Magyar Nemzet, 2004. július (67. évfolyam, 168-198. szám)

2004-07-07 / 174. szám

A művészi siker önmagában nem értékmérő Elkészült a filmtörvény, mégis mindenki elégedetlen • Felborult az irodalmi kerekasztal • Ma is vannak remekművek A Medgyessy-kormány és a kultusztárca is túljutott saját kor­mányzati ciklusának félidején. Egyre több mérvadó szakember mondja ki: hiába valósult meg a filmtörvény, ha még a kormány sem tartja be. Az úgynevezett irodalmi kerekasztal is csődöt mondott, felrobbant, még mielőtt bármiféle eredményt elért volna. Hernádi Gyula író, forgatókönyvíró, a Független Magyar Írók Szövetségének elnöke a kultúra mindkét „húzóágazatá­nak”, az irodalomnak és a filmnek is mértékadó személyisége. Megkértük, értékelje az utóbbi hónapok viharos történéseit. 1. Pósa Zoltán__________________ • •Ö­nt a Népszabadság június 26-i, szombati számában megjelent cikk írója belekeverte a Zabó Gábor rendező Why című készülő filmje körüli állítólagos botrányokba. Mi az igazság? - Zabó Gábort harmincöt évvel ezelőtt úgy ismertem meg, hogy szabályosan megszólított az utcán, s megkérdezte, elolvasnám első­ként Where - azaz Hol című, külö­nös, kísérletező, kiváló avantgárd forgatókönyvét. Elolvastam, és na­gyon tehetségesnek találtam. A film időközben elkészült, szerin­tem kiváló. Eltelt harminc-egy­­néhány év, Zabó a legújabb, a Why, azaz: Miért című forgatókönyvét is megmutatta nekem, ez is tetszett. Megkért, hogy segítsek. Elkezdtem híresztelni a szakmában, hogy Zabó tehetséges ember, érdemes vele foglakozni. Azután megkért, hogy lépjek be a Why című film­alapítvány szakmai kuratóriumá­ba. Beléptem, anélkül hogy bármi anyagi ellenszolgáltatást is várnék tőle ezért. Ezt a legnehezebb elhin­ni, de így van. Zabó esete híven példázza azt, amikor valaki a szak­mán kívülről jött be a filmesek tár­saságába, s mindenki csákós ve­rébnek tekinti. Megpróbálják hát agyonverni, denunciálni. Feljelen­tették, hogy megpróbálta manipu­lálni az ORTT-t, a rendőrség elkez­dett nyomozni utána, s kiderült, hogy szó sincs korrumpálásról. Felmentették, de érvényesült a Kosztolányi-féle kabátlopás- szind­róma. Ma is gyanakodva kerülgeti mindenki. - Mi a véleménye a filmszakmá­ról itt és most? - Látja, az öregkornak mégis vannak előnyei. Az 1963-as Oldás és kötés óta enyhén szólva jó pár filmem - elsősorban Jancsó Miklós­sal közösen - megvalósult. Ma már kívülállóként állapíthatom meg: hosszú idő után elkészült a filmtör­vény, mégis mindenki ugyanolyan elégedetlen, mint azelőtt. Olyan a magyar filmszakma, mint egy hat­vanas évekbeli olasz filmvígjáték. Mindenki egyszerre kiabál, így sen­kinek nem érteni a szavát. Csak sejtjük, hogy a hangadók közül mindenki dicsekszik valamivel, azok is, akiknek nincs mivel. Leg­kevésbé a jelenlegi kulturális kor­mányzatnak, hiszen a választási ígéretei közül semmit nem valósí­tott meg. - Nem akarom védeni a jelenlegi kormányt, de amióta a világon va­gyok, a kultúra válságáról beszé­lünk. - Én sem találtam meg a böl­csek kövét, de úgy gondolom, ez a kormány az elődeinél is kevésbé ér­ti meg, hogy a kultúra olyan beru­házás, ami csupán hosszú távon té­rül meg. Ha viszont nem kockázta­tunk érte, akkor az egész nemzet lé­te veszélybe kerül. Sőt, embervol­tunk legfőbb záloga semmisülhet meg. E bölcsesség nélkül hiábavaló minden kerekasztal, a törvény is holt betű. A művészet, a tudomány, az oktatás az emberi agyakban té­rül meg, hatalmas, világokat meg­rendítő, megmentő energiákat in­dukál, ami kilendítheti a gazdasá­got, a társadalmat is a holtpontról. Kultúra és művészet nélkül nem élet az élet. - Akkor tehát végünk van? - Szó sincs róla. Miközben pél­dául a filmszakmában folynak a harcok és a rivalizálások, a hanga­dók temetik a magyar filmet, sorra készülnek a fiatalok jobbnál jobb, szellemesebbnél szellemesebb munkái. Mészáros Péter Cannes­­ból hozott nagydíjat, a kisfilmek kategóriájában Pálfi György, Fliegauf Benedek, Török Ferenc, Antal Nimród és mások is bizonyít­ják, hogy az igazi tehetség ötven­­milliós költségű filmből is kibonta­kozhat. - Mi a helyzet az irodalommal? - Az irodalomban szinte szó szerint ugyanez a színjáték folyik. Megalakult az írói kerekasztal, az lett volna a feladata, hogy gyógyírt keressünk az írótársadalom közös gondjaira, ehelyett egymás torká­nak ugrottunk. A klikkek háborúja odáig fajult, hogy a Szépírók Társa­sága és a József Attila Kör kitalálta a Gyurkovics Tibor vezette Magyar Írók Egyesületéről és a Független Magyar Írók Szövetségéről, hogy fiktív, nem elég reprezentatív szer­vezetek, így nincs helyük a minisz­tériummal tárgyaló írói kerek­asztalnál. Amikor bebizonyítottuk feketén fehéren, hogy az általuk összeállított kérdőív kritériumai­nak mindkét szervezet sokkal in­kább megfelel, mint ők (magyarul: mind a Magyar Írók Egyesületé­ben, mind a Független Magyar Írók Szövetségében külön-külön is több József Attila- és Kossuth-díjas alkotó van, mint az övékében együttvéve, s csak a függetlenek­nek több mint ötven rendezvénye volt tavaly az ország különböző ré­szeiben), hirtelen kiléptek, s fel­robbantották a kerekasztalt is. Ki­nek használtak? Legkevésbé az írótársadalomnak... - A fiatalok már esti mesének gondolják, hogy volt egyszer egy iro­dalom, ami eltartotta a művelőit... -Még mielőtt elkezdenénk új­rafényezni a hatvanas évek iránti hamis nosztalgiákat, emlékezzünk: az a bizonyos struktúra, ami lehe­tővé tette, hogy a művészetek, a tu­dományok, a közoktatás művelői jobbára meg tudtak élni, a két vi­lágháború között alakult ki, s oly­annyira életképesen ágyazódott be a társadalom mélyszerkezetébe, hogy a Kádár-korszaknak csak a nyolcvanas évek végére sikerült szétvernie. Klebelsberg Kunó sike­res minisztersége nem csak afféle hamis legenda, okos törvényeket hozott a magyar irodalom, a ma­gyar művészetek, a magyar kultú­ra, a magyar közoktatás védelmé­ben. Az általa létrehozott tanyasi, falusi iskolákban vált olvasóvá a magyar nép többsége is. Úgy gon­dolom, hogy itt és most a magyar kultuszminiszternek, de az oktatá­si miniszternek sem az lenne a fel­adata, hogy bürokratikus előíráso­kat teljesítsen s a piac törvényeire hivatkozzon, hanem hogy a ma­gyar kultúra és a magyar közokta­tás érdekeit képviselje. Rossz példa arra hivatkozni, hogy a cannes-i nagydíjas dokumentumfilm, Moore Fahrenheit 9/11-e - amely igen kemény kritikával leplezi le a Bush-kormányzat gazdasági hát­térérdekeltségeit az iraki háború kirobbantása kapcsán - bezzeg há­rom nap alatt nyolcvanmillió dol­lárt fialt, hiszen az Egyesült Álla­mokban háromszázmillió ember él. Ha valamikor mégis újjáalakul­na a kerekasztal, s megszületne va­lamiféle törvényi szabályozás, lét­­fontosságú lenne, hogy egy szak­mától, politikától független szakbi­zottság kiajánlaná külföldre a könyveinket, s a fordításukra for­rást biztosítana. Ez már Európá­ban mindenütt így van, még a köz­vetlen szomszédainknál is. Ám az irodalomról is ugyanaz a sokak ál­tal ókonzervatívnak gondolt véle­ményem van, mint amire már utaltam a filmeknél is. Sírunk, pa­naszkodunk, de érzésem szerint ugyanannyi jelentős opus készül ma is, mint tíz, húsz, ötven, hatvan évvel ezelőtt. A művészet nem úgy­nevezett művészeti életből, nem vi­tákból és törvényekből, hanem művekből van. - Az viszont tagadhatatlan, hogy a digitalizáció korában nem kifejezetten az irodalomnak áll a zászló. - Jó néhány közönségsikert is kivívott mű birtokában én félve ki­mondhatom: ha nem is illendő le­becsülni, még kevésbé szabad túl­értékelni a szakmai vagy a közön­ségsikert. A múlt század egyik leg­nagyobb prózaírója, Krúdy Gyula viszonylag sikeres, gigászi nagyság­­rendű költője, József Attila tragikus haláláig, valljuk be, sikertelen volt. Sajnos a igazság többnyire az, a ki­vételek is a szabályt erősítik: minél jobb és maradandóbb a mű, annál hosszabb idő kell ahhoz, hogy meg­emésszék a befogadók. Hernádi Gyula € 81 Tisztelettel meghívjuk a 179. Anna-bálra 2004. július 24-én a balatonfüredi Árkád Hotel Dísztermébe. Jegyárak, melyek magukba foglalják a részvételi jegyet, a vacsorát és a hölgyek nyakába kerülő herendi porcelánszíveket: Árkádok alatt: 30.000 Ft - Étteremben: 35.000 Ft - Díszterem előterében: 45.000 Ft Éjfél után bálkirálynő választás A bál támogatói: Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., T- Mobil Rt., Nemzet Lap - és Könyvkiadó Kft., Balatontourist Rt., Duna Televízió Rt., Hír Televízió Rt., Kékkúti Ásványvíz Rt., Hotel Annabella, Hotel Marina További információ és jegyrendelés: Tourinform Iroda, 8230 Balatonfüred, Petőfi u. 68. Tel.: 87/580-480, Fax: 87/580-481. E-mail:balatonfured@tourinform.hu www.balatonfured.hu 2004. július 7., szerda Kultúra EB Kockaházba terelt magyar parasztok MÁSSZOR VOLTAK ! Fábián Gyul­a A­rany János írta azt az elgondolkodtató verssort „Azokkal időzöm, akik másszor voltak...” És azután fejezte be a Toldi harmadik, utolsó részét. Magamkorú baráti társaságunkban egymásnak em­legetjük a mi ifjúságunk szellemi óriásait, akikről a mai tartalmatlanabb napokban szó sem esik. Köny­veiket új kiadások ritkán veszik számításba, és ha megjelenik egy-egy kötet, utána csend. Új olvasókhoz nehezen jutnak el, mert elfeledkeznek a kínálatról. Persze különböző szépítőszereket, tisztító- vagy mo­sógépvédő készítményeket beleunásig reklámoznak. Az talán jobban megéri? Csak a zseb lesz könnyebb és a fejek maradnak üresebbek, mert igazán jó könyvek­ről egyre ritkábban beszélnek. Ez elsősorban a tévéadók és a kereskedelmi rá­diók bűne, de az ő számukra készen áll a mentség: reklámból lehet élni, így aztán a bárgyú, bántó, ma­gyartalan, ostoba szövegek mint a szennyvíz folynak, képesek még a legmegrendítőbb történeteket is félbe­szakítani valami bosszantó hirdetéssel. A magyará­zat: a modern ember ezt igényli. (Igényli fenét!) De nem óhajtok vitatkozni - ad­junk valami mást! - mondta szerkesztőtársam, indít­sunk olyan rovatot lapunkban, amelyben nagyjaink tegnapi történetei, tanításai, aggodalmai elevened­nek újjá, hiszen elmúlt századunk kimagasló alkotóit életünkben elhallgatták, vagy éppen elhallgattatták. Titkos és belső jelszavuk így szólt: el kell őket felejte­ni, de mennél előbb! Mi törekedtünk, hogy tegnapi alkotóink életpéldái kerüljenek a mai olvasók elé, mert érdemes klasszikussá nemesedett soraikat, ta­nításaikat a mai emberek elé idézni. Ezek után belekezdtem. Tessenek egy kicsit figyelni: Veres Péter. Valami-­ kor a hétköznapi politikai és művelődési élet legnép­szerűbb falujárója, írója volt. Őt hallgattam egyszer Simon István és Váci Mihály költő barátaim társasá­gában egyik író-olvasó találkozó alkalmából községet bejáró utunkon. Megállított bennünket. - Nézzétek! - és rámutatott egy díszes kovácsolt­vas kapura. - Nem megszólál részemről, de ez a ki­vagyiság, bár az előzménye a baj. Ebből az udvarból négylábú többet ki nem lép. A kockaháznál, aminek a kedvéért eladták a nagy kertet, többé nem termelik meg a család mindennapjára való zöldséget. Össze­zsugorodott a tegnapi paraszti élet eltartó tere. - De abban a kockaházban már fürdőszoba, vilá­gos lakószobák találhatók - ellenkeztünk Péter bá­tyánkkal. - Nem a tisztességes embert megillető kényelem ellen beszélek. Azt nem találom, hol, hogyan születik meg az új magyar falu? Gondolkozzatok ti is! Az egy­kori falusi szegénység zsúfoltsága után megszülettek mára a tágabb porták. Ebben először még helye volt akár az istállónak is. A ház előtt kis kert, utána a na­gyobb udvar baromfikkal, mögöttük a jószágok szál­lása kamarákkal, góréval, színnel, szerszámosfészer­­rel, azután a nagy kert, a vidéki ember nyers éléstára.­­Ami ma történik, a szegényedés kezdete. Először el­veszett a családot segítő kert. Az istállóban ma legfel­jebb autó áll. És most engem ne győzzetek meg, hogy de a dán parasztporták a célszerűség mintái. Jól tu­dom. Fél századdal járnak előttünk, meg a világ előtt. Mi pedig visszamaradtunk még attól is, ahol már tar­tottunk. Ez a szövetkezés, ami parancsra született, nem a magyar paraszt lelki alkatára szabott. Ezért fé­lek a következményeitől. Csak nektek mondom, mert minden véleményemet kiforgatnak. Lázítok. Kit? Ki­ket? Én csak a beköszöntő elnyomorodást látom. Fél­tem a falut. Uramisten, mi vár még itt, ezen a kis földdarabon erre a meggyötört népre? (1970-es évek) Veres Péter

Next