Magyar Nemzet, 1999. november (62. évfolyam, 254-279. szám)

1999-11-01 / 254. szám

4 Magyar Neit A HÍREK AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG hétfői teljes ülésén tárgyalják azt az indítványt, amely a bün­tetőeljárásról szóló törvénynek a kábítószerfüggő terhelt gyó­gyító kezelésével kapcsolatos egyes szabályait támadja. A tes­tület foglalkozik a személyi jö­vedelemadóról szóló törvény egyik rendelkezésének alkotmá­nyosságát megkérdőjelező indít­vánnyal, valamint a társadalom­­biztosításról szóló törvény több szabályát kifogásoló indítvá­nyokkal is. A CSALÁD BECSÜLETÉT helyre kell állítani, hogy az be­tölthesse szerepét - mondta a szociális és családügyi minisz­ter a Pacem in Utero Egyesület (békét az anyaméhben) konfe­renciáján szombaton Budapes­ten. Harrach Péter közölte, hogy a közelmúltban elkészült nem­zeti családpolitikai koncepció célja a családok helyzetének ja­vítása. 1956 és 1989 között Ma­gyarországon négy és fél millió abortuszt végeztek el. Ezzel Magyarország a lakosság és az elvégzett abortuszok arányszá­ma alapján világelső volt. A KORMÁNY - a Közszolgá­lati Szakszervezetek Szövetsé­gének (KSZSZ) állásfoglalása szerint - mintegy másfél éve nem folytat érdemi tárgyaláso­kat a szakszervezetekkel, sőt teljes ellehetetlenítésükre törek­szik, s még nem alakultak meg a költségvetési szféra új érdek­egyeztető fórumai. Az érdek­­képviselet elfogadhatatlannak tartja az illetményalap tervezett, 8,25 százalékos emelését. A KSZSZ 2000-re 12 százalékos illetménynövekedést igényel. AZ 1956-os forradalomban hősi halált halt francia újságíró, Jean Pierre Pedrazzini emléke előtt tisztelegtek szombaton Bu­dapesten a Pro Patria et Liberta­te Alapítvány és a Történelmi Igazságtétel Bizottság tagjai, valamint több társadalmi szer­vezet. A Paris Match tudósítóját 1956 októberében érte halálos lövés Budapesten a Köztársaság téren, amikor a fedezékből egy sebesült gyermek segítségére sietett. ÚJ IKONOSZTÁZZAL gaz­dagodott a görög katolikus bazi­­liták budapest-kispesti magyar­­országi központi szerzetesháza. A négy másfél méteres stilizált mandorlába (keretbe) foglalt ikont Latorcainé Újházi Aranka készítette, s vasárnap áldották meg őket ünnepélyesen. A bazilita szerzetesek egyébként már a honfoglalás előtt megtele­pedtek hazánk területén. Ismét csúszott a menetrend a New York-i repülőjáraton Nem jár kártérítés a késés miatt Rájár a rúd mostanság a Malév­re. Mint ismert, a héten az Or­bán Viktort és küldöttségét szál­lító 737-es repülőgép csaknem egyórás késéssel érkezett Lon­donba, aminek következtében csak a miniszterelnököt és fele­ségét,­ valamint az egyik testőrét engedte fel az Ottawába tartó légijármű parancsnoka a fedél­zetre. A csúszás egyik oka az volt, hogy a gépet a miniszterel­nökre való tekintettel az indulási felkészítés mellett biztonsági vizsgálatnak is alávetették. Szombaton is valami hasonló miatt késett egy újabb gép, ezúttal egy Boeing-767-es. A New York-i járat utasai több mint kétórás csúszással tudtak csak a magasba emelkedni. Minthogy ebből a géptípusból csak kettő van a hazai légitársa­ság birtokában, ha az egyik meg­hibásodik, akkor az meglehető­sen megbolygatja a menetrendet. A mostani csúszásért egy apróbb hiba tehető felelőssé, de hogy pontosan mi, az egyelőre nem ismert, hiszen Bencze Mik­lós, a légitársaság szóvivője sem tudta lapunknak elmondani. (Információink szerint az előző útjáról visszatérő óriásgép sze­mélyzete bizonytalan eredetű hajtóműhibát észlelt.) Azt vi­szont megerősítette, emiatt éj­szakai javításon esett át a gép, s ezt követően másnap, hogy megkaphassa a felszállásra a ha­tósági engedélyt, egy próbakört kellett tennie a levegőben, csak ezután szálhattak fel vele az utasok. Megkérdeztük, nem lenne-e célszerűbb a két 767-est átfogó vizsgálatnak alávetni, hogy megelőzzék a sorozatos problé­mákat, amelyek lehet ugyan, hogy nem jelentősek, de miat­tuk mégis földi pihenőre kény­szerülnek a gépek. Bencze Mik­lós szerint a Malév légijármű­vein semmivel sem jelentkezik több hiba, mint bármely más lé­gitársaság repülőgépein. A két gép, hasonlóan a 737-esekhez, minden, a hatóság és a gyártó által előírt vizsgálaton átesik, ennélfogva többletellenőrzést nem igényelnek. Az viszont tény - fogalmazott a szóvivő -, hogy mivel csak két 767-es van, ha ebből az egyik elrom­lik, akkor az menetrendi prob­lémákkal járhat. Ezek a gépma­darak egyébként New York­ba, Torontóba, Bangkokba és Pe­kingbe szállítják az utazókö­zönséget. A Malév egyelőre nem tudja bővíteni flottáját, mert nincs rá pénze. Amikor 1993-ban besze­rezték ezeket a légijárműveket, akkor darabjukért 70 millió dol­lárt fizettek. Ma már biztosan többe kerülnének, így aztán leg­feljebb a gépek bérletéről lehet szó. Tervezik, hogy jövő nyáron három 767-est állítanak „csata­sorba”. Hogy mennyibe kerül majd a harmadik gép bérleti dí­ja, nem tudni, legfeljebb abból lehet rá következtetni , hogy a Malév gépparkját meghatározó 737-esekért több százezer dol­lárt kell fizetni havonta. Akik szombaton késve ér­keztek meg New Yorkba, sem­milyen kártérítéssel nem fordul­hatnak a magyar légitársaság­hoz - tudtuk meg Bencze Mik­lóstól, aki hozzátette: a nemzet­közi gyakorlat szerint késésért, sőt még járatkimaradásért sem követelhetnek az utasok kártérí­tést. Ennek oka az, hogy a biz­tonság mindennél fontosabb, és ha ennek érdekében csúszik egy gép indulása, azt mindenkinek el kell fogadnia. Szilágyi Béla Boeing-767-esből csak kettő van a hazai légitársaság birtokában Kertész Gábor felvétele Széchenyi professzori ösztöndíj Ötszázan nyertek a pályázaton Az idei Széchenyi professzori ösztöndíjakat vasárnap adta át az Iparművészeti Múzeumban az 1999 januárjában meghirdetett negyedik pályázati forduló ötszáz nyertesének Kiss Ádám, az okta­tási tárca helyettes államtitkára. Azok pályázhattak, akiknek meg­van a doktori (PhD), a mester­vagy azzal egyenértékű tudomá­nyos fokozatuk (DLA), a meg­hirdetés időpontjában még nem töltötték be 55. életévüket, állami vagy állam által elismert felsőok­tatási intézményben oktatnak tel­jes vagy részmunkaidőben. Széchenyi-ösztöndíjban ed­dig, a négy pályázati forduló eredményeként összesen kétezer oktató és kutató részesült. (f. m.) Tiltott az erkölcstelen és félelmet keltő hatósági jelzés Hivalkodó rendszámtáblák A Magyarországon forgalom­ban lévő hárommillió forgalmi rendszám közül több száz ké­szült egyéni megrendelésre, il­letve egyedi igények szerint. A hatósági jelzések borsos ára sem riasztja vissza a megrende­lőket a különleges rendszámok megvásárlásától. Az egyéni kí­vánságra készülő - három betű­ből és három számból álló - rendszám ára táblakeret nélkül 7050 forint, amelyre 39 375 fo­rintos közlekedésigazgatási dí­jat kell fizetni. Az egyedi ható­sági jelzés - hat karakternél ez sem lehet hosszabb, így ez négy vagy öt betűből és két, illetve egy számjegyből áll - ára még ennél is jóval több: táblakeret nélkül 8960 forint, ami további 78 125 forint közlekedésigaz­gatási díjjal egészül ki. Az egyedi rendszámokon ál­talában teljes vagy becenév, il­letve vállalalatok, cégek neve olvasható. Az Országos Rendőr-főka­pitányság igazgatásrendészeti főosztályán megtudtuk: szigorú­an szabályozzák a rendelhető feliratok jellegét. Mint azt Brunóczki Margit kiemelt főelő­adó lapunknak elmondta, a szö­veg nem lehet hatósági jellegű, közerkölcsöt sértő vagy félel­met keltő. Az átlagos, három soron kö­vetkező betűből és három szám­ból álló, hosszúkás rendszámpár ára 3325 forint. Külön rendőrsé­gi engedélyei ettől eltérő méretű és anyagú rendszámpár is kér­hető. Ilyen például a hátsó négyzet alakú vagy az átlagos­nál kisebb méretű, illetve az el­ső matricarendszám. Az ORFK-n megtudtuk azt is, hogy aki hatósági engedély nélkül szerel fel kocsijára az át­lagostól eltérő rendszámot, an­nak gépjárműve kettőtől tizen­két hónapig terjedő időre kivon­ható a forgalomból. (hernádi) Hazai tudósítások Gyorsul a keleti térség közlekedési hálózata Javulhat Debrecen elérhetősége Nagy jelentőségű konferencia zajlott le a hét végén Debrecen és a keleti régió elérhetőségéről a Tiszántúl fővárosában. A térség­ben indítandó beruházások alap­vető feltétele, hogy Debrecen az eddigieknél gyorsabban és ké­nyelmesebben elérhető legyen, ezért szóba került a debreceni re­pülőtér fejlesztése is. Ezzel kap­csolatban Katona Kálmán közle­kedési, hírközlési és vízügyi mi­niszter elmondta, hogy Debrecen (és Sármellék) számíthat arra, hogy repülőterének fejlesztésé­hez központi forrásokból is kap­hat pénzt, mert mindkettő beton kifutópályákkal rendelkezik, s gazdasági, valamint idegenfor­galmi érvek szólnak repülőtér­bővítés mellett. Hajdú-Biharban egy év alatt nagymértékű útfejlesztés zajlott le. Befejezés előtt áll a 47-es út városba vezető szakaszának négysávossá építése és a 35-ös út városon átmenő részének korsze­rűsítése. A 33-as utat kiszélesí­tették, ez tíz perccel hozza köze­lebb Debrecent Budapesthez. Már csak a Hortobágy-Debrecen szakasz van hátra, amely további menetidő-csökkenést hoz. Elké­szült a 42-es út felújítása is Püs­pökladány és a román határ kö­zött. Jövőre elkezdődik az M3-as Polgárig tartó szakaszának építé­se, s vele párhuzamosan a 35-ös út fél autópályává fejlesztése. A tervek szerint a 4-es úton elkerü­lő és kétszer két sávos szaka­szokkal növelik az átbocsátóké­pességet. Előbb a Hajdúszobosz­lót, majd a Debrecent elkerülő szakasz építése kezdődik el. (gőz) 1999. november 1., hétfő A reformációra emlékeztek Debrecenben Közösen ünepeltek a protestáns egyházak A reformáció emléknapja alkal­mából a református, az evangé­likus és a baptista egyház tartott ökumenikus istentiszteletet va­sárnap délelőtt a debreceni re­formátus nagytemplomban. A „kálvinista Rómában” így emlékeztek meg 1517. október 31-éről, amikor is Luther Már­ton a wittenbergi vár kapujára kitűzte 95 teológiai vitatételét, amely a reformáció kezdetét je­lentette. „A reformáció nem bezárkó­zás, nem visszahúzódás egy szűk világba, hanem elindulás, amivel át lehet és át kell hatni az élet minden területét” - mondta igehirdetésében Bölcs­kei Gusztáv, a magyarországi református egyház zsinatának lelkészi elnöke. Az istentisztelet után Bölcskei Gusztáv püspök a nagytemplom galériájában meg­nyitotta Imre Lajos grafikusmű­vésznek a többségében reformá­tus templomrészleteket, paró­kiákat ábrázoló alkotásokból ál­ló kiállítását - áll az MTI tudó­sításában. Mától korlátozzák a dohányzást Ötvenezer forint a legkisebb büntetés (Folytatás az 1. oldalról) Hétfőtől a közoktatási, az egész­ségügyi, a gyermekjóléti, a gyer­mekvédelmi és a személyes gon­doskodást nyújtó szociális intéz­ményekben sem lehet dohányárut értékesíteni. A vendéglátóhelyek­kel kapcsolatos szabályok csak a jövő évben lépnek hatályba. A törvény rendelkezéseinek végrehajtását a tisztiorvosi szolgálat, illetve a fogyasztóvé­delmi főfelügyelet ellenőrzi. Az Országos Dohányfüstmentes Egyesület felvette a kapcsolatot a két hatósággal, és megálla­podtak abban, hogy a hozzájuk érkező panaszokat továbbítják az illetékes szerveknek, mert az egyesület szerint a törvény be­tartatásához társadalmi összefo­gás szükséges. (é. n.) Költséges az exhumálás és a külföldre szállítás Menekültsírok Nagyatádon Az exhumálás, a sírnyitás, a ha­lotti bizonyítvány illetéke, a vám- és szállítási költségek együttes összege a százhúszezer forintot is meghaladhatja, így a hazánktól távol eső boszniai, hor­vátországi és szerbiai falvak sze­gény családjai meg sem kísérlik a magyar földben nyugvó halottaik hazaszállítását - mondta a Ma­gyar Nemzetnek a Somogy Te­metkezési Kft. nagyatádi kiren­deltségének vezetője, Fisli Gyuláné. A legnagyobb magyar­­országi menekülttáborban, a nagyatádiban a délszláv exodus első három évében, 1991 és 1993 között hatvanöten hunytak el. A város bodvicai temetőjében száz­harminchét szerény dombocska emlékeztetett az évtized első fele délszláv háborújának szomorú következményeire. Az utóbbi három évben mindössze hat sírt bontottak meg a nagyatád-bodvicai temetőben, hogy hazaszállítsák az abban nyugvók földi maradványait. Jóllehet a halottak külföldre szál­lításának procedúrája ma már kevésbé körülményes, és a Hor­vátországi Magyarok Szövetsé­gének eszéki szervezete is sok segítséget nyújt a hazánkban el­hunytak szállításához, az egykori Jugoszlávia utódállamaiban élő családok közül csak igen keve­sen vállalkozhatnak halott sze­retteik hazaszállítására. A ma­gyar határ közeli falvakból - je­lesül Eszék környékéről - ezek­ben a napokban sokan felkeresik a nagyatádi sírkert menekültpar­celláit, ám Bosznia távolabbi helységeiből nemigen érkeznek kegyeleti látogatásra. Az egysze­rű fejfával jelzett muzulmán sí­rokat a halottak napjára a temet­kezési kft. nagyatádi dolgozói hozták rendbe. (gulyás) állami S Mm 1 privatizációs és / mm­m vagyonkezelő rt.___________________________________ Az ÁPV Rt. az 1999. szeptember 2-án és szeptember 9-én 1999. október 6-i benyúj­tási határidővel a székesfehérvári Alba Regia Szálloda értékesítésének megvalósí­tása érdekében a Magyar Nemzet, a Napi Magyarország és a Napi Gazdaság c. na­pilapokban közzétett, „TB szálloda pályázat” megjelöléssel lebonyolított pályázat eredményéről az alábbiak szerint hozta meg döntését: A pályázat eredményesen zárult, a pályázat nyertese az Első Székesfehérvári Szál­lodaipari Egyszemélyes Kft., amellyel az ÁPV Rt. kezdeményezi az adásvételi szer­ződés megkötését. Az ERAVIS Szálloda és Vendéglátó Rt. pályázatát az ÁPV Rt. az alacsony vételi árajánlat miatt elutasította. KÖZLEMÉNY Az Országos Rádió és Televízió Testület a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 78. §-ának (1) bekezdése alapján pályázatot hirdet 102 000 000 forintos keretösszegben közműsor-szolgáltatói vagy nem nyereségérdekeit műsorszolgáltatói jo­gosultsággal rendelkező magyarországi műsorszolgáltatók tevékenységé­nek támogatására az alábbi pályázati célok megvalósítása érdekében, mely támogatás a következőkre külön-külön, illetve együttesen fordítható: • stúdiótechnika korszerűsítését és bővítését szolgáló műszaki fejlesztés, • a médiatörvény 89. §-ának (1) bekezdésében előírt archiválási kötelezettség, továbbá a jövő nemzedéke számára értékes és kutatható közszolgálati műsorszámok archiválásának teljesítését elősegítő technikai berendezések és hordozók vásárlása, korszerűsítése,­­ a zenei állomány bővítését, korszerűsítését szolgáló hanghordozók beszerzése. Pályázatot nyújthat be az a műsorszolgáltató, amelyet a testület a pályá­zati határidő lejártáig nem nyereségérdekeit műsorszolgáltatóvá vagy közműsor-szolgáltatóvá minősített. A pályázati felhívás átvehető a Műsorszolgáltatási Alapnál (Fontana Iro­daház, 1052 Budapest, Váci utca 16/B, IV. emelet, telefon: 267-5050) munkanapokon 9 és 15 óra között, valamint megtalálható az ORTT hon­lapján (www.ortt.hu). A pályázat beadási határideje: 1999. december 2. 17.00 óra. A pályázattal kapcsolatos konzultáció helye és ideje: Műsorszolgálta­tási Alap, Fontana Irodaház, 1052 Bp., Váci utca 16/B, IV. emelet, 1999. november 9-én 10 és 16 óra között.

Next