Magyar Nemzet, 1999. július (62. évfolyam, 151-177. szám)

1999-07-31 / 177. szám

1999. július 31., szombat Petőfi emlékezete Marosvásárhely-Segesvár—Fehéegyháza, 1999 (Folytatás a 24. oldalról) A költő szobrának érkeztét pedig - ne féljen a nyár, nem tűzvészt vagy árvizet jeleznek - harang­zúgás kíséri, míg a magyar-ro­mán határátkelőtől Déván, Szebenen, Meggyesen, Segesvá­ron át Fehéregyházára utazik. A Kiskunfél­egyházáról elindult bronz­ Petőfit, Máté István csongrádi szob­rász alkotását, mit a költő gyermekkorának színtere Köllő Miklós alkotásáért cserébe ad Fehéregyházának, nem is csak a harang­szó kísérte, hanem­­ a rendőrség által enge­délyezett tömegde­monstrációk formájá­ban - az erdélyi lakos­ság szeretete. Mert e tájon a legtöbb iro­dalomkedvelő ember lelkében - mindegy, hogy milyen nemze­tiségű - úgy él a sze­retet Petőfi iránt, akár a búvópatak. Ha van, aki felszínre hozza, sodrása is megmutatkozik. Fehéregyházán - úgy tűnik - mindig akadt, aki medret ásott e rejtezkedő szeretetnek. Pedig nem is e kis falucska nevét je­gyezte fel a história a halhatat­lanságba átallépő költő földi útja utolsó állomásaként... A múlt század végén e vidék birtokosá­nak, a Bem oldalán harcoló Haller Ferenc grófnak a gyerme­ke, Halley Louise szorgalmazta, hogy a tulajdonából kiszakított kis ligetben, a falu déli oldalán emlékpark és múzeum őrizze az 1849. július 31-én elesett hősök emlékét. Először emlékoszlopot emeltek, turulmadárral a tetején (az oszlopon felirat: Petőfi Sán­dornak és a segesvári csatában elesett névtelen hősöknek. A nemzet kegyelete, 1897), majd egy évre rá megépült az emlék­múzeum is. A csata századik év­fordulóján kétnyelvű emléktáblát helyezett el az emlékparkban a Román Népköztársaság a ma­gyar forradalmár költő emléke előtt tisztelegve. Ügyesen vá­lasztották ki az idézetet: „Jöttek ki hozzám, s ott kiáltsatok / Sí­romnál éljent a Respublicára.” Csakhogy később kínos lett ez az éljen, meg az utána feltoluló kérdés: melyik respublicára?! Gábos Dezső fehéregyházi szü­letésű tanító, a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület elnöke óraszámra meséli, milyen nehéz­ségek árán lehetett e kis ligetben megrendezni évről évre július utolsó vasárnapján a Petőfi-ün­­nepségeket. (Gábos Dezső 68 esztendős, nyugdíjasként is tanít - a szülők kérésére - Héjjas­­falván. Már a második tanítási napon Petőfiről beszél kis nö­vendékeinek. Ő maga apjától ta­nulta gyermekkorában a költő iránti tiszteletet. Amikor a csata­mező mellett bivalyos szekérrel elhaladtak - meséli -, édesapja mindig levette szalmakalapját, és míg a két bivaly lassacskán bal­lagott, verstöredékeket mormolt, akár az imádságot.) A kommu­nista években nyíltan nem mondták, hogy nem szabad ün­nepelni Petőfit, csak nem adtak engedélyt. Vagy késve kézbesí­tették. Akkor éjjel, titokban, a kukoricáson át vitték el emlék­művéhez a koszorút a fehéregy­háziak. Még a hetvenes években is előfordult, hogy a Marosvásárhelyre utazó kérelmezőket azzal za­varta el a kulturális osz­tály alelnöke: Mit akar­nak Petőfivel? Nem tudják, hogy az idén Ceausescu-év van? Máskor meg azt tuda­kolták a hivatalnokok, milyen verseket mon­danak az ünnepségen. (A Nemzeti dalt sosem volt szabad szavalni.) Például azt, hogy Még kér a nép - hangzott a válasz. Mi az, hogy kér a nép? Mit kér? Ne kér­jen! - így a hivatali rendelkezés. Petőfi emléke még­sem halványodott el a környék magyarjainak tudatában. Román bará­taik lelkesen segítettek ebben. Gelu Pateanu például, amíg tehette, mindig elutazott Fehér­egyházára július utolsó vasárnapján. Szónokla­tot is tartott, előadását románul kezdte, s a má­sodik mondattól ma­gyarul folytatta. A változás óta (Er­délyben nem hallani ezt a szót: rendszerválto­zás) együtt készülnek az ünnepre a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) helyi szervezetei meg a Petőfi művelődési egyesület tagjai. (Az önkormányzatok azzal használnak nekik, hogy nem gátolják serénykedésüket.) Teljes kulturális autonómiát él­vezünk, azt csinálunk, amit aka­runk - mondja Gábos Dezső. - Néha úgy érzem, keveset csi­nálunk. A hírlapírónak úgy tűnik, ez a kevés is jóval több, mint amennyi a magas hivatalok és a nagyemberek igyekezetéből te­lik. Mert az, hogy Petőfi halálá­nak 150. évfordulóján háromnapos emlékün­nepséget tartanak Se­gesváron, Fehéregyhá­zán és Marosvásárhe­lyen, nagyobb részt a helyi kezdeményezé­sekből kicsírázó tettek­nek köszönhető. A mind a magyar, mind a román kormányt képviselő ál­lamférfiak (Ion Cara­­mitru, Andrei Plesu, Hámori József, Mar­­tonyi János, Eckstein Kovács Péter, Kövér László, Dávid Ibolya), a történelmi egyházak képviselői (Tőkés Lász­ló, Csiha Kálmán, Jaku­­binyi György, Tempfli József) és az írótársada­lom jeles személyiségei (többek között Csoóri Sándor és Kányádi Sán­dor) azt találják majd Fehéregyházán, amit Petőfi lelkes hívei teremtettek. Halála napján nem a halott Pe­tőfire, hanem a ma is velünk élő költőre emlékezünk - mondja Gábos Dezső. - A bennünket éltetőre, aki biztatás mindnyá­junk számára, nemzeti megmara­dásunk szimbóluma. A múzeum - három apró te­rem - ottjártamkor még üresen állt. Fürge kezű iparosemberek meg a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület gazdasági alelnöke, Szabó József gyalult, szegecselt, hogy mire a budapesti muzeoló­gusok megérkeznek, mindent rendben találjanak. Egészen az utóbbi hónapokig segesvári hiva­talnokok rendelkeztek a fehér­egyházi Petőfi-emlékmúzeum­­mal. Akárha a mostohagyerekük lett volna... A szegényes beren­dezés - pár puska, ágyúgolyóbis, Petőfi-kötetek - méltatlan volt a helyhez is, a látogatók sokaságá­nak várakozásához is. (A Fehér­egyházi Emlékpark ugyanis - mint megtudom - az erdélyi ma­gyarság második legkedveltebb zarándokhelye. Az első Csík­­somlyó. Fehéregyházára nem lel­ki, hanem irodalmi s nemzeti feltöltődés végett jönnek az em­berek.) A 150. évforduló köze­ledtével rendezni tudták a tulaj­donviszonyokat (most a fehér­egyházi polgármesteri hivatal az emlékmúzeum tulajdonosa, a kezelői jogot pedig a Petőfi Sán­dor Művelődési Egyesület kapta meg). Az új, állandó kiállítás Er­dély reformkorát ismerteti meg a látogatókkal a korabeli magyar művelődés jelentős alakjait is áb­rázolva. Bemutatják azonkívül az erdélyi reformkor jelentős köz­pontjait, Brassót, Nagyszebent, Balázsfalvát, Kolozsvárt és azo­kat a jeles román és szász szemé­lyiségeket, George Barit, Anton Kurzot például, akiknek ez idő­ben hatásuk volt a vidék szellemi formálódására. Természetesen Petőfi Sándor teljes életrajzát is fölvázolja az új kiállítás, erdélyi látogatásait és barátait, eszmetár­sait az előtérbe állítva, ahogyan az 1848-19-es szabadságharc hadtörténeti bemutatásakor is tel­jességre törekednek. Gyalogosan vágok neki az útnak, fölfedezni, mit hagyott meg az elmúlt 150 év abból, amit a 26 éves fiatalember, aki az ifjúság végtelen könnyelmű­ségével vágyta a harctéri halált, tekintetét utoljára végighordozva a tájon, még láthatott. A híd, Pe­tőfi hídja a Sár patak fölött olyan, akár a többi. Semmi nem jelzi, kétszer is megállt rajta a költő élete utolsó napján. Mellet­te kis ABC-bolt, vasúti sínek. A porban jókora kődarab, a seges­vári Petőfi-szobor talapzatának része. Valaha kétnyelvű tábla hirdette rajta, innen szemlélte a csatát Petőfi Sándor. A táblákat letörték. A Csonta-kert nevű domboldalon­­ a családról kapta a nevét, amelynek egykor a tu­lajdonában volt - hajdan ágyú­s kereszt jelezte, szabadságharco­sok tömegsírját rejti e föld. (Itt kutatott 1956 nyarán rövid ideig Dienes András egy inkább for­mális, semmint tudományosan előkészített magyar-román aka­démiai egyezségnek köszönhetően - hiá­ba.) Ma bogáncsos, gyomos, senki földjé­nek látom a Csonta­­kertet. A búni kapta­tón, hol Lengyel Jó­zsef keresztesi sebész az egymagában me­nekülő Petőfit meg­pillantotta, az állami gazdaság komlóter­melő központja van ma. Ispánkút pedig­­ Haller gróf ispánjának kútja volt, innen kapta a nevét hol a víz most is vidáman csor­dogál­­ teherautó-so­főrök kedvenc megál­lóhelye. Tisztálkodni, inni jönnek a kúthoz, falatozásuk nyomait konzervdobozokból, üres üvegekből, étel­maradékokból emelt szeméthegyek jelzik. Átellenben a kúttal fá­ból és bádogból ösz­­szetákolt „vendéglátó­ipari egység”, utca­lányok ülnek küszö­bén ügyfélre várva. Ha jön a pasas, magas talpú cipőjükön beti­pegnek a bódéba, „munkaruhát” ölte­nek, flitteres kék ka­bátkát a piros kisesté­­lyihez, és eltűnnek a tájban. Hová men­nek? A Petőfi-emlék­­oszlop mögötti bozó­tosba, az autóparkoló­ba? Nem tudom. A vi­galmi központ - nem messze a lelkünkben gyászhely­ként őrzött Ispánkúttól - már csaknem kész, ha megnyílik, szervezettebb lesz e vidéken is a világszabadság nevében engedé­lyezett, üzletszerű vágykielégí­ A fehéregyházi Petőfi Sándor Művelődési Egyesület és Kis­kunfélegyháza Önkormányza­ta közösen határozta el és hir­dette meg, hogy közadakozás­ból készüljön szobor Köllő Miklós művéért cserébe. Máté István csongrádi szobrászmű­vész munkáját, amelyet ha­rangzúgás kísért Nagylaktól Fehéregyházáig, ma avatják fel a fehéregyházi múzeum­kertben tés. Vajon mit szólnál hozzá te, halálod óráján fiaimmal egykorú Petőfi, édes angyalom? Az ispánkúti emlékkőre - ez is a segesvári, Köllő-féle Petőfi­­szobor egykori talapzatából való - Hunyadi László Petőfi-dom­­borműve került. 1990 óta négy­szer csonkították meg, először azon a napon, amikor az érte kar­doskodó Sütő András fél szemét is kiverték Marosvásárhelyen. Helyreállítani aligha lehet, de mi­nek is, mondják a helybéliek, másnapra megint megrongálnák. Ma este hétre­­ azt állítják­­, mi­re ideér koszorúival az ünneplő tömeg, eltakarítják az Ispánkút körül a szemetet, és eltanácsolják az örömlányokat is. Egyszer ta­lán feltárásokat is kezdhetnének, hátha itt, és nem a kilométerekre levő tömegsírok valamelyikében került az anyaföldbe az irodalmi életünkben egyedülvaló üstökös­ként föltűnő s halála óráján is magára maradt dacos fiatalem­ber, Petőfi Sándor. Fölösleges, legyintenek a bölcs öregek. A szívünkben keressük inkább Pe­tőfit, ne a föld alatt. De a szívünkben megtalál­­juk-e valaha? Lőcsei Gabriella A fehéregyházi múzeumban ma új, állandó kiál­lítás nyílik meg Orlai Petrics Soma Petőfi Mezőberényben című festménye abban az öltözékben ábrázolja a költőt, amelyet élete utolsó napján is viselhetett A segesvári megyeháza előtt töredezett betontömbön áll Petőfi mellszobra, 1958-ban emelték Köllő Miklós egész alakos Petőfijének a helyére A város büszkesége nem a költő, hanem Dracula háza, ahol állítólag 1431 és 1436 között lakott az „öreg Mircea fia” i­­I­. Magyar Nemzet 25

Next