Magyar Nemzet, 2010. április (73. évfolyam, 89-117. szám)

2010-04-12 / 99. szám

gazdasag@magyarnemzet.hu D K. Tóth László H­ogyan értékelik a magyar gazdaság jelenlegi állapotát? Csite András: Amikor a ma­gyar gazdaság állapotát vizsgáljuk, akkor érdemes a vállalkozó szemé­lyére, hitére, terveire és elvárásaira fordítanunk figyelmünket, hisz ő az, aki a reálgazdaságot működteti, s annak megoldásait keresi, hogy miként lehetne ezt jobban tenni. A vállalkozók szemével nézve a ma­gyar gazdaságot egyrészt szomorú, másrészt várakozásokkal teli kép bontakozik ki előttünk. Szomorú, mert a növekedés, a gyarapodás le­hetőségei az utóbbi években rend­kívüli mértékben beszűkültek, de várakozásokkal teli is, hisz a pangás és a válság egymást követő idősza­ka arra ösztönözte a vállalkozói szervezeteket, hogy kidolgozzák a gazdaságpolitika megújításainak irányait. Rég nem volt ilyen pezsgő a vállalkozói szervezetek világa, so­ha ennyi cselekvési javaslat még nem született, mint napjainkban. S ez azt jelzi, hogy az értékteremtő emberek jelentős része rádöbbent, az állam működésének, az állam és az értéket teremtő emberek, közös­ségek közti kapcsolatok újrarende­zése nélkül nem jutunk előrébb. Szepesi Balázs: A gazdaság működésének alapeleme a biza­lom. Ahhoz, hogy valaki vegyen és adjon, az kell, bízzon magában, az üzleti partnerében, a jövőben. Eh­hez fontos, hogy azt gondolja, a mindennapokban megtapasztalja, üzleti környezetét stabilitás és ki­számíthatóság jellemzi. Ám ma ez nem így működik. Egyrészt a vállal­kozók ritkán fordulnak az állam ál­tal fenntartott intézményekhez, mert azt gondolják, ezek az intéz­mények nem segítik üzleti műkö­désüket. Másrészt a piac biztosítot­ta garanciális eszközöket is ritkán használják, ritkán használnak biz­tosítást vagy üzleti közvetítőket. Egy céget üzleti partnerei elsősor­ban nem a piaci adatai alapján ítél­nek meg, hanem a személyes is­meretség számít. Magyarországon egy vállalkozás számára az jelent garanciát, hogy az adott céggel kö­tött-e olyan korábbi üzletet, amely­ből jól jött ki, vagy ajánlotta-e egy megbízható ismerőse. Ez az, amit arcos kapitalizmusnak nevezünk. Ez persze számos következménnyel jár, hiszen ha csak azokkal üzlete­lünk, akiket ismerünk, rengeteg üz­leti lehetőséget hagyunk kihaszná­latlanul, s lemondunk a gyarapodás számos lehetőségéről.­­ Akkor nem is véletlen, hogy a vállalkozókról meglehetősen rossz kép él a magyar társadalomban: adóelkerülés, korrupció, a szabályo­zás kiskapuinak keresése... Cs. A.: Idehaza közkeletű véle­mény, hogy a magyar vállalkozók nem innoválnak, nem akarnak ta­nulni, s nem érdekli őket más, csak az, hogy holnap miként működje­nek. Ám ha a vállalkozók többsége nem így viselkedne, már rég elhul­lott volna a piaci versenyben. S ez az államra vetődik vissza, amely bonyolult, betarthatatlan, s gya­korta változó szabályokkal reguláz­­za a vállalkozásokat. Ez már önma­gában olyan kockázatot jelent egy vállalkozó számára, amely leköti vállalkozói képességeinek jelentős részét. Hisz ha azon kell nap mint nap törnünk a fejünket, hogy mi­lyen módon, milyen - a jogszerű­ség határán mozgó - könyvelési trükkökkel tudjuk az üzletet fenn­tartani, akkor nem jut idő a növe­kedés megtervezésére. Az állami szabályozás a vállalkozóknak ál­landó kockázatot jelent, s ez azért is rossz, mert aki úgy érzi, hogy el­lenséges közegben dolgozik, az nem készül a holnaputánra. Sz. B.: A gazdaságpolitikai elemzők, tervezők jelentős része rosszul gazdálkodóknak véli a vál­lalkozókat, akik megfelelő szabá­lyokkal jó útra terelhetők. Ám a vállalkozókat nem ez mozgatja, s ha valaki rá akarja terelni őket az elméletileg jó vállalkozói pályára, akkor ellenállnak. Persze, ha meg­éri nekik, ügyesen színlelik az el­várt magatartást, statisztikát. Jó példa erre az, hogy a tendereken érthetetlen követelményeket is be­vállalnak, ha számukra előnyös pá­lyázni. Szerintem a magyar vállal­kozó a jég hátán is meg tud élni, ugyanakkor óvatos, titkokkal teli ember, akit hagyni kell, hogy azt tegye, amihez ért. Cs. A.: A rendszerváltozás Ma­gyarországát persze úgy rendeztük be, hogy abban a vállalkozóknak csak másodhegedűs, alacsonyabb presztízsű hely jutott. Jelzi ezt az is, hogy Európában Magyarország az a hely, ahol az emberek legkisebb része kívánna vállalkozó lenni, ha újra választhatna, vállalkozóként, menedzserként vagy köztisztvise­lőként szeretne-e inkább karriert befutni. Ezek után nem csodálkoz­hatunk azon, hogy a magyar vál­lalkozókat értékeikben, világlátá­sukban a középosztály más cso­portjaitól nem sok minden külön­bözteti meg, ugyanúgy a családi biztonság megteremtése, a szak­mai képességek kibontakoztatása és a munkatársak megbecsülése iránti vágy hajtja őket. - Elég volt mindez ahhoz, hogy a gazdasági válság kihívásaival meg tudjanak küzdeni? Cs. A.: A gazdasági krízishelyze­tekre a magyar társadalom nagy ré­sze fel van készülve, ami a történel­mi tapasztalatainkból fakad. A vál­ságokra a családok és a vállalkozá­sok is gyorsan reagáltak, összébb húzták a nadrágszíjat, költséget csökkentettek, leépítettek. Tehát rövid távon megfelelő gyors vála­szokat adtunk a krízishelyzetekre, ám ma még nem látjuk, hogy az év­tized közepétől jelentkező pangás, majd a válság milyen társadalmi költségekkel jár. A középosztály fi­nanciálisan kiszolgáltatottabb ré­sze lecsúszóban van, s mintha az idősebb, az 1990 körül kezdő vállal­kozók egy része is úgy döntött vol­na, hogy köszöni szépen, abba­hagyja, bezár, s eladja üzletét. Tele van tehát az ország olyan családok­kal, akiknek „középosztályosodási projektje” bedőlőben van. Ennek következményeit ma még nem mu­tatják a statisztikák, ám a társada­lom további szétzilálódásában, az egészségi állapot további romlásá­ban idővel meg fog látszódni. Sz. B.: A mi kérdőíves lekérdezé­seinkből egyértelműen kiderült, hogy a válság során csökkent a vál­lalkozások termékei iránti kereslet, másrészt az is komoly gondot okoz, hogy a megrendelők késve fizetnek, vagy egyáltalán nem egyenlítik ki a számlákat. Ugyancsak jelentős problémaként említik, hogy növe­kedtek a költségek, s beszűkültek az értékesítési csatornák. Ráadásul a bankok is felmondták a hitelüket, vagy rosszabb feltételek mellett haj­landók finanszírozni. Persze nem csak az a kérdés, hogy ki dőlt, illet­ve dől be, hanem az is - sőt talán ez még fontosabb is -, hogy a krízis el­múltával ki lesz képes felállni. Azon vállalkozások, amelyek csak isme­rősökkel üzletelnek, amelyeknek a kockázatcsökkentő kapacitását az állam leköti, s amelyek a méretük miatt kevésbé tudnak tőkét bevon­ni a piacról, hátránnyal indulnak majd a kilábalásban. Akkor, ami­kor az emberek újra elkezdenek vá­sárolni, s ismét megjelennek a nagy bevásárlóközpontokban. A válság két legkritikusabb pontja a kezdete, amikor az első pofont adja, s a vége, amikor kiderül, hogy van-e erőnk belépni az újranyíló piacokért folyó versenybe. Az elsőn túl vagyunk, most az utóbbi számunkra a ko­moly kihívás, ezért a versenyképes­ség fogalmát kell a gazdaságpolitika homlokterébe állítani. Ez egyrészt a vállalkozásokról szól, hogy képesek lesznek-e megőrizni, javítani pozí­cióikat a piacon. Másrészt a mun­kavállalókról, hogy képesek-e olyan színvonalú munkát végezni, hogy felvegyék őket. Cs. A.: A versenyképesség drá­mai csökkenését a magyar vállal­kozók jelentős része már a válság előtt, a pangás éveiben is megta­pasztalta. Sokan már az évtized kö­zepétől érzékelték, hogy a szlovák, a lengyel, a cseh, s lassan a román versenytársak olcsóbban tudják ugyanazt a terméket, szolgáltatást nyújtani, mint ők. Hogy baj van! Persze az élet más területein, a kö­zéposztály más csoportjaiban is egyre inkább mindennapi tapasz­talattá vált a lemaradás. Hogy csak egy példát hozzak, a „szárnyalás” legkitartóbb hívei is gondolkodóba estek, amikor a horvát tengerpar­ton meglátták, a jobb szállodák és panziók cseh, lengyel meg szlovák rendszámú autókkal vannak tele, a magyaroké meg évről évre csök­ken, s csak a rosszabb apartmanok előtt állnak. S ez kikezdte a hitet, hogy Magyarország a régió vezető állama, hogy itt egy kicsit minden jobban működik, hogy itt kicsit na­gyobb a szabadság és kicsit na­gyobb a jólét. Hát kiderült, nem nagyobb, sőt kisebb. S ez a nemze­ti önbecsülés egyik sarokkövét kezdte alámosni.­­ S önök szerint mit kellene ten­ni a pozitív változás érdekében? Sz. B.: A pályán a vállalkozó fut, nem az állam. Az államnak azt kel­lene elősegítenie, hogy minél ki­sebb hátránnyal induljanak a vál­lalkozások, s minél kisebb ólom­súly legyen a lábukon. Mindez ösz­­szekapcsolódik azzal, hogy a válság idején is az európai piacon va­gyunk jelen. A magyar vállalkozó a nemzetközi multival, meg a hozzá hasonló méretű szomszéd ország­beli vállalkozóval versenyezik, egy fröccsöntőnek vagy egy közúti szállítónak a szlovák, a lengyel és a szerb fröccsöntő és közúti szállító jelenti a konkurenciát. S ha valaki külföldön tevékenykedik, de Ma­gyarországra szállít, s annak az or­szágnak a hazánkénál jobb a gaz­daságpolitikája, akkor előnybe ke­rül az itteni vállalkozásokkal szem­ben. Meg kell vizsgálni, hogy mit tett annak idején a Dzurinda-kor­­mány, vagy mi történik most Len­gyelországban! Nem Amerikába, Írországba kell rohanni a példá­kért. Ha Szlovákia valamit meg tud tenni - például az adórendszer egyszerűsítését -, akkor nem mondhatjuk, hogy nálunk nem le­het, s ez esélyt ad. A vállalkozáspo­litikának a valós élethelyzetekre kell reagálnia, vagyis a vállalkozók problémáiból és lehetőségeiből kell kiindulnia. A jó vállalkozáspolitika csak a vállalkozásokkal együttmű­ködve alakulhat ki. Egy szövetség azt jelenti, hogy a vállalkozásokat egyenrangú félként kell kezelni. Nem tekinthető együttműködés­nek az, hogy az állam kikéri a vál­lalkozók véleményét, s aztán azt te­szi, amit akar, esetleg néhány je­lentéktelen észrevételt figyelembe véve. Ez részben azért lényeges, hogy a bizalom helyreálljon a vál­lalkozók és az állam között, rész­ben pedig azért, hogy az állam in­formációkhoz jusson. Cs. A.: Az állam és a vállalkozó közti bizalom helyreállításában az állami szereplőknek, a kormány­zatnak kell megtenni az első lépése­ket. Mindennél fontosabbnak tar­tom, hogy a múlt sikertelenségeiből a megfelelő következtetéseket szűr­jük le, s végre felhagyjunk a felülről átalakítani kívánó, modernizátori reformfelfogással. Ezt ahhoz az út­törőéhez tudnám hasonlítani, aki annak ellenére is megpróbálja átkí­séri az öreg nénit a zebrán, hogy az nem is akar átmenni. Sz. B.: A megújuláshoz szövet­ségesek kellenek, s nem elég egy jogszabályt elfogadtatni az Ország­­gyűlésben, ha nincs, aki e szerint akar működni. A vállalkozó inno­vatív ember, ezért ő tud és akar is kezdeményezni. Ma minden ko­rábbinál több vállalkozói javaslat­tal találkozunk, a kamara, a VOSZ vagy például a vállalkozókból álló Széchenyi-terv Gazdaságfejlesztő Társaság olyan kezdeményezések­kel, megoldásokkal álltak elő, amelyek megvalósításából a vállal­kozók, a munkavállalók, s az állam is nyerne. Ha a gazdaságpolitika rendszeresen kapna ilyen impul­zusokat, ötleteket a vállalkozóktól, akkor nem azt próbálnánk ki, hogy működik-e nálunk, ami más or­szágban sikeres, hanem azt, ami nálunk működhetne. Saját prob­lémáinkra tehát saját választ kell adni, s nem mintaszerűen átvenni máshonnan ötleteket. Már csak azért is, mert a jó gazdaságpolitika mindenhol az érintettek együtt­működésére és egyezségére épül. A külföldi példák fontosak, tanul­junk belőlük, de ne vegyük át eze­ket automatikusan, hanem vizs­gáljuk meg, hogy máshol miért működnek. Cs. A.: Az országot az elmúlt év­tizedekben felülről modernizálni kívánó, s ezzel számtalanszor meg is próbálkozó reformértelmiség, régi és új generáció szemmel látha­tóan kifogytak az ötletekből, a ja­vaslatokból. S úgy tűnik, a mod­ernizátori szemléletre, a moderni­zációs gazdaságpolitikára nem is igen van kereslet. Ebbe a szellemi vákuumba törtek most be a vállal­kozói szervezetek, kamarák, s azt üzenik a közélet szereplőinek, csi­náljunk együtt gazdaságpolitikát, szervezzük együtt át a magyar álla­mot. A kérdés most az, lesz-e ezek­re a javaslatokra politikai kereslet, meg persze az is, hogy a magyar ál­lamot ma ténylegesen működtető, s a leköszönő kormány terveivel néha szembemenő, az intézkedése­ket sokszor elszabotáló igazgatási elit partner lesz-e ebben az újra­rendezésben. - Sokan gondolják úgy, hogy bárki alakít is kormányt, a gazdaság olyan helyzetben van, amely garan­tálja a bukást... Sz. B.: Egyértelműen látszik, hogy mit kell tenni. Magyarorszá­gon szörnyű az adórendszer, nem­zetközi összehasonlítások szerint a legrosszabbak közé tartozik. Az adminisztrációs terhek is rendkí­vül magasak, a vállalkozások éven­te több mint ezermilliárd forintot fordítanak csak a beszámolási, en­gedélyezési, adatszolgáltatási kö­telezettségek teljesítésére, a jelen­tős, részben felesleges papírmun­ka elvégzésére. Határozott és erős kormányzásra lesz szükség, hogy e problémákat idővel meg lehessen oldani. S olyan intézkedések sorá­ra, amelyek az állam és vállalkozás kapcsolatrendszerében a kiszá­míthatóságot, a stabilitást és ezzel bizalmat és az együttműködést erősítik. Csak így tudjuk mozgósí­tani az ország, a vállalkozók meg­újulási tartalékait. Elindulhat a lassú növekedés HÍRÖSSZEFOGLALÓ A gazdaságkutató intézetek el­ső, tavaszi jelentése szerint a bruttó hazai termék (GDP) 2010- ben 0-0,8 százalékkal, jövőre 3,0-3,1 százalékkal nő, miközben az infláció idén 4,2-4,4, 2011-ben 2,6-3,2 százalék lesz. Az előrejel­zések némi szórást mutatnak, az Ecostat és a GKI Gazdaságkutató szerint a magyar gazdaság stagnál 2010-ben, a Pénzügykutató 0,5 százalékos, a Kopint-Tárki 0,8 szá­zalékos növekedést vár, miközben a kormány még mindig 0,2 száza­lékos csökkenésre számít. Ugyan­akkor az elmúlt napokban ismer­tetett konjunktúraelemzésekben a kutatók jelezték, hogy az idén el­képzelhető nagyobb gazdasági nö­vekedés is, de tanulva a 2008 végi, 2009 elején megélt tapasztalatok­ból, most mindenki visszafogot­tan, igen konzervatívan számol. A távirati iroda összefoglalója szerint a GDP felhasználói oldalán megjelenő adatok közül 2010-re a háztartások fogyasztását a gazda­ságkutatók egyöntetűen mínusz­­szal jelölték: az Ecostat és a Pénz­ügykutató 3,0 százalék körüli, a GKI 1,5 százalékos, a Kopint- Tárki 0,5 százalékos visszaesést vár. A beruházások az idén már kissé bővülnek: az Ecostat és a Pénzügykutató csak szerény 1,2- 1,5 százalékos növekedést vár, a Kopint-Tárki 2,0 százalékot jelez, a GKI a legoptimistább a 3,0 szá­zalékos adattal. A gazdaságkuta­tók viszonylag egységesen 11,0 százalékos átlagos munkanélküli­séget várnak 2010-ben kivétel a GKI, amely némileg alacsonyab­bat, 10,7 százalékot jelez. Az államháztartás várható 2010. évi egyenlegének közlésénél a kormányváltás miatti bizonyta­lanság jellemzi a gazdaságkutatók előrejelzését. Ha ugyanis beindul az állami vállalatok konszolidáció­ja, amihez strukturális reformokat szükséges kapcsolni, akkor a defi­cit 5,0 százalékra emelkedhet, fel­téve, hogy ezt az IMF és az Európai Unió is elfogadja. in—éti Bizalom, vállalkozás, kiszámíthatóság Csite András és Szepesi Balázs az állam és a vállalkozók szövetségének szükségességéről Csite András és Szepesi Balázs, a Hétfa Kutatóintézet vezetői a vállalkozások szemszögéből vizs­gálják a magyar gazdaság állapotát. Szerintük a gazdaság sikeres működésének alapeleme a vál­lalkozók egymás közötti, illetve a vállalkozók és az állam közötti bizalom, s úgy látják, hogy fon­tos lenne újragondolni az állam és a vállalkozások kapcsolatrendszerét. 2010. április 12. hétfő Gazdaság • Magyar Nemzet Rovatvezető: Nánási Tamás Lobbi a magyar buszgyártásért *­ Munkatársunktól____________ M­agyar gyártmányú autó­buszok vásárlása érdekében emel szót a Volán-társaságoknál a Közlekedési Munkástanácsok Szö­vetsége (KMSZ); felhívásukat pén­teken jutatták el a cégek vezérigaz­gatóihoz - közölte a szövetség az MTI-vel. Horváth László, a KMSZ alelnöke rámutatott: a pályázatok­nál a magyar buszgyártók háttérbe szorulnak a külföldi gyártókkal szemben, pedig a magyar piac ér­deke azt diktálná, hogy magyar gyártótól vásároljon a Volán-port­folió. A magyar autóbuszgyártás újraélesztésével munkahelyek te­remtődnének, ebben a folyamat­ban oroszlánrésze lehetne a közel nyolcezres járműállománnyal ren­delkező, 24 céget magába foglaló Volán-portfóliónak - áll a felhívá­sukban. Horváth László emlékezte­tett arra is, hogy 19 buszgyártó vál­lalat részvételével szerdán megala­kult a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter. Az alulról szerveződő, ha­zai szakmai együttműködésnek az a célja, hogy a magyar autóbusz- és alkatrészgyártást újra versenyké­pessé tegye a nemzetközi piacon.

Next