Magyar Nemzet, 1996. július (59. évfolyam, 152-178. szám)

1996-07-01 / 152. szám

10 Ma®arNemzet A szerző politológus A baloldali koalíció első két éve A kádárizmus örökösei és a polgári Magyarország A baloldali koalíció eddigi te­vékenységét elemezve, minden kétséget kizáróan megállapíthat­juk, hogy az 1994 óta folytatott gazdaságpolitika fő vesztesei a kö­zéprétegek. Ez a tény viszont újabb kérdésekhez vezet: van-e a balközép koalíciónak értékelhető és elfogadható jövő- és társada­lomképe, tudja-e, hova kíván el­jutni, és rendelkezik-e az ezek megvalósításához szükséges kul­turális és magatartási stratégiákkal és mintákkal, vagy pedig nem ké­pes túllépni a napi érdekeken, és már e kérdések felvetése sem ér­telmezhető a jelenlegi hatalom számára. A pillanatnyi helyzet szerint a polgári Magyarország híveinek több okuk van az aggó­dásra, mint a bizakodásra, mert a hatalmon lévő értelmiség egy ré­sze olyan jövőt képzel el, amelyik arra épül, hogy szakít az ország történelmi és kulturális hagyomá­nyaival. Egyik képviselőjük így ír: „...a magyar politikai életben az SZDSZ megkerülhetetlen szimbó­lummá vált. Ennek lényege kissé leegyszerűsítve abban áll, hogy ez a párt mind az 1945 előtti ezer év, mind az azt követő 45 év társadal­mi berendezkedésével szemben áll..." (Kozák Márton, Magyar Hírlap, 1996. április 6.) Nagyjából hasonlóképpen gondolkodnak azok a kettős kötő­désű szocialisták, akik számára nagyon vonzó az SZDSZ „prag­matizmusa”, ami lényegében ab­ból áll, hogy a szabad demokraták a mai napig nem tisztázták viszo­nyukat a magyar történelmi és kulturális hagyományokhoz, és nem válaszoltak arra a kérdésre sem, hogy milyennek képzelik el az ország jövőjét, létezik-e szá­mukra is nemzeti érdek, vagy az ezt lényegében tagadó publicistá­jukkal értenek egyet? Elgondol­kodtató, ha az ország művelődésü­gyi politikai államtitkára fölösle­gesnek tartja a történelem oktatá­sát, azaz múltunk megismerését, mert ő igazán csak azokat tudja becsülni, akik képesek egy kétis­­meretlenes egyenlet megoldásá­ra... Érdekes törekvés az is, ami­nek a keretében ki akarják találni Magyarországot. A helyzet veszélyeit szocialista képviselők is észlelték: „A straté­giahiányt egy ideig pótolhatta az úgynevezett pragmatizmus, de tar­talékai már az elmúlt évben elfogy­tak." (Géczi József Alajos, Nép­­szabadság, 1996. április 19.) Ez a gondolati tisztázatlansággal keve­redő politikai identitászavar kész­teti a balliberális értelmiséget arra, hogy politikai-intellektuális ellen­feleit ne vegye emberszámba, ér­velés helyett pedig a szellemi meg­semmisítésükre törekedjen. Az SZDSZ jövő- és társadalomképé­nek hiányát a másság és a kisebb­ségek kultuszának ápolásával igyekszik feledtetni. Ez általában hatásos a konszolidált, jóléti társa­dalmakban, de egy diktatúra utáni újjászerveződő, értékvesztett kö­zösség számára szükségszerűen fontosabb az azonosságok keresé­se és tudatosítása. Egy újjászülető és átalakulóban lévő gazdaságban és társadalomban a doktriner libe­ralizmus és a másság kultusza aka­ratlanul is a kooperáció ellen hat, és egy olyan, atomizálódott egyedekből álló társadalom kiala­kulásához vezet, ahol a konzum­­idiótává züllesztett polgár teljesen kiszolgáltatott a médiának. Ezért mondhatta teljes joggal Orbán Viktor, hogy a szabad demokrata dominanciájú kultúrpolitika a „magyarság szellemi és lelki erejé­nek” szándékos gyengítésére tö­rekszik. (Magyar Hírlap, 1996. február 3.) És ezért gondolják so­kan, hogy az SZDSZ kultúrpoliti­kájának egyik törekvése a velük szemben álló értelmiségiek megfé­lemlítése, engedelmességre szok­tatása. (Angyalossy Gergely, Új Magyarország, 1996. április 16.) Miután a jelen tendenciáiból viszonylag nagy biztonsággal kö­vetkeztethetünk a jövőnkre, talán nem érdektelen napjaink társadal­mának és meghatározó folyamata­inak fölvázolása. Magyarországon az elmúlt két év során megingott a jogbiztonság, megszűnőben van a szerződéses fegyelem, és egyre in­kább kikezdhető a hivatalok jog­szerűsége. Ezekkel a jelenségek­kel szemben a kormányzó pártok tehetetlenek, mert mindkettőjük­höz kapcsolódnak olyan gazdasági érdekcsoportok, amelyek a törvé­nyesség és a törvénytelenség kö­zötti - szűk, de biztonságos - ös­vényen mozogva bonyolítják le tranzakcióikat. Egy olyan kétpárti, korrupt-korporatív rendszer kiépí­tésének vagyunk tanúi, amelyben a hatalomhoz közel álló személyek és érdekcsopotok gyakorlatilag kockázatmentesen jutnak óriási gazdasági előnyökhöz, ami egyút­tal politikai előnyt is jelent. Ezért volt eleve halálra ítélve Horn Gyula ötlete a gazdasági vissza­éléseket vizsgáló nyomozóhivatal­ról, hiszen így két, egymással ri­valizáló szervezet tevékenykedett volna: a szocialista vezetésű köz­ponti nyomozóhivatal, és az SZDSZ-es vezetésű rendőri szer­vek. Azóta mindkét párt vezetői belátták: saját klientúrájuknak és jól felfogott érdeküknek egyaránt megfelel a jelenlegi helyzet, amelyben mindenki megteszi azt, amit lehet. Hogy ez mennyire így van, azt jelzi Horn Gyula bejelentése, mi­szerint máris van nyolc-tíz olyan ügy, amelyikben azonnal megkez­dődhetne a nyomozás. A minisz­terelnök később pontosított: nem konkrét ügyekre célzott. Ettől füg­getlenül Horn Gyula szerint az SZDSZ-nek nem voltak igazi el­lenérvei a nyomozóhivatallal szemben, ugyanakkor a Belügymi­nisztériumban több, a feketegazda­sággal kapcsolatos jogszabály nem készült el a tervezett határidőre. A liberálisokkal szimpatizáló Fur­­mann Imre szerint „a magyar­ rend­őrség működése az SZDSZ kor­mányzása alatt rohamosan rom­lott”. (Magyar Hírlap, 1996. júni­us 9.) Gazdaság, politika és bűnö­zés viszonyáról érdemes szó sze­rint idézni Kőszeg Ferenc SZDSZ-es képviselőt: „Rendőri vezetők négyszemközt bizalmasan emleget­nek neves kormánypárti politiku­sokat is, akik ellen úgymond, bár­mikor meg lehetne indítani a bün­tetőeljárást." Külön pikantériája a dolognak, hogy mindez a Fenyő János tulajdonában lévő újságban jelent meg. (Kőszeg Ferenc: Ide nekem a nyomozást is! Népszava, 1996. április 10.) Ugyanakkor kísérletek történ­nek a társadalom azon részének megbélyegzésére, amelyik nehe­zen veszi tudomásul ezt az erköl­csileg alig védhető helyzetet. Az SZDSZ-es orientációjú Gerő András egyik előadásában a kö­vetkezőket mondta: „Mindmáig - legalábbis a morális közízlés szintjén - Magyarországon nem elfogadott, hogy valaki egy lele­ményes ötlettel, ügyes spekuláció­val, a modern információszerzés, az adok-veszek ezernyi fogásának szakszerű ismeretével gazdagodik meg.” (4x4 oldalas, 1996. május 16.) Ezt a folyamatot sokan a tör­ténelem egyik legnagyobb és leg­erkölcstelenebb szabadrablásának tartják.. Gondoljunk, csak az orosz államadósság körüli hihetetlenül zavaros helyzetre, az olajgate­­ügyre, vagy Hujber Ottó, Máté László, Wekler Ferenc és Fenyő János nyilvánosságra került ügyei­re. Erről írt az egyébként baloldali Sandro Viola, aki magyarországi tapasztalatait így összegezte: „Kommunista kaméleonok ural­kodnak Magyarországon. Minden hatalom a múlt figuráinak kezé­ben van." (La Repubblica, 1996. február 9.) Molnár Attila - Max Weber nyomán - politikai kapita­lizmusként írja le rendszerünket: „A politikai kapitalizmus jellem­zője, hogy a haszonszerzés forrása a politikai kapcsolat, az e kapcso­latokból eredő monopóliumok, ki­váltságok, információk, azaz a verseny kizárása. A politikai kapitalizmus nem is sarkall gazda­sági teljesítményre, hiszen elégsé­ges az uralkodó vagy kegyencei kegyéért versenyezni." (Magyar Nemzet, 1996. május 18.) A jelenlegi rendszert a kádári időkben kialakult korrupt és pater­nalista személyi kapcsolatrendsze­rek zavartalan továbbélése tartja fenn, aminek a legitimációját vál­tozatlanul a baloldali ideológiák biztosítják. A döntéseket annyira szakszerűtlenül és antidemokrati­­kusan hozzák, hogy például a Közszolgálati Szakszervezetek Szövetsége a rádióból értesült ar­ról, hogy a kormány további 22 ezer a­l­k­a­lma­zott, e­lbnesé­s­ét ter­vezi. A Kádár-rendszer egykori haszonélvezői, a rendszerváltás nyertesei döntenek a rendszervál­tás veszteseiről. A gazdasági és kulturális monopóliumok kialaku­lása az élet minden területén érez­teti negatív hatását, beleértve a médiát is. Jellemző, hogy a társa­dalom döntő többségét ingerlő vagy érintő ügyekkel alig foglal­koznak. Ilyenek például a bank­konszolidációk kérdései, a pénz­ügyi-banki szféra anomáliái, a privatizációs folyamatok ellent­mondásai, a gazdasági korrupció és a politika kapcsolata, az oktatás válsága, az egészségügy tragikus helyzete, a közbiztonság romlása, a nyugdíjrendszer problémái stb. Ehelyett naponta hosszú fejtegeté­seket hallhatunk és olvashatunk arról, hogy hazánkat ki és mikor kívánja felvenni a NATO-ba, és hogy mikor válhatunk az Európai Unió teljes jogú tagjává. Ezenkí­vül jelentéktelen, ám „színes” ese­mények sokaságával igyekeznek elterelni a polgár figyelmét a valós társadalmi-gazdasági folyamatok­ról. Ezért sorolta hazánkat a Free­­dom House nevű washingtoni ala­pítvány a „közepesen szabad" ka­tegóriába. Az elmúlt két év gazdaságpoli­tikai döntései a kialakulóban lévő középosztályt és a már meglévő középrétegeket hozták egyre nehe­zebb helyzetbe. Márpedig éppen e rétegek a polgári demokrácia leté­teményesei és fenntartói. A jelen­legi gazdaságpolitika akaratlanul is a társadalom kettészakításához ve­zet, ami egy szűk, de gazdag elit uralmát jelenti az elszegényedő társadalom fölött. Az elmúlt két évben a vállalkozói réteg megerő­södését szolgálhatta volna pédául az elmaradt világkiállítás. A ked­vezményes kisbefektetői rész­vényprogramok, az E-hitel és a legkülönbözőbb hitelko­ntrukciók ugyancsak a tulajdonhoz jutást, a középosztály megerősödését szol­gálhatták volna. Ehelyett a kész­pénzes privtizációt helyezték elő­térbe, tovább javítva ezzel a párt­­non­eklatúra-burzsoázia esélyeit. A kormánykoalíció pártjai gyakorlatilag semmit sem valósí­tottak meg választási ígéreteikből. Az infláció mértéke nem csök­kent, gazdasági növekedés helyett csökken az ipari termelés, az élet­­színvonal tovább romlik, a nyug­díjak elértéktelenednek, és az egész szociális rendszert az össze­omlás veszélye fenyegeti. Külö­nösen aggasztó és elgondolkodta­tó, hogy a kormány intézkedései leginkább a gyermekes családokat sújtják. A privatizációs folyamato­kat nem tették átláthatóvá, úgy­hogy a magánosítási procedúrák teljesen zárt körben zajlanak, a kisbefektetők és a munkavállalók kizárásával. Tulajdonhoz, vagyon­hoz a két párt „szociálisan érzé­keny” klientúrája juthat. Ha ez az ország mégis képes lesz túlélni a szürkeállománnyal megáldott sza­kértők rögtönzéseit, az valószínű­leg kizárólag az emberek vállako­­zóképességének és­­készségének köszönhető. A kis- és középvállal­kozások nagy száma az egyetlen optimizmusra is okot adó tény. Ilyen kritikus helyzetben a polgári demokrácia iránt elkötele­zett ellenzék szerepe is rendkívül nehéz, a megnövekedett felelős­ségről nem is beszélve. Az MSZP és az SZDSZ részéről érezhető a törekvés, hogy a lényeges kérdé­seket a pártközpontokban szeret­nék eldönteni, nagyban csökkent­ve ezzel a parlamenti kontroll je­lentőségét és lehetőségét. Nem vé­letlen, hogy a baloldali sajtó gya­korlatilag megalakulása óta igyek­szik aláásni a parlament tekinté­lyét. Vajon mi a célja az ilyen mondatoknak? „A parlamenti el­lenzék gyakorlatilag eltörölte a választóvonalat a jogos bírálat és a gyűlölet között. Ellenzék és el­lenség között." (Bruck András: Konzervativizmus magyarosb­an, Magyar Hírlap, 1996. május 20.) Aki ilyet leír, az aligha látott par­lamenti közvetítést 1990 és 1994 között. Az alig burkolt hecckam­pányok a jogállamiság és a parla­mentarizmus intézményei ellen rendszeresnek tekinthetők. Ilyen-­­kor „bebizonyítják”, hogy ezen szervezetek rendkívül költsége­sek, bürokratikusak, sokszor feles­legesek, ráadásul rendkívül rossz hatásfokkal működnek. A kor­mánypártok antidemokratikus be­idegződései, törekvései, illetve ér­dekei ma már a parlamenti nyilvá­nosságot is veszélyeztetik. A polgári Magyarország szempontjából létkérdés, hogy si­kerül-e politikai szempontból is aktivizálni a jelenlegi hatalommal szemben ellenérdekelt társadalmi rétegeket. Ez a baloldali koalíció lényegében csak a sikeres nagy­­vállalkozók és a bérmunkások ér­dekképviseletét próbálja meg egy­szerre ellátni, éppen ezért a kis- és középvállalkozói, valamint a jól képzett alkalmazotti réteg érdekei rendszeresen háttérbe szorulnak a kormányzati döntések meghozata­lakor. Ez a szociológiai csoport nyilvánvalóan csak egy olyan, győzelemre esélyes politikai erő támogatásában érdekelt, amelynek deklarált céljai között szerepel egy széles körű nemzeti tulajdonos polgárság megteremtése és érde­keinek védelme. Ilyen politikai erő - a dolgok jelenlegi állása szerint - csak az MDF, a KDNP és a Fi­desz összefogásából jöhet létre. A hazai kis- és középvállalkozói ré­teg, az egyéb kisegzisztenciákkal együtt, csak ettől a politikai cso­portosulástól remélheti a gazdasá­gi életben is kialakult monopóliu­mok megszüntetését, egy korrekt, piaci versenyhelyzet visszaállítá­sát, illetve megteremtését. Ma­gyarországon tehát ma létezik egy jelentős gazdasági erő, amelyik a jelenlegi hatalom megbuktatásá­ban érdekelt. Hogy az érintett ellenzéki pár­tok képesek-e élni a történelmi le­hetőséggel, vagy fontosabbnak tartják kicsinyes, önző és sokszor nevetséges napi érdekeiket, arra végleges választ csak 1998-ban kaphatunk. De az már ma nyilván­való, hogy az MSZP-SZDSZ kor­mánykoalíció leváltása nemzeti érdek, mert csak ettől remélhetjük, hogy a meghamisított múltunk és az elsikkasztott jelenünk után a jö­vő némi vigaszt nyújt. Tóth Gy. László Fókusz A szép, új világ kapujában Mi a baj a posztkommunistákkal? A hazai közvélemény-kutatások tanúsá­ga szerint - de hivatkozhatnánk a közvéle­kedésre is - a polgárok tetemes része nem szimpatizál a posztkommunistákkal, bár ez sem a ’94-es választási eredményeken, sem a pillanatnyi népszerűségi mutatókon nem látszik egyértelműen. Az ellenszenv-rokon­­szenv mutatók azonban mégis azt tanúsít­ják, hogy a pillanatnyilag kormányon lévő sikeresebb utódpártot, az MSZP-t és annak elnökét, Horn Gyulát utasítják el - az FKGP és Torgyán mellett - leginkább­ a szavazásra jogosult polgárok egyötöde sem­miképp sem választaná a szocialistákat. Ez a tény akkor válik igazán jelentőssé, ha fi­gyelembe vesszük, hogy az előző vezető kormánypárt esetében ez a szám csupán hat százaléknyi, s a többi párt esetében fél, illetve 2,5 százalék között mozog. A napjainkban is folyó kormányzati si­kerpropaganda fényében tehát érdemes fel­tenni a kérdést: mi is a baj a létező baloldal­lal? Avagy hová vezet az az út, amelyet a szociális piacgazdaság jelszavával céloztak meg az egykor a kommunizmus felépítésén fáradozó politikusok? A fenti kérdésre persze sok kiváló válasz született már, tulajdonkép­pen valamennyi társadalomtudomány műve­lői megpróbálkoztak már a rejtély megfejté­sével. Ami különösen izgalmassá teszi a fel­vetést, pont az, hogy az elutasító „egyszerű ember” (aki majdnem azonos az „egyszeri emberrel”, csak valamivel alacsonyabb) 1996-ban már nem tud olyan világos választ adni, mint mondjuk a rendszerváltozás küszö­bén vagy az azt megelőző időszakban, ami­kor a kommunista a köznyelvben a gazember szinonimája volt. Mára az egykori pártfunkcionáriusok pragmatikus szakemberekké nemesültek, a közvélemény megtévesztésére látványosan útnak szólítják egymást, ráadásul a kommu­nizmus építésének rögös útját felcserélték a fejlett piacgazdaság ideálképén való munkál­kodással, csak éppen az utóbbi hónapokban kevesebbet merik emlegetni a szociális jelzőt (gondolom, mert a valóság és a jelszavak kö­zötti hasadék felizgatja a választópolgárokat, mint Aronson „egyszeri emberét”, akinek pont akkor kapták ki a kezéből a hamburgert, amikor bele akart harapni). Szóval ma már nehéz rámutatni az ideál­tipikus exkommunistára, kivételt képez ez alól , néhány „nagy öreg”, és maga a minisz­terelnök, aki viszont még az őrszolgálatos múltat is büszkén vállalja. Ez utóbbiakra per­sze időnként ujjal mutogatnak a jobb emléke­zőtehetségű honfitársak, s talán nem is telje­sen eredménytelenül, ám látnivaló, hogy az elektronikus média szimpátiáját birtokolva az ilyen apró bosszúságokat könnyedén ellensú­lyozhatják a hatalom birtokosai. El kell is­merni: a miniszterelnök profi médiapolitikus, s ezt valószínűleg pártja is felismerte, ezért maradhatott a párton belüli nagy generáció­­váltás után is első ember, dacára a személye körül felmerült apróbb etikai problémáknak. Elképesztő magabiztossággal kezeli az imagi­­nárius tér legkülönbözőbb dimenzióit konk­rét esetekkel kapcsolatban, s a legrázósabb újságírói kérdésekre is a lehető legtermésze­tesebben tudja kijelenteni, hogy „alaposan meg kell vizsgálni a kérdést”, meg hogy nem tudja pontosan, mire gondol a kérdező. A korábban elhangzott vádak, amelyek a spontán privatizáció visszásságait, a vagyo­­nátmentést, az átvilágítás eltussolását kérték számon, mára rendszerint háttérbe szorulnak. Hogy miként lettek nagytőkések a volt párt­funkcionáriusok ezreiből, ma már szinte fel sem merül, egyszerűen adottsággá alakult. Érdemes emlékezni rá, hogy az SZDSZ fele­lőssége ebben az ügyben nem csekély: kora­beli dokumentumaik szerint ugyanis teljesen mindegy, kinek a kezébe kerül a vagyon, csak működjön, azaz a spontán privatizáció lénye­gében rendben lévő folyamat. Ezt az egykori kommunisták nyilván úgy értelmezték, hogy az állami vagyon több okból is az ő kezeikben van a legjobb helyen, s a mai magyar nagytő­kések jórészt valóban ebből a körből kerültek ki. A nagy baloldali szociológustól, Pierre Bourdieux-től kölcsönözve, a kapcsolati tőke pénztőkévé konvertálódott, a pénztőke pedig utóbb ismét politikai hatalomhoz segítette az egykori pártnómenklatúra kapcsolathálóza­tát. A pillanatnyi baloldali koalíció léte - te­kintve, hogy a posztkommunisták emancipá­cióját a Demokratikus Charta útján pont a szabad demokraták segítették elő - természe­tesnek tekinthető. Csupán a hatalommegosz­tás egy sajátos, de tartóssággal fenyegető kí­sérletével állunk szemben. A volt szocialista országokban végbe­ment folyamatokat tekintve, mindezt szinte normálisnak is tekinthetnénk. Azonban vala­mely rejtélyes oknál fogva a gazdaság és a társadalom fejlődése nem a korábban ideális­nak tartott polgári-európai irányba fordul, ha­nem egy olyan dél-amerikai modellt céloz meg, ahol a szűk és rendkívül tehetős elit egy széles szegénytenger felett uralkodik. Annál is inkább érthetetlen ez, mert a kommunista utódpárt maga is a szociális piacgazdaság jel­szavával indult harcba a ’94-es választáso­kon. Mindez balsejtelmekre adhat okot, s a legújabb, ’98 utánra tervező kormányzati nyi­latkozatok is arra utalnak, hogy a baloldali hatalom nem mutat különösebb vonzalmat a politikai váltógazdálkodás irányában. A köz­vélemény felé ez a „nincs más alternatíva”, a genetikusan antikommunista szavazók szá­mára pedig a „kisebbik rossz” szlogen formá­jában jelenik meg. A széles középrétegeken nyugvó polgári demokratikus társadalmi berendezkedés híve­inek tehát van miért aggódniuk. Annál is in­kább, mert a létező baloldal pártjai nemcsak hogy kezükben tudhatják a politikai, gazdasá­gi és a médiahatalom túlnyomó részét, hanem mert szervezetszociológiai ismérveik miatt eleve jobb eséllyel indulnak mindenféle hata­lomért folytatott harcban. Arthur Koestler gondolatát kölcsönözve, a kommunista szá­mára nem létezik az ÉN, csak a MI, s ha ez a MI a kor szellemének megfelelően kereszte­ződik az ÉN egyeduralmának eszméjével, a kollektív ÉN hatalma megbonthatatlanná vá­lik. Persze, bizakodhatunk benne, csak annyira, mint a szovjet-magyar barátság. " Lovas Lajos HÉTFŐ, 1996. július 1.

Next