Magyar Nemzet, 1992. február (55. évfolyam, 27-51. szám)

1992-02-24 / 46. szám

HÉTFŐ, 1992. február 24. Kultúra PDSZ-fórum A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete pénteken állást foglalt a közoktatási törvény előkészítésének módjáról. Javasolja, hogy a társadal­mi egyetértés érdekében a minisztéri­um az eddigi viták eredményét össze­foglalva készítsen feljegyzést a par­lament oktatási albizottságának. A tervezet csak a hat párt egyeztetése után kerüljön a kormány elé. A PDSZ javaslatát támogatta Bretter Zoltán SZDSZ-es képviselő, a párt oktatási csoportjának szóvivője és Sasváry Szilárd, a parlament oktatási albizott­ságának elnöke, a Fidesz képviselője. Ugyancsak a PDSZ szombaton fó­rumot rendezett Budapesten, a Vendég­látó-ipari és Kereskedelmi Főiskolán Körkép az európai oktatási törényekről címmel. A fórum elején Pokorni Zol­tán, a PDSZ szóvivője bejelentette, hogy kezdeményezésük eredménye­ként találkozójukkal párhuzamosan összeült a hat parlamenti párt egyeztető tanácskozásra. Ezután az angol, a fran­cia, a csehszlovák, a lengyel, a német és a svéd oktatási törvények legfőbb jel­legzetességeiről az Oktatáskutató Intézet munkatársai tartottak rövid összefoglalót. Az angol törvényben ta­lálható a Területi Oktatási Központok­hoz igen hasonló intézmény, a LEA (Local Educational Authority), azon­ban az utóbbi években a legtöbb döntési jogkör a LEA-tól lekerült az iskolák vezetői testületeihez. Kitűnik, hogy a sokat vitatott magyar oktatási törvénytervezet lépéselőnyben van a cseh és lengyel oktatási törvényhez ké­pest, mind demokratikusságában, mind pluralizmusában. A francia oktatási tör­vény sokáig rendkívüli központosított­­ságáról volt híres. Mára kellő mozgási szabadság és önállóság jellemzi intéz­ményeit. A német oktatási törvényben a szövetségi államok teljes önállósága, szabályozási szabadsága mutatkozik meg. Az állam garanciát vállal az első szakma megszerzésére. A német tör­vénykezés fontos eleme az iskolatípu­sok közti szabad átjárhatóság. Halász Gábor oktatáskutató összegzésében kiemelte, hogy az euró­pai oktatási törvények változása, fejlő­dése nagyon hasonlít egymásra, ha bi­zonytalan is. Szinte egységes, hogy mindenhol nemzeti kerettantervekben gondolkodnak.­­ Nkolamavjo* (devicb) Amikor illő műélvezettel átla­poztam Magyarország minden bi­zonnyal legszebb kiállítású irodalmi, művészeti és kulturális szemléjének lapjait, amelyik - Széchenyi után - a Stádium keresztnevet kapta (s kiad­ják Pesterzsébeten...), hirtelenében egy Illyés Gyulánál tett tihanyi láto­gatásom jutott eszembe. Illyés Gyula Bekapcsolva a költő tihanyi ott­­honában a magnetofont, a táj, a lát­kép szépségeit kezdtem dicsérni."Mi­re Illyés Gyula kissé, ironikusan­.- A táj csak azért szép, mert látni a Bala­tont, vagyis mert a ház magasan fek­szik. Ideérve, ki-ki elmondja: ilyen szép helyen könnyű szép verset írni, az ember nyomban azzal adná át a helyét: tessék, próbálja! Hisz általá­ban a legjobb dolgokat sajnos bör­tönben írták vagy gondolták ki az emberek. Nézni is és alkotni is vala­mit egyszerre ezt nem lehet. S ki gondolta volna, hogy e majdnem két évtizeddel ezelőtt el­mondott illyési rögtönzés után akad Magyarországon folyóirat-szerkesz­tő, aki a Stádium lapjain börtönt szenvedett társai számára biztosít megjelenést, s ezzel a „börtönkölté­szet" mindeddig tilos témáját emeli be a XX. század második felének magyar irodalmába. Ez a szerkesztő, a pestszenterzsébeti illetőségű Kárpáti Kamil, aki a görög tragédiák szereplőihez méltó hősiességgel viselte börtöni megpróbáltatásait még Rákosi Má­tyás országlása idején. Ezért nyitotta meg a Stádium lapjait mindazok előtt, akik akár Rákosi, akár Kádár terroruralma idején ártatlanul rácsok mögé kerültek. Keserves, ám tanul­ságos életfilozófia áll össze Faludy György, Határ Győző, Tollas Tibor, Tóth Bálint, Eörsi István, Gáli Jó­zsef, Obersovszky Gyula, Gérecz At­tila, Kárpáti Kamil és mások versei­ FOLYÓIRATSZEMLE Stádium­ ból, vallomásaiból, akiknek életmű­ve elsüllyedt volna - legalábbis ide­haza börtönrácsokhoz hasonlatos ha­tárainkon innen -, ha nem követke­zik be az 1989/90. évi történelmi sorsfordulat Közép-Kelet-Európá­­ban, illetőleg Magyarországon. Ám tágul a kör, s a tóba ejtett ka­vics hullámveréséhez hasonlatosan a zárt - vagy éppenséggel az egyete­messég végtelensége irányába min­denkor nyitott - börtönvilág kitágul a Stádium lapjain a művészet, az iroda­lom és a kultúra, azaz a szélrózsa minden irányába. Mindjárt a bekö­szöntő, az első számban (1988. szep­tember) az akkor már halott Szent­­kuthy Miklós üzenete, aki a chartres-i katedrálist, a világ egyik leghatalma­sabb és legszebb csúcsíves középkori székesegyházát csodálja: „Van-e szebb jelenet, mikor a pásztorok jön­nek Betlehembe? Kik itt a „győzte­sek" - ebben az egyszerű pásztorje­lent­ben'’Ά legelésző birkák. Öleljük át gondolatban a művészt, áld a hittu­dományi elvontságok korában épp ide, a nagytemplom úgynevezett kirá­lyi kapujába faragta ezeket a fűre e­­sett fejjel legelő bárányokat..." Vajon nem fűre esett, ártatlanul legelésző bárányok voltak-e azok a börtönbe zártak, akik az elnyomatás évtizedei után most a „királyi kapun" léphetnek vissza az életbe - feltéve, akik megérték közülük a szabadulást? A Stádium egyformán tekint vissza a közelmúltba (Kassák és Weö­res Sándor hátrahagyott verseit, a Rajk-perben az „ellentmondások” ta­nújának szerepét játszó Stolte István visszaemlékezését, a Szent Ferenc­­rendi áldozópap, Végvári Vazul, egy­kori 1956-os forradalmár vallomását közölve), mint ahogyan végipásztázza a jelent, a „sorskérdéseket” (van-e Magyarországnak túlélési lehetősége? - Szent István király mai fanyar kora - a biológiai túlélés veszélyei - a Duná­kon föderáció tegnap és ma - a Velen­cei biennálék tanulságai, vagyis ko­runk képzőművészete e világszemlék megszépítő avagy torzító tükrében). A szerkesztő Kárpáti Kamil ke­­serédesen így zárta az első évfolya­mot: „Egy éve ebben a tyúkketrecvi­lágban jött létre a Stádium. Pénz nél­kül, a tőke (és a magántőke) legcse­kélyebb érdeklődése nélkül, Erzsébe­ten, az egyik legmostohább múltú ke­rületben. Eszünk ágában sem volt „helyi lapot" csinálni. Hittük, hogy nem a szerkesztőség címe, hanem szelleme szerint ítéltetünk meg..." S milyen bölcsen (vagy csak re­­zignáltan?) szól a költő és közíró Kárpáti Kamil­a tegnap tanulságait felidézve: „...az egyeszerűsítés több­nyire ugyanazt a téveszmét szüli ma, amit az 1945-ös kommunistákban szült meg a háború utáni időszak: egy huszáros tempójú rendszerválto­zás, eszmék, módszerek, cselekvései szisztémák pofonegyszerű importja megteremti a világok legjobbikát, az ember (sztálini) paradicsomát..." Pesterzsébet és a nagyvilág - e kettő közé feszített hálót a Stádium. S merész akrobataként egyensúlyoz­nak az erőszakkal kettéválasztott magyar irodalom képviselői, aho­gyan a Dublinből, az Ulysses írójá­nak, James Joyce-nek szülőhazájá­ban írja Kabdebó Tamás (Magyar író külföldön): „Széppróza terén Kosztolányi, Krúdy, Karinthy voltak a mestereim, gondolkodásmódban a korai Orwell, stílusát tekintve Swift, technikai megoldások terén Graham Greene. Ha irodalmi tanulmányt írok, a ma­gyar esszénemzedék minden tagja fogná ceruzámat, de Parker töltőtol­lal írok, a tinta Angliában készül..." Végül is: olyan messze esne Dublintól Pesterzsébet? Ne feledjük: a XX. századi, modern regényiroda­lom egyik alapművének, az Ulysses­­nek hőse, Bloom hirdetési ügynök, s olyan nagyapja volt, aki Magyaror­szágról, Szombathelyről vándorolt ki az ír szigetországba. Eredeti neve Vi­­rág (Bloom...) volt. Tóbiás Áron „ A filozófia könnyen diadalmas­kodik az elmúlt és az eljövendő hatokon, de a jelen gondjai a filozófián diadalmaskodnak” (La Rochefoucauld) Hajdani filozófiatanárom tolmá­csolása szerint a filozófia nem más, mint az emberiség öntudata, tudása az adott időpontban önmagáról. Most, amikor a társadalmi élet oly sok terü­letén tapasztalható az értékvesztés és helykeresés, felvetődik a kérdés, hogy mit és miként közvetíthet a filozófia az önálló gondolkodásra ébredő kö­zépiskolás korosztálynak. A gimnázi­umi filozófiatanítás nehézségeiről először Baranyi Károlyt, a Művelődé­si és Közoktatási Minisztérium közok­tatási szakmai irányítási főosztályá­nak vezetőjét faggattam. Tanszabadság és ellátási kötelezettség - Jelenleg mit tanítanak filozófia néven a középiskolákban? - A múlt nyáron Kálmán Attila politikai államtitkár a filozófia és a társadalomismeret tárgyak közötti választás lehetőségét fölfüggesztette, a taneszközök hiánya miatt. Van, aki filozófiatörténetet tanít, van, aki eti­kát... Le kell tenni arról, hogy a filo­zófiatanítás a propaganda és az agitá­ció eszköze legyen. A nevelés nem jelent mást, mint feltárni a gyerek előtt a lehetőségeket, és nem befo­lyásolni a döntésben. - Milyen segédeszközök alapján tanítanak? - A filozófiatanítás a Világnéze­tünk alapjai című rossz emlékű tárgy­ból alakult ki. Az új tárgyat többnyire azok tanították, akik korábban a világ­nézetünk alapjait. A forgalomban lévő két filozófiatankönyv és szöveggyűj­temény - A és B változat - is egyértel­műen azt suggallta, hogy egyetlen tu­dományos világnézet van: a marxiz­­mus-leninizmus. (.J)escartes és Kant nagyszabású, ám önmagában egyol­dalú kísérletei után Marx emberképé­nek dinamikus jellegű antropológiai és történelmi materializmusában kör­vonalazódott elsőként egy igén sokol­dalú és következetes emberfelfogás le­hetősége. Ezt elsősorban a marxizmus lényegét jelentő társadalmi-történelmi szemlélet tette lehetővé, amely előmoz­dította azt is, hogy­­ az „embertudo­mányok'' fölfedezéseinek sorára is tá­maszkodva megválaszolható legyen az ember lényegének kérdése...” - idézet az ,A” tankönyvből.) - Milyennek kell lennie az új filo­zófiatankönyvnek? - A tankönyvellátásnak két, egy­mással ellentétes szempontja van. Az egyik a tanszabadság és a piaci hely­zet. Ez alapján biztosítani kell, hogy a tankönyvpiacon sokféle tankönyv legyen kapható. Ez minden bi­zonnyal néhány év múlva be fog kö­vetkezni. A minisztériumnak ezzel szemben ellátási kötelezettsége van. Nem várhatunk csak a piaci szellem­ben vállalkozó tankönyvírókra. A minisztérium az Országos Közokta­tási Intézet közreműködésével föl­kérte egy szöveggyűjtemény össze­állítására Bencze György pro­fesszort. Amennyiben a kiadók fon­tosnak tartják ezt a munkát, őszre el is készül. E mellett filozófiakönyvek írására hívjuk fel a szerzők figyel­mét, s a tankönyvkiadással foglalko­zó kiadókat pályáztatjuk ezek megje­lentetésére. Megállapodások még nem születtek. - Milyennek értékeli a tanárok felkészültségét? - Pontos statisztikánk nincs, egye­sek szerint a filozófiatanárok két száza­lékának, optimisták szerint harminc százalékának van filozófiatanári okle­vele. Hihetetlenül nagy szükség van fi­­lozófiatanárok etikus képzésére. A fel­sőoktatás feladata, hogy végre szakítsa­nak azzal a gyakorlattal, amely szerint az rontja el a következő nemzedéket is, aki az eddigit elrontotta. Európainak lenni A minisztériumi főosztályvezető után­ a gyakorló pedagógust kérdez­tem: Mit és milyen eszközök segítsé­gével tanít az órákon? Hegedűs Sán­dor, a Radnóti Gimnázium filozófia­­tanára így válaszolt: - Adott esetben szövegekből taní­tok, de nem mindig. Ha egy tanárnak nincs lehetősége vagy bátorsága szö­vegek között válogatni, hasznos lehet egy tankönyv. Nekem igazából nem kellene tankönyv, mert biztos, hogy más szöveget válogatna, mint ahogyan én elgondolom. Olyan problémák kö­ré szervezve adok elő, amelyeket egy­­egy gondolkodó életműve vet fel. A fi­lozófiatanítás célja egyrészt a filozófi­ai nyelv megtanítása, másrészt bizo­nyos kérdések átvilágítása és megér­tetése. Kérdésről kérdésre haladva tu­lajdonképpen a kérdést kell hogy meg­értsük. Ebből a szempontból azt hiszem, egyetérthetünk Gadamer vé­leményével, mely szerint a filozófia lényegileg destruktív tudomány. A destrukció ezúttal nem rombolást je­lent, hanem bizonyos előítéletek leépí­tését. Nem csak egy nézet leépülése történhet meg azonban, hanem annak tudatossá-tudottá válása is. - Vannak-e olyan értékek, me­lyek megkérdőjelezhetetlenek? - Az európai filozófiai gondolko­dás történetében van egy olyan mar­káns filozófiatörténeti hagyomány, melynek kérdései nem kérdőjelezhe­­tők meg, illetve amennyiben meg­kérdőjelezik őket, az nihilizmushoz vezet. Az tanítható, hogy miként gondolkodtak az egyes filozófusok, s ez hozzásegíthet minket önmagunk gyökereinek megértéséhez. - Miben látja napjainkban a filo­zófiaoktatás jelentőségét? - Husserl jelentette ki azt, hogy európainak lenni filozófiát jelent. En­nek a tudatosítása a középiskolának is feladata kellene hogy legyen. Gyakor­latilag ez azt jelenti, hogy legalább választhatóan érettségi tantárggyá kellene tenni a filozófiát, aminek fel­tétele, hogy két éven át oktathassuk. Olyan korban, amelyben az alapértékek válnak problematikussá vagy a gondolkodási igény nő meg - a filozófia iránti igény -, vagy a külön­böző vallási szekták erősödnek. Úgy gondolom, a társadalom számára mentálhigiénés szempontokból sze­rencsésebb, ha a gondolkodást - az autonóm lét feltételét-választja. -­Az elmúlt években végbement eszmei változások mennyiben érin­tették a tananyagot és az oktatás módszerét? - Azt hiszem, hogy a rendszer­­változásból adódó elvi-ideológiai problémák a filozófiatanárokat nem érintették annyira, mint más ideolo­gikus tantárgyakat, például a törté­nelmet. Ez a tárgy kezdettől megpró­bálta megteremteni a maga autonó­miáját, és nem is sikertelenül, mert a filozófiatörténet tanításában igye­kezett tényszerű, tudományos lenni. A nyolcvanas évektől az iskolákban ez a viszonylagos értékű szabadság társadalmi méretekben is működött már. A hatalom hiszi csak azt vala­miféle elvakult csőlátás alapján, hogy a marxizmus tobzódik továbbra is a középiskolákban. A nyolcvanas évek közepén is éltek Magyarorszá­gon „európaiak”, nem most kezdő­dött ez a folyamat. Későn érő gyümölcsök Némiképp másként látja a gimnáziumi filozófiaoktatás értelmét és módszerét kollégája, Frenyó Zol­tán, a Berzsenyi Gimnázium filozó­fiatanára, az MTA Filozófiai Inté­zetének­ tudományos munkatársa. - Tankönyvre és szöveggűjte­­ményre is szükség lenne, mert a diák mindig szövegből tud kiindulni. Az én diákjaim főként az etika kérdései iránt érdeklődnek. A filozófiától közvetlen eredményeket várnak. Ne­héz érzékeltetni velük, hogy áttétele­sen alakul ki bennük a bölcsesség. A filozófiatörténet kevésbé érdekli őket. Ennek az ismertetése is elen­gedhetetlenül szükséges, de úgy ér­zem, nem fejleszti a filozofálás ké­pességét. - Hogyan lehet a filozófiatudást értékelni? - Ezzel magam is küszködök. Képem van ugyan arról, ki hogyan gondolkodik, de nincsen alapom ar­ra, hogy rosszabb jegyet adjak an­nak, aki zavarosabban gondolkodik, mint annak, aki világosabban. Az ér­tékelés egy része megoldódna, ha lennének tankönyvek. Vissza lehetne kérdezni, legalább az ismertetés szintjén a filozófusok tanait. Nehe­zen mérhető jegyben, hogy milyen mértékben sikerül a filozofálásra rá­nevelni a diákokat. Azt osztályozni, hogy ki milyen világnézetet sajátít el, elvből nem lehet. Ahhoz, hogy olyan szinten ismertessük a diákokkal a fi­lozófia legismertebb elemeit, ami egy művelt embertől általában elvár­ható, az oktatást legalább két évessé kellene tenni. - A napjainkban is ható eszmei áramlatok, melyek a külvilág törté­néseit is befolyásolják, a filozófiában is jelentkeznek, abban gyökereznek. Ezek ismertetése mennyire kap i f­­lyet az órákon? - Ezeket a kérdéseket nem lehet megkerülni. Beszélni lehet arról, hogy ezek az elvek mit jelentenek és hogyan alakultak ki. - Fennállhat annak a veszélye, hogy a tanár ismét saját ideológiai nézetének népszerűsítésére használja fel az órát... - Természetesen minden tanárnak megvannak a saját választásai, de ezek közvetlen sugalmazását nem tar­tom helyesnek. A diákokkal azt kell megértetni, hogy a filozófia gyümöl­cseit évek múlva lehet csak leszedni. * A különféle nézetekből követ­keztetést levonni nem a tudósító fel­adata. Az írás végére pontot tenni Se­neca segít, aki azt tartotta: „ A filozó­fia (...) a lelket gyúrja, faragja, az életet szedi rendbe, a tetteket kormá­nyozza, megmutatja, mi a teendő és mi az elhagyandó (...) Nélküle senki sem élhet zavartalanul, senki sem él­het biztonságban, számtalan dolog esik meg minden egyes órában, amely tanácsot igényel, s ezt a filozó­fiáról kérjük." László Dóra Csőlátás vagy ? Filozófiaoktatás a középiskolákban Magar Nemzet 9 Kétszáz éve született Ferenczy István A Szép Mesterségek kezdete A reformkori művészet áldozatos, számos, csak ké­sőbb beérő eszmét hordozó korszakának szimbóluma le­hetne az a daguerotypia, melyen Ferenczy Istvánt budai műhelyének udvarán, szobrai között látjuk. A felvétel a csalódott művész szoborrombolása előtt készült, amikor a Mátyás-emlékmű megvalósításáért hosszú éveken át folytatott harca hiába­valónak bizonyult. 1846-ban Ferenczy összetörte gipszmintáit, s visszavonult szülővárosába, Rimaszombatba. A XIX. század eleji hazai művésze­ti élet kezdetlegessége, a megrendelő­­réteg hiánya a legtöbb tehetséges mű­vészt már pályája kezdetén külföldre kényszerítette. A sekélyes viszonyok ellenére az úttörést vállalók közé tarto­zott a 200 éve, 1792. február 23-án szü­letett Ferenczy István is. Az alacsony termetű, visszahúzódó, egyedül költő- és íróbarátai, Fáy András és Vörös­marty Mihály társaságában feloldódó művészben azonban óriási akaraterő volt. Műveltségét és szobrásszá válását is a lelkes önképzésnek a szívós tanu­lásnak köszönhette. Rimaszombatban kitanulta apja a lakatosságot. Pesten, majd Bécsben tanult tovább rajzot és tervezést. Bécsben a Képzőművészeti Akadémia éremkészítő tanfolyamára is beiratkozott, s ekkor határozta el, hogy szobrász lesz. 1818-ban gyalog tette meg az utat Rómába, a klasszi­cista szobrászat leghíresebb mesteréhez, Antonio Cana­­vdhoz. Az olasz mester kezdetben nem fogadta be műhe­lyébe, de a kor másik kiemelkedő szobrásza, a dán Bertel Thorvaldsen igen. Ferenczy bekerült a római művészeti élet egyik központjába, mestere támogatta. Első önálló római munkáján, meglepő módon, nem mitológiai témát választott, hanem Csokonai Vitéz Mihály portrémell­szobrát készítette el. A kötődés a hazai témához, s az, hogy a modellt tóga he­lyett nemzeti viseletbe öltöztette, már jelzi a Ferenczy későb­bi műveit is meghatározó kettősséget: a romantikus nemzet­gondolat és a klasszicista forma összekapcsolódását. Rómában készült legkiemelkedőbb és legismer­tebb alkotása, a Pásztorlányka vagy A Szép Mestersé­gek kezdete című carrarai márványból faragott szobra (1820-22). A téma ősi, a képzőművészetek születésé­hez fűződő mítoszt idéz, melynek főhőse a távozó kedvese képét a porba lerajzoló pásztorlány. A Pász­torlánykában megvalósult klasszicista rend és egyen­súly ideálját, az antik példaképeket követő eszményi formaalakítást későbbi műveiben sem tudta felülmúl­ni. Hasonlóképpen szerencsés kézzel, biztos ízléssel alakította ki szoborgyűjteményét. Köztük volt Leonar­do lovasszobra is, mely ma a Szépművészeti Múzeum egyik büszkesége. Itthon készült büsztjei (Örményi József portréja, Ka­zinczy Ferenc portréja) és egész alakos portréi, mint Köl­csey Ferenc tógába öltöztetett ülő szobra, a klasszicista mintázási ideált követő, az ábrázolt vonásait antik hősök portréihoz köze­lítő, idealizáló felfogásban készültek. De egyre észrevehetőbb a hanyatlás. Önkéntelenül felmerül a kérdés, vajon az alkotói véna gyengeségéről, kifára­dásáról, vagy talán az inspiráló hatá­sok hiányáról volt-e szó. Síremlékei nagy római mestereié­hez hasonlóan atik példaképeket kö­vetnek, többségük azonban provinciá­lis munka. De a kevésbé szerencsése­ket is kedves, suta báj jellemzi. Fe­renczy itthoni működésének virágkora a harmincas évek után lassan véget ért. A klasszicizmus Kazinczy idején még divatos formarendjét Magyarországon is egyre több kritika érte, a polgári megrendelő réteg ízléséhez közelebb állt az érzelmesebb biedermeier. Sőt Henszlmann Imre kritikus a klasszicizmust nemzetietlen­nek ítélte. De Ferenczy munka nélkül maradásának, terve­zett Mátyás-emlékműve kudarcának még egyáltalán nem a művészeti divatok változásában kereshető az oka. Annál is inkább, mert a Mátyás-emlék már a romantika négy em­berkultuszának gondolatkörében fogant, s monumentalitá­sa is részben romantikus „szertelenségnek” tekinthető. A kudarcot közvetlenül az anyagiak okozták. A nagy­szabású emlék költségeit nem lehetett közadakozásból összegyűjteni. A szobrászat túlságosan drága volt a leg­följebb olajportrék rendelésére vállalkozó középnemes­ség és polgárság szűk rétege számára. A nemzeti királyról készülő emléket a portrékat, síremlékeket készíttető, s fő­ként bécsi mesterekkel dolgoztató arisztokrácia politikai okokból sem támogatta. A Canovát csodáló Széchenyi Ist­ván nem támogatta a tanítvány tervét, gazdasági érveket sorakoztatott fel a szobor körül kirobbant hírlapi vitában. Elképzelhető, hogy Ferenczy tervrajzai (a rajz mindig gyenge oldala volt) sem nyerték el a tetszését. Az emlékmű hatalmas méretű lovas szobor lett volna, talapzatában a király életét ábrázoló, allegorikus dombor­művekkel. Ferenczy óriási erőfeszítéssel szoboröntő mű­helyt is létesített, de csak két dombormű készült el. A tu­domány allegóriája és Az erő allegóriája elnevezésű bronzreliefek - e heroikus vállalkozás egyedül megvaló­sult tanúiként - ma a Magyar Nemzeti Galéria főlépcső­jének két oldalán láthatók. Gellér Katalin Ferenczy István szobra Φ 1 A n m

Next