Magyar Nemzet, 1991. augusztus (54. évfolyam, 179-204. szám)
1991-08-07 / 184. szám
SZERDA, 1991. augusztus 7. Kultúra I A TÉVÉ MŰSORÁRÓL Háborús derű Alig ocsúdott föl a világ az egyik háborúból, máris itt a másik. Öböl-háború után jugoszláviai fegyveres összeütközések, véres bizonyságául annak, hogy az emberiség képtelen a saját kárán okulni. A televízió - most mit is tehetne — készségesen adja hadijelentéseit, éppen úgy, mint néhány hónappal ezelőtt. A Híradó dicséretes higgadtsággal bánik a szomszédunkból érkező, magyar rokonainkat is érintő kegyetlen információkkal. Nem méretezi túl, de nem is kicsinyíti le a valóságos helyzet tragikumát. A néző meg - ő sem tehet egyebet - szorongva nézi a szétlőtt eszéki házakat, a golyószaggatta tetemeket, és tanácstalanul hallgatja nyilatkozó felebarátait a h Hosszú éjszakákról, amelyeken - tapasztalható - minden szörnyűség megeshet Veszélyes élet A hírműsorok után, természetes reakciója ez a nyugalomra váró embereknek, szívet-lelket vidámító műsorokhoz menekülne mindenki, ha tudna. Legtöbbször azonban lehetetlen a képernyő előtt a búfelejtés, főműsor gyanánt mindkét programon az öldöklős filmek szerepelnek. A vietnami háború elen tiltakozó Hai, a terroristák és kommunisták ellen hadakozó Juj Angyal’ vagy a manilai diktatúra utolsó napjait elbeszélő ausztráliai tévéfilmsorozat, a Veszélyes élet. Ez utóbbinak különös időszerűséget ad az a tény, hogy a sorozat és a tegnapi történelem egyik főszereplője ismét foglalkoztatja a közvéleményt. Imelda Marcos, a fülöp-szigeti diktátor gyönyörű s művészi ambíciókkal megáldott felesége éppen most kapta meg országától a hazatelepedési engedélyt. (Hogy azután odahaza az adócsalás miatt bíróság elé állítsák.) De ettől függetlenül, Magyarországnak és azon belül a filmes világnak egyébként is van jóvátenni valója a legnagyobb nyilvánosság előtt a fülöp-szigetiekkel szemben. Hazánk ugyanis jó ideig igen nagy barátságban volt a Marcos nevével jelzett diktatórikus hatalommal, a filmvilág pedig a szépséges diktátoréval. (A nyolcvanas évek elején, aki csak „számított” a filmfőigazgatóságokon, a filmzsurnalizmusban, mind vendégeskedett Manilában, Imelda jóvoltából. És, hogy-hogy nem, egyetlen híradás sem jelent meg akkoriban a magyar sajtóban arról, hogy miközben a magyar vendégek tejben-vajban fürödtek, két utcával arrébb a nyomor, a tenor, az igazságtalanság pusztított ott, sokszor ártatlan kisgyermekeket is.) Szóval a Marcos-rezsim megdöntésének viharos harcai töltötték ki a Magyar Televízió három estéjét a Veszélyes élet című sorozat vetítése árán. Ha vidámabbak nem is lettünk e hosszú, véresmozi” láttán, tudásunk mégis gyarapodott általa. Politikai tudásunk, történelmi tudásunk. Mert ez a minden módon hitelességre törekvő film a maga valóságos és kitalált figuráival, helyzeteteivel és fordulataival igen érzékletesen mutatta be, hogy minden hatalmi hamisság (választási csalás, gazdasági fondorlat, demagóg népámítás és katonai önkény) megdől előbb-utóbb, és felszínre tör az igazság. Csak kivárni nehéz e folyamatot, halomra halnak és sebesülnek közben az emberek. Rendszerint a jók, az ártatlanok, a tisztességesek és az ígéretesek... Legyinthetnek persze erre az okosodási lehetőségre a nézők, imigyen: ennyit idehaza is meg lehetett az elmúlt időkben tanulni, mozis tévé nélkül is akár. Elég volt nyitott szemmel és reménykedő türelemmel járni-kelni. Természetesen igazuk van a legyintgető szkeptikusoknak. De az is igaz, hogy a messziről hozott, szemléletes példa mindig hatásosabb, mint az, amelyik a közvetlen közelünkből való, így azután a Veszélyes élet álmatlanságot okozó borzalmait (a szeméttelepre eltemetett lánnyal, utcai harcokon lepuffantott kisgyermekekkel és így tovább a hasznos műsorpercek közé sorolhatjuk, ha fanyalgunk is olykor „háborús televíziónk" fölött. Tévé-évtár Fanyalgásaink közben sem illő azonban megfeledkezni azokról az adásokról, amelyek - a maguk módján - tévénézői jókedvünket szolgálják. Például a Derűs tévé-évtár című műsorról, Frödlich Márta, Buzáné, Fábri Éva és Kertész Zsuzsa közös munkájáról. Igaz, nem hat az újdonság erejével, amit a szerkesztő, a rendező, a műsorvezető kitalált e tévé-évtárban. Már több elődjük sikerre vitte az utóbbi években ezt a „módit”, válogass a televízió archívumában az úgynevezett hőskor anyagából, fűzz a meglelt filmkockákhoz szellemes kommentárokat, és máris tiéd a siker! A Derűs tévéévtár szerzői legfeljebb annyival voltak találékonyabbak múltidéző kollégáiknál (például Radványi Ervinnél, aki egész szép sorozatot „hozott össze” a hatvanas-hetvenes évek televíziójáról), hogy a hajdani képernyőn megjelenő jeleseket meg is invitálták adásukba, és jelen idejű mesére fogták őket az egykor volt „nagy időkről”. Ezekből a mesékből azután (akarva? akaratlanul?) mint előrelátóan szerkesztett tanórán, kikerekedett a műsor didaktikai célja is: elhitetni a közönséggel, hogy a ma sokat és sokféle megfontolással szidott Magyar Televízió kezdetben az áldozatkész, egymást segítő, az „édes közönségért” tevékenykedő s a gonosz hatalom eszén túljáró intézmény volt. Aki csak azokat a filmkockákat ismeri, melyeket a Derűs tévéévtár terít a jelen elé, készségesen el is fogadja ezt az oktatást. Ám akinek földereng emlékei között más is (május elsejei kívánságműsorok szolgálattevései például, április negyedikei örömünnepeink televíziós összeállításai), kicsit kétkedik e sugalmazás igazában. És elhervad ajkán a mosoly, amelyet Salamon Béla 1957-ből való, szelíd „kommunistaellenességei” fakasztottak. Mosolyok hervadásáról persze csak ott beszélhetünk, ahol egyszer már virágzott a jókedv. Televíziónk derűsnek szánt műsorai közt azonban egyre több olyan található, amelyek csak bosszankodást vagy értetlenséget váltanak ki a nézőből. Bulvárlapok címoldalát elfoglaló téma volt éppen a magyar szépségkirálynő-választás körüli (újabb) balfogássorozat, amidőn a tévé bemutatta Az év arca másodszor Magyarországon című riportműsorát. Föltehetőleg az ifjúság, a szépség derűt fakasztó adományainak közzététele érdekében... El is feledte volna az ember Tóth Erika, Kapitány Iván és Légrádi Gábor filmje alatt azt a (jellegzetes) magyar ügyetlenséget és sumákosságot, amely szépségkirálynő-ügyeinket - úgy tetszik, újra és újra - szervezi s rendezi, ha nem látott-hallott volna egyebet, mint az ifjúság és a szépség, a szép ifjúság dicséretét. Az év arca A műsor azonban a reklámipar felé is kacsintgatott, ezért azokat is „tálalta”, akik a címlapfotóra szánt magyar lányokat fölkészítették a versenyre. A mesterfodrászokat, maszkmestereket, kozmetikusokat és „mindenható” fotósokat Azokat a szakembereket tehát, akiknek - bizonyára áldozatos - munkája nyomán elvész az ifjúság diszkrét és hamvas bája, a személyiség egyedi s megismételhetetlen diadala. Nem tudom, más miként van vele, de én legszívesebben rendőrért kiáltanék, amikor azt látom, egyenarcúvá festik, divatbábuvá öltöztetik és egyengetik az üdes szép ifjúságot Az év arcát kereső televíziósok ily heveskedésre nem ragadtatták magukat De óvatosabb megoldásokhoz sem folyamodtak. Mondjuk, annak érzékeltetésére sem vállalkoztak, hogy az ifjúságot az eredetiséget eladni s föladni semmiért nem érdemes. Elhiszem és elfogadom persze, hogy komoly erkölcsi mondandók közzétételére, a fiatalok okosítására nem az efféle, reklámközeli, szórakoztató tévéadások valók. Mulatságként viszont „elment volna”, ha bemutatják, mennyi jópofa helyzet, fonákság, vicc adódik abból, ha valakit — megkérdezése nélkül - a mesteremberek alakítanak át diáklányból vamppá, gyermeknőből , nagyasszonnyá és így tovább. Efféle játék mellett, ilyesfajta mókázások közben talán még az év arcát is megtalálhatták volna csakugyan az „illetékesek” és a nézők Magyarországon. A múlt héten bemutatott riport-dokumentumfilm segítségével viszont csak azt láthatta meg a közönség, milyen arcnélküliséget eredményez Magyarországon az, ha ízlés, öntudat és eredeti ötlet nélkül majmolja a reklámszakma mindvalahány kiszolgáló iparágával együtt a külföldi irányzatokat. Lőcsei Gabriella 1 JStl 1 N / Palotás Dezső rajza Világkórus A budavári Mátyás-templom, amely oly sok szép orgona- és egyházzenei koncertnek ad otthont, az egyik este zártkörű hangverseny színhelye volt. Nyilvános fellépését megelőzően azoknak énekelt huszonnégy ország majdnem száz fiatalja, akik a Federation internationale des Jeunesses musicales, azaz az ifjú Zenebarátok Nemzetközi Szövetségének magyar szekciója létrehozásában, működésében részt vállaltak. A Jeunesses - a zenei életben így nevezik - a világ egyik legbékésebb szervezete, amely 1945-ben alakult meg. Ma öt kontinens ötven országa tartozik hozzájuk, munkájában Magyarország mind jelentősebb szerepet tölt be. Ennek az 1989-ben életre hívott Világkórusnak a megalapításában is fontos szerepe volt a magyar zenei nevelésnek. Egy -1982 nyarán Kecskeméten megrendezett - nemzetközi zenei tábor szolgált a Világkórus egyik modelljéül. A zene közös nyelve segítségével hoznak létre olyan énekkart, amelyben a világ valamennyi országából tizenhét és huszonnégy év közötti fiatalok részt vehetnek. A kórus betanítását és vezénylését olyan neves karmesterek is vállalják, mint például a nálunk is jól ismert svéd Eric Ericsson. Ezért szigorú feltételekhez kellett kötni a tagságot, tekintélyes nemzetközi bizottság ítél a felvételről. A nemzeti szervezetek tizenkét énekesüket ajánlják a zsűrinek, amely dönt a meghívásról. Az énekesek fele az idei, másik része pedig a tavalyi munkája alapján maradhat még egy esztendig a Világkórus tagja. Nyaranként egy hónapos intaezív munkát jelent a közös éneklés. Ebből két hét fölkészüléssel, táborozással, a másik kettő koncertezéssel telik el. Az idén a kecskeméti Kodály Intézet adott otthont a húsz-egynéhány ország ifjainak, akik közül kettő magyar lány volt Ám a dalolás „békévé oldotta” a nyelvi különbségeket; a napi hat-nyolc órai kemény próba ezúttal a svéd Fred Sjöberg vezetésével egyegy a capella-műsorra, illetve oratórikus műre készített elő. Kecskeméten két vegyeskari programot tanult meg a csaknem száz ifjú énekes. Bizonyos műveket ugyanis, amelyek a koncertek leggyakoribb színhelyei - a kecskeméti, budapesti, soproni, illetve a prágai, antwerpeni, namuri templomok - hangulatához nem illeszkednének, másokkal cserélik föl, így például a Mátyás-templomban ezért nem szólalt meg Ligeti György Éjszaka-Reggel című műve. Szívesen hallottunk volna valamit Kodály vegyeskari alkotásai közül. Különösen akkor, ha ezek fölcsendülnének a magyarországi körutat követően külföldön is, ahol jól illeszkedhetnének a templomok hangulatához is. Ami az egyházi zenét illeti, Mozart-év lévén, a kórus több helyütt is előadja a kétszáz éve elhunyt zeneköltő c-moll miséjét. Ha e töredékben ránk maradt mű a Mátyás-templomban nem is szólalt meg, zenei áhítatban ugyancsak része lehetett a hallgatóságnak. Az észt Arvo Partnek szoprán szólóra és vegyeskarra írt Magnificatja úgy hangzott föl a (főképpen a Budapest Bank Rt. támogatta) összejövetelen, hogy néhány szólistán kívül a többiek átölelték az egész templomot. Középütt állt a dirigens, és mi egy világhangversenyen ültünk, így adózva a szép zene sugározta világszellemnek. Gábor István IMagor NHBet 7 Tisztelt Olvasó! Az Ön lapjának hasábjait is szeretnénk felhasználni, hogy tájékoztassuk jövendőbeli kiállítóinkat és a vásárlátogató közönséget a HUNGEXPO kutusok 1992. ÉVI, A BUDAPESTI VÁSÁRKÖZPONTBAN megrendezésre kerülő rendezvényeiről: Kiállítás neve Szervező stúdió Időpont Utazás ’92 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár + TSH '92 Turizmus, Sport, Hobby Szabadidő Kiállítás Tourist márc. 19-22. Tourist Sajtófesztivál Program márc. 19-22. IKEA Nemzetközi Pékáru és Cukrászati Szakkiállítás és Vásár Agro márc. 28-30. SECUREX Nemzetközi Munkavédelmi és Biztonságtechnikai Szakkiállítás Invest ápr. 7-10. CONSTRUMA Nemzetközi Építőipari Szakkiállítás Invest ápr. 7-10. SZÉPSÉG-EGÉSZSÉG Nemzetközi Fodrász, Fodrászkellék, Kozmetikai és Rizsu Szakkiállítás Consum ápr. 24-26. IFABO BUDAPEST-PROGRAMMADATENBANK Nemzetközi Iroda- és Kommunikációtechnikai Szakvásár Invest ápr. 27-30. BNV - 95. Budapesti Nemzetközi Vásár (tavasz) a beruházási javak szakvására Invest máj. 20-27. BNV - 96. Budapesti Nemzetközi Vásár (őszi) a fogyasztási cikkek szakvására + HOVENTA Nemzetközi Kereskedelem- és Vendéglátótechnikai Szakvásár Consumszept. 18-27. COMPFAIR Nemzetközi Számítástechnikai Szakkiállítás és Vásár Program okt. 13-17. BUDATRANSPACK Nemzetközi Anyagmozgatási és Csomagolási Szakkiállítás + Csomagolási Konferencia Invest okt. 27-30. BIET Budapest Nemzetközi Ipari, Elektronikai és Elektrotechnikai Szakvásár Program okt. 27-30. MEDICAL+DENTAL Budapest Orvosi, Kórházi, Fogászati és Laboratóriumi Szakvásár Program okt. 27-30. HÓ-SHOW ’92 Téli Sportok Szakkiállítása Tourist nov. 6-8. AUTOMOBIL ’92 Budapesti Autószalon Nemzetközi Járműipari Szakkiállítás Consum nov. 7-11. FOODAPEST Nemzetközi Élelmiszer, Ital és Élelmiszerfeldolgozási Szakkiállítás Agro nov. 25-29. CSILLAGEXPO Karácsonyi Vásár Program dec. 4-23. A program számos új kiállítással bővült. Reméljük, hogy programunk találkozik kiállítóink piaci törkvéseivel és a vásárlátogatók számára is maradandó élményt nyújt. További információkkal szívesen állunk rendelkezésére. Kérem, megjelenését követően küldjék el részemre az 1992. évi, árucsoportokkal bővített vásárprogramot. HUNGEXPO Kiállítások - Marketing Stúdió Név: ... Címünk: 1441 Budapest, Pf.: 44 Vállalat: Cím: ...