Magyar Nemzet, 2003. december (66. évfolyam, 279-302. szám)

2003-12-27 / 300. szám

Költészet közel a delelőhöz FOLYÓIRAT II Pósa Zoltán__________________ A Kortárs decemberi számának középpontjában Csontos János költőnek, civilben lapunk publicis­tájának XL - Összegyűjtött versek, 1980-2002 című kötete áll, amely 2002-ben látott napvilágot a Szép­halom Könyvműhely gondozásá­ban. Csontos három feszes ritmusú gondolat és képgazdag költeményét követi Alföldy Jenő esztéta, iroda­lomtörténész Közel a delelőhöz cí­mű tanulmánya. Az elmélyült dol­gozat felütéseként Alföldy Jenő kertelés nélkül kimondja, hogy Csontos költői életművének agyon­­hallgatása szorosan összefügg azzal a ténnyel is, hogy 1990 óta jobbkö­zép lapoknál dolgozik. Ám legalább annyira motiválja a szakma úgyne­vezett mérvadóinak idegenkedését, hogy Csontos műveiben a korsze­rűség és a konzervativizmus ideális ötvözeti arányban van jelen. Bravú­ros formakészségét nem rendha­gyó szabad verses vagy drámai mo­­nológformán szabálytalan művek létrehozására használja, hanem Weöres Sándort idéző gesztussal te­remt bonyolultabbnál bonyolul­tabb képleteket a klasszikus metri­ka elemeiből. Erre legjobb példa Csontos többszörösen hatványo­zott szonettkoszorúból kibontako­zó Szonettregénye, amelyet Alföldy megkerülhetetlen teljesítménynek nevez. Háttérbe szorításának har­madik oka, hogy ellentétben a posztmodern kánont dogmatiku­san értelmező hazai ítészek „elköte­lezetlen” elvárásaival, metafizikai üzenetet közvetít, amely magában foglalja földi létünk értelmének ma­kacs fürkészését, az őszinte, a meg­szenvedett hazaszeretetet. Alföldy Jenő szerint az élete delelőjéhez el­jutott XL - azaz negyven (idén már negyvenegy) esztendős költőt, Csontos Jánost gyűjteményes köte­te alkalmassá teszi a szó nemes ér­temében vett lírai pátosz újjáélesz­tésére, amely visszavezérelheti a nem olvasókat is a szépirodalom­hoz. Szerencsére egyre növekszik azon írók, költők száma, akik éppen úgy alkotnak jelentéset, hogy mer­nek szembefordulni efemer divat­­irányzatok elvárásaival, mint pél­dául Csontos János. Alföldy Jenőt idézve: „Vele érdemes maximalis­tának lennünk.” Tizenöt éves a Csík zenekar Csík János az autentikus népzene és a mai kor kölcsönhatásáról Alakulásának tizenötödik év­fordulóját ünnepelte idén a kecskeméti székhelyű Csík ze­nekar. Ennek emlékére az együttes ma este hét órakor ünnepi jubileumi koncertet ad a Millenáris Teátrumban Dresch Mihály, Lovasi András, Ökrös Csaba és a Pécsi Tánc­színház közreműködésével.­ ­ Kiss Eszte­r Veronika_________ E­gy év telt el azóta, hogy súlyos balesetet szenvedett. Hosszú ideig kétséges volt, vissza tud-e térni a színpadra. Hol tart most a felépü­lésben? - Amikor hosszú idő után ma­gamhoz tértem, megtudtam, hogy a bal kezem darabokra tört, és nem úgy forrt össze, mint ahogy régen kinézett. Megkértem az orvosom, engedjen behozatni a kórházba egy hegedűt, hogy lássam, mi a helyzet. Nem tudtam megfogni, másfél-két centin múlott. Azt mondták, lehet rajta változtatni, újra hegedülhetek, de ez komoly tortúrával és nagy fáj­dalmakkal jár. Vállaltam. Nagyon boldogtalan lettem volna, ha soha többé nem tudok hegedülni. Bár a baleset következtében elvesztettem a szaglásomat, mégis örülök, hogy nem a látásom vagy a hallásom sé­rült meg, így visszakerülhettem ab­ba a miliőbe, amit a hegedülés ad­hat. Újra muzsikálok. Technikailag nem tartok még ott, ahol szeret­ném, de azt hiszem, ez így is maga a csoda. - Amíg kórházban feküdt, a ze­nekar külső­ segítségekkel folytatta a munkát. Mióta játszanak újra együtt? - Nagyon hálás vagyok a ze­nésztársaimnak, amiért hagyták, hogy visszatérhessek, nem ment szét a zenekar, meghagyták a he­lyem, s nem szűntek meg a tánchá­zaink, koncertjeink sem. Amíg be­teg voltam, még támogatási kon­certet is szerveztek. Fél év után tud­tam újra visszakerülni közéjük. Ez az év sajnos kiesett a baleset miatt, így még mindig a régi repertoárnál tartunk, nem sikerült új műsort ki­dolgozni. Ez a jövő év feladata lesz.­­ A kor falára című legutóbbi le­mezük címadó dala valójában egy erdélyi, magyarpalatkai táncdal­lam, amely swingritmusba csúszik át. Készülnek majd újabb feldolgo­zások? - Terveink szerint igen. Mély tisztelettel és alázattal vagyok a régi mesterek és a magyar népzenei ha­gyományaink iránt, de be kell végre látnunk, hogy változik körülöttünk a világ. Nem élhetünk a hatvan év­vel ezelőtti korban. Olyan fajta mu­zsikát próbáltam megalkotni, amely lehetőséget ad arra, hogy azok az emberek is megismerjék és megszeressék a saját hagyományai­kat, akik egyébként nem hallgatná­nak népzenét. Swinges köntösben talán belemászik a fülükbe a palat­­kai dallamvilág, és esetleg később az eredetit is meghallgatják. A jövő­ben is szeretném folytatni ezt a koncepciót, vagyis,egy lemezre fel­venni néhány feldolgozott, modern kornak szóló számot az autentikus dallamok mellé. Azt viszont kizárt­nak tartom, hogy az eredeti nóták elmaradjanak, és a lemezünkön csak feldolgozások szerepeljenek. - A népzenészek jelentős része arra törekszik, hogy a népi muzsika minél régebbi rétegeit kutassa fel, a legarchaikusabb dallamokat szólal­tassa meg. Önök az említett albu­mon viszont szándékosan új stílusú lakodalmas nótákat mutattak be Kalotaszegről.­­ A kor falára cím maga is azt su­gallja, hogy onnan az élet nyomait el lehet olvasni. Harminc-negyven év az emberiség történetében nem nagy intervallum ugyan, de egy em­bernek akár az élete is lehet. A lemez erre a gondolatra épül, a gyermek­kortól a katonaságon, a szerelmen, a házasságon, a férfivá érésen át az öregségig és az új élet születéséig mutatja be az életutat. A zene is kö­veti az idő múlását, egyre újabb dal­lamok kerülnek elő. Úgy éreztem, hogy azt, ami most körülvesz ben­nünket, ezek jobban kifejezik. A ka­lotaszegi, györgyfalvi új stílusú dal­lamok az esküvőt, mint az ember életének fontos állomását mutatják be. Ezek az újabban keletkezett nó­ták közvetlenül a swinges dallam előtt hangzanak el. A lemez bogyisz­lói,­­dunántúli ugrószenével indul. Gyermekkoromban, amikor hege­dülni tanultam, a tanáraim ezekkel a dallamokkal kezdték az oktatást, viszont soha nem tanították meg stílusosan. Hibának érzem a 15—20 évvel ezelőtti táncházmozgalomban, hogy a dallamokat megfosztották a valódi stílusjegyeitől, a könnyebb és gyorsabb megtanulhatóság érdeké­ben leegyszerűsítették őket. Évek­nek kellett eltelniük ahhoz, hogy úgy megtanuljam játszani, ahogy az Bogyiszlón szólt. Egy altatódal ke­rült a lemez végére, amely az új élet, egy gyerek születését jelenti. Az al­bum a Keserédes nosztalgia című lengyel számmal zárul, ez tulajdon­képpen visszaemlékezés az elmúlt időkre, egyfajta számadás.­­ A kor falára című számban dzsesszzenészekkel dolgozott együtt. Más műfajokkal is kapcsolatot kere­sett. Legutóbb Lovasi Andrással, a Kispál és a Borz együttes frontembe­rével készített közös számot. Hogy ismerkedett meg vele? - Mindig is szerettem az eleinte avantgárdnak, később alternatív­nak nevezett zenei irányzatokat, és így a Kispál és a Borz zenekar mu­zsikáját is. Mivel nagyon tetszenek a Kispál szövegei - úgy érzem, a mai korról a ma emberének szól­nak megkértem Lovasi Andrást, hogy írjon a zenénkhez szöveget. Amit meg is tett. Szeretném ezt a számot a következő lemezünkre is feltenni, s ha minden igaz, ma este a Millenárison is elhangzik. - A Terror Háza megnyitásán is a Csík zenekar muzsikált. A kiélezett politikai helyzetben mit jelentett ez a lépés önöknek? - Megtiszteltetésnek éreztem a felkérést. Bár néhányan abban, hogy elvállaltuk, a Fideszhez való­­ politikai tartozás igazolását látták. Az az iszonyatos emberi nyomorú­ság és szenvedés, amit azon a he­lyen a foglyok átéltek, és az a bol­dogtalanság, amit a fogvatartók éreztek, nyomasztó. Egyet biztos megérdemelnek azok, akiket indo­kolatlanul bántottak és tönkretet­tek: az emlékezést. Ez a sok nyomo­rúság politikai rendszertől függet­lenül létezett, úgy a kommuniz­musban, mint a nyilas diktatúra idején, s ha mi megkapjuk a lehető­séget arra, hogy emlékezhessünk, akkor kötelességünk azt megtenni. - Tizenöt év nagy idő egy zene­kar életében. Mi az, amire a legszí­vesebben emlékezik vissza? - Felsorolhatnék díjakat, kitün­tetéseket, elismeréseket, mégsem ezeket tartom a legfontosabbnak. Bár nagyon sok örömet okoztak és erőt adtak a további munkához. Amit igazából kiemelnék, azok az emberek, akikért és akikkel lehet dolgozni. Korábban nem tudtam, vagy nem fogtam fel igazán, hogy hiányoznék, ha nem lennék, hogy ilyen sokan szeretnék , hogy ennyi­re fontosak vagyunk egymásnak. Erre a baleset után döbbentem rá. Ha az ember élet-halál határán jár, már másképp ítéli meg az életet, mást tart fontosnak. Nekem az em­berek a legfontosabbak. Az áldozatok megérdemlik az emlékezést fotó: máté Péter Útkeresés a Himalájában Egy láma vívódása vallásos és világi élet között A Himalájában, a hegyek és a felhők közt eldugott kolostorok és szerzetesek élete, a buddhizmus egyre több rendezőt vonz. Nyolc év alatt készült el az indiai születésű Pan Nalin első nagy­játékfilmje, a Szamszára. Egy ifjú láma útkeresése három év me­­ditálás után és a civil élet előtt. F M III.dbái. Miklós_______________ N­ehéz körülmények közt, az in­diai Ladakhban forgatták le a Szamszárát. Tashi, az ifjú láma há­roméves meditáció után tér vissza szerzetestársai közé. Hormonok fe­szengenek az ifjú testben, amelyek kitörésre várnak. A spirituális és a világi lét közötti útkeresés, szent, idős, bölcs tapasztalt emberek és a szerzetesi lét nyújtotta biztonság, vagy a testi gyönyöröket is kínáló, ám annál zavarosabb világi élet? A szamszára a születés, a halál és az újjászületés körforgása. Mozgató­rugója életünk három mérgező té­nyezője: a gyűlölet, az irigység és a nem tudás. A buddhisták célja elér­ni a megvilágosodást és kimene­külni e körforgásból. A helyszín Ladakh, India egyik legeldugottabb vidéke, terméketlen hideg kősivatag a Himalájában. A világ egyik legmagasabban fekvő emberlakta területe, télen mínusz harminc fok zimankóval. Mégis földművesek, nomádok, pásztorok és szerzetesek földje. Rideg környe­zet, gyönyörűen fényképezve, útke­resés a sziklák és hatalmas szaka­dékok közt, tűz, víz, föld, levegő, a történésekkel változó évszakok közt. Mégsem veszünk el a termé­szeti szépségekben, ezen képek mind a vívódás kiteljesítőivé, meg­­világosítóivá emelkednek. Tashi három év után, első ránézésre öreg aggastyánként hagyja el remetebar­langját, éli egy darabig a szerzete­sek életét, rengeteg kérdéssel, ké­tellyel. Egy éjjel el is szökik, meg­mártózik a folyóban, aztán a falu­ban folytatja életét, ahol megismer­kedik Pemmával, akit hamarosan feleségül is vesz. Kinyílik előtte a vi­lág, megtapasztalja az emberi irigy­ség, gonoszság, hazugság, gyűlölet, üzletiesség, a „gonosz” világi lét visszáságait is. Pan Nalin főszereplői profi szí­nészek, a mellékszereplők többsége helybéli vagy legalábbis a környező vidék lakója. Az alakítások termé­szetesek, nem lóg ki semmiféle ló­láb. S habár nem a buddhizmusról szól a film, bepillanthatunk a szer­zetesek életébe - kicsit másképpen, mint eddig megismerhetünk egy-két bölcsességet, amely sem­miképpen sem árthat senkinek. (Szamszára. Német-francia film. 138 perc. Rendezte: Pan Na­lin. Forgalmazza a Budapest Film.) ILM 2003. december 27., szombat Kultúra Magyar faszet EB V­álogatott dalok és klipek a Munkatársunktól.____________ S­ok mai rock- és popcsillag an­nak köszönheti hosszú éveken átívelő pályafutását, hogy képes volt a megújulásra, stílusbeli váltás­ra. Klasszikus példa Madonna vagy David Bowie, akik meglehetősen sokszínűek voltak az évek alatt, mégsem tagadták meg sosem ko­rábbi lemezeiket. Ebbe a sorba il­leszkedik a Red Hot Chili Peppers is, akiknek jelent meg a közelmúlt­ban válogatáslemezük, és ha már lúd, legyen kövér, egy DVD-jük is. Több generáció nőtt már fel ze­néjükön. A válogatáslemezre csupa klasszikus került, kiegészülve egy­két kevésbé ismert dallal. Főként a legismertebb albumok húzódalai kerültek fel a korongra. A sort egy régi, mindenki által fújt klasszikus, az Under the Bridge nyitja a Blood Sugar Sex Magik-albumról, amely meghozta a világsikert az együttes­nek. Erről több szám is elhangzik, a biztonság kedvéért. A One Hot Minute-albumot csak a My Friends képviseli. A második vagy harma­dik generáció már a Californication című albumnál csatlakozhatott a Chili-rajongók nem szűkös táborá­hoz. Persze a By the Way-albumról is elhangzanak klasszikusok, s fel­került a lemez végére két új szám is, amelyeket a By The Way turné alatt vett fel az együttes. A DVD-n 16 klip kapott helyet, köztük két, az USA-ban eddig ki­adatlan videó, a Road Trippin’ és a Universally Speaking. A klipek mu­tatják a zenekar sokszínűségét, a hozzájuk csatlakozott rendezők kre­ativitását: nem trendeket követnek, egyediek. A dalok születéséhez kommentárokat is fűznek az együt­tes tagjai, illetve rendezői. Több „így készült” film került a lemezre, vala­mint kulisszák mögötti felvételek. (Red Hot Chili Peppers: Greatest Hits and Videós, Warner Music Hungary.) Müller-bemutató a Merlinben A legendás hírű német drámaíró, Heiner Müller Medeamaterial című darabjának magyaror­szági bemutató-előadását tartják ma este hét órakor a Merlin Színházban. Fordítot­ta: Teller Katalin, rendezte Dragos Galgotiu, díszlet- és jelmeztervező: Both András, a címszerepet Szilágyi Enikő játssza, oldalán Kaszás Gergő­vel és Száraz Dénessel. (M. K.) Képek a Dunában Jozefka Antal festőművész alkotá­saiból nyílik kiállítás a Duna Galériában (XIII., Pannónia u. 95.) hétfőn este hat órakor. Bevezetőt mond Striker Sán­dor irodalomtörténész, mély­hegedűn közreműködik Palojtay Erzsébet. A tárlat ja­nuár 18-ig, hétfő kivételével minden nap 10-18 óra között tekinthető meg. (P. Sz. E.) Tündér Lala Debrecenben A debreceni Vojtina bábszínház­ban holnap délelőtt tízkor a Tündér Lala című mesejáték várja a gyerekeket. Ugyanek­kor az Ifjúsági Centrum szin­tén vasárnap délelőtti gyer­mekszínházi előadásokkal kedveskedik a kicsinyeknek. Presser Gábor és Csetényi Ani­kó A Mikulás vasárnapja című zenés mesejátékát a Micimac­kó című előadás követi. (P. Z.) Az üveg jelentése Az Iparművészeti Múzeumban (IX., Üllői út 33-37.) hétfő és január elseje kivételével január 11-ig naponta délelőtt 10-től este hatig tart nyitva Az üveg jelentése című kiállítás. A nagyszabású tárlaton a klasz­­szicizáló, az empire, a bieder­meier, a historizmus, a sze­cesszió, az art deco, az avant­gárd stílusú üvegeken kívül a legújabb kor üvegművészeti alkotásaiból is kaphatnak íze­lítőt az érdeklődők. (Z. O. P.) Baranyai Levente tárlata A Dovin Galériában (V. Galamb u. 6.) január 27-ig, a két ün­nep között is, vasárnap kivé­telével hétköznapokon na­ponta déltől este hatig, szom­baton 11 — 14-ig látható Bara­nyai Levente festőművész Pe­rifériák című kiállítása. (Z. P.) Démonok és megmentőik A Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Mű­vészeti Múzeumban (And­­rássy út 103.) február 26-ig, hétfő és január 1-je kivételével naponta látható a Démonok és megmentőik - Népi vallásos­ság a tibeti buddhizmusban című kiállítás. A tárlat érde­kessége, hogy nem az általá­ban ismert tibeti buddhizmus értékeit tárja föl, hanem a ha­zánkban eddig alig ismert népi vallásosságot és a hozzá kap­csolódó folklorisztikus kultu­szokat, valamint szakrális tár­gyakat. (P. Z.) Hamvas őszibarack és mohamedánkék A Ráth György Múzeumban (VI., Városligeti fasor 12.) hétfőtől és január 1-jétől eltekintve na­ponta reggel tíztől este hatig látogathatják az érdeklődők a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Mú­zeum gyűjteményéből összeál­lított tárlatot. A gazdag kiállí­tás a porcelán hazája, Kína iparművészetének mintegy négyszáz egyedi darabjával ad keresztmetszetet a nálunk ke­vésbé ismert, különleges kerá­miák művészetéből. (P. Z.)

Next