Magyar Nemzet, 2000. november (63. évfolyam, 256-280. szám)
2000-11-04 / 258. szám
38Magyar Nemzet Magazin 2000. november 4., szombat Nem tudjuk, minő szempontok vezérelték a versenytitkárokat, hogy a köztársasági díjakat november 28-ra, illetve 29-re írták ki. Talán a Károlyi-féle második köztársaság és a Szűrös Mátyás"által kikiáltott negyedik respublika között kerestek valamely kompromisszumot. Ám ezen az apróságon felesleges lenne hosszasan boronganunk. Mint a múltkor is említettem, a nemzeti ünnepeket nem a versenytereken kell megülnünk. S tapasztalatom is az, hogy a közönség ünnepnapokon sem mutat több pátoszt, mint egy szürke hétköznapon. Szombat délután az ügetőn igen derék mezőny sorakozott fel, hogy némi hasznot húzzon az éppen esedékes államforma tiszteletére kiírt versenyből - ha belegondolunk, egy évszázaddal ezelőtt a Király Díj okozott hasonló izgalmakat. Szinte magától értetődik, hogy a Köztársasági Díjban trónfosztás történt, de a végeredmény mégis váratlan volt és meglepő. Nem az sokkolta a fogadókat, hogy Butterfly ismét megverte Zala Szépét (zsinórban harmadszor tette ezt), hanem az, hogy Világjáró közéjük ékelődött. A kvóta az égbe szökött, akár 1990. október 23-án a lelkesedés, bár ez esetben csak egy szűk kisebbség örült igazán: azok, akik eltalálták a 942 forintos befutót és a 9492 forintos hármast. A fogadók abból indultak ki, hogy az első két helyezettre nincs gond, harmadik meg akárki lehet, de ezen okoskodásuk hiába látszott megalapozottnak, most nem jött be. Kevesen számoltak azzal, hogy Világjáró, aki idén többnyire csak a háttérből figyelte a győztesek panorámáját, ezúttal a második helyre téved, és nem fel-, hanem visszanéz Zala Szépére. Őszintén megvallom, magam sem számítottam ily „kozmopolita” merényre, de magára vessen, aki egy lóversenyfutam előtt nem méri fel a republikanizmus, az internacionalizmus, a legitimizmus és a turizmus rejtett összefüggéseit. Vasárnap a galoppon csak négy ló indult a Köztársasági Díj elnyeréséért. A jámbor turilátogató kapásból elkönyvelte, hogy ez a verseny arra jó, hogy Akito a „köztársaságtól” nyerjen koronát egész évi teljesítménye jutalmaként. Dinamika és Waters Edge látszott a két piacénak, míg Gekkónak előre kioszthatták volna a negyedik helyet. Ez volt az a futam, ahol a klasszis elhomályosította még az öreg lovisok tisztánlátását is, mert nem tették fel a kérdést, adhat-e Akito 7,5 kiló előnyt a rohamosan fejlődő Dinamikának. Én feltettem a kérdést, nem magamnak, hanem egyenesen a két ló tulajdonosának, Bagi Imrének, aki úgy vélte, Akito ezt a feladatát is könnyedén megoldja, Elbio még ilyen súlyviszonyok között sem lehet veszélyes rá. Hozzáteszem, Bagi Imre soha nem fogad, én pedig erre a futamra nem fogadtam, mert csak a tiszta sport érdekelt. Mindketten jól tettük. Dinamika végig vezetve nyert, detronizálta Akitót, aki csak az utolsó száz méteren tudott ellépni a rendkívül szívósan küzdő Gekko mellett. Waters Edge nem volt leszakadva, de momentum nélkül futva lett negyedik. A kis létszámú mezőnyben kifizetett 241 forintos hármas befutó akár kvótarekordként is felfogható. A kétévesek kritériumában nem nevezték a mindenféle korosztályos nagydíjat megnyerő Leylandi Ciprust és hűséges famulusát, a rendszeres második Tűzvarázst. Nyílt lett a verseny, talán Danilo számított nagyobb esélynek, de rá sem volt ajánlatos feltenni inget-gatyát. Fineszes fogadó nem dől be semmilyen favoritnak, ha Bagi-lovak is vannak a mezőnyben, főleg, ha az egyik April Sunnak, a másik Akitónak a testvére. Igaz, hogy April Surprise és Apple Bloome eddig nem mutattak oly magas formát, amivel söpörhetik a mezőnyt, de saját pénze ellensége az, aki nem kalkulálta nyerőnek őket. A startnál Apple Bloome hat-hét hosszal megkésett, ám a hátrány ellenére sem zavartatta magát. Százzal a cél előtt már az élen volt, s biztosan megverte istállótársát, April Surprise-t. Dannét vezető pozícióban, hátulról fellökték, így a mén kiesett a ritmusból, és Krix-Krax is levette a dobogós helyről. Felborult futam volt, nem tisztázta a kétévesek közötti erőviszonyokat. Apple Bloom lenne ilyen jó, netán a többiek ennyire gyengék? Én nem látom még (nem vettem észre) az idei kétévesek között az igazán nagy lovat, de ez nem jelent semmit. Egyrészt keveset számít, amit én látok, másrészt ki látta tavaly ilyenkor Rodrigóban a derbingerőt? A kétéveseknél egyelőre köztársaság van, közöttük még nincs király. Futottak még... Kétévesek köztársasága B U r, r 0 Miki.és Önök kérdezik az ügyvéd válaszol Bár Erdős Győrt,________________________ „Magányos” jeligére Hozzám intézett kérdése öröklési joggal kapcsolatos. Az öröklés a tulajdon átszállásának sajátos formája, amely az örökhagyó halálával következik be, és amelynek eredményeképpen az örökhagyó vagyonát az örökös megszerezheti. Az örökhagyó tehát öningó és ingatlan vagyontárgyaival haláláig szabadon rendelkezhet, azokat a leendő örökös vagy örökösök hozzájárulása nélkül elidegenítheti. A színházműsor ezen a héten technikai okok miatt kimaradt lapunkból. A jövő héten a megszokott helyen közöljük. Olvasóink elnézését kérjük! MŰKINCSEK - ÁRVERÉSEK - GALÉRIÁK Szeleczky Zita ebédlőgarnitúrája MP. S 7 A R Q F. R N . Úgy tűnik, a Nagyházi Galéria és Aukciósház kezdte a legnagyobb lendülettel az őszi aukciós évadot: szeptember végi grafikai és műtárgyárverése után október 10. és 12. között újabb, háromnapos árverést rendezett, november 3-án pedig 57. aukcióját, amelyen újra festmények és grafikák kerültek kalapács alá. Amíg más aukciósházaknál terminushalasztások vagy éppen hangos botrányok jelzik, hogy nincs minden rendben a hazai műtárgy-kereskedelemben, addig itt - úgy tűnik - a megszokott kerékvágásban haladnak a dolgok. A váltás szándéka egyelőre arculatváltásban jelentkezik, legalábbis a katalógusoknál. A címlap egységes grafikai megformálást kapott, s ami a lényeg, a közölt reprodukciók színvonala is javult. Mindent összevéve a legutóbbi, októberi festmény- és műtárgyárverés három nyugodt napot jelentett. Nem szerepeltek a tételek között tízmilliós nagyságrendűek, de a festményárverés első napján jó néhány kvalitásos kép képviselte a XIX-XX. századi magyar festészetet. Márffy Ödön két alkotása közül az egyik, a 2,2 millióról indított Halászok az öbölben című olajkép érte el az aukció legmagasabb leütési árát, négymillió forintot. Másfél millióról indulva 2,2 millióért ment el Koszta József Fehér falak című drámai erejű vászna, licit nélkül ugyanennyiért talált gazdára Szőnyi István 1950-ben festett Kék Duna című olajtemperája. A Nyolcak csoport egykori tagja, a majdnem száz évet élt Orbán Dezső Cézanne hatását mutató csendélete 600 ezerről indult, s háromszoros áron, 1,8 millióért kelt el, a másik Márffy-kép, a Fésülködő nő ára 850 ezerről 1,3 millióra ment fel. A „milliósok” táborába tartozott még Vörös Géza virágcsendélete (1,1 millió) és Gyürky Béla Rubens- és Van Dyck-másolata. A második nap legmagasabb eredményét egy meglehetősen ismeretlen festő, Mányai József Délutáni pihenő című vászna érte el. Háromszázhatvanezres indulás után 950 ezerért kelt el, ami azt jelenti, hogy a nagybányai iskola újabb képviselői kerülnek az érdeklődés középpontjába. A harmadik napon a műtárgyak árverésén egy XIX. század második felében készült magyar írószekreter érte el a legmagasabb leütési árat, 3,8 millió forintot, majd kétmillió forintért kelt el egy posztamensen álló empire lámpapár, 1,8-ért egy XVIII. századi magyar emeletes írószekrény. Nem elsősorban a műtárgyak értéke, inkább az egykori tulajdonos személye miatt volt érdekes az az összeállítás, amely festményekből, műtárgyakból állt. Szeleczky Zita műtárgyai közül a Sheratonstausa, az Egyesült Államokban a XX. században készült ebédlőgarnitúra kelt el a legmagasabb áron, 550 ezer forintért. Festményei közül a Muskátlik című kép iránt mutatkozott a legnagyobb érdeklődés, amely a XX. század elején készült, s az E. Ferenczy jelzést viseli: 80 ezres indulóár után 200 ezernél koppant a kalapács. Hétvége Bécsben A karácsonyfa története Új, érdekes programot kínál a schönbrunni kastély az ünnepet megelőző időszakban. A Bergl-szobákban tekinthető meg a karácsonyfa történetét ismertető kiállítás. Több ezer tárgy segítségével csaknem négyszáz esztendő históriáját idézik fel a barokk és biedermeier kortól az iparosodás s a Jugendstil korszakán át az első és második világháborún keresztül napjainkig. Az első szerény díszítéseket a családok maguk csinálták papír és sütemények felhasználásával. A biedermeier korban az asztalra helyezték a fát, megjelentek az első golyók, csillagok, amelyeket később mind drágább, sokszor kihívó díszek követtek, hiszen a jómódú polgárság ezzel is bizonyítani akart. A Jugendstil a finom ezüstdíszeket helyezte előtérbe, míg az első világháborúban a nemzeti színek domináltak, a tengeralattjáró alakú farátétekkel. A nácizmus alatt először a régi germán szimbólumok árasztották el a fákat, következtek a horogkeresztek, sőt a Hitlert éltető kis feliratok. A második világháborút követően mindenki a maga ízlése és elképzelései szerint díszíti karácsonyfáját, amire a kiállítás is tanúságul szolgál. (Nyitva hétfőtől péntekig 14-19, hét végén 12 és 19 óra között.) Még egy schünbrunni újdonság: a kastély előtti karácsonyi vásár megnyitása után a hétvégéken negyedóránként díjmentes hintójárat közlekedik a pavilonok, illetve az állatkert között. Hundertwasserra emlékezve A KunstHaus Wienben (3. Untere Weissgerberstrasse 13), ami szintén a nemrég elhunyt művész alkotása, november 30-a és február 25-e között látható majd a Hundertwasser életművét bemutató kiállítás. Bécsi munkái, elsősorban a híres Hundertwasse-ház mellett felvonultatják majd a Japánban, Németországban és az Egyesült Államokban realizált terveinek modelljeit is. Bevezetőként a „természettel kötött hétpontos békeszerződés” szövege olvasható majd, amelynek első fejezete szerint meg kell tanulnunk a természet nyelvét, hogy megérthessük azt. Célozva a máig sem csituló vitákra a kiállítás címe önmagáért szólhat: Gyűlölve-Építve-Szeretve, az Utópiától a Realitásig. Előzetes tudnivalók már megtalálhatóak a www.kunsthauschen.at alatt. A Színházi Múzeum kincseskamrájából A bécsi Színházi Múzeum (1. Lobkowitzplatz 2) ezúttal több mint másfél millió tárgyat tartalmazó gyűjteményének „kincseskamrájából” kínál összeállítást. Nem tematikus összeállításról van szó, de aligha érdektelen. Látható például a Nuda Veritas című Klimt-olajfestmény, amely Hermann Bahr, az ismert színpadi szerző hagyatékából került oda, vagy kiállítják a Pablo Picasso által tervezett jelmezeket, amelyeket a művész a bécsi Operaháznak készített a Háromszögletű kalap című táncjáték 1964-es bemutatójára. Tematikus kiállítással készülnek Johann Nestroy születésének kétszázadik évfordulójára. A Lumpáciusz Vagabundusz szerzője, akinek Talizmánját a minap vitték színre Budapesten is, énekesként és vígjátéki színészként kezdte pályáját, majd az igazgatói székbe ült, de igazán népszerű az emberi gyengeséget és a társadalmi visszásságokat bíráló darabjaival lett. Egy érdekesség a sok közül: láthatók a darabok eredeti kéziratai a korabeli cenzorok megjegyzéseivel és erőteljes húzásaival... (A kiállítás december 8-tól április végéig tart nyitva.) (összeállításunk a Compress közreműködésével készült) N * *6 ¡ N 2 0 BÉLYEGGYŰJTÉS A Hungarofila Kft. december 2-án rendezi meg 19. bélyegárverését. A gyűjtők ezúttal is világritkaságokkal gyarapíthatják készletüket. Kalapács alá kerül az Ausztriában nyomatott első magyar bélyegek közé tartozó, 1867-es, zöld helyett piros színű 3 Kr-os bélyeg, valamint az úgynevezett Szigetvár-Provizórium. Mellettük más érdekes és ritka bélyegek, hagyatékból származó gyűjtemények várják új tulajdonosaikat. Különösen érdekes lehet az árverés az első világháború utáni időszak bélyegei, az egyedi és alig található eredeti futott küldemények (mint például az aradi és temesvári korszak levelei), a ritka repült levelek a magyar klasszikus bélyegritkaságok iránt érdeklődőknek. CL11_ ‹4-» ›UON/» ̇ KIÁLLÍTÁS Közlekedési Múzeum A távolság legyőzése címmel tartanak filmvetítést a múzeumban november 4- én, szombaton és november 5-én, vasárnap délelőtt 1/4 12 órai kezdettel. A szombat délelőtti tárlatvezetés Magyarország XIX. század eleji közlekedését mutatja be, vasárnap délelőtt pedig Horvátország, ezen belül Fiume közlekedéstörténeti emlékei között kalauzolják az érdeklődőket. Mezőgazdasági Múzeum Egyre messzebb: Séta a pálmafák alatt címmel nyílik meg november 8-án kiállítás Bibiana Velez kolumbiai festőművésznő alkotásaiból. Béke Galéria A Radison SAS Béke Hotel galériája október 27-től Pável Zoltán festményeit mutatja be. A Zoltime-Krisztime című kiállítás november 12-ig tekinthető meg. Templomok egyházi zenéje November 5., vasárnap Belvárosi főplébánia-templom, délelőtt tíz óra. Palestrina: Missa brevis. Lassus: Jubilate Deo. Orgonái: Virgált András Gábor. A templom kórusát Virágh András vezényli. Budai Ciszterci Szent Imre-templom (XI., Villányi út), este hét óra. Szent Imre-napi búcsú. Gounod: Szent Cecilia-mise. Közreműködnek: Lipták Mária, Basky István és Korpás Ferenc (ének), valamint a kőbányai Szent Lászlótemplom kórusa (karigazgató: Varsányi István) és a Budai Ciszterci Szent Alberik kórus. Orgonán kísér: Áchim Erzsébet. Vezényel: Somogyváry Ákos. Budavári Nagyboldogasszony (Mátyási-templom, délelőtt tíz óra. Deák Bárdos György: Szent Imre-mise. Orgonái: Hock Bertalan. A templom énekkarát vezényli: Tardy László. Deák téri evangélikus templom, délelőtt tizenegy óra. Az istentiszteleten J. S. Bach: Eine feste Burg ist unser Gott - 80. kantáta. Közreműködnek: Zádori Mária, Németh Judit, Marosvári Péter, Moldvay József, Trajtler Gábor. A Lutheránia énekkart Kamp Salamon vezényli. Szent István-bazilika, délelőtt tíz óra. Bárdos: Missa III. Harmat: De profundis. Orgonái: Koloss István. A templom énekkarát Fehér László vezényli. November 9., csütörtök Szent István-bazilika, este fél hétkor vesperás (énekes esti dicséret) a fővárosi kántorátus közreműködésével.