ké­rem, a következőket mondták: „Mi ezt a fiút nagyon közelről ismerjük, ez a fiú nyakig benne volt a francia fegy­veres ellenállásban”. Tahdosz Aragon elvtárs fedezte fel mint írót, azóta is állandóan leveleznek. Megkértek rá, mondjam el a magyar bíróság előtt: véleményük szerint ez az ember nem követhette el az ellene felhozott váda­kat. Hát én átadom ezt a moszkvai üzezetet a tisztelt bíróságnak. V. tátog. Hirtelen nem tud mit mondani. Végül az egyik népi ülnök - aki mostanáig szót sem szólt - a kö­vetkező szellemdús kérdést teszi fel a tanúnak: - Aragon elvtárs és felesége a mai vádlottról beszélt-e, vagy pedig a régi ellenállásbeli társukról? Illés Béla bátyó megvonja a vállát. - Említettem: levelezésben állnak. Ebben a történetben nemcsak az ülés Béla szerepe a rendkívüli: az Aragoné is az. A lusta­ gyávákhoz tartozott, legaláb­bis Simone Signoret szerint, aki huszonöt évvel később írt életrajzi regényében részletesen elmondja, hogyan történt az a moszkvai Aragon-közbenjárás az érde­kemben. Simone Signoret és Yves Mon­tand Budapesten volt az író-letartóztatá­sok esztendejében. Akkor már harmadik hónapja suvasztottak tízünket a Kacsa kávéházban, a Titkosban. A francia mű­vészházaspárt miniszteri szinten fogad­ták­­ és kereken letagadták előttük, hogy írók ül­nek a börtönben! Törökdúlás ko­rabeli fancsaliság. Csakhogy mi történt: amikor hazaindulnak, a repülőtéren oda­megy hozzájuk elvált feleségem, és meg­mondja Yves Montand-éknak az igazat Hogy az se tudni, élünk-e, halunk-e. Hát igen, íróelrablás a Balkán-fél­szigeten. Egyben felkérte, szóljon Aragon­­nak: az áldozatok közt van fiatal ba­rátja, ártatlan, segítsenek neki. Párizsba érve Simone találkozik a nagy költővel. Átadja az üzenetet. Aragon kereken visszautasít minden közbelépést. Kijelenti: ez magyar ügy. Simone Signoret szépen kikíséri a lakásajtaján a nagy költőt, s amint a könyvében írja: „Ettől a perctől elha­tároztam, ezt az Aragon urat többé nem ismerem”. A valóság azonban árnyaltabb. Ara­gon nem Csökmőről jött be a bicikli­vel, évtizedes múltú nemzetközi port­fóka, jól tudja, hogy az úgynevezett magyar ügyben nem Párizsban kell közbelépni, nem is Budapesten, hanem igenis Moszkvában. Ott jár, karon kap­ja Illés Bélát, beoltja belé az üzenetet, így villódznak a befolyások,és így fes­tenek a tánclépések a nagy török-bal­kán szovjet birodalomban. Aragon... A hozzá írt levél. Az első börtönhónapok alatt folyton azon tör­tem a fejem, miféle furfang segítségé­vel tudathatnám a nagyvilággal: be va­gyok a Héttoronyba zárva. Egy börtön­reggelen engedélyt kértem rá, hogy le­velet írhassak Aragonnak. Üzenet a palackban. Persze olyasmit fölösleges lett volna írni, hogy ,kedves Aragon elvtárs, itt rohasztanak minket a titkos­ban, segítség”. Röhögve eldobja a le­velet az ávós. Olyasmit kellett beleten­ni, hogy a Felsőbbség kedvet kapjon tőle a levél elküldéséhez. Összetákol­tam egy csalétel Pravda-halandzsát, s háromszor-négyszer belecsempésztem az „itt a börtönben” szavakat. (Pl.: most látom csak be, itt a börtön mé­lyen... vagy­ a rettentő cellamagány­ban végre rájöttem, hogy... stb. stb.) Persze a tisztelt Hatóság sem esett a fejére. Az író-tömlöcbentartás titká­nak semmi áron nem volt szabad ki­pattania. Aragon soha egy sort se ka­pott tőlem, amíg Yves Montand-ék meg nem mondták neki, mi a helyzet, nem is sejtette, hogy írók sínylődnek a budai ávon. (Folytatjuk)

Next