Magyar Nemzet, 1994. július (57. évfolyam, 152-177. szám)

1994-07-02 / 153. szám

1994. JÚLIUS 2. Magyar Nemzet in ON ÉS A HORTOBÁGY Hol a vásár , ott a vásár? közepébe sámán kántál? 1. Egy boszorkányos alko­­nyaton immár elválaszthatat­lan cimborámmal Szindbáddal beszélgetvén, váratlanul nehéz indulat kerített bennünket ha­talmába. Ami pedig e mélyma­gyar füstölgést táplálta, kurta tudósítást olvastunk a Horto­bágy „expo-készületlenségé­­ről” mely lassan eléri az alul­­múlhatatlanság kritériumait - sőt... S nem az bőszített fel bennünket, hogy „torzon déli­­bábos" képet kaptunk, hanem az, hogy a leírtak nagyon is „ültek". A pléh pofás pincérek a csárdában, a silányság, a bóvli etc. ez mind a rónán ta­lálható „az Isten homlokán” tenyészik miként kiskertekben a büdöske. Hogy lesz ebből : „egységes, jellegzetes vendég­­fogadási kínálat?” - ez óriási kérdés. Azt mondják a leg­újabb irodalomtudorok, hogy Illyés Gyula versében mely a hídi vásárt ábrázolja, mitikus képek kavarognak, s hogy a honfoglalás elevenedik meg a csárda körül: „Hol a vásár - ott a vásár / közepébe sámán kántál / közepéből messzire szét s az a síp, dob, hangzava­rok / közepéből az a lárma s mintha Ázsiából szállna... Eb­ben élünk, ebben főlünk / A napisten főz fölöttünk." Ez az! " dörmögte Szind­­bád - a napisten amint éppen kotyvaszt valamit nekünk! Hát nem gyönyörű? 2. Hogy miben élünk s mi­ben félünk - ez volt az a kar­dinális kérdés, melyet egy elő­kelő nevekkel megtűzdelt fil­mes kuratórium (Kép-világ) szerint meglévő anyagokból képtelenek vagyunk felmutatni az expo által idevonzott töme­geknek. Ezért hát sürgősen munkához kell látni fiúk! Ha­mar összetrombitáltak tehát „néhány válogatott hivatásost­, írjatok mini forgatókönyveket, kisfilm-esszéket, terítsétek be velük az országot, komponál­jatok bele mindent ami szép, ősi, romlatlan és ami csakis itt található! És mi munkához is láttunk. Akkor még hittünk a tisztességben. Még a Termé­szetvédelmi Hivatalt is komo­lyan vettük. Egyedül Balogh Pista, a rádiós fejezte ki aggo­dalmait, mondván: ezek egy Szellemi svédasztalt­ csikar­nak ki tőlünk, amit aztán szó nélkül felfalnak. De lehurrog­ták. (Pedig neki lett igaza.) Munkához láttunk tehát és az ember elkezdte „beléjük szuggerálni” a Hortobágyot. A nyitóképnek lenyűgözőnek és tragikusnak kell lennie - súgta az ember - olyannak, ami le­sújt érzékszerveinkre. Al­­konyatot javaslok amikor a horizont sötét sávja fölött apo­kaliptikus égbolt feszül. Érzé­keltetnünk kell annak súlyát, amit még Móricz Zsigmond fogalmazott meg: a magyar sorspuszta ez, mely messze bevilágít a letűnt korokba, ugyanakkor a jelen gyötrelme­inek hordozója és tükrözője, szimbóluma az országnak, de nem az idegenforgalom szá­mára összemixelt émelyítő közhelyek révén. A filmben meghatározó szerepet kell szánnunk a színeknek. Mert itt a kemény sziken hiába keres­sük a vízpartok puhán csillogó levegőjét. Itt vad vértüzek, lángoló sárgák, tragikus ké­kek, szilaj bíborok tombolnak, valóban mintha Csaba lovai lobognának az égi mezőkön. A nyitó képsoroknak érzékeltet­niük kell, hogy a hanyatló fényben minden súlyosabb és domborúbb, hogy ennek mé­lyebb értelme van, hogy a be­lenyúló villás szarvak, a lovak nemes sziluettjei, az építmé­nyek és az emberalakok szin­tén páratlanok ezen a földré­szen. S a nézőt máris megfog­tuk; vendégeink tapasztala­taink szerint éppen ezt keresik itt: az egyszerűt, a varázslatos táv­latot, a tömör nyugalmat, ami oldja és gyógyítja a feszültsé­get. Aki ezt a témát felvállalja, annak okvetlen meg kell is­merkednie „A puszta emele­tei" című etűddel, melyet dr. Kovács Gábor természetvédel­mi felügyelő cikke nyomán forgattak, s amelyben a kéreg alatti élőlényektől a szikpad­kákon és vizes részeken át a magasabb szférákig minden bele van komponálva pontosan és szakszerűen. Egyedülálló felkészültségű szakértőnk min­denekelőtt az „alagsorba” vilá­gított be, a rágcsálók fürge és szapora társadalmára; aztán a szik magas szódatartalmú vak foltjait, a felszíni vegetáció egyedeit elemezte; folytatta a gerinctelen és gerinces állatok fajaival a pici széki pacsirtától a hatalmas túzokig, a görény­től a héjáig. A „kopár szik” — ahogy Arany János nevezte volt­­ , ez a szélsőségesen ke­mény világ nem sejtetten gaz­dag életet dajkál, s ezt­­ súgta az ember­­ gyorsan villanó, szellemes ritmusváltásokkal igen szórakoztatóan lehet tá­lalni. De ugyanilyen jó szívvel ajánlhatom a csikós testvérpár­ról Garai Lajosról és Jánosról forgatott filmet­(Natura Stú­dió) ,ami a néprajzi vonalhoz adhat inspirációkat, azon túl, hogy Kele Andor operatőr jó­voltából páratlan szépségű képsorok vannak benne az ökölválas őszi pusztáról. Egyáltalán: a téma nagy súlya alaposságot, és távlatos meg­közelítést kíván. Meggondo­landó esetleg mind a négy év­szak bevillantása. Bízzuk a nézőre talán e sajátos szépsé­gek fokozatainak felállítását, hogy mi tetszik neki a legjob­ban: a tavasz, amikor száz és ezer holdakat borít a víz, nyü­zsög az élet, „s amikor a pió­cák is törülközőért sírnak” (ahogy a kunok mondják); vagy a nyár, amikor a zóna forrón és réten homálylik; esetleg a letisztultan tündöklő ősz; nota bene a tél, amikor az égbolt fagyos és merev, a ná­das pedig olyan mint egy szu­ronytenger? Záróképnek pedig hajnalt képzelek el mondjuk az Álomzug felett. Ahhoz a lát­ványhoz semminemű kom­mentár nem szükséges­­ ott valóban, mintha még mindig a sámán dobolna és kántálna, így győzködte az ember a nagy tekintélyű kuratóriumot, mely egy év alatt két azaz két anyagot készített el: tizenöt percet Pannonhalmáról és ugyanannyi percet a főváros termálvizeiről. Lenyűgöző, nemde? (A külön klasszist kép­viselő Szabados Tamás há­romszor öt percéről, a „Virág­­magyarokról" szándékosan nem beszélek, ő egyébként is a Natura Stúdió alkotója) 3. Minden különösebb kommentár nélkül hadd idéz­zek néhány gondolatot abból a dekrétumból, melyet huszon­két tudós világtekintély fogal­mazott meg és írt alá. Bécs 1967. december 1. A természetért! Alulírottak­­ képviselői a természetvédelmi rendszabá­lyoknak és azon célnak, hogy a védett területek, különleges növények az utókor számára megtartassanak — tisztelettel megkeressük a Magyar Nép­köztársaság kormányzatát és a Magyar Tudományos Akadé­miát, kérve, hogy előadott ké­résünket jóakarattal kezeljék. Lelkesedéssel vagyunk Ma­gyarország egyedülálló termé­szeti szépségei, pompás nö­vény- és állatvilága iránt... Mi aktuális kötelességünknek te­kintjük, hogy ezen területek megtartása érdekében felszó­laljunk, amelyek nemzetközi nézőpontból tekintve fontossá­gi sorrendben első helyen áll­nak, és a legsürgősebb termé­szetvédelmi világproblémák közé tartoznak... Egy ilyen te­rület Magyarországon a pusz­ta vidéke, az az élettér, amely növény- és állatvilágában ős­eredeti háziállataival és népi szokásaival egyedülálló, és csak Magyarországon lelhető fel, ott is már csupán csak utolsó maradványaiban. Mind esztétikai, mind tudományos szempontból egyetlen és feltét­lenül megtartásra méltó táj ez. Ez a vidék inspirált paraszto­kat és pásztorokat zenei alko­tásokra, amely zenei alkotások Bartók és Kodály közvetítésé­ben világhírt értek el, és az egész emberiség zenei kultúrá­ját meggazdagították. Ez a vi­dék nyújt a látogatóknak még ma is felejthetetlen élménye­ket... A természetvédelem azt jelenti: a környező világot úgy kezelni, hogy az embernek a legjobb szellemi és anyagi nyereséget adja. Az lehet, hogy a pusztának a gazdasági meg­művelése időlegesen egy jobb hasznosítást ígér mint az ere­deti táj megtartása, de távlat­ban a puszta fenntartása - mint semmi máshoz nem ha­sonlítható sajátos táj - a ma­gyar nép bölcsője és tükre sok­kal nagyobb értéket képvisel mint az itt termelhető bármi ipárt. Ugyan­akkor a pusztává természettudományos kutáráé kincsét jelenti az egész vilá­gon, és nem utoljára azon spe­cialitásokhoz tartozik, amelye­ket a külföldi vendég látni óhajt, ha Magyarországot fel­keresi, mert ez lelkesítette őt kezdettől fogva. Kiváló tisztelettel: Sir Juli­an Huxley, Konrad Lorenz, Peter M. Scott, Conrad H. Waddington. (Többek között,­­ összesen huszonkét név). 4. Egyszóval „hatékonyan” kell eladni a Hortobágyot két év múlva. Vajon tudjuk-e mi is (nemcsak a nagy tudósok), hogy mi az, amit jó szatócsként el kívánunk sózni, úgymond? Jegyezzük meg: ami a tőlünk nyugatra élők mentalitását illeti, nem mindenki áll Konrad Lo­­renz-i magaslatokon. Mert lám itt járt két német kolléga (Peter Schille újságíró és Hans W. Sil­vester fotós) kik a „Bedrochte Paradiese" (Pusztuló paradi­csomok) című pompás kiállítá­sú könyvükkel örvendeztettek meg bennünket, mely mű 1982- ben a Geomagazin kiadásában jelent meg. Mintha Atterb­o­rough vagy Durell műveit ven­nénk kézbe­­ első látszatra! A két sandán szemlélődő „ideg­bajnok” (kun minősítés) min­dent észrevett ami disszonáns, torz, szegényes és közönséges. Az összes részeg csikóst, lon­­csos nyájat, riadalmas elhanya­goltságot felfedezték és tálalták. „Mingyán lát­tuk, hogy nem idevalósiak - mondották a kunok. - Úgy mentek által tö­kön, paszuljon, mint a vak lígy!" Csak éppen tulajdon honfitársaikat nem kapták lencsevégre, akik a tö­meges elérzékenyülés állapotá­ban feneketlen kendővel faltak és vedeltek, komyikálva és csukladozva gumirádliztak vissza a buszhoz, miközben lel­küket a romantika mélyáramai sodorták ismeretlen irányokba. Könyvük sugallatai szerint a természetvédelem csúcsa Euró­pában a bajor őserdőnek neve­zett kiglancolt vadon. Ami attól keletre van, az rothadó, romlott és anesztétikus. Talán nem ártana azt is tu­datosítani a világgal: az érin­tetlen természeti terület nálunk kezdődik, és hogy a Hortobágy az egyik legsűrűbb kincsestá­ra, melynek értékeit a Himalá­jai Nemzeti Parkkal sorolják egy kategóriába! Vegyünk akkor most egy mély lélegzetet.­ Adjuk el tehát nekik a déli­bábot, mely anyagtalanul le­begteti a templomtornyokat és házakat, a delelőre vonuló szürke gulyából pedig valószí­nűtlen szörnyek látomását mossa össze; dobjuk piacra a suhogó nádat, nyughatatlan táp­ tápoló lakóival „az ősvilág zenéjével" ahogy Móricz írta volt halálának évében, mikor utoljára ámuldozott itt kinn; a barna nádbugák felett elmoho­­gó baglyokat, ahogy viszik „a kahanyecet” világító bánya­mécs szemüket; a fenn úszó varjakat, kik kurta kijelenté­sekkel traktálják egymást; a Napot, ahogy lassan bele­süllyed a kék ködbe, az alsó fele feloldódik benne, a felső­része meg sarlóvá görbül ahogy a Hold szokta, s az óriá­si világesemény finoman megy végbe: megszűnik a Nap, az élet. Kótyavetyéljük el az ősmocsarakat, sötét, mégis kristálytiszta vizükkel, úszó fészkeikkel, paradicsomi érin­tetlenségükkel; na és Garai Ja­nit, a csikóst, ahogy ül és a bográcsot bűvöli. Ahogy a sós kenyérszalonnából, száraztész­tából, hagymából, pirospapri­kából egybeállítja a slambu­cot, mely­ ágyúgolyószerű, és olyan ízes, hogy legszíveseb­ben halálra falnád magad belő­le. Hogy tudnád megmagya­rázni az idegennek, mit küsz­ködött egy maroknyi gárda, hogy az Isten homlokán nem­zeti park legyen? Amikor az ember elkódorgott a Borzas zug felé, (melyet a népi nyelvi lelemény Borzalmas zugra vál­toztatott), és megdöbbenve lát­ta, a szabadtéri álattemetőt, a tehenek, juhok és egyéb jószá­gok hulláinak százait, a légy­felhőket és a bűzt? Hogy mekkora erő­feszítésbe ke­rült, amíg ez eltűnt innen? Oszd meg azokat a dol­gokat az idegenekkel, amelye­ket a démon sugdos itt vigyo­rogva a füledbe, mely Ázsiá­ból kísért ide minket a nyereg­­kápába kapaszkodva, s mely­nek szavát nem érti senki, csak a magyar. Miért nem tudunk mi élni a kincseinkkel? Az ökoturiz­mus világszerte terjedőben van, és az igazi elit, az érzé­keny, kulturált világpolgár és utazó ezzel szeret élni! Ez ma a sikk a világ haladó részén - igaz, hogy a legdrágább is. Az a stílus uralkodott el, hogy az ember „lopja be magát” a vé­dett területekre, semmit és senkit nem zavarva, mert ez az, ami üdíti, feldobja, kisimít­ja a szemlélődőt. Mi pedig lan­kadatlanul profitéhes vállalko­zókat és természetvédelmet mímelő hivatalnokokat táplá­lunk ezeken a területeken. 5. Ültünk este szokott kert­vendéglőnkben Szindbáddal a mohos kőfal és a platánóriás árnyékában, és most a változa­tosság kedvéért belőlem lob­bant ki az indulat: nagyon sze­retném tudni, ki volt szíves szó nélkül elorozni a Felső-Tiszá­­ról, a Kis-Balatonról, Pannon­halmáról és a Hortobágyról írott forgatókönyv-esszéimet, milyen alapon veszi természe­tesnek a természetvédelem, hogy az ember mindent odaad a semmiért? Tudod, hogy nem a pénzről beszélek! Tudom, fiam,­­ de most már múljék el tőled e keserű pohár! Hagyd el! Miért, mit vártál? Mit vársz ez ügynökölő kalmárvilágtól, amikor az iro­dalmi élet infantilis hisztérium­­játék, lagymatag öngerjesztés? Amikor az írók tollukat a gyű­lölet és pletyka undok nedvei­be mártják? Nézd meg a New York Kávéházat: tegnap éjjel „szupermodelleket” válogattak itt, fürdőruhás széplányok vo­nultak mustrára, ott ahol a po­ros barokk pompában, a csava­ros oszlopok, a márványfülkék között egy hőskor virult, fiam! Olyan­kor, amikor a toll bajno­kainak tekintélye messze a hi­vatalnokok felett állt, az írókat nem adták-vették, mint kupe­­cek a lovakat, s az irodalom úgy bugyborékolt mint vala­mely isteni-ördögi gyökérből főzött elixir. S ettől a nemzet főnixként újult meg. Valahogy úgy, mint Garai Jani csípős birgepörköltjétől, a belefőzött hosszúkrumplival. Így dohogott a hajós, majd visszasüppedt hallgatásába és kifürkészhetetlen pillantással nézett valahova a távolba. Baróti Szabolcs Daru tánc Amit már a peleskei nótárius is élvezett (Garai János slambucot remekel) S­i­ee Mélán és magányosan Gyérülő nézőközönség előtt (Eifert János, dr. Sterbetz István és a szerző felvételei) Itatás alkonyidőn (Garai Lajos) Bíbic, a róna bóbitás hírnöke Pusztapanoráma

Next