Magyar Nemzet, 1993. július (56. évfolyam, 151-177. szám)
1993-07-17 / 165. szám
IV Magyar Nemzet ÖN ÉS A SZÓRAKOZÁS 1993. JÚLIUS 17. A Hungarotonnál a közeli hónapokban megjelenik a két Bartók-hegedűversenyből készített felviteled. Az ismertebb másodikat Solti György vezénylete alatt is játszottad, most Ligeti András dirigálta. Mi a meghatározóbb: az összekötő kapocs, hogy mindkét interpretációban te vagy a szólista, vagy hogy a karmester különböző?Soltival 1985-ben alaposan próbáltunk: egyszer külön vele, háromszor a zenekarral, így ő - és a zenekar - erősen rányomta bélyegét arra a produkcióra. A koncert felvételét kihozták CD-n („csekély” 90 márkáért láttam hirdetni egy német katalógusban). Azóta persze fejlődtem, s a mostani felvétel előtt alkalmam volt eljátszani a művet Dániában és Ausztriában. Az teszi élővé a lemezt, ha előzőleg hangversenyen is megszólaltathatja a darabot az előadó, így a Hungaroton-kiadvány több zenekar inspirációját hordozza. S természetesen Ligeti Andrásét is, aki nagyon otthonos e kompozíciókban. A sokat szidott magyar zenekarok egyike, az Állami Hangversenyzenekar is igazi európai színvonalat nyújt. A hazai zenekar tehát nem jelent minőségi engedményt a Londoni Filharmonikusokhoz képest? - Erre én nem tudok felelni. Az ÁHZ-val közösek a törekvéseink, elkötelezett vagyok irántuk, tehát ha szépeket mondanék, ezért nem lenne hiteles, ha meg az ellenkezőjét, akkor nem érteném magam. Meghallgattam azokat a lemezeket, amelyeken más zenekarok játsszák e műveket, s velük összevetve is jónak találom a mienket. Ezek a hegedűversenyek minden zenekarnak bonyolult feladatot jelentenek, s ez bizony a Berlini vagy Londoni Filharmonikusokon is hallatszik. - Versenymű előadásánál a szólistának vagy a karmesternek van meghatározóbb szerepe? - A szólista biztosan úgy érzi, hogy neki, a karmester bőrében pedig még nem voltam. Ha a szólista meggyőző felfogással rendelkezik a műről, az megkönnyíti a dirigens dolgát is. A szólistához kell a zenekari hangszerek megszólalásmódját is igazítani. - Lehetsz tán a jövőben a karmester bőrében is? Amint nagy hegedűsök , Menuhin, David Ojsztrah - a pálca után nyúltak? - Előfordult már, hogy kamarazenekarral szólózva én irányítottam az együttest. Tartanék a vezényléstől, minthogy nem képeztem magam ebben. Meg hát még nem időszerű: a hangszeres művész általában olyankor kezd dirigálni, amikor hangszerjátéka hanyatlik. Nekem még vannak feladataim hegedűvel a kezemben... - Mondtad: szerencsés, ha hangfelvétel előtt élőben is eljátszhatod a művet. Van-e különbség a koncerten való és a stúdióbeli interpretáció között? - Nem készülhetek másként hangversenyre, mint felvételre, hiszen az egyre tökéletesedő hanghordozók világában a közönség ugyanazt a perfekciót várja el a koncerten, mint amilyen a felvételé. Ez nemegyszer az előadás rovására megy. A hangversenyen „lelkek” ülnek, érző emberek, ezeknek könnyebben tudom „elmesélni” , mint mondani szokás: tolmácsolni a művet. A most készült felvételnél háromszor játszottuk le a tételeket, s azokból kigazdálkodhattuk az optimális előadást, részleteket pótolni alig kellett. Ez jó volt, mert a felvételen a fő gondot az okozza, ha ismételni kell. Egyszer még hagyján, akkor még akár javítani is lehet a minőségen, de tízszer nem lehet egy nap szerelmet vallani... Hollós Máté Művészszoba Szabadi Vilmos Bartókot „mesél” A tangóharmonika bájos nagymestere a Fő utcában Bagette-ba csomagolt .Tsio*Drr 2^. 1 kapl ta.Ί^Π sült hús a partyn A MAGYARORSZÁGI Francia Intézet idén már másodízben rendezett utcabált a francia nemzeti ünnep előestéjén. A szervezőktől megtudtuk, szeretnének hagyományt teremteni a jó hangulatú mulatságnak, igyekeznek minden évben egyre színvonalassabb műsorral meglepni a budapesti Fő utcai Francia Intézet előtti térre érkezőket. A tavalyi programhoz hasonlóan az idén is francia sztárvendéget köszönthettünk Danielle da Intézet jóvoltából. A Jan- Pauly személyében - a Frangóharmonika világhírű nagymestere - bejárta már szinte az egész világot: Európában, Távol-Keleten, Afrikában egyaránt szeretik, kedvelik - a francia foklól utazó nagyköveteként népszerűsíti az eredeti hamisítatlan francia népzenét. Danielle már öt és fél éves korában közelebbi barátságot kötött a harmonikával, és ez a szerelme már örökké fog tartani. Díjak egész sorát nyerte el a különféle zenei fesztiválokon, népszerűsége egyaránt nagy Párizsban, a Riviérán, vagy szűkebb hazájában, a kelet-franciaországi Beaucourt-ban. Tehetségéről a francia lapok évek óta áradoznak, és végre mi magyarok is meggyőződhettünk, a kissé hűvös szeles időben is forró hangulatot képes teremteni az érdeklődő sokaság között, a bátrabbak és persze a kicsinyek táncra is perdültek. A sok száz fős közönség igazán jól érezte magát ezen az estén az igazi francia zene mellett, ínycsiklandó illatfelhőben kóstolhatta meg a rögtönzött francia konyha remekét - a bagette-be csomagolt saslikszerű sült húst-, majd az ünnepséget lezáró tűzijátékban gyönyörködhetett a nagyérdemű. (buják!) Havran Zoltán felvételei ! 1 ! tKill V. Μ ίΦΜT mm SII ιρρ ΐΐΐρ^ Ιρρ* ■ i ϋifi w mm ffffljijp 111 S Wtlfrnft' IfIÍIIíff iilll liieili■ ■ KB1 PKEA TiWBmm A manhattani Central Parkban Szabadtéri Pavarotti-koncert FÉLMILLIÓ hallgatója volt a manhattani Central Parkban rendezett Pavarotti-koncertnek. A neves olasz tenorista több ráadást adott a lelkes nézőseregnek, majd az olasz stílusú Woodstockot a Turandot opera egyik áriájával fejezte be. FEB-fotó A Magyar Nemzet ajánlata Újdonságok poprajongóknak (b.zs.) Erről ne beszéljünk Csak az ellenségeimnek! Hát ha nincs más... Kellemes, hallgatható ! Alapzene DIRE STRAITS: ON THE NIGHT Végre egy vérbeli koncertlemezzel lepte meg rajongóit Mark Knopfler és zenekara. A lemez az 1992-es nagy nyári koncertturné anyaga, részben a franciaországi Nimesben, részben pedig a holland kikötővárosban, Rotterdamban tartott koncertek felvétele található a nemrég boltokba került CD-n. A Dire Straits lassan másfél évtizede a csúcson van, dallamos rockzenéjével, különleges egyedi hangzásával milliókat hódított már meg szerte a világon. Az On The Night tartalmazza azt a rocktörténeti minimumot, amit feltétlenül ismerni illik erről a nagyon szimpatikus zenekarról, amelyben oly sok kiváló zenész játszik együtt, hogy csak az énekes-gitáros Mark Knopfleren kívül a billentyűs Alan Clarkot vagy a dobos Chris Whittent említsem. A banda ezen a lemezen ízelítőt tart arról, hogy kell egy közönséget tűzbe hozni, mivel lehet két és fél órán át fantasztikus hangulatban zenélni. Az albumon megszólal egy két, mára már klasszikussá vált nóta is: a pergő hangvételű Money for Nothing, a lírai Your Latest Trick vagy a rocktörténelem talán legszebb balladája, a Brothers In Arms. Kiváló zenei élmény. ***** KOOL AND THE GANG: THE BEST OF1969-1976 Funky. Egyszóval így jellemezném ezt a zenét, de mivel a fekete zene nagy klasszikusairól van szó, megérdemelnek egy kis történelmi visszatekintést. A hétfős csapat igazán 1969-ben állt össze, amikor is az addig jószerint kisebb dzsessz-, funky- és soulbandákból összeverődött társaság lemezajánlatot kapott a ma már legendás hírű Former King Rekords kiadótól. Gene Redd producer rögtön három dallal - Chocolate Buttermilk, Give It Up, Let The Music Take Your Mind - a slágerlisták élére repítette a csapatot. A Kool And Hie Gang zenéje széles körben tarolt. Szerette ezt a fajta zenét az amerikai színes bőrű lakosság, de a hetvenes, sőt inkább a nyolcvanas években az európai diszkóvilágba is betört a ritmusos funkyzene és vele együtt természetesen a Kool And The Gang is. A siker még több lemez elkészítésére ösztönözte a zenekart, amely ekkor már szinte futószalagon gyártotta a slágereket. A funkyrajongó zenebarátok régi álma vált valóra ezzel a válogatáslemezzel, és csak remélni tudjuk, hogy hamarosan megjelenik a Kool And The Gang későbbi nótáit tartalmazó lemez is. Ajánlom mindenkinek, aki egyaránt szereti a fehér és a barna csokit is. **** ARMY OF LOVERS: THE BADS OF EARTH AND HEAVEN Bizarr borzalom ABBA-földről. Ismét egy svéd csapat, szokás szerint ők is négyen vannak - két lány (Dominika Peczynski, Michaela Domonville de la Cour - micsoda nevek!!!), két fiú (Jean-Pierre Barda, Alexander Bard) felállásban. Lehet, hogy Svédországban ez a standard popzenekari méret, bár a zenekar első pillantásra inkább egy cigánybandára hasonlít (a sok színes, virágmintás tarka ruha, fekete, hosszú haj, vastag rúzsok), mintsem tejfölszőke svédekre. A lemezről érdemes egy pár szót említeni: nagyon ritkán találkozunk olyan könnyűzenei albummal, ahol ennyire keverednek a stílusok. Ez két dolog következménye lehet, vagy az igaz, hogy az Army Of Lovers tudatosan zilálta szét albumát a keveredő stílusokkal (rock, techno, zsidó népzene, operisztikus feldolgozások), vagy pedig nincs egy önálló irányzat, amelyben igazán jól éreznék magukat - annak ellenére, hogy ez már a harmadik nagylemezük. A zenéjük mindenesetre fogyasztható, hisz Nyugat-Európában igazi sikerük van, igaz, egyelőre nem a koncerttermekben, hanem a lemezlovasklubokban csápolnak a serdülő korban lévő diszkóporontyok. *** A . századelő budapesti orfeumának üdvöskéje, Szilvia és Edvin herceg, Bóni gróf és Stázi grófnő románca telt házakat vonzott nálunk a hatvanas években. Akik akkoriban látták ezt az örökzöld operettet, kevésbé a történetre, annál inkább a felejthetetlen szereplőgárdára emlékeznek. Honthy Hanna, Németh Marika, Latabár Kálmán, Zentay Anna, Feleky Kamill, Rátonyi Róbert énekeltek, táncoltak, mókáztak önfeledten és örökre emlékezetesen a Csárdáskirálynőben. Most az új idők új szelének megfelelően üzleti vállalkozásként, az Operettvilág Kft. produkciójában hangzanak fel Kálmán Imre máig is népszerű dalai új szereplőgárdával, németül. A Zsadon Anátea-Szolnoki Tibor művészpáros nagylélegzetű vállalkozásának tekervényes útjairól az elmúlt fél évben elég sokat hallottunk. Az eredmény minden bizonnyal őket igazolja majd: a Csárdásfürstin remélhetően a Magyarországra látogató német ajkú vendégek kedvenc szórakozása lesz az Arany János Színházban. A Fővárosi Operettszínházban megszokott hatalmas színpad és sok díszlet helyett kisebb, de családiasabb légkörben zajlanak az események. Magyar ruhába öltözött fiatalok hostesskednek a bejáratnál s kísérik helyre a nézőket. A darab elejénjógi filmkockák peregnek, végigkísérhetjük a lovasfogatán a színházba igyekvő primadonnát. Az orfeumi kóristalányok igazi, izgalmas harisnyatartókban táncolnak, s valódi pezsgő durran Edvin és Szilvia - bocsánat, Silva - eljegyzésén. A szünetben a közönség hónokat kap, amelyek a Radisson Béke Hotel orfeum casinójába jogosítanak ingyenes belépésre és egy ital elfogyasztására. S a hangulatot fokozva az igazán elegáns és nagyvonalú vendégnek lehetősége nyílik 20 000 forintért páholyt bérelni az orfeumban, ebbe az árba a jegyek, a maximálisan figyelmes kiszolgálás, a korlátlan mennyiségű pezsgő és szendvics fogyasztása is benne foglaltatik. Hogy sikerül-e a békeidőket és a Monarchia hangulatát visszaidézve, az kiderül az idegenforgalmi szezon végén. Mindenesetre „egy igazi, budapesti csárdáskirálynőre" (a darabot Robert Herzl, a bécsi Volksoper főrendezője vitte színre) invitálja a közönséget az Arany János Színházba a jól csengő nevű szereplőgárda: Ujlaky László, Tanai Bella, Berkes János, Vásári Mónika, Ujlaky Károly, Szolnoky Tibor, Kertész Péter, Zsádon Andrea, Mucsi Sándor, Széki József, Cili és Zsuzsi. (rácz) Operettkedvelőknek — németül Csárdásfürstin 10. pé/Fr 19.30 11.szo/Sa 19.30 12.vas/So 15.00 16. cs/Do 19.30 17. pé/Fr 19.30 18. szo/Sa 19.30 19. vas/So 15.00 24. pé/Fr 19.30 25. szo/Sa 19.30 26. vas/So 15.00 und 19.30 1. pé/Fr 19.30 2. szo/Sa 19.30 3.vas/So 15.00 und 19.30 19.30 15.00 und 19.30 19.30 15.00 und 19.30 19.30 19.30 19.30 15.00 19.30 19.30 · Október 19.30 Oktober 15.00 19.30 Július 17. szo/Sa 18. vas/So Augusztus 21. szo/Sa 22. vas/So 26. cs/So 27. pé/Fr 28. szo/Sa 29. vas/So Szeptember 2. cs/Do September 3. pé/Fr 4. szo/Sa 5. vas/So 9. cs/Do