Magyar Nemzet, 1999. november (62. évfolyam, 254-279. szám)
1999-11-01 / 254. szám
4 Magyar Neit A HÍREK AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG hétfői teljes ülésén tárgyalják azt az indítványt, amely a büntetőeljárásról szóló törvénynek a kábítószerfüggő terhelt gyógyító kezelésével kapcsolatos egyes szabályait támadja. A testület foglalkozik a személyi jövedelemadóról szóló törvény egyik rendelkezésének alkotmányosságát megkérdőjelező indítvánnyal, valamint a társadalombiztosításról szóló törvény több szabályát kifogásoló indítványokkal is. A CSALÁD BECSÜLETÉT helyre kell állítani, hogy az betölthesse szerepét - mondta a szociális és családügyi miniszter a Pacem in Utero Egyesület (békét az anyaméhben) konferenciáján szombaton Budapesten. Harrach Péter közölte, hogy a közelmúltban elkészült nemzeti családpolitikai koncepció célja a családok helyzetének javítása. 1956 és 1989 között Magyarországon négy és fél millió abortuszt végeztek el. Ezzel Magyarország a lakosság és az elvégzett abortuszok arányszáma alapján világelső volt. A KORMÁNY - a Közszolgálati Szakszervezetek Szövetségének (KSZSZ) állásfoglalása szerint - mintegy másfél éve nem folytat érdemi tárgyalásokat a szakszervezetekkel, sőt teljes ellehetetlenítésükre törekszik, s még nem alakultak meg a költségvetési szféra új érdekegyeztető fórumai. Az érdekképviselet elfogadhatatlannak tartja az illetményalap tervezett, 8,25 százalékos emelését. A KSZSZ 2000-re 12 százalékos illetménynövekedést igényel. AZ 1956-os forradalomban hősi halált halt francia újságíró, Jean Pierre Pedrazzini emléke előtt tisztelegtek szombaton Budapesten a Pro Patria et Libertate Alapítvány és a Történelmi Igazságtétel Bizottság tagjai, valamint több társadalmi szervezet. A Paris Match tudósítóját 1956 októberében érte halálos lövés Budapesten a Köztársaság téren, amikor a fedezékből egy sebesült gyermek segítségére sietett. ÚJ IKONOSZTÁZZAL gazdagodott a görög katolikus baziliták budapest-kispesti magyarországi központi szerzetesháza. A négy másfél méteres stilizált mandorlába (keretbe) foglalt ikont Latorcainé Újházi Aranka készítette, s vasárnap áldották meg őket ünnepélyesen. A bazilita szerzetesek egyébként már a honfoglalás előtt megtelepedtek hazánk területén. Ismét csúszott a menetrend a New York-i repülőjáraton Nem jár kártérítés a késés miatt Rájár a rúd mostanság a Malévre. Mint ismert, a héten az Orbán Viktort és küldöttségét szállító 737-es repülőgép csaknem egyórás késéssel érkezett Londonba, aminek következtében csak a miniszterelnököt és feleségét, valamint az egyik testőrét engedte fel az Ottawába tartó légijármű parancsnoka a fedélzetre. A csúszás egyik oka az volt, hogy a gépet a miniszterelnökre való tekintettel az indulási felkészítés mellett biztonsági vizsgálatnak is alávetették. Szombaton is valami hasonló miatt késett egy újabb gép, ezúttal egy Boeing-767-es. A New York-i járat utasai több mint kétórás csúszással tudtak csak a magasba emelkedni. Minthogy ebből a géptípusból csak kettő van a hazai légitársaság birtokában, ha az egyik meghibásodik, akkor az meglehetősen megbolygatja a menetrendet. A mostani csúszásért egy apróbb hiba tehető felelőssé, de hogy pontosan mi, az egyelőre nem ismert, hiszen Bencze Miklós, a légitársaság szóvivője sem tudta lapunknak elmondani. (Információink szerint az előző útjáról visszatérő óriásgép személyzete bizonytalan eredetű hajtóműhibát észlelt.) Azt viszont megerősítette, emiatt éjszakai javításon esett át a gép, s ezt követően másnap, hogy megkaphassa a felszállásra a hatósági engedélyt, egy próbakört kellett tennie a levegőben, csak ezután szálhattak fel vele az utasok. Megkérdeztük, nem lenne-e célszerűbb a két 767-est átfogó vizsgálatnak alávetni, hogy megelőzzék a sorozatos problémákat, amelyek lehet ugyan, hogy nem jelentősek, de miattuk mégis földi pihenőre kényszerülnek a gépek. Bencze Miklós szerint a Malév légijárművein semmivel sem jelentkezik több hiba, mint bármely más légitársaság repülőgépein. A két gép, hasonlóan a 737-esekhez, minden, a hatóság és a gyártó által előírt vizsgálaton átesik, ennélfogva többletellenőrzést nem igényelnek. Az viszont tény - fogalmazott a szóvivő -, hogy mivel csak két 767-es van, ha ebből az egyik elromlik, akkor az menetrendi problémákkal járhat. Ezek a gépmadarak egyébként New Yorkba, Torontóba, Bangkokba és Pekingbe szállítják az utazóközönséget. A Malév egyelőre nem tudja bővíteni flottáját, mert nincs rá pénze. Amikor 1993-ban beszerezték ezeket a légijárműveket, akkor darabjukért 70 millió dollárt fizettek. Ma már biztosan többe kerülnének, így aztán legfeljebb a gépek bérletéről lehet szó. Tervezik, hogy jövő nyáron három 767-est állítanak „csatasorba”. Hogy mennyibe kerül majd a harmadik gép bérleti díja, nem tudni, legfeljebb abból lehet rá következtetni , hogy a Malév gépparkját meghatározó 737-esekért több százezer dollárt kell fizetni havonta. Akik szombaton késve érkeztek meg New Yorkba, semmilyen kártérítéssel nem fordulhatnak a magyar légitársasághoz - tudtuk meg Bencze Miklóstól, aki hozzátette: a nemzetközi gyakorlat szerint késésért, sőt még járatkimaradásért sem követelhetnek az utasok kártérítést. Ennek oka az, hogy a biztonság mindennél fontosabb, és ha ennek érdekében csúszik egy gép indulása, azt mindenkinek el kell fogadnia. Szilágyi Béla Boeing-767-esből csak kettő van a hazai légitársaság birtokában Kertész Gábor felvétele Széchenyi professzori ösztöndíj Ötszázan nyertek a pályázaton Az idei Széchenyi professzori ösztöndíjakat vasárnap adta át az Iparművészeti Múzeumban az 1999 januárjában meghirdetett negyedik pályázati forduló ötszáz nyertesének Kiss Ádám, az oktatási tárca helyettes államtitkára. Azok pályázhattak, akiknek megvan a doktori (PhD), a mestervagy azzal egyenértékű tudományos fokozatuk (DLA), a meghirdetés időpontjában még nem töltötték be 55. életévüket, állami vagy állam által elismert felsőoktatási intézményben oktatnak teljes vagy részmunkaidőben. Széchenyi-ösztöndíjban eddig, a négy pályázati forduló eredményeként összesen kétezer oktató és kutató részesült. (f. m.) Tiltott az erkölcstelen és félelmet keltő hatósági jelzés Hivalkodó rendszámtáblák A Magyarországon forgalomban lévő hárommillió forgalmi rendszám közül több száz készült egyéni megrendelésre, illetve egyedi igények szerint. A hatósági jelzések borsos ára sem riasztja vissza a megrendelőket a különleges rendszámok megvásárlásától. Az egyéni kívánságra készülő - három betűből és három számból álló - rendszám ára táblakeret nélkül 7050 forint, amelyre 39 375 forintos közlekedésigazgatási díjat kell fizetni. Az egyedi hatósági jelzés - hat karakternél ez sem lehet hosszabb, így ez négy vagy öt betűből és két, illetve egy számjegyből áll - ára még ennél is jóval több: táblakeret nélkül 8960 forint, ami további 78 125 forint közlekedésigazgatási díjjal egészül ki. Az egyedi rendszámokon általában teljes vagy becenév, illetve vállalalatok, cégek neve olvasható. Az Országos Rendőr-főkapitányság igazgatásrendészeti főosztályán megtudtuk: szigorúan szabályozzák a rendelhető feliratok jellegét. Mint azt Brunóczki Margit kiemelt főelőadó lapunknak elmondta, a szöveg nem lehet hatósági jellegű, közerkölcsöt sértő vagy félelmet keltő. Az átlagos, három soron következő betűből és három számból álló, hosszúkás rendszámpár ára 3325 forint. Külön rendőrségi engedélyei ettől eltérő méretű és anyagú rendszámpár is kérhető. Ilyen például a hátsó négyzet alakú vagy az átlagosnál kisebb méretű, illetve az első matricarendszám. Az ORFK-n megtudtuk azt is, hogy aki hatósági engedély nélkül szerel fel kocsijára az átlagostól eltérő rendszámot, annak gépjárműve kettőtől tizenkét hónapig terjedő időre kivonható a forgalomból. (hernádi) Hazai tudósítások Gyorsul a keleti térség közlekedési hálózata Javulhat Debrecen elérhetősége Nagy jelentőségű konferencia zajlott le a hét végén Debrecen és a keleti régió elérhetőségéről a Tiszántúl fővárosában. A térségben indítandó beruházások alapvető feltétele, hogy Debrecen az eddigieknél gyorsabban és kényelmesebben elérhető legyen, ezért szóba került a debreceni repülőtér fejlesztése is. Ezzel kapcsolatban Katona Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter elmondta, hogy Debrecen (és Sármellék) számíthat arra, hogy repülőterének fejlesztéséhez központi forrásokból is kaphat pénzt, mert mindkettő beton kifutópályákkal rendelkezik, s gazdasági, valamint idegenforgalmi érvek szólnak repülőtérbővítés mellett. Hajdú-Biharban egy év alatt nagymértékű útfejlesztés zajlott le. Befejezés előtt áll a 47-es út városba vezető szakaszának négysávossá építése és a 35-ös út városon átmenő részének korszerűsítése. A 33-as utat kiszélesítették, ez tíz perccel hozza közelebb Debrecent Budapesthez. Már csak a Hortobágy-Debrecen szakasz van hátra, amely további menetidő-csökkenést hoz. Elkészült a 42-es út felújítása is Püspökladány és a román határ között. Jövőre elkezdődik az M3-as Polgárig tartó szakaszának építése, s vele párhuzamosan a 35-ös út fél autópályává fejlesztése. A tervek szerint a 4-es úton elkerülő és kétszer két sávos szakaszokkal növelik az átbocsátóképességet. Előbb a Hajdúszoboszlót, majd a Debrecent elkerülő szakasz építése kezdődik el. (gőz) 1999. november 1., hétfő A reformációra emlékeztek Debrecenben Közösen ünepeltek a protestáns egyházak A reformáció emléknapja alkalmából a református, az evangélikus és a baptista egyház tartott ökumenikus istentiszteletet vasárnap délelőtt a debreceni református nagytemplomban. A „kálvinista Rómában” így emlékeztek meg 1517. október 31-éről, amikor is Luther Márton a wittenbergi vár kapujára kitűzte 95 teológiai vitatételét, amely a reformáció kezdetét jelentette. „A reformáció nem bezárkózás, nem visszahúzódás egy szűk világba, hanem elindulás, amivel át lehet és át kell hatni az élet minden területét” - mondta igehirdetésében Bölcskei Gusztáv, a magyarországi református egyház zsinatának lelkészi elnöke. Az istentisztelet után Bölcskei Gusztáv püspök a nagytemplom galériájában megnyitotta Imre Lajos grafikusművésznek a többségében református templomrészleteket, parókiákat ábrázoló alkotásokból álló kiállítását - áll az MTI tudósításában. Mától korlátozzák a dohányzást Ötvenezer forint a legkisebb büntetés (Folytatás az 1. oldalról) Hétfőtől a közoktatási, az egészségügyi, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi és a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekben sem lehet dohányárut értékesíteni. A vendéglátóhelyekkel kapcsolatos szabályok csak a jövő évben lépnek hatályba. A törvény rendelkezéseinek végrehajtását a tisztiorvosi szolgálat, illetve a fogyasztóvédelmi főfelügyelet ellenőrzi. Az Országos Dohányfüstmentes Egyesület felvette a kapcsolatot a két hatósággal, és megállapodtak abban, hogy a hozzájuk érkező panaszokat továbbítják az illetékes szerveknek, mert az egyesület szerint a törvény betartatásához társadalmi összefogás szükséges. (é. n.) Költséges az exhumálás és a külföldre szállítás Menekültsírok Nagyatádon Az exhumálás, a sírnyitás, a halotti bizonyítvány illetéke, a vám- és szállítási költségek együttes összege a százhúszezer forintot is meghaladhatja, így a hazánktól távol eső boszniai, horvátországi és szerbiai falvak szegény családjai meg sem kísérlik a magyar földben nyugvó halottaik hazaszállítását - mondta a Magyar Nemzetnek a Somogy Temetkezési Kft. nagyatádi kirendeltségének vezetője, Fisli Gyuláné. A legnagyobb magyarországi menekülttáborban, a nagyatádiban a délszláv exodus első három évében, 1991 és 1993 között hatvanöten hunytak el. A város bodvicai temetőjében százharminchét szerény dombocska emlékeztetett az évtized első fele délszláv háborújának szomorú következményeire. Az utóbbi három évben mindössze hat sírt bontottak meg a nagyatád-bodvicai temetőben, hogy hazaszállítsák az abban nyugvók földi maradványait. Jóllehet a halottak külföldre szállításának procedúrája ma már kevésbé körülményes, és a Horvátországi Magyarok Szövetségének eszéki szervezete is sok segítséget nyújt a hazánkban elhunytak szállításához, az egykori Jugoszlávia utódállamaiban élő családok közül csak igen kevesen vállalkozhatnak halott szeretteik hazaszállítására. A magyar határ közeli falvakból - jelesül Eszék környékéről - ezekben a napokban sokan felkeresik a nagyatádi sírkert menekültparcelláit, ám Bosznia távolabbi helységeiből nemigen érkeznek kegyeleti látogatásra. Az egyszerű fejfával jelzett muzulmán sírokat a halottak napjára a temetkezési kft. nagyatádi dolgozói hozták rendbe. (gulyás) állami S Mm 1 privatizációs és / mmm vagyonkezelő rt.___________________________________ Az ÁPV Rt. az 1999. szeptember 2-án és szeptember 9-én 1999. október 6-i benyújtási határidővel a székesfehérvári Alba Regia Szálloda értékesítésének megvalósítása érdekében a Magyar Nemzet, a Napi Magyarország és a Napi Gazdaság c. napilapokban közzétett, „TB szálloda pályázat” megjelöléssel lebonyolított pályázat eredményéről az alábbiak szerint hozta meg döntését: A pályázat eredményesen zárult, a pályázat nyertese az Első Székesfehérvári Szállodaipari Egyszemélyes Kft., amellyel az ÁPV Rt. kezdeményezi az adásvételi szerződés megkötését. Az ERAVIS Szálloda és Vendéglátó Rt. pályázatát az ÁPV Rt. az alacsony vételi árajánlat miatt elutasította. KÖZLEMÉNY Az Országos Rádió és Televízió Testület a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 78. §-ának (1) bekezdése alapján pályázatot hirdet 102 000 000 forintos keretösszegben közműsor-szolgáltatói vagy nem nyereségérdekeit műsorszolgáltatói jogosultsággal rendelkező magyarországi műsorszolgáltatók tevékenységének támogatására az alábbi pályázati célok megvalósítása érdekében, mely támogatás a következőkre külön-külön, illetve együttesen fordítható: • stúdiótechnika korszerűsítését és bővítését szolgáló műszaki fejlesztés, • a médiatörvény 89. §-ának (1) bekezdésében előírt archiválási kötelezettség, továbbá a jövő nemzedéke számára értékes és kutatható közszolgálati műsorszámok archiválásának teljesítését elősegítő technikai berendezések és hordozók vásárlása, korszerűsítése, a zenei állomány bővítését, korszerűsítését szolgáló hanghordozók beszerzése. Pályázatot nyújthat be az a műsorszolgáltató, amelyet a testület a pályázati határidő lejártáig nem nyereségérdekeit műsorszolgáltatóvá vagy közműsor-szolgáltatóvá minősített. A pályázati felhívás átvehető a Műsorszolgáltatási Alapnál (Fontana Irodaház, 1052 Budapest, Váci utca 16/B, IV. emelet, telefon: 267-5050) munkanapokon 9 és 15 óra között, valamint megtalálható az ORTT honlapján (www.ortt.hu). A pályázat beadási határideje: 1999. december 2. 17.00 óra. A pályázattal kapcsolatos konzultáció helye és ideje: Műsorszolgáltatási Alap, Fontana Irodaház, 1052 Bp., Váci utca 16/B, IV. emelet, 1999. november 9-én 10 és 16 óra között.