Magyar Nemzet, 2000. november (63. évfolyam, 256-280. szám)

2000-11-04 / 258. szám

38Magyar Nemzet Magazin 2000. november 4., szombat N­em tudjuk, minő szempontok vezérelték a versenytitkárokat, hogy a köztársasági díjakat november 28-ra, illetve 29-re írták ki. Talán a Kár­olyi-féle második köztársaság és a Szűrös Mátyás"által kikiáltott negye­dik respublika között kerestek valamely kompromisszumot. Ám ezen az apróságon felesleges lenne hosszasan boronganunk. Mint a múltkor is említet­tem, a nemzeti ünnepeket nem a versenytereken kell megülnünk. S tapasztalatom is az, hogy a közönség ünnepnapokon sem mutat több pátoszt, mint egy szürke hétköznapon. Szombat délután az ügetőn igen derék mezőny sorakozott fel, hogy némi hasznot húzzon az éppen esedékes államforma tiszteletére kiírt versenyből - ha belegondolunk, egy évszázaddal ezelőtt a Király Díj okozott hasonló izgal­makat. Szinte magától értetődik, hogy a Köztársasági Díjban trónfosztás tör­tént, de a végeredmény mégis váratlan volt és meglepő. Nem az sokkolta a fo­gadókat, hogy Butterfly ismét megverte Zala Szépét (zsinórban harmadszor tette ezt), hanem az, hogy Világjáró közéjük ékelődött. A kvóta az égbe szökött, akár 1990. október 23-án a lelkesedés, bár ez esetben csak egy szűk kisebbség örült igazán: azok, akik eltalálták a 942 forintos befutót és a 9492 forintos hár­mast. A fogadók abból indultak ki, hogy az első két helyezettre nincs gond, har­madik meg akárki lehet, de ezen okoskodásuk hiába látszott megalapozottnak, most nem jött be. Kevesen számoltak azzal, hogy Világjáró, aki idén többnyire csak a háttér­ből figyelte a győztesek panorámáját, ezúttal a második helyre téved, és nem fel-, hanem visszanéz Zala Szépére. Őszintén megvallom, magam sem számí­tottam ily „kozmopolita” merényre, de magára vessen, aki egy lóversenyfutam előtt nem méri fel a republikanizmus, az internacionalizmus, a legitimizmus és a turizmus rejtett összefüggéseit. Vasárnap a galoppon csak négy ló indult a Köztársasági Díj elnyeréséért. A jámbor turilátogató kapásból elkönyvelte, hogy ez a verseny arra jó, hogy Akito a „köztársaságtól” nyerjen koronát egész évi teljesítménye jutalmaként. Dina­mika és Waters Edge látszott a két piacénak, míg Gekkónak előre kioszthatták volna a negyedik helyet. Ez volt az a futam, ahol a klasszis elhomályosította még az öreg lovisok tisztánlátását is, mert nem tették fel a kérdést, adhat-e Akito 7,5 kiló előnyt a rohamosan fejlődő Dinamikának. Én feltettem a kérdést, nem magamnak, hanem egyenesen a két ló tulajdo­nosának, Bagi Imrének, aki úgy vélte, Akito ezt a feladatát is könnyedén meg­oldja, Elbio még ilyen súlyviszonyok között sem lehet veszélyes rá. Hozzáte­szem, Bagi Imre soha nem fogad, én pedig erre a futamra nem fogadtam, mert csak a tiszta sport érdekelt. Mindketten jól tettük. Dinamika végig vezetve nyert, detronizálta Akitót, aki csak az utolsó száz méteren tudott ellépni a rendkívül szívósan küzdő Gekko mellett. Waters Edge nem volt leszakadva, de momen­tum nélkül futva lett negyedik. A kis létszámú mezőnyben kifizetett 241 forin­tos hármas befutó akár kvótarekordként is felfogható. A kétévesek kritériumában nem nevezték a mindenféle korosztályos nagydíjat megnyerő Leylandi Ciprust és hűséges famulusát, a rendszeres második Tűzva­rázst. Nyílt lett a verseny, talán Danilo számított nagyobb esélynek, de rá sem volt ajánlatos feltenni inget-gatyát. Fineszes fogadó nem dől be semmilyen favoritnak, ha Bagi-lovak is vannak a mezőnyben, főleg, ha az egyik April Sunnak, a másik Akitónak a testvére. Igaz, hogy April Surprise és Apple Bloome eddig nem mutat­tak oly magas formát, amivel söpörhetik a mezőnyt, de saját pénze ellensége az, aki nem kalkulálta nyerőnek őket. A startnál Apple Bloome hat-hét hosszal megkésett, ám a hátrány ellenére sem zavartatta magát. Százzal a cél előtt már az élen volt, s biztosan megverte istál­lótársát, April Surprise-t. Dann­ét vezető pozícióban, hátulról fellökték, így a mén kiesett a ritmusból, és Krix-Krax is levette a dobogós helyről. Felborult futam volt, nem tisztázta a kétévesek közötti erőviszonyokat. Apple Bloom lenne ilyen jó, ne­tán a többiek ennyire gyengék? Én nem látom még (nem vettem észre) az idei két­évesek között az igazán nagy lovat, de ez nem jelent semmit. Egyrészt keveset szá­mít, amit én látok, másrészt ki látta tavaly ilyenkor Rodrigóban a derbingerőt? A kétéveseknél egyelőre köztársaság van, közöttük még nincs király. Futottak még... Kétévesek köztársasága B U r, r 0 Miki.és Önök kérdezik­­ az ügyvéd válaszol Bár Erdős Győrt,________________________ „Magányos” jeligére Hozzám intézett kérdése öröklési joggal kapcsola­tos. Az öröklés a tulajdon átszállásának sajátos for­mája, amely az örökhagyó halálával következik be, és amelynek eredményeképpen az örökhagyó vagyonát az örökös megszerezheti. Az örökhagyó­­ tehát ön­­­ingó és ingatlan va­gyontárgyaival haláláig szabadon rendelkezhet, azo­kat a leendő örökös vagy örökösök hozzájárulása nél­kül elidegenítheti. A színházműsor ezen a héten technikai okok miatt kimaradt lapunkból. A jövő héten a megszokott helyen közöljük. Olvasóink elnézését kérjük! MŰKINCSEK - ÁRVERÉSEK - GALÉRIÁK Szeleczky Zita ebédlőgarnitúrája MP. S 7 A R Q F. R N . Ú­gy tűnik, a Nagyházi Galéria és Aukciósház kezdte a legnagyobb lendülettel az őszi aukciós évadot: szep­tember végi grafikai és műtárgyárverése után októ­ber 10. és 12. között újabb, háromnapos árverést rendezett, november 3-án pedig 57. aukcióját, amelyen újra festmények és grafikák kerültek kalapács alá. Amíg más auk­ciósházaknál terminushalasztások vagy éppen hangos botrá­nyok jelzik, hogy nincs minden rendben a hazai műtárgy-ke­reskedelemben, addig itt - úgy tűnik - a megszokott kerékvá­gásban haladnak a dolgok. A váltás szándéka egyelőre arculat­­váltásban jelentkezik, legalábbis a katalógusoknál. A címlap egységes grafikai megformálást kapott, s ami a lényeg, a közölt reprodukciók színvonala is javult. Mindent összevéve a legutóbbi, októberi festmény- és műtárgyárverés három nyugodt napot jelentett. Nem szere­peltek a tételek között tízmilliós nagyságrendűek, de a fest­ményárverés első napján jó néhány kvalitásos kép képvisel­te a XIX-XX. századi magyar festészetet. Márffy Ödön két alkotása közül az egyik, a 2,2 millióról indított Halászok az öbölben című olajkép érte el az aukció legmagasabb leütési árát, négymillió forintot. Másfél millióról indulva 2,2 milli­óért ment el Koszta József Fehér falak című drámai erejű vászna, licit nélkül ugyanennyiért talált gazdára Szőnyi Ist­ván 1950-ben festett Kék Duna című olajtemperája. A Nyol­cak csoport egykori tagja, a majdnem száz évet élt Orbán Dezső Cézanne hatását mutató csendélete 600 ezerről in­dult, s háromszoros áron, 1,8 millióért kelt el, a másik Márffy-kép, a Fésülködő nő ára 850 ezerről 1,3 millióra ment fel. A „milliósok” táborába tartozott még Vörös Géza virágcsendélete (1,1 millió) és Gyürky Béla Rubens- és Van Dyck-másolata. A második nap legmagasabb eredményét egy meglehetősen ismeretlen festő, Mányai József Délutáni pihenő című vászna érte el. Háromszázhatvanezres indu­lás után 950 ezerért kelt el, ami azt jelenti, hogy a nagybá­nyai iskola újabb­ képviselői kerülnek az érdeklődés közép­pontjába. A harmadik napon a műtárgyak árverésén egy XIX. század második felében készült magyar írószekreter érte el a legmaga­sabb leütési árat, 3,8 millió forintot, majd kétmillió forintért kelt el egy posztamensen álló empire lámpapár, 1,8-ért egy XVIII. századi magyar emeletes írószekrény. Nem elsősorban a műtárgyak értéke, inkább az egykori tulajdonos személye mi­att volt érdekes az az összeállítás, amely festményekből, mű­tárgyakból állt. Szeleczky Zita műtárgyai közül a Sheraton­­stausa, az Egyesült Államokban a XX. században készült ebéd­lőgarnitúra kelt el a legmagasabb áron, 550 ezer forintért. Fest­ményei közül a Muskátlik című kép iránt mutatkozott a legna­gyobb érdeklődés, amely a XX. század elején készült, s az E. Ferenczy jelzést viseli: 80 ezres indulóár után 200 ezernél kop­­pant a kalapács. Hétvége Bécsben A karácsonyfa története Új, érdekes programot kínál a schönbrunni kastély az ünnepet megelőző időszakban. A Bergl-szobákban tekinthető meg a karácsonyfa történetét ismertető kiállítás. Több ezer tárgy segítségével csaknem négyszáz esztendő históriáját idézik fel a barokk és biedermeier kortól az iparosodás s a Jugendstil korszakán át az első és második világháborún keresztül napjainkig. Az első szerény díszítéseket a csa­ládok maguk csinálták papír és sütemények felhasználásával. A biedermeier korban az asztalra he­lyezték a fát, megjelentek az első golyók, csillagok, amelyeket később mind drágább, sokszor kihívó díszek követtek, hiszen a jómódú polgárság ezzel is bizonyítani akart. A Jugendstil a finom ezüstdí­szeket helyezte előtérbe, míg az első világháborúban a nemzeti színek domináltak, a tengeralattjáró alakú farátétekkel. A nácizmus alatt először a régi germán szimbólumok árasztották el a fákat, követ­keztek a horogkeresztek, sőt a Hitlert éltető kis feliratok. A második világháborút követően minden­ki a maga ízlése és elképzelései szerint díszíti karácsonyfáját, amire a kiállítás is tanúságul szolgál. (Nyitva hétfőtől péntekig 14-19, hét végén 12 és 19 óra között.) Még egy schünbrunni újdonság: a kastély előtti karácsonyi vásár megnyitása után a hétvégéken ne­gyedóránként díjmentes hintójárat közlekedik a pavilonok, illetve az állatkert között. Hundertwasserra emlékezve A KunstHaus Wienben (3. Untere Weissgerberstrasse 13), ami szintén a nemrég elhunyt művész al­kotása, november 30-a és február 25-e között látható majd a Hundertwasser életművét bemutató kiállítás. Bécsi munkái, elsősorban a híres Hundertwasse-ház mellett felvonultatják majd a Japán­ban, Németországban és az Egyesült Államokban realizált terveinek modelljeit is. Bevezetőként a „természettel kötött hétpontos békeszerződés” szövege olvasható majd, amelynek első fejezete szerint meg kell tanulnunk a természet nyelvét, hogy megérthessük azt. Célozva a máig sem csi­tuló vitákra a kiállítás címe önmagáért szólhat: Gyűlölve-Építve-Szeretve, az Utópiától a Realitá­sig. Előzetes tudnivalók már megtalálhatóak a www.kunsthauschen.at alatt. A Színházi Múzeum kincseskamrájából A bécsi Színházi Múzeum (1. Lobkowitzplatz 2) ezúttal több mint másfél millió tárgyat tartalmazó gyűjteményének „kincseskamrájából” kínál összeállítást. Nem tematikus összeállításról van szó, de aligha érdektelen. Látható például a Nuda Veritas című Klimt-olajfestmény, amely Hermann Bahr, az ismert színpadi szerző hagyatékából került oda, vagy kiállítják a Pablo Picasso által ter­vezett jelmezeket, amelyeket a művész a bécsi Operaháznak készített a Háromszögletű kalap című táncjáték 1964-es bemutatójára. Tematikus kiállítással készülnek Johann Nestroy születésének kétszázadik évfordulójára. A Lumpáciusz Vagabundusz szerzője, akinek Talizmánját a minap vit­ték színre Budapesten is, énekesként és vígjátéki színészként kezdte pályáját, majd az igazgatói székbe ült, de igazán népszerű az emberi gyengeséget és a társadalmi visszásságokat bíráló darab­jaival lett. Egy érdekesség a sok közül: láthatók a darabok eredeti kéziratai a korabeli cenzorok megjegyzéseivel és erőteljes húzásaival... (A kiállítás december 8-tól április végéig tart nyitva.) (összeállításunk a Compress közreműködésével készült) N­ *­ *6 ¡ N 2 0 BÉLYEGGYŰJTÉS A Hungarofila Kft. december 2-án rendezi meg 19. bélyegárverését. A gyűjtők ezúttal­ is világritkaságokkal gyarapíthatják kész­letüket. Kalapács alá kerül az Ausztriában nyomatott első magyar bélyegek közé tar­tozó, 1867-es, zöld helyett piros színű 3 Kr-os bélyeg, valamint az úgynevezett Szigetvár-Provizórium. Mellettük más ér­dekes és ritka bélyegek, hagyatékból szár­mazó gyűjtemények várják új tulajdonosa­ikat. Különösen érdekes lehet az árverés az első világháború utáni időszak bélyegei, az egyedi és alig található eredeti futott kül­demények (mint például az aradi és te­mesvári korszak levelei), a ritka repült le­velek a magyar klasszikus bélyegritkasá­gok iránt érdeklődőknek. CL11_ ‹4-» ›UO­­N­­/» ̇ KIÁLLÍTÁS Közlekedési Múzeum A távolság legyőzése címmel tartanak filmvetítést a múzeumban november 4- én, szombaton és november 5-én, vasár­nap délelőtt 1/4 12 órai kezdettel. A szombat délelőtti tárlatvezetés Magyar­­ország XIX. század eleji közlekedését mutatja be, vasárnap délelőtt pedig Hor­vátország, ezen belül Fiume közlekedés­történeti emlékei között kalauzolják az érdeklődőket. Mezőgazdasági Múzeum Egyre messzebb: Séta a pálmafák alatt címmel nyílik meg november 8-án kiállí­tás Bibiana Velez kolumbiai festőmű­vésznő alkotásaiból. Béke Galéria A Radison SAS Béke Hotel galériája októ­ber 27-től Pável Zoltán festményeit mu­tatja be. A Zoltime-Krisztime című kiállí­tás november 12-ig tekinthető meg. Templomok egyházi zenéje November 5., vasárnap Belvárosi főplébánia-templom, délelőtt tíz óra. Palestrina: Missa brevis. Lassus: Jubilate Deo. Orgonái: Virgált András Gábor. A templom kórusát Virágh András vezényli. Budai Ciszterci Szent Imre-templom (XI., Villányi út), este hét óra. Szent Imre-napi búcsú. Gou­nod: Szent Cecilia-mise. Közreműködnek: Lipták Mária, Basky István és Korpás Ferenc (ének), valamint a kőbányai Szent László­­templom kórusa (karigazgató: Varsányi Ist­ván) és a Budai Ciszterci Szent Alberik kórus. Orgonán kísér: Áchim Erzsébet. Vezényel: Somogyváry Ákos. Budavári Nagyboldogasszony (Mátyási-temp­lom, délelőtt tíz óra. Deák Bárdos György: Szent Imre-mise. Orgonái: Hock Bertalan. A templom énekkarát vezényli: Tardy László. Deák téri evangélikus templom, délelőtt tizenegy óra. Az istentiszteleten J. S. Bach: Eine feste Burg ist unser Gott - 80. kantáta. Közremű­ködnek: Zádori Mária, Németh Judit, Marosvári Péter, Moldvay József, Trajtler Gábor. A Lutheránia énekkart Kamp Sala­mon vezényli. Szent István-bazilika, délelőtt tíz óra. Bárdos: Missa III. Harmat: De profundis. Orgonái: Koloss István. A templom énekkarát Fehér László vezényli. November 9., csütörtök Szent István-bazilika, este fél hétkor vesperás (énekes esti dicséret) a fővárosi kántorátus közreműködésével.

Next