Magyar Nemzet, 2002. június (65. évfolyam, 126-150. szám)

2002-06-22 / 144. szám

^ Magyar lem­zei • Magazin 2002. június 22., szombat Az asztal körül a kiterjedt rokonság két tagja, az asztalon két papírlapon a családfa. „Az én nagymamámnak - mondja dr. Hajós Tamás -, Clark Nellynek a nagyapja volt a Lánchíd-építő Clark Ádám, és én vagyok az egyik ükunoka.” A véletlen műve, hogy Hajós Tamás fia, Bence híd- és nagy műtárgy szakirányra specializálódott építőmérnök. A hídember című Széchenyi-film bemutatása után, Clark Ádám halálának évfordulója előtt (1866. június 23.) a beszélgetés tárgya a vállalkozó kedvű skót mérnök. M Kő András - Móser 7.u­­tán­zéchenyi István röviddel halála előtt, 1860. január 3-i keltezéssel írta a naplójába: ,„Adam Clark látogat meg.” Vajon mi késztette a Lánc­híd építésvezetőjét, hogy felkeresse a döblingi ideg­gyógyintézetben a legna­gyobb magyart? És miről társalogtak? A hídról bizonyosan, amelyen csak éppen az nem ment át sohasem, aki­nek a legtöbb joga lett volna hozzá: Széche­nyi. A gróf 1848 őszén került dr. Görgen in­tézetébe, s a hidat 1849. november 21-én adták át a forgalomnak. Alighanem meg­kérdezte a döblingi remete, hogyan zajlik a híd élete. És Clarknak mesélnie kellett. Tet­szik-e az embereknek, örülnek-e? De vajon szóba hozta-e valamelyikük, hogy 1849 ta­vaszán Heintzi, a Budát megszálló osztrák seregek parancsnoka fel akarta robbantani? És ebben a válságos helyzetben Clark vizet bocsátott a Lánchíd kamráiba. Beszélt-e Széchenyinek tizenegy év múltával ezekről­­ a napokról? A menhelypokol lakójának ösz­­szeszorult-e a szíve, amikor az egykori épí­tésvezető mérnök, a „resident engineer” a hétköznapokat ecsetelte? Vagy a hídról egy­általán nem esett szó? Ez szinte valószínűt­len. A képzelet mindenesetre szárnyalni kezd az egymondatos hír olvastán: „Adam Clark látogat meg.” Széchenyi 1834 végén az osztrák kor­mány megbízásából Londonba utazott, hogy a Duna medrének megtisztítására kotróha­jót vásároljon. A gépész, aki majd a Vidra összeszerelése végett Bécsbe érkezik: Adam Clark. S ő lesz az, aki a Lánchíd tervezőjének, a névrokon William Tierney Clarknak a megbízásából az építési munkálatokat is irá­nyítja. Az első naptól az utolsóig Széchenyi és Clark Ádám kapcsolata felhőtlen és bará­ti. Érthetetlen is volna, ha Clark nem kopo­gott volna be a döblingi ajtón. Mert egyikük nélkül sem állna a híd. A valamikori „mun­kás” és az arisztokrata nélkül.­­ Clark Ádám az ötvenes évek politikai vezetőinek szemében ideális figura volt ah­hoz, hogy példaképül szolgálhasson: a mun­kásszülők gyermeke, aki felküzdötte magát a mérnöki rangig - mondja Hajós Bence. - Hogy ennek mennyi volt a valóságtartalma, ez senkit sem érdekelt. Tierney Clarkot pe­dig úgy kezelték, mintha nem is élt volna. Sa­játságos idealizmus... - Kétségtelen - veszi át a szót Hajós Ta­más -, hogy Clark Ádám nem származott arisztokrata családból, az apja millwright, azaz gépész és malomépítő volt Skóciában, és a jobb kereseti lehetőségek reményében költözött népes családjával Edinburghból Londonba. A legidősebb fiú, Ádám egy gép­építő üzemben gépész és mérnöki szakképe­sítést szerzett, függetlenül attól, hogy nem végzett egyetemet. De abban az időben ma­guk az üzemek vállalkoztak arra, hogy elmé­leti és gyakorlati alapképzést biztosítsanak azoknak, akikben megvolt erre a hajlandó­ság és a tehetség. A szüleinek írt, mélyen em­beri és Ádám személyiségét megvilágító le­veleiben egy helyütt az édesapjától kér taná­csot, hogy a leendő Lánchíd mellett rakodó­partot kialakíthasson. „Van egy hatalmas fa rakodópart Blackbow-nál - írja. -... Amint megkapod ezt a levelet, szeretném, ha meg­tudnád, a nap melyik órájában áll alacso­nyan a víz, hogy akkor te oda tudj utazni. Vidd magaddal a sétapálcát, és jelölj be rajta láb- és hüvelykbeosztásokat, hogy mindent le tudj mérni anélkül, hogy a mérőlécedet használni kellene, ami feltűnő lehet.” Clark egyértelműen a jobb megélhetés reményében maradt Magyarországon. Hu­szonhárom éves, amikor összerakja a kotró­hajót. Utána rövid időre visszamegy Lon­donba, majd megkapja a megbízást a Lánc­híd megépítésére, és lényegében tíz évig itt van Magyarországon. Amikor a hidat befeje­zik, ismét hazautazik a szüleihez. De újabb válaszút elé kerül: Angliában ragad, és eset­leg névtelen mérnök marad, vagy visszajön ide, ahol közmegbecsülésnek örvend. A szaktudása magyar földön aranyat ér, meg­tisztelő megbízásokkal látják el. Széchenyi árnyékaként ott van minden új magyaror­szági létesítménynél. Egyebek mellett a Duna-Tisza-csatorna és a budapesti első gázhálózat megtervezésénél, az első köztéri szökőkút és az Újépület előtti, szintén első pesti sétatér kigondolásánál, később pedig az ő nevéhez fűződik a budai alagút. A dön­tés nem lehet a hazaút. És mert így alakul, meg is házasodik. •­­Azt szokták mondani-jegyzi meg Ha­jós Tamás -, hogy magyar lányt vett el fele­ségül, de ha pontosak akarunk lenni, meg kell cáfolnunk az állítást. Abban az időben ugyanis mást értettek „magyaron”. A német nyelvű Áldásy család Morvaországból érke­zett. Eredeti nevük Schrak volt. Hogyan lett Áldásy, ezt nem tudom. Nagyon érdekes szá­momra, hogy Ádám későbbi felesége, Mária keresztlevelén az áll: az apja foglalkozása hentes. Ugyanakkor rövidesen meglehető­sen gazdag családdá váltak, és arra is van utalás, hogy a papa Buda városkapitánya volt. Valószínű, hogy Ádám nem tanult meg magyarul, és a feleségével németül társalog­tak. Széchenyi kétségek között vergő­dött, hogy felépül-e­ a híd. Félt, hogy nagy álma torzó marad. „A híd az én politikai hőmé­rőm” - írja naplójában 1848. augusztus 8-án. De mintha nagyon megnyug­tatónak hatna, hogy Clark Ádám ott van mellette. „Találkoztam és együtt elmentünk.” „Találkoz­tam és kilovagoltunk.” - Én inkább úgy értel­mezem ezt - mondja Hajós Tamás -, hogy Széchenyi az egész hídharcban minden­képpen partnerének tekintette Clarkot. Abból adódóan, hogy tudta: az ő kezei alatt fog megszü­letni. Ezért aztán lelki támaszt je­lentett neki. - Ádám írja egyik levelében - teszi hozzá Hajós Bence -, hogy nagyon tisztelettudóan bánnak vele, de hát egy percig se tennék, ha nélkülözhető ember lenne. Ám mivel nem nélkülözhető, kellő­képpen körbeudvarolják. Tekinthetjük azt is véletlennek, hogy Hajósék a Lánchíd közelében, a Szilágyi Dezső téren laknak. Adódik tehát a kér­dés: megesik-e, hogy gyalogosan sétálnak végig a hídon? - Én mindennap - állítja mosollyal az ar­cán Hajós Tamás. - Ugyanis a Duna másik oldalán van a munkahelyem. Visszafelé mindig gyalogosan vezet az utam, és a híd északi oldalán sétálva érkezem haza. Több­ször megfordult már a fejemben, hogy ebből az országszimbólumból, nemzeti jelképből milyen kevés az, ami az építés befejezésének pillanatában is megvolt. Mert a hidat kétszer is átépítették. Ami ma is megvan, lényegé­ben a hídfők, a két pillér és a kapuzatok. - Ha egyik napról a másikra a régi hidat látnák a mai helyén, nagyot néznének a bu­dapestiek - folytatja felhúzott szemöldökkel Hajós Bence. - Mert az eredeti híd sokkal ke­csesebb, vékonyabb, karcsúbb szerkezet volt. Ma a gyalogjárdákat a kocsipá­lyától egy nagy, robusztus, szak­nyelven szólva acél merevítő­tartó választja el, amelyik megakadályozza az átlát­hatóságot. Ezzel szemben az eredeti hídon az átko­­csizó vagy­­gyalogló jobbra is, balra is a teljes panorámában gyönyör­ködhetett. Keskenyeb­bek voltak a gyalogjár­dák, a külső korlát pedig fából készült; a gyalogjár­da és a kocsipálya között is ugyanolyan fakorlátot he­lyeztek el, mint a híd két szé­lén, méghozzá két sorban, a kettő között pedig volt egy lég­rés, ahonnan látható volt a vízfelület. A láncszemek hosz­­sza a mostaniaknak a fele, és sűrűbbek voltak a függesztőrudak, így aztán a híd oldalnézete sokkal áttetszőbb, könnye­debb szerkezetnek tetszett. Vitathatatlan, hogy a híd faszerkezetű merevítőtartója mai szemmel kívánnivalót hagyott maga után, de hát a XIX. századi, a Lánchíddal egyidős hídépítéseknél ezt a kérdést nem is sikerült megnyugtatóan megoldani, és a későbbiek során sok nehézség forrása volt. A XX. szá­zad elején, a technikai szintnek megfelelően, már olyan hidat akartak építeni, amely a kor teherbírási követelményeinek megfelel, de azt is kikötötték az 1914—15-ös átépítéskor, hogy a sziluettje nem változhat meg, így a nyílásbeosztás és a láncok belógási aránya maradt a régi. A nemrég bemutatott A hídember című filmre terelődik a szó. Elmentek, hát persze hogy megnézték, s a látottakhoz most ki-ki hozzáteszi a maga véleményét. A film forga­tókönyve szerint Clark Ádámnak nem jutott szerep. Annál inkább alkotásának, a hídnak. - Egy kifogás - mondja Hajós Tamás. - A film egy kicsit sarkított beállítást ad Szé­chenyiről, olyan értelemben is, hogy úgy tünteti fel, mintha a gróf ötlete lenne a Lánchíd, mintha kedvtelésből akarna hidat építeni. Holott ez egyáltalán nem így van. A híd alapötlete nem tőle származik. Régóta húzódó terv. Széchenyi István nagysága abban mutatkozik meg, hogy ő volt az a személy, aki képes volt Pest-Buda első ál­landó hídját megvalósítani, amely meg­­épültekor tekintélyes, 202 méteres középső nyílásával saját kategóriájában a legna­gyobb nyílású lánchíd volt a világon. (Ká­belhíd már volt nagyobb.) Clark Ádám levelezése, kisebb-nagyobb személyes tárgyai, pecsétnyomója, díszes teafőzője, íróasztala a Kiscelli Múzeumban található. De a családnak is vannak féltve őr­zött relikviái. Hajós Tamásék birtokában van például Clark Ádám 1822-ben London­ban kiadott logaritmustáblája, ami bizony­ság arra, hogy tanult ember volt. A könyv utolsó, üres oldalán Clark ceruzával beírt megjegyzése olvasható, nevezetesen, hogy hol talált hibát: a 187. és a 348. lapon. Hajós Tamás édesapja, dr. Hajós György neves ma­tematikus volt, és ő is bejegyezte ugyanoda az általa felfedezett hibát. A sort a fia folytat­ta - természetesen ceruzával... Hát így örök­lődik egy könyv nemzedékeken keresztül, ébren tartva az emlékezést. Clark Ádámnak négy gyermeke született, de csak kettő ért meg magasabb kort. Ro­konsági vonatkozásban az is meghatározó, hogy aránylag fiatalon, ötvenöt éves korá­ban, 1866-ban meghalt. Akitől Hajós Ta­másék származnak, a legkisebbik fiú egy­éves volt, amikor a hídépítő elhunyt. Való­színű, hogy ha ez másképpen alakul, sokkal több tárgyi emlék öröklődik át a későbbi nemzedékekre. Clarkot nagy embernek kijáró pompá­val temették el a buda-vízivárosi temető­ben. (Innen helyezték át a temető felszámo­lásakor a Kerepesi temetőbe, az Áldásy csa­lád sírboltjába.) A hídon fekete zászlók lengtek, a tömeg hálás szívvel emlékezett a resident engineerre. Koporsóját angol zász­lóval takarták le. Hogyan búcsúzhattak 1860. január 3-án Döblingben, ahol a gróf valószínűleg lekísérte a lépcsőn, majd át­ölelte. „Isten segítse meg Magyarországot!” - mondhatta Széchenyi. „A híd...” - mondhatta Clark Ádám, de már nem tudta befejezni a mondatot, mert a gróf megfor­dult, és felsietett a lépcsőn. Clark Ádám meglátogatta a legnagyobb magyart a döblingi A Lánchíd-építő . A pályát eredetileg kétszer annyi függesztőrúd kötötte a láncokhoz, mint ma. Fagerendákból álló korlát mint merevítőtartó választotta el a járdát az úttesttől, ami nem védte meg eléggé a hidat a lengésektől Clark Ádám egyik gyermekével

Next