Magyar Nemzet, 2010. november (73. évfolyam, 298-326. szám)

2010-11-02 / 298. szám

­ Az utcára készül az ellenzék Orbán Viktor miniszterelnököt és Schmitt Pál köztársasági elnö­köt is kritizálta az ellenzék a tervezett alkotmánymódosítással összefüggésben, amelyről ma kezdődik vita a parlamentben. Az LMP szerint a javaslat nem a magas végkielégítések miatt szüle­tett, hanem a magán-nyugdíjpénztári befizetések „lenyúlása” miatt. Ma a Magyar Demokratikus Charta, holnap az LMP de­monstrál az „alkotmány védelmében”.­ ­ Munkatársunktól_______________ M­a kezdődik a parlamentben annak a három törvényja­vaslatnak a tárgyalása, amelyet Lázár János, a Fidesz frakcióvezető­je nyújtott be azt követően, hogy az Alkotmánybíróság (AB) alkot­mányellenesnek nyilvánította és visszamenőleges hatállyal meg­semmisítette a 98 százalékos kü­lönadót. Javaslatai korlátoznák az Alkotmánybíróság hatáskörét úgy, hogy a testület a jövőben ne járhas­son el olyan ügyekben, amelyekről nem lehet népszavazást tartani. Lázár ezzel párhuzamosan kiegé­szítené a népszavazásra nem bo­csátható témák körét a járulékokkal is. A Fidesz frakcióvezetője emellett lényegében változatlan formában indítványozta az Országgyűlésnek elfogadni a júliusban már megsza­vazott különadóról szóló törvényt, amely a magas végkielégítéseket sújtaná 98 százalékos adóval. A kormánypárt mai frakcióülé­sén dől el, hogy milyen módosító indítványokat fogadhat be a Fi­desz. Elképzelhető, hogy a végki­elégítéseket érintő különadó nem érinti majd azokat a közalkalma­zottakat, akik több évtizedes szol­gálati idővel rendelkeznek. Varga Mihály, a miniszterelnökség veze­tője pedig a Hír TV-ben arról az el­képzelésről beszélt, hogy az AB a jövőben nem dönthetne olyan jog­szabályokról, amelyeket a parla­menti képviselők több mint két­harmada megszavazott. Az LMP szerint Orbán Viktor „hülyének nézi” a teljes magyar közvéleményt, amikor úgy tesz, mintha az AB megtámadása az in­dokolatlan végkielégítések vissza­vételéről szólna. Tordai Bence szó­vivő szerint az AB jogkörének cson­kítása a jogállam lebontása felé tett lépés. A párt holnap tüntetésre ké­szül a jogállam védelmében.­­ Nem lehet a jogállam védelméért folyta­tott küzdelem kulcsszereplője olyan személy, aki pártcélokra használta a rendőrséget és a titkos­­szolgálatokat, jogszerű tüntetéseket oszlatott fel vagy akadályozott meg, aki alkotmányos kötelessége elle­nére nem jelenik meg a parlamenti vizsgálóbizottságok előtt - fogal­mazott a politikus Gyurcsány Fe­renc volt miniszterelnök nevének említése nélkül. A volt miniszterel­nök ma a Magyar Demokratikus Charta rendezvényén demonstrál a „demokráciáért”. Az MSZP közben a köztársasá­gi elnököt bírálta, aki múlt hét vé­gén szólalt meg az ügyben, kifejt­ve, az AB is és a parlament is tette a dolgát, ami azt mutatja, hogy Magyarországon működnek az egymástól független demokratikus intézmények. A szocialisták úgy vélik, Schmitt Pál ezzel bebizonyí­totta, hogy elkötelezett pártkatona. A Civil Összefogás Fórum sze­rint a kormányzati szándék hosz­­szú idő után ismét az állampol­gárok, a civilek érdekeit jeleníti meg és képviseli. Lázár János Önkormányzatok: egyszerűbb elbocsátás Hat, az önkormányzatok működését jelentősen befolyásoló tör­vényjavaslatot nyújtott be a hét végén a parlament elé három fideszes országgyűlési képviselő, Tarlós István, Budapest főpol­gármestere, Kósa Lajos, Debrecen és Kovács Zoltán, Pápa pol­gármestere módosítócsomagjának egyik eleme, az önkormány­zati tisztviselők indoklás nélküli elbocsáthatósága ellen egy szakszervezet és az MSZP azonnal tiltakozott.­ ­ Szabó Zsol­t__________________ V­álasztási ígéreteinek megfe­lelően a Fidesz-KDNP politi­kusai arra tettek javaslatot, hogy az államigazgatásban már véghez­vitt átalakítások után a közigazga­tásban is megvalósítható legyen a közszolgálat, a munka színvonalá­nak az emelése, ehhez pedig mi­nőségi szakembergárdát alakít­hassanak ki. A javaslatok közül már az első pillanatokban a köz­­tisztviselők jogállásáról szóló tör­vény módosítása kavarta a legna­gyobb vitát azzal, hogy elfogadása esetén 2011-től az önkormányzat­okban is indoklás nélkül, rövid felmentési idővel elbocsáthatók lesznek, akik nem felelnek meg az elvárásoknak. A tervezet meg­szüntetné a határozatlan idejű „kinevezett vezetői” rendszert is, helyette visszaállítaná a legfeljebb 5 évre adható megbízást. Egy má­sik fideszes javaslat ugyanis a jö­vőben gyakorlatilag visszahívha­­tóvá tenné az alpolgármestereket. A Szakszervezetek Együttmű­ködési Fóruma bejelentette, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul, ha a parlament elfogadja az indít­ványokat. Lendvai Ildikó MSZP-s országgyűlési képviselő pedig közleményében arról értekezett, hogy a közigazgatásban „szabad utat kap a személyi és a politikai bosszú”. A Fidesz régi ígérete, hogy le­gyenek „azonnal érvényesíthető, nagy összegű bírságok”. Ennek megfelelően a benyújtott szabály­sértési törvénymódosítás 20 ezer forintról 100 ezerre emelné a bír­ságot. A módosítócsomag hatodik eleme, a beruházási eljárások egy­szerűsítése, a törvény szerinti ügyfelek számának korlátozása. 2010. november 2., keddBelföld 3 „A talpra állás költségvetése” A közszférában tervezett jelentős leépítések nem érintik az egészségügyet, az oktatást Folytatás az 1. oldalról­­ A nemzetgazdasági miniszter a saj­tótájékoztatón arra is kitért, hogy a kormány szerint a magán-nyugdíj­pénztári tagok kilencven százaléka visszatér az állami rendszerbe, így 2400 milliárd forintnyi vagyon ál­lamivá alakulna. - Ez­ jóval maga­sabb összeg, mint a nyugdíjkifize­tések hiánya, a pénz megmaradó részét államadósság-csökkentésre javasoljuk fordítani - mondta új­ságírói kérdésre a tárcavezető. Az új költségvetésnek nem csak nyertesei lesznek, a közszféra „erős nyomást érzékel majd”. A kor­mányzati intézményeknél a koráb­ban megszellőztetett híreknek megfelelően öt-, a háttérintézmé­nyeknél tízszázalékos leépítést ter­veznek (összesen 25-30 ezer fő), s a dologi költségeken öt százalékot spórolnak meg. Lesznek olyan szervek, például a külgazdasági hi­vatallá alakuló ITDH, ahol akár 30- 50 százalékos karcsúsítás is bekö­vetkezhet. A leépítések elsősorban az államigazgatást érintik, nem az egészségügyet vagy az oktatást. A bérkeret összességében nem nő, de az alacsonyabb létszám 4-5 százalé­kos átlagos béremelést tesz lehető­vé a közszolgák körében.­­ Ez a talpra állás költségveté­se, mert az unióhoz való csatlako­zás óta először három százalék alatti hiányra épül, vagyis teljesít­jük az EU-val kötött növekedési egyezményben vállalt célt. Továb­bá azért is, mert beállítjuk a há­romszázalékos növekedést, és csökken az államadósság GDP- arányosan - hangsúlyozta Matol­­csy György. (A hiány 2,94 százalék lesz eredményszemléletűen, 2,8 százalékos pénzforgalmilag.) A 2006-os költségvetést a nagy csa­lás, a 2007-est a kijózanodás, a 2008-ast a válság, a 2009-est a pénzügyi függetlenség elvesztésé­nek és az ideit a csontvázak bü­dzséjének nevezte a miniszter. A 2011-es költségvetés terveze­te - amelyről a tervek szerint kará­csony előtt egy nappal tartják a zá­rószavazást -16 996 milliárd forint kiadással és 16 197 milliárdos be­vétellel számol, vagyis hozzávető­leg 800 milliárd hiányzik a kasszá­ból. Államadósságra a következő évben a tavalyinál 150 milliárddal kevesebbet, 1064 milliárd forintot kell kiadni. Ez az összeg azonban még így is magasabb a teljes hiány­nál, ami azt jelenti, hogy az állam­­háztartás többlettel zárna, ha nem kellene az adósságot törleszteni (vagyis az elsődleges egyenleg 0,8- 0,9 százalék). A lakosság hozzá­vetőleg 600 milliárddal kevesebbet fizet be a közösbe 2011-ben az idei évhez képest, amelyből 500 mil­­liárdot tesz ki a személyi jövede­lemadó csökkentése - összegezte a Portfolio.hu. Társasági adóból a te­hercsökkentés miatt mintegy 240 milliárddal kevesebb bevétel érke­zik a központi kasszába. A külön­adók azonban ezt bőségesen ellen­súlyozzák, 161 milliárdot fizet be az energiaszektor, a távközlési cé­gek és a kereskedelmi láncok, 187 milliárdot a pénzügyi szervezetek. A kiadások terén nagy változást nem tervez a kormány, a lakosságot tehát - annak ellenére, hogy keve­sebb adót fizet be - nem „rövidítik meg”. Néhány tétel kisebb mérték­ben csökken, de növekszik a lakás­takarékpénztári megtakarítások tá­mogatási időszaka, valamint a köz­­biztonságot szolgáló kiadások elő­irányzata is 2010-hez képest. To­vábbá a 3,5 százalékos inflációt meghaladó, 3,8 százalékos nyugdíj­­emelés várható. A működési költ­ségek az uniós soros elnökségi fel­adatok miatt lesznek magasabbak. A bajba jutott hiteleseket megsegítő eszközkezelőre nem különít­­el je­lentősebb forrásokat a jövő évi bü­dzsében a kormány, az intézmény ugyanis egy garanciaalapként fog működni, így az államadósságot fogja terhelni. Újságírói kérdésekre válaszolva Matolcsy György arról is tájékoztatott, hogy egy három foko­zatú rendszer jön majd létre: a hi­teladós először egy banki mentő­programban vesz részt, majd - ha helyzete nem rendeződött - beke­rül az eszközkezelő hatáskörébe, s ha továbbra sem tudja fizetni a ter­heket, tulajdonát elvesztve bérla­kásra lesz jogosult, kisebb lakásba költöztethetik.­­ Az alacsonyabb kamatkiadás, valamint a magánnyugdíjpénztá­rakból származó 360 milliárd, plusz a vagyonáthozásból eredő milliár­dos források óriási mozgásteret je­lentenek a költségvetésnek - mondta az MTI-nek Suppan Ger­gely, a TakarékBank elemzője. Sze­rinte látványosan mérséklődhet az állam finanszírozási igénye jövőre, csökkenhet az állampapírok hoza­ma, mindez a forintnak is támaszt nyújthat, ami az ország felminősí­tési kilátását javítja, ha a kormány jól kezeli a magán-nyugdíjpénztári befizetéseket. A gazdaságpolitika a kiadásokat kissé visszafogta, amit Suppan kedvezőnek nevezett, van­nak azonban olyan elemzők, akik e téren drasztikusabb lépéseket vár­tak. A pénzintézeti elemző a kor­mánynál magasabb bővülést vár a nagyberuházásoknak köszönhető­en. A későbbiekben szerinte szin­tén emiatt az adóbevételek is nő­hetnek: 2012-ben 4,5 százalékkal, 2013-ban pedig 5 százalékkal bő­vülhet a GDP. ■ REAGÁLTAK A LONDONI ELEMZŐK. A Goldman Sachs globális pénz­ügyi szolgáltatócsoport londoni elemzői úgy fogalmaztak a költ­ségvetési tervekről, hogy rövid tá­von javítják a magyar adósság­­helyzet jelzőszámait, mivel az adósságállomány és az adósság­­szolgálati teher csökkenni fog, és a kormány jelentős vagyontömeget vesz át. Középtávon azonban a kormánynak alacsonyabb bevéte­lekből kell teljesítenie az adósság­­szolgálati kötelezettségeket, ami ronthatja az adósbesorolási kilá­tásokat. A Goldman Sachs nem számít a magyar adósosztályzat „többszörös leminősítésére”. A Morgan Stanley elemzői kiemel­ték: ha a kormány a nyugdíjalapok teljes vagyonát bevonja az adós­ságcsökkentésbe, a GDP-érték arányában számolt adósságráta 10 százalékpont körüli mértékben csökkenne. ÁTIRÁNYÍTOTT CSALÁDI PÓTLÉK. Jövőre nem kapnak családi pótlékot a kiugróan magas,­­milliós fölötti­ havi jövedelmű családok - mondta Soltész Miklós (képünkön) szociális, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár a Hír TV-ben. A politikus a vasárnap esti mű­sorban elmondta: az arányos adó­rendszerhez illeszkedő családipótlék­rendszert dolgoz ki a kormány. A rész­letekről még nincs döntés, azt sem tudni, hogy a jövő év elejétől lépne-e életbe a családi pótlékkal kapcsolatos intézkedés, de mint Soltész hozzáfűz­te, mindenképpen jövőre.­­ Az államkasszában maradó összeget várhatóan a fogyatékosok és a súlyos betegek ápolására fordítanák - hangsúlyozta az ál­lamtitkár a Hír TV honlapján olvasható összegzés szerint A KDNP-s szakpoliti­kus szerint a családi pótlék rendszerének újraszabályozása nem veszélyeztet­heti a családok gyermekvállalását Az MTI emlékeztetett rá, hogy Orbán Viktor miniszterelnök októberben az RTL Klubnak azt mondta: ,Gondolkodunk azon, hogy akik nagyon nagy jövedelemre tesznek szert, azok számára járjon-e vagy sem a családi pótlék Ez egy régi vita Magyarországon." Garancia az állam működőképességére HÍRÖSSZEFOGLALÓ R­ ogán Antal, a Fidesz-frakció gazdasági kabinetjének veze­tője az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, a jövő évi költségvetésben úgy sikerül biztosítani a pénzügyi stabilitást és garantálni a 3 százalék alatti költségvetési hiányt, hogy közben nem lesznek sem lakossági, sem a vállalkozókat érintő megszo­rítások.­­ Mi azt gondoljuk, hogy ez a költségvetés garantálni fogja az állam, tehát a közszolgáltatások, az egészségügy, a közoktatás műkö­dőképességét, és eközben Magyar­­országon a következő évben nem nőni, hanem csökkenni fognak az adók - mondta Rogán Antal. A KDNP szerint a jövő évi bü­dzsé beindítja a gazdaságot - kö­zölte a kisebbik kormánypárt az MTI-vel. Külön üdvözlendőnek tartják a határon túli magyarság oktatási-nevelési támogatásának bővülését, a kisiskolák kiemelt se­gítését, valamint az egyházi intéz­mények diszkrimináció nélküli fi­nanszírozását. Az MSZP szerint a jövő évi költ­ségvetés „harácsolásból és a dol­gozók, illetve a nyugdíjasok meg­­sápolásából áll” mondta Szanyi Ti­bor, az MSZP elnökségi tagja sajtó­­tájékoztatóján. Kifogásolta, hogy a tervezett büdzsé kizárólag a bevé­teli oldalra összpontosít, és a ki­adásoknál nyoma nincs a raciona­lizálásnak. A közszféra létszámá­nak csökkentéséről Szanyi Tibor elmondta: érezni lehetett eddig is, hogy a kirúgások időszaka még nem ért véget, folytatódik a politi­kai tisztogatás. Szekeres Imre, az MSZP gazdaságpolitikai kabinet­jének vezetője az MTI-nek azt nyi­latkozta, a büdzsé nem költségve­tés, hanem bűvészkedés a számok­kal; az állam kiadásai a költségve­tés tervezetében döntően pillanat­nyi érdekeket szolgálják. Az LMP szerint a jövő évi költ­ségvetés fő irányai rövid időn belül a harmadik csapást mérik a ma­gyar középosztályra és munkavál­lalókra. Miközben a párt egyetért a kormány háromszázalékos GDP-arányos hiánycéljával, az ehhez ve­zető út tekintetében jelentős a sza­kadék a kormány és az LMP javas­latai között - írta Scheiring Gábor országgyűlési képviselő az MTI- hez eljuttatott közleményében. A Jobbik úgy látja, hogy a tör­vényjavaslatban „nem történt meg” a miniszterelnök által ígért forradalmi áttörés, hiszen abban - az adóváltoztatások kivételével - helybenhagyták a korábbi szocia­lista kormányok megszorító intéz­kedéseit. Volner János országgyűlé­si képviselő hangsúlyozta: a Jobbik fontosnak tartaná, ha a kormány a jelenleg javasolt 64 milliárd forint­nál többet fordítana a közfoglalkoz­tatás helyzetének javítására.

Next