Magyar Nemzet, 1991. augusztus (54. évfolyam, 179-204. szám)

1991-08-07 / 184. szám

SZERDA, 1991. augusztus 7. Kultúra I A TÉVÉ MŰSORÁRÓL Háborús derű Alig ocsúdott föl a világ az egyik háborúból, máris itt a másik. Öböl-há­ború után jugoszláviai fegyveres összeütközések, véres bizonyságául annak, hogy az emberiség képtelen a saját kárán okulni. A televízió - most mit is tehetne — készségesen adja hadijelentéseit, éppen úgy, mint né­hány hónappal ezelőtt. A Híradó di­cséretes higgadtsággal bánik a szom­szédunkból érkező, magyar rokonain­kat is érintő kegyetlen információk­kal. Nem méretezi túl, de nem is ki­csinyíti le a valóságos helyzet tragi­kumát. A néző meg - ő sem tehet egyebet - szorongva nézi a szétlőtt eszéki házakat, a golyószaggatta tete­meket, és tanácstalanul hallgatja nyi­latkozó felebarátait a h H­osszú éjsza­­kákról, amelyeken - tapasztalható - minden szörnyűség megeshet Veszélyes élet A hírműsorok után, természetes re­akciója ez a nyugalomra váró embe­reknek, szívet-lelket vidámító műso­rokhoz menekülne mindenki, ha tud­na. Legtöbbször azonban lehetetlen a képernyő előtt a búfelejtés, főműsor gyanánt mindkét programon az öl­­döklős filmek szerepelnek. A vietnami háború elen tiltakozó Hai­, a terroris­ták és kommunisták ellen hadakozó Juj Angyal’ vagy a manilai diktatúra utolsó napjait elbeszélő ausztráliai té­véfilmsorozat, a Veszélyes élet. Ez utóbbinak különös időszerűséget ad az a tény, hogy a sorozat és a tegnapi történelem egyik főszereplője ismét foglalkoztatja a közvéleményt. Imel­da Marcos, a fülöp-szigeti diktátor gyönyörű s művészi ambíciókkal me­gáldott felesége éppen most kapta meg országától a hazatelepedési en­gedélyt. (Hogy azután odahaza az adócsalás miatt bíróság elé állítsák.) De ettől függetlenül, Magyarország­nak és azon belül a filmes világnak egyébként is van jóvátenni valója a legnagyobb nyilvánosság előtt a fü­­löp-szigetiekkel szemben. Hazánk ugyanis jó ideig igen nagy barátság­ban volt a Marcos nevével jelzett dik­tatórikus hatalommal, a filmvilág pe­dig a szépséges diktátoréval. (A nyolcvanas évek elején, aki csak „számított” a filmfőigazgatóságokon, a filmzsurnalizmusban, mind vendé­geskedett Manilában, Imelda jóvoltá­ból. És, hogy-hogy nem, egyetlen hír­adás sem jelent meg akkoriban a ma­gyar sajtóban arról, hogy miközben a magyar vendégek tejben-vajban fü­­rödtek, két utcával arrébb a nyomor, a tenor, az igazságtalanság pusztított ott, sokszor ártatlan kisgyermekeket is.) Szóval a Marcos-rezsim megdön­tésének viharos harcai töltötték ki a Magyar Televízió három estéjét a Veszélyes élet című sorozat vetítése árán. Ha vidámabbak nem is lettünk e hosszú, véres­­mozi” láttán, tudásunk mégis gyarapodott általa. Politikai tu­dásunk, történelmi tudásunk. Mert ez a minden módon hitelességre törekvő film a maga valóságos és kitalált figu­ráival, helyzeteteivel és fordulataival igen érzékletesen mutatta be, hogy minden hatalmi hamisság (választási csalás, gazdasági fondorlat, demagóg népámítás és katonai önkény) megdől előbb-utóbb, és felszínre tör az igaz­ság. Csak kivárni nehéz e folyamatot, halomra halnak és sebesülnek közben az emberek. Rendszerint a jók, az ár­tatlanok, a tisztességesek és az ígére­tesek... Legyinthetnek persze erre az oko­­sodási lehetőségre a nézők, imigyen: ennyit idehaza is meg lehetett az el­múlt időkben tanulni, mozi­s tévé nél­kül is akár. Elég volt nyitott szemmel és reménykedő türelemmel járni-kel­­ni. Természetesen igazuk van a le­­gyintgető szkeptikusoknak. De az is igaz, hogy a messziről hozott, szemlé­letes példa mindig hatásosabb, mint az, amelyik a közvetlen közelünkből való, így azután a Veszélyes élet ál­matlanságot okozó borzalmait (a sze­méttelepre eltemetett lánnyal, utcai harcokon lepuffantott kisgyermekek­kel és így tovább­ a hasznos műsor­­percek közé sorolhatjuk, ha fanyal­­gunk is olykor „háborús televíziónk" fölött. Tévé-évtár Fanyalgásaink közben sem illő azonban megfeledkezni azokról az adásokról, amelyek - a maguk mód­ján - tévénézői jókedvünket szolgál­ják. Például a Derűs tévé-évtár című műsorról, Fröd­lich Márta, Buzáné, Fábri Éva és Kertész Zsuzsa közös munkájáról. Igaz, nem hat az újdonság erejé­vel, amit a szerkesztő, a rendező, a műsorvezető kitalált e tévé-évtárban. Már több elődjük sikerre vitte az utóbbi években ezt a „módit”, válo­gass a televízió archívumában az úgynevezett hőskor anyagából, fűzz a meglelt filmkockákhoz szellemes kommentárokat, és máris tiéd a si­ker! A Derűs tévé­évtár szerzői legfel­jebb annyival voltak találékonyabbak múltidéző kollégáiknál (például Rad­­ványi Ervinnél, aki egész szép soroza­tot „hozott össze” a hatvanas-hetve­nes évek televíziójáról), hogy a hajda­ni képernyőn megjelenő jeleseket meg is invitálták adásukba, és jelen idejű mesére fogták őket az egykor volt „nagy időkről”. Ezekből a me­sékből azután (akarva? akaratlanul?) mint előrelátóan szerkesztett tanórán, kikerekedett a műsor didaktikai célja is: elhitetni a közönséggel, hogy a ma sokat és sokféle megfontolással szi­dott Magyar Televízió kezdetben az áldozatkész, egymást segítő, az „édes közönségért” tevékenykedő s a go­nosz hatalom eszén túljáró intézmény volt. Aki csak azokat a filmkockákat ismeri, melyeket a Derűs tévé­évtár terít a jelen elé, készségesen el­ is fo­gadja ezt az oktatást. Ám akinek föl­dereng emlékei között más is (május elsejei kívánságműsorok szolgálatte­vései például, április negyedikei örömünnepeink televíziós összeállítá­sai), kicsit kétkedik e sugalmazás iga­zában. És elhervad ajkán a mosoly, amelyet Salamon Béla 1957-ből való, szelíd „kommunistaellenességei” fa­kasztottak. Mosolyok hervadásáról­­ persze­­ csak ott beszélhetünk, ahol egyszer már virágzott a jókedv. Televíziónk derűsnek szánt műsorai közt azonban egyre több olyan található, amelyek csak bosszankodást vagy értetlensé­get váltanak ki a nézőből. Bulvárlapok címoldalát elfoglaló téma volt éppen a magyar szépségki­­rálynő-választás körüli (újabb) balfo­gássorozat, amidőn a tévé bemutatta Az év arca másodszor Magyarorszá­gon című riportműsorát. Föltehetőleg az ifjúság, a szépség derűt fakasztó adományainak közzététele érdeké­ben... El is feledte volna az ember Tóth Erika, Kapitány Iván és Légrádi Gábor filmje alatt azt a (jellegzetes) magyar ügyetlenséget és sumákossá­got, amely szépségkirálynő-ügyein­­ket - úgy tetszik, újra és újra - szerve­zi s rendezi, ha nem látott-hallott vol­na egyebet, mint az ifjúság és a szép­ség, a szép ifjúság dicséretét. Az év arca A műsor azonban a reklámipar felé is kacsintgatott, ezért azokat is „tálal­ta”, akik a címlapfotóra szánt magyar lányokat fölkészítették a versenyre. A mesterfodrászokat, maszkmestereket, kozmetikusokat és „mindenható” fo­tósokat Azokat a szakembereket te­hát, akiknek - bizonyára áldozatos - munkája nyomán elvész az ifjúság diszkrét és hamvas bája, a személyi­ség egyedi s megismételhetetlen dia­dala. Nem tudom, más miként van vele, de én legszívesebben rendőrért kiálta­nék, amikor azt látom, egyenarcúvá festik, divatbábuvá öltöztetik és egyengetik az üde­s szép ifjúságot Az év arcát kereső televíziósok ily heves­kedésre nem ragadtatták magukat De óvatosabb megoldásokhoz sem folya­modtak. Mondjuk, annak érzékelteté­sére sem vállalkoztak, hogy az ifjúsá­got az eredetiséget eladni s föladni semmiért nem érdemes. Elhiszem és elfogadom persze, hogy komoly erkölcsi mondandók közzétételére, a fiatalok okosítására nem az efféle, reklámközeli, szóra­koztató tévéadások valók. Mulatság­ként viszont „elment volna”, ha be­mutatják, mennyi jópofa helyzet, fo­nákság, vicc adódik abból, ha valakit — megkérdezése nélkül - a mester­emberek alakítanak át diáklányból vamppá, gyermeknőből , nagy­asszonnyá és így tovább. Efféle játék mellett, ilyesfajta mókázások közben talán még az év arcát is megtalálhat­ták volna csakugyan az „illetékesek” és a nézők Magyarországon. A múlt héten bemutatott riport-dokumentum­­film segítségével viszont csak azt lát­hatta meg a közönség, milyen arcnél­küliséget eredményez Magyarorszá­gon az, ha ízlés, öntudat és eredeti öt­let nélkül majmolja a reklámszakma mindvalahány kiszolgáló iparágával együtt a külföldi irányzatokat. Lőcsei Gabriella 1 JSt­­­l 1 N / Palotás Dezső rajza Világkórus A budavári Mátyás-templom, amely oly sok szép orgona- és egyházzenei koncertnek ad otthont, az egyik este zártkörű hangverseny színhelye volt. Nyilvános fellépését megelőzően azoknak énekelt huszon­négy ország majdnem száz fiatalja, akik a Federation internationale des Jeunesses musicales, azaz az ifjú Zenebarátok Nemzetközi Szövetségé­nek magyar szekciója létrehozásában, működésében részt vállaltak. A Jeunesses - a zenei életben így nevezik - a világ egyik legbékésebb szervezete, amely 1945-ben alakult meg. Ma öt kontinens ötven országa tartozik hozzájuk, munkájában Ma­gyarország mind jelentősebb szerepet tölt be. Ennek az 1989-ben életre hívott Vi­­lágkórusnak a megalapításában is fontos szerepe volt a magyar zenei nevelésnek. Egy -1982 nyarán Kecs­keméten megrendezett - nemzetközi zenei tábor szolgált a Világkórus egyik modelljéül. A zene közös nyel­ve segítségével hoznak létre olyan énekkart, amelyben a világ vala­mennyi országából tizenhét és hu­szonnégy év közötti fiatalok részt ve­hetnek. A kórus betanítását és ve­zénylését olyan neves karmesterek is vállalják, mint például a nálunk is jól ismert svéd Eric Ericsson. Ezért szi­gorú feltételekhez kellett kötni a tag­ságot, tekintélyes nemzetközi bizott­ság ítél a felvételről. A nemzeti szer­vezetek tizenkét énekesüket ajánlják a zsűrinek, amely dönt a meghívásról. Az énekesek fele az idei, másik része pedig a tavalyi munkája alapján ma­radhat még egy esztendig a Világ­kórus tagja. Nyaranként egy hónapos intaezív munkát jelent a közös éneklés. Ebből két hét fölkészüléssel, táborozással, a másik kettő koncertezéssel telik el. Az idén a kecskeméti Kodály Intézet adott otthont a húsz-egynéhány or­szág ifjainak, akik közül kettő magyar lány volt Ám a dalolás „békévé ol­dotta” a nyelvi különbségeket; a napi hat-nyolc órai kemény próba ezúttal a svéd Fred Sjöberg vezetésével egy­­egy a capella-műsorra, illetve oratóri­­kus műre készített elő. Kecskeméten két vegyeskari prog­ramot tanult meg a csaknem száz ifjú énekes. Bizonyos műveket ugyanis, amelyek a koncertek leggyakoribb színhelyei - a kecskeméti, budapesti, soproni, illetve a prágai, antwerpeni, namuri templomok - hangulatához nem illeszkednének, másokkal cseré­lik föl, így például a Mátyás-temp­lomban ezért nem szólalt meg Ligeti György Éjszaka-Reggel című műve. Szívesen hallottunk volna valamit Kodály vegyeskari alkotásai közül. Különösen akkor, ha ezek fölcsen­­dülnének a magyarországi körutat követően külföldön is, ahol jól illesz­kedhetnének a templomok hangulatá­hoz is. Ami az egyházi zenét illeti, Mozart-év lévén, a kórus több helyütt is előadja a kétszáz éve elhunyt zene­költő c-moll miséjét. Ha e töredékben ránk maradt mű a Mátyás-templom­ban nem is szólalt meg, zenei áhítat­ban ugyancsak része lehetett a hallga­tóságnak. Az észt Arvo Partnek szop­rán szólóra és vegyeskarra írt Magni­­ficatja úgy hangzott föl a (főképpen a Budapest Bank Rt. támogatta) össze­jövetelen, hogy néhány szólistán kí­vül a többiek átölelték az egész temp­lomot. Középütt állt a dirigens, és mi egy világhangversenyen ültünk, így adózva a szép zene sugározta világ­­szellemnek. Gábor István IMagor NHBet 7 T­isztelt Olvasó! Az Ön lapjának hasábjait is szeretnénk felhasználni, hogy tájékoztassuk jövendőbeli kiállítóinkat és a vásárlátogató közönséget a HUNGEXPO kutusok 1992. ÉVI, A BUDAPESTI VÁSÁRKÖZPONTBAN megrendezésre kerülő rendezvényeiről: Kiállítás neve Szervező stúdió Időpont Utazás ’92 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár + TSH '92 Turizmus, Sport, Hobby Szabadidő Kiállítás Tourist márc. 19-22. Tourist Sajtófesztivál Program márc. 19-22. IKEA Nemzetközi Pékáru és Cukrászati Szakkiállítás és Vásár Agro márc. 28-30. SECUREX Nemzetközi Munkavédelmi és Biztonságtechnikai Szakkiállítás Invest ápr. 7-10. CONSTRUMA Nemzetközi Építőipari Szakkiállítás Invest ápr. 7-10. SZÉPSÉG-EGÉSZSÉG Nemzetközi Fodrász, Fodrászkellék, Kozmetikai és Rizsu Szakkiállítás Consum ápr. 24-26. IFABO BUDAPEST-PROGRAMMA­­DATENBANK Nemzetközi Iroda- és Kommunikációtechnikai Szakvásár Invest ápr. 27-30. BNV - 95. Budapesti Nemzetközi Vásár (tavasz) a beruházási javak szakvására Invest máj. 20-27. BNV - 96. Budapesti Nemzetközi Vásár (őszi) a fogyasztási cikkek szakvására + HOVENTA Nemzetközi Kereskedelem- és Vendéglátótechnikai Szakvásár Consumszept. 18-27. COMPFAIR Nemzetközi Számítástechnikai Szakkiállítás és Vásár Program okt. 13-17. BUDATRANSPACK Nemzetközi Anyagmozgatási és Csomagolási Szakkiállítás + Csomagolási Konferencia Invest okt. 27-30. BIET Budapest Nemzetközi Ipari, Elektronikai és Elektrotechnikai Szakvásár Program okt. 27-30. MEDICAL+DENTAL Budapest Orvosi, Kórházi, Fogászati és Laboratóriumi Szakvásár Program okt. 27-30. HÓ-SHOW ’92 Téli Sportok Szakkiállítása Tourist nov. 6-8. AUTOMOBIL ’92 Budapesti Autószalon Nemzetközi Járműipari Szakkiállítás Consum nov. 7-11. FOODAPEST Nemzetközi Élelmiszer, Ital és Élelmiszerfeldolgozási Szakkiállítás Agro nov. 25-29. CSILLAGEXPO Karácsonyi Vásár Program dec. 4-23. A program számos új kiállítással bővült. Reméljük, hogy programunk találkozik kiállítóink piaci törkvéseivel és a vásárlátogatók számára is maradandó élményt nyújt. További információkkal szívesen állunk rendelkezésére. Kérem, megjelenését követően küldjék el részemre az 1992. évi, árucsoportokkal bővített vásárprogramot. HUNGEXPO Kiállítások - Marketing Stúdió Név: ... Címünk: 1441 Budapest, Pf.: 44 Vállalat: Cím: ...

Next