Magyar Nemzet, 2001. február (64. évfolyam, 27-50. szám)

2001-02-06 / 31. szám

ED Magyar Nemzet • Kultúra 2001. február 6., kedd Rovatvezető: Lőcsei Gabriella Gyászmise Sinkovits Imréért FEBRUÁR 9-ÉN, péntek délután 16.15-kor szentmise lesz a pesti ferencesek templomában a januárban elhunyt Sinkovits Imre, a Pesti Magyar Színház, volt Nemzeti Színház színmű­vészének lelki üdvéért. (MTI) Installációk 1992-1999 MILENA DOPITOVÁ cseh képző­művész Installációk 1992— 1999 című kiállításának meg­nyitóját csütörtökön 18 órakor tartják a budavári Ludwig Múzeumban. A művész mun­kásságát ismerteti Pavel Liska, a Brnói Művészetek Háza igaz­gatója. A tárlat március 11-ig látogatható. (Sz. A.) Muzsika Óbudán KÁROLYI PÁL szerzői estjén Szeverényi Ilona, Móri Beáta (cimbalom), Szigeti Szilvia (he­­­­gedű), Gyöngyössy Zoltán (fu­vola) és Hargitai Imre (zongo­ra) lép föl az Óbudai Társaskör­ben ma este 19 órakor (HL, Kiskorona u. 7.) (T. Z.) A narancs a tél gyümölcse A SPANYOL irodalomból szemel­­getnek a Károlyi-palota Kultu­rális Központ Lotz Termében csütörtökön délután 6 órakor. A Nagyvilág-estek sorozatának ezúttal Luis Mateo Diaz író, a spanyol akadémia tagja és Fernando Perpina-Robert, Spanyolország budapesti nagy­követe a vendége. Sztarenkij Pál színművész részleteket ol­vas föl A narancs a tél gyümöl­cse címen publikált modern spanyol elbeszéléskötetből, amelyet ez alkalommal mutat­nak be. (M. K.) Babonáskönyv A MAGYAR KÖNYVKLUB be­mutatja két új kiadványát, Sári László tibetológus A Hi­malája arca és Temesi Fe­renc író Babonáskönyv című művét február 14-én 16 óra­kor a Helikon Könyvesház­ban (VI., Bajcsy-Zsilinszky út 37.). A szerzőkkel Tarján Tamás irodalomtörténész beszélget. (A. Sz.) Szerdai filmklub ANIMÁCIÓS filmklubot indít holnap Budapesten a Lucia Laura Caféban a Varga Stú­dió. Szerdánként olyan, ha­zánkban eddig nem látott ani­mációs filmösszeállításokat mutatnak be a Váralja u. 3. sz. alatti klubban este 8 órá­tól, amelyek a külföldi tévé­adók népszerű programjai, és számos fesztiváldíjat nyertek. Első alkalommal válogatást láthatunk a National Film Board of Canada rövidfilmjei­ből. A bemutatót Varga Csaba animációs filmrendező kom­mentálja. (Sz. G.) Új igazgató az egri színház élén CSIZMADIA TIBORT választot­ta az egri Gárdonyi Géza Színház igazgató-főrendező­jévé a Heves megyei közgyű­lés. A 48 éves színházrende­ző, aki korábban a szolnoki Szigligeti Színházban és a bu­dapesti Népszínházban dol­gozott igazgató-főrendező­ként, augusztus elsejétől váltja fel a jelenlegi direktort, Beke Sándort a nemrégiben felújított egri teátrum vezetői székében. Csizmadia pályá­zatában szakmailag igényes, külföldön is elismert színház megteremtését ígérte a heve­si megyeszékhely közönsé­gének. (Palágyi) Egy klarinétművésznő Izraelből Sharon Kam Penderecki-művel szerepelt Budapesten . Kálmán Gyöngyi E­levenség, derű és báj jellemzi Sharon Kam izraeli születésű klarinétművésznőt, akit előadó­ként virtuóz játékáért méltatnak a nemzetközi zenei szaklapok. A Ze­neakadémia közönsége hétfőn ta­lálkozhatott vele először, amikor a Nemzeti Filharmonikus Zenekar­ral, Hamar Zsolt vezényletével Penderecki klarinétversenyét adta elő. A Warner Music művészével délután beszélgettünk. A Haifában született Sharon Kam nem zenészcsaládból szárma­zik, de minden rokona rajong a muzsikáért. Édesanyja „véletlenül” lett szociális munkásból az izraeli filharmonikusok brácsistája. Ta­nácsára Sharon Kam zongorán kezdte zenei tanulmányait, vibráló egyénisége nem tudott alkalmaz­kodni a hangszerhez. Ezután hét év blockflötézés következett, ami is­mét hiányérzetet keltett benne: nem tudott a péntek esti családi, baráti kamarazenélésekbe bekap­csolódni. S jött az ötlet: a klarinét pompás instrumentum, lehetőség mind a házi muzsikára, mind a szólista karrierre. Mellesleg a belő­le előcsalogatható, hangok is von­zották. A jó döntést siker követte: 1992-ben Münchenben nemzetkö­zi verseny győztese lett. Többé nem indult semmilyen megméretteté­sen, mint mondja, olyan érzés zsű­ri előtt játszani, mintha bikiniben mutogatná magát­­ egy hatalmas koncertteremben, nagy létszámú publikum előtt a legnagyobb kihí­vást jelentő versenyművek előadá­sa nem kelt benne ehhez mérhető szorongást. A versenyen ellenem van még a hallgatóság is, de a koncerten rám kíváncsiak valamennyien - sum­mázza a vonzó külsejű, ifjú klari­nétos, aki a világhírű Juilliard-is­­kolában Charles Neidich növendé­keként szerezte meg diplomáját. Repertoárja igen széles, de ha a hangversenyei statisztikáját meg­vonja, eddig a legtöbbet Mozart, Beethoven és Copland versenymű­­veit játszotta. Kamarazenét is él­vezettel ad elő (úgy tartja, a kama­­rázás a muzsikuspálya nagy aján­déka), ám egy négyesztendős kis­fiú és egy tizenhárom hónapos kislány boldog édesanyjaként in­kább zenekari estek szólistája, így ugyanis több ideje jut a családra. Korunk nagy lengyel zeneszer­zőjével, Krzysztop Pendereckivel 1993-ban Schleswig-Holstein ze­nei fesztiválján találkozott Sharon Kam. Klarinétkvartettjének elő­adásával olyan mély benyomást tett Pendereckire, hogy felajánlot­ta, ír a művésznőnek egy concer­­tót. Két év múltán elkészült a da­rab, amely hatalmas sikert, széles körű szakmai elismerést hozott Sharon Kamnak. A bemutatón maga Penderecki dirigált a cseh filharmonikusok élén, a koncertet rögzítették is. Az élő felvétel - más Penderecki- és Lutoslawski-mű­­vekkel egy CD-n - nálunk is kap­ható.­­ A klarinétverseny színvál­tozatokban gazdag, érzelmileg fű­tött, a publikum számára teljesen érthető-követhető alkotás - véli a művész, aki hétfői, budapesti be­mutatkozásán ötödször tolmá­csolta a művet. Sharon Kam közeli tervei közül a legszívesebben készülő ötödik, amerikai dzsessz-klarinétkoncer­­tókat tartalmazó kompaktlemezé­ről beszélt. Hobbijára utaló kérdé­semre meglepő válasszal szolgált: amellett, hogy szívesen néz külön­böző nemzetiségű, így koreai, kí­nai filmeket, előszeretettel „büty­köl” a ház körül: szétszedi, össze­rakja, felszereli korunk technikai vívmányait.­­ A klarinétművésznő előszeretettel ,bütyköl­ a ház körül FOTÓ: NAGY ZOLTÁN Pannónia születése és antik emlékei B­­Akonyi Péter_______________ S­orozatunk címéül a múzsák templomát, a tudományok és a művészetek szentélyét választot­tuk... - jelzi az Enciklopédia Kiadó a Moiszeion-könysorozat címének magyarázatául. Amúgy otthonunk, a Kárpát-medence antik kultúrái­nak világába kalauzolnak a gusztu­sos, gazdagon illusztrált kötetek, amelyekből eddig három látott napvilágot: Fitz Jenő munkája, a Pannónia születése, Bíró Mária tol­lából a Pannóniái csontművészet, végül Gesztelyi Tamás könyve, a Pannóniát vésett ékkövek. A mediterrán világ kisugárzása földünkig is elért: a görög, majd a római kor civilizátorai is megve­tették a lábukat Pannónia ősi föld­jén. A kultúra, amelyet részben magukkal hoztak, részben itt te­remtettek, s mely a földben, a mai napig itt-ott használatos szerszá­mok formájában (például a Bala­ton-felvidéki szőlőmetsző késeké­ben), beomlott sírok megőrzött kincseiben és faragott köveiben meg a romházak falain örökség­ként ránk maradt, bizonyítja, hogy ez a puszta táj, amelyet némelyek ázsiai jellegűnek mondanak, már eleink érkezése előtt is mélyen át­itatódott a Földközi-tenger mellé­kének európai kultúrájával. A kultúra nem vész el. A népek úgy rétegződnek folyamatosan egymásra a történelem során, hogy egymás örökségét megőrzik. Persze oly módon, hogy hozzáte­szik a maguk örökségét, hagyo­mányaikat, hitük panteonját és formai leleményeiket is. Tovább­fejlesztik a maguk világlátása sze­rint. A mi házfalainkban, faragott ékeinkben, hímzéseinkben és mindennapi álmainkban is ott kí­sértenek a hajdani mediterrán ci­vilizátorok munkái, ahogy azt a Moiszeion-könyvsorozat is tanú­síthatja. kultura@magyarnemzet.hu Pályázat akadémiai ösztöndíjra A tervezhetőség és a kiszámítha­tóság jegyében hozták létre 1997-ben a Bolyai-ösztöndíjat. Teg­nap, a Magyar Tudományos Aka­démia székházában tartott sajtótá­jékoztatóján Glatz Ferenc akadémi­kus, az MTA elnöke elmondta: az ösztöndíjjal három célt kívánnak szolgálni. Segítséget nyújtanak egy konkrét téma kidolgozásához, ösz­tönözni kívánják azt a teljesítmény­központú magatartást, amely saj­nos nincs elég súllyal jelen a társa­dalmunk életében, végül szeretnék a fiatalabb generációt „hozzáillesz­teni” az idősebbekhez. A különböző korosztályok szimbiózisát, együtt­élését szorgalmazzák. A nyitott, az átjárható Akadémiát, ahol a már beérkezettek nem élnek vissza a tu­dományos testület autonómiájával, és nem zárkóznak magukba. Gergely János, a Bolyai János ku­tatási ösztöndíj kuratóriumának el­nöke az elhangzottakhoz hozzáfűz­te, hogy a több mint hétszáz ösztön­díjas a fiatal kutatói korosztály leg­kiválóbbjait tömöríti, mivel a tizen­egy szakmai kollégium gondos vá­logatás után választotta ki őket. A Magyar Nemzet megkérdezte, hogy a most negyedjére meghirde­tett pályázat nyerteseinek mindösz­­sze havi bruttó 76 500 forintos tá­mogatása megfelelő módon szol­gálja-e a kitűzött célt? Válaszában Glatz Ferenc elmondta, hogy sze­retnék elérni, hogy a Bolyai-ösztön­díjat emeljék be az Arany János Közalapítvány keretébe, hogy ez az összeg adómentes jövedelem le­gyen. Ehhez azonban még a Pénzügyminisztérum jóváhagyása szükséges. Arra a kérdésünkre, hogy mennyire van lehetőség interdisz­ciplináris érdekeltségű pályázat tá­mogatására, Gergely János közölte: az egyes szakkuratóriumok elnö­keinek felhatalmazása van arra, hogy más szakterületekről is felkér­jen bírálót. Nyitottak tehát minden figyelemre méltó munka támogatá­sára. A pályázati lap és szabályzat be­szerezhető a doktori tanács titkár­ságán (Budapest, V. ker., Nádor u. 7.), illetve hozzáférhető a Magyar Tudományos Akadémia internetes honlapján (www.mta.hu-ösztön­­díjak). Beadási határidő: 2001. feb­ruár 28. Végzetes esztendők Tragédia a kastély tornácán • Csu­fu Balatongyörökön A RÁDIÓ MELLETT­ ­ Ari onczy__________________________ K astélynak hívták a falubeliek a házat. Négyszázötven évvel ez­előtt építették, de azóta sem készült el - így kezdődik Veszélyes vidék címmel Thassy Jenő önéletírásának első része, amelyet aztán folytatá­sokban hallhattunk az elmúlt héten a Kossuth rádió műsorában. Nem véletlen, hogy a nagy sike­rű, könyv formájában megjelent életírás után most Avar István elő­adásában is meghallgathattuk a nem mindennapi élettörténetet. Mert Thassy Jenőnek már a születé­se sem volt mindennapi: édesapját és bátyját kastélyuk tornácán lövik agyon a szétomlott országba bevo­nuló szerb martalócok, s ez a ször­nyű tragédia édesanyja szeme előtt játszódik le. Az előtt az édesanya előtt, aki meghatározó alakja történetének, akiről Thassy mindig a legnagyobb szeretettel és meleg­séggel szól. Thassy Jenő születése után beleszól a történelem az idők folyamán megszokott rendbe: a Dráva menti kastély s a földek egy része megmaradt. Ám az ősi birtok nagyobbik része az újonnan meg­alakuló szerb-horvát-szlovén ki­rályságba került. A fiatal özvegy te­hát férj, a még csak gügyögő kisfiú apa, a megcsappant birtok gazda nélkül marad. Fordulatokban gazdag az ön­életrajz, amelynek tökéletes elmon­­dója a kiváló hangadottságokkal rendelkező Avar István. Megeleve­nednek előttünk egy letűnt kor alig ismert társadalmi osztályának élet­­körülményei a kifosztott ország szo­morú mindennapjaiban. A fiata­labb generációknak mindenesetre kordokumentum, szinte élő törté­nelemóra is ez a fél óra. Mint ahogy szinte élő történe­lem Takáts Gyula költő is, aki nem­rég töltötte be a kilencvenedik évét. Verseiből hallhatunk összeállítást a Bartók rádióban. Takáts Gyuláról már sokan elmondták, hogy milyen nagyszerűen egyesíti költészetében a pannon táj hagyományait a parasztbarokk derűvel és a nyugat­európai szellemi áramlatokra min­dig érzékenyen reagáló szellemi ember igényességével. Mégis szinte kézzelfoghatóan emberközeli lesz Takáts Gyula költészete az éter hul­lámain keresztül. Egyszerű, de hatá­sos ízelítő azoknak, akik még nem olvashatták Takáts verseit. Borzon­gatóan szép sorokat hallhattunk múltról, bölcseletről, költészetről, érzelmekről. Életszeretet és öröm villan meg a versekben. Egry József, Weöres Sándor vagy éppen Jékely Zoltán barát- és nemzedéktársa a magyar líra immár „nagy öregje” teljes szellemi frissességben és köl­tészetének sokszínűségével remél­hetőleg még sokáig megörvendezte­ti az igényes irodalmat kedvelő rá­dióhallgatókat és olvasókat.

Next