Magyar Nemzet, 2006. március (69. évfolyam, 59-88. szám)

2006-03-23 / 80. szám

18 ragvar Rovatvezető: Dippold PálKultúra 2006. március 23., csütörtök M­agyar alkotók, európai rendezők A Magyar Rendezők Társaságát (H. S. D.) beválasztották az Európai Filmrendezők Szövet­ségének végrehajtó bizottsá­gába. Kerényi Mihály, a H. S. D. ügyvivője szerint ez nagy előrelépést hozhat Magyarországon több szak­mai kérdés tisztázásában. Se­gíthet abban is, hogy közpén­zekből ne rendezhessenek olyanok, akiknek nincs rende­zői képesítésük, nem tagjai szakmai szervezetnek. (MTI) Sziveri János költőre emlékeznek Tizenötödik alkalommal adják át ma délután öt órától Budapes­ten, a Magyar Írószövetség klubtermében a Sziveri János­­díjakat. Előtte - délután há­romtól - a Sziveri János Társa­ság tagjai megkoszorúzzák a fi­atalon elhunyt vajdasági költő, szerkesztő sírját a Farkasréti temetőben. (H. N.) A temetetlen halott Bollywoodban Nyolcadik alkalommal veszi kezde­tét március 23-án nemzetközi szemle az indai filmipar felleg­várában, Mumbaiban. Bolly­woodban többek közt látható lesz A temetetlen halott, a Jadviga párnája és a Dallas Pashamende című magyar film is. A Sao Paulóban tartott Minden igaz elnevezésű doku­­mentumfilm-fesztiválon Varga Ágota Leszármazottak és For­gács Péter A fekete kutya című alkotása, míg Kenyeres Bálint Before Dawn című sikerfilmje San Sebastian és Párizs film­­fesztiváljain versenyez. (N. M.) Lartigue száz éve Száz éve született Lartigue címmel nyílik kiállítás ma délután öt órától a Mai Manó Házban (Budapest VI., Nagymező u. 20.), amelyet Gecser Ottó, a Magyar Fotográfiai Alapít­vány kuratóriumi elnöke nyit meg. Jacques-Henri Lartigue magát festőnek tartotta, de a fotografálás végigkísérte életét. A tárlaton az alkotó születésé­nek századik évfordulójára válogatott képek láthatók május 7-ig. (N. M.) Feltáratlan szellemi hagyatékaink Halmy György filmrendező szerint újra meg kell tanulnunk anyanyelvünket, hogy megismerjük magunkat Halmy György filmrendező az utóbbi években forgatott többek közt Dél-Amerikában, Szibériában, Erdélyben és anyaországi fal­vakban, városokban. Filmeket készített Lükő Gábor néprajzkuta­tóról, Molnár V. Józsefről, Schmidt Éva életéről, táltosokról, sá­mánokról, mesemondókról, a még élő és érintetlen medveünnep­ről, Mária-ünnepekről, régi és új hagyományainkról. Karácsony táján a magyar rítusrendet bemutató sorozatából három doku­mentumfilmet vetített az m2. Kulturális közérzetünkről szóló so­rozatunkban ezúttal az ő gondolataira voltunk kíváncsiak. _Varga Kl­ára A napjainkban születő irodalmi művek, játék- és dokumen­tumfilmek nagy részében érezhető, hogy az alkotók alól hiányzik a szi­lárd szellemi talaj. Mi erről a véle­ménye? - Sokak szerint régen sem mun­­kálódott semmiféle szellemi a leg­többekben, így ez ma sem hiányzik. Én nem a szellemi talajt hiányolom, hisz az régen is a keveseké volt, ha­nem az alkotó gondolatot, a köz­­gondolkodást a szellemi talajról. Alkotni ugyanis akkor lehet, ha megvan bennünk az az igény, hogy meghatározzuk a saját attitűdün­ket, gondolkodásunk ívét, vonalát. Ha ismerjük a saját közösségünk értékeit, hibáit, és ezekre minél tá­gasabb a rálátásunk. Csak ezek után tudjuk megfogalmazni ma­gunkat. Ki kell mondani: ma hiá­nyoznak a nagy beavató tanítók. Tény, hogy a közgondolkodás és a pedagógia szintjén újra kellene gondolnunk történelmünket, kul­túránkat. Meg kellene határoz­nunk, fel kellene tárnunk bennük a jelentős szellemi erőtereket, a nagy szellemi hagyatékokat. Mert a tör­ténelemben nem a linearitás az iga­zán fontos, nem elsősorban azt kell megtanulni, megtanítani, melyik király után melyik király követke­zett, hanem hogy miképp zajlott valamelyik csata, hogy mi a múl­tunk szellemi története, s benne mik az összefüggések, kik a megha­tározó alakok, s mi volt az igazi sze­repük. Ezekről kellene a párbeszéd­nek folynia, de nemcsak a történé­szek, néprajzkutatók, egyháziak, művészek és „vajákosok” között, hanem mindnyájunk életének fon­tos részévé kellene válnia. Ez lenne maga a közmegegyezés. Ezek után lehetne gondolkodni a szellemi ta­lajról, amelynek megszületése elen­gedhetetlen jövőnk érdekében. - Azt a szót, hogy szellemi, ma túl sok mindenre használják. - A szellem azt jelenti, az Isten­hez vezető út. - Ez a definíció rögtön eltorla­szolja a közmegegyezéshez vezető ösvényt, nem? - Az igazi nagy tanítók termé­szetfelfogása nem választható szét istenire és Isten nélkülire. Az út, amelyen járunk, lehet széles, és sokféle gondolat elférhet rajta. A lényeg, hogy, hogy fel tudjuk tenni az igazsághoz vezető kérdéseket. Ezekhez pedig elengedhetetlen, hogy a magyar hagyomány alapjai­val tisztában legyünk. Ismerjük a Fehérlófia-mítoszt, tudjuk, hogy miért eszik parazsat a táltos ló, s nekünk ez miért fontos. Az általam mélyebben megismert nagy hagya­tékok létrehozóinak gondolatai a magyar hagyományról, szárma­zásról, identitásról, lélekről védő­burkot képeznek maguk köré, mi­vel csak kevesen értik mindazt, amit például Lükő Gábor elmon­dott a titkos magyar történetről vagy Schmidt Éva a világfelügyelő­ről, s így nem is tudják őket támad­ni. Ők a magyar hagyomány min­dig is homályban maradó, kevesek számára feltáruló részét viszik to­vább. E nagy tanítók hagyatékának bemutatása ugyanakkor feszült­ségmentesen felszínre hozhatja azokat az évszázados, évezredes problémákat, amelyek mai bajaink alapjait képezik. Az 1000 és 1400 között Magyarországon zajló má­gusperek például - melyek miatt II. János Pál pápa Magyarországon járva megkövette a magyarokat - döntően befolyásolták a későbbi magyar szellemi életet. A perek megtámadottjaiból kiölték a ter­mészeti tudást, tanításaikat meg­cáfolták, így a magyarság a későb­biekben mellőzni kényszerült a Ke­letről hozott tradicionális tudást. A falvakban, a pusztákban pászto­rok, boszorkányok, tudós embe­rek, javasok őrizték meg a felszín alá kényszerített hagyományt. - Mi akadályozza, hogy érdem­ben elinduljon a fentebb vázolt fo­lyamat? - A hatalmi játékok a mai napig lehetetlenné teszik, hogy ezekről a dolgokról, amelyek sokszor kimon­datlanul élnek a tudatunk alatt, összegyűjtött, kiérlelt formában es­sék szó, s a vita megfelelő tudás bir­tokában lévők között történjen. A tudományos területek elkülönített­sége nem tudja megmutatni, mik a szellemi erőtereink, és mi a nagy hagyatékok, például egy Rákóczi-, egy Kossuth-, egy Csontváry-, egy Mindszenty-életmű valódi jelentő­sége. Senki sincs, aki az igazi kérdé­seket föltegye. Senki sincs, aki egy­szerre közelítsen e témákhoz a filo­zófia, a történelem, a teológia, az egyháztörténet, a néprajz és más te­rületek irányából. -Ha a tudomány nem tud lépni, kiken van a sor? - Egyelőre nekünk, filmesek­nek, művészeknek, „vajákosok”­­nak kell felvázolnunk ezt a bizo­nyos komplex szempontrendszert. Ha valamit ábrázolunk, az persze óhatatlanul szubjektív lesz, de ha sok nézőpont egymás mellé kerül, kikristályosodhat a kép, amiben meg lehet egyezni, és amire már építeni lehet. Ezért lennének fonto­sak a szellemtörténetünk feltárását és a komplex kép kialakítását előse­gítő alkotói pályázatok. - Készek ma a magyar filmesek egy ilyen feladatra? - Lükő Gábor azt mondta, újra meg kell tanulnunk magyarul. Ez a filmesekre is igaz. A magyar film­­készítésben a nyugati szempontok érvényesülnek, mert a filmesek azt hiszik, az alkotást akkor lehet elad­ni külföldön, ha általános emberi élethelyzetek szerepelnek benne, és a mondanivalója sem speciálisan magyar. E dolgozatokban a sze­génység, a megélhetési bűnözés és hasonlók jelentik a helyi témákat. Hiányoznak az olyan alkotások, amelyek a társadalmi folyamatokat elemzik, az emberi természetet mutatják be a bölcselet, a hagyo­mány, a szakralitás dimenziójában. A nyugati filmes pályázatok szem­pontjait figyelő alkotó nehezen jut lehetőséghez, hogy ilyen fontos Kárpát-medencei témákat valósít­son meg ebben a struktúrában. - Filmesként milyen szellemi ha­gyatékokat mutat be? - Folytatom a Lükő Gábor-ha­­gyatékot bemutató filmek készíté­sét, Schmidt Éva életével a Sámán­üzenet című film további részeiben foglalkozom. A nagy hagyatékokat azonban, amelyeknek az ember a közelébe kerül, őrizni, gondozni, védelmezni is kell. A filmes munka nem abból áll, hogy leforgatjuk a filmet valakiről, aztán magára hagyjuk. Sokszor olyasmiket - ké­pességeket, emlékeket, indíttatáso­kat - piszkálok fel benne óhatatla­nul, amivel nem maradhat magára. A szűkös pályázati pénzek nagy szerepet játszanak abban, hogy a legtöbb filmesnek már nem marad energiája az utógondozásra. - Egyesek szerint nem közös szellemi talaj kell, ne a múltba ré­­vedjünk, inkább a kor igényeire koncentráljunk. - Szerintem ez a két igény való­jában egy. Az egymást kiegészítő, egymásra rímelő nagy hagyatékok nem a történelem unalmas szemlé­letét hordozzák, megismerésük, bemutatásuk értékes, modern, iz­galmas gondolkodás foglalatát ad­ják annak, akik nyitott rájuk. „A szellem az Istenhez vezető utat jelenti" FOTÓ: PÖRNECZI Bálint Út az isteni teljesség felé Jókai Anna a spirituális irodalomról a Polgárok Házában A józsefvárosi Polgárok Házában ma este hattól Jókai Anna a spiri­tuális irodalom legjelentősebb magyar képviselőiről, a magyar tra­­dicionalista triászról, Kodolányi János, Hamvas Béla és Várkonyi Nándor műveiről tart előadást. A Kossuth-díjas írónő eddigi élet­művének meghatározó gondolati vezérfonala az út keresése és megtalálása az isteni teljességhez, az egyetemes tradícióhoz. ill Pósa Zol­tÁn_____________ Jókai Anna spirituális realista nagyregényeiben és filozofikus esszéiben szimbolikusan is, valósá­gosan is az Istenhez vezérlő utat, az aranykori hagyomány feltárásának és újraértelmezhetőségének lehető­ségeit keresi. Vallja, hogy katolikus keresztényként nevelkedett, s a Szent Bibliát tekinti zsinórmérték­nek. Ám rokonszenvezik minden olyan vallással, amely lényege sze­rint Krisztust, Isten egyszülött fiát, a világ megváltóját tekinti a világ­­egyetem középpontjának. Ahogy teszi ezt Kodolányi János nagy ívű Krisztus-regényében. Az Én vagyok című Kodolányi-alkotás központi alakja, az igei Jézus Krisztus. Kodolányi műve tökéletesen hite­les, ellentétben azokkal a „mo­dern”, úgynevezett Krisztus-regé­nyekkel, amelyek forradalmárrá vagy csak a szegények királyává egyszerűsítenék Isten egyszülött fi­át. Azok a gondolatrendszerek, amelyek tagadják a Megváltó, a Messiás létezését, vagy isteni erede­tét, leegyszerűsítik, meghamisítják az egyetemes tradíciót. Kodolányi, Hamvas, Várkonyi, Jókai Anna me­tafizikájának, létértelmezésének kulcsfogalma az antropozófia. A hiteles tradicionalista gondol­kodók nem tartják elégségesnek az igazság felismerését. Hamvas Béla szavaival: az igazi bölcsességen be­lül „az első fokozat az igazságot fel­ismerni, a második az igazságban lenni, a harmadik az igazságért len­ni”. A keresztény ember szünte­lenül úton van, megvallja bűneit. Ennek az útnak számtalan földi buktatója van. Jókai Anna nagyre­gényeiben, amelyek az értelmiségi, alkotói önmegvalósítást ábrázolják, szinte minden csapdalehetőséget felvillant, ami az emberre leselked­het. A feladat című regényének ol­vasásakor megtapasztalhatjuk, ho­gyan válik bizonyos helyzetekben görcsös racionalizmussá a hivatás­­tudat. A Jákob lajtorjája feltárja előttünk, hogyan válhat a tökéletes­ségre törekvő ember nyomasztóvá a környezete számára. Szélsőséges formában, túlkoncentráltan még az erények is elviselhetetlenek. Jókai Anna mai előadásában és műveiben, például az Ima Magyar­­országért című költeményben, vagy a frissen megjelent Krónikás ének 1956-2006 című verseskötetben a hazaszeretet, a magyarságtudat központi helyet foglal el. Vannak a történelemnek kivételes pillanatai, amikor a haza hívó szava minden más felszólításnál előbbre való. Ám az élet harmonikus pillanataiban és hétköznapjaiban Isten, Jézus Krisz­tus, a tradíció parancsolatai elsőd­legesek. A valódi tradicionalista nem cseréli fel élete legfontosabb erkölcsi hittételeinek fontossági sorrendjét sem. Még a hazaszerete­tünk is csak akkor lehet hiteles, ha az istenszeretettel és az embersze­retettel tökéletesen harmonizál. kultura@magyarnemzet.hu A százezredik látogató A szerencsés nyertes egy hétre Spanyolországba utazhat Hangya Éva S­zerdán Tóth-Kissné Lang Ildikó négygyermekes budapesti csa­ládanya személyében a százezredik látogatóját fogadta a Szépművésze­ti Múzeum El Greco, Velázquez, Goya című kiállítása. A vendéget Emilio Vilanova, a spanyol nagykö­vetség kulturális attaséja és Baán László, a múzeum főigazgatója kö­szöntötte. A szerencsés látogató egy hetet tölthet Spanyolországban jú­niusban. A január 28-án nyílt tárla­ton a múzeum több mint száz spa­nyol remekművet mutat be. A kiál­lított festmények nagy része Mad­ridból, Bécsből, Németországból érkezett Magyarországra. El Greco, Velazquez és Goya alkotásain kívül a Szépművészeti Múzeum spanyol gyűjteményéből és a tizenhárom külföldi kollekcióból válogatott tár­laton többek között Murillo, Mazo, Morales, Meléndez, Zurbarán és Ribera művei képviselik a spanyol festészetet. Az öt évszázad remek­műveit bemutató kiállítást az újfaj­ta jegyvásárlási rendszernek kö­szönhetően a nagy érdeklődés elle­nére hosszabb sorban állás nélkül csodálhatják meg. Az április 30-ig mint ötven városban, százötven nyitva tartó tárlatra idősávra szóló jegyirodában elővételben vásárol­­belépőket a neten, valamint több hatnak az érdeklődők. Baán László főigazgató köszönti Tóth-Kissné Lang Ildikót fotó: székelyhídi Balázs

Next