Magyar Nemzet, 1993. szeptember (56. évfolyam, 203-228. szám)
1993-09-01 / 203. szám
Megharapta a rendőrt Sok a hivatalos személy elleni erőszak Törvényesek és jogilag megalapozottak a nyomozások, amelyeket az ügyészi szervek a rendőrök sérelmére elkövetett hivatalos személy elleni erőszak bűntette miatt folytattak. Ezt a megállapítást tartalmazza a Legfőbb Ügyészség törvényességi vizsgálatáról szóló jelentés, amely az 1992 első félévében nyomozott 319 bűnügy tapasztalatait összegezi. A Legfőbb Ügyészség összefoglaló jelentése szerint a rendőrök sérelmére elkövetett bűncselekmények száma hosszabb időszakot tekintve kisebb ingadozás mellett - félévenként 300 körül mozog. Az 1992 első félévében nyomozott ügyek túlnyomó többsége jogilag egyszerű megítélésű volt, azonban 19 esetben csoportosan, 35-ben pedig felfegyverkezve történt a bűncselekmény. Fegyverként legtöbbször kést, fejszét, vasvillát, vasrudat, egyéb ütő- és vágóeszközt használtak, de előfordult lőfegyver is. A vizsgált időszakban halált vagy életveszélyes sérülést okozó bűncselekményt rendőr sérelmére nem követtek el. A 426 sértett rendőr közül 189 könnyű, 10 súlyos sérülést szenvedett. Az egyik legsúlyosabb következményekkel járó esetben csonkolni kellett a rendőr megharapott ujjpercét. A tettesek leggyakrabban erőszakkal akadályozták az intézkedő rendőrt, illetve az eljárás alatt bántalmazták, valamint fenyegetéssel gátolták fellépésében. A vizsgált ügyekben a rendőri intézkedésekre túlnyomóan az ittassággal összefüggő, garázda jellegű rendbontó magatartás, illetve egyéb - gyakran közlekedési bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetése adott okot. A tetteseket 151 esetben a garázdaság, 119-ben a felelősség alóli kibúvás, 36-ban valódi vagy vélt sérelem, 16 esetben pedig a bosszú motiválta. Az ügyek egy részében a hivatalos személy elleni erőszakot nem a rendőri intézkedés alá vont személy követte el, hanem annak hozzátartozói, barátai, akik a jogszerű rendőri intézkedés megakadályozása céljából léptek fel. A rendőrök intézkedésüket 168 esetben saját kezdeményezés alapján, 93-ban állampolgári bejelentésre vagy felkérésre, 58-ban pedig a felettes utasítására végzett egyéb feladat ellátása során foganatosították. A saját intézkedést kiváltó okok között 63 esetben bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésén való tettenérés szerepelt. Ez az adat a rendőrök javuló intézkedési készségét tanúsítja. (baranyó) Fábry János rajza * Állástalanok * Átképzés Pest megyében Megállt a munkanélküliek számának növekedése Pest megyében. A legutóbbi felmérés szerint összesen 54 000 állástalant regisztráltak, ami a foglalkoztatottak 12 százalékos hányadát jelenti. Lengyel János, a Pest Megyei Munkaügyi Központ helyettes igazgatója az MTI arról tájékoztatta, hogy ősztől többtucatnyi átképző tanfolyam indul az állástalanoknak. A munkalehetőségek pontos felmérésére a központ elemzési osztályt állított fel, amely kimutatja, hogy mely szakmák iránt csökkent, illetve élénkül a munkaügyi piacon a kereslet, s a tanfolyamok tematikáját ennek alapján állítják össze. A legfrissebb elemzésből például kiderült: amíg korábban a megyében legtöbben a mezőgazdaságban, az iparban és az építőiparban dolgoztak, most a számítástechnikai szakembereké és a szolgáltatásban tevékenykedőké a főszerep. A nagyvállalatok helyett a termelés zömét a húsz alkalmazottnál kisebb létszámú egységek adják, s itt univerzálisan képzett, a számvitelhez, a szövegszerkesztéshez egyaránt értő szakembereket keresnek. Ez az igény az átképző tanfolyamra jelentkezőknél is lemérhető, hiszen most a számítástechnikához kötődő tanfolyamokra hatszoros a túljelentkezés, sokan jelentkeztek a vámügyi ügyintézői kurzusra is. Kávássy Sándor indítványa: Kapjanak földet az egyházak „Nem létezhet olyan épeszű párttényező, amely a nép körében munkálkodó papság érdekeivel szembe mer helyezkedni” - nyilatkozta lapunknak Kávássy Sándor kisgazda képviselő, aki augusztus 8-án indítványt nyújtott be a történelmi egyházak 1948 és 1950 között elkobzott földjeinek visszaigényelhetőségéről. Az 1945-ös földreform az egyházakat megfosztotta vagyonuktól — mondta Kávássy Sándor. A plébániáknak, kisebb egyházi intézményeknek megmaradt pár hold földjük. 1948-ban az akkori kollaboráns egyházi vezetés megegyezett az állammal, és ezeket a földeket is eladta. Először a református, majd 1950-ben a katolikus egyház is hasonló megállapodást kötött az állammal. Törvényjavaslatom az 1948- ban még egyházi kézben maradt földek és az ehhez csatlakozó gazdasági és lakóépületek visszaadását indítványozza, de nem kötelező jelleggel, csak abban az esetben, ha az egyház igényt tart egykori birtokára. - Mi késztette erre az indítványra? - Lelkiismeretem parancsának tettem eleget, amikor ezt a törvényjavaslatot beterjesztettem. A Szamosköz térségében élek, ahol az egyházak, a papok helyzete kétségbeejtő. Az én falumban a református lelkész havi jövedelme 9800 forint. A móriczi „boldog ember falujában”, Marosligeten a gyülekezet csak négyezer forintot tud fizetni pásztorának. Vannak olyan görögkatolikus papcsaládok, ahol négy-öt gyerek van. Ugyanakkor a templomok, parókiák omladoznak. A papok helyzete az egész országban hasonló. Törvényjavaslatom a nép körében munkálkodó lelkészek, papok érdekeit védi, nem a felső papságét, akik az elmúlt rendszerben is viszonylagos jólétben éltek. - Nincsenek-e aggályai az indítványa alkotmányosságával kapcsolatban? - Nincsenek, mert tulajdont erőszakkal megszüntetni nem lehet. - Mi lenne azokkal, akiknek most a tulajdonában van az a föld, amit az egyházak visszaigényelnének? - A legtöbb föld téesztulajdonba került. De abban az esetben, ha a téesztől magánszemély használatába ment át, fel kell ajánlani egy minden tekintetben megfelelő cserét. - Miből biztosítható ez a cserealap? - Természetesen a téesztől kell a kártalanítandó számára a földet elvenni. Attól még nem megy tönkre a téesz. (moldoványi) Hazai tudósítások SZERDA, 1993. szeptember 1. Mécses Szeretetszolgálat Börtönökben működnek Mécses Szeretetszolgálat néven működik ezentúl a Magyar Börtönpasztorációs Társaság -jelentette az MTI. Erről a kedden, Szegeden tartott közgyűlésen döntöttek a társaság tagjai. Az új nevet azért vették fel, hogy csökkentsék a szervezet iránt esetenként mgnyilvánuló társadalmi előítéleteket, s jobban kifejezzék az egyházakhoz való tartozást. Segíteni kívánják az elítéltek szabadulás utáni beilleszkedését a társadalomba. Két irodát is létrehoztak azzal a céllal, hogy tanácsadással segítsék a börtönből szabadultakat, az odakészülőket és a családtagokat, valamint a perifériára szorult, többnyire hajléktalan embereket. A Lovasberényben működő iroda már fogadja a rászorultakat, a szekszárdi intézményt e héten nyitják meg. A közgyűlésen a társaság által alapított Emberségért kitüntetés ezüst fokozatát ketten, a bronz fokozatot tízen vehették át. Kenderesi temetés Több tízezer látogatóra számítanak Zökkenőmentesen folynak a kenderesi temetés előkészületei - nyilatkozta lapunknak Pádár Lászlóné, a községi polgármesteri hivatal jegyzője. A 4-es főútvonalat az esemény miatt nem zárják le, viszont a Kenderes belterületén két utcából is kitiltják az autósokat. Az önkormányzat több tízezer résztvevőre számít, de pontosan senki nem tudja megmondani, hogy a gyászszertartásra hányan lesznek kíváncsiak. A temetőben körülbelül 15-18 ezren férnek majd el, a többiek a közelben lévő ligetben hangosító berendezések segítségével követhetik az eseményeket. A MÁV Kisújszállás és Kál-Kápolna között a temetés napján, szeptember 4-én sűrűbben indít vonatokat. Kisújszállásról azonban tetszés szerint autóbusszal is folytathatják az érdeklődők az útjukat. Kenderesen helyi járatok szállítják tovább az embereket a helyszínre. A gépkocsival érkezők a három kijelölt parkolóhelyen állhatnak le, s onnan gyalog vagy busszal mehetnek tovább. A megyei rendőrfőkapitányság az eseményt az előírások szerint biztosítja, a pontos részletekről azonban még nem tudtak nyilatkozni. Az önkormányzat a megemlékezés idejére 50, ideiglenes mellékhelyiséget biztosít, s a környék vállalkozóit kérték meg a hideg ételek, italok árusítására. A megállapodás szerint szeszes italokat a helyszínen nem lehet majd kapni. Az orvosi ellátást a johanniták magyarországi képviselete és az állami mentőszolgálat együttesen végzi. Pádár Lászlóné elmondta, számbavettek szálláslehetőségeket, s jelenleg még körülbelül 50 helyet tudnak biztosítani. A fél 12-kor kezdődő és várhatóan fél 2-kor befejeződő ökumenikus szertartás során nyugovóra helyezik Horthy Miklóst, hitvesét Purgly Magdát és nemrég elhunyt fiukat, ifjabb Horthy Miklóst. A temetésén nem lesznek protokoll helyek, mindenki érkezési sorrend szerint foglalhatja el a helyét. Több száz újságíró jelezte érkezését, köztük egy osztrák, két német és egy francia televíziós társaság. Az oda- és visszautazás megkönnyítésére az Air Service Budaörs és Kenderes között — 35-50 perces menetidővel - repülőgép- és helikopterjáratokat indít. (met) (Az újratemetés külföldi visszhangjáról összeállításunk a 12. oldalon.) Rendezvény a Vérmezőn Chartás búcsú Horthytól „A Horthy-korszak meghalt, de temetetlen maradt, mert nem voltunk a magunk urai, hiszen idegen csapatok váltották egymást hazánkban. Most itt az alkalom, hogy eltemessük. Nem magánemberként, közemberként búcsúzunk el tőle. Nem küldtünk meghívót, de mindenkit várunk. Iűi búcsúzás ökumenikusan világi.” E szöveg áll a Demokratikus Charta szeptember 3-ai rendezvényének meghívóján, amellyel a Vérmezőre invitálják a fővárosiakat. A Charta tegnap megtartott sajtótájékoztatóján Konrád György elmondta: a párhuzamos megemlékezést azoknak rendezik, akik nem csak a Magyar Televízió szemszögéből akarják megérteni a Horthy-korszakot. Konrád hangoztatta: a magyar irodalom megemlékezése lesz e rendezvény, ahol elsősorban nem a kormányzóról, hanem az akkori kor polgárairól és az áldozatokról lesz szó. Hozzátette: a Horthy-éra kortárs irodalmi szava hitelesebb a mai történészek szavánál. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a történészeknek nem kell elemezniük a kormányzó szerepét. Ii miniszterelnök azonban nem válthatja fel politikai funkcióját történészi szerepre; ez a mostani politikai helyzetben nem szerencsés. Ugyanakkor Konrád elismerte: minden magyar embernek, így a kormányzónak is kijár a kegyelet, a „Nyugodjon békében". Más azonban - folytatta - a kegyelet hangulata akkor, ha beborítja egy történelmi értékelés, egy olyan értelmezés, aminek politikai üzenete is van. Konrád leszögezte: a rendezvényük nem politikai nagygyűlés lesz, hanem a kor megidézése korabeli költők és írók művein keresztül. A rendezvényen többek között Haumann Péter előadásában elhangzik majd Németh László ’43-ban elmondott szárszói beszéde is. (fazekas) Fehérvárcsurgói kastély Hazalátogatók „anyaházának” szánják Állagmegóvási munkálatokat kezdett az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség a fehérvárcsurgói egykori Károlyi-kastélyban. A Heinrich Koch bécsi építész tervei alapján, 1844-ben romantikus stílusban épített, majd Ybl Miklós elképzelései szerinnt késői klasszicista stílusban átépített kastély - állagának rohamos romlása miatt - csaknem egy évtizede lakatlan. Az idén az MTI jelentése szerint 23 millió forintot tudnak költeni a legszükségesebb munkákra. A teljes helyreállítás legalább 1 milliárd forintba kerül. A fehérvárcsurgói kastély hasznosítására szép terveket dédelget a helyi önkormányzat: az épületet a külföldön élő, hazalátogató magyarok „anyaházaként”, a kultúra és a művészetek hajlékaként, különféle népművészeti, zenei programok otthonaként szeretné hasznosítani. Pontrendszerrel mérik az egészségügy teljesítményét Addig nyújtózkodjunk, míg a kórházi takaró és Lassan lezárul az egészségügyben fokozatosan bevezetésre kerülő reform „szoktató” szakasza, és az intézmények szeptember-októberi teljesítménymérése már ténylegesen a finanszírozás alapjául szolgál. A járóbetegszakellátásban valamennyi egészségügyi egység megkapja saját, ’92-ben kapott bázistámogatásának 70 százalékát. A fennmaradó 30 százalék közös kalapba kerül, amely további - korábban elkülönített - 15 százaléknyi összeggel egészül ki. E pénzt pontértékek arányában osztják föl az eredményesebbek között. Az egészségügyi teljesítményfinanszírozás egyik legvitatottabb területe a fekvőbeteg-ellátás, ahol a „saját ár” megállapításakor - főként az eddigi támogatás sokszor önkényes elvrendszere és az eltérő adottságok miatt a kórházak között jelentős különbségek tapasztalhatók. Azonos kategóriájú ágy működtetése két különböző intézményben akár sokszoros költségigény-eltérést mutathat. De mit várhatunk a teljesítményfinanszírozástól? Egyáltalán, tudnunk kell-e nekünk, biztosítottaknak, hogy miben áll a teljesítménymérés alapjául szolgáló pontrendszer? Többek közt erre kerestük a választ először Balogh Sándor, a Népjóléti Minisztérium főosztályvezető-helyettese segítségével. - Érte már szó a ház elejét, vagy még nincsenek értékelhető adatok, egyáltalán, két hónapos próbaidő után mit tudunk a rendszer működéséről? Egyelőre csak annyit: a pályára állás megtörtént. Július elsejétől megindult az adatrögzítés, a feldolgozás persze még időbe telik. A finanszírozás alapjául szolgáló szeptemberi és októberi adatok birtokában közelebb járunk majd az igazsághoz. - A laikus mire gondoljon, ha pontrendszerről hall? - A pontrendszer szélesebb értelemben a háziorvosi ellátásra is - nem csak a járóbeteg-ellátás és a fekvőbeteg-ellátás finanszírozására - vonatkozik. A háziorvosok munkája során mért pontszámok alapjául azonban a korcsoportok meghatározott pontértéke szolgál. Tehát az számít, hogy milyen az adott korcsoport egy átlagbetegének ellátási igénye. Ez fejkvóta szerinti értékszámítás. A fekvőbeteg-ellátásban érvényes pontrendszer a betegségcsoportok ápolására fordított időt veszi figyelembe. A járóbeteg-szakellátás mércéje alapvetően a német pontrendszerből ered, ám azt a szakma bevonásával sikerült sajátosan magyar viszonyokra alkalmazni, hazai adatokhoz illeszteni. E területen meghatározott tevékenységi körök szerint - a járóbeteg-ellátó hely rögzíti a végzett tevékenységet, ami adott helyzetben megfelelő pontot ér. - Ma a beteg a területileg illetékes vagy háziorvosa választotta szakellátási intézményt vehet igénybe. Hoz-e változást a beutalási rendről szóló, előkészítés alatt álló újabb miniszteri rendelet? - Nem kell alapvető változtatásra gondolni. A szakmával kialakított konszenzus eredményeként a rendelet a beteg liberálisabb egészségügyi szolgáltatáshoz juttatását kívánja elősegíteni. A megyei tisztiorvos tájékoztatná a beutaló orvost a kórházak és rendelők ellátási rendjéről, az országos hatáskörű információs csatornán pedig a regionális intézmények ellátási körét határoznák meg. A beutalási renddel kapcsolatban szükség van egyértelműsítésre. A rendelet jobban kihangsúlyozza az intézményválasztás szabadságát is. A bizalom elsődleges, és a beutalásnál a háziorvos a beteg kívánságát lehetőség szerint eddig is figyelembe vette. A reformra az éppen csak megválasztott egészségbiztosítási önkormányzat igent mondott. Sándor Lászlót, az önkormányzat elnökét arról kérdeztük: elégedett-e a teljesítménymérés alapelveivel? - Az önkormányzat megalakulása óta egyaránt fontos kérdésnek tekinti a „tűzoltást” és a stratégiai döntések megalapozását. Nem szeretnénk, ha az események sodornának minket, ezért e kritikus időszakban - amikor határidős feladatként jelent meg, hogy július 31-ig meg kell kötni a finanszírozási szerződéseket a szolgáltatást nyújtó intézetekkel - gyorsan eldöntöttük: e rövid tíz nap alatt összegyűlt tapasztalat birtokában nem állíthatjuk fejre az eddig kialakult rendszert. Inkább kimondtuk: jelenleg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy érdemben befolyásolhatnánk a szerződések megkötésének paramétereit. Úgy döntöttünk: egy évre a tervek szerint valósuljanak meg a reform lépései. A jövő év júniusában megkötendő szerződések már az önkormányzat kialakította normákon alapulhatnak, addigra már kialakul a teljesítménymérés tisztázott rendje, és bizonyos összehasonlítási számaink, adataink is lesznek. A felelősséget természetesen elvállaljuk, jólehet érdemi befolyásolásra már nem nyílt lehetőség. Kétségtelen: valamennyi létező orvosi szolgáltatás árát ki kell számítani. Ezen az alapon kötünk szerződéseket, és az az intézmény, amelyik ezt a versenyt nem bírja, esetleg szembe kell nézzen a csőddel is. Akkor majd az intézmény tulajdonosának is a gazdasági vezetés körmére kell néznie. A pontrendszer a szolgáltatást nyújtó és a finanszírozók közötti megállapodás fogódzkodója. Azt kell megérdezni az emberektől, amikor kezelésre szorultak, megkapták-e a tisztességes szolgáltatást, és ha nem, akkor arra a szerződéskötéskor vissza kell térni! Amennyiben a kórház a tb-vel kötött szerződést nem teljesíti, azaz nem nyújt megfelelő teljesítményeket a finanszírozásért, a következő évben nem jut szerződéshez. Haller Szilveszter ' ■' Havran Zoltán felvétele