Magyar Nemzet, 2002. június (65. évfolyam, 126-150. szám)

2002-06-29 / 150. szám

ED Mafar Nemzet Kultúra 2002. június 29., szombat Rovatvezető: Hegyi Zoltán Moldvai csángók Lükő Gábor A moldvai csángók, a csángók kapcsolatai az erdé­lyi magyarsággal című köteté­nek bemutatójára várják az érdeklődőket július 1-jén 17.30-kor a Teleki László In­tézet nagytermében (XII., Szi­lágyi Erzsébet fasor 22/C). A könyvet, amely Lükő Gábor életműsorozatának második része, Németh Zsolt, a parla­ment külügyi bizottságának elnöke, Demél­y Lajos Buka­restben élő történész, Rostás Zoltán, a bukaresti tudo­mányegyetem szociológusa, Pozsgai Péter történész, vala­mint Heilig Balázs néprajzku­tató mutatja be. (D. A.) Megbízott igazgató A miskolci önkormányzat csütör­töki rendkívüli közgyűlésén is­mét napirendre tűzte a Miskol­ci Nemzeti Színház igazgató­főrendezőjének megválasztá­sát, a városatyák azonban nem változtattak július 6-án hozott döntésükön. Kiss László, a tár­sulat érdek-képviseleti szerve­zetei által összehívott rendkí­vüli társulati ülésen - 129 sza­vazattal - a legtöbb voksot kapta a belső megmérettetésen (Hegyi Árpád K utocsa 17-et), így megbízottként Kiss lett az igazgató. A közgyűlésen pon­tosították, hogy októberben ki­írják a meghívásos pályázatot, amelyen az eddigi hét jelölt in­dulhat. Az MSZP-frakció sze­rint az új pályázati kiírásban ketté kell választani a színház­­igazgatói és a főrendezői posz­tot. (Gy. K.) Meghalt Mérei Gyula Életének 91. évében pénteken el­hunyt Mérei Gyula, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) rendes tagja, a legújabb kori magyar történelem és gaz­daságtörténet professzora. Mérei Gyula a Pázmány Péter Tudományegyetem történe­lem-latin szakán végzett 1934- ben. 1945-től a Pázmány Péter Tudományegyetemen és a Jó­zsef Attila T­udományegyete­­men dolgozott, kezdetben ma­gántanárként, majd tanszékve­zetőként, illetve dékánként. 1973-tól az MTA levelező, 1979 óta pedig az Akadémia rendes tagja volt. (MTI) Makovecz kitüntetése A Szabadság-díjat idén Makovecz Imre Kossuth-díjas építész ve­hette át pénteken a Magyar Szabadság Napja Alapítvány­tól. A díjról szóló oklevelet és kisplasztikát Gémesi György, az alapítvány kuratóriumának elnöke adta át a gödöllői királyi kastély dísztermében. (MTI) Száz év művészet a Tisza partján Centenáriumát ünnepli a szolnoki művésztelep 1 P. Szabó Ernő________________ N­ agy napra ébredtek ma reg­gel a Szolnokon élő, a város­hoz kötődő művészek, s mind­azok, akik fontosnak érzik azok­nak a műhelyeknek a sorsát, ame­lyekben a magyar művészet szá­mos értékkel gyarapodott, s ame­lyeknek nemcsak nagy múltjuk, de láthatóan jövőjük is van. Aho­gyan a Szolnoki Lapok című tár­sadalmi hetilap 1902. június 29-i száma első két oldalán olvasható, éppen száz éve adták át „ünnepé­lyesen rendeltetésének azt a mű­vésztelepet, melyet megyénk, vá­rosunk és a szolnoki művészeti egyesület, a magyar kultuszmi­nisztérium anyagi támogatásával a régi szolnoki vár területén emelt, hogy tizenkét festőmű­vésznek olcsó, kényelmes otthont és czélszerű műtermet adjon... Mert hát vannak magyar művé­szek, világhírűekké is váltak ma­gyar művészek, sőt, magyar thémákkal is arattak nagy diada­lokat, de azért, fájdalom, magyar festőművészet máig sincs és nem is lesz mindaddig, míg a művé­szet magából a magyarságból születve, a magyarságban nevel­kedve, ugyancsak a magyarság­ban nem fejlődik nagggyá.” Ha a fentiek után valaki azt gondolná, hogy a szolnoki mű­vésztelep létrejötte az egyetemes művészet új értékei elleni lázadás­nak, netán a provincializmus dia­dalának lenne tekinthető, termé­szetesen téved. Kár is lett volna ebben az esetben a művészek lel­kesedéséért, a festők, szobrászok letelepítéséért láthatóan teljes egyetértésben munkálkodó váro­si, megyei vezetők és az ország egészében gondolkodó elmék ösz­­szefogásáért. A szolnoki művész­telep egyik legfontosabb szerepe és érdeme éppen az volt - és száz évvel később ezért érdemli meg a tiszteletteljes megemlékezést hogy a hely szellemét és a művészi teremtés egyetemes irányait egy­aránt magába sűrítve igyekeztek hiteles, korszerű értékeket alkotni a telepen élt művészek legjobbjai. A telep megalakulásakor Szol­nok egyébként is a legdinamiku­sabban fejlődő alföldi városok kö­zé tartozott. A vasúthálózat ipari, kereskedelmi szerepe az utak ki­épülésének köszönhetően a XIX. század utolsó évtizedeiben ugrás­szerűen megnőtt, s Budapest és Debrecen között félúton egysze­rűen nem kerülhette el, hogy ne váljon szellemi-kulturális köz­ponttá is. A környező táj, a Tisza, a Zagyva partja, a Hortobágy azonban megőrizte azokat a festői szépségeket, amelyek már a XIX. század közepén vonzották a mű­vészeket, közöttük is elsőként az osztrák August von Pettenkofent, aki az osztrák csapatok hadifestő­­jeként érkezett ide először az 1848-49-es szabadságharc idősza­kában, s aki 1851-1881 között rendszeresen visszajárt Szol­nokra. Rajzolta, festette a tájat, a pia­cok, a vásárok nyüzsgő életét, a vándorló vagy megtelepedett cigá­nyokat. Itteni élményei is hozzájá­rultak, hogy egyre közelebb került az impresszionizmushoz, Párizs­ban, Bécsben, Münchenben be­mutatott művei pedig egyre több művészt - közöttük a Párizsban éppen akkor sikeressé váló Mun­kácsy környezetéhez tartozó több alkotót, például Deák-Ébner La­jost, Aggházy Gyulát, Bihari Sán­dort­­ vonzottak Szolnokra, de dolgozott itt a Tátra hegycsúcsai­nak szerelmese, az országúti ván­dorok, csavargók örök barátja, bá­ró Mednyánszky László is. Az utóbbi két művész azok kö­zé tartozott, akik a művészeknek Szolnokon biztos hátteret, letele­pedési lehetőséget jelentő mű­vésztelep létrehozását kezdemé­nyezték. A telep építését lebonyo­lító Művészeti Egyesület alapsza­bálya így fogalmazta meg a legfon­tosabb célt: „Általában a képző­­művészetnek és a művészeti ipar­nak a felkarolásával a közízlést fej­leszteni s a nemzeti közművelt­ségbe a műérzéket és a műizlést bevinni.” A vizuális kultúra jelenlegi ag­gasztó állapotait, az ízlés és az is­meretek hiányát tekintve a száz évvel ezelőtt megfogalmazott cé­lok ma időszerűbbek, mint vala­ha. Igaz, Szolnoknak, a viharos XX. század folyamán többször is megtépázott művésztelepnek nem kellett s talán ma sem kell szé­gyenkeznie, hogy nem tette meg a magáét. Olyan jeles alkotók dol­goztak itt, mint az alföldi táj szí­neit, fényeit felragyogtató Fényes Adolf, az ember és táj egységét revelatív erejű képekben megmu­tató Koszta József a szakrális és történelmi témák és a vásárok, la­cikonyhák profán képei között magát egyaránt otthonosan érző, szenteket és mutatványosokat fes­tő Aba-Novák Vilmos, Bihari Sán­dor, Olgyay Ferenc, Pólya Tibor, Bernáth Aurél, Gáborjáni Szabó Kálmán. A sok közül csak néhány név, amely az itteni munka szín­vonalát érzékelteti. A művésztelep fénykora az 1910-es évek első felére esett, míg az 1945 utáni több mint fél évszá­zad inkább az útkeresés időszaka volt. Miközben a korábbi nyári vendégek helyett állandó lakáso­kat kapott a művésztelep, nem­csak a kétszárnyú épület állaga romlott le, de a képzőművészeti életben játszott szerepe is egyre csökkent. A centenárium, a most rendezett kiállítások, a telep törté­netét bemutató könyv talán azt is tudatosítják, hogy a szolnoki mű­vésztelep fontossága nem egysze­rűen a létezésében, még csak nem is a „hagyományőrzésben”, ha­nem éppenséggel új, korszerű ér­tékek teremtésében és azok haté­kony népszerűsítésében rejlik. Ha tehát az évfordulós ünnepségek véget érnek, nem a múlt, hanem a jövő felé kell fordulniuk az ide kö­tődő alkotóknak, a városnak von­zóvá kell tennie művésztelepét a magyar művészet legjobbjai szá­mára is. A mai nap azonban - ahogy a program is jelzi - még az ünneplé­sé, az emlékezésé. A centenáriumi program - amelynek fővédnöke Mádl Ferenc köztársasági elnök - a Szolnoki Művészeti Egyesület ünnepi közgyűlésével kezdődik, majd átadják a felújított I. sz. mű­teremszárnyat, kiállításokat nyit­nak August von Pettenkofen mű­veiből, archív fotókból, a szolnoki művésztelep alkotóinak művei­ből. A Művész mozi egész napos vetítést tart a szolnoki képzőmű­vészeti filmfesztiválok nyertes filmjeiből. Lesz jótékonysági auk­ció, koncert, társművészeti pro­dukció. S természetesen nem ma­gyar művészeti eseményről lenne szó, ha a program végén nem állna ott a csalogató információ: „Az egész napos kulturális program mellett ízelítőt nyújtunk a 100 év­vel ezelőtti megnyitón fogyasztott menüből, valamint grillezett kü­lönlegességekkel várjuk vendége­inket.” Az alapítók közül ketten szerepelnek a képen: Szlányi Lajos (kalapban) és Mihalik Dániel (összekulcsolt kézzel Elhunyt Polónyi Károly építőművész . Borvendég Béla_____________________________P­ olónyi Károly jócskán a mi megakasztott időszá­mításunk előtt járt, és mindig a lényeget látta. Sokan elképedtek, amikor azzal állt elő, hogy a buda­pesti világkiállítást a Dunán kellene megrendezni. Széles körű érdeklődésére jellemző, hogy 1999-ben a nemzetközi Kepes Társaság tagjaként vett részt a II. egri Fény­szimpóziumon. Csáji Attilával - hetvenegy évesen - elkészítette a lágymányosi egyetemi város­részben felépíthető olyan lézeres fénytorony tervét, amely a napkoronára emlékeztető fényjelenséget raj­zolna az épületek fölé. 1928-ban született Gyulán. Édesapja itt tanított föld- és természetrajzot a katolikus gimnáziumban. 1946-ban iratkozik be a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karára, ahol Weichinger Károly pro­fesszor hamar felfigyel rá. Frissdiplomásként tanár­segédnek veszi magához a tanszékre. A forradalom leverése után néhány évig az Ipartervben dolgozik. Ám hamarosan a Balatoni Intéző Bizottságnál talál­juk, ahol részt vesz a vidék regionális tervének és a fejlesztési programjának kidolgozásában. A tervre felfigyel a külföld, és az USA (Építészek Nemzetközi Szövetsége) Sir Abercrombie-díjjal ismeri el. Ezt kö­vetően számos friss szellemű épületet is tervez a tó partjára. Munkásságát 1961-ben Ybl Miklós-díjjal is­merik el. A pártállami bürokrácia is szerepet játszott abban, hogy 1960-ban külföldre megy, Afrikába. Egyetemi oktatóként Ghánában, Nigériában, Algé­riában tanít. Emellett azért tervezési munkát is végez. 1969-ben hazatér, és végre ismét fontos megbízást kap. 1969-1975 közt a Fővárosi Tanács városrende­zési főosztályát irányítja. A kommunista rendszer összeomlását követően négy éven át a Fővárosi Köz­gyűlés képviselője. 1977-1980 közt azonban megint Etiópiában találjuk, ahol kidolgozza Addisz-Abeba fejlesztési tervét. Ezután végleg hazatér, és széles körű nemzetközi tapasztalatait 1980-98 közt tudományos tanácsadó­ként és dékánhelyettesként hasznosítja a Budapesti Műszaki Egyetemen. Ő irányítja az angol nyelvű épí­tészképzést. Emellett évente szervez népszerű nem­zetközi alkotótáborokat hallgatóknak.­­ kultura@magyarnemzet.hu Görgey Gábor folytatja a leváltásokat ■ MTI-Varga___­_________ G­örgey Gábor kulturális mi­niszter július 1-jei hatállyal Koncz Erikát nevezte ki közgyűj­teményi és közművelődési he­lyettes államtitkárrá, a művésze­ti és nemzetközi kapcsolatok he­lyettes államtitkári megbízatását pedig július 3-tól Schneider Már­ta látja el. Visszavonta továbbá Ecsedy István közgyűjteményi és közművelődési, illetve július 2-i hatállyal Kő­rösi Orsolya művé­szeti és nemzetközi kapcsolatok helyettes államtitkári megbízá­sát. Ecsedy István július 1-jétől a restitúciós ügyek miniszteri biz­tosi feladatait látja el. Görgey Gá­bor ugyancsak július 1-jével visszavonta Entz Géza, a Kultu­rális Intézetek Igazgatóságának főigazgatója és helyettese, Révész Mária megbízását is. A tárca saj­tóirodájának tájékoztatása sze­rint a Kulturális Intézetek Igaz­gatósága főigazgatójának kine­vezéséről később dönt a minisz­ter. A közlemény szerint Koncz Erika korábban a kulturális és közoktatási minisztérium mun­katársaként dolgozott, mosta­náig pedig a fővárosi önkor­mányzat kulturális ügyosztályá­nak vezetőjeként tevékenykedett. Schneider Márta a fővárosi ön­­kormányzatnál az oktatási-kul­turális főpolgármester-helyettes irodavezetőjeként dolgozott, ezt megelőzően a Művelődési és Közoktatási Minisztérium főosz­­tályvezetőjeként, illetve az or­szággyűlési hivatal kulturális szakértőjeként dolgozott. A péntek déli MTI-hír nyo­mán megkerestük Körösi Orso­lya helyettes államtitkár asz­­szonyt, aki éppen betegállo­mányban van. Érdeklődésünk meglepte, hiszen mint mondta, hivatalosan a miniszteri döntés­ről senki nem értesítette. A négy hét során, amíg Görgey minisz­tersége alatt a feladatait végezte, senki nem beszélt vele munkájá­ról, minisztériumi jövőjéről vagy elbocsátásáról. A miniszter döntése annál in­kább megdöbbentő, és annál in­kább emlékeztet a régi bolsevik diktatúrák jellegzetes módsze­reire, mivel a helyettes államtit­kár asszony magas színvonalú szakmai munkájához nem férhe­tett kétség. Politikai szempont­ból pedig senki nem tekintette és nem is tekinti őt a Fidesz-elkép­­zelések feltétel nélküli megvaló­sítójának. Balatonfü­red városa már 111. al­kalommal ad otthont országunk egyik legrégebbi és legpatinásabb báljának, a balatonfüredi Anna-bálnak. Szeretettel várjuk a ,füredi" Hotel Árkád Dísztermét! A kiváló hangulatról évek óta gondoskodik: Bergendi Szalonzenekar Mendelssohn Kamarazenekar Valter Táncstúdió Első a bálok között!” A bál főszponzora: Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. Fő multimédiás támogató: Westel Mobil Távközlési Rt. Támogatók: Füred Vagyonhasznosító Kft., Balatontourist Rt., Nemzet Lap-és Könyvkiadó­­ Kft., ELITE Magazin, Nemere II. Információ és jegyrendelés: Tourinform Iroda, 8230 Balatonfüred, Petőfi u. 68. Tel.: 87/580-480, fax: 87/580-481 e-mail: balatonfured@tourinform.hu 1 www.balatonfured.hu -

Next