Magyar Nemzet, 2012. január (75. évfolyam, 1-30. szám)

2012-01-02 / 1. szám

Sport­fo 2012. január 2., hétfő Sporttal ünnepeltek Nagyszabású események, bajnokságok karácsonykor, szilveszterkor, újévkor A Boxing Day football, vagyis a brit szigeteken tapasztalható karácsonyi, majd az ezt követő szilveszteri labdarúgó-bajnoki dömping, a január 1-jén rajtoló Dakar-rali, esetleg a lassan hat évtizede óévről újévre átnyúló síug­ró Négysánc-verseny klasszikus példája az esztendő végi-eleji sportesemé­nyeknek. Összeállításunkban körbejártuk mely sportágak, ligák, esemé­nyek hagyják figyelmen kívül a naptárat. Vagy éppen ellenkezőleg, kultu­rális vagy üzleti szempontból szándékolt az ünnepi sportolás? ■: De­ák Zsigmond B­ő két éve a Magyar Nemzet 2009. december 28-i alaplapjában (is­mét futballal ünnepeltek), majd tavaly ugyanitt. Sport7fő mellék­letünk január 3-i hasábjain (másutt már munka, Angliában még ünnep) szentel­tünk egyrészt aktuális, másrészt historikus jellegű cikket a karácsonykor zajló angol bajnoki fordulónak. Az esemény hírértéke azért komoly, mert az európai elitligák kö­zül csak itt megszokott az ünnepi foci, ame­lyet azonnal követ a szilveszteri-újévi kör. Százhetven éve, a 1842. január elsejei egy­kori meccsnek a Kilravock és Cantray bir­tokok népe között Clepanton településen természetesen inkább a szabadidős, közös­ségteremtő jellege dominált, s ezt mond­hatjuk az 1860-as karácsonyi premierre a Hallam FC és a Sheffield csapatai között. December 25-26-i angliai kettős fordu­lók korábban akadtak ugyan, de már a múlté lettek, mára maradt utóbbi nap, a Boxing Day, illetve a szilveszteri, újévi baj­nokik. A Premier League-ben 26-án és 27- én zajlott le a tizennyolcadik forduló, aztán 30-án kezdődött egy dömping, amely újabb két kört foglal magába egészen január 4-ig. Szilveszter napján hét, újévkor egy mérkő­zésre került sor (részletes beszámolónkat alaplapunk 20. oldalán olvashatják). Csak a miheztartás végett, Angliában nemcsak az első­, hanem az összes osztály futballal ün­nepelte a karácsonyt és az újévet is. Kicsit maradva a sportágnál és a brit szigeteken, Walesben és Észak-Írországban szintén rúgták a labdát a Boxing Dayen, Skóciában szenteste, 24-én, majd 28-án zajlott forduló, s ma rajtol egy újabb. Íror­szág katolikusabb annál, mintsem hogy ka­rácsonykor arrafelé sporttal foglalkozza­nak, persze előfordulhat, hogy az angol pél­dát semmiképpen sem akarták átvenni a történelmi ellentétek miatt. Nyilván a kul­turális, vallási háttér is szerepet játszik ab­ban, hogy a Primera Division és a Serie A - bár időjárási akadályai nem lennének - egyaránt hanyagolja az ünnepi futballfor­­dulókat. Spanyol- és Olaszországban csak január 7-én kezd újra pattogni a labda. Iz­raelben viszont nincs hitbéli karácsony, így vallási akadálya sem az év végi futballnak: a Liga ha’Al, vagyis az első osztály 24-én, 25- én, 27-én, 28-án, majd 31-én és január 1- jén is zakatolt, mára még egy meccs jutott. A téli sportok, kell-e mondani, zömében természetesen télen zajlanak, ebből a szem­pontból a síugró Négysáncverseny a tökéle­tes példa az ünnepi eseményre. A kará­csonyt ugyan nem érinti, de átível az ó- és az újéven, hiszen december 30-án, január elsején, negyedikén és hatodikán rendez­­ték-rendezik az állomásokat. A közel hat évtizedes múltra visszatekintő viadal a hú­szas évek osztrák-német újévi „ugrálásai­ból” nőtte ki magát. Az 1953-as premier még csak januárban zajlott, az 1953—54-es második már decemberben kezdődött. Az üzleti siker olyannyira egyértelmű, hogy az idén a jubileumi 60. viadalnak már egymil­lió svájci frankos (mintegy 250 millió forin­tos) extra bonusszal adtak még nagyobb rangot, ez annak jár(na), aki mind a négy állomást megnyeri. A Négysáncverseny a sportági Világku­pa része, csakúgy, mint sífutásban a 2007- ben rajtolt Tour de Ski sorozat, amely a je­lenlegi idényben december 29-től január 8- ig tart, a németországi Oberhof és Oberst­dorf, az itáliai Toblach, Cortina és Val di Fiemme színhelyekkel. Újévkor az alpesisí­­zők szintén szerveztek volna egy úgyneve­zett városi viadalt Münchenben, de az idő­járás közbeszólt. Az elmaradás ellenére bi­zonyítottnak látszik, hogy van piac, kereslet az év végi téli sporteseményekre Európá­ban. S persze nem csak ott, az észak-ameri­kai jégkorongliga, az NHL december 26-án tíz, 31-én tizenkettő mérkőzést rendezett, s újévre is jutott egy. A bajnokság Winter Classic mérkőzése is esztendőkezdethez kapcsolódik, 2008-tól egy-egy derbit retró mezben, szabad ég alatt rendeznek meg, idén éppen ma a Philadelphia Flyers és a New York Rangers csap össze ilyen „klasz­­szikus” körülmények között. Az első ilyen eseményt több mint hetvenezren, a leg­utóbbit közel ennyien látták a helyszínen, nehéz lenne elvitatni a közönségsikert. Ma­radván a hokinál, a svájci Davosban már 1923 óta mindig (kivéve a háborús éveket) megrendezik a jelenleg hatcsapatos Sprengler-kupát a két ünnep között kana­dai, orosz és más résztvevőkkel, tavaly jubi­leumi tizenötödször nyerte meg a házigaz­da HC Davos. Az NHL mellett a többi ten­gerentúli úgynevezett major liga közül az NFL (amerikai futball) éppen újév környé­kén zárja az alapszakaszt, az idén a bérvita miatt később kezdődött kosárlabda NBA pedig pontosan karácsony napján, decem­ber 25-én kezdődött. Ezekben a bajnokságokban gyakorlati­lag nincs megállás karácsonykor vagy újév­kor sem (az ünnepeken is zajló események üzleti tanulságairól lásd keretes írásunkat), de a hasonló profi pénzügyi háttérrel ren­delkező tenisz is bőven „mozgolódik” már ilyenkor. Abu-Dzabiban szilveszterkor feje­ződött be a meghívásos bemutató torna a legnagyobb férfi sztárok, Novak Djokovics, Rafael Nadal és Roger Federer részvételé­vel, s ezen a napon elrajtolt a nem hivatalos vegyescsapat-világbajnokság, az 1989 óta zajló Hopman-kupa az ausztráliai Perth­­ben. Újévkor pedig már a nőknek és a férfi­aknak is megkezdődik a hivatalos szezonja. Ha hivatásos sport, akkor ne feledjük el a profi bokszot sem. Kisebb gálák karácsony mindkét napján zajlottak, szilveszterkor Ja­pánban egy jokohamai rangos programban két világbajnoki cím is terítékre került. S ne feledjük, kis híján nekünk, magyaroknak szintén a képernyő elé kellett tapadnunk közép-európai idő szerint újév hajnalán, ha Erdei Zsolt nem sérült volna meg. Ám mivel bütyökbántalmai miatt nem tudott kiállni az IBF félnehézsúlyú vb-övét őrző Tavoris Cloud ellen, az egész Anaheimbe tervezett gála elmaradt. De megemlíthetjük a leg­népszerűbb kocsmasportnak számító dartsot is, amelynek a legjobbjai a decem­ber 15. és január 2. között harcolnak egy­mással a vb-címért. Az eddig felsorolt események természe­tesen az élsportot reprezentálják, szabad­idős jelleggel világszerte számolatlanul zaj­lanak a Kocogj át az újévbe! jellegű verse­nyek, de például a budapesti ügetőszilvesz­ter sem mindennapi varázsa. A karácsonyt családi, szakrális jellege miatt természete­sen kevéssé érdemes megbontani, de szil­veszterkor az esti buli előtt egy jó kis moz­gás szinte ajánlott. Persze nem világszintű és­­színvonalú rendezvényen, hanem bár­hol, jómagam például családi, baráti kör­ben a Duna partján zajlott leányfalui Beigli­­futáson. Nevezési díj egy tálca sütemény vagy szendvics, esetleg egy kiló gyümölcs, tea és forralt bor helyben... Sporttal ünne­pelni - nincs is annál jobb! fám % %sem~ | ~*!? Egyenlőtlen erőviszonyok Amerikai foci az ünnepek alatt FOTÓ: AFP/CHRIS GRAYTHEN ÜZLETI BEÁGYAZOTTSÁG. Szabados Gábor sportközgazdászt arról kérdeztük, milyen esetle­ges gazdasági vonatkozásai, törvényszerűségei vannak az év végi, év eleji nívós sportesemé­nyeknek .Természetesen a történelmi hagyományok is meghatározók de mondhatjuk azok­ban a sportágakban, bajnokságokban jellemző az ünnepi működés, amelyek gazdaságilag a legmagasabb szinten állnak Ide sorolható az angol futball, a tenisz vagy az amerikai majorligák ezeknek olyan mértékű az üzleti beágyazottságuk hogy karácsonykor, újévkor is igény van rá­juk Az ünnepek alatt is járnak az emberek szórakozni, moziba, a sportrendezvény hasonló ki­kapcsolódási lehetőségnek mondható. Fontos azonban, hogy az említett versenysorozatok szolgáltatási szintje eléri a legmagasabb színvonalat, tehát fogyasztói szempontból ezeknek az ünnepi meccseknek meglehet a maguk szintén ünnepi feelingje. Nyilván ez nem fordulhatna elő mondjuk egy karácsonyi, újévi magyar futballesemény kapcsán." Dakar-kanyar:­­ kevesebből többre Több mint három évtizede már, hogy ha év eleje, akkor Dakar-rali, és im­már sorrendben negyedszer fittyet hányva a geográfiának Afrika helyett Dél-Amerika. A földkerekség legnehezebb terepraliversenyén a mezőny újév napján, ezúttal Mar del Platából rajtolt el, hogy az idén Peruba is be­hatoljon, és január 15-én Limában célba érjen. 11 Fábik Tibor S­ok pár elszállt már a Szaharában azóta, hogy 1978. december 26-án a párizsi Trocadero térről elindult nyolcvan autó, kilencven motor­­kerékpár és tizenkét kamion, nekivágva a tízezer kilométeres távnak. A Thierry Sabine által kitalált viadal valójában bő egy évtizedig volt az, ami bevésődött az agyte­­kervényeinkbe: Párizs-Dakar-rali. Fran­ciaország fővárosát az egykori gyarmat Sze­negállal összekötő, úttalan utakon haladó, homok- és kősivatagon áttörő karaván. Amiből aztán idővel csak Dakar-rali - még egyszerűbben: „Dakar” - lett, bár két ízben nem is érintette a szenegáli fővárost. 1992- ben Párizsból Fokvárosba, 2003-ban Mar­­seille-ből Sharm el-Sheikhbe vonult a kara­ván. 1997-ben és 2000-ben Afrikából ki sem mozdulva egy Dakar-Dakar-, illetve Dakar-Kairó-versenyt rendeztek. 2008-ban Lisszabonból Dakarba kellett volna eljutni, és a mezőny jószerivel már fel is sorakozott az induláshoz, amikor az utol­só utáni pillanatban terrorfenyegetettségre hivatkozva lefújták a viadalt. Hogy a francia titkosszolgálati jelentéseknek, miszerint az al-Kaida a ralit szemelte ki következő cél­pontjának, volt-e alapjuk, azóta sem tud­juk. Viszont a rendező francia Amaury Sport Organisation (ASO) nem vacakolt so­kat, elsőre nem kis meghökkenést kiváltva bejelentette, hogy 2009-ben Dél-Ameriká­­ban lesz a verseny, Argentínában és Chilé­ben, Buenos Aires-i rajttal és céllal. A Da­kar-rali lement, a mezőny szakaszról sza­kaszra fogyatkozva átrobogott Patagónián, átkelt az Andok hegyláncain, behatolt a földkerekség legszárazabb területének szá­mító Atacama-sivatagba, másodszor is megmászta az Andokot, majd visszatalált Buenos Airesbe. A bő kilencezer kilométe­res tortúra nem volt kisebb kihívás, mintha Afrikában kellett volna taposni a gázpedált. Az Atacamában a rendkívüli forróság miatt olyannyira kiszáradt az egyébként is finom szemcséjű porhomok, hogy a dűnék talaja teljesen instabil. Aki itt elsüllyed, azt egy­könnyen nem húzzák ki a slamasztikából. „Ha valaki át akarja verekedni magát a dűnéken, az előrelátás a legfontosabb. Míg havon azt kell előrelátni, ha elfordítom a kormányt, az autónak idő kell, hogy elfor­duljon, addig homokon elfordul, de látni kell, hogy mekkora lendülettel. El kell talál­ni a tempót, hogy az autó még átmenjen a dűne tetején, de ne ássa el magát és ne is bukjon orra. Meg kell találni az arany kö­zéputat” - mondja az idén tizenegyedik Dakarjának nekivágott Szalay Balázs. Már túl vagyunk három dél-amerikai versenyen, s immár nem kérdés, hogy a Dakar-rali otthonra talált Argentínában és Chilében, egyes állomásokon nagyobb a népünnepély, mint Afrikában volt. Felforrt motortól kigyulladt és porig égett autókat itt is láthatunk, vagy éppen azt, hogy a ho­mokdűne tetején egyszerre fél tucat jármű akad fenn. Az Eurosporton a nézettség to­vábbra is biztosított, a látványos fotókkal pedig az írott sajtóban is eladható az ese­mény. Idáig az a félelem is alaptalan volt, hogy a távoli kontinensen gyengébb lesz a mezőny, a gazdasági válság azonban a 2012-es verseny mezőnyén már tetten ér­hető, a Volkswagen és a BMW gyári csapa­ta egyaránt kiszállt. Ugyanakkor az is igaz, hogy a Mini, a Hummer, a Toyota, Volvo és a FIAT egyaránt komoly gyári támogatást biztosít élversenyzőinek. A BMW-sek Mi­nivel indulnak, vagyis a kilencszeres Da­­kar-győztes francia Stéphane Peterhansel is. (A francia versenyző hatszor a motorosok, háromszor az autósok között zárt az első helyen.) A Volkswagen-csapat kivonulásá­val a 2011 -es győztes Nasszer al-Attijah is­tálló is autó nélkül maradt, a katari pilóta azonban mégis ott van a mezőnyben. Csat­lakozott Robby Gordon alakulatához, így Hummerrel száguld. „Szinte beteggé tett a gondolat, hogy nem indulhatok a Dakaron” - vallotta be Al-Attijah, akinek fő célja, hogy megvédje a címét. Két különböző tí­pusú autóval egymás után mindössze Ari Vatanennek sikerült győznie, a finn pilóta 1990-ben Peugeot-val, 1991-ben Citroen­nel ünnepelhetett. Szalay Balázs navigátorával, Bunkoczi Lászlóval a tavalyi és a tavalyelőtti versenyt anyagi nehézségek miatt kihagyta, a 2012- es megméretésre azonban összeállt az Opel Dakar Team 50-60 millió forintos büdzséje. Ahhoz, hogy ezt elhelyezhessük, kapaszko­dó Szalay Balázs az Info Rádiónak adott 2009-es nyilatkozta, amely szerint akkor kétszázmilliót terveztek, de végül kevesebb mint 100 millióból kellett gazdálkodniuk. A csapatot benzinnel is támogató névadó ki­esése különösen érzékeny veszteség volt. Idén az öt autóval nevezett Mininek hozzá­vetőleg negyvenszer nagyobb a költségve­tése, mint az Opel Dakar Teamnek. Az Opel Antarával induló Szalayékat elkíséri a csa­pat MAN versenykamionja is, Darázsi Zsolt vezetésével, plusz egy szervizkamion is se­gítséget nyújthat. „Ha minden a terveink szerint alakul, akár a legjobb tíz közé is bekerülhetünk. Az számunkra már a győzelemmel érne fel” - fogalmazott Szalay Balázs az Opel Dakar Team honlapján. Szalayék eddigi legjobb eredménye a 2005-ös 21. helyük. 2009-ben Dél-Amerikában 22.-ek lettek. A másik magyar egység, a Sebestyén Sándor, Bogdán József duó Toyotával pró­bálja meg teljesíteni a 8377 km-es távot. A 2012-es Dakar-ralinak tegnap velük együtt 173 autó, 188 motorkerékpár és 76 kamion vágott neki. Az első etap után Szalayék a 22., Sebselyénék a 132. helyen értek célba. HALÁLESET A RAJTON. Már az első sza­kaszt haláleset árnyékolta be. Az argentin motoros, Jorge Andrés Martinez Boero a mért szakasz 55. kilométerénél szenvedett balesetet, majd szívroham következtében halt meg. Az orvosok öt perccel a tragikus bukás után érkeztek a helyszínre helikopter­rel, megpróbálták újjáéleszteni, de a be­avatkozás nem sikerült Boero a Dakar törté­netének ötvennyolcadik áldozata.

Next