Magyar Nemzet, 1995. november (58. évfolyam, 256-281. szám)

1995-11-29 / 280. szám

14 Madar Nemzet Ha még valaki nem tette volna meg, sürgősen pótolja au­tójának téli felkészítését-java­solja mindannyiunk számára Winkler Tamás, az Opel Gom­bos márkakereskedés és szerviz műszaki vezetője. Bár az Opel Gombos Szentendrei úti műhe­lyében egyetlen óra alatt és ked­vezményes áron elvégzik a szükséges átvizsgálást, a ko­csink saját kezű felkészítésére is van tanácsa a szakembernek. El­ső lépés: vizsgáljuk meg a fény­szóróink beállítását, az izzók ál­lapotát. Ha elszíneződés látható az izzón, cseréljük ki, de lehető­leg párban, mert rövidesen a másik is meghibásodhat A má­sodik lépés: a folyadékszintek és a fagy­állóság vizsgálata. Tölt­sük utána a hűtővizet és az ab­lakmosót, azonban ügyeljünk arra, hogy a keverékek fagy­álló­sága elérje a mínusz 20-25 fo­kot. Ennél nagyobb hidegre nincs értelme felkészülni ideha­za, viszont külföldi turistaút előtt a fagyálló folyadékok hígí­tási arányát csökkenthetjük. (Az ablakmosót rövid ideig kapcsol­juk be a feltöltés után, hogy a rendszerbe már a fagybiztos fo­lyadék kerüljön.) Tél előtt célszerű kicserélni az ablaktörlőket is, mégpedig a lapáttal együtt; nincs annál rosszabb, amikor az amúgy is párásodásra hajlamos, latyakos szélvédőt csak karistolják az el­nyűtt lapátok. A párásodás ellen egyébként kaphatók kitűnő sze­rek, ezek felkenése is része a té­li felkészülésnek (lehetőleg mindig tartsunk magunknál pá­rásodás elleni kendőt). Figyel­jünk az ékszíjak feszességére, a fogazat épségére, a fokozott téli elektromos terhelés miatt a már kicsit kopottak is megcsúszhat­nak (nem árt, ha van a kocsiban egy alig használt tartalék is). A zárakat, zsanérokat, ajtószigete­léseket kenjük át szilikonnal; nemcsak nem fog nyikorogni, zörögni a hidegben az ajtó, ha­nem a gumitömítésen kicsapódó víz sem fagy meg, azaz nyitható lesz a kocsi. (A zárolajozót ne az autóban tároljuk, hanem legyen nálunk!) Egy egyszerű műanyag fóliát ha keresztbe vetünk a szél­védőn és az első ajtókkal befo­gatjuk, reggelre nem fagy be az ablak. Ha viszont már jeges, próbáljuk lekapargatni, s az ab­laktörlőt addig be ne indítsuk, míg a lapát oda van fagyva, kü­lönben leéghet a hajtómotor! De különben is általános szabály té­len, hogy a csomagtartóban mindig legyen tartalék ablakmo­só, hólánc, kesztyű, kis lapát, jégkaparó, hosszúnyelű kefe és egy darab fólia. A karburátoros motor nagy veszélye, ha víz kerül az üzem­anyagrendszerbe. Ezért még most, a nagyobb hidegek előtt öntsünk a tankba egy flakon üzemanyagrendszer-tisztító, amely felszívja a vizet Ennek jótékony hatása elegendő egész télre. Célszerű „téli” gázolajat tankolni a dízelautókba, hiszen mínusz 25 fokig így garantálha­tó, hogy nem választódik ki az adalékul kevert parafin. Cserél­jük ki azonban az üzemanyag­szűrőt s a nagyon nagy hideg­ben parafinkiválást gátló folya­dékot is önthetünk a tankba. Ha ez nincs kéznél (de legyen tarta­lékban!), akkor végszükség ese­tén maximum néhány deci ben­zint is önthetünk a dízelolajhoz a tankba. A nehezen induló motor a gyengélkedő akkumulátor jele is lehet ezért inkább cseréljük ki, mintsem egyszer cserben hagyjon minket. A téli autómo­sásnál mindig fújassuk le nagy­nyomású levegővel az ajtók gu­miszigetelését majd kenjük be parafinnal, a zárba pedig fúj­junk jégoldód. V. F. Hogyan készüljünk fel a télre Majd ha fagy Kombipremier Kettős premier: megnyílt a koreai Hyundai személygépkocsik és kishaszonjárm­űvek bemutatóterme az Andrássy úton, s benne kiáll­tották a Lantra Wagont is, a magyar piacon mostantól kapható kombit. A tanulmánykötetet kitevő különleges — és nem ritkán fölösleges — műemlékvédelmi hatósági engedélyek beszerzése, illetve az előírtak végrehajtása után a belvárosi épület üzlethelyiségében megkezdődhetett a vevők végre igényes kiszolgálása. Tóth Sándor, a Cél Motors ügyvezető igazgatója annak tudatában nyitotta meg a szalont, hogy ezentúl be is tudják bizonyítani a vásárlóknak: műszaki értelemben igényesek, s esztétikusak is a koreai óriásvállalat gyártmányai. A Lantra Wagon pedig egyre inkább hiánypótoló funkciót is betölt: a felső közép kategóriában ugyanis mind kevesebb a kombi változat Wéber Lajos felvétele Citroen Saxo: kis kocsi, nagy kategória Egy oktávval feljebb És íme, a Citroen! Igen, ez a régi, patinás francia márka is be­levetette magát az igen erős pia­ci versenybe, s ringbe szállt az eddig az Opel Corsa, a Fiat Pun­­to, a Renault Clio és a VW Polo határolta szegmens újrafelosztá­sáért Az új Citroen kisautó a Saxo nevet kapta a keresztség­­ben, méretei alapján az AX fö­lött, de a ZX alatt helyezkedik el, minősége és szolgáltatásai színvonala miatt azonban bátran tekinthetnénk a felső osztályba tartozónak. A Saxo hossza 3,72 méter, azaz nagyjából azonos ver­senytársaiéval. A Párizs elővá­rosában gyárott autó első, 3 aj­tós, négyféle benzinmotorral szerelt változata februárban ke­rül a francia piacra. Kapható lesz az 1 literes 50 LE-s, az 1,1 literes 60 LE-s modellek mel­lett az 1,4 és 1,6 literes, 75 és 90 lovas típusa is. Még jövőre egy 16 szelepes, 1,6 lteres, 120 LE-s erőgéppel bővül a motorkínálat, majd megjelenik az ötajtós, az automataváltós és az 1,5 lteres, 58 LE-s dízelvál­tozat. Az első benyomások biz­tatóak, a Saxo formája bizton­ságot sugárzó. Tizenhárom féle színárnyalatban, különleges fé­nyezési eljárással is megren­delhető az új Citroen. A lökhá­rítók bármely felszereltségi szint esetén színre fújtak, illet­ve az üvegek színezettek. Né­hány modellt 14 colos alukere­­kekkel hoznak forgalomba, azonban valamennyi változat­nál a hagyományosan szuper­ kényelmes Citroen kerékfelfüg­gesztést alkalmazzák. A merev karosszéria mel­lett ABS, dupla légzsák, blok­koló automata övek, oldalme­revítők, hátsó fejtámlák javít­ják a biztonságot. A 3 ajtós Sa­xo fény nyitható hátsó ablako­kat is kap. Első információk szerint speciáls zajcsillapítás­sal, úgynevezett akusztikai padlót hozott létre a gyár, ezért az utazási komfort messze ka­tegóriája fölötti az igen csen­des belső terű kocsiban. Hazai forgalmazásának időpontjáról és az árakról rövidesen hírt ad majd a magyar vezérképvise­let, a Citroen Hungária. (v. f.) Formai szempontból igazi váltás a Saxo a Citroennél Autóvilág SZERDA, 1995. november 29. Lát és gondolkodik a Mazda-őr A biztos pont A Mazda kifejlesztette az Advanced Safety Vehicle (ASV) elnevezésű biztonsági egységet személyautók szá­mára. A legfontosabb újdon­ság az ütközésgátló rendszer, amely elősegíti a balesetek megelőzését. A Mazda ASV- modell egy kamerát és egy be­épített lézerradart tartalmaz, amely 45 méterről képes felis­merni a gyalogosokat akár éj­szaka is. Az oldala és hat má­sik irányba figyelő rendszer már az úttesthez közeledve ér­zékeli a gyalogost, s kiszámít­va a lehetséges ütközés pilla­natát így jó előre képes felhív­ni a veszélyforrásra a vezető figyelmét. A berendezés a gépkocsi környezetének fi­gyelésére is alkalmas, így sáv­váltáskor pontos képet nyújt a közeledő járművek sebessé­géről, helyzetéről. Ha a hang- és fényjelzés eredménytelen marad, a biztonsági rendszer működésbe hozza a féket, s ké­pes beavatkozni a kormány­zásba is. Cseppben az ember A jövő családi autóját ilyennek álmodták a Mazda mérnökei, s gyorsan be is mutatták az idei Tokiói Motor Show-n. A könnyed eleganciával egyszerűen csak CU­X-nek elkeresz­telt modellt 1,5 literes, szegénykeverékes motor hajtja. A karosszéria az úgynevezett „rövid-magas” építési elvet kö­veti, amit jókorára növelt tengelytáv egészít ki. Talán emi­att is lényegesen nagyobb a kocsi belső tere, mint a kategó­ria többi négyajtósának. Még inkább javítja a sokoldalúsá­got, hogy az első ülések forgathatók, a hátsók pedig osztot­tan dönthetők. A vezető figyelmének kiegészítésére a CU­X- et különleges biztonsági berendezéssel látták el (lásd a Biz­tos pont című cikkünket!), így minden korábbinál biztonsá­gosabbá vált az új generációs Mazda Közel megduplázta forgalmát a Peugeot Oroszlánkörmök Kitűnő évet tudhat maga mögött a Peugeot Hungária, ugyanis 40 százalékkal növelni tudta eladásait 1995-ben. No­vemberig 910 járművet értékesí­tettek, s a legjobbnak számító októberben 129 oroszlános ko­csit helyeztek forgalomba. A kormány drákói megszorító in­tézkedései elenére is kimagasló eredményeket produkáló francia vezérképviselet ezzel némileg átrendezte a hazai piaci részese­dését is: míg tavaly az eladások 0,9 százalékát mondhatták ma­gukénak, addig az idei első tíz hónapban 2 százalékra növelték részesedésüket. A cégnél felte­szik, hogy a sikert elsősorban a színvonalas munkát végző, 21 tagú kereskedői és szervizháttér­nek köszönhetik, másrészt szep­tember óta a Peugeot árai nem változtak, s ez így is lesz decem­ber végéig, így a kedvenc típu­sok átfekvése mindenképp ked­vezőnek nevezhető: jelenleg a Peugeot 106-os induló ára 1,41 milló, a 306-osé 1,899, a 406- osé pedig 2,99 milló forint Különösen nagy sikere van a vásárlók körében az új 406-os­­nak, ugyanis bevezetésének első hétvégéjén éppen annyit adtak el belőle országosan, mint az előd 405-ösből 5 hónap alatt! Magyar fejlesztésű daruskocsik a tűzoltóságnak Miközben a hazai autós cé­gek a forgalom drasztikus visszaesése miatt a talponmara­­dásért küzdenek, az egykori Pest megyei Duna Volán­ból létrejött Duna Interservice Kft. újabb beruházást valósított meg. A hat éve privát tulajdon­ban működő cég immár csak­nem 100 millió forintot fordí­tott fejlesztésre, az idén korsze­rű értékesítési központot alakí­tott ki a Zay utcai telepén. A magántársaság sikerének titka- tudtuk meg Held Imrétől, a Du­na Intreservice ügyvezető igaz­gatójától - a több lábon állás. A társaság fő profilja a személy- és haszongépjárművek forgal­mazása, ezen belül azonban az utóbbiak a meghatározóak. Az értékesítés 80 százalékát a ha­szongépjárművek teszik ki, ez­zel a Mitsubishi dealerek között Európában jelenleg a Duna In­terservice a legnagyobb ha­szongépjármű-forgalmazó. - Ezt a pozíciónkat szeret­nénk meg is tartani — mondja Held Imre -, az utóbbi négy év­ben több mint 2100 Mitsubishi haszongépjárművet adtunk el. Bár az újabb, autóimportot érintő vám- és fogyasztási adó változások hatása ezen a piacon is viszaesést okoz, mégis biza­kodunk, nem lesz olyan mérté­kű a keresletcsökkenés, mint a személyautóknál. Ennek érdekében a cég speciális kínálattal célozta meg a közüzemi szolgáltató társaságokat, amelyeknél idő­szerűvé vált az elavult munka­gépek cseréje. Az Észak­dunántúli Áramszolgáltató Rt.-vel (ÉDÁSZ) közösen Mit­subishi alvázra (L 200-as és Canter 35-ös) olyan létrás, emelőkosaras munkagépeket fejlesztettek ki, amelyet a kommunális szolgáltatások legkülönbözőbb területein le­het alkalmazni. Az áramszol­gáltatók távvezeték-szerelései­nél, transzformátor-javítások­nál, lámpacseréknél, fagallya­zásnál egyaránt biztonságosan használhatják, de a kémény­seprőktől a kertészetekig, bár­milyen magasban végzendő munkához megfelelő. Az új haszongépjármű prototípusát a napokban mutatták be a poten­ciális felhasználóknak a Győr melletti Öttevényben, az ÉDÁSZ telephelyén. Az egyelőre nyolc és tizenkét mé­teres, egy perc alatt körbefor­dulni képes daruval készülő haszongépjárművek iránt már­is nagy az érdeklődés, az első széria már a bemutatón gazdá­ra talált. „Az igényekre való tekintettel folytatjuk a na­gyobb hatósugarú munkagé­pek fejlesztését, hamarosan 18, 22 és 32 méteres emelőkosárral is fel tudjuk szerelni a járműve­ket. Tárgyalásokat folytatunk egyebek közt a fővárosi tűzol­tósággal, nekik 32 és 36 méte­res hatósugarú munkagépekre lenne szükségük” - mondja az igazgató. A speciális járművek nagy előnye, hogy nemcsak a műszaki paramétereik felelnek meg a kívánalmaknak, hanem a Mitsubishi márkára jellemző kényelmet is biztosítják, az árakban viszont az extraszol­gáltatások nem jelennek meg. A piaci jelzések alapján jövőre több száz ilyen típusú gépjármű értékesítésére számítunk. (6. 8.) Lehet, hogy megsegíti a Mitsubishi a tűzoltóságot? Térnyerésre készül az Opel Rövidesen új modellel bő­vül az amúgy is robbanásszerű fejlődésen keresztülment egy­terűek szegmense: a jövő­ év végére megjelenik az Opel Sintra fantázianevet viselő „kisbusz”. Az akár nyolc ülés­sel is felszerelhető egyterű éppolyan könnyen kezelhető, mint egy személyautó, a kétol­dali tolóajtónak köszönhetően talán még kényelmesebb uta­zást is biztosít azoknál. Az új modell az Opel műszaki fej­lesztési központjának és a GM fejlesztési szakembereinek kö­zös gyermeke. Bár kifejezetten az európai családok számára tervezték, az Opel Sintra egyelőre az első Opel lesz, amelyet nem az öreg kontinen­sen, hanem az Egyesült Álla­mokban gyártanak majd. Mi­után legkorábban 1997 nyarán találkozhatunk az új Opellal a hazai utakon, egyelőre még nem világos, milyen motorkí­nálatot kap az „euroamerikai" modell. Ha ugyanis az ameri­kai anyacég motorpalettáját szánják a Sintra számára, akkor a mai Opel-kínálatnál merőben más motorokkal fogunk megis­merkedni. Az árfekvéséről csak annyit: várhatóan olcsóbb lesz az Omegánál. Felismerhető opeles jegyek, nagy biztonság, ígéretes szolgáltatások jellemzik a Sintrát Mercedes SLK: Nyitott csillag A Mercedes-Benz sportko­csik hagyományainak méltó folytatója a cég legújabb termé­ke, az SLK, amely az ’50-es évek legendás 190-es SL és a 300-as SL modelljei után­ a­ szá­­zadvégi csúcstechnológiát kép­­viseli. Az elnevezést az autó legfőbb jellemzőit összefoglaló angol szavak - short, light, compact (magyarul: rövid, könnyű és szilárd) - kezdőbetűi adják. A külső jegyek között meghatározó az erősen döntött szélvédő, a hosszú motorház és a lecsukható tető. A kabriótető tökéletesen belesimul a ka­rosszériába, s az ötletes elektro­­ nikus-hidraulikus emelőrend­ szer segítségével egy gombnyo­mással mozgatható. Külön ér­dekesség, hogy műanyag he­lyett az anyaga fém. A klasszi­kus kétüléses sportkocsi erős turbómotort kapott. A négyhen­geres agregát teljesítménye a kocsi sportos külleméhez illesz­kedően 193 lóerős, ennek el­lenére száz kilométer alatt csak 8,2 ezer az átlagfogyasztása. A tervezők gondoltak azokra is, akik kisebb teljesítménnyel is megelégszenek, így 136 lóerős változatban is kapható lesz Az SLK két­ prototípusának tanul­mánytervei már tavaly kivívták a szakma elismerését, a torinói autóshow-n elnyerte az 1994-es tervezési díjat. 1996 szeptemberétől kez­dik árusítani a klasszikus sport­kocsi és a kabrió legjobb eré­nyeit ötvöző kocsit. (f. h.) Offenzív piacnyerés az MB Autó célja Megint Fiat az év autója A Mazda Motor Hungary jelentős árenged­ménnyel árusítja a márka eladási sikerlistáján ná­lunk másodikként szereplő 323 Sedant januárig. A négyajtós, lépcsőshátú modellből az 1,3 és az 1,5 lteres változatok eladási ára valóban drasztikusan csökkent, az első esetben 11, a másodikban 15 szá­zalékkal mérsékelte a vezérképviselet. Az 1,3 eze­res, 4 ajtós típus 2,58 milló helyett 2,29 milló fo­­ rintért megvásárolható. Az 1,5-ös, 4 ajtós 2,95 mil­ló helyett pedig 2,49 millóért. Kamatmentes rész­letfizetési kedvezményt is ajánlanak. *­Újra egy Fiat nyerte Az év autója megtisztelő elismerést Európában: az 1996-os díjat a Brav­ónak és a Bravanak ítélte oda a nemzetközi zsűri. Öt ki­választott modell közöl 378 szavazattal lett az első a két olasz. A vitág autógyártásában egyedülálló módon a mostanival együtt hétszer nyerte el eddig a Fiat ezt a rangos elismerést. Az olaszok abban is egyedülállóak, hogy a Puntóval és most a 17 válto­zatban készülő Brava-Bravóval két egymást köve­tő évben is sikert arattak. * A Mercedes hivatalos magyarországi vezér­­képviselete, az MB Autó Magyarország Kft. az eddigi legnagyobb piaci offenzíváját szeretné megvalósítani jövőre. A patinás márka több új modelljét is árusítani kezdik januártól, illetve az év közepétől. Megjelenik a V-Klassze (Viano) luxuslimuzin, kapható lesz a kombi C és E­­Klassze, az ősztől a kabrió SÍK sportkocsi, s Ma­gyarországra érkezik a C osztály 200-as komp­resszoros modellje. Az oldalt összeállította: Varjú Frigyes

Next