Magyar Nemzet, 1999. július (62. évfolyam, 151-177. szám)
1999-07-09 / 158. szám
* Megújult a gyógyfürdő Hajdúszoboszlón Harangház és szökőkút Hajdúszoboszlón az ünnepélyes átadási ceremónia sem akadályozta a gyógyulni és pihenni vágyókat abban, hogy megszokott nyaralóprogramjukat kövessék; ők is részesei lehettek a hivatalos átadásnak: a 90 százalékban önkormányzati tulajdonú gyógyfürdő felújított szárnyát vették birtokba csütörtökön délelőtt a város lakói és az üdülővendégek. A fürdő melletti Szent István parkban elkészült a Jeney Tibor-Oborzil Edit által alkotott, 50 alumíniumharangot magában foglaló harangház, amelyet a nemrégiben elhunyt házaspár a városnak ajándékozott. A rusztikus harangház, az ismét működő szökőkút s a fürdő menti sétány burkolata összesen csaknem 500 millió forintba került, amelynek oroszlánrészét az Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő Rt., illetve a város költségvetése állta. Sóvágó László, Hajdúszoboszló polgármestere ünnepi beszédében elmondta, hogy sokan még a Hajdúságban sem tudják, mekkora idegenforgalommal büszkélkedhet az 1925 óta gyógyvizéről nevezetes város, a főváros és a Balaton után ide látogtnak el legtöbben az országban. A tavalyi 15 millió vendégéjszakából 850 ezret éppen Hajdúszoboszlón töltöttek el a látogatók, a magyarok mellett legtöbben németek és lengyelek. A polgármester vázolta azt a nyolcéves fejlesztési programot, amelynek első állomása a gyógyfürdő korszerű orvosi egységének a megépülte s a külsejében is igényes épület kialakítása. Czeglédi Gyula, a fürdő cégvezető igazgatója ismertette azt a nagyszabású elképzelést, amely a gyógyturizmus mellett a szórakoztatást sem kívánja elhanyagolni. Ősszel fognak bele az úgynevezett Aquapark építésébe, vagy ahogyan ők nevezik, a vízicsúszdaparadicsom megvalósításába. A vendégek 30 százaléka a társadalombiztosítás révén jut el a gyógyfürdőbe, a privatizált szállodák a tehetősebbeket fogadják. A gazdasági minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára, Kraft Péter hangsúlyozta a tegnapi ünnepségen: az idegenforgalom hazánkban két és fél milliárd dollárt hozott tavaly, ez a legdinamikusabban fejlődő ágazat. Áldoznunk kell azért, hogy a befektetésük meghozzák eredményüket. (zsohtár) 16 Gépkocsikra dőlt az állványzat Ismét súlyos károkat okozott a vihar A szerdán este és csütörtökre virradóra átvonuló vihar miatt Budapesten százhúsz helyről kértek segítséget a tűzoltóktól az épületekre, utakra, járművekre, villanyvezetékre dőlt fák eltávolításához, a pincékből a víz kiszivattyúzásához és egyéb károkhoz, de még csütörtök reggel is szinte égtek a telefonok a kárbejelentők hívásaitól - tájékoztatta az MTI-t a fővárosi tűzoltóság ügyeletes tisztje. A viharos erejű szél a legnagyobb gondot a belvárosban a Deák téren, a BRFK volt épületénél okozta, ahol ledöntötte az épületet körülvevő állványzat egy részét, s emiatt nyolc-tíz gépkocsi megsérült. A környéket lezárta a rendőrség a forgalom elől. A tűzoltók értesítették az állványzatot készítő cég statikusait, hogy stabilizálják a szerkezetet. A helyreállítási munkálatok feltehetően hoszszabb időt vesznek igénybe, s ezért a rendőrség kéri a fővárosi lakosokat, hogy ezt a helyszínt lehetőleg kerüljék el. A 16-os és a 105-ös autóbusz is terelő útvonalon jár. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. csaknem hatvan munkagéppel egész éjjel dolgozott az utakon az esőzés miatt lezúdult vízzel lesodródó hordalék eltávolításán, a csatornák lefolyónyílásainak tisztításán, az útburkolatra zuhant faágak eltávolításán. Az rt. mérnök ügyeletese elmondta, hogy az ügyeleti szolgálathoz beérkezett címeken - a tűzoltóság, a rendőrség és a lakosság bejelentései alapján - végzik a kidőlt, feldarabolt fák elszállítását. Az úttestre került hordalék eltávolítását, valamint a folyókák tisztítását folyamatosan végzik. Az özönvízszerű esőzés és a viharos szél miatt nagyon sok forgalmi csomópontban nem működtek a forgalomirányító lámpák. Többek között a Soroksári, a Kőbányai, a Dózsa György és a Thököly útnál. Egyes városrészekben az elektromos hálózatban is átmeneti hiba keletkezett, és rövidebb, hosszabb ideig szünetelt az áramszolgáltatás. A Tűzoltóság Országos Parancsnokságától kapott tájékoztatás szerint tombolt a vihar Borsod megyében is, így Sály és Kács községben percek alatt megteltek a házak előtti vízelvezető árkok, Muhinál, Hernádnémetiben fákat döntött az úttestre a szél, és a 37-es főúton a kidőlt nyárfák miatt a forgalmat is le kellett zárni. A fővároshoz közeli településeken, Érden, Pomázon és Kistarcsán is sok gondot okoztak a kidőlt fák. A vihar a legnagyobb gondot a Deák téren, a BRFK volt épületénél okozta. A szél ledöntötte az épület körüli állványzat egy részét, s emiatt több gépkocsi megrongálódotti -fotó Ezeréves aranypénzeket találtak a Tiberias- tónál Jézus képmása az érméken A Tiberias-tó közelében ezeréves aranypénzeket találtak, amelyekre Jézus képmását verték. A pénzérmék görög felirata Jézust dicsőíti - közölték a Reuters szerint izraeli régészek. A jeruzsálemi jelentés szerint a felfedezést októberben tették az észak-izraeli tó közelében, de csak a pénzdarabok megtisztításakor fedezték fel 58 érmén Jézus képmását. A lelet összesen 82 aranyat tartalmazott. A görög feliratok változó szövegűek voltak: Jézus, a messiás, a királyok királya, vagy Jézus, a győztes messiás. Feltételezik, hogy az érméket Konstantinápolyból hozták keresztény zarándokok. Ma®ar Nemzet A napfogyatkozás idejére sziesztát rendelnek el Siófokon Ülésezett a városi „válságstáb” Az előrejelzések szerint kétszázezer „napi vendég” készül Siófokra, az augusztus 11-ei napfogyatkozás balatoni központjába, ezért a város önkormányzata minden tőle telhetőt megtesz a turistaroham kedvezőtlen velejáróinak féken tartására. A hét elején már nem először dugták össze a fejüket a „katasztrófaelhárító” szervezetek vezetői, s több fontos döntést is hoztak. Az önkormányzat rendeletben kötelezi a butikosokat, továbbá az utcán is árusítókat, hogy délelőtt 11 és délután két óra között zárják be üzleteiket, pakolják be portékáikat zárható helyre - tudtuk meg a város jegyzőjétől. A bankokat és pénzintézeteket arra kéri az önkormánzat: különös biztonsági intézkedésekkel készüljenek a nagy napra, ám mindekitől azt kérik, vigyázzanak értékeikre. A városba vezető utakat már kora délelőtt lezárják, megakadályozandó a közlekedési dugókat. Megerősített szolgáltat rendel el a rendőrség, a mentőszervezet és a polgári védelem, nemkülönben a város járóbeteg-rendelője és kórháza. A siófoki tourinform iroda vezetőjétől, Halász Klárától megtudtuk: a város 25 600 kereskedelmi és ugyanennyi nem regisztrált privát férőhelye már megtelt augusztus 11-e környékére. Egynapos szállásban egyébként sem reménykedhetnek az ide látogatók, fizetővendégeknek is legalább három éjszakára kell szállást kérniük. Akik mégis a „napfogyatkozás fővárosában” vagy annak közeléből szeretnének rácsodálkozni a különleges égi jelenségre, azoknak a tourinform iroda Ságvár háromcsillagos Airport Hoteljét ajánlja, vagy a balatonszabadi privát szálláshelyeket. A Mahart Balatoni Hajózási Rt. ügvezető igazgatójától megtudtuk, az idei menetrendfüzetükben is közzétették: augusztus 11-én járataik a menetrendtől eltérően közlekednek. A napfogyatkozást megelőző órákban minden balatoni hajó a vízen lesz, s a vitorlásklubok árbocosai is elhagyják a kikötőket. Hírek szerint a szemfülesek már a több ezer vízibiciklit is jó előre kibérelték a kölcsönzőknél. A tó rendjére az ORFK egyenruhásaival megerősített Balatoni Vízi Rendészeti Kapitányság vigyáz majd, s természetesen a strandrendőrök is megerősített szolgálatot adnak. (g. j. a.) Orosz műholdfelbocsátás elhalasztása Kazah tiltás A kazahsztáni Bajkonur űrrepülőtéren elhalasztották csütörtökön egy Okean típusú orosz kutató műhold felbocsátását, miután a kazah kormány nem adta meg az indításhoz kért kivételes engedélyt - jelentette az MTI. A kazah kormány kedden tiltotta meg Oroszországnak a további felbocsátásokat, mindaddig, amíg ki nem derül, mi okozta a hétfőn startolt Proton rakéta visszazuhanását a közép-ázsiai ország területére. Az Orosz Űrhajózási Ügynökség szerdán mégis kivételes engedélyt kért két starthoz, arra hivatkozva, hogy a Protontól eltértő osztályú Zenit hordozórakétákról van szó. Az illetékes orosz-kazah kormányközi bizottság csütörtöki bajkonuri tanácskozásán egyelőre egy pénteki időpontra tette át az indítást. 1999. július 9., péntek Kihívások az ezredforduló közepén Feledésbe merült értékek Válsághelyzetek sokaságával kell az emberiségnek szembenéznie az ezredforduló közeledtével. Nem véletlenül emlegetik mostanában Nostradamusbaljóslatait, illetve lépten-nyomon érzékelnünk kell, hogy a bennünket körülvevő világ jelentősen megváltozott. A természet már megelégelte a pusztítást, és nyomatékosan állj !- parancsolt - hangzott el Anthony Strano, a Brahma Kumaris World Spiritual University Magyarországi Központ elnökének előadásában. Anthony Strano arra próbált választ keresni, vajon a megváltozott világ kihívásaira miképpen lehet helyesen válaszolni, hiszen kontinensektől függetlenül szinte ugyanazokkal a gondokkal, viszályokkal, békétlenséggel kell szembenéznie az emberiségnek. Ahhoz azonban, hogy másokon segíteni tudjunk, elsősorban saját belső békénket és harmóniánkat kell megteremtenünk - tette hozzá Strano. A Brahma Kumaris Világ Szellemi Egyetem 1937-ben alakult Indiában, s ma közel 3500 központja létezik szerte a világon - mondta lapunknak Molnárka Klára, az egyetem egyik tanára. Az intézmény oktatásának elsődleges célja, hogy „megismerjük önmagunkat s a körülöttünk lévő világot. Ezáltal tudunk változtatni az életünkön, a környezetünkön, és hozzásegít bennünket ahhoz is, hogy viszszaállítsuk a békét és a harmóniát az életünkben.” Az egyetem tanfolyamai nyitottak mindenki előtt, aki törekszik ezeknek az értékeknek a megismerésére és „újrahasználatára” - fejtette ki a tanárnő. (almássy) Halászok segítettek a mentésben Tűz egy svéd hajón Tűz ütött ki csütörtök hajnalban egy személyszállító hajón, amely a németországi Kielből Norvégia fővárosába, Oslóba tartott. A hajó Svédország partjaitól tíz tengeri mérföldre vesztegel. Az összes utast és a személyzet minden tagját kimentették a norvég Prinsesse Ragnhild hajóról, amelynek gépházában csaptak fel a lángok. A tüzet reggel hat órára sikerült eloltani - jelentette a göteborgi rendőrség. A hajó 1167 utasának és 172 főnyi személyzetének túlnyomó részét a közelben tartózkodó hajók vették fel, és vitték a közeli Göteborg kikötőjébe. Közel húsz halász- és teherhajó sietett a bajba jutott Prinsesse Ragnhild segítségére. A mentés gyorsan és pánik nélkül zajlott le. Szerencsére az időjárás sem hátráltatta: a tenger nyugodt, az idő tiszta volt - írta az MTI az AP beszámolója alapján. Néhány utas füstmérgezést, illetve a rémülettől sokkot kapott - őket a mentésben részt vevő kilenc svéd, norvég és dán helikopter göteborgi kórházakba szállította. Egyikük állapota sem ad okot aggodalomra. A 38 500 tonnás hajót 1981- ben építették a németországi Kiel dokkjaiban, majd 1992-ben korszerűsítették. A Kiel és Oslo között rendszeres átkelőjáratot biztosító hajó egyszerre 1875 utast és 770 személygépkocsit tudott felvenni. Angol fiatalok merész vállalkozása Esküvő cápák között Merész vállalkozásra adta a fejét két angol amatőr búvár: nemcsak a házasság kötelékébe akarnak fejest ugrani, de egy cápákkal teli óriás akváriumba is, amely az esküvő színhelyéül szolgál majd a jövő héten - jelentett az MTI. A fiatalok, akik búvárszenvedélyüknek köszönhetik megismerkedésüket, a víz alatti esküvőn különleges hallókészüléket viselnek majd búvársisakjukban, hogy hallhassák egymást és az eskető papot. A menyasszony természetesen ragaszkodott ahhoz, hogy búvárruhája fölé hagyományos hosszú, fehér ruhát öltsön. A napokban ünnepli századik születésnapját a Pali Mail, amely elsőként készült prémium minőségű dohány felhasználásával az Egyesült Államokban. A cigarettamárka századfordulós sikerére jellemző, hogy első, bordó színű dobozai nemcsak a legnépszerűbb New York-i szórakozóhelyeken tűntek fel, hanem különlegesen finom ízhatása következtében rövidesen nagyon sokak kedvelt cigarettájává vált. Már 1907-ben a kor legjobb minőségű cigarettájaként (La Corona) hirdették az amerikai magazinok az American Tobacco Company „híres" gyártmányát, a Pali Mail Famous Cigarette-t, amely a cég minőség-ellenőrző és termékfejlesztő laboratóriumának 1911-es felavatását követően világszerte végérvényesen a minőség etalonjává vált. A '30-as esztendők elején a gyár már büszkén hirdette: terméke „Az egyetlen cigaretta a kikapcsolódáshoz". S hogy nyomatékot adjon nemzetközi szinten is az írek mércéjének tartott Pali Mali különlegességének, a cigarettadobozokat fényes, frissességet megőrző papírba burkolta, a kartonok oldalán pedig megjelent a minőség garanciájaként a gyártási dátum. Ahogyan a zenei irányzatok sorozatos változását egymásutánban követték a gombamód szaporodó elegáns szórakozóhelyek, úgy bővítette választékát a Pali Mail gyártója is: a világhírnévre szert tett márka előbb 92 milliméteres, Banquet hosszúságban, majd 1939-től a világpiacon elsőként 85 milliméteres, King Size méretben is kaphatóvá vált. Szakítottak a korábbi bordó színű dobozzal is, s az élénkpiros csomagoláson az új címer mellett két latin nyelvű szlogen is megjelent: „In hoc signo vinces" (E jel alatt győzöl) és „Ad astra per aspera" (A változatosságon keresztül jutsz el a csillagokhoz). A körültekintő küllemi változások és az új termékek jobb természetes filterhatása következtében a '40-es évek közepére a Pali Mail eladásai már megközelítették a napi egymillió dobozt, amit 1950-re már hárommillió darabra növeltek. A márka megújulása ezután is töretlen volt, a világranglisták élére került klasszikus amerikai cigaretta filter nélküli, természetes ízű változata ugyanis napok alatt az Egyesült Államok első számú King Size cigarettája lett. Ám nem kellett sokat várni a következő újdonságra sem: 1966-ban piacra került a világ első 100-as cigarettájának egyike; a Filter Gold 1OOs-hez természetesen fényes aranydoboz dukált. Hamarosan megjelent a csökkentett kátránytartalmú, harmonikus ízvilágú Low Tar Filter Menthol 100-as csomagolású Pali Mail is, amit már végképp nem nézhettek tétlenül a konkurensek, s ettől kezdve valamennyi vetélytárs követte a cigaretták új divatú méretmódját. Mindez azonba nem vette el a termékfejlesztésért felelősök kedvét, s csakhamar bemutatják a könnyű és finom Pali Mail Extra Lightsot, majd pedig a Lights 100s-t. A '70-es évekbeli New York-i diszkóláz a vele együttjáró csillogással és könnyedséggel nem hagyta érintetlenül a dohányipart sem, s a Pali Mail gyártói újra váltottak ettől, de különösen a ’80-as évektől kezdve a korszerű alacsony kátránytartalom kommunikációjára törekszenek hirdetéseik reklámszlogenjében is („A Step Ahead" - Egy lépéssel előbb). Bár a '90-es esztendők újabbnál újabb és vadabb zenei irányzatai, a rock mellett megjelenő disco, house, rap és techno ugyan feladták a leckét a „korosodó", de továbbra is a minőség és a divatosság jelképének számító Pali Mallnak, ám ebben a világban is sikerült megőriznie korábban kialakult fiatalos imázsát. Ezt bizonyítandó bevezették a lézerventilációs filtert, ami egységesebb és állandó minőséget biztosít a Pali Mail-családnak. S hogy a külsőségek is kövessék korunk felgyorsult életritmusát, két évvel ezelőtt ismét megújult a csomagolás, hogy a Pali Mail ne csak kiváló minőségben, elérhető áron, hanem ízléses küllemű örökifjúként is köszönthesse századik születésnapján a világot. (X) 411 * Tatabányáról Brüsszelbe az egységes Európáért Öt nap kerékpáron Tatabányáról kerékpáron érkezett Brüsszelbe Szántay Csaba az Egységes Európáért kerékpártúra keretében. A magyar fiatalember az ezeréves Magyarországot ünneplő rendezvénysorozat részeként teljesítette az 1700 kilométeres távot az Európai Unió fővárosaként kezelt Brüsszelbe. Szántay Csaba Deutsch Tamás sportminiszter magyar EU-csatlakozással kapcsolatos levelét, Tatabánya város emlékérme-sorozatát, valamint Tatabánya, Tata és Komárom- Esztergom megye egy-egy fotóalbumát juttatta el a belga fővárosba. A címzett Francois-Xavier de Donnéa főpolgármester volt - jelentette az MTI. Szántay Csaba 1995-ben magyar bajnok volt amatőr országúti kerékpározásban. 1996-ban súlyos autóbalesetet szenvedett, azóta rokkantnyugdíjas. Ötnapos brüsszeli útja előtt teljesítette már a Tatabánya-Bécs-Pozsony-Tatabánya körutat. Tervezi egy svájci körút megtételét, illetve az Egyesült Államok keletnyugati irányú - csaknem egyedülálló teljesítménynek számító - átbiciklizését is. it !