Magyar Nemzet, 1992. július (55. évfolyam, 154-180. szám)
1992-07-25 / 175. szám
Alámerülés a Balaton partján (III.) Keszthelyi Scurblizás A Balaton fővárosa Keszthely. Ez akkor is így van, ha némiképp sérti a megállapítás Siófokot vagy Balatonfüredet, így ezzel a ranggal viszont egyedülálló a világon. A várost ugyanis nem kapcsolták be sem a hazai, sem a nemzetközi távhívási rendszerbe. Nézem a főutcán álló hivatalt, amint levegőtlen helyiségében várakoznak a hazai és külföldi turisták egyegy telefonhívás sikerére. Izzadnak és dühöngenek. Méltatlankodva csodálkoznak, hogy éppen ebben a városban kell úgy várniuk egy rövid beszélgetésre, mint a kurblis telefonok idejében. Pedig a város idegenforgalma, de annakutána, ősszel, télen az itt zajló tudományos és kulturális élet is megkövetelné, hogy ne ilyen megalázó és méltatlan helyzetben kelljen várni egy telefonálásra. Különösen bosszantó, ha tudjuk, hogy a környéken a legkisebb falut is bekapcsolták már a crossbarrendszerbe, de Keszthely évek óta kimaradt ebből. Az elutasítás oka mindig ugyanaz: nincs rá pénz. Hogy ezzel mennyit veszít a város és tágabb értelemben az ország, az kiszámíthatatlan. Eszembe jut az a francia üzletember, akivel Párizsból beszéltem, miközben ő a Földközi-tengeren bóklászott a hajóján. Vajon egy külföldi üzletember nem szívesebben jönne Keszthelyre, ha biztos lehetne benne, hogy bármikor, egyetlen telefonnal lökést adhat valamelyik vállalkozásának? A kérdésre nem nekem kell válaszolni. Én csak azt tudom, hogy néhány közintézmény és drága pénzt kifizetett vállalkozó már vonalhoz jutott, ám azokat zalaegerszegi vagy nagykanizsai körzetszámmal látták el. Így esett meg velem is, hogy eltévedtem az éterben és úgy éreztem magamat, mint amikor a vízből a part felé közeledve beleragadtam a mocsárba. Szendrei Lőrinc JÉF* ** - ||_ Würtz Ádám rajza Egykor volt a „ filléres vonat" Miért nem inkább vasúton?! Mivel újra kezd „divatba jönni”, ami régen jó és hasznos volt, azzal a kérdéssel kerestük fel a MÁV-vezérigazgatóság illetékes főosztályvezetőjét, Perger Imrét, hogy felújítják-e, járatba helyezik-e a balatoni „filléres vonatokat”? - Nehéz lenne megmondani, hogy az egykori „filléres” jegy - ami azért pengőkbe került - ma hány forint is lenne. Nem kívánom felsorolni a MÁV pályaépítéssel, fejlesztéssel, bérezéssel kapcsolatos gondjait sem. De a válasz elől nem akarok kitérni. -A MÁV 1991-ben például -az árufuvarozása eredményéből - mintegy 13 milliárd forinttal támogatta a személyfuvarozást. Ez a „belső” támogatás a fejlesztés rovására megy. A helyzet megváltoztatása érdekében tárgyalunk a kormány illetékeseivel, hogy a vasút teljesítményeit árufuvarozási szférára és belföldi személyfuvarozásra osszuk szét. Az új rendszerben a pályaépítési és -fenntartási költségeket az állam fedezné, a vasút viszont pályahasználati díjat fizetne. Ha e kapcsolat rendeződik, jobb lesz a vasút mozgástere. Ez sem jelentheti persze azt, hogy nyakló nélkül osztogassuk a kedvezményeket. A kedvezmények nélkül is jobb a korábbinál a járatok kapacitáskihasználása. Legfeljebb hétközben, kapacitásfelesleg esetén lehetne nálunk is engedményt adni. - Mi úgy látjuk, hogy egyes vonalakon még bőven van szabad férőhely. - Való igaz, egyes járatok nincsenek kihasználva. Egy különjárat, egy „filléres vonat” azonban más kategóriába esik Itt nekünk minden kétszer annyiba kerül A „hosszú nap” következtében dupla személyzet szükséges, növekszik az állásidő és így tovább. Tárgyalásaink eredményeként a jövőben lehet arról is szó, hogy reggel korán induló, kevéssé kihasznált horgászvonathoz további személykocsikat kapcsoljunk és a Velencei tóhoz, vagy a Balatonhoz igyekvőket olcsóbban szállítsuk. Ha ugyanis sikerülne a közútról személyforgalmat átterelni a vasútra, úgy kevesebb lenne a benzingőz, az utak leterheltsége, aktívan segíthetnénk a természetvédelmet is. Ugyanakkor azt is megfigyeltük, hogy a ma „élő” számos vasúti kedvezmény sem növeli az utaslétszámot, a tarifa emelése viszont radikálisan csökkenti azt. Nézzünk egy példát arra, hogy ma a Balatonra igyekvő utas mennyit fizet a jegyért és mennyibe kerül a MÁV-nak. Azzal kezdeném, hogy a mai gyakorlatban Magyarországon jelenleg az utasok kevesebb, mint 20 százaléka vesz teljes árú menetjegyet. És most nézzünk egy példát: Egy Budapest-Siófok közötti jegy önköltsége: 700 forint Ennek a jegynek tényleges ára (40 százalék): 280 forint. Nyugdíjas 90 százalékos jegy (10 alkalomra) 29 forint. Életkorhoz kötött kedvezmény 20 százalék, 230 forint. Hazautazó diáknak: (73 százalék) 72 forint Diákigazolvánnyal rendelkezőknek: (50 százalék) 144 forint. 26 éven aluliaknak: (33 százalék) 193 forint Családi kedvezény a két gyermekkel utazó felnőttnek (fő): (33 százalék) 193 forint. A gyermeknek: 144 forint Ha azt vesszük alapul, hogy egy Budapest-Siófok közötti jegy áráért - amely 280 forint - mintegy négy liter 92 oktános benzin vásárolható - ennek pedig a dupláját igényli a kocsik többsége 100 kilométerre -, akkor az esetleges kényelmet, amortizációt, biztosítást leszámítva inkább tán azon kellene elgondolkodni: miért nem utaznak többen vonaton? Nyugaton sokfelé állnak hirdetőtáblák a sztrádák mentén, s reklámozzák: utazzon gondmentesen, biztonságosan, kímélje a természetet - utazzon vonattal. Ma bárki rendelhet különvonatot a Balatonra. Sajnos az idegenforgalmi szervezővállalatok nem élnek ezzel a lehetőséggel, de más vállalatok, intézmények szervezői sem vállalnak ilyen pluszmunkát. A különvonaton egyébként 30 százalékos tarifát kell fizetni és indításához legalább 500 fő részvétele szükséges. A tisztánlátáshoz még egy összevetés: a két világháború között, amikor „200 pengő fix”-ről szólt a nóta, 22 vasúti jegyet lehetett venni egyhavi keresetből. Kilenc pengő volt egy harmadosztályú, 13,50 pengő egy másodosztályú jegy Budapest-Siófok között Ma - a teljes értékű fogyasztói kosár kiszámítása nélkül - az átlagkeresetből több mint 30 teljes árú jegyet vehet a budapesti polgár - ha a felsorolt kedvezményekben nem részesül S.P. Haszonnal lapozgatható A fizetővendég-látás és adózása A fizetővendég-látásból sok ezer embernek van ma nálunk kisebb-nagyobb jövedelme. Nemcsak a Balatonnál, de a városokban, falvakban is adnak bérbe szobákat, villákat, lakásokat A bérbeadók azonban nemcsak jövedelmeket „zsebelnek be”, hanem kiadásaik sem csekélyek. Viselik az épület karbantartásának, takartukánal, a mosásnak, a bútorfelújításnak a rezsijét és — ami összegében lehet ezeknél nagyobb - a bevétel után jövedelemadót kötelesek fizetni. De mennyit és hogyan? Sok bérbeadónak okoz ez nem kis gondot. Ami a jogász számára egyszerű az az átlagpolgárnak bonyolult, nehezen érthető. Most megjelent egy kis könyvecske „A fizetővendéglátás és adózása” címmel, amelyet a bérbeadók haszonnal forgathatnak. A szerzők - dr. Takács Antal dr. Filiszár Tibor és Tóth Béláné - az optimális mértékű adó finomízására kínálnak alkalmas megoldásokat Aki böngészi a tanácsaikat, az például saját előnyére eldöntheti, hogy bevételük 90 százalékát tekintik-e adóköteles jövedelemnek vagy költségeik elszámolásával állapítják meg tényleges jövedelmüket. Milyen kérdésekben segítik az érintettek eligazodását, azt a füzet fejezetcímei is érzékeltetik. Például:,a jövedelemmegállapítás során mi számít bevételnek? Melyek a kiadások elszámolásának legfontosabb szabályai? Mit jelent az értékcsökkenési leírás? A saját gépjármű használata költségeit hogyan lehet elszámolni? Mit jelent a számla és nyugtaadási kötelezettség? Hogyan számolhatók el a kifizetett helyi adók?” A füzetet forgató útmutatást kaphat a szükséges nyomtatványok beszerzését és azok kitöltését illetően is. A szerzők és kollégáik személyesen is adnak információkat, tanácsokat A következő címeken és telefonszámokon érhetők el: Dr. Takács Antal Siófok, Tanácsház u. 19. Tel: 841- 2580; dr. Filiszár Tibor Siófok, Fő u. 47-53. Tel: 841- 0610; dr. Mátyás Iván Veszprém, Kisfaludy u. 26. Tel: 802-4806,722-6658. dr. Gáron János Pécs, Lánc u. 16. Tel: 26-658. Vecsési Vilmosné Szentendre, Sárga Csikó Panzió; Hicskó Imre Budakeszi, Szamuely u. Hotel Phönix, Pécsi Ipartestület Info Iroda 7623 Pécs, Rákóczi Ferenc u. 24. Tel: 27-800. Sajnos arról nincs információnk, hogy a füzetet hol árusítják, hogyan terjesztik. -k- SZOMBAT, 1992. július 25. Magyar tomi'! A tó vizének hőmérséklete ma: 25 fok . Vállalati üdülők az élen - Eltűnt hollandok nyomában - ez lehetne az idei nyár szlogenje. Vajon hova tűntek tulipánország kedves lányai, fiai? Mi történt velük, miért lettünk kegyvesztettek két-három sikeres nyár után? Tény, hogy alig látni holland vendéget, pedig ők voltak azok, akik virágcsokrot hoztak esténként a háziasszonynak, kiszedték a fűnyírót a háziúr kezéből - ők voltak azok, akik az első este után barátaink lettek. Csavariné Peresa Rózsa, az IBUSZ siófoki irodájának vezetője persze nemcsak őket hiányolja: azokat is, akik a már lefoglalt szálláshelyeket mondják le. - Nálunk is kevesebb a vendég, mint tavaly, s ez egy kis stílusváltásra kényszerített bennünket Olcsó árakon dolgozunk, és a vendégenként egymárkás haszonnak is tudunk örülni. Néhányan bizonyára hamarosan követnek bennünket, hiszen érthetetlen, hogyan mernek a parti szállodában 155 dollárt kérni egy kétágyas szobáért vagy miért gondolja a lakástulajdonos, hogy az igénytelen lakrészért, a házigazdákkal közösen használt helyiségekért szívesen kifizeti a német vendég a húsz márkát - természetesen személyenként. A vállalatok csődje viszont lenyomta üdülőink bérleti díját. Azok a szállodák, melyeket a vállalatok bekapcsoltak az idegenforgalomba, rendkívül kelendők. Érthető, hiszen két személy részére a teljes panzió mindössze napi hatvannégy márka. Ilyen kellene nekünk is, magyar turistáknak - de a Riviérán! (suli) Előrejelzés a hét végére A Kárpát-medencét a hét végén továbbra is elkerülik az időjárás-változást okozó légköri frontok. Folytatódik tehát a hamisítatlan nyár, sok napsütéssel. Kellemesen enyhék lesznek a hajnalok, ugyanis csak 16-21 fokig hűl le a levegő. A délutáni csúcshőmérséklet csaknem mindenütt eléri, sőt néhol meg is haladja a 30 fokot. Számottevő időjárás-átalakulás a jövő héten sem ígérkezik. A hét legelején a fölénk beszivárgó nedvesebb léghullámok hatására néha ugyan erősebben megnövekszik a felhőzet, de csak kevés helyen alakulhat ki gyenge zápor. A hőmérséklet alakulásában lényeges változás nem lesz. Hajnalonként többnyire 15-20 fokig hűl le a levegő. A legmagasabb nappali hőmérséklet az időszak legnagyobb részén 28 és 33 fok között várható. Mezőgazdasági meteorológia Kiadós esők híján ismét csökken a talaj nedvességtartalma, de a növények fejlődését egyelőre csak kisebb területeken akadályozza vízhiány. A helyenként még folyó aratást és a növényvédelmi munkákat tartósan nem akadályozza az időjárás, de a kánikula próbára teszi a mezőgazdasági munkát végzők állóképességét Orvosmeteorlógia Élettani szempontból nem lesz kellemes az időjárás. A nagy meleg hatására szervezetünk is jobban igénybe van véve. A szív-, és keringési megbetegedésben szenvedők, a cukorbetegek állapota rosszabbodhat A gyulladásos jellegű panaszok is szaporodnak. Pollentájékoztató Az előttünk álló nagyrészt száraz, szeles, meleg peródus kedvez a virágpollenek terjedésének, ezáltal a megbetegedési kockázat is növekszik. Különösen figyelemreméltó Győr és Pécs környékén a parlagfű, amely lassan eléri a kritikus értéket Jelentős még a fűfélék és a csalán pollenje is. L HÉTFŐ kH / I \ KEDD 1 SZERDA ^CSÜTÖRTÖK 1 PÉNTEK & Λ|\Φ* g é A Tourinform adattárából: Műemlékek ábécéje Folytatólag, hetente két-három alkalommal közöljük a Balaton környékén található rangos műemlékek, látnivalók rövid ismertetését amolyan kedvcsinálónak is. Aki összegyűjti a tájékoztatókat, kezében tudhatja e táj műemlékjegyzékét Azok, akik kiválasztott programcéljukról bővebb ismeretanyagot igényelnének, megkaphatják azt a Tourinformnál: 1052 Budapest Sütő u. 2., 1364 Bp. Pf. 185. Tel: 117-9800, fax: 117-9578, telex: 223086info. (Folytatása következik!) BALATONGYÖRÖK Présház és gazdasági épület, Felsőcsétényi dűlő 94. Népi épületek. Lakóházak, Kossuth u. 2., 4., 8., 9., 10. Városképi értékűek. R. k. templom, Kossuth u. 3. BALATONHIDVÉGPUSZTA R. k. templom. BALATONKENESE Parragh-féle pince-présház, Pártfő u. 1819-ben épült késő barokk stílusban. Református templom, Táncsics u. XVIII. századi barokk stílusú, tornya gótikus. Lakóházak: Fő u., Kossut u., Táncics u. Népi lakóházak a XIX. századból. (A Táncsics utcában csárda üzemel a helyén.) Református lelkészlak, Táncsics u. 13. Késő barokk stílusban épült 1834-ben. BALATONKERESZTÚR R. k. templom, Ady Endre u. Középkori alapokra épült barokk stílusban, 1753-ban. Tervezte: Hofstadter Kristóf. Belsejében a freskók 1760 körüliek. Berendezése rokokó. A templom előtt Nepomuki Szent János szobra. Volt Festetics-kastély, Ady Endre u. 26. Barokk stílusban épült a XVIII. században. (Turistaszálló) Magtár, Új élet u. 19. XVIII. századi barokk stílusban épült. Présház, zártkert,okk stílusban épült a XVIII. században. (Turistaszálló) Magtár, Új élet u. 19. XVIII. századi barokk stílusban épült. Présház, zártkert. BALATONLELLE Volt Algya-Papp, azelőtt Szalaykúria, Kossuth u. 2. Egy régebbi épület helyén épült 1838-ban. (Művelődési központ) Volt Jankovich-kúria, Petőfi u. 1-3. 1712-ben épült, barokk stílusban. Erősen átépítve. (Iskola) Egykori kovácsműhely, Szövetség u. 52. (Lakatosműhely) R. k. kápolna, Kishegy. A XVI. században épült, barokk stílusban. Berendezése késő barokk. Templomrom, Rádpuszta. Román stílusú, a XIII. század első felében épült. Sétahajók indulása Siófokról PANORÁMA-TÚRA (max. 31 személy). Hétórás hajóprogram vitorlás yachttal Siófokról Balatonfüredre és a Tihanyi-félszigetre. A hajón üdítőitalt és sós csemegét szolgálnak fel az utasoknak. Balatonfüreden és Tihanyban idegenvezető kíséretében megtekintik a település nevezetességeit és műemlékeit. Ebéd: nincs benne az árban, de indulás előtt asztalfoglalási lehetőséget biztosítunk. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., minden szerdán és szombaton, 9 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 999 Ft gyerek: 920 Ft. TIHANY-TÚRA (max. 31 személy). Hétórás hajóprogram vitorlás yachttal Siófokról a Tihanyi-félszigetre. A hajón üdítőitalt és sós csemegét szolgálnak fel az utasoknak. Tihanyban idegenvezető kíséretében megtekintik a félsziget műemlékeit. Ebéd: nincs benne az árban, de indulás előtt asztalfoglalási lehetőséget biztosítunk. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., minden csütörtökön 9 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 950 Ft, gyerek: 880 Ft. NAPLEMENTE-TÚRA (max. 31 személy). Másfél órás sétavitorlázás. A hajóút alatt az utasoknak egy pohár italt (pezsgő, bor vagy üdítőital) és sós csemegét szolgálnak fel. Indulások: 1992. június 27 .-augusztus 23., mindennap 19.15 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 500 Ft gyerek: 420 Ft HOLDFÉNY-PARTI (max. 25 személy). Másfél órás sétavitorlázás. A hajóút alatt az utasoknak egy pohár italt (pezsgő, bor vagy üdítőital) és sós csemegét szolgálnak fel. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., minden kedden, csütörtökön és szombaton. Részvételi díj: felnőtt: 500 Ft, gyerek: 420 Ft. NOSZTALGIA SÉTAHAJÓ (max. 120 személy). Egyórás sétahajózás a százéves Kelénással. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., minden kedden, szerdán és vasárnap. Részvételi díj: felnőtt: 140 Ft, gyerek: 70 Ft. ZENÉS SÉTAHAJÓ (max. 600 személy). Másfél órás sétahajózás. A fedélzeten zenekar játszik és fellépnek a magyar zenei élet jeles képviselői. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., mindennap 19 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 160 Ft gyerek: 80 Ft. ESTI ZENÉS SÉTAHAJÓ (max. 600 személy). Másfél órás sétahajózás. A fedélzeten zenekar játszik és fellépnek a magyar zenei élet jeles képviselői. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., mindennap 21 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 200 Ft, gyerek: 100 Ft. DISCO HAJÓ (max. 400 személy). Másfél órás sétahajózás. A fedélzeten diszkózene szól és a vendégek a Balaton közepén táncolhatnak a legújabb dallamokra. Indulások: 1992. június 27.-augusztus 23., mindennap 21.30 órakor. Részvételi díj: felnőtt: 200 Ft, gyerek: 100 Ft.