Magyar Nemzet, 2004. január (67. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-07 / 5. szám

lől Magyar lenn­el • Környezetvédelem 2004. január 7., szerda Szerkeszti: Huth Gergely A madártani egyesület évfordulója Harminc éve, 1974. január 6-án hozta létre 200 alapító tag a Magyar Madártani és Termé­­­­szetvédelmi Egyesületet (MME), amely mára Kelet-Eu­­rópa legnagyobb társadalmi természetvédelmi szervezetévé vált. Az MME fő célja a termé­szet - első­sorban a madarak­­ védelmének társadalmi támo­gatása. - Nem véletlen, hogy egy ilyen nagyságú természet­­védelmi szervezet Magyaror­szágon alakult, hiszen a ma­dárvédelemnek, természetvé­delemnek komoly gyökerei vannak hazánkban - olvasható az MME honlapján. (MN) Naperőmű Nagypáliban Osztrák szakmai partnerrel közös PHARE-projekt keretében napenergia-hasznosítással kombinált biomassza-erő­mű létesítéséhez nyújtott be 90 000 euró igényű tervpályázatot az észak-zalai Nagypáli önkor­mányzata. Köcse Tibor polgár­­mester elmondta: a zalai me­gyeszékhelytől 10 kilométerre északra fekvő, 340 lakosú Nagypálit több száz hektár te­rületű - fele részben magántu­lajdonú - erdők övezik, és a térségben számos kisebb-na­­gyobb fafeldolgozó működik,­­ ugyanakkor az átlagosnál kissé magasabb a napsütéses órák száma is. (MTI) Milliárdok a hevesi hulladékberuházásra Heves megyében a tervek szerint 2006-2008 között építik ki - az EU támogatásával - a sze­lektív hulladékgyűjtést, az új­rahasznosítást és a jelenlegi le­rakók rekultivációját magában foglaló hulladékkezelési rend­szert. Szántósi Rafael, a pro­jektgazda egri önkormányzat alpolgármestere elmondta: a 15 milliárd forintos beruhá­zásban 70 település számára építik ki a hulladékkezelési ál­lomáshelyeket, a gyűjtőszige­teket, a hulladékudvarokat, a komposztálóüzemeket, így a szemét 70-75 százalékát fel­dolgozzák majd, 25-30 száza­lék pedig a hejőpapi lerakóba kerül. (MTI) Lendvai Ildikó országgyűlési képviselő ígérete ellenére sem volt még eredményes közigazgatási egyeztetés a nagytétényi Metallochemia-telep rehabilitációjáról szóló kormányhatáro­zat-tervezetről. Az üzem 1200 család egészségét veszélyeztető ólomszennyezésének nyolcmilliárd forintos kármentesítését az M6-os autóút építésével összekötve képzelik el, a tulajdonos, a Nemzeti Autópálya Rt. és az állam közös finanszírozásával.­ ­ Haraszti Gyula _____________ E­gy holland szakvélemény sze­rint a nagytétényi Metalloche­­mia gyártelep szennyezése több mint kétezer év múlva tisztulna ki a talajból természetes úton. Hét­százezer tonna kohászati végsalak maradt itt, ezért a telep ezerméte­res körzetében súlyosan szennye­zetté vált a talaj felső rétege. A terü­leten tiltják a zöldségek jelentős ré­szének termesztését, csökkent az ingatlanok értéke, és a­ térségben élő 1200 család egészsége is ve­szélybe került. A gyártelepnek és környékének rehabilitációját több mint tíz éve halogatják. Legutóbb, egy tavaly októberi fórumon Lend­vai Ildikó helyi szocialista ország­­gyűlési képviselő tett ígéretet arra, hogy december közepéig kor­mánydöntés születhet az ügyben, de a közigazgatási egyeztetést is­mét elhalasztották. A helyiek egyszerűen csak „ha­lálgyárnak” nevezik a volt Metallo­­chemia-telepet, amelynek húsz­­hektáros területén ólom- és cink­tartalmú kohósalak halmozódott fel a jogelődök által 1910 óta vég­zett ón-, réz-, cink- és ólomkohá­szat eredményeként. A szennyezésről a hatvanas évektől kezdve tudnak, de az ügy csak a rendszerváltozás után kerül­hetett a nyilvánosság elé. Mészáros Péter, a XXII. kerület első országgyűlési képviselője, il­letve az általa vezetett Zöld Jövő Környezetvédelmi Egyesület felhí­vását és több parlamenti felszóla­lást követően tárcaközi bizottság alakult az ügy kivizsgálására. A Metallochemia-telepet leállították, és az állam olyan garanciákkal adta el az anyacég Metalloglobus Rt.-t, hogy a vevőként jelentkező magyar és osztrák tulajdonú társaságot bí­rósági határozat és környezetvé­delmi hatósági döntés kötelezi a ta­laj- és talajvízszennyezés üzemen belüli és kívüli felszámolására. Már több mint négy éve elké­szült a tulajdonos helyszíni feldol­gozást célzó kárelhárítási terve, de ezzel szemben fenntartásai voltak a lakosságnak és az önkormány­zatnak. A kerület vezetése párbeszédet kezdeményezett az érintettek kö­zött, így a meddőhányó helyben hagyása és a környék szennyezett talajának cseréje mellett döntöttek. Ez a megoldás elfogadható a lakos­ság, az önkormányzat és a tulajdo­nos számára is. A rehabilitációs munkák kiviteli tervezése alatt rendszeresen egyeztetett a helyha­tóság a tervezővel, a lebonyolítóval, a tulajdonossal és a lakókat képvi­selő Nagytétényi Ember- és Érdek­védő Környezetvédelmi Egyesület­tel. Állapotfelmérés indult meg a tétényiek körében, és sor került az első talajcserékre is a környék ma­gántelkein. Létrehozták a nagytété­nyi rehabilitációs tájékoztató iro­dát, ahol rendszeresen értesítették az érintetteket. Kapóra jött, hogy a környéken építik meg az M6-os autóutat, így a tulajdonos Metal­loglobus Rt. kiviteli terveiben ösz­­szekötötték a rehabilitációt az út telephelyen történő átvezetésével. Eszerint a mérgező meddőhányót olyan szarkofágba helyeznék majd, amelyet másfél kilométer hosszú résfal zár le, megakadályozva a ta­lajvíz szennyezését. A szarkofágot többrétegű szigeteléssel fednék le, majd földdel takarnák be, és végül beültetnék növényzettel. Az így ki­alakított töltésen épülhetne meg az M6-os egyik szakasza, így a finan­szírozásba is több állami forrást le­hetne bevonni. A növények védelmével és visszatelepítésével teljes talajcserét végeznének a környék kertjeiben, ahol egészségügyi határértéket meghaladó szennyezést találnak. A finanszírozásra kormányha­tározat-tervezet is készült, amely az egyik megoldási változatként közös finanszírozást képzel el, amelyben az ÁPV Rt., a Metallo­globus Rt., a Pénzügyminisztérium (PM), a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Nemzeti Autó­pálya Rt. is részt vállalna. A határo­zat elfogadása egyre sürgetőbb len­ne, hiszen az M6-os autóutat 2004 és 2006 között szeretnék megépíte­ni, így mielőbb munkaterületet kell adni a gyártelepen. Tavaly októ­berben fórumot tartottak a rehabi­litáció ügyében Nagytétényben, ahol megjelentek az érintettek kép­viselői és közölték, hogy december közepéig egy közigazgatási egyez­tetést követően megszülethet a kormányhatározat. Ebben a pénzügyminiszter ar­ra hatalmazná fel az ÁPV Rt.-t, hogy vásárolja meg a területet a Metalloglobus Rt.-től, amely a tu­lajdon értékével is hozzájárulna a kárfelszámoláshoz. A terület M6- os autópálya nyomvonalával érin­tett, kármentesített része a föld­művel együtt térítésmentesen át­kerülne az állam vállalkozói va­gyonából a kincstári vagyonba, az NA Rt. pedig vagyonkezelői jogot szerezne. A gazdasági és közleke­dési miniszter gondoskodna arról, hogy az NA Rt., az M6-os Metallo­­chemia gyáregységet érintő szaka­szán, az autópálya építéséhez kap­csolható kármentesítési tevékeny­ségekhez és az autópálya nyomvo­nalán a környezeti műszaki védel­mi rendszer kialakításához forrá­sokat biztosítson az ÁPV Rt. ré­szére. A Metallochemia gyáregység környezetszennyezésének felszá­molására 2004 és 2007 között az ál­lami vagyonkezelő és a Környezet­­védelmi és Vízügyi Minisztérium 4,5 milliárd forintot különítene el a költségvetési forrásaiból. A kár­­mentesítés további részét a Metal­loglobus Rt. és az NA Rt. finanszí­rozná. Az NA Rt. az M6-os autópá­lya M0-s csomópont és Érdi tető közötti szakasz céljára rendelkezé­sére bocsátott beruházási összeg­ből nyújtana forrásokat. Lendvai Ildikó megkeresésünk­re közölte: egyelőre elhalasztották a döntést a közigazgatási egyezte­tésen, de január közepén újabb tár­gyalást folytatnak a kormányhatá­rozat tervezetéről. A három érintett minisztérium nem tudott megállapodni a kár­­mentesítés módjáról, ezért még folyik az egyeztetés az ügyben - kö­zölte Csák Csongor, a PM szóvivője. MMMMI Tíz éve ígérgetnek Nagytétényben Halogatják a „halálgyár” rehabilitációját • A legújabb terv szerint az M6-os út alapjába kerülne a méreg A helyiek keserű humora szerint ha a mostani ütemben halad a kármentesítés előkészítése, még az a kétezer év is eltelhet, amely alatt lebomlik a veszélyes salak FOTÓ: ÉBERLING ANDRÁS Szelektálás Budapesten: kedvező tapasztalatok Az első néhány hét tapasztala­tai alapján népszerűek a buda­pestiek körében a szelektív hul­ladékgyűjtő edények, ebben a közterület-fenntartó rt. és a Hulladék Munkaszövetség is egyetért. A budapestiek mű­anyagból és papírból szállítják a legtöbbet a kukákba. B Gidró Kriszta_____________ N­ épszerűek a Budapesten ki­helyezett szelektív hulladék­­gyűjtő edények - mondta el lapunk kérdésére Szegedi Péter, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. szóvivője. Mint ismert, a közel­múltban összesen száz budapesti közterületen állították fel a kuká­kat, amelyekbe fehér üveget, színes üveget, műanyagot, papírt és fém italosdobozt dobhatnak ki egymás­tól elkülönítve a budapestiek. Sze­gedi Péter elmondta: hétfőn, szer­dán és pénteken a papírt, kedden, csütörtökön és szombaton a mű­anyagot, vasárnap pedig a többi hulladékot szállítja el az FKF. A vá­logatott szemetet olyan feldol­gozókhoz viszik, amelyekkel már korábban szerződést kötött a vál­lalat. Mint arról lapunkban már be­számoltunk, néhány városrészben a kerületi önkormányzat megtiltot­ta, hogy a területén hasonló edé­nyeket helyezzenek ki. Szegedi Pé­ter szerint ezekkel a városrészekkel tovább tárgyalnak, s úgy tűnik, csökken a kerületek ellenállása.­­ A már kihelyezett szigetek és környe­zetük ugyanis tiszta, rendezett, így az önkormányzatok látják: az FKF nem disznóólát akar telepíteni - mutatott rá a szóvivő. Szerinte a még hezitáló városrészekkel a ta­vasz folyamán megegyezhet a cég. Nagy Tamás, a Hulladék Munka­­szövetség (Humusz) munkatársa la­punk kérdésére elmondta: szerveze­tük elégedett a rendszerrel. Megfele­lők a garanciák arra is, hogy a sze­lektíven gyűjtött hulladékok kör­nyezetbarát módon lesznek haszno­sítva. Kijelentette: nem tartja etikus­nak a tiltakozó önkormányzatok ré­széről, hogy polgáraikat elzárják et­től a lehetőségtől. A Humusz állás­­pontja szerint ugyanis mindenki­nek, aki fizeti a szemétdíjat, joga van a szelektív gyűjtéshez is. zoldoldal@magyarnemzet.hu Nem aratható a balatoni nád A Kis-Balatonnál és a Velencei-tónál megkezdődött a betakarítás Alacsony a Balaton vízállása, ezért a természetvédelmi hatóság idén sem engedélyezi a magyar tengert koszorúzó nád aratását. A Kis-Balatonnál a hét elején már megkezdődött az embert pró­báló téli munka és a Velencei-tónál is aratják a tetőfedőnek va­lót. Az avas nád egy része, a nálunk telelő madarak szállás- és költőhelye tiltott terület a nádaratók számára. II Gulyás J. Attila A Balaton-partot 1180 hektár nád borítja, a Kis-Balaton­nál ennek csaknem a kétszerese dacol az év eleji hideggel, a Ve­­lencei-tó partján és szigetein pe­dig 997 hektár vízi növény hasz­nosítja az üledék tápanyagait. A Balatonnál - mivel az előző évek nádtorzsái az alacsony vízállás miatt magasabban vannak, mint a vágóeszközök - idén sem arat­ható a nád, így lábon marad az a 800 hektárnyi vízi növény, amely korábban aratható volt. - Egyedi engedély alapján néhány helyen - kizárólag természetvédelmi és tűzvédelmi érdekből - történhet kisebb nádaratás, de 800 hektár aratásáról szó sem lehet - mond­ta lapunknak Hanga Csaba, a Ba­latoni Vízügyi Kirendeltség he­lyettes vezetője. A Velencei-tó déli partja köze­lében 8-8,5 centire hízott a jég, az északin 6 centisre, így a 997 hek­tárnyi velencei nádból 100 hek­tárnyit a vízügyesek, a parti sáv­ból pedig ötvenet a természetvé­dők levághatnak.­­ A tó vízinö­vény-termése idén sem mondha­tó kiemelkedő minőségűnek, a természetvédelmi területről le­aratott nádból viszont kiváló te­tőfedő készülhet - vélekedik Fa­lusi Ferenc, a vízügyi felügyelet vezetője. Természetvédők és vízügyesek együtt vigyázzák idén is a kis-ba­­latoni nádtengert, ahova már az év végi ünnepnapok előtt felvonultak a nádarató masinák. - Elsőként egy sávolyi és egy balatonszent­györgyi vállalkozó kezdett mun­kához, de jönnek még aratóbrigá­dok a Balaton-felvidékről és az Al­földről is - mondta lapunknak Fu­tó Elemér természetvédelmi fel­ügyelő. A Kis-Balatonnál 700-800 hektárnyi nád takarítható be, amelynek egyötöde az avas nád. Itt különösen nagy óvatosságra intenek a természetvédők, hiszen a hangos aratógépek könnyen megzavarhatják a Kis-Balaton téli lakóinak nyugalmát.­­ Három kü­lönösen védett rétisaspárra és megannyi, ugyancsak védett apró madárra vigyázunk, akik estén­ként - miután a nádaratók nyugo­vóra térnek - rácsapnak az avas nádból kipotyogó rovarokra, és jó nagyokat lakmároznak - meséli Futó Elemér. A nádaratásnak kettős célja van. Egyrészt ezzel szabadítjuk meg a tavat a vízben rothadó avas nádtól, másrészt az új, a követke­ző évi nád növekedését segítjük elő a téli vágással - összegezte a nádvágás lényegét Fejér Vilmos, a Balatoni Vízügyi Kirendeltség ve­zetője. Nem minden nádas prédálható C­supán tizede áll védelem alatt ez idő szerint a balatoni nádnak, mindössze 261 hektárt borít érintetlen, flórában és faunában gaz­dag nádas. Ilyen sávok találhatók a csopaki Kerekedi-öbölben, Bala­­tonrendes és Ábrahámhegy között és kisebb foltokban Kenesénél. A 419 hektárnyi másodosztályú nádas vízkiállásokkal és csónakkijárók­­kal szabdalt terület. Akinek vízparti telke van, előszeretettel vág ös­vényt, épít stéget a nádba. A szétszabdalt nádas aztán pusztulni kezd, apró csomókká válik. Ahogy pusztul a nád, odavész az élővilága is. Ha az egybefüggő területe kisebb mint 300 méter, akkor elmenekülnek onnan az addig ott élt állatok - olvasható a Nők a Balatonért Egyesü­let gondozásában megjelent Balaton-könyvben.­ ­ Munkatársunktól_____________________________________________________

Next