Magyar Nemzet, 1997. április (60. évfolyam, 75-100. szám)

1997-04-09 / 82. szám

az JÁ Magyar Nom­ol melléklete 37. szám, 1997. április 9. Francia autógyári leépítések A Renault francia autógyár mindaddig nem foly­­tathatja az előkészületeket belgiumi, vilvordei gyárá­nak bezárására, amíg erről nem konzultál a cég „eu­rópai bizottságával", vagyis a dolgozók képviseleté­vel. Így határozott a Párizs környéki Nanterre bíró­sága, mely a Renault székhelye szerint illetékes. Előzőleg egy brüsszeli bíróság már „szabálytalansá­gokat” talált a gyárbezárási tervben. Az „európai bi­zottság” a Renault dolgozóinak konzultatív szerve, azt teszi lehetővé, hogy a nemzetközi cég legfonto­sabb, stratégiai terveiről a különböző országokban lévő Renault-telephelyek alkalmazottai egyaránt ér­tesülhessenek. Mivel a cégvezetés a vilvorde-i bezá­rás ügyét nem terjesztette a testület elé, az bíróság­hoz fordult, és a bíróság most pénteken neki adott igazat. A cég szóvivője azonnal közölte, hogy a Re­nault fellebbez az ítélet ellen. Ugyanakkor Louis Schweitzer, a cég elnök-vezérigazgatója a Abération című párizsi napilapnak adott nyilatkozatában fi­gyelmeztette a dolgozókat: ha nem veszik fel a mun­kát, erre a bezárásra az eredetileg bejelentett július 31-i dátum előtt is sor kerülhet. Eközben a vilvorde-i ügy miatt újabb tüntetéseket tartottak a Renault belgiumi dolgozói, a franciaországi Renault-gyárak­­ban pedig egy-két órás munkabeszüntetések voltak. Az ugyancsak francia Citroënnél pénteken be­jelentették, hogy az idén 800 fővel csökkentik a 28 400 fős alkalmazotti létszámot. Az autó és ön­. Életmód, stílus, design ér Jelbeszéd az élet Mit jelent a polgárosodás szempontjából a motorizáció, az autómárkák párharca és a design? - boncolgattuk a sorozat előző ké­t részében. Ezúttal a divat ízlésformáló hatását vesszük szemügyre. Magyarország egykori sztár­­modellje, a divatszakmában ma sikeres üzletasszonyként dolgozó Pataki Ágit sokan úgy ismerik, mint az autózás nagy szerelme­sét, aki egy sor autómárka kipró­bálása után évek óta a VW Golf különböző változatai mellett tette le a garast. - Ön szerint vannak-e kifeje­zetten nőies és férfias autók? - kérdeztük a ma is gyönyörű és választékosan öltöző üzlet­­asszonyt. -Természetesen igen, és sze­rintem az autógyártók is éppen ilyen kategorizálás alapján fej­lesztik tovább kocsijaikat. Ma­gyarországon ennek ellenére azok a nők, akik megengedhetik ma­guknak, inkább férfias autóba ülnek. Emögött talán az húzódik, hogy ma nálunk státusszimbó­lumnak számít, ki milyen autót választ. Például sokan nem úgy keresnek márkát, hogy mi az, ami testhezálló, ami passzol az egyéniségéhez, ami tökéletesen szolgálja. Engem például abszo­lút nem érdekelnek a státusszim­bólumok, így minden tárgyat úgy választok meg magam közül, mint­ egy jó kis ruhát, aminek il­lenie kell hozzám, az egyénisé­gemhez. - Divatcikk ma az autó Ma­gyarországon? - Bizonyos értelemben igen. Különböző rétegek különböző szempontok szerint vesznek au­tót, igaz, az anyagi lehetőségek már sokszor eleve behatárolják a mozgásteret. De a pénztől elvo­natkoztatva vannak olyanok, akik státusszimbólumnak tekin­tik a kocsit, aztán vannak, akik még messzebb mennek, és muta­­tósabb autót szeretnének vásá­rolni, mint amit az nyújtani tud. Ezeknek az embereknek egy a fontos: többnek látszódjék a ko­csi, mint ami. És vannak olyan típusú vásárlók - ide sorolom magam is akiknek semmi nem fontos, csak önmaguk, ezért ki­zárólag a kocsi minőségét, meg­bízhatóságát, használhatóságát, esztétikumát helyezik előtérbe a választásnál. - Csakhogy a divat évről évre változik. Ezt hogyan tudja követ­ni egy átlagos jövedelmű magyar nő? - Az autógyárak pontosan olyan időközönként hoznak ki új modelleket, hogy a piac követni tudja a változást. Magyarorszá­gon természetesen ez nem követ­hető ugyanolyan tempóban, mint a fejlettebb nyugat-európai or­szágokban, mert minden, így az egész gazdaságunk is le van ma­radva.­­ És persze a ruhatárunk is - Szerintem ebben nincs ak­kora lemaradás, mint azokban a dolgokban, amelyekhez több pénz kell. Ruhavásárlásban kö­vetni a divatot elsősorban lelemé­nyesség és jó ízlés kérdése, s nem kizárólag a pénztárca vas­tagsága határozza meg a tempót. Persze nem a sznobokról, márka­mániásokról beszélek, akik a címkékkel ellátott drága ruhák mellett az autót is rongyrázásra használják.­­ A kocsit vezető magyar nők­re általában mi a jellemző, össz­hangban áll-e az öltözködésük a járműjük színével, formájával, tí­pusával? - Nyugodtan mondhatom, hogy igen, többnyire összhang­ban van, hiszen az autó maga is ugyanolyan használati cikk, mint egy cipő, egy ruha. Az, hogy vala­ki milyen ruhát visel, hogy mi­lyen kocsit vesz, s otthon milyen bútorok, tárgyak veszik körül, milyen helyekre jár szórakozni, mind-mind összefügg, ezeket nem lehet egymástól elválasztani, mert visszatükrözik az ember íz­lésvilágát, megmutatnak belőle valamit. Ugyanezek az összetett jelek utalhatnak társadalmi ho­vatartozására, sőt még azt is megkockáztatom, esetenként az illető gondolkodásmódjára is le­het következtetni belőlük. De ta­lán pont azért is válogatja össze az ember úgy a tárgyait, ruhatá­rát, mert meg akarja mutatni, hogy milyen valójában.­­ Ehhez nyilvánvalóan mintá­ra van szükség, főleg nálunk, ahol az úgynevezett polgároso­dás, a középréteg kialakulása nem régóta zajlik, ha zajlik. Ön szerint egyáltalán létezik-e már saját magyar minta, látható-e, hogy kik azok, akik azonos fajta kutyát tartanak, akik azonos he­lyen szórakoznak és azonos autó­márkát választanak? - Mindenképpen, hiszen na­gyon sokan vannak, akik igenis jelezni szeretnék, hová is tartoz­nak. Ezzel nincs is semmi baj, probléma abból adódhat, ha az ember tüntet a hovatartozásával. Az autónál maradva az már baj, ha a drága és feltűnő kocsit vala­ki nem azért veszi meg, mert megengedheti magának. Ha van pénze a luxusra, tegye, akkor helyén vannak a dolgok. Ám ha egy szoba-konyhában élő teszi ugyanezt, az már nincs rendben, ott kilóg a lóláb. Tehát mindenki­nek a maga helyére kell kerülnie, mert a társadalom polarizálódott, ez sajnos a fejlődés elkerülhetet­len velejárója. - Magyarországon milyen au­tómárkák számítanak ma „polgá­rinak”? - Nagyon szomorú, hogy csak az mondható meg, mi felelne meg a középréteg számára, mivel ez a társadalmi közeg is súlyos anyagi gondokkal küzd Magyarországon. Amit meg kéne engedniük ma­guknak, azt ma nagyon sokan képtelenek megengedni, bár a társadalomban elfoglalt helyük és szerepük alapján a polgárság­hoz, a középréteghez tartozná­nak. Sajnos az elmúlt néhány év semmire nem volt elegendő, arra sem, hogy valami tartósan kiala­kuljon, így aztán a bűnözésen kí­vül semmiben nem értük utol Európát. 603B AUTÓALKATRÉSZ IMPORT SZAKÜZLETEINK: Budapest XI. Kelenvölgyi hs. 3. tel.: 208-5285 Vill. Krúdy u. 14. tel.: 266-1529 JÁSZBERÉNY Béla u. 15. tel.: (57)412-766 SZIGETCSEP Fő u. 5,8. tel.: (24)410-513 SZÉKESFEHÉRVÁR Széchenyi u. 105. tel.: (22) 338-479 NAGYKERESKEDELEM BUDAÖRS Baross u. 87. tel.: (23)417-000, fax: (23) 416-782 Kia Clarus SLX Csúcskoreai Ha némi kezdeti döccenőkkel is, de véglegesen meggyökerezni látszik a magyar piacon Dél-Korea egyik veze­ A hazai Mazda-hálózattól foko­zatosan leváló Kia-kereskedések nagy reményekkel fogtak a nálunk új (Koreában már két éve Credos né­ven futó) modellek árusításába, s terveik szerint a felsőközép-kategó­riás autóból legalább 60-100 dara­bot értékesíteni tudnak az idén. A valamikor a Mazda emlőin nevelke­dő koreai gyár szinte teljesen önál­lóan fejlesztette ki a Clarust. Igaz, például a motornál még az egykori 626-os erőművét dolgozták át, lé­nyegében 26 lóerővel megnövelve annak teljesítményét. (A 16 szele­pes, DOHC, 1,8 literes erőmű 116 lóerős, és 10,7 másodperces gyor­sulásra képes. Fogyasztása ehhez mérten kedvező: gyári adatok szerint 6,8 liter üzemanyagra van szüksége 90 kilométeres tempónál.) De a vál­tómű is magán hordozza még nyo­mokban a japán mesterek keze nyomát. A nálunk debütáló modell SLX felszereltségű, magyarán az ABS-en kívül alapáron tartalmazza a dupla amerikai légzsákot, elöl-hátul a fejtámlákat, az immobilizert, a kor­mány- és ülésmagasság-állítást, va­lamint a központi zár mellett az első elektromos ablakemelőt. A 0,29 cW légellenállású, meg­kapó formájú, finom belső terű kocsi korszerű független futómű-felfüg­gesztést kapott. Ülései párnázottak, jó oldaltartásúak az első jelentések szerint. A világ egyik legnagyobb, Dél-Korea legmonumentálisabb gyáróriásában, Alan Bayben készü­lő Clarus (vagy Credos) nemcsak öt személynek nyújt kényelmes uta­zást, hanem a 424 literes csomag­tartójának és az oszthatóan dönthe­tő hátsó üléseknek köszönhetően igazi családi kocsivá varázsolja az egyébként inkább sportos stílusje­gyeket magán viselő autót. Sok re­kesz, polc és zseb könnyíti az apró tárgyak eltüntetését az utastérben, amerikai mintára még két pohártar­tóra is futotta az ötletből a szivar­gyújtó környékén. (Minden 100 grammnál nehezebb műanyag alkat­rész újrahasznosítható!) A 3 éves vagy 100 ezer kilométeres garancia mellett további különlegesség az au­tó ára: a kategóriájában a jobban fel­szerelt modellek közé tartozó darusért ugyanis 3,699 millió forin­tot kérnek jelenleg a Kia kereskedői, fő autómárkája, a Kia. Legújabb, elsőre Mazda Xedos 6-os utánérzésnek tűnő, ám valójában saját fejlesztésű modelljük valószínűleg túltesz majd az immár ötajtós verzióban is árusított Sephia sikerein is. A korszerű üzemanyagok felhasználói előnyei Az üzemanyagok stratégiai árucikkek. Befolyásolják az árakat, egészségünket, környezetünket, járműveink működésbiztonságát. Versenypiacukon mindinkább a minőségi követelmények a meghatározók. Erről beszélget­tünk Radics István úrral, a MOL Vevőszolgálatának vezetőjével. -Mi a MOL minőségfejlesztésének filozófiája? -Előállítóként a MOL nagy súlyt helyez a ter­mékminőségre. Intézkedései, összhangban az Európai Unió irányelveivel, az egészség és a környezet védelmét, a gépjármű-üzemeltetés biztonságát, gazdaságosságát, valamint kényelmét szolgálják. Ezek érdekében az elmúlt években több lépcsőben csökkentette az üzemanyagok környezetkárosító és lég­szennyező hatását. Legutóbb, 1997. január 1-én a gázolaj kéntartalma változott 0,2%-ról 0,05%-ra.­­ Miért jó, ha kénszegény a gázolaj? A kén a kőolajból kerül a finomított gázolajba és a kipufogógázzal a levegőbe, közrehat a savas esők keletkezésében. Ezért nélkülöz­hetetlen a kéntartalom csökkentése. A nemzetközi ajánlások olyan szigorú kén­tartalom-csökkentést irányoztak elő, amely - megfelelő ellenintézkedés nélkül - már jelen­tősen rontja a gázolaj kenési tulajdonságát. Ez utóbbit kopáscsökkentő adalékkal kell vissza­állítani, amely a MOL-gázolaj tulajdonság­javító adalékcsomagjának része. - Milyen adalékokból áll az adalékcsomag? -Összetevői: lerakódásgátló, tisztító, kopás­csökkentő, korróziógátló, habzásgátló, vízleválasztó és - télen - folyásjavító adalékok. Ezek együttes hatására a tartálytól a por­lasztócsúcsokig tiszta marad a jármű gázola­jellátó rendszere, s végeredményben 2-4 százalékkal csökken a fogyasztás, javul a károsanyag-kibocsátás. A kopásgátló adalék leginkább a gázolaj kenésű adagolók fokozott védelmét szolgálja. A kisebb habosodási hajlam jobb szivattyúzhatóságot eredményez, és rövidülhet a tankolás időigénye. A korábbinál jobban elkülönül a tartályban lecsapódó ter­mészetes légnedvesség, valamint csökken a gázolajellátó rendszer korróziója. A MOL adalékai kompatibilisek más forgalmazók adalékával, így az előnyei akkor is jelent­keznek, ha a vásárló más töltőállomáson is tankol. Ezzel a változással egyidőben, már az elmúlt télre javult a gázolaj hidegszűrési határhőmérséklete, a CFPP (Cold Filter Plugging Point). - A különböző adalékok nem rontják-e le egymás tulajdonságjavító hatását? -Az adalékok nemcsak a gázolajjal, hanem egymással is kölcsönhatásba lépnek. Ekkor erősödhet, ám le is romolhat tulajdonságjavító hatásuk. Termékfejlesztőink azonban a forgal­mazás megkezdése előtt megvizsgálták, hogy az adalékcsomag összetevői hogyan működnek együtt egymással és a gázolajjal. Azt is ellenőrizni kellett, hogy a MOL adaléka hogyan hat a többi alkotórészre és viszont, s hogy az általa előállított és adalékolt gázolaj gond nélkül keverhető-e más olajtársaságok dízel hajtóanyagaival. Az alapos vizsgálatok kedvező eredménnyel zárultak: a MOL gázola­ja rátankolható bármely más gyártóéra, a ke­veredés semmilyen problémát nem okozhat. A MOL az általa forgalmazott gázolaj minőségéért felelősséget vállal. Az ezen kívüli adalékolás felelőssége a viszontforgalmazót terheli. Egy elosztó rendszerű adagolóval ellá­tott gépkocsin a garanciális időszakban kerüljük a gázolaj vásárlói adalékolását (azt, amikor magunk vagy a kútkezelő tölti be az adalékot a gázolajba). A legtöbb elosztó rend­szerű adagolót gyártó és forgalmazó Róbert Bosch GmbH állásfoglalása szerint ugyanis „a gázolaj vásárlói adalékolása a garanciális időszakban nem megengedett”. Ilyen esetben a cég éppúgy „eláll az adagoló garanciális szol­gáltatásaitól, mint azétól, amelynek meghibá­sodása az üzemanyag rossz kenési tulajdon­ságára vezethető vissza”. Petrók János P­risníji finn­n. Vadonatúj tavaszi konstrukció a Suzukinél Tavalyi helyett tavaszi. A primőrök már a Suzukinél is megjelentek. Az izgalmas új modellek mellett itt egy soha nem látott, vadonatúj finanszírozási konstrukció. Új, érdekes és meghökkentően kedvező. A segítségével most könnyen egy legendásan takarékos, fokozott biztonságot nyújtó és megbízható társhoz juthat. Ha bármilyen, autóval kapcso­latos döntés előtt áll, a legjobb, ha előbb megkérdezi a Suzuki márkakereskedők egyikét. Aztán hajtás! Ez a primőr sokáig élvezetes marad. SUZUKI, jól jár vele.

Next