Magyar Nemzet, 1995. március (58. évfolyam, 51-76. szám)
1995-03-18 / 65. szám
1995. MÁRCIUS 18. ON ÉS A DIVAT Magyar Nemzet VII Virágszirmok, halak, madarak díszítik ruháit Hanne Mórt az Operaház színpadán Párizsban csak Pillangókisasszonynak hívjákNagyon karcsú, szinte törékeny, szemüveges asszony. Kortalannnak tűnik, csak mellette ülő felnőtt fia demonstrálja évei számát. Nyakig gombolt, teljesen zárt vörös selyemruháján egyetlen nagyon szép ékszer, körme festetten, kékesfekete haja teljesen hátrafésülve. Ha nem tudnám róla, hogy a világ egyik leghíresebb divattervezője, vidám, érdeklődő turistának vélném, aki kíváncsian járkál a világban, és abszolút közvetlenséggel válaszol a butuskának tűnő kérdésekre is. Japánban született, apja orvos volt, s mint az apák általában, önfejű. Semmiféle művészeti pályára nem engedte lányát, mondván: a művészek mind kommunisták. Ő mégis jelentkezett főiskolára - igaz, először japán irodalom szakra, majd férjhez ment, s így megkapta szabadságát. Ezután indulhatott Tokióba ruhatervezést tanulni, vitte magával a családban honos szoborkészítés, rajzolás, festés szeretetét, és szinte egyenes úton jutott a legnagyobb tervezők közé. Ma úgy jegyzik a nevét, mint aki a Távol- Kelet és Nyugat-Európa divatját összehangolta, elfogadtatta Párizsban és hazájában, és lelkes patrónusa a felkelő nap országából a divat fővárosába érkező valamennyi japán tervezőnek. Hanne Móri Párizs Pillangókisasszonya, aki a világ nagy divatházai között azzal vált különlegessé, hogy modelljeiben a keleti kecsességet ötvözi európai eleganciával, most a budapesti Operaház színpadára hozta el legfrissebb tavaszi-nyári kollekcióját. Tisztaselyem anyagok, leheletfinom kézi festések, amelyek halacskákat, madarakat, virágszirmokat ábrázolnak - ez utóbbi Japánban a szerencse szimbóluma. Káprázatos gyöngyhímzések, melyek egy-egy ruhára három hónapig készülnek, sok-sok lány kézi munkájával. És minden egyes modellhez ugyanazokkal a motívumokkal készült ékszerek, amelyeket szintén ő tervez, egyenként, mert „ csak a tökéletes kiegészítő adja meg az öltözködés harmóniáját”. A március 13-i, immár hagyományosnak tekinthető, negyedik alkalommal megrendezett Opera House Fashion Show keretében - Nina Ricci, Danilo Sassi, Ungaro után - most Hanne Mori volt a sztárvendég. A divatesteket szervező Wimmer Line most is teret adott a fiatal magyar designerek bemutatkozásának, folytatva a tavaly ősszel meghirdetett Versenyek versenyét. Az operaházi gálaműsor „első felvonásában” a döntőbe jutott tervezők: Rippl Renáta, Schulteisz Márta, Váradi Szabó Bálint, Ficze Éva, Visnyai Noémi, Tupy Pál és csoportja, Léberné Fodor Barbara, Bence Éva és Fülöp Bea tavaszi-nyári modelljei vonultak fel a nagyközönség előtt. Maga Hanne Mori, a zsűri elnöke nyújtotta át a díjat a legjobbnak bizonyult Bence Évánnak, álu bordó estélyi és nappali öltözékeivel sajátos atmoszférát teremtett, és nem kevés önálló ízlésről, jó technikáról tanúskodott. Az Operaházi divatestek ezúttal fotópályázattal is gazdagodott, amelyet a döntőbe jutott Mike Tamás, Acél Emese, Oláh Andre, Szamodi Zsolt, Cseh Gábor és Dósa Gábor közül az egyetlen hölgy, Acél Emese nyert meg. Most második alkalommal jelentette meg a Wimmer Line a komoly hiányt pótló Világ Divat Világ című kiadványt, melynek készítését a francia Haute Couture Szövetség segíti információkkal, s a divatszakmában az első közös, írott párbeszédnek tartják. A bemutató szponzorai a Malév Rt., a Hungarocamion Rt., a Hotel Gellért Budapest, a Külügyminisztérium, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium és az Országos Idegenforgalmi Hivatal voltak. Rácz Judit Weber Lajos fotói A fiatal magyar tervezők gálája Keleti báj, nyugati elegancia a Hanae Mori-kollekcióban Halványzöld selyemruha virágdíszekkel (Hanae Móri) Kék selyemkosztüm fehér betétekkel (Hanae Móri) A győztes Bence Éva modellje „bordó hangulatban” Virágfüzérek öv gyanánt (Hanae Móri) Kézzel festett halak a fehér selyemruhán (Hanae Móri) Hófehér selyemálom a menyasszonyi ruha (Hanae Móri)