Magyar Nemzet, 1995. augusztus (58. évfolyam, 178-204. szám)
1995-08-16 / 191. szám
10 Mafia Nemzet * __ Új Westel 900 kapcsolóközpont Előbb kérdeznek aztán kikapcsolnak A mobiltelefonok tulajdonosai általában üzletemberek, és megeshet, hogy sok pénzt veszítenek, ha nem tudják elérni őket. Az adósoknak megszüntetik a szolgáltatást, de számos kívülálló oka is lehet annak, hogy nem érkezett meg az összeg a szolgáltatást nyújtó cég számlájára. Arra a kérdésre kerestünk választ, hogy a kikapcsolás előtt a Pannon GSM, illetve a Westel 900-as hogyan értesíti az ügyfeleit? - A Pannon GSM-nél a számla esedékessége után 22 nappal levélben tájékoztatjuk az ügyfelet - mondta Jakab Richárd a számlázási osztály vezetője -, hogy le kell rónia tartozását, illetve jelezze, ha már befizette az összeget. Ezután, még várunk néhány napot és csak azután kapcsoljuk le a rendszerről. Feltehetően egy hónapon belül a szolgáltatások közé fog tartozni az is, hogy az ügyfeleket egy nappal a kikapcsolás előtt értesítjük, mégpedig a nála lévő telefonon a szüneteltetéséről. - A Westel 900 GSM-nél az ügyfeleket több kategóriába soroljuk - jelentette ki Hantzmann Ferenc, az ügyfélszolgálati iroda igazgatója. - Tesszük ezt annak alapján, hogy rendszeresen és időre egyenlíti számláját, vagy többnyire késik az összeg kiegyenlítésével. Minden előfizető tízezer forintig korlátlanul telefonálhat, de ha ezt az összeghatárt átlépi, figyelmeztetjük. Ezek után korlátozzuk a kimenő hívásokat. Ha a számla esedékessége után 30 nappal sem érkezik be az összeg, akkor munkatársunk felhívja az előfizetőt és érdeklődik az okokról, illetve a szándékáról. Ha csak ekkor derül ki, hogy nem volt tudomása a tartozásáról és hamarosan pótolja az elmaradást, akkor várunk egy keveset, de a kimenő hívásait már korlátozzuk. 4. A múlt hét végén megkezdte új, immár negyedik kapcsolóközpontjának üzembehelyezését a Westel 900 GSM. A munkálatok második fázisára augusztus 25-e után kerül sor. A Westel 900 GSM az elmúlt hét végétől már négy központtal elégíti ki több mint százezer előfizetőjének igényeit. A Szolnokon munkába állított új központ lehetővé teszi Kelet-Magyarország újabb településeinek bekapcsolását a GSM-hálózatba. A szolnoki központavatás minőségjavulást és teljesebb ellátást jelent a Budapesten telefonálók számára is. Eddig ugyanis a két fővárosi központ kapacitását vették igénybe a kelet-magyarországi mobiltelefonálók is, akik ezentúl Szolnokhoz kapcsolódnak, így Budapesten kapacitás szabadul fel, amit a Westel 900 GSM negyvenhat új cellatelephely bekapcsolásával használ ki. Javul a kül-, és beltéri telefonálás minősége mind a belvárosban, mind pedig a budai hegyvidéken. (m. gy. - m. 1.) Újra indul a lőrinci erőmű? Két gázturbina, csúcsidőben A negyvenes évek legvégén nyílt meg s rövidesen Európa egyik legnagyobb lignittel működő hőerőműjévé vált a lőrinci áramtermelő. Aztán a környék szenet szállító bányáit bezárták és a nyolcvanas években az erőmű turbinái is leálltak. Halott monstrum lett az erőmű. A jelek szerint ez nem a végleges állapot. Értesüléseink szerint a Magyar Villamos Művek Rt. (MVM) 1996. január elsejével meg kívánja vásárolni az erőművet a jelenlegi tulajdonosától, a visontai székhelyű Mátravidéki Erőműtől. E hírről Patócs István lőrinci igazgatót kérdeztük, ám ő csak annyit árulhatott el, hogy szakmai zsűri tekintette meg az objektumot és kedvezően nyilatkozott az ott látottakról. Más forrásból azt tudhattuk meg, hogy az MVM két, egyenként 50 megawattos gázturbinával kívánja újraindítani a lőrinci erőművet, úgynevezett csúcsidős üzemeltetéssel. Naponta három-négy órát forognának a turbinák, leginkább este, amikor nő az országos fogyasztás. A tervek elkészülése után jövőre már az újjáépítési munkálatok is megkezdődhetnek, az áramtermelésindítását 1988-ra, sürgősség esetén 1987-re várják. A rekonstrukció beindulásával mintegy százhúsz ember kaphatna munkát a telepen, később, az erőműnél csaknem hatvanan dolgozhatnának. (t. z. m.) Másodszor is meghirdették eladásra egyetlen, még működő hajógyárunkat, a Ganz-Danubius Hajó- és Gépgyártó Rt.-t. Az első tenderre nem érkezett komoly ajánlat. Mindeközben az üzemcsarnokokat bérlő kft. elbocsátott gyári dolgozókat vesz vissza, hogy újonnan kötött alkatrészgyártási szerződéseinek eleget tehessen. Néhány napja lapunkban is megjelent, hogy a Reorg Rt. mint felszámoló, ismét eladásra kínálja a hajógyár Váci úti, 59 ezer négyzetméter alapterületű ingatlanát a gyártócsarnokokkal, a sólyatérrel, a daruzott szerelőpartfallal, illetve a szabadkikötőként hasznosítható egyéb területekkel együtt. A tavaszi első pályázatra többen is jelentkeztek, de fizetési garanciával rendelkező cég nem akadt. Az üzemcsarnokokat már akkor is egy volt gyári dolgozókból verbuvált, önálló vállalkozásként működő társaság, a Ganz-Danubius Axis Kft. bérelte. Ügyvezető igazgatója, Szabó Endre, aki elbocsátásáig a hajógyár termelési igazgatója volt, reménykedik, hogy a leendő vevő a hajóalkatrész-gyártás, illetve hajójavítás, hajóépítés fenntartása mellé áll. Az elmúlt hónapokban ugyanis reményteljes változások következtek be a hajógyártási világpiacon, s ezek a magyar hajóipar számára akár felfutást is lehetővé tennének. Mindenekelőtt azért, mert időközben megszokottá vált az úgynevezett követő finanszírozás: ennek során a vevő mindig kifizet annyit, amennyi a hajóból elkészült. A félkész hajó pedig átmegy a vevő tulajdonába a gyár csődje esetén is. Két-három évvel ezelőtt a nyugati megrendelők még nem bíztak eléggé a keleti cégekben, így a Ganz-Danubius hajógyárnak nagyobb üzletek megkötéséhez fizetési garanciákra volt szüksége. Most, a recesszió felengedésével azonban minden eddiginél rugalmasabbá vált a piac. A bizalmát növeli, hogy , a hajógyárat csődbe vivő három darab Thyssen fólyamtengerjáró hajó kiváló referenciamunkának bizonyult. Az utolsó Thyssen-hajót például mindössze húsz hajógyári hibaponttal vették át Isztambulban a nyugati minőségvizsgáló cégek, míg a konkurens spanyol hajógyár hasonló termékét lényegesen többel. A nyugati üzletemberek — mondja az igazgató - végre megértették, hogy a finanszírozási gondjaink megoldhatatlanok. Minden vevővel ismertetem szakmai-szellemi lehetőségeinket, de forgótőkehiányunkat sem hallgatom el. Az aláírt szerződések, értéke ez év végéig mégis eléri a kétszázmillió forintot. Nyolc-tíz újabb hajógyári szakmunkást fel kell vennem a régiek közül a jelenlegi harminchoz, hogy a megbízásoknak eleget tehessünk. S mivel Norvégiában és Németországban szerelik hajókba a nálunk készülő részegységeket, hat-nyolc utazó szerelőre is szükségünk lesz. Olyan sok újabb megrendelés várható, hogy idővel akár 150-200 embert is foglalkoztatni tudnánk. Sajnos a hajógyárral kötött épületbérleti szerződésünk idén december 30-án lejár. S amennyiben a hajógyár leendő új tulajdonosa nem akarja fenntartani ezt a szaktevékenységet, akkor máshová kell költöznünk. Ha csak el nem fogadják azt a már beadott üzleti tervünket, ami a termelés felfuttatását irányozza elő, miközben lízingdíjat fizetnénk a most bérelt épületekért, amelyek idővel a mi tulajdonunkba mennének át. A felszámoló Reorg Rt. és Budapest Bank már tanulmányozza az anyagot. A kft. első üzletének, egy szíriai javítási munkának az elvállalásakor még senki sem tudta, hogy ilyen ígéretes lesz a folytatás. Az üzletet egy kereskedelmi kft. közvetítette, a személyes ismeretségek azonban sokat számítottak. Az igazgató korábban hajógyári szervizmérnökként-sok hajó- és úszódaru-üzembehelyezést irányított, többek között Brazíliában, Hollandiában, Kuvaitban, Egyiptomban és Szíriában is. Mint ott most kiderült, a szíriai kereskedő partnercég tulajdonosához, de az egyik legnagyobb ottani kikötőüzem főmérnökéhez is régi ismeretség fűzi. Ez az igazgató szerint a Közel- Keleten nagyon fontos. Jó véleménnyel van az ottaniakról. - Megbízhatóak, becsületesek. Egy taxisofőr egyszer utánam hozta a szállodába az autóban felejtett táskámat, összes értékemmel együtt. Az üzletkötésnél azonban figyelembe kell venni, hogy az arabok hangulatát az Európában megszokottnál jobban uralják az érzelmek. A szíriai javítási munkák jelenleg még folynak, az idén februártól azonban igen jelentős finn hajóliftgyártási megrendeléseket kaptunk, miután az első finn megbízást, egy 30 tonna súlyú, spalettaszerűen nyíló hidraulikus hajóoldalajtót sikeresen elkészítettünk. Északi partnereink bizalmát is élvezzük. Az ő mentalitásukat az jellemzi, hogy a megbízás előtt egy finnországi tréningen részt kellett vennem — mondja az igazgató, miközben a csarnokba vezet, hogy az ott folyó munkát is megmutathassa. Az oldalukon fekvő, húsz méter hosszú, acélból készülő hajóliftaknákkal kapcsolatban megjegyzi: az ajtókat és egyéb részegységeket a finn megbízó szállítja, így ezek nem kerültek pénzébe a társaságnak. A kft. a kvalifikált munkát igénylő megbízásokra szakosodott. A „csupasz” acélszerkezeti munkákat Magyarországtól keletebbre olyan olcsón végzik, hogy a cég egyrészt nem lenne versenyképes, másrészt ez a tevékenység nem is fizet jól, hiszen átlagos „kilóára” 2,5 márka körül van a világpiacon, míg a komplikáltabb berendezések „kilóára” 6-7 márka körül mozog. A jelenlegi kisebb megbízások legfőbb előnye - és ez a hajógyártásban nagyon lényeges -, hogy gyorsan megforgatják a pénzt. Egy-egy hajólift három hónap, az automata ajtók egykét hónap alatt elkészülnek, szemben például a legutóbb évekig készülő Thyssen folyamtengerjáró hajókkal. A kisebb munkák a nagy megrendelések vállalását is kifizetődővé tehetik. A kft. jelenleg német céggel tárgyal egy 35 tonnás markolós úszódaru gyártásáról, de 11-12 millió márkás hajógyártási ajánlatot is kapott. Nyolc hónapos fennállása óta a társaság meggyőződött arról, hogy van piaca, s hogy megrendeléseiből kölcsön felvétele nélkül is meg tud élni. Időközben egy több tízmillió forint értékű hazai megrendelést, a Clark Ádám nevet viselő hídépítő óriásdaru felújításának versenytárgyalását is megnyerte. A szükséges importrészegységek (nyugati dízelmotorok) beszerzését a megbízó Hídépítő Vállalat vállalta magára. A legjobb üzlet éveken belül a hajójavítás lesz a kft. számára. Főleg, ha az nyugati alkatrészlerakatok kiépítésével is kombinálódik. Amint a délszláv háború befejeződik, rögtön olyan nagy forgalom lesz a Dunán, hogy egy követ sem lehet majd a hídról beledobni, mert hajóra fog esni - mondja az igazgató, aki közben már a gazzal benőtt sólyalejtőnél kalauzol. Szerinte a hajógyártáshoz túlságosan nagy ez az ingatlanvagyon. A régi hajógyár bukásának is ez volt az egyik oka. Hollandiában, Törökországbanmeglepően kis alapterületű üzemekben is készülnek hajók. A kft. tevékenységéhez ennek a területnek az egyharmada is bőven elég lenne. A többi Dunaparti telekrészből kialakítható lenne akár Budapest északi kikötője is. Hiszen Rotterdamtól Izmailig a Duna a leggazdaságosabb közlekedési útvonal. Olcsóbb a vasútnál is, és az egyre erősebb környezetvédők a kamionforgalmat előbb-utóbb szállítóhajókon, vízi útvonalra fogják terelni. Magyarország a Duna-Majna-Rajna víziút földrajzi közepén fekszik, ami óriási hajóipari lehetőségeket rejt magában. •Pálóci Antal Vevőre vár a Ganz-Danubius A hajógyár „elsüllyed”, a gyártás a felszínen marad? Zwack Unicum: drága készletek Csökkent a forgalom és a nyereség A Zwack Unicum Rt. az idei év első felében tíz százalékkal kevesebb terméket adott el, mint az elmúlt év azonos időszakában. S bár folyóáron 12 százalékkal növekedett a forgalma, költség- és pénzgazdálkodása nem tudott rugalmasan igazodni a gyorsan változó körülményekhez. Főként a magas készletek finanszírozási terhei, a raktározás, szállítás költségei okoztak jelentős kiadásokat a cégnek — tájékoztatta a társaság igazgatósága az első félévi beszámoló alapján a Magyar Távirati Irodát. A cég adózás előtti nyeresége az idén az első félévben 77 millió forintot tett ki, szemben a tavaly első félévi 361 millió forinttal. A cég az első félévben az éves eladási terv 38,8 százalékát teljesítette, ami a szokásos szezonális ingadozásokat figyelembe véve körülbelül ötszázalékos lemaradást jelent, értékben pedig valamivel több mint 5,2 milliárd forintot. A vállalat piaci pozícióját az igazgatóság stabilnak ítéli, hiszen a vevők száma tovább növekedett. A forgalom csökkenése véleményük szerint a fogyasztás általános visszaeséséből adódik. Az rt. az év első felében 220 millió forint értékben exportált s ez megfelel az időarányos elképzeléseknek. Elsősorban Németországban, Oroszországban és Ukrajnában sikerült új piacokat szerezni. Beruházásokra az év első felében 395 millió forintot költött a Zwack Unicum. Befejezték a budafoki gyár rekonstrukcióját és Kecskeméten is jó ütemben haladnak a gyümölcs-szeszfőzde beruházási munkálatai. Az év második felében a piac bővülésére számít a részvénytársaság, elsősorban a jövedéki törvény szigorításának következményeként. A bevételi többlettel azonban inkább csak az 1996-os évben számolnak. A második félévben jó esélyt látnak arra, hogy eredeti nettó értékesítési tervüket teljesítsék. Szerbia: vissza a világpiacra kilépni a függöny mögül A belgrádi sajtó ismét a megszokott (de reális háttér nélküli) magabiztosságával szellőzteti Szerbia gazdasági lehetőségeit a világpiacon. Mintha az elmúlt három esztendőben semmi sem történt volna. Holott déli szomszédunknál a vállalatoknak alig egyharmada üzemel úgyahogy elfogadható hatékonysággal. A többiben állnak a gépek és az emberek. Ez azonban nem lohasztja a „szakírók” lelkesedését, különösen, ha a szerb fővárosba téved egy görög, román, bolgár vagy más gazdasági küldöttség. A Politika című napilap a napokban valóságos dicslistát készített mindazokról a delegációkról, amelyek az utóbbi hónapokban megjelentek Belgrádban. Több mint száz küldöttséget említ, de ezen felül aligha tud komolyabb eredményt felmutatni. Tény, és ezzel nehéz lenne vitatkozni, hogy a balkáni vérzivatar és a nemzetállamok kialakítása eszméjének szárnyra kapása előtt a fejlett országok nem kis száma szívesen kötött üzletet Jugoszláviával. Különösen az olcsó munkaerő, a viszonylag jó minőség és az elfogadható szállítási pontosság vonzotta őket a Balkánra. Amíg ugyanis - például - Németországban a legegyszerűbb munkáért is havonta bruttó kétezer márkát voltak kénytelenek kifizetni a dolgozónak, addig ugyanazt a terméket elsősorban Szerbiában és Montenegróban ennek egytizedéért is hajlandók voltak legyártani. Feltéve, ha a megrendelő házhoz szállította a számára megfelelő nyersanyagot és a segédanyagokat, valamint biztosította a kiszállítást is. Ez azonban a múlté. Egyes, tárgyilagosan gondolkodó, szakemberek óva intenek a túlzott derűlátástól, hiszen a textiliparban helyüket elfoglalták az ázsiaiak, a bőrfeldolgozás lezüllött, a fémiparban, jórészt a korábbi, országos szintűmunkamegosztás miatt, hiányoznak a beszállítók és a vásárlók. Mindezek ellenére a szerb gazdaság ki szeretne lépni az önmaga által állított vasfüggöny mögül. Kétségtelen ugyanis, hogy a még mindig meglevő termelőkapacitások normális körülmények között többszörösen el tudnák látni Kis-Jugoszlávia piacát, tehát ha egyszer (ki tudja, mikor) rendeződik a helyzet, jelentős piaci feleslegnek kell(ene) helyet találni más országokban. A termékek hagyományos „balkáni” minőségét most ne firtassuk, arról a vevő fog ítéletet mondani. Egyelőre az általános helyzet megítélésében kedvező jelként kell elfogadni, hogy Belgrádban ismét a világgazdasági vérkeringésbe való bekapcsolódási lehetőségekre gondolnak. S ezek (politikai és egyéb) feltételeit ott és máshol is ismerik. (both) Gazdaság SZERDA, 1995. augusztus 16. Tűzhelygyár Cégalapítás Németországban A salgótartjáni SVT-Wamsler Rt. már augusztustól saját cégén keresztül értékesíti német piacra szánt termékeit, miután megtörténtek az előkészületek az SVT-Wamsler GmbH bejegyzésére Németországban. A cégalapításra azért került sor - tájékoztatott Gressai Sándor vezérigazgató -, mivel a tűzhelygyár részvénypakettjének 30 százalékát birtokló Wamsler GmbH jelezte fizetési nehézségeit. Korábban ez a társaság vállalta a marketing munkát. Az SVT-Wamsler GmbH Münchenben működik majd, német és magyar kereskedők közreműködésével. Tulajdonosa száz százalékban az anyagyár. Az alapítók remélik, hogy a sokszor hónapokig elhúzódó fizetés lerövidül, nem kell méregdrága hitelből biztosítaniuk likviditásukat. Elképzelhetőnek tartják a piac bővítését is. Az új vegyes vállalat irányítását a vezérigazgató kereskedelmi helyettese, Miklósi László látja el. (németh) A Bankár Kft. félévi mérlege Sikeres devizaügyletek és nyugdíjpénztárak A Bankár Kft. által kezelt összes vagyon ez év első felének végéig megközelítette a hétmilliárd forintot, a határidős devizaügyletekben kezelt vagyon az első félévben 631 millió forintot tett ki, az állampapír portfoliója 200 millió forintra nőtt. A Bankár Kft. által, a múlt év végén alapított Deviza Factory Rt. vagyonának nagysága az év első felében 334 millió forintra rúgott. Minderről Kovács Gábor, a Bankár Kft. ügyvezető igazgatója tájékoztatta az újságírókat Budapesten. A Deviza Factory Rt. tevékenységéről elmondta: jelenleg már kisebbségi részesedéssel rendelkezik benne a Bankár Kft., a cég 170,5 millió forintos alaptőkéjének 95 százalékát határidős devizaügyletek megkötésére használták fel. Az rt. nettó eszközértéke hét hónap alatt mintegy száz százalékkal nőtt. A Bankár Kft. vagyonkezelésre alapított cége a Bankár-V Vagyonkezelő Kft. két önkéntes nyugdíjpénztár vagyonát is kezeli, így az Első Országos Önkéntes Kölcsönös Nyugdíj- pénztár, valamint a közelmúltban alapított Második Országos Önkéntes Kölcsönös Nyugdíjpénztár vagyonát is. Ungár Klára, az első nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója elmondta: a két önálló pénztár megalapítására azért volt szükség, mert míg az első pénztár minimális tagdíját havi fixösszegben, ezer forintban határozták meg, addig a második pénztár minimális tagdíja a havi jövedelem három százaléka. A Pénztárfelügyelet álláspontja szerint ugyanis egy pénztáron belül nem lehetséges fix összegű és jövedelem arányában vállalt és fizetett tagdíj, így megalapították a második nyugdíjpénztárat is. A két pénztár vezetése azonban teljesen azonos, vagyonuk összesen több mint 35 millió forintot tesz ki. A nyugdíjpénztárak portfóliójának hozama az év első felében éves szinten 32 százalékot ért el. Konferencia a teherautókról Az idén tizenkettedik alkalommal rendezik meg Budapesten a haszongépjármű-közlekedés időszerű kérdéseivel foglalkozó nemzetközi tehergépjármű konferenciát. A tanácskozásnak szeptember 13- 16-a között a Budapesti Műszaki Egyetem ad otthont. A rendezők mintegy 150 külföldi és ugyanennyi hazai résztvevőre számítanak. Minderről az esemény egyik szervezője, a Hungarocamion Rt. közlekedésbiztonsági osztályának vezetője, Kőfalvi Gyula tájékoztatta az MTI-t kedden. Elmondta, hogy a konferencián részt vesznek majd az Európai Balesetkutatási és -elemző Egyesület (EVU) tagjai. A rendezvényen biztonságtechnikai bemutató keretében nyilvános járműütköztetési kísérleteket hajtanak végre. HÍRLAPÁRUS MUNKAKÖRBE BUDAPESTI LAKOSOK JELENTKEZÉSÉT VÁRJUK. HÍRKERRt. Budapest, IX. ker. Dandár u. 9-13. (Vörösné.)