Magyar Nemzet, 2011. május (74. évfolyam, 119-148. szám)

2011-05-09 / 126. szám

Uli Belföld2011. május 9., hétfő Kártérítést követel a vasút a Maltól A cég vitatja a vörösiszap-katasztrófa utáni helyreállítás több mint 380 milliós költségét Több mint 380 millió forint kártérítést követel a Mal Zrt.-től a MÁV a vörösiszap-katasztrófa miatt. Az ipari szerencsétlenség idején kiömlő veszélyes anyag másfél kilométeren tette hasz­nálhatatlanná a fontos vasúti vonal vágányait, berendezéseit és vezetékrendszerét. Íf. Jakubász-Kul­csár__________ A hét közepén kezdi meg a bíró­ság a Magyar Alumínium Ter­melő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. el­len indított legújabb per tárgyalá­sát. A timföldgyárat ezúttal nem az egyik kárt szenvedett helyi lakos, hanem a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. fogta perbe: a vállalat 384 millió forintot követel. A kere­setlevél szerint a 2010. október 4-én bekövetkezett vörösiszap-kataszt­rófa ekkora veszteséget okozott a vasúttársaságnak. Kérdésünkre a MÁV sajtóosztá­lya ismertette az ügy részleteit. Tá­jékoztatásuk szerint a timföldgyár tározójának tavalyi gátszakadása­kor a másfél méter magasan höm­pölygő iszap 1500 méter hosszú­ságban tette használhatatlanná az Ajka és Devecser közötti vasúti pá­lyaszakaszt. A biztosítóberendezé­seket és a felsővezetéket tartó oszlo­pokat megrongálta. A környéken leállt a vasúti közlekedés. A hátrányt növelte, hogy az érintett Budapest-Székesfehér­­vár-Szombathely közötti pálya­test a fővárost Szombathellyel és Zalaegerszeggel köti össze, emel­lett ez a vasútvonal visz Szlovéniá­ba is. A károk elhárításáig Ajka és Tüskevár között vonatpótló autó­buszok jártak, s az utasok 60-100 perc késéssel számolhattak. A Szombathelyre, Pápára és Celldö­­mölkre készülőknek a Budapest- Győr-Csorna-Szombathely vas­úti kerülőutat kellett választaniuk, ha meg akarták kímélni magukat a késések és a többszöri átszállás kényelmetlenségétől. A MÁV-ot a Veszprém megyei Védelmi Bizottság két nappal a ka­tasztrófa után, október 6-án a sú­lyosan megrongálódott pályasza­kasz mielőbbi helyreállítására kö­telezte - a vasúttörvény hasonló­képpen rendelkezik. Az iszap eltá­volítása után hozzáláttak a vágá­nyok, a felsővezetékek és a biztosí­tóberendezések pótlásához, kijaví­tásához. A munkálatokat a MÁVGÉP Kft. - a vasúttársaság le­ányvállalata­­ végezte el, a kárel­hárításban a katasztrófavédelmi igazgatóság segített. A leánycég 2010. október 20-ra fejezte be a ki­vitelezést, a vasúti forgalom no­vember 5-én azt követően indul­hatott meg, hogy a területet biz­tonságosnak minősítette a ható­ság. A helyreállításért 272 millió forint plusz áfa vállalkozási díj il­lette meg a MÁV leánycégét, a költségek nagy részét ez az összeg tette ki. A Fővárosi Bíróság tájékozta­tása szerint a MÁV összességében 384 millió forint kártérítést köve­tel az alumíniumgyártó cégtől. A timföldgyár vitatja a követelést. A bíróság a héten tartja meg az első tárgyalást az ügyben. Magánsze­mélyek több mint húsz perben öt­­milliárd forintot meghaladó ösz­­szeget követelnek a katasztrófa miatt. KÖTELEZŐ BIZTOSÍTÁS. A jövő év elejétől várhatóan biz­tosítási díjat kell fizetniük a veszélyes anyagokat kezelő cé­geknek Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár bejelen­tette: törvényben rögzítenék az érintett cégek körét, me­lyek a biztosítás megkötése után kaphatnának környezet­használati engedélyt A tervezet ősszel kerülhet az Ország­­gyűlés elé, és 2012. január elsején léphet életbe. A biztosí­tásokból befolyó pénzt külön alapban gyűjtenék s az ösz­szegből a kolontárihoz hasonló katasztrófák kármentesíté­sét fedeznék Eközben a térség fideszes országgyűlési kép­viselője közölte: a kormány átmeneti időszakra kiemelt be­ruházási övezetté nyilvánítja a vörösiszap-katasztrófa által érintett Devecser, Kolontár és Somlóvásárhely települést Ékes József szerint 950 hektárnyi terület alkalmas az ener­gianövények termesztésére, s a térség kitörési pontját az alternatív energiahasznosítás jelentheti. Másfél kilométer hosszan vált használhatatlanná az Ajka és Devecser közötti vasúti pálya fotó: hegedűs Márta Visszatemették a szenzációs római emlékeket Tízmilliókba kerülne a Pécs szívében található bazilika helyreállítása . Hiába ajánlottak cseretelket Három évvel ezelőtt leltek rá a baranyai megyeszékhely szí­vében, a Pécsi ítélőtábla mel­lett arra a szenzációs emlékre, egy római kori bazilika rom­jaira, amelyet most visszate­mettek. Bár az örökség bemu­tatásának szükségességéhez nem fér kétség, a telek tulajdo­nosa mindeddig nem tudott megállapodni az önkormány­zattal, így félő, hogy évtizede­kig rejtve marad ez az érték. . . Bóka MÁtÉ Ciprián___________ É­vtizedekig parkoló volt a pécsi belvárosban, a forgalmas Rá­kóczi út és a Jókai utca sarkán talál­ható területen. Az ingatlant néhány évvel ezelőtt vásárolta meg egy biz­tosítótársaság azzal a szándékkal, hogy ott egy irodaházat húz fel. Az építkezés megindítása előtt azon­ban megelőző régészeti feltárást vé­geztek Tóth Zsolt ásatásvezető ré­gész irányításával a Janus Pannoni­us Múzeum szakemberei: két kuta­tóárkot ástak az ingatlanon, az egyikben már ekkor előbukkantak a bazilika falai. Már akkor sejteni lehetett, hogy értékes kincset rejt a föld. Az ásatásokat később az egész területre kiterjesztették, s mivel az szinte teljesen lefedte az építmény romjait, kirajzolódhatott a III. szá­zadban épült római kori bazilika formája. A római kori épület 55,5 méter hosszú és 27,7 méter széles volt. Két oszlopsor osztotta el a bel­ső terét a háromhajós, apszissal zá­ródó bazilikának, amelybe oldalbe­járatokon és egy előcsarnokon le­hetett bejutni. Az építmény a 340- es években elpusztult, leégett. A lelet azért mondható szenzá­ciósnak, mert az impozáns­­ a ró­maiaknál a törvénykezés otthoná­nak, s a kereskedelmi élet helyszí­nének tekinthető­­ épület a német­­országi Trierben található baziliká­ra hasonlít kialakításában. A terüle­tet később a keresztények is birtok­ba vették, így találhatták meg egy ókeresztény bazilika falait is. A szakemberekből álló ásatási bizottság az eredményeket látva úgy döntött, az emlékeket bemu­­tathatóvá kell tenni. A pécsi önkor­mányzat ezért hosszú ideje azt szorgalmazta, hogy a terület tulaj­donosának cseretelket ajánljon fel a jelenlegi helyett, s így mód nyíl­hatna az örökségnek a nagyközön­ség előtt történő láthatóvá tételére. Szécsi Zsolt, Pécs főépítésze szerint kitartanak ezen elképzelés mellett, ám eddig nem jutottak dűlőre a biztosítótársasággal, annak ellené­re, hogy több ingatlant is felaján­lottak már. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) azonban nem várt tovább, s arra kötelezte a tulajdo­nost, hogy temesse vissza a romo­kat. Mint azt a KÖH pécsi irodájá­nak vezetője, Römer Károly el­mondta, ugyan szakszerű módon takarták le a romokat, a végleges megóvásra nem került sor. Hang­súlyozta: azért léptek, mert egy-két éven belül kevés esély van a bemu­­tathatóvá tételre. Az irodavezető hozzátette: a területen ismét parko­ló lesz, szakszerű szigeteléssel ellát­va, s olyan burkolóelemekkel, ame­lyeket később könnyen elbonthat­nak. Ám ha sikerül is megegyezni a tulajdonossal, óvatos becslések sze­rint tízmilliókba kerülhet a romok konzerválása, ezt a pénzt pedig elő kell teremtenie a városnak. A most betakart bazilikához ké­pest kevésbé „szerencsés” a helyze­te annak a török kori emléknek, Ferhát pasa dzsámija romjának, amely a város sétálóutcájától, a Ki­rály utcától egy ugrásra, a Kazinczy utca 4. szám alatt található magán­­területen van. Az itteni tulajdonos ugyanis csődbe ment, a romok pe­dig az időjárás viszontagságainak kitéve évek óta pusztulnak. A KÖH anyagi lehetőségeinek korlátai miatt tehetetlen. Török kori emlék Férfiét pasa dzsámija, amely szintén évek óta pusztul a tulajdonos csődje miatt FOTÓ: MÜLLER ANDREA Csaknem hárommilliárdos hitel H­ÍRÖSSZEFOGLALÓ • • Ö­téves futamidővel 2,76 milliárd forint hitelt vesz fel Pécs önkor­mányzata a működés finanszírozására tárgyalásos közbeszerzési el­járásban - derül ki az európai uniós közbeszerzési értesítőből. Ingatlanfe­dezetet nem adnak, fedezetként a költségvetési elszámolási számlán ren­delkezésre álló pénz szolgál - olvasható a részvételi felhívásban. A forint­hitel futamideje 60 hónap, egy év türelmi idővel. Az önkormányzat 2011. évi költségvetése - a honlapon olvasható köz­gyűlési határozat szerint - az átmeneti finanszírozási problémák megol­dására hétmilliárd forint folyószámla-hitelkeret megnyitását és egymilli­árd forint beruházási hitel felvételét irányozza elő. Ezen felül van az a 2,76 milliárd forint, ami a költségvetési előirányzat szerint rövid lejáratú hitel lenne. Ez az összeg megegyezik a közbeszerzés tárgyában megnevezett 60 hónap futamidejű hitel összegével. Pécs adósságállománya 34,1 milliárd forint volt 2009 végén az Állami Számvevőszék legutóbbi jelentése szerint. Március végén Varga Mihály, a Miniszterelnökség államtitkára egy nyilvános tanácskozáson azt mondta, a tervek szerint az önkormány­zatok az Államadósság Kezelő Központon keresztül vehetnek majd fel hiteleket, hogy azok olcsóbbak és a költségvetés számára átláthatóbbak legyenek. Az önkormányzati szektor 0,9 százalékos deficitje miatt nem teljesült ugyanis 2010-ben a 3,8 százalékos GDP-arányos államháztar­tási hiány, hanem 4,2 százalék lett. A Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly decemberben 190 milliárd forintra becsülte az önkormányzatok éves hiányát. Továbbra is veszélyben a város VI.i.kf.­ Tamás_______________ H­árom év alatt kell visszafizet­nie azt az uniós pályázatot nyert forrást és annak kamatait a vásárosnaményi Lónyay Meny­hért Szakközép- és Szakképző Is­kolának, amelyet az intézmény nem megfelelően használt fel - re­agált a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet az iskola részletfizetési kérelmére. Bár a fi­zetési kedvezmény jelentős segít­ség, a havi törlesztőrészlet nagysá­ga így is veszélyezteti a város gaz­dálkodását. Vásárosnamény ezért további részletfizetési kedvez­ményt kért. Az ügyben bírósági eljárás is folyik. Lapunkkal Nyakó Zsuzsan­na, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Me­gyei Bíróság elnökhelyettese kö­zölte: az ügyészségi vádirat szerint az iskola a Nemzeti Szakképzési Intézet 2003-ban kiírt pályázatán vissza nem térítendő forrásra pá­lyázott a szakmaváltást megalapo­zó fejlesztési programok támoga­tására. Az ötöd- és elsőrendű vád­lott, vagyis Jüttner Csaba volt SZDSZ-es polgármester és T. La­jos iskolaigazgató elhatározta, az állami támogatást jogellenesen szerzi meg úgy, hogy a pályázati kérelemben új iskolai épület építé­sére nyújt be pályázatot, ám ezzel szemben csak a már meglévő épü­let felújítását, ráépítését végezteti el. Az ezen felüli állami támogatást más önkormányzati beruházások­nál használják fel. Az igazgatóság a szakközép- és szakiskolának 54 milliót utalt át, amelyből az intézet ötvenmilliót továbbutalt az önkor­mányzatnak. A meglévő épületet felújították, a munkálatok értéke az igazságügyi szakértő szerint legfeljebb 19 millió forint. T. Ist­ván negyedrendű vádlott, tudva a pénz jogellenes felhasználásáról, a kft. nevében kiállított számlákat aláírta, igazolva a munka elvégzé­sét, így a támogató 2005-ben az el­számolást elfogadta. A Jüttner Csaba regnálása alatt kötött uniós szerződés a „támogatás helytelen felhasználása miatt” veszítette ké­sőbb érvényét, ezért az iskola, il­letve helyette a fenntartó önkor­mányzat köteles visszafizetni a pá­lyázaton elnyert 60 milliót és an­nak kamatait, összesen 115 millió forintot. Filep Sándor (Fidesz-KDNP) polgármester lapunknak elmondta: ha a vádlottak bűnösségét megálla­pítják, az önkormányzat polgári pert indít káruk megtérítéséért. HELYREIGAZÍTÁS Lapunk 2010. július 12-i számá­ban „Kern-ügy: ha Diagon, akkor Corden is” címmel megjelent írá­sunkban­­ megalapozatlanul híresztel­­tük, hogy a cikkekben utalt Dia­gon receptúrák bárki által megta­lálhatók, szabadon letölthetők az internetről - a vádirat szerint a vádlottak külön-külön, de össze­hangoltan több mint 11 ezer kü­lönféle adattartalmú fájlt másol­tak le a Diagon számítógépes tech­nikai rendszerében tárolt állomá­nyokból saját hordozható adattá­rolóikra;­­ továbbá megalapozatlanul állítottuk, hogy az orosz Lytech cég cáfolta, hogy megbízást kapott volna a Diagontól tesztek legyártá­sára.­­ Fentieken túl valótlanul állí­tottuk, hogy akciójával a Gyulai Kórház a továbbiakban kénytelen volt a Diagontól vásárolni ugyan­azt és drágábban, amit addig saját maga képes volt előállítani.

Next