Magyar Nemzet, 2005. október (68. évfolyam, 268-298. szám)
2005-10-26 / 293. szám
Kiszolgáltatná az új törvény a MÁV-ot Kóka János: Jó hírrel szolgálok, nincs választási lehetőségünk • Félő, hogy kiszorul a magyar vasút Megkezdte tegnap a vasúti közlekedésről szóló törvényjavaslat tárgyalását az Országgyűlés. Az előterjesztést támogató kormánypártok véleménye szerint a magyar vasút válságos helyzetében egyedül a verseny megteremtése, illetve a külső forrás bevonása lehet megoldás. Az ellenzék szerint a tulajdonos olyan formán zúdítja rá a versenyt a hálózatra, hogy minderre nincs felkészülve a magyar vasút, az új szabályozás ellenben tág teret biztosítana a privatizációnak. __Pazsay Gábor________________ Abban egyetértettek a parlamenti pártok képviselői az új törvény tegnapi tárgyalásán, hogy a magyar vasút válságba került, a felelősség megosztásáról, illetve a közszolgáltatást is biztosító ágazat jövőjéről azonban teljesen megoszlanak az álláspontok. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bevezetőjében elmondta, hogy az 1993 óta hatályos szabályozást felváltó új törvény biztosítja az infrastruktúrához való szabad hozzáférést, a vasúti forgalom fenntartásához szélesebb körű forrásbevonást tesz lehetővé, megalakul továbbá a piacszabályozást és a versenyfelügyeletet ellátó, új vasúti hivatal. Kóka szerint nem akarják megszüntetni a mellékvonalakat, azzal együtt, hogy megteremtenék a külső forrás bevonásának lehetőségét, az állam ezen infrastruktúrák esetében többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezne. A miniszter közölte: jó hírrel szolgálhat, nincs választási lehetőségünk, 2007-től szabad lesz a pálya, s amennyiben a magyar vasút szolgáltatási színvonala nem emelkedik, az osztrák, a szlovák vagy a román vasút szolgáltatásait kell igénybe venni a magyar síneken. Fónagy János (Fidesz) ezzel szemben azt emelte ki, hogy először versenyképessé kell tenni, megfelelő szintre kell hozni a magyar vasutat, aztán lehet a versenyben részt venni, ellenben a nyugat-európaiak könnyűszerrel szorítják ki a magyar társaságokat és a vasutasokat is a hálózatról. Fónagy utalt arra, hogy az ország legnagyobb foglalkoztatója, a MÁV az eltelt három és fél évben került a jelenlegi kritikus helyzetébe, adóssága és tőkehelyzete valóban behatárolja lehetőségeit. Hangsúlyozta: a törvénytervezet - a parlament hatáskörének kiiktatásával - a vasút gyors privatizációját, meglévő eszközeinek értékesítését tenné lehetővé. Fennáll annak a lehetősége, hogy 2008- tól nyugat-európai operátorcégek jelennek meg a hálózaton, s az általuk megszabott költségeket ugyanúgy az adófizetőkre hárítanák. Tóth Sándor (MSZP) arról beszélt, hogy az új törvény megteremti az elővárosi és a térségi közlekedés alapjait. A képviselő a verseny hiányával és a piaci elvek háttérbe szorulásával magyarázta a vasút nehéz helyzetét. Szalay Gábor (SZDSZ) azt emelte ki, hogy a fejlesztések finanszírozása érdekében megteremtik a magántőke bevonásának lehetőségét. Közölte: 2007-ben a külföldi társaságok „itt kopogtatnak”. Herényi Károly (MDF) szerint a jelenlegi helyzet kialakulásában nagy szerepe van a tulajdonosnak, Nyugat-Európában az állami társaság is ugyanolyan jó szolgáltatást nyújt, mint a privatizált vasút. A vasúti törvény általános vitáját a következő ülésszakra napolta el az Országgyűlés. A MÁV Rt. az elővárosi motorvonatok megvásárlása érdekében hitel finanszírozására indít új közbeszerzési eljárást. KONTUR: ÉRZÉKETLEN LUXUSKORMÁNYZÁS. A MÁV lefejezése és a vasúti törvény beterjesztése azt a célt szolgálja, hogy itt is megnyissák az utat a privatizáció előtt, eközben a vasúttársaság csaknem hétezer dolgozó elbocsátását tervezi - hangzott el a Fidesz munkás és alkalmazotti tagozatacsődtúrájának a Déli pályaudvar közelében tartott első állomásán. A testület országjárást folytat, hogy minden csőd közeli helyzetben, gyárbezáráskor felhívja a Gyurcsány-kormány figyelmét megoldást kell találnia a munkahelyüket elvesztő emberek, megélhetés nélkül maradó családok helyzetére. Kontur Pál szerint azérzéketlen luxuskormányzás újabb bizonyítéka, hogy míg több ezer vasutast, kétkezi melóst bocsátanak el, addig a csődöt csődre halmozó MÁV-vezetés összességében több száz milliós végkielégítéssel távozhat. (B. Á) A Fidesz szerint először versenyképessé kell tenni a vasutat FOTÓ: NAGY BÉLA Mégis drágulnak az autópályadíjak S Puzsay_______________________ Január 1-jétől a korábbi hírekkel ellentétben átlagosan 9,75 százalékkal drágulnak az állami autópálya-hálózat használatához szükséges matricadíjak. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tegnap közölte: az autópálya-hálózat hossza idén 95 kilométerrel, azaz 14 százalékkal emelkedik, ennek - valamint a várható infláció - alapján 17 százalékos díjnövekedés lenne indokolt. A tárca által jóváhagyott tervezet szerint a szezonon kívüli négynapos autópálya-matrica a jelenlegi 1120 forintról 1170 forintra emelkedik, a legmagasabb díj pedig 1460 helyett 1520 forint lesz. Személygépkocsik esetében a heti matricát 2300 helyett 2500 forintért válthatják meg az autósok jövő év január elsejétől. A kisteherautókra vonatkozó D2-es heti matricáért 6300 helyett 6500 forintot kell majd fizetni, az egy hónapos úthasználati díj ezer forinttal emelkedik. Az éves matricák díja kategóriáktól függően 4,95 és 5,71 százalék között változik. A tárca határozata szerint ugyanakkor 37,5 százalékkal emelik az egynapos úthasználat díját a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek esetében. Kóka János ezzel kapcsolatban közölte, hogy az ilyen matricákat elsősorban a tranzitforgalomban közlekedő gépjárműsofőrök váltják meg, így ezeknek az értékesítésén lehet keresni. Az autópályákat fenntartó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. 2006-os bevételi terveiben 30,7 milliárd forint szerepel, ugyanakkor a díjmentes szakaszok aránya jelenleg 30 százalék. A társasághoz 497 kilométer hosszú autópálya-hálózat tartozik, ebből 91 kilométeren egyáltalán nem fizetnek díjat az autósok. Információink szerint ugyanakkor a díjmentes szakaszok karbantartására és felújítására költi a legtöbb pénzt az ÁAK, hiszen ezeken bonyolódik a legnagyobb forgalom. Állami támogatást ugyanakkor nem kap a társaság a hálózat fenntartásához, így elsősorban a díjbevételekből kell gazdálkodnia. Kóka János tegnap elmondta: a díjmentes szakaszok hosszát jövőre 16 kilométerrel csökkentik az állami hálózaton, Mosonmagyaróvár és Hegyeshalom között fizetniük kell az autósoknak az úthasználatért. A miniszter ezt azzal indokolta, hogy a határ menti szakaszon bliccelnek leginkább a külföldi autósok. A tárca vezetője a díjemelés bejelentését követően arról tájékoztatott, hogy jövőre mobiltelefonon is ki lehet fizetni a matricák árát. Tavaly az országos autópályahálózat hossza elérte az 569 kilométert, az autóút-hálózat pedig 117 kilométer volt. A jelenlegi kormányzat 2006-ra 266 kilométer új autópálya átadását tervezi - közölte a Portfolio internetes újság. A kormányzati kiadványokban 2004-ben 57 kilométer hosszú szakasz átadása volt olvasható, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint azonban csak 27 kilométer új sztrádát adott át a kabinet. Idén 95 kilométer átadását tervezi a kormány, 2002-ben 85 kilométerrel bővült a hálózat, 2003-ban pedig 9 kilométerrel. 'tt | \' A PPP sem hozott javulást Az ÁSZ szerint nem halogathatók tovább a reformok Kínos kérdésekre kellett válaszolnia az Országgyűlés költségvetési bizottsága előtt Veres Jánosnak, akit a költségvetési trükközésről, a teljesíthetetlen hiánycélokról és az államadósságról kérdeztek tegnap. Az ülésen felszólaló Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke rámutatott: nem lehet tovább halogatni a reformokat, s a kiadások PPP- programokba történő kivitele nem jelent érdemi javulást. Szabó F.sztf.|____________________ Elviselhetetlen terhet ró az országra, hogy Magyarországon a nagy ellátórendszerekben nem történtek meg a szükséges változások - jelentette ki az Országgyűlés költségvetési bizottsága előtt tegnap Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, aki közölte: minthogy a reformok nem indultak el, a „helybenjárás” növekvő ráfordítás és romló ellátási szint mellett valósul meg. Mint fogalmazott, világosan látható, hogy a struktúra megváltoztatása nélkül nem lehet érdemi megtakarítást elérni, az pedig nem jelent javulást, ha a kiadásokat PPP-programokon keresztül visszük ki a költségvetésből. Az ülésen Veres János pénzügyminiszter tájékoztatást adott a 2006-os büdzsé fő mutatószámairól. Korábbi nyilatkozataihoz hasonlóan megerősítette: nem készítettek választási költségvetést, s a jövőre előirányzott hiánycél biztosítja azt, hogy hazánk 2008-ra teljesíteni tudja az euró bevezetéséhez szükséges feltételeket. Varga Mihály, a bizottság fideszes elnöke ezzel szemben elképesztőnek nevezte az elmúlt hónapokban folyó kormányzati kommunikációt, amely az államháztartás és a költségvetés helyzetét a valóságosnál lényegesen kedvezőbb színben próbálta feltüntetni. Hangsúlyozta: továbbra sem tudni, mikor és milyen árfolyammal tudunk csatlakozni az eurózónához, az erre vonatkozó kormányzati megnyilvánulásokat ugyanis teljes tanácstalanság övezi. Mint mondta, az államapparátusra költendő pénz jövőre egy fillérrel sem csökken, jóllehet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ennek éppen az ellenkezőjét ígérte korábban. ■ KRITIKA A KAMARÁTÓL. Vadász György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke elmondta: az adótörvények módosításának hatása a következő kormányzati ciklusban érezteti hatását. Előbb kellene a gazdaság teljesítményét javítani, s abból finanszírozni a többletkiadásokat. A négyévenkénti ígérgetés következményeit a gazdaság nem bírja el. Aláhúzta: igaz, hogy magasak a munkabért terhelő járulékok, adók, de az is igaz, hogy ebből a központi költségvetés kevés bevételt realizál. Ezért szükség lenne azt a 600-800 ezer embert bevonni az adó- és járulékfizetők táborába, akiknek jelenleg van jövedelmük, de mégsem fizetnek közterheket. A nyugdíjak 54 százalékát pedig azoknak fizetik ki, akik nem a jogszabály által meghatározott időben, hanem kedvezménnyel mentek nyugdíjba. Vadász kiemelte: az áfakulcscsökkentés szükségszerű, de nem 2006-tól. Ráadásul e lépés 220 milliárd forintot visz el a büdzséből, ám az állampolgárok nem sokat fognak érezni belőle. Az üzemanyagok jövedéki adójával kapcsolatban aláhúzta: az adó mértékét az uniós direktíva tiszteletben tartása mellett 13 forinttal lehetne csökkenteni, ami miatt 400-500 millió literrel több üzemanyag fogyna hazánkban.. Vadász szerint fontos és elengedhetetlen a minimálbér emelése, ám időzítése rossz, mivel a kis- és középvállalkozói szektorban tevékenykedőknek ehhez nincs megfelelő jövedelemtermelő képességük. Ez a változás összesen 70 milliárd forint többletkiadással terheli meg őket. TUDOTT A PM AZ AUTÓPÁLYA-PROBLÉMÁRÓL. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt években közzétett kiadványaiban rendszeresen felhívta a figyelmet az államháztartásihiány-mutatókban rejlő kockázatokra - derül ki a jegybank tegnapi tájékoztatójából, amely szerint az autópálya-kiadások elszámolási gondjáról - a korábbi kormányzati közlésekkel szemben - már az idei év elején tudott a Pénzügyminisztérium. Az MNB jelentése rámutat idén a kormány tervei szerint nagymértékben javította volna a hiányt egyes, korábban épült autópálya-szakaszok Állami Autópálya Kezelő Rt felé valóértékesítéséből" származóbevétel". Ennek a tranzakciónak a statisztikai megítélése az első perctől kétséges volt - állapítja meg a jegybank, amely emlékeztet: erre vonatkozó aggályaikat a Pénzügyminisztériummal és a Központi Statisztikai Hivatallal már 2005 elején megosztották, miközben a problémákat az idén májusi és augusztusi jelentéseikben nyilvánosan is jelezték (Sz. E.) 132005. október 26., szerda Gazdaság • Magyar.n m Újabb kötvényt bocsátott ki az ÁKK Magyarország 500 millió euró értékű, változó kamatozású kötvényt bocsátott ki tegnap, hétéves lejáratra - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Rt. Tovább folyik tehát az ország eladósítása. A változó kamatozású papír kamata évi 0,05 százalékkal haladja meg a három hónapos Euribort. (MTI) A tét a jövő Az Index információi szerint a magyar gazdaság jövőjéről, s 2006-os esélyeiről beszélgetett tegnap Orbán Viktorral, a Fidesz elnökével többek között Lengyel László, a Pénzügykutató Rt. vezetője, Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Rt. elnöke és László Csaba, a Medgyessy-kormány pénzügyminisztere. (Sz. Cs.) Olcsóbb lesz a benzin? Ma négy forinttal csökkentette nagykereskedelmi üzemanyagárait a Mal Rt. - értesült a Népszabadság. Az olajtársaság a múlt héten hasonló lépést hajtott végre. A 95-ös benzin ára így valószínűleg 270 forint alá csökken majd, de a töltőállomások között jelentős eltérések lehetnek. (MN) Orbán a térség lehetőségeiről A balti államoktól az Adriáig húzódó övezet új nagy növekedési lehetőséget teremt egész Európa számára, csak a monopóliumokat nem ajánlatos magánkézbe adni - fogalmazott Orbán Viktor az Euromoney Institutional Investors regionális pénzügyi és befektetési konferenciáján Dubrovnikban. Egyre inkább kitüntetett helyünk lesz a bankárok, a befektetők és az üzletemberek térképén. A Fidesz elnöke úgy vélte, hazánknak nemzeti érdeke a térségben való jelenlét. (MN) Kevés pénz jut jövőre a turizmusra is Hunyor Erna_____________________ • • Ötven százalékkal nő jövőre az ideihez képest a turizmus támogatása, ami azt jelenti, hogy 12,6 milliárd forint lesz a Turisztikai Célelőirányzat, 9,1 milliárd a Regionális operatív program turisztikai potenciál erősítésére előirányzott összege, amelyből 6,9 milliárd forint az európai uniós, 2,2 milliárd forint pedig a hazai forrás, valamint 500 millió forintot szánnak turisztikai rendezvényszervezésre - közölte az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának tegnapi ülésén Deméndi Zsolt, a Pénzügyminisztérium vezető tanácsosa. Hozzátette: a regionális idegenforgalmi bizottságok és a Balaton 600-600 millió forintos támogatásban részesülnek, szemben az idei két- és egymilliárd forinttal. Mint mondta: az utóbbi két támogatás csökkentésére az állami kiadások visszafogása miatt van szükség. Sipos Dóra, az Állami Számvevőszék tanácsosa kifejtette: nem vizsgálták külön a 2006-os költségvetésen belül a turizmusra szánt összeget, ám ezúttal sem ad a törvényjavaslat megfelelő összegző áttekintést a többéves elkötelezettségekkel járó kiadásokról. Végül a bizottság 10 nem és 11 igen szavazat mellett általános vitára alkalmasnak találta a 2006. évi költségvetésről szóló törvényjavaslatot.