Magyar Nemzet, 1999. július (62. évfolyam, 151-177. szám)

1999-07-09 / 158. szám

­* Megújult a gyógyfürdő Hajdúszoboszlón Harangház és szökőkút Hajdúszoboszlón az ünnepélyes átadási ceremónia sem akadá­lyozta a gyógyulni és pihenni vá­gyókat abban, hogy megszokott nyaralóprogramjukat kövessék; ők is részesei lehettek a hivatalos átadásnak: a 90 százalékban ön­­kormányzati tulajdonú gyógy­fürdő felújított szárnyát vették birtokba csütörtökön délelőtt a város lakói és az üdülővendégek. A fürdő melletti Szent István parkban elkészült a Jeney Ti­­bor-Oborzil Edit által alkotott, 50 alumíniumharangot magában foglaló harangház, amelyet a nemrégiben elhunyt házaspár a városnak ajándékozott. A rusztikus harangház, az is­mét működő szökőkút s a fürdő menti sétány burkolata összesen csaknem 500 millió forintba ke­rült, amelynek oroszlánrészét az Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő Rt., illetve a város költségvetése állta. Sóvágó László, Hajdúszo­boszló polgármestere ünnepi be­szédében elmondta, hogy sokan még a Hajdúságban sem tudják, mekkora idegenforgalommal büszkélkedhet az 1925 óta gyógyvizéről nevezetes város, a főváros és a Balaton után ide látogtnak el legtöbben az or­szágban. A tavalyi 15 millió vendégéjszakából 850 ezret ép­pen Hajdúszoboszlón töltöttek el a látogatók, a magyarok mellett legtöbben németek és lengyelek. A polgármester vázolta azt a nyolcéves fejlesztési programot, amelynek első állomása a gyógy­fürdő korszerű orvosi egységének a megépülte s a külsejében is igé­nyes épület kialakítása. Czeglédi Gyula, a fürdő cégvezető igazga­tója ismertette azt a nagyszabású elképzelést, amely a gyógyturiz­­mus mellett a szórakoztatást sem kívánja elhanyagolni. Ősszel fog­nak bele az úgynevezett Aquapark építésébe, vagy aho­gyan ők nevezik, a vízicsúszda­paradicsom megvalósításába. A vendégek 30 százaléka a társada­lombiztosítás révén jut el a gyógyfürdőbe, a privatizált szál­lodák a tehetősebbeket fogadják. A gazdasági minisztérium turiz­musért felelős helyettes államtit­kára, Kraft Péter hangsúlyozta a tegnapi ünnepségen: az idegen­­forgalom hazánkban két és fél milliárd dollárt hozott tavaly, ez a legdinamikusabban fejlődő ága­zat. Áldoznunk kell azért, hogy a befektetésük meghozzák eredmé­nyüket. (zsohtár) 16 Gépkocsikra dőlt az állványzat Ismét súlyos károkat okozott a vihar A szerdán este és csütörtökre virradóra átvonuló vihar miatt Budapesten százhúsz helyről kértek segítséget a tűzoltóktól az épületekre, utakra, jármű­vekre, villanyvezetékre dőlt fák eltávolításához, a pincékből a víz kiszivattyúzásához és egyéb károkhoz, de még csütörtök reggel is szinte égtek a telefo­nok a kárbejelentők hívásaitól - tájékoztatta az MTI-t a fővárosi tűzoltóság ügyeletes tisztje. A viharos erejű szél a legnagyobb gondot a belvárosban a Deák téren, a BRFK volt épületénél okozta, ahol ledöntötte az épü­letet körülvevő állványzat egy részét, s emiatt nyolc-tíz gép­kocsi megsérült. A környéket lezárta a rendőrség a forgalom elől. A tűzoltók értesítették az állványzatot készítő cég stati­kusait, hogy stabilizálják a szerkezetet. A helyreállítási munkálatok feltehetően hosz­­szabb időt vesznek igénybe, s ezért a rendőrség kéri a fővárosi lakosokat, hogy ezt a helyszínt lehetőleg kerüljék el. A 16-os és a 105-ös autóbusz is terelő útvonalon jár. A Fővárosi Közterület-fenn­tartó Rt. csaknem hatvan mun­kagéppel egész éjjel dolgozott az utakon az esőzés miatt lezú­dult vízzel lesodródó hordalék eltávolításán, a csatornák lefo­lyónyílásainak tisztításán, az út­burkolatra zuhant faágak eltá­volításán. Az rt. mérnök ügye­letese elmondta, hogy az ügye­leti szolgálathoz beérkezett cí­meken - a tűzoltóság, a rend­őrség és a lakosság bejelentései alapján - végzik a kidőlt, felda­rabolt fák elszállítását. Az út­testre került hordalék eltávolítá­sát, valamint a folyókák tisztí­tását folyamatosan végzik. Az özönvízszerű esőzés és a viha­ros szél miatt nagyon sok for­galmi csomópontban nem mű­ködtek a forgalomirányító lám­pák. Többek között a Soroksári, a Kőbányai, a Dózsa György és a Thököly útnál. Egyes városré­szekben az elektromos hálózat­ban is átmeneti hiba keletke­zett, és rövidebb, hosszabb ide­ig szünetelt az áramszolgál­tatás. A Tűzoltóság Országos Pa­rancsnokságától kapott tájékoz­tatás szerint tombolt a vihar Borsod megyében is, így Sály és Kács községben percek alatt megteltek a házak előtti vízel­vezető árkok, Muhinál, Hernád­­németiben fákat döntött az út­testre a szél, és a 37-es főúton a kidőlt nyárfák miatt a forgalmat is le kellett zárni. A fővároshoz közeli településeken, Érden, Pomázon és Kistarcsán is sok gondot okoztak a kidőlt fák. A vihar a legnagyobb gondot a Deák téren, a BRFK volt épületénél okozta. A szél ledöntötte az épület körüli állványzat egy részét, s emiatt több gépkocsi megrongálódot­­ti -fotó Ezeréves aranypénzeket találtak a Tiberias- tónál Jézus képmása az érméken A Tiberias-tó közelében ezer­éves aranypénzeket találtak, amelyekre Jézus képmását ver­ték. A pénzérmék görög felirata Jézust dicsőíti - közölték a Reuters szerint izraeli régészek. A jeruzsálemi jelentés szerint a felfedezést októberben tették az észak-izraeli tó közelében, de csak a pénzdarabok megtisztítá­sakor fedezték fel 58 érmén Jé­zus képmását. A lelet összesen 82 aranyat tartalmazott. A görög feliratok változó szövegűek voltak: Jézus, a mes­siás, a királyok királya, vagy Jé­zus, a győztes messiás. Feltételezik, hogy az érmé­ket Konstantinápolyból hozták keresztény zarándokok. Ma®ar Nemzet A napfogyatkozás idejére sziesztát rendelnek el Siófokon Ü­lésezett a városi „válságstáb” Az előrejelzések szerint két­százezer „napi vendég” készül Siófokra, az augusztus 11-ei napfogyatkozás balatoni köz­pontjába, ezért a város önkor­mányzata minden tőle telhetőt megtesz a turistaroham kedve­zőtlen velejáróinak féken tartá­sára. A hét elején már nem először dugták össze a fejüket a „katasztrófaelhárító” szerveze­tek vezetői, s több fontos dön­tést is hoztak. Az önkormányzat rendelet­ben kötelezi a butikosokat, to­vábbá az utcán is árusítókat, hogy délelőtt 11 és délután két óra között zárják be üzleteiket, pakolják be portékáikat zárható helyre - tudtuk meg a város jegyzőjétől. A bankokat és pénzintézeteket arra kéri az önkormánzat: különös biztonsá­gi intézkedésekkel készüljenek a nagy napra, ám mindekitől azt kérik, vigyázzanak értékeikre. A városba vezető utakat már kora délelőtt lezárják, megaka­dályozandó a közlekedési dugó­kat. Megerősített szolgáltat ren­del el a rendőrség, a mentőszer­vezet és a polgári védelem, nem­különben a város járóbeteg-ren­delője és kórháza. A siófoki tourinform iroda vezetőjétől, Halász Klárától megtudtuk: a város 25 600 ke­reskedelmi és ugyanennyi nem regisztrált privát férőhelye már megtelt augusztus 11-e kör­nyékére. Egynapos szállásban egyébként sem reménykedhet­nek az ide látogatók, fizetőven­dégeknek is legalább három éj­szakára kell szállást kérniük. Akik mégis a „napfogyatko­zás fővárosában” vagy annak közeléből szeretnének rácsodál­kozni a különleges égi jelenség­re, azoknak a tourinform iroda Ságvár háromcsillagos Airport Hoteljét ajánlja, vagy a balaton­­szabadi privát szálláshelyeket. A Mahart Balatoni Hajózási Rt. ügvezető igazgatójától meg­tudtuk, az idei menetrendfüze­tükben is közzétették: augusztus 11-én járataik a menetrendtől eltérően közlekednek. A napfo­gyatkozást megelőző órákban minden balatoni hajó a vízen lesz, s a vitorlásklubok árboco­­sai is elhagyják a kikötőket. Hí­rek szerint a szemfülesek már a több ezer vízibiciklit is jó előre kibérelték a kölcsönzőknél. A tó rendjére az ORFK egyenruhá­saival megerősített Balatoni Ví­zi Rendészeti Kapitányság vi­gyáz majd, s természetesen a strandrendőrök is megerősített szolgálatot adnak. (g. j. a.) Orosz műholdfelbocsátás elhalasztása Kazah tiltás A kazahsztáni Bajkonur űrrepü­lőtéren elhalasztották csütörtö­kön egy Okean típusú orosz ku­tató műhold felbocsátását, miu­tán a kazah kormány nem adta meg az indításhoz kért kivételes engedélyt - jelentette az MTI. A kazah kormány kedden til­totta meg Oroszországnak a to­vábbi felbocsátásokat, mindad­dig, amíg ki nem derül, mi okoz­ta a hétfőn startolt Proton rakéta visszazuhanását a közép-ázsiai ország területére. Az Orosz Űrhajózási Ügynökség szerdán mégis kivételes engedélyt kért két starthoz, arra hivatkozva, hogy a Protontól eltértő osztályú Zenit hordozórakétákról van szó. Az illetékes orosz-kazah kormányközi bizottság csütörtö­ki bajkonuri tanácskozásán egyelőre egy pénteki időpontra tette át az indítást. 1999. július 9., péntek Kihívások az ezredforduló közepén Feledésbe merült értékek Válsághelyzetek sokaságával kell az emberiségnek szembe­néznie az ezredforduló közeled­tével. Nem véletlenül emlegetik mostanában Nostradamus­­baljóslatait, illetve lépten-nyo­­mon érzékelnünk kell, hogy a bennünket körülvevő világ je­lentősen megváltozott. A termé­szet már megelégelte a pusztí­tást, és nyomatékosan állj !-­ pa­rancsolt - hangzott el Anthony Strano, a Brahma Kumaris World Spiritual University Ma­gyarországi Központ elnökének előadásában. Anthony Strano arra próbált választ keresni, va­jon a megváltozott világ kihívá­saira miképpen lehet helyesen válaszolni, hiszen kontinensek­től függetlenül szinte ugyan­azokkal a gondokkal, viszályok­kal, békétlenséggel kell szembe­néznie az emberiségnek. Ahhoz azonban, hogy másokon segíte­ni tudjunk, elsősorban saját bel­ső békénket és harmóniánkat kell megteremtenünk - tette hozzá Strano. A Brahma Kumaris Világ Szellemi Egyetem 1937-ben alakult Indiában, s ma közel 3500 központja létezik szerte a világon - mondta lapunknak Molnárka Klára, az egyetem egyik tanára. Az intézmény ok­tatásának elsődleges célja, hogy „megismerjük önmagunkat s a körülöttünk lévő világot. Ezáltal tudunk változtatni az életünkön, a környezetünkön, és hozzásegít bennünket ahhoz is, hogy visz­­szaállítsuk a békét és a harmó­niát az életünkben.” Az egyetem tanfolyamai nyitottak mindenki előtt, aki törekszik ezeknek az értékek­nek a megismerésére és „új­­rahasználatára” - fejtette ki a tanárnő. (almássy) Halászok segítettek a mentésben Tűz egy svéd hajón Tűz ütött ki csütörtök hajnalban egy személyszállító hajón, amely a németországi Kielből Norvégia fővárosába, Oslóba tartott. A ha­jó Svédország partjaitól tíz ten­geri mérföldre vesztegel. Az összes utast és a sze­mélyzet minden tagját kimentet­ték a norvég Prinsesse Ragnhild hajóról, amelynek gépházában csaptak fel a lángok. A tüzet reggel hat órára sikerült eloltani - jelentette a göteborgi rend­őrség. A hajó 1167 utasának és 172 főnyi személyzetének túlnyomó részét a közelben tartózkodó ha­jók vették fel, és vitték a közeli Göteborg kikötőjébe. Közel húsz halász- és teherhajó sietett a bajba jutott Prinsesse Ragnhild segítségére. A mentés gyorsan és pánik nélkül zajlott le. Szerencsére az időjárás sem hátráltatta: a tenger nyugodt, az idő tiszta volt - írta az MTI az AP beszámolója alapján. Néhány utas füstmérgezést, illetve a rémülettől sokkot ka­pott - őket a mentésben részt vevő kilenc svéd, norvég és dán helikopter göteborgi kórházakba szállította. Egyikük állapota sem ad okot aggodalomra. A 38 500 tonnás hajót 1981- ben építették a németországi Kiel dokkjaiban, majd 1992-ben korszerűsítették. A Kiel és Oslo között rendszeres átkelőjáratot biztosító hajó egyszerre 1875 utast és 770 személygépkocsit tudott felvenni. Angol fiatalok merész vállalkozása Esküvő cápák között Merész vállalkozásra adta a fe­jét két angol amatőr búvár: nemcsak a házasság kötelékébe akarnak fejest ugrani, de egy cá­pákkal teli óriás akváriumba is, amely az esküvő színhelyéül szolgál majd a jövő héten - je­lentett az MTI. A fiatalok, akik búvárszenve­délyüknek köszönhetik megis­merkedésüket, a víz alatti eskü­­vőn különleges hallókészüléket viselnek majd búvársisakjukban, hogy hallhassák egymást és az eskető papot. A menyasszony ter­mészetesen ragaszkodott ahhoz, hogy búvárruhája fölé hagyomá­nyos hosszú, fehér ruhát öltsön. A napokban ünnepli századik születésnapját a Pali Mail, amely elsőként ké­szült prémium minőségű dohány felhasználásával az Egyesült Államokban. A cigarettamárka századfordulós sikerére jellemző, hogy első, bordó színű dobozai nemcsak a legnépszerűbb New York-i szórakozóhelyeken tűntek fel, hanem különlegesen finom ízhatása következtében rövidesen nagyon sokak kedvelt cigarettájává vált. Már 1907-ben a kor legjobb minőségű ci­garettájaként (La Corona) hirdették az amerikai magazinok az American To­bacco Company „híres" gyártmányát, a Pali Mail Famous Cigarette-t, amely a cég minőség-ellenőrző és termékfejlesztő laboratóriumának 1911-es fel­avatását követően világszerte végérvényesen a minőség etalonjává vált. A '30-as esztendők elején a gyár már büszkén hirdette: terméke „Az egyetlen cigaretta a kikapcsolódáshoz". S hogy nyomatékot adjon nemzet­közi szinten is az írek mércéjének tartott Pali Mali különlegességének, a ci­garettadobozokat fényes, frissességet megőrző papírba burkolta, a kartonok oldalán pedig megjelent a minőség garanciájaként a gyártási dátum. Aho­gyan a zenei irányzatok sorozatos változását egymásutánban követték a gombamód szaporodó elegáns szórakozóhelyek, úgy bővítette választékát a Pali Mail gyártója is: a világhírnévre szert tett márka előbb 92 milliméteres, Banquet hosszúságban, majd 1939-től a világpiacon elsőként 85 milliméte­res, King Size méretben is kaphatóvá vált. Szakítottak a korábbi bordó színű dobozzal is, s az élénkpiros csomagoláson az új címer mellett két latin nyelvű szlogen is megjelent: „In hoc signo vinces" (E jel alatt győzöl) és „Ad astra per aspera" (A változatosságon keresztül jutsz el a csillagokhoz). A körülte­kintő küllemi változások és az új termékek jobb természetes filterhatása kö­vetkeztében a '40-es évek közepére a Pali Mail eladásai már megközelítették a napi egymillió dobozt, amit 1950-re már hárommillió darabra növeltek. A márka megújulása ezután is töretlen volt, a világranglisták élére került klasszikus amerikai cigaretta filter nélküli, természetes ízű változata ugyanis napok alatt az Egyesült Államok első számú King Size cigarettája lett. Ám nem kellett sokat várni a következő újdonságra sem: 1966-ban piacra került a világ első 100-as cigarettájának egyike; a Filter Gold 1OOs-hez természetesen fé­nyes aranydoboz dukált. Hamarosan megjelent a csökkentett kátránytartal­mú, harmonikus ízvilágú Low Tar Filter Menthol 100-as csomagolású Pali Mail is, amit már végképp nem nézhettek tétlenül a konkurensek, s ettől kezdve va­lamennyi vetélytárs követte a cigaretták új divatú méretmód­ját. Mindez azon­­ba nem vette el a termékfejlesztésért felelősök kedvét, s csakhamar bemutat­ják a könnyű és finom Pali Mail Extra Lightsot, majd pedig a Lights 100s-t. A '70-es évekbeli New York-i diszkóláz a vele együttjáró csillogással és könnyedséggel nem hagyta érintetlenül a dohányipart sem, s a Pali Mail gyár­tói újra váltottak­ ettől, de különösen a ’80-as évektől kezdve a korszerű ala­csony kátránytartalom kommunikációjára törekszenek hirdetéseik reklám­­szlogenjében is („A Step Ahead" - Egy lépéssel előbb). Bár a '90-es eszten­dők újabbnál újabb és vadabb zenei irányzatai, a rock mellett megjelenő dis­­co, house, rap és techno ugyan feladták a leckét a „korosodó", de továbbra is a minőség és a divatosság jelképének számító Pali Mallnak, ám ebben a vi­lágban is sikerült megőriznie korábban kialakult fiatalos imázsát. Ezt bizonyí­tandó bevezették a lézerventilációs filtert, ami egységesebb és állandó minő­séget biztosít a Pali Mail-családnak. S hogy a külsőségek is kövessék korunk felgyorsult életritmusát, két évvel ezelőtt ismét megújult a csomagolás, hogy a Pali Mail ne csak kiváló minőségben, elérhető áron, hanem ízléses küllemű örökifjúként is köszönthesse századik születésnapján a világot. (X) 411 * Tatabányáról Brüsszelbe az egységes Európáért Öt nap kerékpáron Tatabányáról kerékpáron érkezett Brüsszelbe Szántay Csaba az Egy­séges Európáért kerékpártúra ke­retében. A magyar fiatalember az ezeréves Magyarországot ünneplő rendezvénysorozat részeként telje­sítette az 1700 kilométeres távot az Európai Unió fővárosaként ke­zelt Brüsszelbe. Szántay Csaba Deutsch Tamás sportminiszter magyar EU-csatlakozással kap­csolatos levelét, Tatabánya város emlékérme-sorozatát, valamint Tatabánya, Tata és Komárom- Esztergom megye egy-egy fotóal­bumát juttatta el a belga főváros­ba. A címzett Francois-Xavier de Donnéa főpolgármester volt - je­lentette az MTI. Szántay Csaba 1995-ben ma­gyar bajnok volt amatőr ország­úti kerékpározásban. 1996-ban súlyos autóbalesetet szenvedett, azóta rokkantnyugdíjas. Ötnapos brüsszeli útja előtt teljesítette már a Tatabánya-Bécs-Po­­zsony-Tatabánya körutat. Terve­zi egy svájci körút megtételét, il­letve az Egyesült Államok kelet­nyugati irányú - csaknem egye­dülálló teljesítménynek számító - átbiciklizését is. it !

Next