Magyar Nemzet, 1998. október (61. évfolyam, 230-255. szám)

1998-10-06 / 234. szám

1998. október 6., kedd Új kulturális intézmény nyitotta meg a kapuit hétfőn Budapesten. A ferencvárosi Liliom utcában „életre kelt” a Trafó, hivatalos nevén a Kortárs Művészetek Há­za. Jogelődjét, a nagy hagyomá­nyokkal rendelkező, Andrássy úti Fiatal Művészek Klubját az épület állapota miatt 1997-ben bezárták. A főváros 1994-ben dolgozta ki az új kortárs mű­vészeti központ tervét, majd az intézmény leendő székhelyéül megvásárolta, átépítette, felújí­totta a Liliom utca 14. szám alat­ti ingatlant, egy egykori transz­formátorházat. (A beruházás net­tó háromszázhatvanmillió forint­ba került.) Az épületegyüttes ipartörténeti érték, a szecessziós stílusú transzformátorállomás 1909-ben épült Gernstenberger Ágost és Arvó Károly tervei alapján. Kitűnő adottságokkal rendelkezik, belső terei változa­tosak és jól elkülönítettek, így egyszerre több művészi produk­ció befogadására is alkalmasak. A Trafóház nagytermében há­romszáz néző foglalhat helyet, a ház átépítésével körülbelül ezer­négyszáz négyzetméternyi terü­letet vehet „birtokba” a kortárs művészet. Az igazgató, Szabó György tervei szerint az új épü­letben a képzőművészet mellett a tánc, a színház, a zene és egyéb művészeti ágak, kísérletek is ott­honra lelhetnek. Az előadások, koncertek, performance-ok be­mutatásához korszerű technikai berendezéseket (professzionális hang- és fényparkot) vásároltak. A társalgóban ismét életre kel a művészklub, ahol a művész-találkozók mellett szakmai elő­adásokat, vitákat szeretnének rendezni. Az 1992-ben létrejött Műhely Alapítvány szintén a Trafóházba költözik, és fontos társa lesz az intézménynek. A hamarosan megnyíló budapesti őszi fesztivál keretében a Tra­fóban lesz látható többek kö­zött Bozsik Yvette társulatának új produkciója, a Nevess re­megve, valamint a kanadai Holy Body Tattoo táncszínház Költészet és apokalipszis című előadása. D. M. Vár a Trafó Megnyílt a Kortárs Művészetek Háza Szabó György igazgató a Liliom utcai Kortárs Művészetek Háza előtt NAGY ZOLTÁN FELVÉTELE Titanic : hatodszor „Hullámtörő­­ "filmek a budapesti mozikban Hatodik alkalommal rendezik meg október 8. és 18. között a Titanic nemzetközi filmjelenlét fesztivált Budapesten. Idén há­rom helyszínen tartanak vetíté­seket: a Toldi mozi mellett a Broadway és az Örökmozgó ad otthont a Titanic eseményei­nek. Tizenhárom ország filme­seinek munkáit, koprodukció­kat, valamint két magyar művet - összesen harminchat filmet - mutatnak be több mint hetven vetítésen a tíz nap alatt. A fil­meket nyolc szekcióba sorol­ták: a Hullámtörők alkotják a fesztivál törzsét olyan filmek­kel, amelyek más fesztiválokon díjat nyertek. A bűn mélységei csoportban az erőszak különfé­le arcainak filmes ábrázolásait gyűjtötték egybe. Itt mutatják be a Titanic nyitófilmjét, Yvan Le Moine A vörös törpéjét, amelynek egyik különlegessé­ge, hogy Anita Ekberget láthat­juk újra a mozivásznon. Ebben a szekcióban vetítik Philippe Grandrieux Sötét utak című filmjét is, amely az augusztusi locarnói fesztiválon - meg­lehetősen nagy vihart kavarva - megkapta az Európai Művészmozik Szövetségének oklevelét. (Philippe Grand­­rieux-vel október 12-én a kö­zönség is beszélgethet a Toldi moziban.) A harmadik csoport­ban Lars von Trier birodalma címmel a dán rendező film­jeiből rendeznek retrospektív vetítést, köztük olyan filmjei­vel - a Járvánnyal, a Medeával - is találkozhatunk, amelyeket eddig még nem láthatott a ma­gyar közönség. A Túl kusza kultusza szekcióban Anthony Waller, Gustavo R. Mosquera és Peter Berg egy-egy művét mutatják be. A Kispálya kirá­lya három darabja a brit függet­len film alkotójának, Shane Meadowsnak A cigányok kirá­lya, a Kispálya, valamint a 24/7 című műve. A Magyar filmfe­délzeten két dokumentum-já­tékfilmet mutatnak be: Gazdag Gyula Ginsberg - Egy költő a Lower East Side-ról, illetve Vágvölgyi András Ken, avagy egy város megtalálja a gyilkost című munkáját. A Rockdokk - zenei dokumentumok csoport­jában Jim Jarmusch Neil­­láng­ról készített legújabb munkája A Ló éve, Nick Broomfield botrányokat kavaró riportfilmje a Nirvána együttes frontem­beréről Kurt and Courtney cím­mel és egy technotörténeti átte­kintés szerepel. A nyolcadik csoportba Klipsz­­­szemrevaló fülbevalók címmel videoklipek rendezőinek - Spike Jonze, Walter Stern és Floria Sigis­­mondi - munkái kerültek. (A Titanic programjairól, a fil­mekről és az alkotókról részle­tes katalógust állítottak össze a szervezők, amihez a helyszíne­ken lehet hozzájutni.) (vnda) Kultúra Erkel Színház: X. 6. 19.00 Olivér! Katona József Színház: X. 6. 19.00 Az eltört korsó, X. 9. 20.00 Egy faun délutánja -Hommage á Mary Wigman Kolibri Fészek: X. 8. 10.30 Paprikajancsi, X. 10. 10.30 Tudod-e, hol van Garboncia? Kolibri Színház: X. 9. 11.00 Az ördög éve nyilvános főpróba, X. 11. 19.00 Az ördög éve Magyar Állami Operaház: X. 7., X. 8. 19.00, X. 10. 11.00 Giselle, X. 9. 19.00 Cosi fan tutte Merlin Színház: X. 6. 19.30 Escorial - Vakok, X. 6. 21.00 Képpel és Képtelenül, X. 8. 19.30 Szókratész 15.00 Alice Csodaországban, X. 11. 19.00 Rejtelmek - Énekelt Mikroszkóp Színpad: X. 9., X. 1­1. 19.30 Zsaru ka­baré Festi Színház: X. 9. 19.00 Árulás, X. 10. 19.00 Mesterkurzus, X. 1­1. 19.00 Dühöngő ifjúság Radnóti Színház: X. 7. 19.00 Anconai szerelmesek, X. 8. 19.00 Imri, X. 10. 19.00 Nem félünk a farkastól, X. 1­1. 19.00 Agónia Vígszínház: X. 8., X. 9., X. 11. 19.00 Szent István körút 14., X. 12. 19.00 Sylvia ........................................ Kakukkfészek Kassáról Határon túli magyar színházak Budapesten A Romániában, Szlovákiában, Vajdaságban és Ukrajnában működő hivatásos magyar szín­házak tevékenységéről a hazai közönség keveset tud. A tizen­két magyar teátrumnak kevés lehetősége adódott magyaror­szági vendégjátékra. Ezt a mu­lasztást pótolhatja az a sorozat, amelynek keretében ma este a Kassai Thália Színház mutatko­zik be, a budapesti Tháliában. - A Fővárosi Önkormányzat három éve rendszeresen meg­tartja a határon túli fiatalok ta­lálkozóját. Mindannyiszor ven­dégül láttunk egy-egy társulatot is. Az érdeklődés azt­­jelezte: nagy a rokonszenv e színházak iránt. Ezért hoztuk létre ezt a sorozatot - mondta Schiffer Já­nos főpolgármester-helyettes. November 1-jén a szatmár­németi Harag György társulat hozza el Tamási Áron korai drá­máját, az Ősvigasztalást. A sepsiszentörgyi Tamási Áron Színházat decemberre várják. Ők Euripidész Alkésztiszét mu­tatják be Bocsárdi László egyé­ni értelmezésében. A jövő év elején újvidéki, nagyváradi és temesvári vendégjátékkal foly­tatódik a sorozat. Márciusban és áprilisban két város: Beregszász és Szabadka kulturális életéből adnak ízelítőt. Az elsőként fellépő kassai társulat 1969 óta játszik a há­romszázezres városban, ahol a lakosság tizede magyar ajkú. 1990-ben váltak el a Komáromi Jókai Színháztól. Jót tett a társu­latépítésnek a magyarországi Dezsényi Péter főrendező. Az együttesben egyre több a fiatal, a színész-igazgató Fabó Péter is csak harmincnégy esztendős. Munkájukat sok bizonytalanság nehezítette. Mindezek ellenére kiemelkedő produkciókat hoz­­tak létre, mint Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnőjét, a Verebes István rendezte Cse­­hov-tréfákat vagy a beregszászi­akkal közösen a Kár, hogy kát, John Ford darabját. A Thália színházban ma a tavalyi évad nagy sikere, a Kakukkfészek látható, amelyet Koncz Gábor állított színpadra. - A Madách Színház kassai vendégszereplésén ismertem meg a társulatot. Tudták, hogy tíz évig játszottam McMurphyt a Kakukkfészekből, és hogy rendezek is. A felkérésükre örömmel mondtam igent - em­lékszik vissza a színész-ren­dező. - A kassai színészek sze­retik a darabot. Jó lenne, ha a nézők is ezzel az érzéssel tá­voznának. Hargittai Eleonóra Létszámcsökkentéssel, takarékosan A Magyar Rádió rendezte adósságait A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma megtárgyalta a részvénytársaság elnökének el­ső kétéves tevékenységét. A kuratórium egyhangúlag fogad­ta el a dokumentumot. Az ülést követően Hajdú István elnök értékelte az rt. munkáját. A leg­fontosabb események között említette, hogy ez év elején ren­dezték több mint kétmilliárd fo­rintos adósságukat, illetve sike­rült tartalékot is képezniük. En­nek ellenére az utóbbi időben vannak gazdasági nehézségeik, mivel a személyi kiadások je­lentősen meghaladták a terve­zettet, és a sugárzási díj átutalá­sának módja rontja az áfa-vis­­szafizetési arányokat. Választa­ni kellett tehát: vagy felélik tar­talékaikat, vagy olyan beruhá­zásokba kezdenek, amelyek a jövőben olcsóbbá teszik a Ma­gyar Rádió működését. A terve­zett beruházások közel egymil­­liárd forintba kerülnek. Az elmúlt időszakban elké­szültek azok az intézmény tör­vényes működéséhez elenged­hetetlen szabályzatok, amelyek segítségével az intézmény mű­ködési költségei pontosan kö­vethetők. Tovább folytatódik a tervezett létszámcsökkentés, a korábbi kétezer helyett ma már csak 1670-en dolgoznak a Ma­gyar Rádióban. (h. k.) Magyar Vizor 11 A NAPLÓ ERDEI PÉTER, a Liszt Fe­renc Zeneművészeti Főiskola végzős hallgatója Kanadában, a banffi kürtös-vilá­gtalálkozón három kategóriában első díjat nyert: a legjobb szólista, vala­mint a legjobb magas- és mély­kürtös díját nyerte el. HERMÉSZ DÍJAT adott át hétfőn a pécsi Fókusz Könyv­áruháznak Hámori József kultu­rális miniszter. A tavaly alapí­tott, öt évre szóló díjjal minden évben nyolc könyvkereskedés kiemelkedő tevékenységét jutal­mazzák. MESÉK A FÉNYRŐL címmel nyitnak meg kiállítást Szabó Sípos Barnabás festményeiből ma este hat órakor a Rátkai Márton Klubban (Budapest VI., Városligeti fasor 38.). KUFSTEIN, Olmütz, There­­sienstadt, Josephstadt címmel az 1848-19-es forradalom és sza­badságharc üldözöttjeinek emlé­kére nyílik meg kiállítás ma este hat órakor az Evangélikus Or­szágos Múzeumban (Budapest V., Deák tér 4.). Élre tör a Danubia? A fővárosi zenekarok között is rangos pozíciót vív ki magának a Danubia ifjúsági szimfonikus zenekar. A Magyar Televízió 9. karmesterversenyének győztese, Héja Domonkos által 1993-ban alapított együttes tavaly még a túlélésért küzdött, most azonban — elsősorban a Pannon GSM tá­mogatásának köszönhetően — nagyszabású produkciókra ké­szül. A koncertévadban hét ze­neakadémiai hangversenyből ál­ló bérletet hirdetett. (Az elsőn, október 9-én pénteken Prokof­­jev Nyitány héber témára című műve, Hacsaturján zongoraver­senye és Sosztakovics X. szim­fóniája csendül fel az örmény Gajane Dzsagacpanian közre­működésével.) A hangverse­nyek közül egyet-egyet Kocsis Zoltán, Lukács Ervin és Wolf­­gang Gönnenwein vezényel. Héja Domonkos hétfői tájékoz­tatóján bejelentette, az az álma, hogy a Danubia zenekar néhány éven belül állandó hivatásos együttessé váljon. Ehhez továb­bi támogatókat keresnek. (d. m.) Y A RÁDIÓ MELLETT Értékek a süllyesztőből Bár a legelemibb udvariassági szabályokkal is el­lentétes, mégis napi gyakorlattá vált, hogy a műsorokhoz betelefonáló hallgatók nem mutat­koznak be. Egyikük-másikuk ugyan elárulja a ke­resztnevét, de sokan még azt sem. Úri helyeken régen nem foglalkoztak névtelen bejelentésekkel, levelekkel. Ma már elfogadottá vált, hogy név nélkül lehet véleményt nyilvánítani nemcsak a ke­reskedelmi rádiókban, hanem a közszolgálati adó­kon is. Nem tudni, miért divatos az inkongnitó. Reménykedjünk, hogy nem a félelem, csak az össznépi kulturálatlanság az oka, ám ennek sem­miképpen nem a Magyar Rádióban kellene teret engedni. Éveken át az a vád érte a rádió Vasárnapi újság című műsorát, hogy a riporterek „mikrofonáll­ványként” tevékenykednek benne, s ahelyett, hogy megszorongatnák beszélgetőpartnereiket, hagyják, hogy elmondják a mondandójukat. Ilyenfajta vád ma már egyetlen újságírót sem ér­het, a híresen rámenős kollégák ugyanis négy esztendőn át tűrték, hogy Horn Gyula rendszere­sítse számukra sajtótájékoztatóin a mikrofonáll­vány szerepét. A Vasárnapi újság pedig tovább folytatja a korábbi gyakorlatát, kikérdezi a meg­szólalókat, és hagyja, hogy álláspontjukat elma­gyarázhassák a hallgatóknak. Legutóbb Harrach Péter szociális miniszter kapott lehetőséget arra, hogy elmondja jövőre vonatkozó terveit, elképze­léseit a műsorban. Beszélt arról, hogyan devalvá­lódott az elmúlt évtizedekben a család társadalmi szerepe, hogy mit lehet, mit kell tenni ennek megváltoztatására. A „kispolgári” eszméket nyilvánvalóan azért rombolták az elmúlt évtizedekben, mert naivitá­sukban (?), ostobaságukban (?), cinizmusukban (?) a rendszer ideológusai hittek a nagy kommu­nista feloldódásban. Ez azonban csak úgy érhető el, ha az emberekből kioltanak minden nemzeti érzést, büszkeséget. Erről is szó esett többek kö­zött Sediánszky János Magyar millennium című sorozatának legutóbbi adásában. Ezt a célt szol­gálta például az is hogy a fővárosi középiskoláso­kat március 15-én, mely nem volt munkaszüneti, csak tanítási szünetnap, óvatosságból bezárták az iskolákba. A „kezelés” elég eredményesnek bizo­nyult. Ha ma körülnézünk a középgenerációknál, valóban nem duzzasztja kebelüket a büszkeség és nemzeti érzés, legfeljebb ha a magyar sportsike­rek nyomán felhangzó Himnusz dobogtatja meg a szívüket. A nemzettudat nem magától lesz, azt ta­nítani, ápolni kell. Ehhez Sediánszky János mű­sora hétről hétre jó segédanyagot szolgáltat. Réges-régi felvételt tűztek műsorra vasárnap es­te a Petőfi adón A rádió dalszínháza keretében. Az­ ­ Ének a színészetről című beszélgetés készítőjét a Magyar Nemzet hűséges olvasói jól ismerték. Mátrai Betegh Béla mutatta ugyanis be Neményi Lilit a rádióhallga­tóknak. A színész-énekesnőn kívül megszólaltak a kortársak, és sok felvételt hallgathattunk, me­lyek jobban árulkodnak minden dicséretnél. Hogy miért éppen a Neményi Liliről szóló műsor volt a szerencsés kiválasztott a hatalmas hangtárból, nem tudható. Mátrai Betegh Bélát vi­szonthallani mindenképpen érdekes, tanulságos lehetett, és nemcsak azoknak, akik ismerték, ha­nem azoknak is, akik hívei voltak egy eltűnt világ újságírásának. Honthy Kinga

Next