Magyar Nemzet, 1995. november (58. évfolyam, 256-281. szám)
1995-11-29 / 280. szám
14 Madar Nemzet Ha még valaki nem tette volna meg, sürgősen pótolja autójának téli felkészítését-javasolja mindannyiunk számára Winkler Tamás, az Opel Gombos márkakereskedés és szerviz műszaki vezetője. Bár az Opel Gombos Szentendrei úti műhelyében egyetlen óra alatt és kedvezményes áron elvégzik a szükséges átvizsgálást, a kocsink saját kezű felkészítésére is van tanácsa a szakembernek. Első lépés: vizsgáljuk meg a fényszóróink beállítását, az izzók állapotát. Ha elszíneződés látható az izzón, cseréljük ki, de lehetőleg párban, mert rövidesen a másik is meghibásodhat A második lépés: a folyadékszintek és a fagyállóság vizsgálata. Töltsük utána a hűtővizet és az ablakmosót, azonban ügyeljünk arra, hogy a keverékek fagyállósága elérje a mínusz 20-25 fokot. Ennél nagyobb hidegre nincs értelme felkészülni idehaza, viszont külföldi turistaút előtt a fagyálló folyadékok hígítási arányát csökkenthetjük. (Az ablakmosót rövid ideig kapcsoljuk be a feltöltés után, hogy a rendszerbe már a fagybiztos folyadék kerüljön.) Tél előtt célszerű kicserélni az ablaktörlőket is, mégpedig a lapáttal együtt; nincs annál rosszabb, amikor az amúgy is párásodásra hajlamos, latyakos szélvédőt csak karistolják az elnyűtt lapátok. A párásodás ellen egyébként kaphatók kitűnő szerek, ezek felkenése is része a téli felkészülésnek (lehetőleg mindig tartsunk magunknál párásodás elleni kendőt). Figyeljünk az ékszíjak feszességére, a fogazat épségére, a fokozott téli elektromos terhelés miatt a már kicsit kopottak is megcsúszhatnak (nem árt, ha van a kocsiban egy alig használt tartalék is). A zárakat, zsanérokat, ajtószigeteléseket kenjük át szilikonnal; nemcsak nem fog nyikorogni, zörögni a hidegben az ajtó, hanem a gumitömítésen kicsapódó víz sem fagy meg, azaz nyitható lesz a kocsi. (A zárolajozót ne az autóban tároljuk, hanem legyen nálunk!) Egy egyszerű műanyag fóliát ha keresztbe vetünk a szélvédőn és az első ajtókkal befogatjuk, reggelre nem fagy be az ablak. Ha viszont már jeges, próbáljuk lekapargatni, s az ablaktörlőt addig be ne indítsuk, míg a lapát oda van fagyva, különben leéghet a hajtómotor! De különben is általános szabály télen, hogy a csomagtartóban mindig legyen tartalék ablakmosó, hólánc, kesztyű, kis lapát, jégkaparó, hosszúnyelű kefe és egy darab fólia. A karburátoros motor nagy veszélye, ha víz kerül az üzemanyagrendszerbe. Ezért még most, a nagyobb hidegek előtt öntsünk a tankba egy flakon üzemanyagrendszer-tisztító, amely felszívja a vizet Ennek jótékony hatása elegendő egész télre. Célszerű „téli” gázolajat tankolni a dízelautókba, hiszen mínusz 25 fokig így garantálható, hogy nem választódik ki az adalékul kevert parafin. Cseréljük ki azonban az üzemanyagszűrőt s a nagyon nagy hidegben parafinkiválást gátló folyadékot is önthetünk a tankba. Ha ez nincs kéznél (de legyen tartalékban!), akkor végszükség esetén maximum néhány deci benzint is önthetünk a dízelolajhoz a tankba. A nehezen induló motor a gyengélkedő akkumulátor jele is lehet ezért inkább cseréljük ki, mintsem egyszer cserben hagyjon minket. A téli autómosásnál mindig fújassuk le nagynyomású levegővel az ajtók gumiszigetelését majd kenjük be parafinnal, a zárba pedig fújjunk jégoldód. V. F. Hogyan készüljünk fel a télre Majd ha fagy Kombipremier Kettős premier: megnyílt a koreai Hyundai személygépkocsik és kishaszonjárművek bemutatóterme az Andrássy úton, s benne kiálltották a Lantra Wagont is, a magyar piacon mostantól kapható kombit. A tanulmánykötetet kitevő különleges — és nem ritkán fölösleges — műemlékvédelmi hatósági engedélyek beszerzése, illetve az előírtak végrehajtása után a belvárosi épület üzlethelyiségében megkezdődhetett a vevők végre igényes kiszolgálása. Tóth Sándor, a Cél Motors ügyvezető igazgatója annak tudatában nyitotta meg a szalont, hogy ezentúl be is tudják bizonyítani a vásárlóknak: műszaki értelemben igényesek, s esztétikusak is a koreai óriásvállalat gyártmányai. A Lantra Wagon pedig egyre inkább hiánypótoló funkciót is betölt: a felső közép kategóriában ugyanis mind kevesebb a kombi változat Wéber Lajos felvétele Citroen Saxo: kis kocsi, nagy kategória Egy oktávval feljebb És íme, a Citroen! Igen, ez a régi, patinás francia márka is belevetette magát az igen erős piaci versenybe, s ringbe szállt az eddig az Opel Corsa, a Fiat Punto, a Renault Clio és a VW Polo határolta szegmens újrafelosztásáért Az új Citroen kisautó a Saxo nevet kapta a keresztségben, méretei alapján az AX fölött, de a ZX alatt helyezkedik el, minősége és szolgáltatásai színvonala miatt azonban bátran tekinthetnénk a felső osztályba tartozónak. A Saxo hossza 3,72 méter, azaz nagyjából azonos versenytársaiéval. A Párizs elővárosában gyárott autó első, 3 ajtós, négyféle benzinmotorral szerelt változata februárban kerül a francia piacra. Kapható lesz az 1 literes 50 LE-s, az 1,1 literes 60 LE-s modellek mellett az 1,4 és 1,6 literes, 75 és 90 lovas típusa is. Még jövőre egy 16 szelepes, 1,6 lteres, 120 LE-s erőgéppel bővül a motorkínálat, majd megjelenik az ötajtós, az automataváltós és az 1,5 lteres, 58 LE-s dízelváltozat. Az első benyomások biztatóak, a Saxo formája biztonságot sugárzó. Tizenhárom féle színárnyalatban, különleges fényezési eljárással is megrendelhető az új Citroen. A lökhárítók bármely felszereltségi szint esetén színre fújtak, illetve az üvegek színezettek. Néhány modellt 14 colos alukerekekkel hoznak forgalomba, azonban valamennyi változatnál a hagyományosan szuper kényelmes Citroen kerékfelfüggesztést alkalmazzák. A merev karosszéria mellett ABS, dupla légzsák, blokkoló automata övek, oldalmerevítők, hátsó fejtámlák javítják a biztonságot. A 3 ajtós Saxo fény nyitható hátsó ablakokat is kap. Első információk szerint speciáls zajcsillapítással, úgynevezett akusztikai padlót hozott létre a gyár, ezért az utazási komfort messze kategóriája fölötti az igen csendes belső terű kocsiban. Hazai forgalmazásának időpontjáról és az árakról rövidesen hírt ad majd a magyar vezérképviselet, a Citroen Hungária. (v. f.) Formai szempontból igazi váltás a Saxo a Citroennél Autóvilág SZERDA, 1995. november 29. Lát és gondolkodik a Mazda-őr A biztos pont A Mazda kifejlesztette az Advanced Safety Vehicle (ASV) elnevezésű biztonsági egységet személyautók számára. A legfontosabb újdonság az ütközésgátló rendszer, amely elősegíti a balesetek megelőzését. A Mazda ASV- modell egy kamerát és egy beépített lézerradart tartalmaz, amely 45 méterről képes felismerni a gyalogosokat akár éjszaka is. Az oldala és hat másik irányba figyelő rendszer már az úttesthez közeledve érzékeli a gyalogost, s kiszámítva a lehetséges ütközés pillanatát így jó előre képes felhívni a veszélyforrásra a vezető figyelmét. A berendezés a gépkocsi környezetének figyelésére is alkalmas, így sávváltáskor pontos képet nyújt a közeledő járművek sebességéről, helyzetéről. Ha a hang- és fényjelzés eredménytelen marad, a biztonsági rendszer működésbe hozza a féket, s képes beavatkozni a kormányzásba is. Cseppben az ember A jövő családi autóját ilyennek álmodták a Mazda mérnökei, s gyorsan be is mutatták az idei Tokiói Motor Show-n. A könnyed eleganciával egyszerűen csak CUX-nek elkeresztelt modellt 1,5 literes, szegénykeverékes motor hajtja. A karosszéria az úgynevezett „rövid-magas” építési elvet követi, amit jókorára növelt tengelytáv egészít ki. Talán emiatt is lényegesen nagyobb a kocsi belső tere, mint a kategória többi négyajtósának. Még inkább javítja a sokoldalúságot, hogy az első ülések forgathatók, a hátsók pedig osztottan dönthetők. A vezető figyelmének kiegészítésére a CUX- et különleges biztonsági berendezéssel látták el (lásd a Biztos pont című cikkünket!), így minden korábbinál biztonságosabbá vált az új generációs Mazda Közel megduplázta forgalmát a Peugeot Oroszlánkörmök Kitűnő évet tudhat maga mögött a Peugeot Hungária, ugyanis 40 százalékkal növelni tudta eladásait 1995-ben. Novemberig 910 járművet értékesítettek, s a legjobbnak számító októberben 129 oroszlános kocsit helyeztek forgalomba. A kormány drákói megszorító intézkedései elenére is kimagasló eredményeket produkáló francia vezérképviselet ezzel némileg átrendezte a hazai piaci részesedését is: míg tavaly az eladások 0,9 százalékát mondhatták magukénak, addig az idei első tíz hónapban 2 százalékra növelték részesedésüket. A cégnél felteszik, hogy a sikert elsősorban a színvonalas munkát végző, 21 tagú kereskedői és szervizháttérnek köszönhetik, másrészt szeptember óta a Peugeot árai nem változtak, s ez így is lesz december végéig, így a kedvenc típusok átfekvése mindenképp kedvezőnek nevezhető: jelenleg a Peugeot 106-os induló ára 1,41 milló, a 306-osé 1,899, a 406- osé pedig 2,99 milló forint Különösen nagy sikere van a vásárlók körében az új 406-osnak, ugyanis bevezetésének első hétvégéjén éppen annyit adtak el belőle országosan, mint az előd 405-ösből 5 hónap alatt! Magyar fejlesztésű daruskocsik a tűzoltóságnak Miközben a hazai autós cégek a forgalom drasztikus visszaesése miatt a talponmaradásért küzdenek, az egykori Pest megyei Duna Volánból létrejött Duna Interservice Kft. újabb beruházást valósított meg. A hat éve privát tulajdonban működő cég immár csaknem 100 millió forintot fordított fejlesztésre, az idén korszerű értékesítési központot alakított ki a Zay utcai telepén. A magántársaság sikerének titka- tudtuk meg Held Imrétől, a Duna Intreservice ügyvezető igazgatójától - a több lábon állás. A társaság fő profilja a személy- és haszongépjárművek forgalmazása, ezen belül azonban az utóbbiak a meghatározóak. Az értékesítés 80 százalékát a haszongépjárművek teszik ki, ezzel a Mitsubishi dealerek között Európában jelenleg a Duna Interservice a legnagyobb haszongépjármű-forgalmazó. - Ezt a pozíciónkat szeretnénk meg is tartani — mondja Held Imre -, az utóbbi négy évben több mint 2100 Mitsubishi haszongépjárművet adtunk el. Bár az újabb, autóimportot érintő vám- és fogyasztási adó változások hatása ezen a piacon is viszaesést okoz, mégis bizakodunk, nem lesz olyan mértékű a keresletcsökkenés, mint a személyautóknál. Ennek érdekében a cég speciális kínálattal célozta meg a közüzemi szolgáltató társaságokat, amelyeknél időszerűvé vált az elavult munkagépek cseréje. Az Északdunántúli Áramszolgáltató Rt.-vel (ÉDÁSZ) közösen Mitsubishi alvázra (L 200-as és Canter 35-ös) olyan létrás, emelőkosaras munkagépeket fejlesztettek ki, amelyet a kommunális szolgáltatások legkülönbözőbb területein lehet alkalmazni. Az áramszolgáltatók távvezeték-szereléseinél, transzformátor-javításoknál, lámpacseréknél, fagallyazásnál egyaránt biztonságosan használhatják, de a kéményseprőktől a kertészetekig, bármilyen magasban végzendő munkához megfelelő. Az új haszongépjármű prototípusát a napokban mutatták be a potenciális felhasználóknak a Győr melletti Öttevényben, az ÉDÁSZ telephelyén. Az egyelőre nyolc és tizenkét méteres, egy perc alatt körbefordulni képes daruval készülő haszongépjárművek iránt máris nagy az érdeklődés, az első széria már a bemutatón gazdára talált. „Az igényekre való tekintettel folytatjuk a nagyobb hatósugarú munkagépek fejlesztését, hamarosan 18, 22 és 32 méteres emelőkosárral is fel tudjuk szerelni a járműveket. Tárgyalásokat folytatunk egyebek közt a fővárosi tűzoltósággal, nekik 32 és 36 méteres hatósugarú munkagépekre lenne szükségük” - mondja az igazgató. A speciális járművek nagy előnye, hogy nemcsak a műszaki paramétereik felelnek meg a kívánalmaknak, hanem a Mitsubishi márkára jellemző kényelmet is biztosítják, az árakban viszont az extraszolgáltatások nem jelennek meg. A piaci jelzések alapján jövőre több száz ilyen típusú gépjármű értékesítésére számítunk. (6. 8.) Lehet, hogy megsegíti a Mitsubishi a tűzoltóságot? Térnyerésre készül az Opel Rövidesen új modellel bővül az amúgy is robbanásszerű fejlődésen keresztülment egyterűek szegmense: a jövő év végére megjelenik az Opel Sintra fantázianevet viselő „kisbusz”. Az akár nyolc üléssel is felszerelhető egyterű éppolyan könnyen kezelhető, mint egy személyautó, a kétoldali tolóajtónak köszönhetően talán még kényelmesebb utazást is biztosít azoknál. Az új modell az Opel műszaki fejlesztési központjának és a GM fejlesztési szakembereinek közös gyermeke. Bár kifejezetten az európai családok számára tervezték, az Opel Sintra egyelőre az első Opel lesz, amelyet nem az öreg kontinensen, hanem az Egyesült Államokban gyártanak majd. Miután legkorábban 1997 nyarán találkozhatunk az új Opellal a hazai utakon, egyelőre még nem világos, milyen motorkínálatot kap az „euroamerikai" modell. Ha ugyanis az amerikai anyacég motorpalettáját szánják a Sintra számára, akkor a mai Opel-kínálatnál merőben más motorokkal fogunk megismerkedni. Az árfekvéséről csak annyit: várhatóan olcsóbb lesz az Omegánál. Felismerhető opeles jegyek, nagy biztonság, ígéretes szolgáltatások jellemzik a Sintrát Mercedes SLK: Nyitott csillag A Mercedes-Benz sportkocsik hagyományainak méltó folytatója a cég legújabb terméke, az SLK, amely az ’50-es évek legendás 190-es SL és a 300-as SL modelljei után a századvégi csúcstechnológiát képviseli. Az elnevezést az autó legfőbb jellemzőit összefoglaló angol szavak - short, light, compact (magyarul: rövid, könnyű és szilárd) - kezdőbetűi adják. A külső jegyek között meghatározó az erősen döntött szélvédő, a hosszú motorház és a lecsukható tető. A kabriótető tökéletesen belesimul a karosszériába, s az ötletes elektro nikus-hidraulikus emelőrend szer segítségével egy gombnyomással mozgatható. Külön érdekesség, hogy műanyag helyett az anyaga fém. A klasszikus kétüléses sportkocsi erős turbómotort kapott. A négyhengeres agregát teljesítménye a kocsi sportos külleméhez illeszkedően 193 lóerős, ennek ellenére száz kilométer alatt csak 8,2 ezer az átlagfogyasztása. A tervezők gondoltak azokra is, akik kisebb teljesítménnyel is megelégszenek, így 136 lóerős változatban is kapható lesz Az SLK két prototípusának tanulmánytervei már tavaly kivívták a szakma elismerését, a torinói autóshow-n elnyerte az 1994-es tervezési díjat. 1996 szeptemberétől kezdik árusítani a klasszikus sportkocsi és a kabrió legjobb erényeit ötvöző kocsit. (f. h.) Offenzív piacnyerés az MB Autó célja Megint Fiat az év autója A Mazda Motor Hungary jelentős árengedménnyel árusítja a márka eladási sikerlistáján nálunk másodikként szereplő 323 Sedant januárig. A négyajtós, lépcsőshátú modellből az 1,3 és az 1,5 lteres változatok eladási ára valóban drasztikusan csökkent, az első esetben 11, a másodikban 15 százalékkal mérsékelte a vezérképviselet. Az 1,3 ezeres, 4 ajtós típus 2,58 milló helyett 2,29 milló fo rintért megvásárolható. Az 1,5-ös, 4 ajtós 2,95 milló helyett pedig 2,49 millóért. Kamatmentes részletfizetési kedvezményt is ajánlanak. *Újra egy Fiat nyerte Az év autója megtisztelő elismerést Európában: az 1996-os díjat a Bravónak és a Bravanak ítélte oda a nemzetközi zsűri. Öt kiválasztott modell közöl 378 szavazattal lett az első a két olasz. A vitág autógyártásában egyedülálló módon a mostanival együtt hétszer nyerte el eddig a Fiat ezt a rangos elismerést. Az olaszok abban is egyedülállóak, hogy a Puntóval és most a 17 változatban készülő Brava-Bravóval két egymást követő évben is sikert arattak. * A Mercedes hivatalos magyarországi vezérképviselete, az MB Autó Magyarország Kft. az eddigi legnagyobb piaci offenzíváját szeretné megvalósítani jövőre. A patinás márka több új modelljét is árusítani kezdik januártól, illetve az év közepétől. Megjelenik a V-Klassze (Viano) luxuslimuzin, kapható lesz a kombi C és EKlassze, az ősztől a kabrió SÍK sportkocsi, s Magyarországra érkezik a C osztály 200-as kompresszoros modellje. Az oldalt összeállította: Varjú Frigyes