Magyar Nemzet, 2003. október (66. évfolyam, 229-254. szám)
2003-10-15 / 241. szám
Magyar Nemzet • Autószalon 20032003. október 15., szerda Megnyílt a Citroen új székháza elavatta új magyarországi vezérképviseletét a Citroen Hungária Kft. a Nagykőrösi úton, az Ecseri piac szomszédságában, ahol száz embernek adnak munkát. Az első saját tulajdonú márkakereskedés 2,8 milliárd forintba került, a székház felavatásán jelen volt Claude Satinet, az Automobiles Citroen vezérigazgatója, aki először látogatott Magyarországra. Jelenleg a Citroen piaci részesedése meghaladja az öt százalékot hazánkban, megközelítve ezzel az unióban - a francia piac kivételével - elért 6,5 százalékos értéket. Az egyre növekvő eladások miatt az Automobiles Citroen 2,8 milliárd forintos beruházással új székházat létesített Magyarországon. A Citroen Hungária Kft. új létesítményében száz ember jut munkalehetőséghez, ezzel 1200-ra emelkedik a Citroen kizárólagos importőrénél dolgoz emberek száma. A vezérképviselet kiemelt céljának tekinti a szakemberek helyi képzését is, amihez új műszaki és kereskedelmi oktatóbázisával teremtenek megfelelő körülményeket a Citroennél. A hatezer négyzetméter alapterületű székház mellett 1700 négyzetméteren alakították ki az autószalont, az új márkaszervizben - amely kétezer négyzetméter alapterületű - harminckét járművet tudnak fogadni. A beruházás részét képezte továbbá egy új szervizút, illetve egy körforgalmú csomópont, ezek 350 millió forintba kerültek. Claude Satinet a székház felavatásakor úgy nyilatkozott, hogy a közép-európai régió, így a rendkívül dinamikusan fejlődő magyar piac stratégiai fontosságú a cégnek, és csatlakozó országként hamarosan az uniós államokkal azonos elvárásoknak kell megfelelni hazánkban is. A belépést felkészülten várja a magyarországi márkakereskedői hálózat, amelyet a Citroen Hungária az előző majd tíz évben szigorú követelmények szerint alakított ki. A közeljövőről az Automobiles Citroen vezérigazgatója elmondta, hogy 2004 novemberére minden szerződéses partnere megfelel majd az autóforgalmazás liberalizálására vonatkozó EU-rendeleteknek. A Citroen minőségi kritériumok alapján köt majd új szerződést márkakereskedőivel, amely megállapodás már olyan lesz, mint bármely uniós tagországban. Jelentős változásra a szervizek új szabályozása kapcsán kell számítani, hiszen ez a tevékenység szigorúan elkülönül az autóértékesítéstől 2004 novemberétől az unión belül. A márkakereskedések területi kizárólagossága megszűnik, így a márkán belüli verseny is fokozódik, ami a szolgáltatás színvonalának emelkedését eredményezheti. A párizsi Citroen-központ 2000 tavaszán határozta el a Citroen Hungária Kft.-vel közösen egy új telephely-beruházás megkezdését. A Citroen tavaly 10 580 gépjárművet értékesített Magyarországon, az idén pedig várhatóan 12 600 talál gazdára. A Citroen a Budapesti Autószalonon bemutatja legújabb, háromajtós modelljét, a C2-est. A négy személynek kényelmes utazást lehetővé tevő gépkocsi a C3-as és a C3 Pluriel mellett a Citroen alsó kategóriás modellkínálatát egészíti ki. Két hátsó ülése előre-hátra csúsztatható, összecsukható, így a csomagtér befogadóképessége rugalmasan alakítható. A MELLÉKLETET ÍRTA: Barát Mihály, Puskás Bence és Puzsay Gábor Volvo: a biztonság mindenekelőtt A svéd gyár a nagykocsik tulajdonságait kínálja kompakt formátumban A sikerszéria újabb állomása: így lehetne jegyezni a Volvo új S40-esét. A C osztályba sorolt S40-est és V40-est a kilencvenes évek végén kezdték el gyártani, és igen nagy mennyiséget adtak el belőle. A Volvo Cars elnökvezérigazgatója szavaival élve a svéd gyár a nagykocsik tulajdonságait kínálja kompakt formátumban. Ez az érdekes formatervezéssel és a kivételes úttartással együtt nagyon erős versenyzővé teszi az új S40-est a kategóriájában. Jövőre 70 ezer S40-est kíván értékesíteni a Volvo: az Egyesült Államokban várhatóan 20 ezret adnak el, míg a többit az európai és a brit piacra viszik. Az új Volvo S40-es a Volvo Cars ghenti üzemében, Belgiumban készül. A hollandiai Bonnban a jelenlegi Volvo S40-es és V40-es kifutásával megszűnik a gyártás. A Volvo Cars 340 millió eurót fektetett be Ghentben, amely teljes kiépülés után a vállalat legnagyobb termelőüzeme lesz, 270 000 darabos éves kapacitással. Az új Volvo S40-es megelőző és védelmező biztonsága is elsőrangú, azonos a jelenlegi S80- aséval. Ez a nagyon merev karoszszéria, az új frontstruktúra és a világelső, intelligens vezetőtájékoztatás érdeme. A Volvo Cars fejlesztést és tesztelést végző biztonságtechnikai központja a világ legfejlettebb ilyen létesítménye. Körülbelül negyven törésteszten igazolták a fedélzeti rendszerek kölcsönhatását. A cél az volt, hogy a vadonatúj S40- es ütközés biztonsága a kisebb méretek ellenére legyen egyenértékű a Volvo S80-aséval. „Mi minden kategóriában a legbiztonságosabb autókat akarjuk építeni, tekintet nélkül a méretekre” - mondta Ingrid Skogsmo, a biztonságtechnikai központ vezetője. Mivel egy kompakt autóban rövidebb úthossz van az ütközési energia felemésztésére, maximálisan ki kell használni az anyagok tulajdonságait. „Nagy kihívás ez, teljesen új megközelítést kívánt” - árulta el Ingrid Skogsmo. A Volvo S40-es frontstruktúráját több zónára osztották fel, amelyek mindegyike eltérő szerepet játszik. A külső zónák deformálódnak a legjobban, az utastérhez közeliek kevésbé. A szándék, hogy maga az utastér maradjon sértetlen a legtöbb ütközés során. Ezért négy acélféleséget, köztük három nagy szilárdságút alkalmaztak az egyes zónákban. Az első lökhárító rendkívül merev kereszttartója bóracélból készül. A hossztartókhoz gyűrődő dobozok kapcsolják, amelyek a struktúra egyéb részeinek sérülése nélkül veszik fel a lassú ütközés energiáját. A dobozokat ésszerű költséggel lehet cserélni. Az oldalsó hossztartók nagy energia felvételére képesek, magas folyáshatárú acélból készülnek. Frontális ütközéskor ez a zóna deformálódik a legjobban. Hatását a felső hossztartók egészítik ki, amelyek akkor játszanak szerepet, ha teherautóval ütközünk. A vadonatúj Volvo S40-es motorjai 200 milliméterrel karcsúbbak lettek, és mivel keresztben állnak, nagyobb hely marad az utastér felé. Ütközéskor a motor 150 milliméternyit mozdulhat hátra, mielőtt felfekszik a kereszttartón. Az utastéri biztonsági rendszerek azonosak az S60-as és S80-as modellekével. A kormányoszlop 140 millimétert deformálódhat; ilyenkor vízszintesen mozdul el, hogy optimális legyen a légzsák kibomlása. Az új Volvo S40-es 50 milliméterrel szélesebb az elődénél, ami növeli a deformációs teret. Egyébként megvan benne a SIPS (Side Impact Protection System) oldalütközés-védelem, az oldallégzsák és a nagyon lassan (3 másodperc) leeresztő, ezért boruláskor is előnyös függönylégzsák. Ráfutásos ütközéskor a minden más rendszernél hatásosabb Whiplash Protection System (WHIPS) lép működésbe: az üléstámla és a fejtámla együttes elmozdulása támasztja meg az utas testét. Az üléstámlák ellenállnak a rögzítetlen poggyász lendületének is. A márkahagyományt folytató Volvo S40-es kormánykereke állítható, műszerfala logikus elrendezésű. Fokozza a biztonságot, hogy az audiorendszer, a sebességrögzítő, a telefon és az RTI (Road and Traffic Information) navigáció a volánról kezelhető. Az IDIS (Intelligent Driver Information System) autóipari világújdonság vadászrepülős technikával, amely a vezető figyelmének elvonása nélkül tájékoztat. Kritikus helyzetekben, például előzéskor vagy fékezéskor, késlelteti az integrált GSM telefon és a perifériális információforrások jeleit, míg kitisztul a helyzet. Az IDIS folyamatosan regisztrálja a vezető aktivitását, a kormányzás, a gázadás, az indexelés, a fékezés stb. alapján. Ezen adatokat feldolgozza, és bizonyos aktivitási szint felett visszatartja a biztonság szempontjából nem lényeges információkat. Normál helyzetben a vezető bármikor fogadhat telefonhívást, szöveges üzenetet vagy közlekedési információt. Az IDIS alapfelszerelés a vadonatúj Volvo S40-es valamennyi változatában, akár van az autóban integrált telefon, akár nincs. A rendszert gyárilag előkészítik az informatikai berendezések bővítésére - minél több a funkció, annál jobban érvényesülnek az előnyök - áll a Volvo sajtóközleményeiben. A fiatalokra is számít a Volvo az új S40-essel, jövőre hetvenezret kívánnak értékesíteni Ismét a kicsikben bízik a Fiat Hosszú idő óta kínlódik az olasz autóipar: az utóbbi időben leginkább elbocsátásokról és csökkenő eladásokról szóló híreket lehet hallani a Fiat konszernnel kapcsolatban. A nemzeti identitás egy darabjaként elkönyvelt autógyártást ugyanakkor nem adják könnyen az olaszok: lehet, hogy több évtized után ezúttal is a kiskocsik hozzák el a felemelkedést. Aggasztó statisztikák látnak napvilágot az utóbbi időben a Fiat konszernnel kapcsolatban: a cégcsoport fokozatosan veszít piaci részesedéséből, és egyre több dolgozótól kényszerül megválni. A tavaly megkezdett átszervezés következtében máris több mint nyolcezer dolgozót bocsátottak el, s bár a a szebb napokat látott vállalatcsoport igyekezett egyeztetni az alkalmazottak érdek-képviseleti szervezeteivel, folyamatos konfrontációk és sztrájkok - közepette hajtják végre a tervet. Ahhoz, hogy a Fiat konszern tényleg olasz kézben maradhasson, haladéktalanul át kell szervezni az értékesítési hálózatot, erősíteni kell a marketingmunkát, és lenne bőven teendő a vállalati kultúra fejlesztése terén is. Ami végképp vitathatatlan: a modellpalettán is végre kell hajtani a szükséges módosításokat. A jelek szerint az utóbb említett feladatnak újult erővel igyekszik megfelelni az olasz autógyár, és pont a korábbi sikereket is megalapozó kiskocsik szegmensében: bemutatták ugyanis a több mint két évtizedes gyártás után leváltott Panda utódját. A névválasztás nem bizonyult éppen túl szerencsésnek, hiszen a Genfi Autószalonon felvezetett Gingo név miatt - ami kísértetiesen hasonlít a Twingo márkanévre - a Renault azonnal élénk tiltakozásba kezdett, sőt pert is kilátásba helyezett. (Más kérdés, hogy ezzel vélhetőleg egy iszonyatos marketingbaklövéstől mentette meg konkurensét.) Az új Panda első ránézésre jóval kevésbé spártai, mint nagy sikereket megélt elődje: a legszembetűnőbb változás, hogy az autó ötajtós, és formája is kevésbé forradalmi az őshöz viszonyítva. Az alacsony padlós, ám annál magasabb karosszéria - a kategóriához képest - tágas belső teret sejtet, és láthatóan mindenben megfelel a mai kiskategóriás autókkal szemben támasztott elvárásoknak. A belső tér is többlépcsőnyi ugrást jelent az elődhöz viszonyítva: az ajtókat ízléses - és teljes - burkolat fedi, a sebességváltó kart pedig a középkonzolon helyezték el. Az új Panda néhány héten belül Magyarországon is kapható lesz: egyelőre kétfajta benzinmotorral árulják majd. A kisebbik erőforrás 54 lóerős, 1,1 literes, a nagyobbik pedig 1200 köbcentis lökettérfogattal hatvan lóerőt teljesít. Az új Panda ára több mint figyelemreméltó: az alapmodell már 1,890 millió forintért elvihető, ami a kiskocsit mindenképp vonzóvá teszi. Vegye át a vezetést! FordFocus már 2 749 OOO forinttól rcc A Ford 100 éve : 2 év teljes körű garancia A FordFocusszal mostantól akár 650 OOO forinttal jobban jár . Most egy új, FordFocus Fresh modellt egyedi felszereltséggel kínálunk. Az akció részleteiről érdeklődjön márkakereskedésünkben! Petrányi 1. Budapest X., Kerepesi út 105. • Telefon: 260-5050 2. Budapest XIX., Üllői út 309. • Telefon: 281-8000 Nyílt hétvége október 18-19-én a Kerepesi úton! * a 2003-as modellöves listaárakhoz képest Vegyes átlagfogyasztás: 5,7 -10.51/100 km, C02-kibocsátás: 152-250 g/htr.