Magyar Nemzet, 1993. június (56. évfolyam, 125-150. szám)

1993-06-07 / 130. szám

Bankcsődök ily­ eselye A pénzintézeteknek csaknem mindenki ügyfele, sokan akár többféle minőségben is, lakossági betétesként és vállal­kozói folyószámla-tulajdonosként, hiteladósként mint fő- és mint üzletember. Betétes, illetve folyószámla­­losként is lehet az embernek hosszabb vagy rövidebb­­ időre lekötött pénze, kombinálhatja a lekötést átutalási betét­könyvvel, s lehet devizabetété. Sok és nagy az érintkezési fe­­lü­let, s ezért érthetően nagy az érdeklődés. Az sem csoda, hogy az emberek kétféle mértékkel mérnek: az egyik oldalon állandóan azt hirdetik, hogy a bank hitelezőként vállaljon na­­­­gyobb kockázatot s így tegye könnyebbé az „általában vett”­­ vállalkozó tőkéhez jutását, viszont ők maguk rizikómentes­ének szeretnék tudni a maguk bankban elhelyezett pénzét . Pedig amikor naponta kételyek csíptek bele lelkivilág I gonkba annak hallatán, milyen nagy az összege a bankok ál­­­­tal adott rossz, illetve kétes hiteleknek, mekkora tartalékokat kell erre félretenni, s ezért milyen nagy kamatrésre van­­ szükség betéti és hitelkamatok között, hogy az államnak is­­ ki kellett váltani ilyen rossz minőségű bankhiteleket, akkor­­ világossá kellett válnia annak, hogy a bankoknak, amelyek­ben a pénzünket tartjuk, a minősége az ügyfeleik minőségé­­­­től fü­gg, attól, hogy hiteles információk elemzése után dönt­senek a kihelyezésekről. A kihelyezések hosszabb vagy rö­videbb lejárata, tőkehelyettesítésre való kisebb, illetve na­gyobb alkalmassága pedig a betétesektől függ, pénzükről való lemondásuk idejétől és kockázatvállalási szándékuktól A közvetítő a megtakarítók és a befektetők, vállalkozók köz­lözött nem szakadhat el az előbbiek cselekvésben megnyilvá­­nuult szándékaitól. , ám Ám a bankcsődök, bankfelszámolások veszélyét vagy­­ gyakoriságát nem fokozza, hogy nyíltan beszélünk a ban­­k­írók likviditási, illetve nyereséghelyzetéről, a problémák gyökereiről, az eddig történt hibákról mulasztásokról bankárok és az illetékes közigazgatási szervek részéről. „Éppen ma nyílik tanfolyam a Nemzetközi Bankárképző­­ő Központban arról, milyen jelekből lehet következtetni a csődveszélyhelyzetre, milyen intézkedésekkel lehet a bank hajóját a veszélyes szirtek köréből elkormányozni, s ho­­­­gy ott kell általában a pénzintézetekben a válságosnak tűnő­­ helyzeteket kezelni. Akik itt tanítanak, mind voltak már­­ csődtömeggondnokok vagy válságkezelők bankokban, il­letve figyelemmel kísérői a jelenségeknek, akik a veszély jeleit idejében észrevették Ezt addig, amíg nálunk ilyen­­ helyzetek nem álltak elő,amíg nem vált élménnyé a prob­léma, pusztán külföldi vagy régi belföldi tanulmányok alapján nem lehetett volna elsajátítani. A banki válságke­­­­zelés oktatása megakadályozhatja a válság keletkezését. Gőzerővel folyik ügyfélminősítési rendszerek kialakítása­­ bankokon belül és bankok között, s ez információt, s ezzel mz bizonytalanságok csökkenését és a visszaélések vissza­szorítását fogja jelenteni, amelyek olyan nagy szerepet ját- s szórtak néhány kisbankunk súlyos zavaraiban.­­ Nemkülönben a csődkockázatot csökkentik az adósok­­ helyett kezesként belépő garanciavállalatok és állami ala­­­­pok, az exporthitelek garanciái. Itt ugyanis nemcsak kocká­­■­datmegosztásra kerül sor pénzintézet és garantálók között, hanem az információszerzés és értékelés is megduplázódik.­­ Hasonlóképpen a július 1-jével életbe lépő kötelező betét­­biztosítás is hozzájárul a bankok biztonságához. A befekte- t­­ők védelmére szolgáló intézmény természetesen figyelem­mel kíséri az általa biztosított pénzintézetek működését, s beavatkozást is kezdeményez, hiszen érdeke, hogy δ ne fi­­­­zessen kártérítést, azaz a bank maradjon fizetőképes. Mindez persze nem zárja ki előre nem látható, külső körülmények bekövetkezését, háborút, természeti kataszt­rófát, gazdasági válságot, az emberi hibát az információ­­szerzésben, illetve értékelésben és a tisztességtelen műkö­dést, de jelentősen behatárolja azok hatókörét. Bácskai Tamás Tartalom ÁSZ-jelentés a parlament előtt A közpénzek felhaszná­lását nyomon követő tekinté­lyes intézmény általánosítha­tó tapasztalatai némi fáziské­séssel kerülnek az Ország­­gyűléshez, de az állami va­gyon kezelésének múlt évi tapasztalatai, vizsgálati meg­állapításai igen aktuális ta­nulságot hordoznak. A szám­vevőszék szakemberei köz­vetlenül a törvények végre­hajtását veszik górcső alá, de jelentéseikből könnyű a tör­vényhozóknak a jelenség mélyebb, társadalmi-gazda­sági, politikai gyökereire kö­vetkeztetni. (a Π. oldalon) A befektető meztelen­ ­ A délegyházi betonfa­lat nem, de a monopólium képletes falait már régen le­bontották: nincs zsúfoltság a naturista kempingben. Van-e esély arra, hogy az egyesület szűkös erőforrá­sai az idegenforgalom hiva­talos szervezeteinek pénzé­vel kiegészüljenek, s ki­használjuk déli szomszé­daink „piacvesztését”? — kérdeztük a Magyar Natu­risták Egyesületének elnö­kétől. (a III. oldalon) Pelenkaháború Európában Már egy ideje feltűnő versenyfutás folyik földré­szünkön a kisbabák, még pontosabban a szüleik ke­gyeiért. Ez napjainkra olyan méreteket öltött, hogy a The Wall Street Journal szerint nem túlzás kijelenteni: való­ságos pelenkaháború dúl Eu­rópában. Ebben a csatában olyan nagyágyúk mérik össze erejüket, mint az ame­rikai Kimberly­ Clark, az ugyancsak amerikai Procter and Gamble és a svéd Moelnlycke. (a Wik­. oldalon) N° 72. HÉTFŐ, 1993. JÚNIUS 7. Idegenforgalmi lobby a T. Házban Véka alatt Európa kincse Május elején jelentette be megalakulását a parlament MDF-frakciójának idegenfor­galmi munkacsoportja. A ki­lenc képviselőt számláló lobby a törvényhozás lehetőségeit kí­vánja felhasználni arra, hogy a turizmus a magyar gazdaság húzóágazata legyen. Pokorny Endre vázolta föl a kezdemé­nyezés hátterét. - Magyarország Európa rejtett kincse - szól az új jel­mondat. Az idegenforgalmi szakemberek egy része hozzá­teszi: ha továbbra is így dug­­dossuk, senki nem fogja megta­lálni. Elősegítheti-e egy parla­menti lobby a kincs napvilágra kerülését? - A jelmondatot magam nem ismertem, de nagyon kép­szerűnek találom. Nemes célja lehet a munkacsoportnak, hogy segítsen a meglévő értékeket láthatóvá tenni. Ugyanakkor mi nem kezdeményezőszerepet vállaltunk, hanem azt, hogy igyekszünk elhárítani a fölme­rült gondokat. Lökést adunk az egészséges folyamatoknak. Ha ritkítanánk az állami bürokrá­cia útvesztőit, máris eredmé­nyes lenne fáradozásunk.­­ Egy másik jelmondat máris húzóágazatként emlegeti az idegenforgalmat. Hogy Ru­­bovszky András, a Szállodaszö­vetség elnöke pártigazgató lett, elősegítheti-e a szlogen valóra váltását? - Az MDF nyilván nem idegenforgalmi szakértelme miatt, hanem szervezőkészsége okán állította pártigazgatói posztra Rubovszky Andrást. Ám a bőréből senki nem tud ki­bújni. A munkacsoport életre hívásában Rubovszky úr kez­deményező volt. Magam úgy látom, hogy az idegenforga­lom így is húzóágazat a hazai gazdaságban. Még inkább azzá válhat, ha olajozottabban, ru­galmasabban működhet, még­pedig az élethez igazodó ál­lamigazgatásnak köszönhe­tően.­­ A Szállodaszövetség ta­vaszi, debreceni tagértekezle­tén, amelyen bejelentették a lobby megalakulását, helyeslés vagy közöny fogadta a szakma részéről? - Kedvező, sőt - érzékelé­sem szerint - örömteli volt a fogadtatás. Kifejezték, hogy a szakemberek emlékezete sze­rint ilyen célú, tehát az idegen­­forgalom minden ágát támoga­tó képviselői csoport nem mű­ködött még a magyar törvény­­hozásban, mióta a parlamenta­rizmus az országban létezik. A legcsekélyebb fanyalgásnak sem mutatkozott jele. Ez en­gem derűlátóvá tesz.­­ Idáig működött az or­szágban vízügyi lobby, kohász­­lobby, egyebek. Ezek általában nem vagy nem csak képviselők­ből álltak, hanem a szakma ászaiból és tisztviselőiből. A ki­lenctagú képviselői munkacso­port igyekszik-e szakmailag is megerősíteni önmagát? - E megerősödésnek még csak az elején tartunk. Azt már most remélhetjük, hogy a mi lobbynk nem fog sem jelképes, sem valóságos Bős-Nagyma­rosokat létrehozni. Igyekszünk ügyeini az arányokra. Az ide­genforgalmi szakma nem szenved ötletszegénységben, azt már tapasztaltuk. Mi a szakemberek megalapozott tö­rekvéseit igyekszünk hozzáse­gíteni a megvalósuláshoz. Idá­ig csak néhány szállodással vettük fel a kapcsolatot, de ép­pen a közeljövőben folytatunk egy kiterjedtebb szakmai ta­nácskozást. - Az önmagát pártok között nyitottnak mondó munkacso­port várhatólag vonz-e majd néhány ellenzéki képviselőt is? - El tudom képzelni, annál is inkább, mert más területeken már létrejött az együttműkö­dés, például az egészségügy­ben, a társadalompolitikában. Az SZDSZ-ből is, a Fideszből is mutatkozott már érdeklődés. Természetesen az idegenforga­lom ügyei sem különíthetők el pártok szerint - Az első lobbyzás épp a napokban kerül sorra, a Pénz­ügyminisztériumban. Csak­hogy a tárca vezetőjében éb­redhet-e hajlandóság, hogy az idegenforgalmi vállalkozóknak adókedvezménnyel járjon a kedvébe? - Jóllehet magam nem tu­dok a pénzügyminiszter fejé­vel gondolkodni, de bízvást re­mélhetjük, hogy számol, a szá­mok világában él. Nyilvánva­­lóan kiszámolja, hogy például esetleges adókedvezmények­kel mit nyerhet, mitől esik el a költségvetés. Föltehetőleg nem érzelmi alapon dönt, mert talán szereti a falusi, tanyasi turizmust, hanem az adatok alapján. Mi igyekszünk felhív­ni a figyelmét azokra az esé­lyekre, amelyek bizonyos ked­vezményekkel is növelhetik a bevételt. •­­ Jelentős idegenfodrági esemény lesz 1996-ban a világ­kiállítás. E bonyolult szervezé­si feladványból részt kér-e munkabizottságuk?­­ Erről már szó esett meg­beszélésünkön. Nem beleavat­kozni akarunk, hanem az ide­genforgalmi teendők megoldá­sát jó irányban befolyásolni, gyorsítani. Az expo óriási kihí­vás, egyben nagy lehetőség is a szakmának. - Szőkébb hazájában, a Mátrában az előző rendszer betonútokkal, betonhidakkal, ízléstelen műanyag épületekkel csúfította el az erdő egy részét. Most a piacgazdaság nyomá­sának lesz kitéve a természeti kincs. Tesz-e valamit lobbyjuk az értékek megóvásáért? — Magam huszonöt éve élek a Mátra közepén, s kö­zelről látom, hogy a civilizá­ció mit művel a természettel. S tapasztalom az idegenfor­galmi hiányosságokat is. Hogy az épített környezet mennyire elfuserált sokszor. A piacgazdaság hatásait még nem látom, de el tudom kép­zelni... Nyilvánvaló, hogy a természet védelméről már a jogalkotás szintjén, törvé­­nyekkel kell gondoskodni. Ám építési hatóságként az önkormányzatok is sokat te­hetnek! Az idegenforgalom nem jelentheti azt, hogy min­den tisztást leaszfaltoznak, s attól egy méterre már akár szemetelni is lehet. Föl kell készíteni, nemcsak a Mátrát, hanem az egész országot a kulturált idegenforgalom le­bonyolítására. Ehhez renge­teg tennivaló van, s közben vigyáznia kell: egyensúlyban maradjon a hazai és a külföldi tőke. Eközben bőven mutat­­kozik szükség és alkalom az egészséges lobbyzásra. Molnár Pál (Az idegenforgalom gazdasági aktualitásairól írásaink a III. oldalon) Földes Vilmos rajza A vállalkozó és dolgozó hölgyek helyzete Védett férfiak, védtelen nők Patriarchális európai kultúránkban a nőknek mind a mai napig csak másodla­gos szerep jut. (Kivétel a múlt héten tartott budapesti nemzetközi tanácskozás, ahol a hölgyek jutottak szóhoz, nota bene: ők adták az egész konferencia témáját.) A megállapítás - a másodlagos szerep - igaz nemcsak kontinensünk fejlettebb nyugati régiójára, de még a tengerentúlra is, nem is beszélve az elmaradottabb Kelet-Euró­­páról. A rendszerváltás inkább felbolygat­ta az egész problémakört, semmint meg­nyugtató megoldást hozott volna. Akár hazánkban, de akár a többi volt szocialista országban megfelelő törvények, sőt alkot­mányos jogok „védték” ugyan a nőket, bár tudjuk, hogy inkább csak forma sze­rint, papíron, semmint ténylegesen. Az újonnan alakuló piacgazdaság, amely a korai kapitalizmus jegyeit hordozza ma­gán, a kivívott jogokat és lehetőségeket is megszüntette, kiszolgáltatottá tette a nő­ket mind a munkaerőpiacon, mind pedig a vállalkozások területén, ráadásul kialakult az a furcsa helyzet is, hogy a tőkeimport­tal és a nyugati menedzsmenttel együtt a nők Nyugaton is meglévő hátrányos meg­különböztetését is importáljuk. Az Egyesült Államokban a legma­gasabban képzett nők aránya harminc százalék körül mozog, ugyanakkor az ennek megfelelő szintű vállalati top ve­zetők aránya mindössze két százalék. Ugyanezek az adatok Európában alig va­lamivel jobbak. Az Egyesült Királyság területén hat százalék a top vezető nők aránya, a kontinensen pedig kettő és hat között mozog. A nemzetközi tekintélyű Fortun ma­gazin ötszázas toplistáján az első ötszáz legjobb menedzselésű vállalat igazgató­­tanácsainak négy százaléka nő, a felügye­lőbizottságok tagjainak pedig mindössze két százaléka. Bár idevágó, megfelelő statisztika nem áll rendelkezésre Magyarországról, ám hogy mégis némi fogalmunk legyen a dologról, ha megnézzük mondjuk a nők közéleti szereplését, akkor azt látjuk, hogy a parlamentben mindössze hét száza­lék képviseli a gyengébb nemet, a kor­mányban gyakorlatilag senki, az önkor­mányzatokban pedig szintúgy nulla száza­lék a női polgármesterek aránya. Ezek az adatok azt mutatják, hogy Magyarország ebben a tekintetben is messze elmarad az európai normától, és akkor még nem is néztük a nők vállalkozásokbeli részvételét, ahol messze roszabbak a mutatók. A nők részvétele a gazdasági és üzle­ti életben nem lenne öncélú dolog, nem azért fontos, hogy a nálunk még egyéb­ként sem létező kvótákat ki lehessen pi­pálni, sokkal inkább nekünk - vagyis az egész társadalomnak - volna rájuk szük­ségünk. A gazdasági szakértők szerint például az Egyesült Államokban tapasz­talható, az egyre inkább elhúzódó re­cesszió oka egyebek mellett az, hogy a patriarchális ipari világ, mely a mascu­­lin értékekre épül, kimerült, elfogytak pszichológiai tartalékai, és szüksége len­ne megújulásra, amit többek közt a nők tudnának biztosítani. Arról van szó pél­dául hogy az amerikai menedzsment elavult, a szakértők szerint kőkorszaki előírásokra épül (egyébként ezt vesszük mi meg nagy boldogan, és hisszük róla, hogy a legmodernebb üzletvezetési sza­bályokat sajátítjuk el, holott csak az ela­vult technikákat adják el nekünk­, egy agresszív és kíméletlen világ ideológiája tükröződik bennük. Érdemes megnézni azokat a hirdetéseket, melyekben vállala­tok menedzseri állásokat tesznek közzé, vagy a fejvadász cégek közleményeit, a következő-egyébként erősen diszkrimi­natív jellegű - kritériumokkal találko­zunk azzal kapcsolatban, hogy mit vár­nak el a jó menedzsertől­ .Legyen férfias, agresszív, biztos fellépésű, ne legyen nőies, csak a racionális megfontolások szerint cselkedjen, az intuícióra ne hall­gasson”. (Az ilyen és ehhez hasonló hir­detéseket Nyugaton már rég betiltották.) Közismert a nők empatikus és intuitív készsége, amikre vélhetően annak ellené­re, hogy nem túl racionális tulajdonsá­gok, nagy szüksége lenne a gazdasági életnek. A nők határozottan állítják, hogy nemcsak kiválóan meg tudják állni a he­lyüket az üzletvezetésben, de sokszor bi­zony határozottan jobbak is férfi társaik­nál, mivel - ahogyan állítják - sokkal megfontoltabbak. Ezt egyelőre viszont - legalábbis nálunk - nem lehet tudni, mi­vel nem állnak rendelkezésünkre megfe­lelő statisztikai adatok. Igaz, létezik egy vállalkozó nők szövetsége, ami három éve alakult és jelentős sikereket könyvel­het el magának; egyre inkább bővül a ta­gok száma, színvonalas előadásokkal, tanfolyamokkal, jogsegélyszolgálattal tá­mogatják tagjaikat, azonban kiugró női karriereket, sztorikat, mint mondjuk Pa­lotásét, nem ismerünk. Nyugaton vannak ugyan női menedzserek, ám róluk meg azt lehet tudni, hogy nagyobbik hánya­duk inkább a megörökölt üzletet szokta továbbvinni, mintsem a feltörekvő réte­gekből kerülne ki. Ha egy nő Magyarországon akar vál­lalkozásba fogni, akkor nemcsak a szoká­sos, mindenkit sújtó nehézségekkel kell megküzdenie; a vállalkozásellenes jogi és gazdasági közeggel, azzal, hogy elké­pesztő nehézségekbe ütközik hitelekhez jutni, hanem ugyanakkor azzal is kényte­len szembesülni, hogy nő mivolta miatt nem tekintik üzleti partnernek. Nem jobb a helyzet a munkavállalói szférában sem. A magyar nők átlag élet­tartama hetvennégy év, ami a második legalacsonyabb Európában. A nőket fe­nyegető veszélyek közt van a romló egészségügyi állapot, valamint a munka­­nélküliség. Ezek persze a férfiakat épp­úgy sújtják, ám érdemes megint csak szemügyre venni ezzel kapcsolatban a Központi Statisztikai Hivatal ide vonat­kozó adatait, mivel érdekes eltolódás ta­pasztalható a munkaerőpiacokon. Míg a férfiak foglalkoztatási szintje hét száza­lékkal csökkent, addig a nőké két száza­lékkal nőtt. Ebből azonban egészen más következik, mint amit első látásra gon­dolni lehet, nevezetesen, hogy egyre job­ban leértékelődnek, a nők mint munka­erő, olcsóbbak a férfiaknál. Nálunk a ke­reső nők hatvan százalékának a fizetése nyolc- és tízezer forint között mozog, ti­zenhatezer forint felett pedig mindössze négy százalékuk keres. Valószínűleg egy nagyon hosszú folyamat elején állunk, amikor is a nők elkezdik majd kivívni jo­gaikat, el fogják foglalni az őket megille­tő helyüket a társadalomban, miként tet­ték ezt sok tekintetben sikerrel nyugat-eu­rópai társaik. Az azonban kérdéses marad majd, hogy vajon a nők valóban szeretné­­nek-e vállalkozni, top menedzserek lenni, és nem sokkal inkább szeretnének főállá­sú anyák lenni. Dobos Tamás Napjainkra a nők soha nem látott mértékben váltak képzetté, végeztek felsőfokú iskolákat, ám az ennek megfelelő munkát és megbecsülést mégsem kapják meg. A jóléti társadalmak jóléte már nem is olyan nagy, mint volt az előző évtizedben, súlyos vál­sággal küszködnek, és egyesek azt állják, hogy ez a krízis összefüggésben van azzal, hogy a nők kiszorultak, nem válhattak meghatározó tényezővé. Ugyanakkor mi, kelet-európaiak már csak asztalbontáskor érkeztünk ebbe a jólétinek nevezett szabad világba, így a nők, akár vállalkozók, akár munkavállalók, dupla hendikeppel küszködnek.

Next