Magyar Nemzet, 1999. december (62. évfolyam, 280-305. szám)

1999-12-04 / 283. szám

1999. december 4., szombat Színválaszték Nézem a fővárosi színházak decemberi programját. Bemutató bemu­tatót követ, szinte egymást tapossák a premierek, vannak napok, amikor egyszerre három-négy teátrum is első estére invitál, mintha az év, egyben az évszázad utolsó havában úgy éreznék, pótolniuk kell mindazt, ami elmaradt. (Vagy ha jóindulatúak vagyunk, úgy is mondhatjuk, karácsonyi, újévi meglepetésnek szánják a bizonyára nagy igénnyel készülő, nemes produkciókat nézőiknek.) De vessünk egy pillantást a listára. Sokszínű, látványos a választék. Van itt min­den, tragédia és komédia, ami a klasszikusok közül ránk maradt, a múlt században, vagy éppen a század derekán született, még a hatva­nas-hetvenes esztendőket is idézi darab. Shakespeare-től Schillerig, Tennessee Williamstől (ő több kiadásban is szerepel) Daphne du Maurierig, Csehovtól Franz Wedekindig, Molnár Ferenctől Szakonyi Károly évtizedekkel ezelőtti színjátékáig tart a sor, amelyet Szil­veszter napján Mikszáth Kálmán regényének adaptációja zár Müller Péter színpadra alkalmazásában. Szép ívű sor, ha úgy tetszik, s per­sze ha az előadások is jó színvonalúak, tehetségesek lesznek. Csak egyvalami hiányzik, igazi mai alkotás. Szomorú- vagy vígjáték, ró­lunk szóló, napjainkról beszélő színmű. Valami olyasmi, ami meg­próbálja a kort idézni, amelyben élünk, nem áthallásokkal, nem tá­voli világból üzengetve - hisz tudjuk jól, ennek az ideje már lejárt, s nincs is ok új életre kelteni­­, hanem innen, nekünk szólva. Hogy mi ennek a nagyvonalú, gazdagságában mégis hiányér­zetet keltő műsorrendnek (amely az igazság kedvéért tegyük hoz­zá, nemcsak Budapestre, de a fővároson kívüli színházakra is jel­lemző­ az oka? A színházvezetők, a színház alkotóinak kényel­messége, biztos siker iránti vágya, tán az a gondolat, hogy a száza­dot búcsúztatva, az újat köszöntve, s közelegve az új évezredhez jobbnak és szükségesnek látják, hogy még egy pillantást vessenek arra, ami elmúlt, amitől búcsúzunk? Mindez lehetséges. De jó len­ne hinni, hogy a búcsút, a számvetést a múlttal most már a jelenre pillantás követi. (zóna) Index Aki egyszer rákerült a meghívottak listájára, és hétről hétre kap­ja a galériák, múzeumok egyre szaporodó invitálásait, egy idő után úgy érzi, hogy elsüllyed közöttük. Kezdetben még fejben tudja tartani, hol milyen kiállítás nyílik meg, és hová mikor kell vagy szeretne ellátogatni, de később már összekavarodik min­den, s amikor végre eljut a kiállítóterembe, sorozatosan tapasz­talja, hogy lekésett valamiről, a kiállítás már bezárt, mert nem tudta megjegyezni, meddig tart nyitva, vagy rossz helyen keres­te, amit látni akart. Ilyenkor megpróbál rendet teremteni. De hi­ába kísérli meg sorrendbe szedni a meghívók tömegét, egyik­másik mégiscsak elkallódik, kicsúszik a kupacból, elkerüli a fi­gyelmét. Ezt élte át sorozatosan az a két festőművész is, aki el­határozta, ennek véget vet, és megregulázza a tárlatok, múzeumi kiállítások széteső tömegét. Kapóra jött nekik, hogy ez év áprili­sában a Margit utcai Balassa Könyvesboltban, ahol a csöppnyi helyiségben rendszeresen helyet szorítanak a kortárs képzőmű­vészetnek is, kiállításuk nyílt. Menesi Attila és Christoph Rauch így elhatározta, hogy ezúttal nem festményeiket fogják kiállíta­ni, hanem azt a grafikai terméket, amelyet arra találtak ki, ho­gyan lehet eligazodni a tárlatok között, így született meg az Index. Az összehajtogatott, könnyen zsebre vágható színes kar­tonlap, amely a művészet helyszíneit tartalmazza, s nem csupán felsorolja, hol milyen kiállítás látható, de térképet is mellékel a szöveghez, így pontosan láthatjuk, a felsorolt múzeumok merre vannak. A tájékoztató rövid időn belül óriási népszerűségre tett szert, és a turistáktól a szakemberekig, az iskolásoktól a nyugdíjas né­nikékig sokan keresik, használják, örülnek neki. A két művész tartja kézben azóta is, ők jelentetik meg kéthavonta a kiadványt, ők gondoskodnak arról is, hogy eljusson a legtöbb galériába, ahol ingyen hozzájuthat bárki. Kiadványukat a Fővárosi Önkor­mányzat turisztikai és kulturális bizottsága, valamint a Függet­len Művészeti Csoportok Társasága, a LIGA támogatja. A nagy­szerű kiadvány hatvan budapesti művészeti színhelyet sorol fel címmel, műsorral, nyitvatartási idővel, ezenkívül a nagyobb vá­rosok fontosabb múzeumai közül is néhányat. A mostani, november-decemberi szám már a harmadik a sorban. Menesi Attila és Christoph Rauch most azt tervezi, hogy jövőre valamelyik festékgyárat kérik fel, hogy támogassa kiad­ványukat, így minden második hónapban más-más színben je­lenhetne meg az okos nyomtatvány. (fekete) Fókusz A Magyar Nemzet galériája A török veszedelmes előrenyomulása miatti rémületükben Sel­mecbánya polgárai röviddel azelőtt felszentelt, műgonddal kiala­kított nagytemplomukból erődítményt építettek. Egykori főoltárát ékesítette az a két nagyméterű faszobor, mely ma a helyi múzeum kincse. A felvételt, melynek fenti részletét látjuk, Divald Kornél készítette, felvidéki leletmentő útja alkalmával. Jóllehet, a szobor­alak mindkét karja, attribútumaival együtt hiányzott, felfedezőjük és a helyi hagyomány is a tizennégy segítő szent egyikét, Borbálát látta benne. Igen elterjedt középkori tiszteletéről több, máig meg­maradt emlékünk tanúskodik. Alakját nemcsak a szárnyasoltárok festett vagy faragott szentjei között találjuk, de felfedezhetjük a trencséni házioltáron, egy besztercebányai miseruha hímzésén is. Bizonyára nem véletlen, hogy ezek a városok őrizték meg legtöbb képét, hiszen az állandó életveszedelemben dolgozó bányászok értelemszerűen ajánlották magukat a váratlan halált elhárító szent oltalmába. December negyedikei emléknapjáról már a Pray-kódex miserendje megemlékezik, legendáját az Erdy-kódexben olvashat­juk. Az előkelő születésű, szép leányt apja egy toronyba zárva igyekszik megóvni a kereszténység megismerésétől. Ennek elle­nére Origenes alexandriai egyháztudós segítségével megkeresztel­­kedik, és hitéhez ragaszkodva pogány atyja kezéből a vértanúha­lált is elfogadja. (kótai) Szent Borbála szobra a Selmecbányai múzeumból (1500-as évek) Hernádi-díj j­ ön. Szembe áll. Elszánt. Ősz. Jezovics meghajol. Az ősz bácsi - mindnyájan azok leszünk, ha egyáltalán leszünk - ingerülten beszél, Jezovics főlehajtva hallgatja. -Ne haragudj, nagyon ha­ragszom rád - mondja. Öreg haj lebben. A földön. Jezovics föl­emeli. A hajszálat. Zavartan tartja a kezében. - Mi a baj? - Ne­­haragudj, de harag­szom - mondja megint az öreg. - Kérlek. Parancsolj. - Ez nem járja. -Mi? - Te olyanoknak adtál Kos­­■suth-díjat, akik nem voltak a mi listánkon. ♦ - Bocsánat. Ti kik vagyok? - A szakma. Azt hallottam, te döntöttél. - Én? Ki vagyok én? -Ez az. Te nem vagy a szakma. A szakma mi vagyunk. -És? - Nem az „ÉS”, hanem mi. Mi, a szakma. És te súgtad, mondják, a miniszterelnök fülé­be a neveket. - Miből gondolod? -Vannak embereink. Azért nekünk is vannak embereink. Megbízhatók. Még a főbizott­ságban is. Azt mondták, te súg­tad a neveket a miniszterelnök fülébe. - Úgy gondolod, fölkelek a bizottsági ülésen, odamegyek vagy odaosonok, magamhoz in­tem a miniszterelnök fülét, és belesúgom... - Úgy van. Bele. Hogy Her­nádi. - Kikérhetném a magam és a miniszterelnök füle nevében. De mindig becsültelek, nem te­szem. Mi a bajod Hernádival? -Kapott már... - Mit? Pofont, ütést, kitün­tetést? - Mindig rímekben beszélsz. Kapott már más Kossuth-díjat. Azt is te adtad. Kapott már alter­natív Kossuth-díjat. Mért, kell neki rendes is? Sok pénz, és ez a fődíj. És a Mészöly Miklós is kapott már alternatívát, mért kell neki rendes is? - Mészöly Miklós sajnos so­se kapott alternatív Kossuthot, pedig igencsak megérdemelte volna. De már akkor volt neki rendes Kossuthja. - Nem, nem az... a másik. A Mészöly Dezső. Annak még kellett a rendes is? - Nem érdemli? - Sok rászoruló van, sok érdemes... - Az alternatív magándíj. Alapítványdíj. Sok kossuthos van, aki kapott Déry-díjat, Soros-díjat... Gondolom, az nem olyan nagy baj. - De a Hernádi mire? A ,Jancsó szeretőire?” - Nem jó író ez a Hernádi? Rossz író? Tehetségtelen író? - De, a „Jancsó szeretői”...! - Kérlek, ha már idehoztad. Talán emlékszel Hernádi korábbi és egyéb munkáira, amiket emlé­kezetem szerint magad is nagyra értékeltél... Miszerint Hernádi már akkor az úgynevezett avant­gárd előfutárja volt, mikor ti még szegény és egyébként tehetséges Garait meg Vácit próbáltátok be­leelemezni az ÉS hasábjain, bi­zonyos fokig Juhász, de főleg Nagy László ellenében. Nem baj, mert ez volt akkor a „tárgyi­lagos attitűd”, ahogy neveztetett. De Hernádi remek első gyűjte­ményét te is nagyra értékelted. - Igen. Volt egy regénye, meg még valami... - Mire gondolsz? -Az jó volt, kétségtelen. „A gyáva”. Az még... -Bocsáss meg, azt Sarkadi írta. - Ja. Az még volt valami. - A „Deszkakolostor”-ra gondolsz. Az volt Hernádi első műve. - Az, az! - Meg „A péntek lépcsőin”. - Az már nem annyira... -Vagy az apja haláláról írt „Folyosók”. Aztán a „Sirokkó”. „Az erőd”. A „Száraz barokk”. Vagy a harminc évre betiltott „Az ég bútorai”, mely végül „Kiáltás és kiáltás” címmel je­lent meg. -Elég. Jó. - Elég jó? - Rendben van. Megkövet­lek. Ne haragudj, hogy haragud­tam. - Meggyőztelek? - Nem. De elnézést kérek. - Mindig becsültelek. - Én is. - Kvittek vagyunk. - De az a Hernádi... Gyurkovics Tibor Magyr Nemzet 9 A küszöbön E­gymagamban ültem a mozi­teremben, amikor a vetél­kedők, játékok kategóriájában versenyző műsorokat vetíteni kezdték, hárman szédelegtünk ki a sötétből, amikor a program véget ért. A kulturális magazi­nok csoportjában vetélkedő te­levíziós produkciókat tízen kezdtük el nézni, végül azon­ban ott is magamra maradtam. Délutáni vetítéseken mit is vár­hat az ember: odakint lüktet, csábít és csillog a város... Este­felé azonban benépesedik a Bu­dapesten akkreditált tévéfeszti­vál, a Kamera Hungária. No nem a mozitermekben, hanem a hozzájuk vezető folyosókon, a szomszédos kávéházakban, a Puskin mozi bejáratánál tolon­gott a szakma a maga holdud­varával, és hevesen gesztikulál­va latolgatta a média jövőjét. Kézikönyvet is kapott hozzá: a tízesztendőnyi szünet után is­mét megrendezett televíziós szemle tiszteletére jelent meg A média jövője című tanulmány­­kötet. Nagyobbrészt korábbi te­levíziós tanácskozások előadá­sai olvashatók benne, s akárhol üti is föl az ember, borzongva fedezi fel, mi mindent tartogat számunkra az internetes jövő. D­e már a webtévés jelen is el­képesztő, amely révén ki­ki személyes kapcsolatot alakít­hat ki a digitális műsorvezető­vel, aki úgy válaszol a néző kér­déseire, ahogyan az a leginkább szereti. Tisztában van ugyanis az ízlésével, de még a hangula­tával is, ő a virtuális házibarát. Mindehhez képest, amit ver­senyprogramként három napon át, három vetítőteremben a Ka­mera Hungárián megtekinthetett az ember, valóban múlt idő. Be­fejezett múlt. És nem is csak azért, mert tegnapi és tegnap­előtti eseményekkel foglalkoz­tak e műsorok (a kül- és belpoli­tikai riportokon, tudósításokon kívül a különböző magazinok, de még a dokumentumfilmek és a csekély számban és vitatható színvonalon megjelenített mű­vészfilmek is), de azért, mert technológiájával, szakmai meg­­formáltságával is idejét múlt vi­lágot tükrözött - kevés kivétel­lel - szinte minden versenymű. Hogy hogyan nem szokás mos­tanában szerkeszteni, kérdezni, kamerát mozgatni, világítani, vágni, montírozni... Hiba volt azt hinni, hogy 1997 hihetetlen történéseit, fő­szereplőit egyetlen kameraál­lásból meg lehet örökíteni - ír­ja az egyik történész-politoló­gus szerzője a média jövőjét vizslató könyvnek. A Kamera Hungária egyik nagy tanulsága, azt hiszem az, hogy hiba volt azt hinni, a magyar nyelvű tele­víziózás sorsát kizárólag a bel­politikai konstellációk és a plu­rális médiavilág (a közszolgá­lati és a kereskedelmi társasá­gok által fenntartott „verseny­helyzet”) szabja meg. A nem, szakmai és etikai alapkövetel­mények is szükségeltetnek ah­hoz, hogy korszerű magyar te­levíziózásról álmodozhassunk. Most ugyanis olyan elektroni­kus média­táblából az oly sokat emlegetett információs társada­lom küszöbén, amely a szak­mai hagyományokat - néhány nagy „öreg”: Almási Tamás, Cselényi László, Szomjas György, Tölgyesi Ágnes kivé­telével - nem tartja a maga szá­mára kötelező érvényűnek, vagy talán nem is ismeri őket, az újakkal meg úgy tűnik, nem is igen volt még találkozása. Hajtja a pillanatnyi feladat, amit a műsorínség ír elő legin­kább a számára. Elszáguld hát a világ mellett, és közben fél, hogy a „nagy lehetőségek” meg őmellette iramlanak el. Stabil intézményi háttér se közel, se távol, a szakmai kontroll és fe­gyelem a néző számára így kí­vülről felismerhetetlen, ha van egyáltalán... A­zt mondják az internet­szakértők, akármi is törté­nik a harmadik évezredben - a digitalizációnak köszönhetően négy-ötszáz tévéállomás közül választhat az ember, vagy az internetre szavaz a hagyomá­nyos média helyett -, a nézők negyede-ötöde hű marad mai tájékozódási szokásaihoz. Ha­zai viszonyainkra lefordítva e prognózist, a magyar ajkú la­kosság többmilliós tábora hatá­rokon innen és túl föltehetőleg kitart a jövőben is az MTV, a Duna televízió meg a kereske­delmi adók mellett. A Kamera Hungária részvétlenségbe hullt vetítéseivel és izzó hangulatú (folyosói) szimpóziumaival mindenképpen alkalmas volt ar­ra, hogy a magyar televíziózás sürgető szakmai gondjaira, ba­jaira irányítsa rá a figyelmet. A rangos személyiségekből össze­hívott nemzetközi zsűri tíznél több műfaji kategória legjobb munkáiról döntött - lelkük raj­ta, miként. Ám hogy miként lé­pi át az információs társadalom küszöbét ez az ország: tanácsta­lan, képzetlen, elaggott vagy hebrencs módra ifjonti médiá­val, vagy céltudatos, tanult, ha­gyományt és újítást okosan öt­vöző csapattal, az a jelenkori értelmiség lelkiismereti felelős­sége. N­em csak a médiaszakértőké, médiapolitikusoké. Ők összehoztak egy szemlét, elke­resztelték Kamera Hungáriának, de figyelmeztető lövésnek is ne­vezhették volna. Talán annak is szánták. Hatásában mindenképp az volt. Lőcsei Gabriella Maggyar Nemze Szerkesztőbizottság Elnöke: KRISTÓF ATTILA Tagjai: DOBOS LÁSZLÓ, JANKOVICS MARCELL, KULCSÁR KÁLMÁN, MÁDL FERENC, SZÉLES GÁBOR Főszerkesztő: KORMOS VALÉRIA Főszerkesztő-helyettesek: SZÉNYI GÁBOR, TÓTH GÁBOR Szerkesztőségvezető: Wintermantel István Vezető publicista: Lőcsei Gabriella Szerkesztők: Győri Margit, Kő András, Marafkó László Rovatvezetők: Meszleny László (belpolitika), Horváth L. István (gazdaság), Róna Katalin (kultúra), Pietsch Lajos (külpolitika), Keserű Ernő (levelezés), Faggyas Sándor (publicisztika), Árvay Sándor (sport), Kertész Gábor (fotó) Művészeti vezető: Szabó Attila Szerkesztőség: 1133 Bp., Visegrádi utca 110-112. Postacím: 1554 Budapest, pf. 59. __________Telefon: 359-0500, telefax: 359-0651____________ Kiadja a P & B Média Portfoliókezelő Rt., 1133 Budapest, Visegrádi u. 116. Telefon: 359-0500 Felelős kiadó: BÁNYÁSZ PÉTER vezérigazgató Terjesztési igazgató: Csóry György Hirdetésfelvétel: Postabank Press Rt. 1133 Bp., Visegrádi u. 116. Telefon: 359-0500; telefax: 329-1240,329-1461. Vezérigazgató: Ritter Tamás A hirdetések tartalmáért a kiadó nem vállal felelősséget. Terjeszti a Hírker Rt., az NH Rt., a regionális rt.-k. Előfizethető a hírlapkézbesítőknél, a hírlap-előfizetési és elektronikus postaigazgatóság (HELP) kerületi ügyfélszolgálati irodáin, a hírlap-előfizetési irodában, valamint a kiadóban. Tel.: 465-8504, fax:349-1580 Előfizetési díj: egy évre 15 384 forint, fél évre 7692 forint, negyedévre 3846 forint, egy hónapra 1282 forint. Előfizetés külföldre: Batthyány Kultur-Press Kft., 1014 Budapest, Szentháromság tér 6., telefon/fax: 0036 1 201-8891, E-mail: batthyány@kultur­press.hu Szedés a szerkesztőségben. Nyomás: Szikra Lapnyomda Rt. Felelős vezető: LENDVAI LÁSZLÓNÉ vezérigazgató Internet-cím: http://www.magyarnemzet.hu E-mail: level@mail.magyarnemzet.hu HU ISSN 0133—185 X HU ISSN 0237-3793 Lapunkat rendszeresen szemlézi Magyarország legnagyobb médiafigyelője, az »OBSERVER« OBSERVER BUDAPEST MÉDIAFIGYELŐ KFT. 1084 Budapest Vill. ker., Auróra u. 11. Tel.: 303-4738 • Fax: 303-4744 http://www.observer.hu

Next