Magyar Nemzet, 2003. július (66. évfolyam, 151-177. szám)
2003-07-22 / 169. szám
ED Magyar Menet • Kultúra 2003. július 22., kedd Rovatvezető: Hegyi Zoltán Mit tudnak a nagypapák? Joe Zawinul, a dzsesszműfaj élő iránytűje a Millenárison ■ Fith Miklós______________________ M egszokhattuk már, hogy nemcsak a rock, de a dzsessz műfaj nagy öregjei is ellátogatnak hazánkba. Miközben a kurrens dzsesszelőadók a népzenei hagyományokkal és az elektronikus underground megoldásaival kísérleteznek, a fiatal vájtfülű okkal kérdezheti: mi újat tud nyújtani egy öregember, aki három vagy négy évtizeddel ezelőtt élte fénykorát? Bizony, nagyon sokat. Lehet, hogy nemcsak a fiatal alkotó lehet találékony, az öreg pedig nem biztos, hogy félreüt a klaviatúrán, sőt megrendítő módon meg is újulhat. A dzsessz és a rock fúziójának egyik ma élő legnagyobb alakja, Joe Zawinul együttesével sokadszorra ad koncertet Budapesten. Az épp e hónapban 71. születésnapját ünneplő billentyűsgéniusz előadásának a Millenáris Teátrum ad helyet. Élő iránytűként jelenik meg ismét köztünk, függetlenül attól, miféle trendek, milyen újabb irányzatok vágtatnak keresztül az afroamerikai gyökerű hangszeres zene életterén. Joe Zawinul zsidó származású osztrák zenész a Bécs közeli Kirchbachban született. Úttörő zenei próbálkozásai már egész kis korától megfigyelhetők. 12 éves korától játszott zongorán, és a második világháború után e hangszeren való komoly képességeit kamatoztatva végezte el a bécsi konzervatóriumot. Hiába, az osztrák fővárosban nem Gustav Mahler szellemisége, nem is Liszt Ferencé vagy a többi klasszikusé hatottak rá, hanem a dzsesszmuzsika nagyjaié, mint például Duke Ellingtoné. Felismerve, hogy Európában nem lehet kifutása, az 50-es évek végén az Egyesült Államokba emigrált, ahol a neves bostoni zeneakadémián, a Berklee-n kezdte tágítani tudását. Ekkor került a dzsessz úttörő irányzatainak örvényébe, így a soul és a bebop zenét is fuzionáló szaxofonos sztár, Julian „Cannonball” Adderley együttesébe. Zawinul kilenc és fél éven át e hírneves csapat oszlopos tagja volt, aki nemcsak különleges zongora- és orgonajátéka miatt vált egyre kiemelkedőbbé, hanem saját szerzeményeinek eredeti hangzása miatt is. A fúziós zenék bölcsőjeként azonban Miles Davis 1969-es sessionmunkáit szokták említeni, amelyekben az osztrák billentyűs is komolyabb megszólalási lehetőséget kapott. Néhány itt megismert „csapattárssal” hozta létre a 70-es évek egyik legsikeresebb és egyben legnagyobb hatású dzsessz-rock együttesét, a Weather Reportot. A második basszusgitáros, Jaco Pastorius tragikus halála után Zawinul feloszlatta zenekarát, és Syndicate néven egy sokkal lazább kísérőcsapatot hozott létre maga körül. Azóta eltelt majdnem 20 év, elkészült körülbelül tíz album, amelyek közül Grammy-díjra pályázott kettő (My People - 1996, World Tour - 1998), maga a szerző pedig nemcsak a Nemzetközi Jazz Szervezet első díjával büszkélkedhet, hanem azzal is, hogy egy neves magazin huszonkétszer választotta a „legjobb billentyűsnek”. A szintetizátorral keltett különleges effektusok használata ma is új dimenziókba emeli alkotásait, de a kísérő zenészek egyénisége emellett további váratlan és különleges megoldással gazdagítja munkáit. Az elmúlt évek terméséből a holokauszt áldozatainak emlékére készített és az ausztriai koncentrációs táborról elnevezett Mauthausen (1999) című albuma kiemelkedő, amelynek számai hallhatók lesznek a szerdai hangversenyen is. Különleges effektusok, új dimenziók Magyarság és csatlakozás Ráróspusztán II Zoltáni Katalin__________________ N egyven erdélyi és magyarországi diák vesz részt azon a kéthetes táborozáson, amely július 26-áig tart a Nógrád megyei Ráróspusztán Fábián Zoltán Olvasótábor címmel. A felváltva Magyarországon, illetve az erdélyi Kézdivásárhelyen tartott rendezvény harmincesztendős. Az idei táborozás az uniós csatlakozás gondolatának szellemében zajlik a 15-20 év közötti korosztály részvételével. A szervezők igyekeznek megismertetni velük a magyar politikai közgondolkodás történetét is, az elmúlt két évszázad történelmi eseményei, kultúrája, és a néprajz tükrében. West Side Story a tószínpadon II Takács István____________________ A usztria legnyugatibb csücskében, a Bodeni-tó partján fekvő Bregenzben megkezdődtek a nyári ünnepi játékok. A tóra épített víziszínpadon Bernstein-Sondheim- Robbins klasszikusnak számító musicaljét, a West Side Storyt mutatják be. Bregenz 1946-ban tartotta az első nyári fesztivált, sajátos körülmények között. A tópart előtt lehorgonyoztak két nagy uszályt, az egyikre építették a színpadot, a másikon foglalt helyet a zenekar, a Bécsi Szimfonikusok, amely azóta is az operák, musicalek zenekara. Az első bemutató Mozart ifjúkori bájos vígoperája, a Bastien et Bastienne volt. E kezdettől jutottak el az ünnepi játékok máig, amikor Európa legnagyobb víziszínpadán sehol máshol nem látható különleges előadások vonzzák a nyaranta körülbelül százötvenezer nézőt. Ebben az évben összesen huszonhatszor játsszák Bernstein művét. A rendező Francesca Zambello. A New York felhőkarcolóit, sikátorait, tereit idéző óriási díszletet George Tsypin tervezte, a kosztümtervező Marie Jeanne Lecca volt. Robbins eredeti koreográfiáját Richard Wherlock alkalmazta a színpad speciális viszonyaihoz. A fényeffektusokat James F. Ingalls tervezte. A Bécsi Szimfonikusokat Wayne Marshall és David Charles Abell felváltva vezényli. Találkozások II Viola Orsóivá Emília I dén - Cservenka György fotóművész Találkozásaim című kiállításával - immár tizenkettedszer nyitotta meg kapuit Cserszegtomajon a Szabad Művészet Alkotótábor Alapítvány. A meghívott alkotók a határon túlról (Kárpátaljáról, Erdélyből, Vajdaságból és Horvátországból), valamint az anyaországból érkeznek, de más európai államokban élő magyar ajkú művészeket is várnak. Ezen a nyáron negyvenkét festő, szobrász és grafikus kezdte meg a tizenkét napos munkát, akik alkotásaikkal az egész Kárpát-medencét képviselik. Az alkotótábor a nagybányai iskola szellemében működik. Minden tábor kezdetén egy jelmondatot adnak ki: idén Manet gondolatát választották: „Ormokra nem hívnak senkit, oda fel kell kapaszkodni.” A festőtábor alapítványként működik, ezért a résztvevők két-két műalkotásukat ajándékozzák a következő év táborának finanszírozásához. Hagyományaiknak megfelelően minden évben egy határon túli festő kiállítását szervezik meg Hévízen. Idén az Ungváron élő Egressy Péter képei láthatók, augusztus 11-ig. A telep munkáiból július 25-én este hat órakor nyílik zárókiállítás, amely szeptember végéig megtekinthető a helyi általános iskolában, majd a keszthelyi színházban és konferencia-központban. ZZ Top a Petőfi Csarnokban ■ MTI____________■_____________________________________ Drinkers and Hell Raisers Tour című koncertsorozatában zenél az amerikai ZZ Top együttes, eredeti felállásban, holnap este nyolc órakor Budapesten, a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán. Az 1969-ben alakult - Frank Beard dobos, az Amerikai Egyesült Államok egyik legjobb bluesgitárosának tartott Billy F. Gibbons, valamint Dusty Hill basszusgitáros alkotta - trió pályafutása során elsősorban koncertjeivel vált népszerűvé Amerikában és Európában. Számos sikeres album és kislemez után a ZZ Top idén áprlisban jelentette meg Mescalero című lemezét. Az együttes a blues, a boogie, a rock and roll és a rock stílusjegyeinek felhasználásával alakította ki egyéni stílusát. A ZZ Top új lemezén tizenhat, változatos stílusú dal hallható, a blues-rock, a metál, a boogie, a country, a techno és a rap is rányomta bélyegét az új album hangzására. Kilenc nap - tíz év Ml Munkatársunktól._______________ Tizedik alkalommal rendezik meg az idén a Paks melletti Cseresznyés-pusztán a határon túli magyar középiskolások cseresznyési olvasótáborát. A rendezvényre ötvenöt fiatalt várnak Erdélyből, Felvidékről, Vajdaságból és Kárpátaljáról. A vasárnap kezdődő jubileumi rendezvénynek a szervező (a Paksi Közművelődési Kht.) Az elmúlt tíz év alcímet adta. A kilenc nap alatt a fiatalok tudományos előadásokat hallhatnak a magyar nyelv történetéről, az irodalom XXI. századi helyzetéről, találkozhatnak folyóiratok szerkesztőivel, irodalomtörténészekkel és előadóművészekkel. kultura@magyarnemzet.hu Varázsló Énekek a júliusi esőben a Varga Klára______________________ K ell-e dal, szép és varázsló,/ kell-e szép rege, Vészbe játszó és derűbe, / Mint hazánk ege? - idézte Vörösmartyt a II. Regejáró Misztrál Fesztivál programfüzete. Hát kellett. Nagymarosi mikszáthos, kisvárosias pilledéséből alaposan fölrázta a hétvégén az immár kétnapos Misztrál-fesztivál. Csütörtökön este a Bethlen kocsmában még az volt a kérdés, meglesz-e a kétezer fizető látogató, s érdemes-e jövőre is belevágni. Péntek délelőtt konokul mosta a várost a langyos júliusi eső, délutánra vagy hétszázan mégis birtokba vették a főtéri színpad előtt a széksorokat. Szombaton már legalább ezerötszázan jöttek el. A nagymarosi Misztrál együttes nevét ma még úgy ejtik ki a pesti és vidéki kocsmakerti asztalok fölött, mint tüzes és fűszeres aranyéremre esélyes borokét, amelyekből a történelem és a szabadság levegője árad, de amelyeket még csak a titkos kiválasztottak kóstolhattak meg. Hogy olyan nagynevű előadók jöttek el mégis a zenekar tagjainak hívására, mint például a Makám, Tolcsvay Béla, a Kaláka, az Édain, a Rat Boys és az ex-Méz, valamint a Sebő és a Tatros együttes, azt a fiúk tehetségüknek köszönhetik, másrészt annak a ritka szolidaritásnak, amely a zenésztársadalomra nem minden esetben jellemző. A pénteki programot a házigazdák nyitották meg. Utánuk lépett fel a magyar zenészekből álló, Törökország minden régiójának jellegzetes zenéit megszólaltató Arasinda együttes. Majd a Makám, Tolcsvay Béla és a Misztrál mesterei, a Kaláka tagjai következtek. Szombat délelőtt a Kolompos és Huzella Péter játszott a gyerekeknek. A délután a skót és ír zenéé volt, a részben kismarosi Dagda után a Rat Boys egy színpadon muzsikált az ex-Mézzel. Az Édain zárta a szigetországi blokkot. A Misztrál papköltők - Mécs László, Remenyik Sándor, Pusztai Sándor - versei mellett Dsida Jenő, Kosztolányi Dezső, József Attila, Juhász Gyula költeményeiből adott elő megzenésítéseket. Dalaikon átütött, mint mindig, a nemzeti elkötelezettség, a személyes kiállás a magyar történelem eseményei, hősei mellett, s ami ma hiánycikk: az anyák, asszonyok, nők tisztelete. A Sebő együttes programja ötvözte az intellektuális igényt a költészetben jelen lévő örök játszókedvvel. Az énekelt verseket értő figyelemmel hallgató közönség nagyszerűen váltott, amikor színpadra dübörgött a Kormorán együttes, a széksorok előtti terület megtelt Misztrál-pólós, táncoló, éneklő emberekkel. Kiss G. Márton és a Tatros táncházi programja az előzőekhez igazodva kezdődött. Míg számosan ropták a művelődési házban, a Gondolatok Háza udvarán Huzella Péter után a torokéneklő, számos saját készítésű tradicionális hangszeren játszó Alexander Horsch Gyöngyös nevű együttese muzsikált az éjszakába nyúlóan. Főszponzor Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. Fő multimédiás támogató: WESTEL Mobil Távközlési Rt. Támogatók: Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. Balatontourist Rt. Duna Televízió Rt. Mercedes-Benz - Mitring Autó I Kékkúti Ásványvíz Rt. Füred Vagyonhasznosító Kft. Nemere II. Balatonfüred Árkád Hotel Díszterem 2003. július 26. Információ és jegyrendelés: Tourinform iroda, Balatonfüred, Petőfi u.68. Tel/fax: 87-580-480 E-mail: balatonfured@tourinform.hu www.annabal.ilu www, balatonfüred. hu