Magyar Nemzet, 1997. április (60. évfolyam, 75-100. szám)
1997-04-09 / 82. szám
az JÁ Magyar Nomol melléklete 37. szám, 1997. április 9. Francia autógyári leépítések A Renault francia autógyár mindaddig nem folytathatja az előkészületeket belgiumi, vilvordei gyárának bezárására, amíg erről nem konzultál a cég „európai bizottságával", vagyis a dolgozók képviseletével. Így határozott a Párizs környéki Nanterre bírósága, mely a Renault székhelye szerint illetékes. Előzőleg egy brüsszeli bíróság már „szabálytalanságokat” talált a gyárbezárási tervben. Az „európai bizottság” a Renault dolgozóinak konzultatív szerve, azt teszi lehetővé, hogy a nemzetközi cég legfontosabb, stratégiai terveiről a különböző országokban lévő Renault-telephelyek alkalmazottai egyaránt értesülhessenek. Mivel a cégvezetés a vilvorde-i bezárás ügyét nem terjesztette a testület elé, az bírósághoz fordult, és a bíróság most pénteken neki adott igazat. A cég szóvivője azonnal közölte, hogy a Renault fellebbez az ítélet ellen. Ugyanakkor Louis Schweitzer, a cég elnök-vezérigazgatója a Abération című párizsi napilapnak adott nyilatkozatában figyelmeztette a dolgozókat: ha nem veszik fel a munkát, erre a bezárásra az eredetileg bejelentett július 31-i dátum előtt is sor kerülhet. Eközben a vilvorde-i ügy miatt újabb tüntetéseket tartottak a Renault belgiumi dolgozói, a franciaországi Renault-gyárakban pedig egy-két órás munkabeszüntetések voltak. Az ugyancsak francia Citroënnél pénteken bejelentették, hogy az idén 800 fővel csökkentik a 28 400 fős alkalmazotti létszámot. Az autó és ön. Életmód, stílus, design ér Jelbeszéd az élet Mit jelent a polgárosodás szempontjából a motorizáció, az autómárkák párharca és a design? - boncolgattuk a sorozat előző két részében. Ezúttal a divat ízlésformáló hatását vesszük szemügyre. Magyarország egykori sztármodellje, a divatszakmában ma sikeres üzletasszonyként dolgozó Pataki Ágit sokan úgy ismerik, mint az autózás nagy szerelmesét, aki egy sor autómárka kipróbálása után évek óta a VW Golf különböző változatai mellett tette le a garast. - Ön szerint vannak-e kifejezetten nőies és férfias autók? - kérdeztük a ma is gyönyörű és választékosan öltöző üzletasszonyt. -Természetesen igen, és szerintem az autógyártók is éppen ilyen kategorizálás alapján fejlesztik tovább kocsijaikat. Magyarországon ennek ellenére azok a nők, akik megengedhetik maguknak, inkább férfias autóba ülnek. Emögött talán az húzódik, hogy ma nálunk státusszimbólumnak számít, ki milyen autót választ. Például sokan nem úgy keresnek márkát, hogy mi az, ami testhezálló, ami passzol az egyéniségéhez, ami tökéletesen szolgálja. Engem például abszolút nem érdekelnek a státusszimbólumok, így minden tárgyat úgy választok meg magam közül, mint egy jó kis ruhát, aminek illenie kell hozzám, az egyéniségemhez. - Divatcikk ma az autó Magyarországon? - Bizonyos értelemben igen. Különböző rétegek különböző szempontok szerint vesznek autót, igaz, az anyagi lehetőségek már sokszor eleve behatárolják a mozgásteret. De a pénztől elvonatkoztatva vannak olyanok, akik státusszimbólumnak tekintik a kocsit, aztán vannak, akik még messzebb mennek, és mutatósabb autót szeretnének vásárolni, mint amit az nyújtani tud. Ezeknek az embereknek egy a fontos: többnek látszódjék a kocsi, mint ami. És vannak olyan típusú vásárlók - ide sorolom magam is akiknek semmi nem fontos, csak önmaguk, ezért kizárólag a kocsi minőségét, megbízhatóságát, használhatóságát, esztétikumát helyezik előtérbe a választásnál. - Csakhogy a divat évről évre változik. Ezt hogyan tudja követni egy átlagos jövedelmű magyar nő? - Az autógyárak pontosan olyan időközönként hoznak ki új modelleket, hogy a piac követni tudja a változást. Magyarországon természetesen ez nem követhető ugyanolyan tempóban, mint a fejlettebb nyugat-európai országokban, mert minden, így az egész gazdaságunk is le van maradva. És persze a ruhatárunk is - Szerintem ebben nincs akkora lemaradás, mint azokban a dolgokban, amelyekhez több pénz kell. Ruhavásárlásban követni a divatot elsősorban leleményesség és jó ízlés kérdése, s nem kizárólag a pénztárca vastagsága határozza meg a tempót. Persze nem a sznobokról, márkamániásokról beszélek, akik a címkékkel ellátott drága ruhák mellett az autót is rongyrázásra használják. A kocsit vezető magyar nőkre általában mi a jellemző, összhangban áll-e az öltözködésük a járműjük színével, formájával, típusával? - Nyugodtan mondhatom, hogy igen, többnyire összhangban van, hiszen az autó maga is ugyanolyan használati cikk, mint egy cipő, egy ruha. Az, hogy valaki milyen ruhát visel, hogy milyen kocsit vesz, s otthon milyen bútorok, tárgyak veszik körül, milyen helyekre jár szórakozni, mind-mind összefügg, ezeket nem lehet egymástól elválasztani, mert visszatükrözik az ember ízlésvilágát, megmutatnak belőle valamit. Ugyanezek az összetett jelek utalhatnak társadalmi hovatartozására, sőt még azt is megkockáztatom, esetenként az illető gondolkodásmódjára is lehet következtetni belőlük. De talán pont azért is válogatja össze az ember úgy a tárgyait, ruhatárát, mert meg akarja mutatni, hogy milyen valójában. Ehhez nyilvánvalóan mintára van szükség, főleg nálunk, ahol az úgynevezett polgárosodás, a középréteg kialakulása nem régóta zajlik, ha zajlik. Ön szerint egyáltalán létezik-e már saját magyar minta, látható-e, hogy kik azok, akik azonos fajta kutyát tartanak, akik azonos helyen szórakoznak és azonos autómárkát választanak? - Mindenképpen, hiszen nagyon sokan vannak, akik igenis jelezni szeretnék, hová is tartoznak. Ezzel nincs is semmi baj, probléma abból adódhat, ha az ember tüntet a hovatartozásával. Az autónál maradva az már baj, ha a drága és feltűnő kocsit valaki nem azért veszi meg, mert megengedheti magának. Ha van pénze a luxusra, tegye, akkor helyén vannak a dolgok. Ám ha egy szoba-konyhában élő teszi ugyanezt, az már nincs rendben, ott kilóg a lóláb. Tehát mindenkinek a maga helyére kell kerülnie, mert a társadalom polarizálódott, ez sajnos a fejlődés elkerülhetetlen velejárója. - Magyarországon milyen autómárkák számítanak ma „polgárinak”? - Nagyon szomorú, hogy csak az mondható meg, mi felelne meg a középréteg számára, mivel ez a társadalmi közeg is súlyos anyagi gondokkal küzd Magyarországon. Amit meg kéne engedniük maguknak, azt ma nagyon sokan képtelenek megengedni, bár a társadalomban elfoglalt helyük és szerepük alapján a polgársághoz, a középréteghez tartoznának. Sajnos az elmúlt néhány év semmire nem volt elegendő, arra sem, hogy valami tartósan kialakuljon, így aztán a bűnözésen kívül semmiben nem értük utol Európát. 603B AUTÓALKATRÉSZ IMPORT SZAKÜZLETEINK: Budapest XI. Kelenvölgyi hs. 3. tel.: 208-5285 Vill. Krúdy u. 14. tel.: 266-1529 JÁSZBERÉNY Béla u. 15. tel.: (57)412-766 SZIGETCSEP Fő u. 5,8. tel.: (24)410-513 SZÉKESFEHÉRVÁR Széchenyi u. 105. tel.: (22) 338-479 NAGYKERESKEDELEM BUDAÖRS Baross u. 87. tel.: (23)417-000, fax: (23) 416-782 Kia Clarus SLX Csúcskoreai Ha némi kezdeti döccenőkkel is, de véglegesen meggyökerezni látszik a magyar piacon Dél-Korea egyik veze A hazai Mazda-hálózattól fokozatosan leváló Kia-kereskedések nagy reményekkel fogtak a nálunk új (Koreában már két éve Credos néven futó) modellek árusításába, s terveik szerint a felsőközép-kategóriás autóból legalább 60-100 darabot értékesíteni tudnak az idén. A valamikor a Mazda emlőin nevelkedő koreai gyár szinte teljesen önállóan fejlesztette ki a Clarust. Igaz, például a motornál még az egykori 626-os erőművét dolgozták át, lényegében 26 lóerővel megnövelve annak teljesítményét. (A 16 szelepes, DOHC, 1,8 literes erőmű 116 lóerős, és 10,7 másodperces gyorsulásra képes. Fogyasztása ehhez mérten kedvező: gyári adatok szerint 6,8 liter üzemanyagra van szüksége 90 kilométeres tempónál.) De a váltómű is magán hordozza még nyomokban a japán mesterek keze nyomát. A nálunk debütáló modell SLX felszereltségű, magyarán az ABS-en kívül alapáron tartalmazza a dupla amerikai légzsákot, elöl-hátul a fejtámlákat, az immobilizert, a kormány- és ülésmagasság-állítást, valamint a központi zár mellett az első elektromos ablakemelőt. A 0,29 cW légellenállású, megkapó formájú, finom belső terű kocsi korszerű független futómű-felfüggesztést kapott. Ülései párnázottak, jó oldaltartásúak az első jelentések szerint. A világ egyik legnagyobb, Dél-Korea legmonumentálisabb gyáróriásában, Alan Bayben készülő Clarus (vagy Credos) nemcsak öt személynek nyújt kényelmes utazást, hanem a 424 literes csomagtartójának és az oszthatóan dönthető hátsó üléseknek köszönhetően igazi családi kocsivá varázsolja az egyébként inkább sportos stílusjegyeket magán viselő autót. Sok rekesz, polc és zseb könnyíti az apró tárgyak eltüntetését az utastérben, amerikai mintára még két pohártartóra is futotta az ötletből a szivargyújtó környékén. (Minden 100 grammnál nehezebb műanyag alkatrész újrahasznosítható!) A 3 éves vagy 100 ezer kilométeres garancia mellett további különlegesség az autó ára: a kategóriájában a jobban felszerelt modellek közé tartozó darusért ugyanis 3,699 millió forintot kérnek jelenleg a Kia kereskedői, fő autómárkája, a Kia. Legújabb, elsőre Mazda Xedos 6-os utánérzésnek tűnő, ám valójában saját fejlesztésű modelljük valószínűleg túltesz majd az immár ötajtós verzióban is árusított Sephia sikerein is. A korszerű üzemanyagok felhasználói előnyei Az üzemanyagok stratégiai árucikkek. Befolyásolják az árakat, egészségünket, környezetünket, járműveink működésbiztonságát. Versenypiacukon mindinkább a minőségi követelmények a meghatározók. Erről beszélgettünk Radics István úrral, a MOL Vevőszolgálatának vezetőjével. -Mi a MOL minőségfejlesztésének filozófiája? -Előállítóként a MOL nagy súlyt helyez a termékminőségre. Intézkedései, összhangban az Európai Unió irányelveivel, az egészség és a környezet védelmét, a gépjármű-üzemeltetés biztonságát, gazdaságosságát, valamint kényelmét szolgálják. Ezek érdekében az elmúlt években több lépcsőben csökkentette az üzemanyagok környezetkárosító és légszennyező hatását. Legutóbb, 1997. január 1-én a gázolaj kéntartalma változott 0,2%-ról 0,05%-ra. Miért jó, ha kénszegény a gázolaj? A kén a kőolajból kerül a finomított gázolajba és a kipufogógázzal a levegőbe, közrehat a savas esők keletkezésében. Ezért nélkülözhetetlen a kéntartalom csökkentése. A nemzetközi ajánlások olyan szigorú kéntartalom-csökkentést irányoztak elő, amely - megfelelő ellenintézkedés nélkül - már jelentősen rontja a gázolaj kenési tulajdonságát. Ez utóbbit kopáscsökkentő adalékkal kell visszaállítani, amely a MOL-gázolaj tulajdonságjavító adalékcsomagjának része. - Milyen adalékokból áll az adalékcsomag? -Összetevői: lerakódásgátló, tisztító, kopáscsökkentő, korróziógátló, habzásgátló, vízleválasztó és - télen - folyásjavító adalékok. Ezek együttes hatására a tartálytól a porlasztócsúcsokig tiszta marad a jármű gázolajellátó rendszere, s végeredményben 2-4 százalékkal csökken a fogyasztás, javul a károsanyag-kibocsátás. A kopásgátló adalék leginkább a gázolaj kenésű adagolók fokozott védelmét szolgálja. A kisebb habosodási hajlam jobb szivattyúzhatóságot eredményez, és rövidülhet a tankolás időigénye. A korábbinál jobban elkülönül a tartályban lecsapódó természetes légnedvesség, valamint csökken a gázolajellátó rendszer korróziója. A MOL adalékai kompatibilisek más forgalmazók adalékával, így az előnyei akkor is jelentkeznek, ha a vásárló más töltőállomáson is tankol. Ezzel a változással egyidőben, már az elmúlt télre javult a gázolaj hidegszűrési határhőmérséklete, a CFPP (Cold Filter Plugging Point). - A különböző adalékok nem rontják-e le egymás tulajdonságjavító hatását? -Az adalékok nemcsak a gázolajjal, hanem egymással is kölcsönhatásba lépnek. Ekkor erősödhet, ám le is romolhat tulajdonságjavító hatásuk. Termékfejlesztőink azonban a forgalmazás megkezdése előtt megvizsgálták, hogy az adalékcsomag összetevői hogyan működnek együtt egymással és a gázolajjal. Azt is ellenőrizni kellett, hogy a MOL adaléka hogyan hat a többi alkotórészre és viszont, s hogy az általa előállított és adalékolt gázolaj gond nélkül keverhető-e más olajtársaságok dízel hajtóanyagaival. Az alapos vizsgálatok kedvező eredménnyel zárultak: a MOL gázolaja rátankolható bármely más gyártóéra, a keveredés semmilyen problémát nem okozhat. A MOL az általa forgalmazott gázolaj minőségéért felelősséget vállal. Az ezen kívüli adalékolás felelőssége a viszontforgalmazót terheli. Egy elosztó rendszerű adagolóval ellátott gépkocsin a garanciális időszakban kerüljük a gázolaj vásárlói adalékolását (azt, amikor magunk vagy a kútkezelő tölti be az adalékot a gázolajba). A legtöbb elosztó rendszerű adagolót gyártó és forgalmazó Róbert Bosch GmbH állásfoglalása szerint ugyanis „a gázolaj vásárlói adalékolása a garanciális időszakban nem megengedett”. Ilyen esetben a cég éppúgy „eláll az adagoló garanciális szolgáltatásaitól, mint azétól, amelynek meghibásodása az üzemanyag rossz kenési tulajdonságára vezethető vissza”. Petrók János Prisníji finnn. Vadonatúj tavaszi konstrukció a Suzukinél Tavalyi helyett tavaszi. A primőrök már a Suzukinél is megjelentek. Az izgalmas új modellek mellett itt egy soha nem látott, vadonatúj finanszírozási konstrukció. Új, érdekes és meghökkentően kedvező. A segítségével most könnyen egy legendásan takarékos, fokozott biztonságot nyújtó és megbízható társhoz juthat. Ha bármilyen, autóval kapcsolatos döntés előtt áll, a legjobb, ha előbb megkérdezi a Suzuki márkakereskedők egyikét. Aztán hajtás! Ez a primőr sokáig élvezetes marad. SUZUKI, jól jár vele.