Magyar Nemzet, 1995. szeptember (58. évfolyam, 205-230. szám)
1995-09-13 / 215. szám
14 Magar Nemzet Mire ügyeljünk gumicserénél ősszel? A legfontosabb kapcsolat Bár még remélhetőleg messze vannak az esős, borongós őszi napok, szakemberek máris az autók műszaki állapotának felülvizsgálatára, az „őszi átállásra” figyelmeztetnek. Miként eddig, ezúttal is Winkler Tamás, az Opel Hungary egyik legnagyobb márkakereskedése, az Opel Gombos műszaki vezetője lesz segítségünkre aktuális tanácsaival. Winkler úr szerint a zordabbá váló időket megelőzően — de általában is - tanácsos alaposan szemrevételeznünk autónk gumijait. Tudni kell, hogy több gumiköpeny-kategóriát is megkülönböztetnek, használati érték szerint azonban négy osztályba sorolhatók: van sportos, univerzális, úgynevezett vizes is téli gumifajta. Ebből következően nem mindegy, hogy az évszakváltást követően milyen köpenyt hagyunk fenn kocsinkon. Ha a használati értéket vesszük figyelembe, száraz, vizes és havas úton - a 0-5-ös skálán - a következő pontérték adható a különböző gumifajtáknak: univerzális - 4,4,3; sportos - 5,4,2; vizes - 4,5,3; téli gumi - 3,4,5. Fontos tudnivaló, hogy bár divatosak a könnyűfém felnik, útviszonyváltozáskor esetleg problémák forrásai lehetnek. A szélesebb gumik miatt előbb következhet be az aquaplaning (vízenfutás), havas úton pedig lehetetlen velük közlekedni. Télre - és már kora ősztől kezdve - ezért ajánlják a szakemberek az anyagában puhább, sok mintázatú, a normál méretnél egy mérettel keskenyebb téli gumikat. Optimális, ha mind a négy kerék téli, de a hajtott kerekekre mindenképp ajánlatos azt szerelni (ebben az esetben viszont úgy kell autózni, mintha kocsinkon csupán univerzális köpenyek volnának). Figyelem: a téli gumi csak hideg időre, hóra való, melegben, nyáron könnyebben kipörög, megcsúszik, rosszabb menetdinamikát kölcsönöz és gyorsabban kopik! Mindenesetre gumicserénél, s még inkább az úgynevezett „peres” gumik és felnik kiválasztásánál feltétlenül szakemberhez forduljunk. (Nőknek érdemes jó előre arra ügyelniük, hogy a szélesebb gumik jelentősen megnövelik a kormányerőt, ezért maximum egy mérettel növeljük meg kerekeink nagyságát a szériakerekekhez képest, de úgy, hogy a kerékátmérő ne változzon meg.) Ami a házilagos karbantartást illeti: Winkler Tamás szerint a szelepeket soha ne hagyjuk szelepsapka nélkül. Figyeljük meg, mennyi idő alatt ereszt le a gumi, sőt, míg új az autónk, az első időben lehetőleg minden tankolásnál mérjük meg a köpenyek nyomását. Ha túl keményre hagyjuk, erősen romlik az utazási komfort, puha gumival azonban nemcsak nő a balesetveszély, de 10-20 százalékkal gyorsabban is kopik a futófelület - nem beszélve a többletfogyasztásról. (A kopással párhuzamosan változik a gumiátmérő, ezért minimum 30 ezer kilométerenként ellenőriztessük a centrírozást!) Nagyobb kiegyensúlyozatlanságnál erős kormányrázás jelentkezik, később pedig a kormánymű idő előtti elhasználódása következhet be. Ha a futófelület hornyai egy milliméteresre kopnak (s ez három milliméter alatt szabálytalan), a gumi elveszíti tapadóképességét, ezért fontos a rendszeres ellenőrzés. Általában a gumik élettartamának felénél, 40 ezer kilométeres futásteljesítmény után tanácsos az azonos oldali kerekeket felcserélni, merthogy a hajtott kerekeken erősebb a kopás. (Figyelem: bármilyen gumicserénél csakis azonos típusú, tehát radiál vagy diagonál köpenyeket szereljünk a kocsira, különben már egészen kis sebességnél is rendkívül balesetveszélyesen viselkedhet az autónk!) V. F. Mitsubishi Eclipse GS: a legjobb sportautó az USA-ban Európa a célkeresztben Kifejezeten az európai piacra szánja az új Mitsubishi Eclipse GS sportkocsit a japán cég amerikai gyára, a Diamond Star Motors. A 0,27 cW légellenállású (!) modellbe kétliteres, négyhengeres, 1,6 szelepes, DOHC vezérlésű benzinmotor kerül, amely 145 LE (177 Nm-es nyomaték) leadására képes. Az 1996-os generációjú Eclipse GS rendkívüli biztonságához hozzájárul a multi-link rendszerű kerékfelfüggesztés és a háromcsatornás ABS. A 220 kilométeres végsebességhez kitűnő gyorsulás társul: a sportautó 9,4 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet. Fogyasztása (90,120 kilométeres tempónál és városban) 5,8, 7,6 és 11,3 liter. A nálunk a Denzel által majd forgalomba hozandó sportautó máris elnyerte az Egyesült Államok legjobb sportkocsija díjat. napokban felkeresett valaki, és a tanácsomat kérte. Arra hivatkozott, hogy hallgatóm volt egykor a Zách utcai gépkocsizótiszti-iskolán, még az ötvenes években. Akkoriban egy DS 19-es Citroennel, a „Cápával" jártam. Az illető csodálta a konstrukciót, a hidraulikus szervórendszert, hogy nagyobb erő nélkül működik a kormány és a fék, defekt esetén pedig nem kell emelő, s mint egy idomított ló a parkolásnál, „feladja” a lábát, illetve a kerekét. Akkor elérhetetlen volt számára egy ilyen autó megvásárlása, meg félt is tőle, mert amikor a „Cápa" piacra került, ez volt az első hidropneumatikus autó a világon, hazánkban senki nem értett hozzá, ha baj volt vele, Bécsbe vitte javíttatni - aki tehette. Azzal is ijesztgettek a maradi szakemberek, hogy a hidraulikaberendezéseknek, a pneumatikus légrugóknak rövid az élettartama. Azóta a nagy múltú Citroennek majd' minden típusa hidropneumatikus. Az élettartamára pedig jó példa, hogy nekem harminc évig volt meg a „Cápa” és már IS éves a Citroen GS-em is. Haditett Szóval az illetőnek, aki felkeresett, most igen olcsón sikerült egy „fiatalka", alig tízéves GSA-t vásárolnia. Azért jött hozzám, egykori tiszttársához, hogy megnézzem az autót, s a tanácsaimat kérje. Negyvenéves viszontlátás után a sok száz közül nem ismertem meg egykori hallgatómat, de megjátszottam. Annál inkább, mert úgy véltem, ő is ezt tette. Főleg pedig olyan nagy a korkülönbség közöttünk, hogy akkor ő még nem lehetett katona, amikor én már nyugdíjba mentem. Ennek ellenére jól elbeszélgettem régi „katonatársammal” a katonaéveinkről majd az autókról, és számtalan tanácsot kapott a Citroen kezeléséhez. Búcsúzóul mintegy bejelentette: két új gumit akar vásárolni. Ő ugyan alacsony nyugdíjjal rendelkezik, de erre nem sajnálja a pénzt, mert fő a biztonság. Ránéztem a gumikra, a hátsó kerekek nyolcvanszázalékosak voltak. „Ezek jobbak, mint az enyéimek - mondtam -, nyugodtan járhatsz velük. Teljesen biztonságosak." Az elsők valóban kopottak voltak. Erre kinyitotta a csomagtartót. Két újszerű, komplett kerék volt benne. Hatezer forintot kérnek értük - mondta. Ebből a Michelinből egy darab tízezerbe kerül, keréktárcsa nélkül. „ Vedd meg - javasoltam -, nagyon megéri!" Ismét elhadarta, hogy kis jövedelmű, de fő a biztonság. Hiába mondtam, hogy egy új is tönkremehet, kiszúrhatják, megjárdázhatod. A vége az lett, hogy én vettem meg tőle a két kereket - tízezerért. Feleségem, aki kitűnő emberismerő, amikor régi-új tiszttársam elviharzott, így szólt: ez azért jött, hogy eladja a kétes eredetű kerekeket. Egy jó óra múlva csengettek. A citroenes jött vissza a tízezer forintot lobogtatva, és arra kért, adjam vissza a kerekeket, mert az új jobb első kereke kidurrant, amikor egy éles és magas járdára felugratott. „Látod - mondtam -, ezt biztonsággal megtehetted volna félpénzért is, ha rám hallgatsz." Surányi Endre Autóvilág SZERDA, 1995. szeptember 13. Bemutatták a Renault Mégane család két tagját Csúcsra járatás ez a világra szóló parádé nem volt hiábavaló, ahól hamar meggyőzték a látogatót a hallottak-látottak. Az R 19 hét évig volt kategóriájának egyik piacvezető modellje Európában (Németországban négy évig a legkelendőbb importautó), s megjelenésével, szellemes mérnöki megoldásaival, minőségével referenciává vált. Az „utód” azonban minden jel szerint még komolyabb babérokra tör, hiszen a Renault Mégane mindjárt egy öt típusból álló modellcsaládként igyekszik felváltani a rangos elődöt. E merész sakkhúzással a Renault-nak egészen Bizonyára még igen sokszor fogunk hallani a Renault-nál a napokban végrehajtott, mérföldkőnek nevezett típusváltásról, s magunk is szeretnénk minél több részlettel szolgálni az R 19-es utódlásáról, ennek ellenére most és itt fontosnak tartjuk leszögezni: ami Barcelonában történt szeptember 5-én, az új generációs Renault Mégane sajtóbemutatóján, minden bizonnyal bevonul majd az autózás világtörténetébe. Már a méretek, a felhajtás is figyelmet érdemel, hiszen a Renault elnök-vezérigazgatója, Louis Schweitzer egyszerre látta vendégül egy napra Európa országainak 600 szakújságíróját a katalán város olimpiai negyedében. Ami ennél is különlegesebb viszont, hogy ugyanerre az időre időzítették a márka 5000 kereskedőjének (!) randevúját is, ahogy biztosan sikerül jelentősen javítania amúgy is erősödő piaci pozícióit, s ha a Mégane család kifejlesztésénél követett műszaki célokat, a beépített technikai újdonságok sorát vesszük alapul, még inkább bizonyosak lehetünk abban: Barcelonában új korszak kezdődhet az autógyártás történetében. Az ötös fogatból elsőként az ötajtós alsóközép-kategóriás Mégane Berliné és a háromajtós Mégane Coupé lép színre. A kocsik formájában mindenütt visszaköszön az ellipszis vonalvezetés, kényelmük és biztonsági felszerelésük lényegesen komolyabb a kategóriájukban szokásosnál. Jelentősen megerősített vázra építik a Mégane-t, előrébb került az üzemanyagtartály, kettős légzsákot, programozott överő-határolót, teljesen új futóművet és motorcsaládot, behatolás ellen védett ajtózárat, sebességfüggő ablaktörlőket és fűthető szélvédőt építenek be a modellekbe. A kerekek a kocsi négy sarkában kaptak helyet, így hihetetlenül komfortos és stabil útfekvést sikerült elérni e megoldással. A kárpit, a belső tér és a műszerfal anyagai igazi telitalálat mind minőségüket, mind színvilágukat illetően, így a négy- és az ötajtós változatból, a coupéból, a cabriolet-ből és a Minivanból álló Mégane család újfajta középkategóriás luxust visz majd az európai autógyártásba. A tervek szerint négymillió Mégane gyártása szerepel a programban, melyre az előirányzott 14 milliárd franknál 200 millióval sikerült kevesebbet költeni. Már önmagában a gyártási folyamat egységesítésével jelentős megtakarításra tettek szert, ugyanis három ország három üzemében azonos módon készülnek majd a kocsik (Spanyolországban, Belgiumban és Franciaországban), a tervek szerint napi 2500 darab. A gyártás egyszerre indul, ami önmagában is újdonság. Ennek oka, hogy öt hónapon belül 13 európai országban kezdik el árusítani a két első modellt. (A különböző karosszériák- és az érintett üzemek- száma miatt három év leforgása alatt végül is nyolcféle modell gyártását kell megoldani.) A három helyszín modernizálására (főként robotcserére) 2,5 milliárd frankot fordítottak. Az 52 hónapos tervezési fázis után mindenképp teljesült a Renault egyik fő célkitűzése: a Mégane család minőségi színvonala nemcsak elérte, hanem messze elhagyta a piaci vetélytársak zömének színvonalát. (A különböző modellek paramétereiről részletesebben a közeljövőben fogunk beszámolni.) Csak első ránézésre ismerős vonalak: fejlesztés az új Renault kívül-belül vadonatúj Egyelőre az ötajtós és a coupé változat készül, 1997-ig azonban valamennyi modell kapható lesz Jönnek az újdonságok Piacvezető lehet a Suzuki Ha a mostani eladási ütem folytatódik, az év végére a Suzuki márka piacvezetővé válik Magyarországon. Ezt bizonyítja, hogy már júliusban 25 százalékos részesedést ért el az esztergomi Suzuki gyár, s egyre valószínűbb, hogy veszélybe kerül a mindeddig verhetetlennek tűnő Opel első helyezése a ranglistán. A japán-magyar cég piaci stratégiáját dicséri, hogy újabb Swift-verziók láttak napvilágot. A vállalkozók körében már régóta keresett háromajtós „kishaszonjármű” ára például 1,325 millió forint, melynek áfahányada visszaigényelhető. A jelek szerint hasonlóan sikeres az új Suzuki Sport változat A Sedan Exceed szériafelszerelésként könnyűfém felnit fordulatszámmérőt központi zárat és levehető előlapos Philips rádiómagnót kapott Hasonlóan meleg fogadtatásban részesült a piacon a kétfokozatú légkondicionálóval ellátott 1,3 literes Sedan és Swift modell is; a klíma ára a Suzuki Rt.-nek köszönhetően így beépítve talán az eredeti ár harmadát sem érte el. De ugyanez a mértékletesség jellemzi a közvélemény által mármár magyarnak tekintett japán gyár árpolitikáját is, hiszen éppen a Suzuki árai emelkedtek a legkevésbé a hazai piacon az elmúlt hónapok során. A gyári optimizmus mellett a márka egyik legnagyobb kereskedője, a Suzuki Top Autó eredménye is igazolja a keresletnövekedést és a márka növekvő népszerűségét. Jó példa erre, hogy a kereskedés egész évre tervezett értékesítési darabszámának jó 70 százalékát augusztus végéig teljesítették, s minden jel szerint a hátralévő ufSSJlSnöptSP. Jelen 19§entúlteljesítik az előirányzott mutatókat. Az esztergomi törekvés a Top Autó üzletpolitikájára is rányomta bélyegét, így minden esetben a vevő lehetőségeihez igyekeznek igazítani a hitelkonstrukciót; pillanatnyilag nyolcféle vásárlási variációból választhatnak náluk az ügyfelek. A helyi ügyintézésnek köszönhetően pedig akár egy napon belül átvehető az új Suzuki (amelynek árába a cég típustól függetlenül kész beszámítani az ügyfél használt autójának árát). Különlegesnek ígérkezik a Szuki által szeptemberre meghirdetett „gyerekkedvezmény”. Ennek köszönhetően 3-7 százalékos engedmény vehető igénybe a gyerekek számától és a kocsi típusától függően, de a kereskedő rugalmasságát jelzi, hogy ez a kedvezmény többféleképpen is igényelhető. Azok számára pedig, akik nem tudnak ezzel a kedvező ajánlattal élni, a Top Autónál olyan vásárlási akciót dolgoztak ki szeptemberre, melynek során mindenki valamilyen formában kedvezménnyel vásárolhatja meg a Szűkít (v. f.) Premier előtt az új Vectrával Kalandozás műholdas navigálással Fejedelmi környezetben mutatták be a magyar újságíróknak az Opel legújabb büszkeségét, a legmodernebb Vectra családot .A bonni kancellária vendégháza, a történelmi Petersburgi kastély udvarán sorakoztak fel a frankfurti autószalonra készülő, premier előtt álló gépkocsik. Mielőtt kipróbáltuk volna az 1,6 literes motorral kezdődő és a 2,5 literes motorral végződő benzines és dízelskálát, néhány percre a helyszínt is meg kellett csodálni. Nem csupán építészeti, hanem politikai jelentőségű is a kastély, hiszen itt fogalmazta meg 1949-ben Konrad Adenauer a petersburgi nyilatkozatot, ami az NSZK megszületését készítette elő, majd megfordult a kastélyban a világ szinte valamennyi nagysága: Erzsébet királynőtől az indiai elnökig, az amerikai elnököktől Brezsnyevig és Gorbacsovig. Brezsnyev nevét azért is külön számon tartják, mert az egykori pártfőtitkár a kastélyhoz vezető szerpentinen törte ripityára az ajándékba kapott Mercedesét És még egy érdekesség: a közelmúltban itt tartotta esküvőjét a németek üdvöskéje, a Forma 1-es Schumacher. Ilyen bemelegítés után vettük az irányt a Bonn közelében található pályára, amelyen a bójákkal kirakott útvonalon tehettük próbára ügyességünket és bátorságunkat Egy régi és egy új Vectra összehasonlítása volt a teszt igazi célja, s hogy lényeges különbség van a két kocsi között, másodpercek alatt kiderült Már az indulásnál érezhető volt a teljesítményben, erőben, útfekvésben, biztonságban, komfortban a különbség. Az útfekvés és a fék biztonsága a vizes pályán mutatkozott meg igazán. A 120-140 kilométeres sebességet megközelített szakaszon a fékezés hatására a régi kocsi indiántáncot járt míg az új csak szusszant egyet és biztonságosan stoppolt az egyenesben. Az időnként bátrabb vezetéshez az a tudat is hozzájárult hogy az új Vectrát olyan első, hátsó és oldalsó ütközésvédelmi elemekkel szerelték fel, melyek a korábbi autóhoz képest 42 százalékkal növelték a torziós szilárdságot. További védelmet jelent a kocsiban, hogy új konstrukcióban épültek a pedálok. Frontális ütközéskor kiakadnak, jelentősen mérsékelve az esetleges lábsérülések kockázatát Szerencsére senkinek nem kellett ilyen élményt átélnie. Annál kellemesebb volt a valóban csúcstechnikát hordozó fedélzeti számítógép navigációs programjára hagyatkozni. Az útvonalon eligazító itiner félrecsapása után ki lehetett választani a menüből, hogy a legrövidebb, a leghosszabb pályát, autósztrádát vagy a mellékutcákat, mellékutakat választjuk-e a hazatéréshez.. Nos, a számítógép nem csupán írásban, hanem szóban is közölte velünk,éppen holtartunk, mennyi idő múlva kell jobbra vagy balra fordulni, majd a várható útkereszteződés, vasúti átjáró, híd, alagút, kapu, parkolóhely. Semmi más dolgunk nem maradt, mint követni a programot. Az újVectra nem csupán éles eszével, hanem erejével is elbűvölte a vezetőket A Rajna partján kacskaringózó, hegyi szakaszokonolyan könnyedén szökkent fölfelé, amint egy, az akadályokra fittyet hányó gímszarvas, majd amikor elértük a kölni autósztrádát, szinte szusszantott egyet és „kérte’, ahogy próbáljuk ki gyorsaságát. A 230 kilométeres óránkénti száguldást még a német rendőrök is megsüvegelték. A Forma-1-es határokat súroló repülés közben a kocsi biztonsága egy csöppet sem csökkent, hangja nem erősödött fel, az úttartása,fekvése változatlan maradt. Igazán kiváló munkát végeztek a német tervezők. A teszt végén általános vélemény szerint ez a kocsi valóban a csúcstechnika produkciója, ami nem csupán a navigációs programja miatt méltó az „űrbéli” jelzőre. Hírek szerint az ára ennek ellenére nem fogja verni a csillagos eget, de a végleges összeg kihirdetésére még várni kell a budapesti autószalon nyitásáig. (szendrei) Opel-ősök 1937-ből és 1952-ből A legújabb Vectra ősszel érkezik meg a magyar utakra