Magyar Nemzet, 2009. március (72. évfolyam, 60-89. szám)

2009-03-13 / 71. szám

6 Pinocchiók ideje Sokadszori búcsú a Magyar Demokrata Fórumtól 11 Kiss Gy. Csaba______________________________ anyadszor is búcsúzom attól a fórumtól, amelynek a neve egy augusztusi napon véletlenül nekem jött a számra? Nem könnyű a válasz. Többször össze­tört bennem az indulás reménysége. A legrosz­­szabb az a törés volt, amelyet Antall József sokat emlegetett paktuma után éreztem. Nekem azzal valami befejeződött. Megírtam, elmondtam szá­mos alkalommal. Az átalakulás mikéntjét alapve­tően meghatározó döntés gyökeresen megváltoz­tatta az MDF lelkületét. A párt akkori vezető testü­leteinek a háta mögött született. Ügyes húzás. An­nak is lehetett látni. Rövid távra. Mai távlatból néz­ve katasztrofálisak a következményei. Minden­esetre akkor én úgy határoztam, nem vállalok sem­milyen állami posztot. 1990 őszén már pontosan tudtam, a következő választásokat elveszíti a mi pártunk. Jó fél évig alelnökként próbáltam tenni valamit azért, hogy megszervezzük az MDF-t. Si­ker nélkül. Levontam magamra nézve a következ­tetést, nem vállaltam a jelöltséget az elnökségbe. 1993-ban tettem még egy kétségbeesett kísérle­tet. A nyolc alapítóhoz intézett nyit levélben össze­foglaltam a fórum legfontosabb dilemmáit, hogy mit kellene haladéktalanul átgondolni és megvál­toztatni. Nem választ vártam, hanem cselekvést. Szembenézést az elkövetett hibákkal. 1998-ban is­mét a remény ideje következett. Mert szükség volt ezen - nem tudom, mi volna a pontos jelző - az ol­dalon egy másik pártra a Fidesz mellett. Sajnos ezt akkor nem látták át a legerősebb kormánypárt ve­zetői. Inkább az MDF bázisát igyekeztek maguk mögé állítani. Nem is sikertelenül. Érdemes föl­idézni, hogy eleinte inkább a fórumból kiszakadt MDNP-hez kapcsolódó személyiségeket támogat­tak. Nyilvánvalóan mindez sértette a fórum elnök asszonyát, képviselőit és tagjait. Hoszszabb távon az MSZP-SZDSZ-koalíciónak hozott hasznot. Még mindig lett volna az MDF-nek bázisa és lehetősége arra, hogy kispártként megkerülhetetlen szerepet játsszék a magyar politikai életben. Ahogy évről évre morzsolódott, zilálódott, az semmi jót nem ígért. Két dolog volt jellemző erre a pártra: az ideo­lógiai önmeghatározás görcsös firtatása és a mági­kus „közép” keresése. Nem vették észre, hogy Ma­gyarországon a konzervatív jelző nem kelt bizal­mat (egyetlen jobboldali párt sem használja pél­dául Franciaországban), hogy a 2002-es, majd kü­lönösen a 2006-os választási vereség után az egyre keserűbbé váló magyar társadalomban a választó­­vonalat keresik az emberek, nem pedig az olyan „közepet”, amelyik se nem ilyen, se nem olyan. A Fidesz oldalán kellett volna meghatározni a sajátos fórumszíneket. Ehelyett politikai ámokfutás k­ezdődött. Az el­nök asszony és a mindenható szürke eminenciás, a néhány hónapig a miniszterelnöki széket megült Boross Péter vezetésével. Amikor megtörtént a sza­kítás a „lakitelekiekkel”, érezni lehetett, végleg el­távozott az a szellemiség, amelynek a jegyében lét­rejött ez a mozgalom és párt. Már csak a megélhe­tés biztosítása maradt célnak. Eltűnt a saját irány­tű. Külső erők vonzásába került az MDF. Political Capital, Tisztelet Társasága - nem titok, honnan fújt a szél. Bábukká lettek, mint az olasz mese fa­bábja. Örökké gyermeklétre kárhoztatva. Bábok, akiket rángatni lehet. Annak, akinek van kezében igazi hatalom és pénz. Már ehhez a bábu léthez ra­gaszkodott csak a legutóbbi hónapokban az elnök­asszony és híveinek fogyatkozó csapata. Mert hát­ha jut még neki valahol pénz és posztó. Hátha a válság és a következő választások megrázkódtatá­sai után kell még ez az átfestett három betű valaki­nek. Az MSZP és az SZDSZ jövőbe menekítésének eszközeként esetleg használható. Sokféle fordulatot, átváltozást el tudott képzel­ni az ember, ahhoz azonban minden képzelet ke­vés volt, hogy az annak idején létrehozott MDF ér­tékvilágától ennyire idegen két személyt tűzzenek a zászlóra. Bokros Lajos egykori „csomagja” a mostani válságkezelés áldozataihoz képest ugyan szerény megszorításnak látszik, de így is mintha abszurd színjáték volna az egész a habsburgi sze­replővel együtt. Mikszáthnál olvashatjuk, hogy szomorú nótát kér az egyik mulató a cigányoktól, akik erre elkez­dik a Gotterhaltét húzni: „Nagyságos uram, ennél szomorúbbat mi nem tudunk.” Ki gondolta volna, hogy ennyire csúfos véget kell érnie az MDF-nek? A szerző az MDF volt alelnöke publiciszt@magyarnemzet.hu mmmmmmmmmmmmemmmmmmiumimmmsmmm A Gyurcsány-kormány unióbeli támogatása és a nosztalgia Lenin, Trockij, Marx és Mao: az európai biztosok dogmatikai óvodája if. Lovas István_____________________________ mennyiben lenne olyan magyar bulvárlap, mint például a brit konzervatív nézeteket valló, erősen euroszkeptikus Daily Mail, akkor az talán úgy jelle­mezné az Európai Bizottság - az Európai Unió kormányának - tagjait, mint egy volt maoista ve­zetése alatt működő egykori szocialistákkal, kom­munistákkal és trockistákkal túlsúlyos, működé­sének eredményét tekintve igen gyenge, anyagilag viszont mesésen eltartott csapatot. Melyiküket emeljük ki? José Manuel Barrosót, az Európai Bizottság elnökét, aki egykor a földalat­ti Proletariátus Pártja Átszervezési Mozgalmának (később a Portugál Munkások Kommunista Párt­­ja/a Portugál Proletariátus Forradalmi Mozgalmá­nak) egyik tagja volt? Vagy Joaquin Almunia gazdasági és monetáris ügyekért felelős biztost, aki hazája parlamentjében a Szocialista Munkáspárt tagja volt? Amely pártról köztudott, hogy a marxizmus forradalmi elveiből táplálkozott? Vagy említsük a magyar ügyekben szintén oly sokszor a Gyurcsány-kormány érdekeit elősegítő lengyel Danuta Hübner asszonyt, a regionális poli­tikáért felelős biztost, aki dicshimnuszokat zengett Bajnai Gordonról, a budapesti kabinetben uniós pénzek elosztásáért felelős miniszterről? Hübner asszony 1970 és 1987 között a marxista-leninista LEMP, azaz a Lengyel Egyesült Munkáspárt tagja volt. Akkor is tehát, amikor Jaruzelski miniszterel­nök 1981-ben szükségállapotot hirdetett ki, első­sorban Lech Walesa Szolidaritás mozgalmának Károlyi András rajza megfojtására. Kovács László adóügyekért és a vámunióért fe­lelős biztos pályáját közismertsége miatt ismertet­nünk sem kell. Annak nyilván szintén örülhetünk, hogy az észt Siim Kallas, az Európai Bizottság egyik alel­­nöke, az igazgatásért, ellenőrzésért és csalás elle­ni ügyekért felelős biztos, 1989 és 1991 között a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának tagja volt. (Vastaps.) A cseh Vladimír Spidla Kovács László biztos és a magyar szocialisták kiváló barátja. Ő tőlük most, március 7-én Budapesten a nemzetközi nőnap al­kalmából vehetett át kitüntetést. (Szintén vastaps.) A hazájában volt miniszterelnök szociáldemokrata színekben került a brüsszeli gépezet egyik irányító emeltyűjéhez. Spidla biztos - csak hogy emlékeztessünk - an­nak az Eduard Benesnek, Csehszlovákia volt elnö­kének honfitársa, aki a II. világháború után egy ko­alíció élén uralta az országot úgy, hogy annak mi­niszterelnöke a kommunista Klement Gottwald volt. Talán ezek után nem véletlen, hogy az Euró­pai Bizottság - de az Európai Parlament is - elfo­gadta a prágai kormány azon ismételt biztosíté­kait, hogy a nálunk inkább Drakulával, mint a de­mokratákkal képzettársított Benes dekrétumai ma már nem érvényesek. Az az Európai Unió, amelyet a fentebb felso­rolt emberek is irányítanak, lapunk olvasóinak - mint az unió minden tagjának, beleértve a cse­csemőket, mint néhány napja azt a brit Adófize­tők Szövetsége kiszámolta - fejenként és évente majdnem kétezer fontjába, azaz mintegy 660 000 forintjába kerül. Vagyis egy jellegzetes, három tagból álló magyar családnak évente kétmillió fo­rintjába. Az Európai Bizottság ethosza („az a magatar­tás, amely vállalja a jó iránti feltétlen elkötelezett­séget”) és munkamódszere kísértetiesen hasonlít tagjai, egykori példaképei által fenntartott intéz­ményrendszerekéhez. Ami kínos, arról nem beszé­lünk, aki kínosakat kérdez, azt igyekszünk elhall­gattatni, trükkökkel kifárasztani vagy kicselezni. E bizottság így ma már mélyen hallgat arról a programjáról, amely kidolgozásakor és utána az Európai Unió legfontosabb törekvéseit foglalta magában, mondták akkor. A lisszaboni napirend­ről (más nevén lisszaboni stratégiáról vagy lissza­boni folyamatról) van szó, amely akcióterv célja, hogy az EU a világon a legdinamikusabb és ver­senyképesebb, tudásalapú gazdasága legyen, amely [másoknál] több és jobb munkahelyeket, valamint nagyobb szociális összetartást hoz létre 2010-ig. Az egyre kínosabb hallgatás egyetlen oka: nyakunkon 2010. Erre az évre Európát neves köz­gazdászok egymásra licitálva festik sötétebbnél sö­­tétebb színekkel, míg a kommunista Kína gazdasá­ga akkor még a pekingi kormány szeretetével ed­dig nem vádolt londoni globális kötelező heti ol­vasmány, a The Economist előrejelzése szerint is hat százalékkal nő majd. Azt pedig hagyjuk a Gyurcsány-kormány fizetett közgazdászaira, hogy kiszámolják, Magyarország versenyképessége mennyivel esett vissza a világranglistán uniós tag­ságunk óta. Hogy közben mi foglalkoztatja az Európai Bi­zottságot, arra ha nem is éppen előnyös, de min­denesetre éles fényt vet a Párizsban szerkesztett globális napilap, az International Herald Tribune tegnapelőtti címoldalának fő helyét elfoglaló cikke, amely arról szól, hogy az olasz La Cimbali kávé­­gépgyártó cég és az Európai Bizottság együttmű­ködésének hála a méregdrágán beszerzett, de gya­nús vízzel főző kávégépek helyett szállított új gépek üzemeltetésére a vállalat minden egyes biztosi hi­vataltól képviselőt fogad oktatásra. Feladatuk az lesz, hogy elmélyítsék „kávéismereteiket a kávé­szemtől a csészéig”. Bontakozik az új lisszaboni stratégia, mondhat­nánk. A bizottság tagjainak ilyen háttere mellett ta­lán érthető, hogy az EB-nek az OLAF nevű, állító­lag a csalások kivizsgálására felesküdött szerve ed­dig soha nem talált és nem fog találni példát az uniós pénzek budapesti elsikkasztására. Ami pedig Magyarország gazdasági és pénz­ügyei szempontjából kulcsszerepet játszó Almunia biztos jóindulatát illeti a budapesti kormány iránt, arra a példáknak se szeri, se száma. Nem csak az, hogy a pénzügyi biztos a Gyurcsány-kormánynak a legalkalmasabb pillanatokban jelenik meg „an­gyali” üdvözleteket hordozó üzeneteivel a kor­mány szolgálatában álló közszolgálati televízióban, míg lapunknak válogatott harapófogók alkalmazá­sa után ad csak olyan válaszokat - az igen egysze­rűen megfogalmazott kérdéseket gyakran szándé­kosan félreértve hogy a bizottság mely korábbi anyagát olvassuk el. Kísértetiesen úgy, mint egy­kor a Szovjetunió Kommunista Pártjának agit­­propriái utaltak az érdeklődőknek az SZKP koráb­bi téziseire. Idézzük fel, hogy a néppárti, fideszes Becsey Zsolt - a magyarok közül az unió működését két­ségkívül a legbátrabban bíráló európai parla­menti képviselő - a 2006-os helyhatósági válasz­tások idején írásban fordult Almuniához, miután szeptember 17-én kitört belpolitikai botrány so­rán nyilvánosságra került Veres János pénzügy­­miniszter kijelentése, amely szerint „Feri tele­fonjával el lehetett azt intézni, hogy Almunia és munkatársai... megadták azt az esélyt, hogy szeptember 1-jéig lehet kiegészíteni a konver­genciaprogramot”. Vagyis a saját határidejük felrúgásával, politikailag, hathatósan és aktívan segítve a Gyurcsány-kormányt. Nem véletlenül írta az országos választások előtt a Financial Timesban George Parker, hogy Almunia biztos nem hivatalosan nagyon reménykedik Gyur­­csány Ferenc politikai túlélésében. Talán nem csoda, hogy a biztos hivatala Ma­gyarország gazdasága esetében az idén januárban csupán 1,6 százalékos csökkenést jelez előre, míg a The Economist - amely jószerint programatiku­­san és propagandisztikus méretekben túlozta el eddig a magyar gazdaság teljesítményét - is há­romszázalékos csökkenéssel számol. Almunia biz­tos szociáldemokrata kollégája, Vladimír Spidla a napokban „csupán” a magyar nép egészét bélye­gezte „szervezett rasszista támadások” végrehajtó­jának anélkül, hogy lapunk követelésére ennek bi­zonyítékával tudott volna szolgálni. Az Európai Unió és a szovjet idők KGST-je kö­zötti párhuzam vonásától óvok fő érve, hogy míg az előbbi önkéntes szervezet, az utóbbi nem volt az. Ami igaz: a párhuzam valóban helytelen, de azt azért talán szabad megjegyezni - hiszen az EU ve­zetői naponta hangsúlyozzák az „európai értéke­ket”, közöttük a szólás szabadságáét -, hogy az Eu­rópai Unió kartájából a kilépés lehetősége és mó­dozata feltűnően és érthetetlenül kimaradt. Hogy ezt az utat a magyarok milyen arányban választa­nák, ha ma lehetőségük lenne rá, annak felmérésé­re­­ hasonlóan oly sok, alapvetően lényeges véle­mények feltérképezésére - eddig még egyetlen közvélemény-kutató sem vállalkozott. Nyilván je­lentéktelen ügyről van szó. A

Next