Magyar Nemzet, 2010. július (73. évfolyam, 177-207. szám)

2010-07-01 / 177. szám

Belföld 2010. július 1., csütörtök Szakmai tiltakozás a légi parádé ellen Katasztrófához is vezethet a Red Bull repülésbemutató • Áprilisban baleset történt Ausztráliában A biztonsági és a műemlékvé­delmi megfontolások mellett a baleseti kockázatok miatt is megkérdőjeleződik a Red Bull légi parádé augusztus 20-i megrendezése a tavalyi hely­színen. A Red Bull légi verseny ellen a környezetvédők is til­takoznak. álSzABó Anna______________ S­em biztonságpolitikai szem­pontból, sem pedig a világ­­örökség részeként a városra háruló kötelezettség miatt nem alkalmas a Red Bull légi parádé augusztus 20-i megrendezése abban a formában és helyen, ahogy az többek között tavaly is lezajlott. A biztonsági koc­kázatok elsősorban abból származ­nak, hogy az ünnepen túl sok em­ber viszonylag kis területen gyűlik össze, így egy esetleges baleset al­kalmával a veszély sokkal nagyobb lehet. Elsősorban az időjárási té­nyező jelenthet kockázatot a légi versenynél - fogalmazott lapunk­nak Bánó Imre repülőmérnök. Pél­daként hozta, hogy egy nagyobb erősségű nyugati irányú szél köny­­nyen turbulenciát okozhat a Vár­hegy mögött. A szakember szerint a Duna feletti átrepüléskor a motor meghibásodása is kockázatot je­lent, mivel az alacsony repülés mindig veszélyes. Kérdéses, van-e olyan minőségbiztosítási szabály­zat, amely megtiltaná, hogy üzleti érdekből ne lehessen megrendezni a légi parádét, amennyiben ezt az időjárás nem teszi lehetővé - hang­súlyozta a szakember. A fenti megfontolásokon túl a Duna-part mint az UNESCO (az ENSZ kulturális szervezete) által a világörökség részének nyilvánított terület védelme is felmerül, mivel a légi parádét lebonyolító cég ta­valy a szükséges engedélyek nél­kül olyan helyekre is reklámot helyezett el, ahová egyébként az UNESCO és a magyar állam kö­zötti szerződés nem adhat felha­talmazást.­­ A Miniszterelnöki Hivatal és a Red Bull légi parádét lebonyolító cég közötti szerződést tavaly már többször kikértük a hivataltól, ezt azonban nem küldték el a főváros­nak - nyilatkozta lapunknak Ughy Attila, Budapest városfejlesztési és városképvédelmi bizottságának elnöke. Hangsúlyozta: a kerületi önkormányzatoktól sem kértek engedélyt a reklámfelületek hasz­nosítására, sem pedig vendéglátó­ipari tevékenységre, annak ellené­re, hogy a szervező cég a területet lényegében térítésmentesen kapta meg a Miniszterelnöki Hivataltól. Ughy szerint a légi parádéval kap­csolatban az is kockázatot jelen­tett, hogy a Lánchíd alatt repültek át a gépek nagy sebességgel, itt pe­dig a tűzijátékok robbanófejeit tá­rolták. Kiemelte: mindezt tetézi, hogy a repülésre ezen a helyen szűk a tér, és nagyon sok ember zsúfolódik össze. ■ SZERÉNYEBB TŰZIJÁTÉK.­­ Megren­dezi a kormány a tűzijátékot az augusztus 20-i nemzeti ünnepen, de az jóval szerényebb lesz az eddig megszokottaknál - jelentette be a kormányszóvivő tegnap. Nagy An­na emlékeztetett, egy civil kezde­ményezés keretében merült fel an­nak gondolata, hogy az augusztus 20-i tűzijáték költségeit az árvízká­rosultak javára fordítsa a kormány. A kormány az érveket és az ellenér­veket mérlegelve hozta meg dönté­sét - közölte a szóvivő. Baleset a Red Bull légi parádén ez év áprilisában, az ausztráliai Perth-ben FOTÓ: AFP/CAMERON SPENCER Ésszerűtlen beszerzések az egészségügyben Javítani lehet az intézmények költséghatékonyságát - állítják az üzleti szféra vezetői Az egészségügyi rendszert értékelték a legkevésbé hatékonynak a közkiadásokból működő ágazatok közül az üzleti szféra promi­nensei egy felmérésben. A hatékonyságon sokféleképpen lehetne javítani, például az egészségügyi intézmények technológiai be­szerzéseinek ésszerűsítésével. Jól példázza a pazarló gyakorlatot egy közepes kórház, ahol a tizenegy darabból álló defibrillátor­­készlet hét gyártó kilenc típusából áll össze, így kilencféle kezelé­si rendszert alkalmaznak, hét beszállító küldi a tartozékokat, és hét helyről érkezik a szerviz is.­ ­ Zivkovics Natál­ia_______________ V­állalatvezetők szerint az egészségügy a leginkább pa­zarló a közfeladatot ellátó ágazatok közül. Chikán Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora, a korábbi Orbán-kormány gazdasági minisztere egy tegnapi egészség­­gazdaságtani konferencián el­mondta: felmérést készítettek az üzleti szféra vezetői körében, s arra kérték őket, hogy értékeljék az egyes közfeladatok hatékonyságát. A legrosszabb helyezést az egész­ségügy kapta, ezután következett az oktatás, a közlekedés, majd a köz­­biztonság. Az érintettek értékelték a különböző közszolgáltatások fi­nanszírozását is. Ebből a szem­pontból is az egészségügy kapta a leggyengébb helyezést, tehát ezt az ágazatot tartották leginkább alul­finanszírozottnak a megkérdezet­tek. A rangsorban az egészségügyet a szociális ágazat követte, ezután jött a kutatás-fejlesztés, az infrast­rukturális kiadások és az oktatás. A szakmai konferencia egy má­sik előadásában Zátrok Zsolt, az Or­vostechnikai Eszközök Gyártóinak és Forgalmazóinak Szövetsége társ­elnöke felhívta a figyelmet egy lehe­tőségre - a technológiai beszerzé­sek ésszerűsítése -, amellyel javí­tani lehetne az egészségügyi intéz­mények költséghatékonyságát. Két példát is említett a rossz gyakorlat­ra, a pénzelfolyás okára. Az egyik nagy kórházban az 58 fénymásoló­gép-készlet nyolc gyártó 46 külön­böző típusából áll össze. Ez 46 féle kezelési rendszert és különféle fes­tékkazettákat jelent. Elgondolkod­tató a másik példa is. Egy 800 ágyas városi kórház a tizenegy darabból álló defibrilláto­rparkj­át 25 év alatt kilenc beszerzési folyamattal vásá­rolta meg, így most hét gyártó kilenc típusát használják. Az élet­mentésre szolgáló készülékeknél tehát kilencféle kezelési rendszert kell alkalmazni. A kilenc különféle tartozékot pedig hét beszállító kül­di. Szerviz is hét helyről érkezik. Zátrok Zsolt a jelenlegi beszer­zési rendszer nagy hibájának tartja, hogy az intézmények termékcso­portonként csak néhány darabot vásárolnak. Gyakran még a szom­szédos kórházzal sem egyeztetnek, azaz a beszerzés nem ágazati-stra­­­tégiai, gazdasági szükséglet és ellá­tási terv mentén történik, hanem más érdekek - például a főorvos igénye vagy éppen a presztízs - miatt. A közbeszerzési törvény hi­bái tovább nehezítik az ésszerűsí­tést. Hangsúlyozta: a beszerzések­nél a homogén eszközpark kialakí­tására kellene törekedni. A minden osztálynak egy keveset elv helyett egyszerre kellene lecserélni például a teljes képalkotó vagy betegőrző gépparkot, így ugyanis jelentős flottakedvezmény érhető el, és a szükséges arányban szerezhetők be eszközök. Ráadásul egy eszközcso­port esetén csak egy szervizzel kell együttműködni, s egyszerűsödik a személyzet oktatása is, amellyel csökkennek a kezelési hibák. A szakember egy újabb példát is említett: a gyártók az orvostechni­kai eszközöket általában nyolc év élettartamra, folyamatos üzemre tervezik. Magyarországon a 80 közfinanszírozott CT-n évente egy­millió pácienst lehetne megvizsgál­ni, ám valójában kevesebb, mint fe­­leennyiszer használják a gépeket.­­ Hiú ábránd arra számítani, hogy az egészségügyi költségeket csökkenteni lehet, és a szűkös for­rások miatt az sem várható, hogy sokkal több pénz kerül a rendszer­be. Noha sokszor maga a forrás­hiány vezet a rossz beszerzési gya­korlathoz, mégis mindent el kell követni a hatékonyabb működés, az üzemeltetési költségek csökken­tése érdekében - fogalmazott Zát­rok Zsolt. Nem is felépíteni költsé­ges egy egészségügyi intézményt, hanem fenntartani. Általánosság­ban egy kórház működési költsége két és fél év alatt eléri a kezdeti be­ruházás összegét. Kórházak beruházási, fenntartási és üzemeltetési költségei (bruttó milliárd forintban) Beruházás egyszeri Fenntartási, üzemeltetési és üzletviteli összköltség/év Nagy intézmény 50,0 20,75 Közepes intézmény 30,0 12/45 Kis intézmény 20,0 8,3 Forrás: norvég modellszámítás alapján Vizsgálják a bezárt kórházak vagyonvesztését Szócska Miklós államtitkár nem engedélyezi az értékes ingóságok eladását Folytatás az 1. oldalról • Az intézménybezárások értékelése szintén elkerülhetetlen - közölte. Ezért vizsgálatot indítanak annak kiderítésére, hogy miként zajlott az egészségügyi intézmények bezárá­sa, milyen volt a végső időszakban a vagyongazdálkodásuk, volt-e va­gyonvesztés. Mint arról lapunk né­hány nappal ezelőtt beszámolt, az EKI azóta már menesztett vezetője, Kárpáti Zsuzsa azzal a kéréssel for­dult az egészségügyi szakállamtit­kárhoz, hogy engedélyezze az érté­kes ingóságok eladását. A levélből kiderül: a megszűnt egészségügyi intézmények felszá­molásakor antik, de legalábbis an­nak látszó műtárgyakat - zömében bútorokat - találtak. Ezeket azóta az EKI budapesti központi irodahá­zában tárolják. Úgy tudjuk, csak­nem száz olyan ingóságot értékelte­tett fel igazságügyi szakértővel az EKI, amelyről azt feltételezte, hogy akár muzeális értékű is lehet. A nemrég elkészült szakértői jelentés szerint a tárgyak egy része valóban antik, egy része pedig csak utánzat, ám ennek ellenére is képvisel némi értéket. Persze akadnak közöttük értéktelen darabok is. A Magyar Nemzet információi szerint nagy­jából egymillió forintra becsülték az Országos Pszichiátriai és Neuroló­giai Intézet (OPNI) főigazgatói szo­bájából származó barokk kanapét, két fotelt és a dohányzóasztalt. Körülbelül 800 ezerre értékelték a szintén az OPNI-ból való, XVIII. századi, 24 karátos aranylemezek­kel díszített, kézi faragású órát. Az értékes darabok közé tartozik több barokk szekrény és egy Bösen­­dorfer zongora is, ez utóbbit körül­belül 900 ezer forintra értékelte a szakértő. Ismert: három évvel ezelőtt, az SZDSZ-es egészségügyi vezetés ide­jén döntöttek több nagy kórház be­zárásáról, így került lakat egyebek mellett az OPNI-ra, a Svábhegyi Gyermekgyógyintézetre és a Sza­bolcs utcai Országos Gyógyintézeti Központra. Megszüntetésükkor Molnár Lajos, majd utódja, Hor­váth Ágnes szakminiszter is azt ígérte, hogy az ingatlanokat értéke­sítik, és az ebből származó bevételt egészségügyi fejlesztésekre fordít­ják. Eddig azonban még egyetlen épületet sem adtak el, ellenben ha­talmas összegeket költöttek az őr­zés-védelemre, a szerződések fel­mondásából adódó perekre, illetve a beszállító és „közreműködő” cé­gek kártalanítására. Feltehetőleg hatalmas értékű ingóság tűnt el a szóban forgó kórházakból. Úgy tudjuk, hogy ingó vagyonuk utolsó könyv szerinti értéke több milliárd forint volt, aminek nagy részét el­vitték, eltüntették vagy más intéz­ménybe szállították. Sok eszközről, bútorról, műszaki cikkről a mai napig nem tudni, hová került. Volt ugyanis egy olyan időszak, amikor már mindenki tudta, hogy az intéz­ményeket bezárják, ám az ingósá­gok őrzésére senki nem figyelt. Az EKI-hez már csak néhány száz mil­lió forint értékű vagyontárgy ke­rült. Ennek egy részét árverésen ér­tékesítették, ám ebből elhanyagol­ható összegű bevétel keletkezett. Negyvenöt dossziét kitöltő irathalmaz Ma kezdődik a hat halálos áldo­zatot követelő romagyilkosság­­sorozat ügyében az iratok is­mertetése. A negyvenöt dosz­­sziényi dokumentum tartal­mazza az emberölési ügy nyo­mozásának részleteit, amit le­tartóztatásuk után majdnem egy évvel a négy gyanúsított: K. Árpád, K. István, P. Zsolt, Cs. István ügyvédjeik jelenlétében ismerhetnek meg. _ VONA___________________ A Nemzeti Nyomozó Iroda épü­letében tekintjük át az ember­ölés-sorozat nyomozásakor kelet­kezett dokumentumokat - mondta lapunknak Bérdi Zsolt, K. Árpád védője. Az ügyvéd szerint az iratok megismerése akár egy hónapig is eltarthat, így elképzelhető, hogy csak augusztusra kerülhet a vád­hatósághoz a több dossziét kitöltő adathalmaz. Bérdi úgy véli, hogy a vádirat szeptember végére készül­het el, és a bírósági tárgyalást az ügy súlya miatt csak jövőre tűzhetik ki. Emlékezetes: a romagyilkosság­­sorozat feltételezett tetteseit, K. Ár­pádot, K. Istvánt, P. Zsoltot, Cs. Ist­vánt tavaly augusztusban fogták el a Nemzeti Nyomozó Iroda és a ter­rorelhárító szolgálat munkatársai egy debreceni szórakozóhelyen. A magyar kriminalisztika leg­súlyosabb emberölés-sorozata már 2008 nyarán elkezdődött, akkor három galgagyörki házat vettek cél­keresztbe a tettesek. A feltételezett elkövetők következő állomása Pi­­ricse volt, ahol Gyetyinás Magdolna lábába fúródtak a fegyverszakértői jelentések alapján a derékmagas­ságból leadott lövések. A rendőrök sokáig sötétben tapogatóztak, a ci­gány lakosság rettegni kezdett az ál­lítólagos gyilkosok fekete terepjáró­jától, miután Nagycsécsen két em­bert öltek meg a támadók. Tatárszentgyörgyön a hatóság kezdetben balesetként kezelte azt az esetet, amikor sörétes fegyverrel ki­végeztek egy 28 éves férfit és kisfiát. Tiszalökön Kóka Jenőt szíven lőt­ték. Kisléta lett a sorozatgyilkosság utolsó helyszíne. Ott Balogh Máriát érték halálos lövések, de a rendőr­ség szerint ez az állomás volt a for­dulópont, ugyanis az egyik elkövető telefonos forgalmazása segítette a gyanúsítottak elfogását. Megvála­szolatlan kérdés maradt, hogy mi­ért hagyta abba a Nemzetbiztonsági Hivatal K. István megfigyelését, amikor tudta, hogy lőfegyverek és lőszer beszerzésére készül. HELYREIGAZÍTÁS. Lapunk 2009. július 28-i számában megjelent „Folynak a milliók a hé­vízi gyógytóból?” c. cikkben a Hé­víz Gyógyfürdő és Szent András Reumakórház Nonprofit Kft.-re és dr. Hegedűs Lajos főigazgatóra vo­natkozóan­­ valótlanul állítottuk, hogy a gyógyfürdő adósságállomá­nya jelenleg több mint 5 milliárd forint, jórészt banki hitel. A való­ságban a fedett fürdő és terápiás centrum bővítését és rekonstruk­cióját az Európai Unió másfél mil­liárd forinttal támogatja, a még hiányzó 3,5 milliárd forintra a Hé­víz Gyógyfürdő és Szent András Reumakórház Nonprofit Kft. hitel­­szerződést kötött, az alapján hitelt még nem vett fel. - Azt a hamis látszatot keltet­tük, hogy a jelenlegi vezetés műkö­dése alatt az intézmény nem nyere­­­séges. A valóságban az intézmény a jelenlegi menedzsment működése mellett az üzleti tervben előirány­zott nyereséget 2008-ban több mint 200 százalékkal lépte túl.

Next