Magyar Nemzet, 2001. július (64. évfolyam, 152-177. szám)

2001-07-14 / 163. szám

B Kál­mán Gyöngyi_____________ F­ iatal, tehetséges, világjáró ha­zai szólisták közreműködésé­vel az Óbudai Társaskör hangver­senysorozatot rendez Óbudai nyár 2001 címmel a Kiscelli Múzeum udvarán. A zenerajongóknak jó hír, hogy a vasárnap esténként, nyolc órakor kezdődő koncertek rossz idő esetén sem maradnak el, ilyenkor az óbudai Szent Péter és Pál-templomban csendül fel a muzsika. E hét vasárnapján a Bu­dapest Kamarazenekar játszik Alo­­zart és Haydn műveiből. Haydn C-dúr csellóversenye Fenyő László tolmácsolásában szólal meg. Fiatal kora ellenére máris­­ így szoktuk kezdeni, ha valakiről szól­va ki akarjuk emelni rendkívüli képességeit, eredményeit - nos, ez teljes mértékben illik Fenyő László gordonkaművészre, aki igen fiatalon felhívta magára a fi­gyelmet itthon és külföldön egy­aránt. Nevét akkor ismertük meg igazán, amikor első díjat nyert a Magyar Rádió csellóversenyén. A vonzódást a zenéhez otthonról hozta, édesanyja csellista, édesap­ja a MÁV Szimfonikus Zenekar igazgatója, ütőhangszeres mű­vész, László egyik nővére pedig hegedűs. A családi legendárium számon tart egy történetet: az öt­éves László hogyan törte össze el­ső hangszerét, egy hegedűt egy szekrényen. - Nem tudtam megbarátkozni a hangszerrel - idézi fel a gyer­mekkori esetet Fenyő László -, de szüleim szerencsére nem adták fel. Mivel kitűnő hallásom volt, még egy instrumentummal meg­próbálkoztak. Jöjjön a gordonka! - azt mégiscsak nehezebb odavág­ni! Örülök, hogy így történt, a do­log bevált. A csellótanulmányokat később csak az bonyolította, hogy a nö­vendék profi szinten focizott az akkor NB 111-ba tartozó Szentend­re csapatában. Az edző családláto­gatást tett Fenyőéknél, próbálta meggyőzni a szülőket, fényes sportpályafutás előtt áll gyerme­kük. Fenyő László úgy döntött - két országos hangszeres győze­lemmel a háta mögött - hogy a labdapuffogtatás helyett a cselló bársonyos hangját választja. Gordonkázni édesanyjánál kezdett, majd Budapesten kilenc évig Mező Lászlónál tanult. Az­után egy izraeli fesztiválon Dávid Geringas meghallotta játszani, s nyomban meghívta Fenyő Lászlót a lübecki zeneművészeti főis­kolára. 1997-ben diplomázott. Ge­ringas litván származású művész, Rosztropovics növendékeként az orosz gordonkaiskolán nevelke­dett. - A művek zenei megközelí­tése, ez az az erősség, amely az orosz iskolát megkülönbözteti a többitől - véli a művész. Amikor tizekilenc évesen kike­rült Lübeckbe, nem érte be a stú­diumokkal. Vonósnégyest szerve­zett, hogy az otthonról kapott anyagi támogatást kiegészítse. Ját­szottak esküvőn, temetésen. De ennél biztosabb jövedelemre is szüksége volt: elment egy évre a hamburgi Rádiózenekarhoz tut­tistának. Majd a Mariban műkö­dő, 1957-ben Doráti Antal által alapított Philharmonia Hungarica zenekar szólócsellistát keresett - és meg is találta Fenyő László sze­mélyében. - Ez év januárjáig megvolt az állásom - folytatja eddigi pályafu­tásának eseményeit sorolva. - Közben haza-haza látogattam egy-egy koncertre. Első lettem a Magyar Rádió csellóversenyén. (A másik győztes Mérdi Tamás volt.) A Magyar Rádió Szimfonikus Ze­nekara meghívott szólóművész­nek mindjárt ezután, de nem mondhattam igent, a Philhar­monia Hungaricával rengeteget koncerteztünk. Végül két éve mégis vállaltam egy negyed állást - ez furán hangzik, de így van, évente tíz koncerttel jár, és én bol­dogan jövök, hogy Vásáry Tamás zongoraművész-karmesterrel és a zenekarral felléphessek. Miután a Philharmonia Hun­­garicától a német állam megvonta a támogatást, március elsejétől meg is szűnt. Fenyő László már ja­nuárban állás után nézett. A Frankfurti Rádió hat éve nem ta­lált megfelelő szólógordonkást - idén januárban igen, s az nem le­hetett más... - Most próbaéven vagyok, de azt csicsergik a madarak, hogy maradhatok tovább. A légkör ki­váló, semmi vaskalaposság, mégis zeneorientált, igényes, és profi munka jellemző a frankfurtiakra - meséli. - Kapcsolatom a hazai ze­nei élettel kiegyensúlyozottnak mondható, tavaly hívott a Rádió-, a Matáv-, a Dohnányi-, a MÁV-ze­­nekar. Itthon mindig nagy élmény játszani - más a közönség, mint Németországban. Ott hozzátarto­zik a társasági élethez, hogy az emberek­ koncertre járnak. A ma­gyar közönség elé azért jó kiülni, mert látom az arcokon, hogy élve­zik a zenét. A mi koncertlátogató­ink nem egymásért­, hanem az előadásért jönnek - s ez az, ami egy művészt a leginkább inspirál. HMMHM Foci vagy zene? Természetesen zene! Fenyő László gordonkaművész a magyar közönség előtt szeret a legjobban játszani Fenyő László, aki igen fiatalon hívta fel magára a figyelmet fotó: burger zsolt 2001. július 14., szombat Ku­ltÚl*a N­*fflZCÍ EB . Mélyrepülés Segesvárból Barguzinba Dracula Lanci - avagy hogyan kell eltüntetni nemzeti gyászhelyeket ? T.öcsfi Garrtfti a_____________ I gen ügyesen - bár, meglehet, akarata ellenére - játszik a ke­zére a román idegenforgalmi mi­nisztérium annak a kis magyar csoportnak, amelyik azt hirdeti - az egybehangzó nemzetközi tudo­mányos állásfoglalással is perbe szállva - nem Segesvárnál tűnt el e világból a nemzet költője, az egyetlen, valóban világhírű ma­gyar poéta, Petőfi Sándor, hanem Barguzinban. Sighisoara (Seges­vár) Erdély egyik legszebb közép­kori városa, ahová magyar kirá­lyok - II. Géza, III. Béla, II. Endre - telepítettek magukat szászok­nak nevező, germán bevándorló­kat, akiknek szorgalmát, meggyö­­keresedési igyekezetét különböző kiváltságokkal erősítették az ural­kodók - eddig sem nagyon tisztel­te a magyarok emlékezetét, amely úgy őrizte meg szomorúságában a település nevét, mint Mohácsot, Világost, Aradot. Nemzeti gyász­hely gyanánt. Sighisoara eddig is Draculára emlékezett leginkább. Az öreg Mircea fiára, Vlad Tepesre, aki öt éven át, apja havas­­alföldi trónjának megszerzése előtt (Zsigmond magyar király vé­delmező szárnyai alatt, hercegi megbecsülésben részesülve!) a vá­ros lakója volt. A határban akkor is hatalmas tábla ajánlotta az idegenek figyel­mébe a romantikus fércművek és rémséges giccspancsfilmek által elhíresült szörnyember - állítóla­gos - házában berendezett Dra­cula hotelt és éttermet, amikor mindenki a költő halálának száz­ötvenedik évfordulójára, az 1848— 49-es szabadságharc elbukására emlékezett. 1999 nyarán az újsá­gosok Dracula Magazint árultak, a könyvesboltok Dracula-átiratokat. A vármúzeum, ahol összetört csontváz (hiányos gerincoszloppal és bordasorral) a fő látványosság, meg a középkor legkedveltebb kínzóeszközei (helyes használatu­kat régi metszetek másolatai szemléltették, szemléltetik tán ma is), denevérekkel és véres fogakkal „ékes” pólókat kínált az idegen­nek. A régi megyeháza előtt, a vá­ros központjában szintén Dracula, szoboralakban. Petőfi bronzalakja a neoreneszánsz palota - a polgár­­mesteri hivatal - megkerülése árán pillantható meg. Az ablakból talán ráesik olykor a tekintetük azoknak is a költő arc­vonásaira, akik a magas hivatal­ban a Dracula Land tervét kisütöt­ték. Éppen egy hete adták hírül ugyanis, hogy a segesvári polgár­­mesteri hivatal költségére, köt­vénykibocsátással, meg német se­gítséggel - a koncepció állítólag a Westernstadt Pullman City nevű német társaságtól származik, és erősen számítanak a Siemens együttműködésére is - hatvanhek­­tárnyi területen Dracula Land né­ven szórakoztatóparkot létesítenek - úgymond, a Dracula-mítosz ke­reskedelmi hasznosítására. A vá­rostól mintegy öt kilométerre ter­vezett park mintegy harmincnyolc millió euróba kerülne - nyilatkozta a román idegenforgalmi minisz­ter, akinek szívügye Dracula - a munkálatokat még az idén elkez­dik (az elnevezést: Dracula Land, nemzetközi védjegyként már be is jegyeztették), és az elgondolásaik szerint három esztendő múlva be is fejezik. Ha tehát minden a megfelelő ütemben, a román idegenforgalmi minisztérium és a sighisoarai vá­rosvezetők elgondolása szerint halad, a segesvári ütközet­ és Pe­tőfi Sándor eltűnésének százöt­venötödik évfordulójára emlékező magyarság 2004-ben a csatamező, az ispánkúti (többször is össze­tört) Petőfi-emlékmű helyén olyan véres vigalmi negyedet talál, amely a szadizmus, az emberte­lenség, a borzongás és a félelem szabad és költséges kiélésére nyújt változatos lehetőséget. Akik e ret­tentő plánumot kiagyalták, első­sorban a német turistákat „veszik célba”. Segesvárra csakugyan sok német látogat el családostul a nagy nyári vakáció idején, az elül­dözött, „eladott”, elmenekült szá­szok leszármazottai. Úgy láttam, őseik keze munkáját, teremtő ere­jét keresik. Az Óratornyot, ami várkapuként is szolgált, a kolos­­tortemplomot, az első iskolát, az aranyművesek, a kötélverők, a mészárosok tornyát, a Szarvas há­zat, a Velencei házat. Négy év múlva megtekinthetik Dracula (hollywoodi utánérzésekből épí­tett?) birodalmát - föltehetőleg akciók közben. Egy kis vérszívás, nyaktörés, függőleges falon já­rás..., aki élve megússza a produk­ciót (amelyre bizonyára jó pénzért lehet majd jegyet váltani), vethet egy pillantást a középkori várra is, amelyet az UNESCO a világ kultu­rális örökségeinek a listájára is fölvett, és amelyet a Dracula Land bevételéből szeretne megmenteni a jelenlegi román idegenforgalmi miniszter a teljes pusztulástól. De mit nézünk meg 2004-ben mi, magyarok, Petőfi Sándor tisz­telői a nemzeti gyászhelyen, mit lelkünkbe Segesvár néven égettek bele tanáraink, történészeink, irodalomtörténészeink? A Dra­cula Land kijáratánál elhelyezett táblát, amely Barguzin irányába mutat? Az egykori vár kelet felől nézve (1857-es metszet) mmmmmmmmmmmmmmmmmmssmm Új kultuszminiszter Lengyelországban? JERZY BUZEK kormányfő Andrzej Zielinski eddigi államtitkárt jelölte a múlt héten lemondott Kazimierz Michal Ujazdowski helyére a kultúra és nemzeti örökség miniszterének. Zielinski a varsói Fryderyk Chopin Zeneakadémia professzora, emellett hegedűosztályt vezet az akadémia bialystoki intézetében. (MTI) Dzsesszfesztivál Gyulán FOTÓKIÁLLÍTÁS mutatja be mától Gyulán, a Vártorony­ban a városban tíz éve rend­szeresen megrendezett jazz­­fesztivált. A X. Gyulai vár jazzfesztivál vendége ma este fél kilenctől a várszínpadon a cseh Jiri Stivin, Pege Aladár kvartettje, Kaltenecker Zsolt, Dés Zoltán, Lantos Zoltán és Ferenczi György. Vasárnap délután öt órától a Tószínpa­don Westel dixie-fesztivált hirdetnek, amelyen a Benkó Dixieland Band, a Monár Dixieland Band és a Gyulai Ifjúsági Big Band lép fel. (Sz. G.) Családi nap a régészeti parkban A SZÁZHALOMBATTAI Matri­ca Múzeum szervezésében jú­lius 15-én, vasárnap délelőtt tíz órától római kori családi napot tartanak kézművesfog­lalkozásokkal, ókori társasjá­tékokkal, mozaikkészítéssel és római kori játszóházzal. A Familia Gladiatoria csoport egész nap bemutatót tart ko­rabeli ruhákból, támadó- és védőfegyverekből és haszná­lati eszközökből. (L. G.) Pásztorművészet Szarvason A HONFOGLALÁS koráig vissza­vezethető motívumokat őrző Körös vidéki pásztorművészet legszebb darabjaiból váloga­tott kiállítás nyílik meg ma Szarvason a Tessedik Sámuel Múzeumban. A több mint száz darabból álló válogatás java magángyűjteményekből került ideiglenesen a múze­umba. A Körös vize mind ki­szaladt... című pásztorművé­szeti kiállításon látható anyag húsz százaléka a gyulai Erkel Ferenc Múzeumé; jó néhá­nyat még e közgyűjtemény 1950 és 1958 közti igazgatója, Lükő Gábor gyűjtött. (MTI) Fischer Ádám Bayreuthban WAGNER TETRALÓGIÁJÁT, A Nibelung gyűrűjét négy évig vezényi Bayreuthban Fischer Ádám. Wolfgang Wagner, az ünnepi játékok vezetője áprilisban kérte fel a magyar dirigenst a hirtelen elhunyt Giuseppe Sinopoli utódjául. Fischer sokoldalú muzsikus. Wagner mellett főleg Mozartot és Haydnt di­rigál, de a belcanto operák és Mahler szimfóniái is megta­lálhatók a repertoárjában. Mannheimben vezényelte először A Nibelung gyűrűjét, a tetralógiának is ebben a szezonban volt a bemutatója. A dán rádió kamarazeneka­rának is vezető karmestere (itt a bayreuthi szerződésre való tekintettel több koncert­jét átvették kollégái). Az Osztrák-Magyar Haydn Ze­nekarral Fischer Ádám - bár itt is át kellett adnia fellépé­seket - a kismartoni fesztivá­lon szerepel, ezenkívül pedig több más hangversenyen is dirigál. (MTI)

Next