Magyar Nemzet, 2012. február (75. évfolyam, 31-59. szám)
2012-02-01 / 31. szám
Polgári napilap LXXV. évfolyam, 31. szám Budapesti kiadás ■ 2012. február 1., szerda www.magyarnemzet.hu Ára: 145 forint Előfizetőknek: 105 forint Igazgató-főszerkesztő: Liszkay Gábor • Főszerkesztő-helyettesek: D. Horváth Gábor, Csermely Péter,Szerető Szabolcs • Lapszerkesztők: Néző László, Villányi Károly • Szerkesztőség és kiadó: 1089 Budapest, Üllői út 102. • Telefon: (1) 476-2131, (1) 814-8700, fax: (1) 215-3197. Levélcím: 1450 Bp. 9, Pf. 74 • Kiadja a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. ■ Felelős kiadó: a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. ügyvezető igazgatója • Lapigazgató: Lovas Iván ■ Terjesztési igazgató: Csóry György • A Nemzet Kft. a MATESZ tagja. Ügyfélszolgálat: (1) 413-1547, (1) 322-8306; Hirdetés: (1) 216-8817,216-8818, 216-8819, fax: (1) 215-0245 Apróhirdetés-felvétel: (1) 342-6164, 322-2448, fax: (1) 342-6132, 1075 Bp., Wesselényi u. 8. hirdetes@hirtv.net • On line hirdetésfelvétel: mediatitkarsag@hirtv.net • Terjesztési ügyekben telefon: (1) 476-2176. Előfizetés-megrendelés éjjel-nappal: (1) 476-2198, e-mail: terjesztes@magyarnemzet.hu. Terjeszti a Lapker Rt. Előfizetéses terjesztés: MédiaLOG Zrt. Megrendelés: (06-80) 106-000, fax: (06-46) 815-800, (06-46) 506-681, e-mail: elofizetes@media-log.hu. Reklamációk fogadása: (06-80) 106-000, fax: (06-46) 815-800, (06-46) 506-681, e-mail: reklamacio@media-log.hu. Előfizetési díj egy hónapra 2660 forint, negyedévre: 7980 forint, fél évre 15 960 forint, egy évre 31 920 forint. Hétnapos előfizetési díj: egy hónapra 3170 forint, negyedévre: 95 fő forint, fél évre 19 020 forint, egy évre 38 040 forint • Nyomtatás: LAPCOM Lapkiadó és Nyomdaipari Kft., 6729 Szeged, Szabadkai út 20. • Ügyvezető igazgató: Szammer István • Országos kiadás ISSN: 0237-3793 • Budapesti kiadás ISSN: 0133-185 X • Mai számunkat szerkesztette: Csermely Péter Alapította Pethő Sándor P.3om LÁTÓTÉR Iszapkatasztrófa: a vádirat szerint a cég vezetése felelős a közveszély előidézéséért. KÜLFOLI Káoszt okozna az öböl menti olajszállításban a Hormuziszoros iráni blokádja. GAZDASÁG________ Görögország után Portugália lehet az eurózóna válságdominójának második eleme. KRÓNIKA Fiatalkorú elítélt kínzott meg egy előzetesben lévő fiút a kaposvári börtönben. Tarlós István szerint nem lesz útdíj Pár napon belül várható végleges döntés a BKV ügyében - jelentette be a főpolgármester, aki részt vett a tegnapi kormányülésen. Szerinte nem vezetnek be az autósoknak útdíjat, de a főváros akár állami támogatású hitelből is kész megmenteni a csődtől a közlekedési céget. II Szabó Zsolt__________________ N ulla az esélye annak, hogy havi tízezer forintos útdíj fizetésére kötelezzék a Budapesten autózókat, és abból a bevételből mentsék meg a BKV-t - szögezte le tegnap Tarlós István (Fidesz-KDNP). A főpolgármester elmondta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök meghívására a kormány tegnapi ülésén személyesen is tisztázta a közlekedési cég jelenlegi helyzetét. - Hoszszasan vázolhattam, hogy mit is jelent, ha a BKV csődbe megy, és milyen kárt okoz, ha a fővárosnak 330 milliárd forintos, az államnak 180 milliárdos vesztesége keletkezik a tömegközlekedés leállásából - mondta. Tarlós István újfent kérte, hogy a főváros már megtett intézkedéseinek fényében oldják fel a parlament által zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást. A 73 milliárdos hiánnyal és ugyanakkora nagyságú adóssággal küszködő BKV megmentéséhez ki kell váltani az idén lejáró csaknem 60 milliárd forintos hitelt. - Ha az államtól garanciát kapunk, és találunk rá bankot, akár még hitelt is felvennénk erre - tette hozzá a főpolgármester. [Tarlós...] Folytatás a 3. oldalon . 9 770133 185035 Tagadnak a tábornokper vádlottjai 11 Haraszti Gyula________________ * Ártatlannak vallotta magát tegnap a Kaposvári Törvényszék Katonai Tanácsa előtt a tábornokper két fő vádlottja, L. István Attila dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium (HM) egykori védelemgazdasági főosztályvezetője és Fapál László, a HM volt közigazgatási államtitkára. Vallomásukban megjelent az ügy titkosszolgálati szála is. L. István Attila arról beszélt, ha korrupciós ügyei lettek volna, nem bízták volna meg később katonai hírszerzői feladattal. Fapál viszont arra hivatkozott, épp L. István Attila kétes ügyeiről jelentett neki a katonai elhárítás volt főigazgatója. A vádlottak közölték, a vesztegetési ügybe bevont cégeket nem ismerték, a vád szerint a korrupciós hálózatban részt vevő tisztekkel nem voltak szoros viszonyban, tőlük és általuk nem fogadtak el kenőpénzeket. A HM egykori magas rangú vezetői a vádirat szerint több mint 200 millió forintot osztottak szét olyan pénzekből, amelyeket magáncégektől kértek vissza a vaskos állami megbízások után. Az egyik tanúvallomás szerint a közigazgatási államtitkár ebből négymilliót adhatott át egy viszkisdobozban a szocialista Juhász Ferenc akkori honvédelmi miniszternek. Bővebben a 4. oldalon A kínaiaké lehet a Malév? A csődre is felkészült a kormány ■ Csőd esetén kártalanítás jár az utasoknak Felkészült a kormány a Malév csődjére, ugyanakkor újraindultak a tárgyalások a kínai befektetőkkel is a légicég megmentéséért. Szinte bármelyik nap történhet fordulat a nemzeti légitársaság körül. A Malév leállása esetén az utasok jegyeit kifizetik. Jámror Gyula ovábbra is indítja járatait a napokban állami csődvédelem alá került Malév - derült ki a cég tegnapi tájékoztatóján. A nemzeti légitársaságnál továbbra is bíznak abban, hogy sikerül befektetőt találni, amelyik tovább biztosítja a cég működésének feltételeit. A kormány ugyanakkor a Malév csődjére is felkészült, legalábbis ezt bizonyítja a Magyar Közlöny tegnapi számában napvilágra került rendelet és határozat. Ezek szerint a Malév járatainak leállása miatt az állam kártalanítást és segítséget nyújt az utasoknak. Csak azoknak jár azonban kártérítés, akiknek a menetjegye a Malév menetrend szerinti járatai beszüntetésének napján, valamint azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, illetve azoknak, akik a leállás napján vagy azt megelőzően már elutaztak a célállomásra, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes Malév-menetjeggyel rendelkeznek. A kártalanítási igényeket 2012. március 31-ig lehet benyújtani. A kormány kétmilliárd forintot csoportosított át a miniszterelnökség költségvetésének terhére a Malév járatainak leállása esetére. Tegnap a meghirdetett időponthoz képest két órával elhalasztotta a Malév a cég helyzetéről szóló sajtótájékoztatót, mert Berényi János, az igazgatóság elnöke és Limburger Lóránt vezérigazgató az ugyancsak tegnapi kormányülés, illetve az ott született döntés ismeretében kívánt a sajtó elé állni. [Mégis...] Folytatás a 11., publicisztika a 7. oldalon > T Német siker az EU-csúcson 18 Lovas István (Brüsszel)_______ Március elsején huszonöt uniós tagállam írta alá a költségvetési paktumról szóló kormányközi szerződést, miután Nagy-Britannia mellett Csehország is úgy döntött, hogy nem vesz részt a kezdeményezésben. A hétfői találkozó német győzelemmel végződött abban az értelemben, hogy az szentesíti az euróövezetben a költségvetési szigort és az eladósodottság korlátokon belül tartását. Ugyanakkor a fiatalok foglalkoztatásáról, a kisvállalkozások könnyebb hitelhez juttatásáról és az egységes piac kiteljesítéséről is megállapodtak az uniós tagállamok vezetői és megerősítették: az EU gazdaságpolitikai célja ezentúl a gazdasági növekedés felgyorsítása és a foglalkoztatási helyzet javítása lesz. Orbán Viktor óriási sikernek nevezte Magyarország számára az Európai Unió csúcstalálkozójának eredményét. A miniszterelnök hétfő éjjel tartott brüsszeli sajtótájékoztatóján azt mondta, érezhető gazdaságpolitikai fordulat megy végbe az unióban azzal, hogy a közösség a gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést állította középpontba. A költségvetési paktumot korábbi formájában Magyarország még nem támogatta. Elmondta, azért voltunk most már hajlandók csatlakozni a szerződéshez, mert a magyar diplomatáknak a tárgyalások során sikerült elfogadtatniuk a magyar kormány számára kedvező szabályozást. Részletek a 9., vezércikk a 7. oldalon Merkel akarata érvényesült Brüsszelben. Költségvetési szigor és kordában tartott eladósodottság FOTÓ: AFP/JOHN MACDOUGALL Pécs visszakapja a buszait A felperes Baranya Megyei Főügyészség szerint jó erkölcsbe ütközik, ezért semmis az a szerződés, amellyel 2009-ben a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. a PK Busrent Kft.-nek eladta, majd visszabérelte autóbuszait. A PK Busrent Kft. eddig mindezt vitatta, a legutóbbi tárgyaláson ellenben visszakozott. II Bóka Máté: Ciprián____________ A PK Zrt. 176 autóbuszát 2009- ben adta el a PK Zrt. 40 százalékos és az LL Bus Kft. 60 százalékos tulajdonában lévő PK Busrent Kft.-nek. A járművek közül 155-öt pedig vissza is béreltek a cégtől. Az ügyészség szerint azonban a megállapodás jó erkölcsbe ütközik, ezért semmis, és azt kérte a bíróságtól, hogy a buszokat adják vissza a PK Zrt.-nek. Az ügyet a baranyai bíróság elfogultsága miatt a Zalaegerszegi Törvényszéken tárgyalják. A törvényszék kollégiumvezetőhelyettese, dr. Beznicza Árpád sajtószóvivő közölte: a per hétfői tárgyalásán a másodrendű alperes, a PK Busrent Kft. - amely eddig ellenezte az ügyészség álláspontját - bejelentette: nem támaszt ellenkeresetet, s időközben új ügyvezetése lett a vállalatnak. [Pécs...] Folytatás a 4. oldalon . Indulhat az állami mobilcég Érvényesült a papírforma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság frekvencia-árverésének hivatalos végeredményében. A tegnapi bejelentés szerint állami lesz a hazai negyedik mobilszolgáltató. 81 Budacz Péteer__________________ Hónapokon belül elindíthatja távközlési szolgáltatását a Magyar Posta, a Magyar Villamos Művek és a Magyar Fejlesztési Bank alkotta állami konzorcium. A hírközlési hatóság tegnapi hivatalos bejelentése után ugyanis a pályázók már hivatalosan is birtokukban tudhatják a piacra lépéshez szükséges frekvenciavagyont. A hatóság bejelentése szerint a frekvencia-árverés A jelű blokkjában dobra vert 900-as, valamint 1800-as és 2100 megahertzes frekvenciák használati jogát az állami összefogás nyerte el. A konzorcium kikiáltási áron, 10 milliárd forintért jutott hozzá a sávtartományhoz, a számlát 15 napon belül kell rendezni. Az állami cégeknek nem is volt versenytársuk, hiszen a piacra lépésért ringbe szálló román RCS & RDS-t és a vietnami Viertelt a hatóság formai okokra hivatkozva kizárta az árverésből. [Rövidesen...] Folytatás a 11. oldalon .