Magyar Nemzet, 1999. december (62. évfolyam, 280-305. szám)

1999-12-17 / 294. szám

1999. december 17., péntek Mozdulatlan csillag Tóth Bálint hetvenéves Első vagy második börtönbünte­tését töltendő Tóth Bálint elterve­zett egy tízkötetes regénysoroza­tot, afféle magyar Emberi színjá­tékot, amelyből kiderül, miként élhettük túl a vérzivataros törté­nelem utóbbi évszázadát. Akik ismerik a ’84-ben véletlenül Jó­zsef Attila-díjas, s később nem véletlenül Déry-díjas és Balassi­­karddal kitüntetett költő életútját, csekély számú verseskötetét s novellafüzérét, tudják, ha valaki, ő megírhatta volna, illetve megír­hatná ezt a máig hiányzó nagy regényfolyamot. Bármikor kezdi el, nem kell később újraírnia, mert ő sohasem alkalmazkodott külső elvárásokhoz, nem dör­­gölőzött semmiféle hatalomhoz, tisztánlátását nem homályosítot­­ták divatos elméletek. Minden adottsága megvolt, hogy csillogó pályát fusson be. Született költői tehetsége, a lírai hagyományokat befogadó nyitottsága, formakész­sége, egyre tágabb és mélyebb műveltsége. Vitalitásáról, indula­tairól, humoráról és öniróniájáról ne is essen most szó. Hogy a ma hetvenéves Tóth Bálintról mégsem tudja a világ, amit tudnia illene, arról a törté­nelem is tehet. Az egykori pan­nonhalmi bencés diákot 1951- ben államellenes szervezkedés vádjával börtönbe zárják. S noha hajlamosak vagyunk az ötvenes évek titkon megőrzött börtönköl­tészetét felmagasztalni, már a szereplő személyek miatt is (Ha­tár Győző, Faludy György, Kár­páti Kamil, Tollas Tibor, Gérecz Attila és a többiek), azért ne fe­ledjük, az ifjúság legszebb évei vesztek itt el, maradandó sebek estek testen és lelken. Ahogy Tóth Bálint fogalmaz az 1991-es Magyar litániában „Sokat kérsz, Jézus, nagyon is sokat­­ feledni éjszakai vad hánykolódásokat, / egy hónapban két éjjelt börtön­ben töltök / és kéthavonként fel­akasztanak.” Ötvenhat ragyogó élménye után Tóth Bálintot ’57-ben újra letartóztatják. Csak ’67-ben jelentkezhet első verses­kötetével, amelyet a kultúrpoliti­kai kegyeknek köszönhetően öt-nyolc évente követhet újra könyv, összetéveszthetetlen han­gú versekkel. Bár sokan tudták, mit érnek ezek a költemények, Tóth Bálintot hivatalosan csak tűrték. Amikor végre megjelent költészetének valamennyi ízét felmutatva a Krisztinavárosi kör­menet című, új versekkel dúsított válogatott gyűjtemény, 1991-et írtunk, akkor mindent elborított már a politika, és skatulyákba szorultak az írók. Tóth Bálint sem kaphatta meg azt az elisme­rést, kritikai fogadtatást, amely megillette volna. Ha alkalmaz­kodik... Ugyan, mint fogalma­zott, ő mozdulatlan, akár a csilla­gok. Reménye, közös remé­nyünk az lehet, hogy előbb­­utóbb újra a csillagokra emeljük tekintetünket. És akkor őt sem téveszthetjük szem elől. (o. á.) Tizenhét éves diadalét Ma este tartják a Macskák ezredik előadását Ma este ezredik alkalommal megy föl a függöny a Madách Színházban, hogy a színpadot be­népesítsék a „macskák”. Elvisz Trén és Tus, a Színházi Macska és Bombalurina, Victoria, Ben Mickering és Munkustrapp, s mind a többiek, öregek és fiata­lok, az életre vágyók és az életre figyelők, szerelmesek és csaló­dottak, hősködők és riadtak, játé­kosok és komolykodók. Thomas Stearns Eliot emberarcú, varázs­latos dorombolói. Ezredszer ka­paszkodnak a háztetőkre, táncol­nak míves lépésekkel és geszti­kulálnak kifinomult mozdulatok­kal ők, a cicák, akiknek Webber muzsikája adott új életet. Tizenhat esztendeje és kilenc hónapja annak, hogy a Madách Színház művészei Romhányi Jó­zsef zenés fordításában, Bajkai István maszkjaiban, Vágó Nelly kosztümjeiben, Götz Béla színpa­dán, Seregi László koreográfiájá­ban és Szirtes Tamás rendezésé­ben 1983. március 23-án először adták elő a Macskákat - London után elsőként a vén kontinensen -, s lehet, tán maguk sem hitték, micsoda förgeteges sikert arat­nak. Az első csapat, amelyik lét­rehozta a Macskák előadását las­san lecserélődött, változott a sze­reposztás, de a diadalút nem sza­kadt meg. S az ok talán legin­kább a Színházi Macska stró­fájával mondható el: „De hogy félgőzzel játszottam, nem érhet rád. / Nálam nem vett a közön­ség zsákbamacskát.” (r. k.) A szép könyv dicsérete A Balassi Kiadó karácsonyi újdonságai A Balassi Kiadó karácsonyi kíná­latát a sokféleség jellemzi. Ko­dály Zoltán A magyar népzene című munkájának eredeti, majd Vargyas Lajos által szerkesztett, kottás példatárral bővített válto­zatának kiadása óta nem jutnak el a tudomány legújabb eredményei az iskolákba. Ezt a hibát kiköszö­rülendő jelentette meg a kiadó Paksa Katalin Magyar népzene­­történet című munkáját, amely áttekinti népzenénk „történeti rétegeit, stílusait, ismerteti a kor­szakok és stílusok sajátos, a mű­zenétől eltérő összefüggésrend­szerét” - remélve, hogy haszná­lói együtt forgatják majd a „Kodály-Vargyassal”. A könyv­höz két CD is tartozik. A magyar trükkfilmgyártás (animációsfilm-gyártás) történe­tét foglalja össze Dizseri Eszter Kockáról kockára. A magyar ani­máció krónikája 1948-1998 cí­mű kötete. A kiadó Margit utcai boltjában sorozatban rendeznek kiállításokat könyvművészek munkáiból­­ ugyanannak a törek­vésnek a jegyében, amely Könyv-Művész című sorozatukat is életre hívta. Az első kötet A magyar nyelv értelmező képtára címmel most jelent meg Kemény György százhat rajzával, a Tho­mas Bernhardtól kölcsönzött mottóval: „...minden, amivel ta­lálkozik, nevetséges, mindenestül nevetséges, és romlott világban élünk”. Nem tehetünk tehát mást, mint hogy karikatúrává tesszük az egész világot... A klasszicizmus és a roman­tika kertművészetét Adrián von Buttlar könyvének fordításával és a magyarországi tájkert kiala­kulásáról szóló kiegészítő feje­zettel - Galavics Géza munkája - mutatja be a kiadó. A Millenniu­mi Könyvtár sorozatot gazdagítja Balassi Bálint összes verseinek gyűjteménye, Szép magyar ko­médiája, valamint II. Rákóczi Fe­renc eredetileg franciául írott Emlékiratainak Vas István által készített fordítása. Jankovics Jó­zsef Ex Occidente... című kötete a tudomány és művészet műve­lőinek európai kötődéséről szól - zömmel a XVII. századi magyar próza jellegzetességeit vizsgálja. Az ókori világ mindennapjaiba enged bepillantást Ritoók Zsig­­mond Régi görög hétköznapok című könyve­­ a leghivatottabba­­kat, az ókori klasszikus szerzőket segítségül híva.* A gödöllői Klisé Könyv­kiadó gondozta a Kétezer gon­dolat 2000 kapujában című kö­tetet, amelyben ismert személyi­ségek, köztük művészek, tu­dósok nyilatkoznak. (f. m.) Kultúra Poppea és Pikkó herceg A Budapesti Kamaraopera jelene és jövője Szenvedni és örülni tudó embe­rekről, nem mitológiai istenek­ről szólnak Claudio Monteverdi művei. Ettől szédült meg a XVII. században a velencei kö­zönség, amikor 1643- ban, a nagy hatalmú patríciusfamília színhá­zában, az S. S. Giovan­­ni e Paolóban bemutat­ták Poppea megkoroná­zása című négy és fél órás operáját - óriási si­kerrel. A művet azóta számtalanszor játszot­ták világszerte (Salz­burgban Rost Andrea énekelte az egyik szere­pet). Itthon Moldován Domokos, Csengery Adrienné és Németh Pál, a mai Savaria ba­rokk együttes vezetője készített belőle kétórás, pergő változatot, és a Budapesti Kamaraopera mutatta be Moldován Domokos rendezésében - először 1994-ben, Szombathelyen, az ak­kor megrendezett éne­kes mesterkurzus részeként. Előadták azóta a fertőrákosi kőfejtőben, a budapesti Víg­színházban és a Kiscelli Múze­um csodálatos Templom teré­ben. A Silvanus faiskola való­ságos erdőt varázsolt a temp­lom csupasz falai közé, a mú­zeum vezetői pedig - mece­natúraként - ingyen bocsátot­ták az énekesek rendelkezésére a pompás teret, amelynek kivé­telesen jó az akusztikája. Az egyik itteni előadást vette film­re, és mutatja be holnap, de­cember 18-án délután az MTV 2. Ami azért is örvendetes, mert nagyon régen nem láthat­tunk operát a televízióban. A szereposztás parádés. A cím­szerepet Gonzalez Mónika, Nérót Timothy Bentch, Senecát Fried Péter, Octaviát Németh Judit énekli. Poppea dajkájának szerepében kapott bemutatko­zási lehetőséget életében elő­ször Lehőcz Andrea, a budapesti Operastúdió növen­déke. A Savaria barokk együt­test Németh Pál vezényli. A barokk és kortárs zene mellett hitet tett Budapesti Kamaraopera Alapítvány ve­zetője, Moldován Domokos egyetemista kora óta rajong a régi zenéért, Purcellért és Monteverdiért, akit nagyon is modernnek tart. Ő tette újra közkinccsé Monteverdi két művét: a Tasso szövegére írt Tancred és Clorinta párviada­lát és A könyörtelen lelkek táncát, Jacopo Peri Euridicéjét. Ő mutatta be itthon legutóbb Purcell Didó és Aeneasát. A kortárs zene körében tavaly Eötvös Péter egyfelvonásosait (Madrigálkomédiák, Harakiri, Radames) tűzte műsorra a Vár­színházban, az idei budapesti őszi fesztiválon pedig Serei Zsolt Örkény Egyperceseire készült művét a Bárkában. A daraboknak ő volt a jelmezter­vezője, és mindig so­kat adott arra, hogy megtalálja egy-egy mű előadásához a leg­megfelelőbb színhe­lyet. A kamaraopera vezetője négy évig pá­lyázott kitartóan, hogy megvalósíthassa régen dédelgetett tervét. Az 1793-ban, a Játékszín­ben, „a tonnamentek félretételével” bemu­tatott „új szomorú vígoperának”, a Pikkó herceg és Jutka Per­­zsinek az új változatát akarta elkészíteni. A művet már próbálják. Orbán György írt ze­nét az elveszett régi helyére. Az új operát, amely egyben az első magyar opera felújítá­sa is lesz, a Liszt Ferenc kamarazenekar adja elő Héja Domokos vezényletével jövő márciusban. A szereposz­tás egyelőre titok. Feltehetőleg ez a darab is része lesz majd annak a fesztiválnak, amelyet Moldován Domokos a Buda­pesti Kamaraopera tízéves év­fordulójára, 2001-re szeretne megszervezni. A középpont­ban, ismerve régi szerelmét, majdnem biztos, hogy Monte­verdi áll majd. Hogy mi lehet az oka a ba­rokk zene Európa-szerte ta­pasztalható reneszánszának? - Az, hogy nagyon szép. Ennél többet aligha tudok mondani róla - mondja Moldo­ván Domokos. - Volt idő, ami­kor feledésbe merült, de ma újra él, örüljünk neki. (forci) Kiosztották a Kós Károly-díjakat A népi építészetért Az idei Kós Károly-díjakat csü­törtökön osztották ki a Földmű­velődési és Vidékfejlesztési Mi­nisztériumban. Egyéni Kós Ká­­roly-díjjal ismerték el Winkler Gábor egyetemi tanár tevékeny­ségét, amellyel elsősorban Győr építészeti együttesének, belváro­sának helyreállításában részt vett. Winkler Gábor nevéhez fűződik Pápa rendezési terve is, valamint igen kimagasló eredményt ért el az elmúlt száz év építészeti kuta­tásában. Oktatóként és a hazai, valamint nemzetközi szervezetek tisztségviselőjeként egyaránt kiválóan képviselte. Szanticska falu rövid ideje még kihalásra volt ítélve, ma már - elsősorban Pál István ön­­kormányzati vezető munkájának köszönhetően - az értékes pa­rasztházak, a népi építészet jó néhány darabja, gondos gazdára találtak. Endrey Walter profesz­­szor a történelemtudományok képviselője és doktora. Az egyé­ni Kós Károly-díjat elsősorban Budapest múltjának kutatásáért kapta. Az ő munkásságának kö­szönhető az is, hogy létrejött Óbudán a Magyar Textilipari és Textil­történeti Múzeum. Közösségi díjat adományoz­tak a Kós Károly Egyesülés részére, amely 1988-ban létesült, és azóta méltóképen őrzi Kós Károly szellemi örökségét. Az Építéstudományi Egye­sület az idén ünnepli fennállásá­nak 50. évfordulóját. Különösen fontos az a tevékenysége, amely a határon túli - elsősorban erdé­lyi - építészekhez fűződik. A Népligetben létesített Bajnokok sétánya és Milleniumi emlék­park képzőművészeti alkotásai­nak szervezőcsoportja a park­ban felállított szobrok megvaló­sításáért kapott közösségi Kós Károly-díjat. (f. j.) IMI KIÁLLÍTÓTEREM Tiszta fonnák HÁROM KISGALÉRIA fogott össze a Madách Imre úton, s úgy határozott, ha már úgyis egymás társaságában léteznek, miért ne szervezhetnék úgy, hogy kiállítási megnyitójuk egybeessen? Szerdán, 15-én este tehát az Éri Galéria, a Rátz Stúdió Galé­ria és a Madách 5. Galéria egyszerre nyitotta meg az amerikai festőművészek munkáiból rendezett évadzáró tárlatát. Az Éri Galéria Sam Francis, a Madách 5. Galéria Andy Warhol színes nyomatait állította ki, míg a Rátz Galéria együtt mutatta be Sol Le Witt néhány litográfiáját Trombitás Tamás legújabb munkáival. A geometriai formák határozzák meg Trombi­tás Tamás munkáit. Szobrász volta ellenére gyakran készít grafikákat, ezúttal azonban színes festménye­ket állított ki. Az utóbbi években elsősorban nagy­méretű vas négyzettömböket láthattunk tőle, ame­lyekbe meghatározott ritmus szerint szabályos egyenesekkel belevágott, így a kocka tömbjét a megszakításokkal felszabdalt mezők határolták. Ugyanezt a rendet, ritmust láthatjuk grafikáin. Fest­ményein most továbbment ennél: a mértani formát már nem csupán hosszában és székében osztotta különféle mezőkre, hanem kiugrasztotta felületüket a síkból, és puha, kitömött formákkal „testet”, új dimenziót adott nekik. Ezzel a térbeliséggel újfajta hatást ért el: a fellazított - bár keményre tömött - felületen az erőteljes szín mellett megjelentek a plasztikákra jellemző árnyékok - amelyek különö­sen a fehér felületen érvényesülnek -, s hogy ezt még hangsúlyossá tegye, a korábbi vonalak helyén a lapos síkokkal tördeli fel a teret. Különböző for­mák: kemény síkok és puha, duzzadó felületek kapcsolódnak össze, hatolnak egymásba, játékuk „izgalmát” a színek teszik teljesebbé. ÜVEGPLASZTIKÁKKAL ritkán találko­zunk a kiállítótermekben. Pedig tehetséges szobrá­szaink közül többen is ezt a nehezen előállítható, ipari hátteret és sok szakértelmet kívánó anyagot választották. A mostani kisgalériák bármelyike al­kalmas volna arra, hogy dicsekedjen Buczkó György vagy Budahelyi Tibor munkáival. Munkáik kis helyen elférnek, gyakran igénylik is, hogy kö­zelről megszemléljük őket, mert az anyagban rejlő szépség, amely bravúros anyagismeret, szakmai fortély eredménye, csak így tárni föl előttünk. A galériatulajdonosok érthetetlen módon mégis előbb rendezik meg egy közepes tehetségű festő tárlatát, mint hogy az üvegplasztikákat választanák. Pedig a súlyos üvegtesteknek még a törékenységétől sem kellene félni, és most még valamelyikük azt is elér­hetné, hogy „kisajátítja”, rendszeresen vállalja, hogy azoknak az üvegtervezőknek a legújabb mun­káit bemutatja, akik nagy sikerrel, rendszeresen szerepelnek az elegáns nyugati kiállítótermekben, és a nemzetközi mezőnyben díjakat nyernek, dicső­séget szereznek nemcsak maguknak, de a kiállító­teremnek is, amely fölvállalta őket. MUNKÁCSY-DÍJAS szobrászainkat, Buczkó Györgyöt és Budahelyi Tibort a kisgalériások szűklátókörűsége így szokatlan helyre, egy üveg­raktárból kialakított Közraktár utcai kiállítási térbe szorította (ahová a Nagyvásárcsarnokot a tatarozás idején ideiglenesen kiköltöztették, s ahová most munkaidőben kocsival is be lehet hajtani). Érde­mes felkeresni, mert nagyszerű kiállítás részesei lehetünk. Buczkó Györgytől eddig többnyire dina­mikus, kirobbanó feszültséggel teli üvegplasz­tikákat láthattunk, most fegyelmezett, már-már csaknem mértani formákat, függőónokat készített, s ebbe a kicsiny, szoros formába feszítette bele az anyagot és saját indulatait. A súlyos, tömör formák némelyikénél még az anyagszerűségről, az üveg szépségéről is lemondott, a fekete testek nehéz vasnak, fémnek látszanak. Másutt viszont úgy él a technika adta lehetőséggel, úgy hangsúlyozza az anyag szépségét, hogy a képlékeny üvegbe több­szörösen is belemerítette az üvegfúvó pipát, de csak annyira fúvatta meg az üveget, hogy az, mint egymásra rakódott csöppek vagy buborékok halmaza jelenjen meg, és négy-ötszörös falat al­kotva föltárja belső világát. Budahelyi Tibor a fémplasztikák, fémszobrok után választotta az üveget, és néhány szimpózium elég volt számára, hogy ezt az anyagot is kiismerje, biztosan kezelje. Budahelyi egyszerre alkalmazza az üvegen a hagyományos üvegkezelési techniká­kat: hol megfúvatja a formába szorított anyagot - így nagyszerű vázák kerülnek ki így a keze alól - , hol tömören használja az üveget, és mechanikusan, utólag alakítja, csiszolja a kívánt formára. Máskor szembeállítja a kétféle módon megmunkált anya­got: a puha, hutakész plasztikát átszúrja a tűhegyes­re csiszolt üvegrúddal. Legszebb munkája az, ahol a megcsiszolt üvegrudat fémbe foglalja, és milli­méteres pontosságú testet, valóságos „üvegfegy­vert” készít belőle. Fekete Judit Mahir Nemzet 11 E NAPLÓ II. JÁNOS PÁL PÁPÁNAK ajándékozta az Akadémiai Ki­adó az Isztambuli antifonálé most megjelent hasonmás ki­adásának egyik első példányát. A nemzeti és a keresztény kul­túra szempontjából is korszakos jelentőségű könyvet szerdán ad­ta át a Szentatyának a Vatikán­ban Harrach Péter szociális és családügyi miniszter, Semjén Zsolt egyházi ügyekért felelős helyettes államtitkár, valamint Tar Pál, hazánk vatikáni nagy­követe. MILLENNIUMI hangversenyt rendez az amerikai nagykövetség december 18-án délelőtt 11 óra­kor a Mátyás-templomban Bach, Beethoven, Kodály műveiből. Beethoven IX. szimfóniáját a Budapesti Filharmonikus Társa­ság zenekara, a Magyar Rádió és Televízió kórusa adja elő Rico Saccani vezényletével. Szólót énekel Marton Éva, Pánczél Éva, Muck József és Kovács István. A FESZTIVÁLZENEKAR ma és december 18-án este ad koncertet a Zeneakadémián. Az együttes szólistájaként az orosz származású gordonkaművész, Boris Pergamenschikov lép pó­diumra. A koncerteken Mahler, Bruch, Bloch és Bruckner mű­vei hangzanak el. KARÁCSONYI hangversenyt rendez december 20-án, hétfő este hét órakor a budai ciszterci Szent Imre-templomban (XI., Villányi út 25.) a Magyar Zene­­művészeti Társaság. A koncer­ten a Magyar Rádió gyermekkó­rusa és Virágh András orgona­művész lép fel, vezényel Thész Gabriella és Nemes László Nor­bert, közreműködik Hegyesi Gabriella fuvolaművész. A mű­soron, amelyet betlehemes játék előz meg, többek között Bach, Szokolay, Mohay, Liszt, Fauré, Dupré, Kocsár és Kodály művei szerepelnek.

Next